اخبار بازیگرانبازیگران ایرانی

مسن ترین بازیگران زن سینمای ایران را بشناسید

یکی از مهم‌ترین دوران زندگی هر فرد دوران سالمندی است که پس از یک عمر تلاش و کوشش وارد آن می‌شود و اوقات فراغت بسیاری دارد و بیشتر زمانش را به استراحت می‌گذراند. از این رو سازمان ملل یک اکتبر مصادف با ۹ مهر را روز جهانی سالمند نامگذاری کرده است.به همین بهانه در ادامه این مطلب از بازیگرنیوز بازیگران پیرزن ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

پروانه معصومی چند سال دارد؟

پروانه معصومی 76 سال دارد.

ثریا قاسمی چند سال دارد؟

ثریا قاسمی 80سال سن دارد.

مرحوم حمیده خیرابادی چند سالگی فوت کرد؟

حمیده خیرآبادی 85 سالگی فوت کرد.

مرحوم ملکه رنجبر چند سالگی فوت کرد؟

مرحوم ملکه رنجبر در سن 88سالگی فوت کرد.

نکته مهم‌تر این‌که در دین و فرهنگ ما تکریم و احترام به سالمندان نیز توسط بزرگان و علمای دینی بسیار تاکید شده، اما نکته جالب این‌که در این میان مشاغلی هم وجود دارد که هیچ‌گاه در دوران سالمندی بازنشسته نمی‌شوند و همچنان در تمام مقاطع زندگی شان در تلاش و تکاپو هستند.

از جمله حرفه بازیگری که در آن هنرمندان سالمند بسیاری همچنان فعالیت می‌کنند. گرچه عده‌ای هم به نوعی فراموش شده‌اند و از فیلمنامه‌ها و نقش‌هایی که متناسب سن‌شان است گله‌مند هستند.

بازیگران پیر و سالخورده سینما و تلویزیون ایران سهم بزرگی در ثبت خاطرات و لحظات به‌یادماندنی در ذهن و قلب ما دارند. این سرمایه‌های ارزشمند، با هنرنمایی خود از زمان جوانی تاکنون به اسطوره‌ها و ستاره‌های تکرار نشدنی چندین نسل تبدیل شده‌اند.

متاسفانه در سال‌های اخیر، بازیگران سالمند یک به یک دار فانی را وداع گفتند و دیگر در میان ما نیستند .اما با این وجود، برخی هم نسل‌های این هنرمندان شهیر هنوز در قید حیات هستند و ما همچنان از هنر آنها بهره‌مند هستیم.در ادامه این مطلب بازیگران پیرزن ایرانی را میبینیم.

نگاهی بر اسامی بازیگران پیرزن ایرانی

آفرین عبیسی بازیگر 68 ساله ی سینما و تلویزیون ایران

صغری عُبِیسی با نام هنری آفرین (زادهٔ ۲۲ اسفند ۱۳۳۰ در لاهیجان) یکی از بازیگران پیرزن ایرانی است.وی از جمله بازیگرانی است که قبل از انقلاب فعالیت داشته، و پس از انقلاب با گذشت 28 سال دوباره توانست بازیگری رو ادامه دهد.

مه‌لقا باقری چند سال از جواد عزتی بزرگتر است ؟

عبیسی فعالیتش را از سال49 با بازی در فیلم «لیلی و مجنون» آغاز کرد و با فیلم سینمایی «طوقی» علی حاتمی برای مردم چهره آشنایی شد که تا امروز توانسته در این حرفه ماندگار باشد. آفرین عبیسی بسیار کم کار است و قصه فیلمنامه برای او از هر چیز دیگری مهم تر است. بازیگر «تنهایی لیلا» که سینما را با فیلم هایی چون «چهارشنبه 19 اردیبهشت»، «خانه ای کنار ابرها»، «عصر روز دهم»، «تقاطع»، «بید مجنون»، «قدمگاه» و…. تجربه کرده است.
تصویری از آفرین عبیسی با لباس مشکی و روسرسبز

پروانه معصومی بازیگر 76 ساله سینما

پروانه معصومی با نام اصلی سکینه کبودرآهنگی یکی از بازیگران پیرزن ایرانی سال 1323 در یکی از محله های قدیمی تهران به نام محله دانشگاه تهران متولد شد . او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم بی‌تا نقش کوتاهی گرفت و سپس در رگبار بهرام بیضایی نقش اوّل زن را بازی کرد..

این بانوی پیشکسوت دنیای هنر در خانواده ای مذهبی و پرجمعیت متولد شد و آنها در خانه 7 خواهر و برادر هستند.

بازیگر پیشکسوت دنیای هنر حدود سال 42 به دانشگاه راه یافت و مدتی بعد برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد.

اولین تجربه های بازیگری پروانه معصومی مربوط به دوران قبل از انقلاب و حدود سال 1350 است.

تصویری از پروانه معصومی با روسری مشکی

ثریا قاسمی بازیگر 80 ساله مطرح سینما

ثریا قاسمی یکی دیگر از بازیگران پیرزن ایرانی در 28 آذر سال 1319 در تهران متولد شد. او دختر مرحومه حمیده خیرآبادی بازیگر معروف ایرانی است. او اوایل دهه 1340 با گویندگی رادیو کار حرفه ای خود را شروع کرد و سپس به تئاتر رو آورد. در همان سال ها به دوبله هم پرداخت و در سریال پرهوادار «بالاتر از خطر» صحبت کرد.

در نمایش هایی مثل «آنتیگون» و «از پشت شیشه ها» (رکن الدین خسروی) و «آندورا» (حمید سمندریان) روی صحنه رفت. گذشته از فیلم کوتاه «تلفن» با ایفای یکی از نقش های اصلی «آرامش در حضور دیگران» عرصه جدی سینما را آزموده و آنقدر قدرتمند ظاهر شد که پس از گذشت این همه سال ـ همچون عزت الله انتظامی ـ با اولین فیلم بلندش به یاد آورده می شود.

معرفی فیلم گیج گاه کمدی متفاوت سینما

همچنین ثریا قاسمی در سال های ابتدای فعالیتش در یکی از اولین سریال های تلویزیونی ایرانی با نام «پیوند» (نصرت کریمی) بازی کرد. او با بازی در فیلم آرامش در حضور دیگران ساخته ناصر تقوایی به سینما راه یافت. جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر جرقه ای بود تا ثریا قاسمی به فکر ایفای نقشهای دیگر هم بیفتد. که نتیجه آن بازی در شام آخر و بخصوص دختر شیرینی فروش بود.

تصویری از ثریا قاسمی

مرحوم پروین‌دخت یزدانیان بازیگر 85 ساله فیلم های مجید

وی از ۱۳۷۰، با ایفای نقش بی‌بی – مادر بزرگ مجید در سریال تلویزیونی قصه‌های مجید به کارگردانی فرزندش، کیومرث پوراحمد پا به عرصه بازیگری نهاد.سپس در سال ۱۳۷۱ با بازی در فیلم‌های صبح روز بعد و شرم وارد سینما شد. یزدانیان برای بازی در فیلم صبح روز بعد، برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم زن از یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. از دیگر کارهای وی می‌توان به نان و شعر (۱۳۷۲)، مهریه بی بی (۱۳۷۳)، خواهران غریب (۱۳۷۴)، شب یلدا (۱۳۷۹) و سریال سرنخ اشاره کرد.

پروین‌دخت یزدانیان پس از ابتلا به بیماری آلزایمر، در ۵ فروردین ۱۳۹۱ درگذشت. پیکرش در گلستان شهدای نجف آباد در کنار همسرش به خاک سپرده شد.

عکسی از پروین‌دخت یزدانیان

مرحوم حلیمه سعیدی بازیگر 84 ساله سینما

حلیمه سعیدی (متولد 1315 در ضیاآباد قزوین) از بازیگران پیرزن ایرانی است. وی بیشتر بیشتر در آثار طنز تلویزیونی حضور داشته است.برای نخستین بار رضا عطاران بازیگر و کارگردان ایرانی به او پیشنهاد بازی داد و پس از گرفتن تست در برابر دوربین، مشغول به بازی شد.

عکسی از حلیمه سعیدی با چادر و روسری گل گلی

رابعه مدنی بازیگر 78 ساله سینما

رابعه مدنی متولد 1320 در همدان یکی از بازیگران مسن زن ایران می باشد. رابعه مدنی به مدت 30 سال معلم پیش دبستانی و کارمند آموزش و پرورش بود، بعد از بازنشستگی وارد عرصه بازیگری شد، دو پسر و یک دختر دارد.

رابعه مدنی از کودکی به سینما علاقه داشت. وقتی که امیرشهاب (رضویان) پسرش به سمت حرفه‌ی کارگردانی رفت‌ برای پایان‌نامه، الزام به ساخت فیلم بود. رابعه مدنی به نوعی به پسرش کمک می‌کرد. البته بازیگری هم به صورت افتخاری انجام می‌داد.

زندگینامه و بیوگرافی کامل بابک حمیدیان و بررسی فیلم های او تا موضع سیاسی اش

رابعه مدنی در سریال‌هایی نظیر؛ «وضعیت سفید»، «بوسیدن روی ماه » ، «پایتخت ۲»، بازی کرده‌است.

رابعه مدنی همچنین در فیلم‌هایی نظیر؛ «سفر مردان خاکستری»، به نقش‌فرینی پرداخته است.

رابعه مدنی، تندیس حافظ بهترین بازیگر زن را برای بازی در فیلم«برف»، در کارنامه دارد.

عکسی از رابعه مدنی به همراه پسرش

کتايون امير ابراهيمي بازیگر 74 ساله سینما و تلویزیون

کتایون امیر ابراهیمی (زادهٔ ۱۳۱۸ در سنندج) از بازیگران مسن زن ایران در تئاتر، سینما و تلویزیون است. عده‌ایی او را با شهپر امیرابراهیمی خواننده قدیمی رادیو که با نام هنری کتایون می‌خواند اشتباه می‌گیرند.

کودکی اش را در رشت گذراند. نوجوان بود که به تهران آمد. در دبیرستانی در خیابان شاه آباد تحصیل کرد، مادرش هم در همان مدرسه تدریس می‌کرد. در ۱۷ سالگی به عقد یکی از اقوام نزدیکش درآمد و صاحب دو دختر به نام‌های نازی و نیلوفر شد. از کودکی عاشق بازیگری بود و در خانواده‌ای زندگی می‌کرد که با هنر بیگانه نبودند. شوهر عمه‌اش، کارگردان تئاتر بود و البته نسبت دوری هم با شهلا ریاحی و بهمن فرمان‌آرا دارد. در مورد چگونگی ورودش به دنیای هنر می‌گوید: «یادم است نزدیک دبیرستان ما سالن تئاتری بود که اکثر هنرپیشه‌های آن زمان در این سالن، نمایش اجرا می‌کردند. من هم به واسطه شوهرعمه‌ام که در تئاتر بود زیاد به آنجا می‌رفتم و از همان‌جا با صحنه تئاتر واقعی آشنا شدم.»

کتايون امير ابراهيمي با شال سبز

شیرین یزدان‌بخش بازیگر 72 ساله سینما

شیرین یزدان‌بخش (زاده ۱۳۲۷ در اصفهان) هنرپیشه و از بازیگران پیرزن ایرانی است. یزدان‌بخش متولد اصفهان است، وی در چهار سالگی به دلیل شغل نظامی پدرش به بهبهان، خوزستان نقل مکان کردند. در حال حاضر وی در تهران سکونت دارد.

وی تماشاگر پیگیر و حرفه‌ای تئاتر و علاقه‌مند به موسیقی است، وی به‌طور اتفاقی و بنابر درخواست افشین هاشمی، با ایفای نقش در فیلم «لطفاً مزاحم نشوید» وارد عرصه بازیگری سینما شد.قبل از حرفه بازیگری وی به مدت ۳۲ سال کارمند دولت در اداره دخانیات بوده و بازنشست شده‌است.

وی بخاطر ایفای نقش در فیلم ابد و یک روز، نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شده‌است. هم‌چنین وی بخاطر ایفای نقش در فیلم لطفاً مزاحم نشوید برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن از بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر شده‌است.
بیماری
یزدان‌بخش از ۱۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۵ به دلیل مشکلات تیروئیدی و عفونت ریه در بیمارستان بستری شده بود با پشت سر گذاشتن مراحل درمان خود و با به دست آوردن بهبودی صبح روز ۲۱ فروردین‌ماه از بیمارستان مرخص شد.

خوانندگی مهران مدیری در مراسم های مختلف

شیرین یزدان‌بخش با مانتو مشکی و روسری کرم

مرحوم شهلا ریاحی بازیگر 92 ساله سینما

شهلا ریاحی یکی دیگر از بازیگران پیرزن ایرانی در ۱۷ بهمن ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا سیکل ادامه داد و در ۱۷سالگی، بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی، که خود از شیفتگان تئاتر بود، به صحنه (تئاتر تهران) راه یافت و برای اولین بار معزالدیوان فکری در نمایشنامه‌ای به نام «سیاست هارون‌الرشید» نقش اول دختر نمایش را به او داد. او با کار سوم و چهارم در دنیای محدود تئاتر آن زمان به عنوان بازیگری محبوب و سرشناس مورد توجه قرار گرفت.

او سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم «خواب‌های طلایی» به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم «مرجان» را کارگردانی کرد و به این ترتیب نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد. وی گوینده رادیو و تلویزیون، مجری برنامه‌های کودک نیز بود.

شهلا ریاحی که به علت بیماری حدود ۱۰ ماه در بیمارستان بستری بود و زندگی نباتی داشت در شامگاه ۱۰ دیماه ۱۳۹۸ ساعت ۲۰ شب دارفانی را وداع گفت.مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی بازیگر پیشکسوت، صبح یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از هنرمندان، در تالار وحدت برگزار شد.

عکسی پرتره شهلا ریاحی با روسری

مرحوم حمیده خیرآبادی بازیگر 85 ساله سینما

حمیده خیرآبادی یکی از بازیگران مسن زن ایران زاده ۳۰ آذر ۱۳۰۳ در شهر رشت است. او مادر ثریا قاسمی دیگر بازیگر سینمای ایران است. نام هنری او نادره و لقب او مادر سینمای ایران بود.

او پس از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۲۶ وارد تئاتر و در سال ۱۳۳۲ با فیلم میهن‌پرست وارد سینما شد. خیرآبادی با آغاز موج نوی سینمای ایران در دهه چهل در بسیاری از آثار کارگردانان مطرحی چون داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی و علی حاتمی بازی کرد.

معرفی رابرت دنیرو هنرپیشه معروف آمریکایی

از مهم‌ترین فیلم‌هایی که او در آن‌ها بازی کرده می‌توان به طوقی (علی حاتمی)، رضا موتوری (مسعود کیمیایی)، اجاره نشینها (داریوش مهرجویی)، زرد قناری (رخشان بنی‌اعتماد)، مادر (علی حاتمی)، ریحانه (علیرضا رئیسیان)، بانو (داریوش مهرجویی) و شیرین (عباس کیارستمی) اشاره کرد. او سه بار کاندیدای سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد. از جمله سریال‌های خیرآبادی می‌توان آپارتمان، پدرسالار و خانه سبز (مجموعه تلویزیونی) را نام برد.

وی در بامداد ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ در سن ۸۵ سالگی و به علت کهولت سن درگذشت.وی در قطعه ۶۶ ردیف ۶۹ شماره ۶۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

تصویری از حمیده خیرآبادی با لباس گل گلی

شمسی فضل اللهی بازیگر 78 ساله محبوب سینما و تلویزیون

شمسی فضل‌اللهی فعالیت هنری را با شرکت در کلاس‌های «تئاتر تهران» آغاز کرد. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۳۶ با نمایش «دختر ایرانی» در «تئاتر تفکری» و بازی در سینما را از سال ۱۳۳۸ با فیلم «آسمون‌جُل» به کارگردانی نصرت‌الله وحدت آغاز کرد.

وی در سال‌های اولیهٔ حضورش در سینمای قبل از انقلاب با نام مستعار «شهرزاد» فعالیت می‌کرد و نباید او را با شهرزاد (کبرا امین سعیدی) اشتباه گرفت. وی فعالیت در رادیو را از سال ۱۳۴۱ در «رادیو نیروی هوایی» به عنوان گویندهٔ نمایش‌های «داستان‌های یک شب از هزار و یک شب» آغاز کرد و از سال ۱۳۴۳ نیز در «رادیو ایران» به عنوان بازیگر نمایش‌های رادیویی فعالیت داشته‌است.

فعالیت در دوبلاژ را نیز از سال ۱۳۴۱ به دعوت علی کسمایی در استودیو مولن‌روژ و با گویندگی در فیلم ژاپنی «هرگز نمیر مادر» (ساختهٔ میکیو ناروسی) به‌جای مادر آغاز کرد. گویندگی‌ در مجموعهٔ کارتونی «بامزی» به عنوان راوی، مجموعهٔ تلویزیونی «خانهٔ کوچک» به‌جای مادر (کارن گراسل) و مجموعهٔ تلویزیونی «هزاردستان» به‌جای مینو ابریشمی با لهجهٔ آذری از به‌یادماندنی‌ترین کارهای او در عرصهٔ دوبله‌ است.

وی از سال ۱۳۶۳ بازی در تلویزیون را با مجموعهٔ «امیرکبیر» (در نقش مادام با لهجهٔ فرانسوی) ساختهٔ سعید نیک‌پور آغاز کرد.مجموعهٔ تلویزیونی «عطر گل یاس» (۱۳۶۹) ساختهٔ بهمن زرین‌پور از دیگر کارهای خاطره‌انگیز اوست.

تصویری از شمسی فضل اللهی با شال نارنجی و لباس بافت

شهین تسلیمی بازیگر 65 ساله سینما

شهین تسلیمی از بازیگران پیرزن ایرانی(زاده ١٩ شهریور ١٣٣۴ در خشکرود) است.

ماجرای جالب ازدواج رویا نونهالی با همسرش

وی در جوانی تئاتر بازی می‌کرده‌است و همچنین در رادیو هم تست صدا داده و قبول شده بود اما به علت مخالفت خانواده هر دو را رها کرد. اولین حضور او در جلوی دوربین به سریال باغ مظفر بر می‌گردد. الیزابت امینی وی را برای ایفای نقش در این سریال به مهران مدیری معرفی کرده بود. وی بازی کوتاهی در سریال بزنگاه به کارگردانی رضا عطاران در سال هشتاد و هفت داشت و با حضور پررنگ تر در سریال «زن بابا» به کارگردانی سعید آقاخانی به شهرت رسید و پس از آن در سریال‌های کمدی «چهارچرخ» و «خانه اجاره‌ای» بازی کرد. این بازیگر با حضور در سریال‌های «وضعیت سفید» و «ارمغان تاریکی» نشان داد که به‌خوبی از پس نقش‌های جدی هم برمی آید. از دیگر کارهایش می‌توان به فیلم‌های «طلا و مس»، «آوار» و مجموعه‌های «دلنوازان»، «حیرانی»، «باغ مظفر»، «مادرانه» و… اشاره کرد.

شهین تسلیمی با مانتو مشکی و روسری طرح دار

فریده سپاه منصور بازیگر 73 ساله سینما

فریده سپاه‌منصور (زاده ١۵ فروردین ١٣٢۶ در تهران) یکی دیگر از بازیگران پیرزن ایرانی است.

وی از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۶۱ در تئاتر فعالیت داشت. پس از آن به سینما و تلویزیون روی آورد.از مهم‌ترین فیلم‌هایی که وی در آن به ایفای نقش پرداخته می‌توان به کتاب قانون و مارمولک اشاره کرد.وی همسر هوشنگ توکلی از بازیگران تئاتر و سینما و تلویزیون می‌باشد.

عکس پرتره از فریده سپاه منصور

و دیگر بازیگران زن سالمند ایرانی

گیتی معینی بازیگر 75 ساله سینما

گیتی معینی، یکی از بازیگران مسن زن ایران در ۲۹ دی ۱۳۲۳ در کرمانشاه متولد شد. او در یک خانواده نظامی در کرمانشاه متولد شد. به دلیل اینکه یکی از بستگان ایشان در رادیو کار می کرد به این حرفه علاقمند شد و به استودیوی ۸ رادیو رفت و زیر نظر استادانی چون اکبر مشکینی، عباس مصدق، شاهر نادری، خانوم دیهیم کار رادیو را یاد گرفت.او در سال ۱۳۴۸ وقتی ۲۳ ساله بود به استخدام نیروهای مسلح ارتش شاهنشاهی درآمد اما زیاد طول نکشید که از ارتش جدا شد. ایشان با شروع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و ۵۸ کم کم بعنوان نویسنده وارد کارهای تصویری هم شد. اولین فعالیت سینمایی خود را در مقام بازیگری از سال ۱۳۷۳ با فیلم حسرت آغاز کرد.او تاکنون در سریال‌های متعددی که عموماً قالب طنز دارند به ایفای نقش پرداخته است. از معروف ترین آنها می توان به سریال “خانه به دوش” اشاره کرد.

معرفی و زمان پخش سریال ترکی در انتهای شب (Gecenin Ucunda)

تیپ مشکی گیتی معینی

گوهر خیراندیش بازیگر مطرح سینما با 66 سال سن

گوهر خیراندیش (زاده ۱ شهریور ۱۳۳۳، شیراز) بازیگر و مدرس بازیگری در سینما، تئاتر، تلویزیون و گوینده رادیو است.وی دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا است.وی یکی از بازیگران مسن زن ایران است.

گوهر خیراندیش در سال ۱۳۳۳ در شیراز متولد شد. از سال ۱۳۴۹ و در دوران دبیرستان فعالیت وی با گروه تئاتر در شیراز آغاز شد و در همین سال بود که با جمشید اسماعیل‌خانی آشنا شد، که این آشنایی منجر به ازدواج این‌دو گشت، که حاصل این ازدواج یک پسر و دو دختر به نام‌های امید، آزاده و آناهیتا است. او با همسرش در شیراز به فعالیت تئاتر می‌پرداختند و همچنین کارمند اداره فرهنگ و هنر شیراز بود. وی در سال ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران قبول شده و به همراه همسر و فرزندانش به تهران می‌آید. در تهران در کنار درس خواندن به فعالیت تئاتر می‌پردازد و همچنین کارشناس امور هنری ارشاد استان تهران می‌شود. خیراندیش سپس بازی را در سینما، تئاتر و تلویزیون ادامه می‌دهد. او با فیلم روزهای انتظار فعالیتش را در سینما آغاز کرد و با فیلم بانو خوش درخشید. گوهر خیراندیش همیشه در نقش‌های متفاوت ظاهر شده‌است. وی همچنین چندین سال در برنامه صدای عبرت شبکه سراسری رادیو به فعالیت مشغول است.

وی یکی از استادان ثابت کانون سینماگران جوان است و همچنین سابقه برگزاری کارگاه آموزشی در چند دانشگاه معتبر آمریکا را دارد.

وی پیشنهاد بازی در سریال دارا و ندار و فیلم اخراجی‌ها را علی‌رغم پیشنهاد مالی خوب به جهت نقش‌های ضعیف نپذیرفت. به عقیده وی یکی از رموز ماندگاری یک بازیگر این است که هر نقشی را فقط برای مسائل مالی قبول نکند.

گوهر خیراندیش با لباس زرشکی و شال مشکی

گلاب آدینه بازیگر 67 ساله سینما

گلاب آدینه، با نام اصلی گلاب مستعان (زاده ۲۲ آبان ۱۳۳۲ تهران)،بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است.

کرونا آناهیتا درگاهی در چه وضعیتی است؟

گلاب آدینه با پالتو مشکی و روسری آبی

گلچهره سجادیه بازیگر 66 ساله سینما

گلچهره سجادیه از بازیگران مسن زن ایران است که در سال ۱۳۳۳ در اراک به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در رشته تئاتر ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۵۶ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ‌التحصیل شد. فعالیت هنری را از ۲۰ سالگی در عرصه تئاتر آغاز کرد و نخستین بار با نمایش «جعفرخان از فرنگ برگشته» به کارگردانی کامران فاضل روی صحنه رفت.

در نمایش‌های «جادوگران شهر سلیم» و «خانه برنارد آلبا» به روی صحنه رفت و نمایش «بازگشتی نیست» را کارگردانی کرده‌است. در ۲۳ سالگی برای نخستین بار در فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی ایفای نقش نمود. بعد از فیلم‌های «موج طوفان» منوچهر احمدی، «ایستگاه» یدالله صمدی و «سفر عشق» ابوالحسن داودی، با فیلم «دندان مار» ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۸ در حالیکه پنجمین فیلم سینمایی‌اش را تجربه می‌کرد، تبدیل به یکی از بازیگران مطرح شد که این همکاری در فیلم‌های «گروهبان» و «ردپای گرگ» با کیمیایی ادامه پیدا کرد.

وی برای بازی در فیلم «سرزمین خورشید» ساخته احمدرضا درویش، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. گلچهره سجادیه پس از مدت‌ها در فیلم‌ «حوالی اتوبان» ساخته سیاوش اسعدی به ایفای نقش پرداخت و مورد توجه قرار گرفت. مجموعه‌‌ تلویزیونی «رعنا» ساخته داوود میرباقری که در در دهه ۶۰ خورشیدی از رسانه ملی روی آنتن رفت، از کارهای مطرح و ماندگار او می‌باشد. وی پس از چندین سال دوری از تلویزیون و بازیگری، با مجموعه‌ تلویزیونی «آنام» به کارگردانی جواد افشار در نقش اصلی حضور یافت.

گلچهره سجادیه با شال مشکی

مرحوم ملکه رنجبر بازیگر 88 ساله سینما

ملکه رنجبر (زادهٔ ۱۰ شهریور ۱۳۱۰در رشت – درگذشته ۸ اسفند ۱۳۹۸ در تهران)از بازیگران مسن زن ایران در سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی بود. وی از سن شش سالگی فعالیت هنری خود را با نقش کوزت در بینوایان شروع کرد. پدر او به خاطر اجرای تئاتری سیاسی به همدان تبعید شد. از مهمترین فیلمهایی که او بازی کرده می‌توان به اعتراف (مجید فهیم خواه) و دو فیلم ابوالحسن داوودی یعنی مرد بارانی و نان و عشق و موتور ۱۰۰۰، و چپ دست ۱۳۸۴ به کارگردانی (آرش معیریان) اشاره کرد. او سابقه بازی در سریال داستان یک شهر اصغر فرهادی را هم دارد. او در سال ۱۳۹۲ بعد از بازی کردن در فیلم تله فیلم هیچ و پوچ به دلیل کهولت سن دیگر در هیچ فیلمی بازی نکرد. او همچنین در فیلم گناهکاران بازی کرده است.

معرفی کامل و نقد و بررسی فیلم پروا با هنرنمایی مرحوم حسام محمودی

فرزند وی در اسفند ۱۳۹۵ اظهار داشت که رنجبر به دلیل کهولت سن، به افسردگی و پارکینسون مبتلا شده‌است.

او پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ در بیمارستان کسری تهران پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۸ سالگی درگذشت.

تصویری از ملکه رنجبر با لباس سفید و روسری سفید

مینا جعفرزاده بازیگر 74 ساله سینما

مینا بویوک جعفرزاده (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۲۵ در خوی) معروف به مینا جعفرزاده، یکی از بازیگران مسن زن ایران در رادیو، تلویزیون و سینما است.

او کار در رادیو را از سال ۱۳۴۸ شروع کرده و بازیگری در سینما را از سال ۱۳۶۷ با فیلم «فیل در تاریکی» آغاز نمود.

مینا جعفرزاده در بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی حضور داشته‌است. ایرانیان، هنرنمایی او در نقش «خاله جان» در کنار اکبر عبدی را خوب به‌خاطر دارند.

مینا جعفرزاده با لباس زرد و روسری مشکی

مرحوم هما روستا بازیگر 71 ساله سینما

هما روستا (۴ مهر ۱۳۲۳ – ۴ مهر ۱۳۹۴) یکی از بازیگران مسن زن ایران در سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردان فیلم و مترجم اهل ایران بود. او برای بازی در فیلم ملک خاتون برنده جایزه بهترین بازیگر زن از «جشنواره هنری ادبی روستا» شد، برای بازی در تله‌تئاتر شعبده‌باز برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره سیما شد، و برای بازی در فیلم‌های تمام وسوسه‌های زمین و از کرخه تا راین نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و برای پرنده کوچک خوشبختی نامزد دریافت لوح زرین جشنواره فیلم فجر شد، و برای بازی در لژیون نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از سومین جشن خانه سینما شد.

هما روستا در ۴ مهر ۱۳۹۴ خورشیدی مصادف با روز تولدش بر اثر بیماری سرطان سینه در بیمارستانی در شهر لس آنجلس آمریکا درگذشت.پیکر او در ۱۳ مهر ۹۴ به ایران منتقل شده و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به‌خاک سپرده شد.

تیپ قهوه ای هما روستا

مریم بوبانی بازیگر 67 ساله سینما

مریم بوبانی در سال ۱۳۳۲ در سنندج به دنیا آمد. دو سال در کلاس‌های آزاد بازیگری بازیگری آموخت و در ۱۳۷۶ با بازی در مهر مادری (به کارگردانی کمال تبریزی) در نقشی فرعی بازی در سینما را آغاز کرد.

خوانندگی مریم امیرجلالی بازیگر زن مشهور

همسر او سیروس احمدی فر ، از ترانه سرایان قدیمی اهواز است که ترانه های او را خوانندگانی همچون مسعود بختیاری در رادیو اهواز دهه ی پنجاه اجرا نموده اند. سیروس احمدی فر همچنین آرشیو دار موسیقی قدیمی ایرانی است .

مریم بوبانی مادر یاور احمدی فر ، نوازنده ی سرشناس دف همینطور آیین احمدی فر تنظیم کننده گروه چارتار است.

وی در کلاس‌های بازیگری امین تارخ دوره گذرانده و اکنون مشغول حرفه ی بازیگری است.

مریم بوبانی بازیگر 67 ساله با شال سفید

مهوش افشارپناه بازیگر 71 ساله سینما

مهوش افشارپناه (زادهٔ ۱۳۲۸ در سقز) بازیگر تئاتر، بازیگر سینما و تلویزیون اهل ایران است.

او لیسانس کارگردانی و بازیگری تئاتر را از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک گرفته‌است. او خواهر کورش افشارپناه، بازیگر است.

مهوش افشارپناه بازیگر 71 ساله با روسری قرمز

مرحوم صدیقه کیانفر بازیگر 87 سال سینما

صدیقه کیانفر یکی دیگر از بازیگران پیرزن ایرانی (زادهٔ ۲۰ بهمن ۱۳۱۱ در آبادان – درگذشتهٔ ۵ خرداد ۱۳۹۹ در تهران) بود.

صدیقه کیانفر در سال ۱۳۱۱ در شهر آبادان زاده شد. کار در رادیو را از سال ۱۳۳۶ با گویندگی و اجرای نمایش در رادیو نفت آبادان تجربه کرد. پس از آن، بازی در سینما را با بحران، کاری از علی‌اصغر شادروان آغاز کرد.

صدیقه کیانفر در ۵ خرداد ۱۳۹۹ به علت ایست قلبی درگذشت.

صدیقه کیانفر با روسری سفید مشکی طرحدار

مریم امیرجلالی بازیگر 72 ساله سینما و تلویزیون

مریم بانو امیرجلالی (زاده ۲۹ آذر ۱۳۲۶، کنگاور) هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران است. شهرت وی بیشتر به خاطر بازی در مجموعه‌های طنز سال‌های دهه ۸۰ خورشیدی می‌باشد. وی به عنوان خواننده با گروه موسیقی «بیان» نیز همکاری داشته ‌است.

تیپ سفید و زیبای مریم امیر جلالی

مهوش وقاری بازیگر 66 ساله سینما

مهوش وقاری یکی از بازیگران مسن زن ایران سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. همسر وی «محسن قاضی‌مرادی» بازیگر سینما و تلویزیون می‌باشد. او همچنین لیسانس علوم سیاسی در سال ۱۳۵۵ را داراست. بازی در سینما را از سال ۱۳۶۷ با «نار و نی»، همکاری «سعید ابراهیمی‌فر» آغاز کرد.

تیپ مشکی آبی مهوش وقاری

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا