اخبار بازیگرانبازیگران خارجیبازیگران مردبازیگران هالیوودبیوگرافی بازیگران

بیوگرافی ساموئل ال. جکسون پولسازترین بازیگر تاریخ سینما

در این بخش بیوگرافی ساموئل ال. جکسون بازیگر معروف هالیوود را مرور میکنیم. بیوگرافی ساموئل ال. جکسون از بازیگران مرد خوب و توانمند آمریکایی که بیشتر او را با فیلم داستان عامه‌پسند به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی ساموئل ال. جکسون آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

ساموئل ال. جکسون چند سال سن دارد؟

ساموئل ال. جکسون زاده ۲۱ دسامبر ۱۹۴۸ ‏است و ۷۳ سال سن دارد.

ساموئل ال. جکسون مجرد است یا متاهل؟

ساموئل ال. جکسون متاهل است و همسر او لاتانیا ریچاردسون نام دارد.

ساموئل ال. جکسون فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

ساموئل ال. جکسون فعالیت خود را از سال 1972 آغاز کرد.

ساموئل ال. جکسون چند فرزند دارد؟

ساموئل ال. جکسون یک فرزند دختر به نام زوئی دارد.

خلاصه بیوگرافی ساموئل ال. جکسون

نام اصلیساموئل لیروی جکسون
نام هنریساموئل ال. جکسون
تاریخ تولد۲۱ دسامبر ۱۹۴۸ ‏(۷۳ سال)
محل تولدواشینگتن دی سی، ایالات متحده
تحصیلاتلیسانس هنرهای نمایشی
پیشهبازیگر و تهیه‌کننده
سالهای فعالیت۱۹۷۲–اکنون
همسرلاتانیا ریچاردسون (ا. ۱۹۸۰)
فرزندزوئی (زادهٔ ۱۹۸۲)
قد۱٫۸۹ متر

بیوگرافی ساموئل ال. جکسون

بیوگرافی ساموئل ال. جکسون

بیوگرافی ساموئل ال. جکسون را این گونه شروع می‌کنیم:
ساموئل ال. جکسون با نام کامل ساموئل لیروی جکسون Samuel Leroy Jackson؛ زادهٔ ۲۱ دسامبر ۱۹۴۸ بازیگر آمریکایی است.

ساموئل ال. جکسون در جوانی
ساموئل ال. جکسون در جوانی

او نامزد دریافت افتخاراتی نظیر جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا شده‌است. او در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی و با عملکردی که از خود به نمایش گذاشت تبدیل به یک ستاره در هالیوود شد و از آن زمان در بسیاری از فیلم‌هایی که فروش بالایی داشتند، حضور داشته و بارها از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفته‌است و در سال ۲۰۲۲ نیز برنده جایزه اسکار افتخاری شده‌است. در ادامه بازیگرآنلاین را دنبال کنید تا نگاهی به بیوگرافی ساموئل ال. جکسون داشته باشیم.

تحصیلات ساموئل ال. جکسون تا علاقه او به بازیگری

در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون میخوانیم: جکسون در مدارس زیادی که جدایی نژادی در آن‌ها برقرار بود، تحصیل کرد و از دبیرستان ریورساید در چاتانوگا فارغ‌التحصیل شد. در میان سال‌های سوم تا دوازدهم تحصیل، در ارکستر مدرسه سازهای فرنچ هورن و ترومپت و همچنین فلوت و پیکولو می‌نواخت.

او که در ابتدا قصد مدرک گرفتن در رشتهٔ زیست‌شناسی دریایی را داشت، به کالج مورهاوس در آتلانتا، جورجیا پیوست.اما به پیشنهاد دکتر برای درمان لکنت زبان برای بازی در چند نمایش تئاتر تست داد،اینچنین شد او به بازیگری علاقه‌مند شد و مسیر خود را تغییر داد.او بازیگری را در دهه‌ی هفتاد میلادی به همراه مورگان فریمن در یکی از کارگاه‌های تئاتر شهر نیویورک آغاز کرد. جکسون پیش از فارغ‌التحصیل شدن در سال ۱۹۷۲، «تئاتر جاست آس» را به صورت شراکتی پایه‌گذاری کرد.

مادر و پدربزرگ او به مهارت‌های بازیگری ساموئل ایمان نداشتند و مطمئن نبودند که آیا حرفه مناسبی را انتخاب کرده یا خیر. اما پس از حضور او در تبلیغات همبرگر در تلویزیون همه چیز تغییر کرد. او آنقدر با اشتها همبرگر می‌خورد که تماشاگران باور نمی‌کردند که او بازیگر است. بنابراین این دانشجو اولین درآمد خود را دریافت نمود.

اما مسیر موفقیت او به همین همواری و راحتی نبود. او از آنجایی که یک سیاه پوست بود و مورد تبعیض نژادی قائل می شد، تبدیل به یک مبارز حقوق بشر شد. او به همراه دوستانش در سن 20 سالگی در یک جلسه بعد از ترور مارتین لوتر کینگ شرکت کرد. همین امر سبب شد تا به مدت دو سال از دانشگاه اخراج شود و به این ترتیب برای ادامه تحصیل با سختی هایی مواجه شد.

ساموئل در سال 1972 مدرک لیسانس هنر خود را گرفت و سپس به نیویورک نقل مکان کرد. همین مهاجرت برای او سرنوشت ساز شد و او با فرصت های بی نظیری مواجه شد.

بیوگرافی خانواده ساموئل ال. جکسون

در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون درباره ی خانواده اش آمده است: جکسون در واشینگتن دی.سی. متولد شد. مادرش الیزابت هریت(مونتگومری) نام داشت و پدرش روی هنری جکسون بود. او به عنوان تنها فرزند خانواده در چاتانوگا، تنسی بزرگ شد. پدرش به دور از خانواده در کانزاس‌سیتی، میزوری زندگی می‌کرد و بعداً بر اثر الکلیسم درگذشت. جکسون در طول زندگی خود تنها دو بار پدر خود را ملاقات کرد. وی در کنار پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌اش، ادگار و پرل مونتگومری، و تحت سرپرستی مادرش بزرگ شد که مدتی کارگر یک کارخانه بود و بعد مأمور خرید یک مؤسسهٔ روانشناسی شد

ازدواج و وضعیت تاهل ساموئل ال. جکسون

بیشترین جستجوها در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

در سال ۱۹۸۰، جکسون با لاتانیا ریچاردسون، بازیگر و تهیه‌کنندهٔ شبکهٔ ورزشی، ازدواج کرد. او ریچاردسون را در زمان تحصیل در کالج مورهاوس ملاقات کرده‌بود. این زوج یک فرزند دختر به نام زوئی (زادهٔ ۱۹۸۲) دارند.

سیر تا پیاز زندگی سعید آقاخانی و همسرش گلرخ حقیقی

در حال حاضر در بورلی هیلز کالیفرنیا زندگی می کند.

ساموئل ال جکسون و همسرش لاتانیا ریچاردسون و دخترش
ساموئل ال. جکسون و همسرش لاتانیا ریچاردسون و دخترش

علایق و حقایقی درباره ساموئل ال. جکسون

در ادامه بیوگرافی ساموئل ال. جکسون مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

  • با اجازهٔ شخص جکسون، شمایل او برای طراحی نسخهٔ اولتیمیت نیک فیوری، یکی از شخصیت‌های مارول کامیکس، مورد استفاده قرار گرفت.
  • این ستاره در کودکی علاقه‌ی زیادی به ارول فلین داشت و می‌خواست مثل او به بازیگری مشهور تبدیل شود.
  • گفته که مردم اغلب او را با لارنس فیشبورن اشتباه میگیرند!
  • در مراسم دفن مارک لوتر کینگ ، راهنمای مهمانان بود.
  • در سال ۲۰۰۶ جزو هئیت داوران جشنواره فیلم کن بود.
  • این بازیگر کلکسیون کلاه دارد و حدود چند صد کلاه دارد.
  • یکی از شغل هایی که ساموئل ال. جکسون در مسیر بازیگر شدنش در نیویورک گذراند، دربانی بود.
  • پس از اینکه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که علاقه مند به همکاری با جورج لوکاس است، لوکاس هم از او در فیلم « جنگ ستارگان : اپیزود ۱ – تهدید فانتوم » استفاده کرد.
  • در سال ۲۰۰۳ درباره حضور خوانندگان موسیقی رپ در سینمای صحبت های تندی کرد و خود را مخالف این جریان نشان داد. این در حالی است که او بیشتر از هر بازیگر دیگری با رپرها در فیلمهایش همبازی بوده است.

رکورد گینس و ثروت ساموئل ال. جکسون

در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون جالب است بدانید در سال 2009 کتاب رکوردهای گینس اعلام کرد جکسون با درآمد 7/42 میلیارد دلار در 68 فیلم سینمایی بعنوان پردرآمدترین هنرپیشه در سطح جهان معرفی شد

فیلم های نقش اصلی او تا سال 2019 در مجموعه 5/33 میلیارد دلار فقط در آمریکای شمالی فروش داشت.

فعالیت های انسان دوستانه ساموئل ال. جکسون

او و همسرش در سال ۲۰۰۹ سازمان خیریهٔ خود را برای کمک به پشتیبانی از حق تحصیل تأسیس کردند.

در ژوئن ۲۰۱۳، جکسون کارزاری را به‌طور مشترک با پرایزیو جهت جمع‌آوری پول برای مبارزی با بیماری آلزایمر راه‌اندازی نمود. به عنوان بخشی از این کارزار، او چند تک‌گویی مختلف نوشته‌شده توسط هواداران، و یک صحنهٔ معروف از مجموعهٔ برکینگ بد محصول شبکهٔ ای‌ام‌سی را بازخوانی کرد.

جکسون کمپینی را با نام «یکی برای پسرها» راه‌اندازی نمود که به مردان در مورد سرطان بیضه آموزش می‌داد و آنان را به معاینهٔ خود تشویق می‌کرد.

رژیم غذایی گیاهی ساموئل ال. جکسون

در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون بهتر است بدانید در اوت ۲۰۱۳، او با دلایل مربوط به سلامتی خود، با توضیح اینکه او «تنها تلاش دارد که تا ابد زنده بماند»، یک پرهیز غذایی گیاهی مطلق را آغاز کرد و پس از آن، کاهش وزن ۱۸ کیلوگرمی خود را به رژیم غذایی جدیدش نسبت داد. در مارس ۲۰۱۷، او این این رژیم غذایی را کنار گذاشت.

علاقه ساموئل ال. جکسون به تماشای فیلم با مردم

جکسون گفته‌است که برای تماشای هر یک از فیلم‌های خودش، به همراه مشتریان عادی به سینما می‌رود و عنوان کرده‌است که: «حتی در سال‌هایی که در تئاتر فعالیت می‌کردم، آرزو داشتم که بتوانم نمایش‌هایی که خودم در آن‌ها حضور دارم را تماشا کنم – وقتی خودم در آن‌ها بودم! من دوست دارم خودم را در حال کار کردن ببینم.».

او از جمع‌آوری عروسک شخصیت‌هایی که نقش آن‌ها را در فیلم‌هایش اجرا کرده‌است، لذت می‌برد. از جملهٔ این شخصیت‌ها می‌توان به جولز وینفیلد، شفت، میس ویندو و فروزون اشاره کرد.

مدل مو و مشکل طاسی ساموئل ال. جکسون

در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون بهتر است بدانید جکسون طاس است، اما استفاده از کلاه‌گیس در فیلم‌هایش برایش لذت‌بخش است. او در مورد تصمیمش مبنی بر تراشیدن موی سر خود گفته‌است: «من همیشه در فهرست‌های «طاسی زیبا است» حضور دارم. خوشایند است. زمانی که من شروع به از دست دادن موهایم کردم، مصادف با دورانی بود که همه مقدار زیادی مو داشتند. ناگهان من متوجه این سوراخ بزرگ در وسط موهای مدل افروی خودم شدم، نمی‌توانستم تارهای موی رد شده از وسط طاسی سرم را تحمل کنم، پس باید به سرعت در مورد مدل موی مناسب خودم تصمیم می‌گرفتم».اولین نقش طاس او در فیلم اعتیاد به سفید بزرگ بود.او معمولاً مدل موی شخصیت‌هایی که نقش آن‌ها را اجرا می‌کند را خودش انتخاب می‌کند.

ورزش مورد علاقه ساموئل ال. جکسون

در بیوگرافی ساموئل ال. جکسون جالب است بدانید جکسون در قراردادهایی که برای بازی در فیلم‌ها منعقد می‌کند، شرطی را در نظر می‌گیرد که بتواند در طول زمان فیلمبرداری به بازی گلف بپردازد.او در مسابقهٔ گلف خیریهٔ خصوصی گری پلیر بازی کرد تا به او در جمع‌آوری پول برای کودکان در آفریقای جنوبی کمک کند.جکسون یک طرفدار شدید ورزش بسکتبال، و پشتیبان تیم‌های تورنتو رپترز و هارلم گلوبتراترز است. او از زمان حضور در فیلم ایالت پنجاه و یکم از باشگاه فوتبال لیورپول پشتیبانی می‌کند. او همچنین پشتیبان باشگاه فوتبال ایرلندی بوهمیان است.

حمایت ساموئل ال. جکسون از اوباما

جکسون در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا، کمپینی را برای حمایت از باراک اوباما در تکسارکنا، تگزاس به راه انداخت. او گفت: «باراک اوباما تجلی تمام چیزهایی است که به من می‌گفتند وقتی بزرگ شدی می‌توانی باشی. من فرزند جداسازی نژادی هستم. وقتی بزرگ شدم و مردم به من گفتند که می‌توانی رئیس‌جمهور بشوی، می‌دانستم که این یک دروغ است. اما حالا ما یک نماینده داریم… رؤیای آمریکایی یک واقعیت است. هر کسی می‌تواند وقتی بزرگ شد، رئیس‌جمهور شود».جکسون همچنین گفت: «من به باراک رأی دادم چون سیاه‌پوست است. دلیل اینکه بقیه نیز به افراد دیگری رأی می‌دهند همین است – چون آن‌ها شبیه خودشان هستند». او نقش خود در فیلم جنگوی زنجیرگسسته را که یک بردهٔ خانگی تبه‌کار بود، با قاضی محافظه‌کار، کلارنس توماس مقایسه کرده و گفته‌است: «شفقت اخلاقی من با کلارنس توماس یکسان است».

گذری به زندگی شخصی و هنری صفا آقاجانی و تصاویر دیدنی او

ماجرای اختلاف ساموئل ال. جکسون با ترامپ

در مارس ۲۰۱۹، جکسون در مصاحبه‌ای با مجلهٔ اسکوایر در مورد دونالد ترامپ گفته‌بود «این مادربه‌خطا گویا دارد سیاره را نابود می‌کند» و در پاسخ به این سؤال که نگرانی نسبت به مخالفت طرفدارانش دارد، پاسخ داد که «می‌دانم چند مادربه‌خطا از من متنفرند» و اضافه کرد که اهمیتی برای اینکه آن‌ها دیگر فیلم‌هایش را تماشا نکنند قائل نیست.

مارتین اسکورسیزی در اواسط سال ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای گفته‌بود که «سعی کرده‌است» تا به تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی دنیای سینمایی مارول بنشیند، اما معتقد است که «سینما اینگونه نیست». جکسون در پاسخ به این انتقاد اسکورسیزی در مصاحبه‌ای با ورایتی گفت که «مثل این است که بگویی باگز بانی خنده‌دار نیست، فیلم، فیلم است، آثار او هم مورد پسند همه نیست» و در ادامه نیز گفت «هرکس نظری دارد، پس به‌نظرم اشکالی ندارد. قرار نیست مانع کسی از ساختن فیلم بشوم».

فعالیت ساموئل ال. جکسون در جنبش حقوق مدنی

پس از ترور مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۸، جکسون به عنوان یک راهنما در مراسم خاکسپاری او شرکت کرد.او پس از آن به ممفیس رفت تا در یک راهپیمایی برای حقوق برابر شرکت کند. جکسون در یک مصاحبه با مجلهٔ پارید فاش کرد که «من به‌خاطر ترور عصبانی بودم، اما این موضوع مرا شوکه نکرده‌بود. من می‌دانستم که تغییر، بهای متفاوتی خواهد داشت؛ نه اعتصاب و نه همزیستی مسالمت‌آمیز».

در سال ۱۹۶۹، جکسون به همراه تعدادی از دانش‌آموزان، اعضای هیئت مدیرهٔ کالج مورهاوس (شامل یکی از نزدیکان مارتین لوتر کینگ سینیور) را در محوطهٔ دانشگاه به گروگان گرفتند و خواستار اصلاح برنامهٔ آموزشی و ساختار مدیریتی دانشگاه شدند.این دانشگاه در نهایت تغییر سیاست‌ها را پذیرفت، اما جکسون به اقدام به گروگان‌گیری غیرقانونی متهم و در نهایت به ارتکاب جنایت درجه دوم محکوم شد. جکسون پس از آن به‌خاطر سوابق جنایی و فعالیت‌های خود، برای دو سال از تحصیل تعلیق شد. او بعداً در سال ۱۹۷۲ به کالج برگشت تا مدرک لیسانس هنر خود در رشتهٔ نمایش درام را دریافت کند.

در زمان تعلیق، جکسون به عنوان یک مددکار اجتماعی در لس آنجلس مشغول به کار شد. جکسون تصمیم گرفت که به آتلانتا برگردد و در آن‌جا با کوام تور، اچ. رپ براون و افراد دیگری که در جنبش قدرت سیاه‌پوست‌ها فعالیت می‌کردند، ملاقات کرد. او در مصاحبهٔ خود با مجلهٔ پارید گفت که با فعالیتش در جنبش احساس توانمندی می‌کرد، به‌خصوص، زمانی که این گروه شروع به خریداری اسلحه کرد. با این حال، پیش از آنکه جکسون در مبارزات مسلحانهٔ خاصی درگیر شود، مادرش او را به لس آنجلس فرستاد؛ چرا که اف‌بی‌آی به او گفته بود در صورتی که ساموئل به همراهی با جنبش قدرت سیاه‌پوست‌ها ادامه‌دهد، در کمتر از یک سال کشته‌خواهد شد.در یک مصاحبه با مجلهٔ وگ در سال ۲۰۱۸، او حتی عضویت در حزب پلنگ سیاه را تکذیب کرد.

عملکرد ساموئل ال. جکسون در گیشه

در دههٔ ۱۹۹۰ میلادی، شرکت ای.سی. نیلسن ئی.سی. آی، که یک شرکت فعال در زمینهٔ بررسی فروش و درآمد فیلم‌ها و بازیگران است، اعلام کرد که جکسون را بیش از هر بازیگر دیگری در آمریکا فیلم بازی کرده و از این راه، در داخل ایالات متحده، ۱٫۷ میلیارد دلار درآمد داشته‌است.

فیلم‌هایی که نقش اصلی آنها را جکسون بازی کرده، تا ماه ژوئیه ۲۰۱۹، در مجموع ۵٫۳۳ میلیارد دلار در آمریکای شمالی فروش داشته‌است. او در جدول رده‌بندی پرفروش‌ترین بازیگران آمریکای شمالی در وبگاه نامبرز، پس از رابرت داونی جونیور در جایگاه دوم قرار گرفته‌است. تا همین زمان، فیلم‌هایی که جکسون به عنوان بازیگر نقش مکمل در آن‌ها ظاهر شده‌است نیز در مجموع ۳٫۷۸ میلیارد دلار در گیشه فروخته شده‌است. در نسخهٔ سال ۲۰۰۹ از کتاب رکوردهای جهانی گینس، که فرمول متفاوتی را برای محاسبهٔ فروش فیلم‌ها بکار می‌برد، اعلام شد که جکسون، با درآمد ۷٫۴۲ میلیارد دلار در ۶۸ فیلم، پردرآمدترین هنرپیشه در سطح جهان است.

فیلم های ساموئل ال جکسون

شروع فعالیت هنری ساموئل ال. جکسون

در این بخش از بیوگرافی ساموئل ال. جکسون به زندگی حرفه‌ای او نگاهی می‌اندازیم.
ساموئل ال. جکسون تا اواسط سال ۲۰۱۹ در بیش از ۱۸۰ فیلم حضور داشته‌است و فیلم‌های او بیش از ۱۳ میلیارد دلار در سطح جهان فروش داشته‌اند. او همچنین با کارگردان‌های سرشناسی نظیر اسپایک لی، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، کوئنتین تارانتینو و جرج لوکاس در فیلم‌های متعددی همکاری داشته‌است. او در طول دوران فعالیتش در هر سال به‌طور میانگین در نزدیک به پنج فیلم حضور داشته‌است و در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۸ نیز هفت فیلم مختلف با هنرنمایی او منتشر شده‌است.

ماجرای گانگستر بازی شبنم قلی خانی چه بود ؟

جکسون در طول دوران حرفه‌ای بازیگری خود در کنار رپرهای مشهوری در فیلم‌های مختلف بازی کرده‌است. این هنرمندان شامل: توپاک شکور (آبمیوه)، کویین لطیفه (آبمیوه/کره/تب جنگل)، متد من (یک هشت هفت)، ال‌ال کول جی (دریای آبی عمیق/سوات)، باستا رایمز (شفت)، ایو (تریپل اکس)، ایگزیبیت (تریپل اکس:دولت متحد)، دیوید بنر (ناله مار سیاه)، و فیفتی سنت (منزل شجاعت) می‌شوند. علاوه بر این، او در چهار فیلم اسلحه پر ۱، داستان عامه‌پسند، جان‌سخت ۳، و آسیب‌ناپذیر، در کنار بروس ویلیس حضور داشته‌است. این دو بازیگر قرار بود در فیلم بلک واتر ترانزیت نیز در کنار یکدیگر ظاهر شوند، اما نام آن‌ها از فهرست بازیگران انتخابی این فیلم حذف شد.

علاوه بر ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی، جکسون در زمینهٔ برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی، نماهنگ‌ها و کتاب‌های صوتی نیز فعالیت‌هایی داشته‌است.

فعالیت ساموئل ال. جکسون در دهه ۱۹۷۰–۱۹۸۰

علت تغییر رشتهٔ تحصیلی جکسون از زیست‌شناسی دریایی به معماری، درواقع شرکت در یک کلاس سخنرانی عمومی و سپس ایفای نقش در نسخه‌ای از نمایش اپرای سه‌پولی بود.وی فعالیت خود به عنوان یک بازیگر را با چند نقش از جمله در تئاترهای خانه و نمایش یک سرباز آغاز کرد. او در چندین تله‌فیلم بازی کرد و اولین فیلم مستقلش، با هم برای چند روز (۱۹۷۲)، در سینمای تجارتی سیاهان به نمایش درآمد.

اولین تجربه بازیگری ساموئل در فیلم های Together For Days و دارم رگتایم بسیار ناموفق بود و سبب شد تا کارگردان ها از او قطع امید کنند و بنا بر این به مدت 10 سال کنار گذاشته شد. او در این مدت به فعالیت در تئاتر ادامه داد.اولین اجرای نمایش‌های کلاس پیانو و دو قطار در حرکت ازجمله این کارهاست.

مشکل اعتیاد ساموئل ال. جکسون

ساموئل به علت اعتیاد به مواد مخدر و الکل، فرصت بازی در نقش های زیادی را از دست داد. ساموئل قرار بود در موزیکال Two Trains Running نقش اصلی را بازی کند اما کارگردان یک بازیگر دیگر را انتخاب کرد. همین امر باعث شدن تا او تصمیم بگیرد اعتیاد را ترک کند و جدی تر تلاش کند و استقلال خود را به دست آورد.

جکسون که بارها دچار بیش‌مصرفی هروئین شده‌بود، این ماده مخدر را کنار گذاشت و به مصرف کوکائین روی آورد.خانواده‌اش او را به یک کلینیک ترک اعتیاد در نیویورک فرستادند.

مورگان فریمن در طول دوران ابتدایی حرفهٔ بازیگری او، به‌ویژه در نقش‌های کوچک در فیلم‌هایی نظیر سفر به آمریکا، مربی او بود. پس از یک اجرا در نمایش یک سرباز در سال ۱۹۸۱، جکسون به کارگردان اسپایک لی معرفی شد که او را برای بازی در نقش‌هایی در فیلم‌های گیجی در مدرسه (۱۹۸۸) و کار درست را بکن (۱۹۸۹) برگزید.جکسون در سال ۱۹۹۰ و در فیلم رفقای خوب ساختهٔ مارتین اسکورسیزی در یک نقش جزئی (نقش یک فرد وابسته به مافیا در دنیای واقعی به نام استکس ادواردز) بازی کرد و همچنین برای سه سال به عنوان جانشین بیل کازبی برای برنامهٔ کازبی شو کار کرد.

فعالیت ساموئل ال. جکسون در دهه ۱۹۹۰

پس از آنکه وی موفق شد ترک اعتیادش را ترک کند، در نقش یک فرد معتاد به کراک کوکائین در فیلم تب جنگل حضور یافت. جکسون با بیان این نظر که «چیز خنده‌داری بود، من در آن زمان تازه اعتیادم را ترک کرده‌بودم، و پس از حدود یک هفته سر صحنه بودم و ما آمادهٔ فیلمبرداری بودیم.»،گفت که این نقش یک نقش روانپاکساز بود. این فیلم چنان مورد استقبال قرار گرفت که در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۱ یک جایزهٔ ویژهٔ «بازیگر نقش مکمل مرد» تنها برای جکسون در نظر گرفته‌شد.

ساموئل ال جکسون در فیلم تب جنگل  
ساموئل ال. جکسون در فیلم تب جنگل

پس از این نقش، جکسون به بازی در فیلم کمدی تجارت سختگیرانه، و فیلم‌های درامِ آب‌میوه و بازی پاتریوت مشغول شد. او سپس به دو فیلم کمدی دیگر اسلحه پر ۱ (اولین نقش اول او) و آموس و اندرو پیوست.

ساموئل ال. جکسون در فیلم اسلحه پر
ساموئل ال. جکسون در فیلم اسلحه پر

او همچنین در سال ۱۹۹۳ در فیلم پارک ژوراسیک با استیون اسپیلبرگ همکاری داشت.با اینکه این یک نقش نسبتا کوچک برای جکسون قبل از شروع طوفانی کار حرفه‌ای‌اش در پالپ فیکشن در سینماها است، اما نباید از آن چشم‌پوشی کرد خصوصا از آنجا که مردم هنوز بعد از ۲۵ سال با یادآوری دیالوگ‌های معروف جکسون از او یاد می‌کنند. ممکن است به انتخاب پارک ژوراسیک در این لیست خرده بگیرید و بگویید خب پس فیلم رفقای خوب چه می شود؟ اما بد نیست بدانید که ری آرنولد پارک ژوراسیک در نهایت شخصیت برجسته‌تری نسبت به استکس ادواردز رفقای خوب بود. اگر یک طوفان واقعی برخی از قسمت‌های پارک ژوراسیک را در طول تولید نابود نمی‌کرد، شخصیت جکسون حتی بیشتر حضور می‌داشت اما به هر حال بعد از برخورد با آن دایناسور گوشتخوار امکان نداشت جان سالم به در برد.

سیر تا پیاز زندگی شیرین اسماعیلی لیدای سریال همگناه
ساموئل ال. جکسون در پارک ژوراسیک (Jurassic Park)
ساموئل ال. جکسون در پارک ژوراسیک (Jurassic Park)

پس از بازی در نقش «دون اعظمِ» جنایت‌کار در فیلم داستان عاشقانه واقعی در سال ۱۹۹۳ —نوشتهٔ کوئنتین تارانتینو به کارگردانی تونی اسکات—تارانتینو از جکسون خواست که نقش جولز وینفیلد را در داستان عامه‌پسند بازی کند. جکسون که از فهمیدن این که این نقش مخصوصاً برای او نوشته شده غافلگیر شده‌بود، گفت: «از دانستن اینکه یک نفر چیزی مثل جولز را برای من نوشته‌است، دست‌پاچه، سپاس‌گزار و مغرور شده‌بودم —با دریافتن اینکه، با وجود مجموع تمام چیزهایی که می‌توانستی باشی، یک نفر تصمیم دارد چنین فرصتی را در اختیار تو بگذارد». هرچند که داستان عامه‌پسند سیزدهمین فیلم جکسون بود، اما او با این نقش در سطح بین‌المللی به شهرت رسید و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. در یکی از نقدهایی که انترتینمنت ویکلی منتشر کرده‌بود، از نقش او اینگونه یاد شده‌بود: «هر چقدر که تراولتا، ویلیس و کایتل عالی هستند، بازیگری که بر داستان عامه‌پسند حکمرانی می‌کند، ساموئل ال. جکسون است. گویی که او با چشمان وهم‌انگیزش آتش‌افروزی کرد و دیالوگ‌هایش را به تک‌گویی‌های بیباپ خیره‌کننده‌ای تبدیل نمود.جکسون برای ایفای نقش در این فیلم موفق به کسب جایگاه نامزدی برای جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.او همچنین نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلوب شد و جایزهٔ بفتا را نیز برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دریافت نمود.

ساموئل ال جکسون در فیلم Pulp Fiction
ساموئل ال. جکسون در فیلم Pulp Fiction

پس از داستان عامه‌پسند، جکسون فیلمنامه‌های زیادی را برای بررسی دریافت کرد: «من به سادگی می‌توانستم با بازی در نقش جولز برای چندین سال یک مسیر شغلی جدید بسازم. همه برای من فیلمنامه‌هایی را می‌فرستند که به اعتقاد خودشان یک داستان عامه‌پسند جدید است». با توالی اجراهای ضعیف جکسون در فیلم‌هایی همچون بوسه مرگ، اعتیاد به سفید بزرگ و گم شدن اشعیا، موجی از انتقادات از سوی منتقدانی که عملکرد به سوی او جاری شد که او را در داستان عامه‌پسند تمجید کرده بودند. این انتقادات با تأثیرگذاری او بر موفقیت دو عنوان در گیشه پایان یافت: جان‌سخت ۳و زمانی برای کشتن. جان‌سخت ۳ سومین فیلم از سری فیلم‌های جان‌سخت بود که جکسون در آن در کنار بروس ویلیس بازی کرد.

ساموئل ال. جکسون در فیلم جان‌سخت 3 همراه با انتقام
ساموئل ال. جکسون در فیلم جان‌سخت 3 همراه با انتقام

در زمانی برای کشتن، او در آن نقش پدری را بازی کرد که به جرم قتل دو مردی که به دخترش تجاوز کرده‌بودند، محاکمه می‌شد.جکسون برای بازی در این فیلم، جایزه ایمیج برای بازیگر نقش مکمل مرد برجسته در یک فیلم سینمایی را دریافت کرد و نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلوب برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هم شد.

ساموئل ال. جکسون در فیلم زمانی برای کشتن (A Time to Kill)
ساموئل ال. جکسون در فیلم زمانی برای کشتن (A Time to Kill)

جکسون که به سرعت در حال تبدیل شدن به ستارهٔ گیشه بود، در سال ۱۹۹۷ سه نقش اصلی دیگر نیز دریافت کرد؛ در فیلم ۱۸۷ او نقش یک معلم وقفی را بازی کرد که تلاش می‌کرد بر روی دانش‌آموزانش تأثیرگذار باشد. در فیلم جویبار ایو، که در آن تهیه‌کنندهٔ اجرایی هم بود، در کنار کیسی لمونز، که برای اولین بار حرفهٔ نویسندگی/کارگردانی را تجربه می‌کرد، برندهٔ جایزهٔ ایندیپندنت اسپیریت برای بهترین فیلم بلند اول شد.در فیلم جکی براون بار دیگر به تارانتینو پیوست و با بازی در نقش یک تاجر اسلحه به نام اوردل رابی، موفق شد جایزهٔ خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم برلین را کسب کندو برای چهارمین بار نامزد گلدن گلوب شود.

شما در حال مطالعه بیوگرافی ساموئل ال. جکسون در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

ساموئل ال. جکسون در فیلم جکی براون (Jackie Brown)
ساموئل ال. جکسون در فیلم جکی براون (Jackie Brown)

در سال ۱۹۹۸، وی با بازیگران صاحب‌نامی همچون شارون استون و داستین هافمن در فیلم کره ایفای نقش کرد. جکسون در همان سال در فیلم مذاکره‌کننده، نقش یک گروگانِ مذاکره‌کننده را بازی کرد که وقتی به قتل و اختلاس متهم شد، خود نیز به گروگان‌گیری متوسل شد. او در این فیلم همکاری با کوین اسپیسی را تجربه کرد. این یک فیلم حماسی ۱۴۰ دقیقه‌ای است و پیگیری جدی جکسون برای برقراری عدالت درباره‌ی پلیس‌های فاسد و سکوتی که پشت آن‌ها پنهان شده، بسیار تحسین‌ برانگیز است.

ساموئل ال. جکسون مذاکره کننده (The Negotiator)
ساموئل ال. جکسون مذاکره کننده (The Negotiator)

در سال ۱۹۹۹، جکسون در یک فیلم ترسناک با نام دریای آبی عمیق و همچنین در فیلم اپرای فضایی جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبح ساختهٔ جرج لوکاس در نقش میس ویندو، یک استاد جدای بازی کرد. وی در یک مصاحبه اعلام کرد که فرصت خواندن فیلمنامه را نداشته و تا زمانی که لباس‌هایش آماده نشده‌بود، نمی‌دانسته که قرار است نقش شخصیت میس ویندو را اجرا کند. او بعداً گفته‌بود که جهت کسب فرصت برای حضور در مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان، مشتاق بود هر نقشی را بپذیرد.

ساموئل ال جکسون در کنار کوئنتین تارانتینو
ساموئل ال. جکسون در کنار کوئنتین تارانتینو

وی در سال ۲۰۰۰ در فیلم مقررات درگیری در نقش یک سرهنگ نیروی دریایی تحت محاکمه ظاهر شد.

ساموئل ال. جکسون در فیلم مقررات درگیری
ساموئل ال. جکسون در فیلم مقررات درگیری

در فیلم دلهره‌آور فراطبیعی آسیب‌ناپذیر برای سومین بار با بروس ویلیس همبازی شد.

او به عنوان الایژا پرایس، مردی که همه‌ی بچه‌ها او را آقای شیشه‌ای می‌نامند بازی می‌کند که نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر روحی شرایط منحصربفردی دارد. او در حین یافتن قطب مقابل و مکمل خود، دردی غیرقابل تصور را تجربه می‌کند. او نقش مردی را بازی می‌کند که بعد از سختی‌های بسیار سرانجام زندگی خود را هدفمند می‌بیند. هنگامی که الایژا سرانجام دیوید دان محافظ امنیتی با بازی بروس ویلیس را با توانایی‌های منحصربفرد متفاوت از خود پیدا می‌کند در واقع یک معجزه رخ می‌دهد زیرا این امر به او کمک می‌کند بهتر درک کند که کیست و قرار است چه کسی شود. چه الایژا روی پاهای ناپایدار لرزان خود باشد و چه در صندلی چرخدار محصور باشد، ما ناامیدی و همچنین خوشحالی او را احساس می‌کنیم. مونولوگ نهایی جکسون حتی بعد از ده‌ها بار دیدن این فیلم، همچنان مو به تن شما بلند می‌کند: «گاهی اوقات، شرارت در پشت درد پنهان می‌شود».

شیدا خلیق ازجایزه هیات داوران تئاتر در 14سالگی تا سختی تک دخترِ بازیگر معروف بودن
ساموئل ال. جکسون در فیلم آسیب‌ناپذیر (Unbreakable)
ساموئل ال. جکسون در فیلم آسیب‌ناپذیر (Unbreakable)

او در این سال همچنین در شفت، که بر اساس فیلمی قدیمی با همین نام ساخته شده بود، هنرنمایی کرد.فیلم منحصر به فرد جکسون در سال ۲۰۰۱، والنتاین غارنشین به کارگردانی کیسی لمونز، یک فیلم دلهره‌آور با موضوع قتل بود. جکسون در آن نقش یک موسیقیدان بی‌خانمان را بازی می‌کرد.

در سال ۲۰۰۲ و در فیلم تغییر مسیر، در نقش دویل گیپسون، یک فروشنده‌ی بیمه‌ی الکلی که در حال مبارزه برای ترک است، بازی می‌کند تا بتواند حضانت فرزندان خود را که مادرشان می‌خواهد آن‌ها را به خارج از کشور ببرد، دوباره بدست آورد. در راه رسیدگی به جلسه‌ی حضانت، او با یک وکیل جوان وال استریتی که بن افلک نقش آن را بازی می‌کند، تصادف جزئی می‌کند اما مجبور می‌شود پس از آن صحنه‌ی حادثه را ترک کند. دویل که در کنار بزرگراه تنها مانده بود، پرونده‌ی مهمی را پیدا می‌کند که وکیل به آن احتیاج دارد و تصمیم می‌گیرد تا آن را به او بازگرداند. این مساله باعث می‌شود که این‌دو بیشتر با یکدیگر آشنا شوند و خشم و نفرتشان را کنار بگذارند و به عبارتی موقعیت یکدیگر را درک کنند. جکسون به عنوان یک فرد آسیب دیده که فقط سعی در انجام کارهای صحیح برای خانواده‌اش دارد بسیار باورنکردنی ظاهر می‌شود و افلک یکی از بهترین بازی‌های خود را به عنوان یک فرد متکبر ارائه می‌دهد که یاد می‌گیرد وجدان داشته باشد و حقیقت را بگوید. تماشای برخوردها و چالش‌های این دو نفر بسیار هیجان‌انگیز است.این فیلم یکی از کارهای خوب جکسون در MCU است و به عنوان یک داستان اخلاقی ارزشمند از آن یاد می‌شود.

ساموئل ال جکسون در فیلم تغییر مسیر (Changing Lanes)
ساموئل ال. جکسون در فیلم تغییر مسیر (Changing Lanes)

او با بازگشت به مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان در فیلم جنگ ستارگان: قسمت دوم – حمله کلون‌ها، از نقش فرعی و کوچک خود در قسمت اول به یک نقش بزرگ و مهم دست پیدا کرد. رنگ بنفش شمشیر نوری میس ویندو در این فیلم، نتیجهٔ پیشنهاد جکسون بود.او از جرج لوکاس درخواست کرده بود که شمشیر او (بر خلاف سنت شمشیرهای نوری که تنها در دو رنگ قرمز و سبز دیده شده‌بودند) رنگ بنفش داشته باشد تا در مبارزاتی که افراد زیادی در آن درگیر بودند، شخصیت میس ویندو برجسته‌تر باشد.پس از آن، جکسون در فیلم تریپل اکس در کنار وین دیزل در نقش یک مأمور آژانس امنیت ملی، و در فیلم ایالت پنجاه و یکم در نقش یک قاچاقچی دامن‌پوش مواد مخدر ظاهر شد.در سال ۲۰۰۳، جکسون در فیلم بیسیک دوباره در کنار جان تراولتا به ایفای نقش پرداخت و پس از آن در کنار کالین فارل درفیلم سوات، که یک اقتباس سینمایی از یک مجموعهٔ تلویزیونی با همین نام بود، در نقش یک گروهبان پلیس حضور یافت. او همچنین در مجموعهٔ مستند خاطرات زنجیر گسستگی شبکهٔ اچ‌بی‌او، در کنار بسیاری ستارگان دیگر نظیر آنجلا باست و ووپی گلدبرگ به عنوان راوی ظاهر شد. بر پایهٔ نقدها و نظرهایی که توسط وبگاه راتن تومیتوز گردآوری شده‌بود، جکسون در سال ۲۰۰۴ در ممتازترین فیلم‌ها و نیز بدترین فیلم‌های دوران فعالیت حرفه‌ای خود شرکت کرده‌بود. در فیلم ترسناک پیچ‌خورده، جکسون نقش مربی اشلی جاد را اجرا کرد.درصد پذیرش این فیلم در وبگاه راتن تومیتوز ۲٪ بود و منتقدان عملکرد او در این فیلم را «خسته‌کننده» و «هدر رفته» دانستند.او پس از آن در انیمیشن رایانه‌ای شگفت‌انگیزان، صداپیشگی شخصیت ابرقهرمان فروزون را برعهده گرفت. این فیلم به درصد پذیرش ۹۷٪ دست یافت و عملکرد جکسون، نامزدی جایزه آنی برای بهترین صداپیشگی را برای او به همراه داشت.او پس از آن در فیلم دیگری از کوئنتین تارانتینو، یعنی فیلم بیل را بکش: بخش ۲ یک اجرای تک‌جلوه را تجربه کرد.

ساموئل ال.جکسون در کنار کوئنتین تارانتینو در پشت صحنه فیلم «بیل را بکش ۲»
ساموئل ال.جکسون در کنار کوئنتین تارانتینو در پشت صحنه فیلم «بیل را بکش ۲»

پدر سال ۲۰۰۵، جکسون در فیلم درام ورزشی مربی کارتر حضور پیدا کرد. او در این فیلم نقش یک مربی (یک مربی حقیقی در دنیای واقعی به نام کن کارتر) را بازی می‌کرد که سعی داشت به شاگردان خود بیاموزد که تحصیل از بسکتبال مهم‌تر است.با وجود نقدهای مختلفی که در مورد این فیلم نوشته شد، اجرای ساموئل ال. جکسون برخلاف سیر داستانی فیلم، تحسین شد.باب تاون‌سند نظر خود دربارهٔ اجرای جکسون را در روزنامهٔ آتلانتا ژورنال-کانستیتیوشن اینگونه نوشته‌است: «او، آنچه که می‌توانست یک نقش کلیشه‌ای و پوشالی باشد را گرفته و با هوشمندی پرزرق و برق خود، به آن موجودیت می‌بخشد».وی در آن سال همچنین به دو سری فیلم بازگشت: تریپل اکس: دولت متحد، این بار در مقام فرماندهٔ آیس کیوب، و آخرین فیلم از سری پیش‌درآمد جنگ ستارگان، جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیت.آخرین فیلم او در سال ۲۰۰۵، فیلم مرد بود که در کنار کمدین یوجین لوی در آن حضور یافت. در ۴ نوامبر ۲۰۰۵، جکسون در بخش جایزهٔ بازیگری، دستاورد فستیوال بین‌المللی فیلم هاوایی را دریافت کرد.

ماه‌چهره خلیلی؛ از مادر شدن در ایران تا حضور در "مختارنامه" و فوت در لندن

در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۶، مراسم ثبت اثر دست و پای جکسون در تئاتر چینی گرامن برگزار شد؛ او هفتمین فرد آفریقایی–آمریکایی، و در مجموع صد و نود و یکمین بازیگری است که این افتخار را از آن خود کرده‌است. در یک مصاحبه در همان سال، جکسون گفت که تمایل به انتخاب نقش‌هایی دارد که «هیجان‌انگیز و تماشایی» و دارای یک «شخصیت جذاب در دل داستان» باشند. او همچنین گفت که می‌خواست در نقش‌هایش «کارهایی را تجربه کند که هرگز انجام نداده یا در کودکی دیده بود و دوست داشت انجام دهد اما اکنون فرصتی برای آن داشت». او بعداً در فیلم بمب گیشهٔ فریدم‌لند در شخصیت ضد در مقابل جولیان مور و در نقش یک کاراگاه پلیس ظاهر شد که همزمان با سرکوب یک شورش نژادی در شهر، به مادری برای یافتن فرزند ربوده‌شده‌اش کمک می‌کرد.دومین فیلم جکسون در سال ۲۰۰۶، مارها در هواپیما بود که چندین ماه پیش از اکران، و به خاطر عنوان و بازیگرانش، در جایگاه یک فیلم کالت قرار گرفته‌بود.[۷۷] جکسون تنها به خاطر عنوان این فیلم تصمیم گرفت تا در آن به ایفای نقش بپردازد.جهت ایجاد عطش بیشتر برای این فیلم، او در یک موزیک ویدئوی مارها در هواپیما (بیاورش) اثر کبرا استارشیپ حضور تک‌جلوه یافت. جکسون برای مشارکت‌های زیاد خود در فیلم‌های مختلف، در ۲ دسامبر ۲۰۰۶ موفق به کسب جایزه بامبی آلمان برای بهترین فیلم بین‌المللی شد. جکسون در دسامبر ۲۰۰۶ در فیلم منزل شجاعت و در نقش یک پزشک که از جنگ عراق به خانه بازمی‌گشت، حضور یافت.

در ۳۰ ژانویه ۲۰۰۷، جکسون به عنوان راوی در فیلم ویدئوییِ باب سجت با نام لودگی پنگوئن‌ها حضور پیدا کرد. این فیلم، اقتباسی از فیلم موفق و پرفروش رژه پنگوئن‌ها بود که توسط مورگان فریمن روایت شده‌بود. همچنین در سال ۲۰۰۷ او در فیلم ناله مار سیاه نقش یک نوازندهٔ سبک بلوز را بازی کرد که زن جوانی که معتاد به سکس بود (کریستینا ریچی) را زندانی خود کرده‌بود. پس از آن نیز در فیلم ترسناک ۱۴۰۸، که اقتباسی بود از یک داستان کوتاه به قلم استیون کینگ، حضور یافت. بعداً در همان سال، جکسون در فیلم درامِ احیای قهرمان به کارگردانی راد لوری، نقش شخصیت ساختگی ورزشکاری را بازی کرد که با الهام از بوکسور سنگین‌وزن سابق، باب سترفیلد خلق شده‌بود. در سال ۲۰۰۸، جکسون در فیلم سی‌جی‌آی جنگ ستارگان: جنگ‌های کلون به نقش خود به عنوان میس ویندو بازگشت و پس از آن نیز در فیلم لیک‌ویو تراس در نقش یک پلیس نژادپرست ایفای نقش کرد که به تهدید یک زوج دو نژادی می‌پرداخت.در نوامبر همان سال، وی در کنار برنی مک و آیزاک هیز (که هردوی آن‌ها پیش از اکران فیلم درگذشتند) در فیلم مردان سول ظاهر شد. جکسون در سال ۲۰۰۸ در فیلم روح نقش یک تبهکار را ایفا کرد. این فیلم در گیشه فروش بسیار ضعیفی را تجربه کرد و نقدهای ضعیفی را نیز از سوی منتقدان دریافت نمود. در سال ۲۰۰۹ جکسون با حضور به عنوان راوی در چندین صحنه از فیلم مربوط به جنگ جهانی دوم، حرامزاده‌های لعنتی، همکاری دوباره‌ای با کوئنتین تارانتینو را تجربه کرد.

درسال ۲۰۰۲، جکسون موافقت خود با طراحی یک نسخهٔ «اولتیمیت» از شخصیت نیک فیوری توسط مارول کامیکس، که مشابه او باشد را اعلام کرده‌بود. در فیلم مرد آهنی محصول سال ۲۰۰۸، جکسون در نقش این شخصیت اجرای تک‌جلوه‌ای در سکانس پس از تیتراژ پایانی داشت.در فوریه سال ۲۰۰۹، او قراردادی را برای حضور در ۹ فیلم با مارول منعقد کرد که بر اساس آن، وی در فیلم‌های مرد آهنی ۲، ثور، کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو و انتقام‌جویان، و همچنین هر دنبالهٔ دیگری که برای این فیلم‌ها ساخته‌شود، در قالب شخصیت نیک فیوری حضور می‌یافت.

فعالیت ساموئل ال. جکسون در دهه ۲۰۱۰

جکسون در سال ۲۰۱۰ در فیلم مادر و فرزند حضور پیدا کرد و پس از آن نیز در فیلم ویدئویی غیرقابل‌تصور در قالب یک بازجو ظاهر شد که در تلاش بود محل چند سلاح هسته‌ای را بیابد.جکسون با همراهی دواین جانسون در صحنه‌های ابتدایی فیلم اون‌یکی‌ها برای باری دیگر به ایفای نقش در قالب یک افسر پلیس پرداخت.او پس از آن در همان سال در فیلم سانست لیمیتد در کنار تامی لی جونز حاضر شد.

او در پی قرارداد خود با مارول برای ایفای نقش نیک فیوری، و پس از اجرای این نقش در چند فیلم، در سال ۲۰۱۴ در فیلم کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان، و در سال ۲۰۱۵ در فیلم انتقام‌جویان: عصر اولتران دوباره در این نقش ظاهر شد. در فوریه ۲۰۱۵، جکسون اعلام کرد که تنها دو فیلم دیگر پس از اولتران از قراردادش با مارول باقی مانده‌است. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، او با اجرای تک‌جلوه در نقش فیوری، در دنبالهٔ سری فیلم‌های انتقام‌جویان، یعنی فیلم‌های جنگ ابدیت و پایان بازی حضور یافت و پس از آن نیز در فیلم کاپیتان مارول و در کنار بری لارسون نقش فیوری در دوران جوانی را اجرا کرد.

ساموئل ال. جکسون در کنار جینی لویت در پایگاه نیروی هوایی ادواردز؛ لویت به‌عنوان مشاور در تولید فیلم کاپیتان مارول مشارکت داشته‌است.

در میان نقش‌های اخیرش در فیلم‌های مختلف، جکسون در فیلم جنگوی زنجیرگسسته ساختهٔ کوئنتین تارانتینو، که در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۲ منتشر شد، فیلم دیگری از تارانتینو با نام هشت نفرت‌انگیز که در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ بر روی فیلم ۷۰ میلیمتری انتشار یافت، و کونگ: جزیره جمجمه، ساختهٔ جوردن ووت رابرتز، انتشار یافته در ۱۰ مارس ۲۰۱۷ حاضر شد.

سیر تا پیاز زندگی حلیمه سعیدی و افشاگری او از رضا عطاران
ساموئل ال. جکسون در جانگوی زنجیر گسسته (Django Unchained)
ساموئل ال. جکسون در جانگوی زنجیر گسسته (Django Unchained)

جکسون در سال ۲۰۱۹ و در فیلم شیشه، برای باری دیگر در نقش آقای گلس، که پیش از آن نیز این نقش را در فیلم آسیب‌ناپذیر اجرا کرده‌بود، ظاهر شد، و پس از آن نیز در فیلم فروشگاه تک‌شاخ ساختهٔ بری لارسون، با او به همکاری پرداخت.جکسون در فیلم مارولی مرد عنکبوتی: دور از خانه نیز ایفای نقش کرده‌است. فیلم دیگری که در سال ۲۰۱۹ با بازیگری جکسون منتشر شد، فیلم شفت است. جکسون در این فیلم نیز مانند فیلم پیشین منتشر شده در سال ۲۰۰۰، نقش جان شفت ۲ را بازی می‌کند، اما این‌بار جسی تی. آشر نیز در نقش جی‌جی یا جان شفت جونیور، پسر جان شفت، در این فیلم حضور دارد. شفت سومین فیلمی بوده که پس از شفت (۱۹۷۱) و شفت (۲۰۰۰) با این عنوان منتشر می‌شود و همچنین پنجمین فیلم از سری فرانشیز شفت است.

فیلم‌های آینده ساموئل ال. جکسون

جکسون در سال ۲۰۱۹ در کنار آنتونی مکی در فیلم بانکدار، که روایت‌گر یک داستان واقعی است، نقش جو موریس را بازی کرده‌است که یک بانکدار سیاه‌پوست آمریکایی در دههٔ ۱۹۶۰ بود.این فیلم که در ژوئیه ۲۰۱۹ جهت اکران سینمایی و پخش در سرویس جدید پخش آنلاین اپل تی‌وی پلاس توسط شرکت اپل خریداری شده‌بود، در ابتدا قرار بود در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۹ در جشنوارهٔ ای‌اف‌آی به نمایش درآمده، و سپس در ۶ دسامبر در سینماها و در نهایت از طریق سرویس اپل تی‌وی پلاس اکران شود. با این حال در نوامبر ۲۰۱۹ و پس از اینکه یکی از اعضای خانوادهٔ برنارد گرت جونیور، یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم اعلام کرد که در این فیلم «ادعاهای دردسرسازی» برای خانواده‌اش مطرح شده، پخش این فیلم در جشنوارهٔ ای‌اف‌آی و اکران سینمایی آن موقتاً از سوی شرکت اپل لغو شد.

او که پیش از این در سال ۲۰۱۷ در فیلم محافظ مزدور در نقش داریوس کینساید ظاهر شده‌بود، در سال ۲۰۱۹ نیز در دنبالهٔ این فیلم با نام محافظ همسر مزدور همان نقش را بازی کرده‌است.او در فیلم آخرین مقیاس کامل، نیز در کنار سباستین استن به ایفای نقش پرداخته‌است. این فیلم که فیلم‌برداری آن در سال ۲۰۱۷ انجام گرفته، در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۰ اکران خواهد شد.

جکسون در مهٔ ۲۰۲۰ در عنوان جدیدی از مجموعه فیلم‌های اره به کارگردانی کریس راک ظاهر خواهد شد. علاوه بر این او با اجرای نقش جرج کلینتون در فیلم طلای چرخان، و در کنار مایکل کیتون و مگی کیو در فیلم مهره به کارگردانی مارتین کمپل نیز حضور خواهد داشت.

ساموئل ال. جکسون در تلویزیون و سایر نقش‌های او

علاوه بر فیلم، جکسون در چندین برنامهٔ تلویزیونی، یک بازی ویدئویی، نماهنگ‌های مختلف و در چندین کتاب صوتی حضور داشته‌است. او همزمان با فیلمبرداری فیلم کار درست را بکن، در بخش کوچکی از یک نماهنگ که برای قطعهٔ ۹۱۱ یک شوخی است از پابلیک انمی ساخته می‌شد، ایفای نقش کرد.

درست است که جکسون فقط یک قطعه از پازل فیلم کار درست را بکن است، اما او با بازی در نقش سینیور لاو ددی، به عنوان یک دی‌جی که در رادیوی محلی ظاهر می‌شود و هر روز اخبار را از دید خودش و از پنجره‌ی رو به بیرون برای مخاطبانش روایت می‌کند، در خاطر همه ماندگار شده است. او در این فیلم ترجیح می‌دهد که یک ضبط عالی رادیویی داشته باشد تا اینکه در شورشی که درست در بیرون پنجره در حال رخ دادن است شرکت کند. اگرچه جکسون در این فیلم کاملا جوان و ناشناخته بود، اما هنوز هم می‌توانست به فیلم جذابیت خاصی بدهد. تردیدی وجود ندارد که حقیقتا این فیلم از بهترین نمایش‌های اولیه‌ی جکسون است.

ساموئل ال. جکسون در فیلم کار درست را بکن (Do the Right Thing)
ساموئل ال. جکسون در فیلم کار درست را بکن (Do the Right Thing)

جکسون صداپیشگی شخصیت‌های مختلفی را در چندین مجموعهٔ تلویزیونی بر عهده داشته‌است. صدای او برای شخصیت اصلی مجموعه انیمهٔ افرو سامورایی استفاده شد. او در چندین قسمت از مجموعه تلویزیونی خلافکارها نیز به عنوان صداپیشهٔ شخصیت جین رامی حضور داشت.جکسون در کمدی موقعیت سیاهی‌لشکر، محصول شبکه‌های بی‌بی‌سی و اچ‌بی‌او نیز در نقش خودش حاضر شد. او صداپیشگی شخصیت فرانک تنپنی، ضدقهرمان اصلی در بازی ویدئویی اتومبیل‌دزدی بزرگ: سن آندریاس را بر عهده داشته‌است.جکسون در بسیاری از برنامه‌های اهدای جوایز نیز نقش میزبان برنامه را اجرا نموده‌است. این برنامه‌ها شامل جایزه سینمایی ام‌تی‌وی ۱۹۹۸،جایزه اسپی (۱۹۹۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۲ و ۲۰۰۹)،و جایزه بازی‌های ویدئویی اسپایک (۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲) می‌شوند. در ماه نوامبر ۲۰۰۶، صدای جکسون به عنوان صدای خدا در نسخهٔ صوتی عهد جدید از انجیل با نام تجربه انجیل مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل اینکه تهیه‌کنندگان این کتاب صوتی معتقد بودند که صدای عمیق و مقتدر او بهترین گزینه برای نقش اصلی است، او را به عنوان صداپیشهٔ این نقش برگزیدند.او همچنین کتاب صوتی بگیر بخواب لعنتی را برای وبگاه اودیبل‌دات‌کام ضبط نموده‌است.در فصل ۲۰۱۰ مسابقات فوتبال آمریکایی، جکسون در ویدئوی تبلیغاتی تیم آتلانتا فالکونز با نام «برخاست» نقش کشیش سلطان را بازی کرد.

بیوگرافی محمدرضا گلزار

جکسون در مجموعه تلویزیونی مأموران شیلد در سال ۲۰۱۳، و پس از آن در قسمت پایانی فصل این مجموعه، دوباره در قالب شخصیت نیک فیوری به صورت تک‌جلوه ظاهر شد.

وی در ویدئوهای تبلیغاتی هلدینگ کپیتال وان با موضوع بازپرداخت نقدی کارت‌های اعتباری نیز حضور داشته‌است.جکسون با همکاری کریس-وان، استیکی فینگاز، مد لاین و طالب کویلی ترانه‌ای را با موضوع عدالت اجتماعی و خشونت در آمریکا منتشر کردند. عنوان این ترانه «من نمی‌توانم نفس بکشم» بود که در واقع آخرین جمله‌ای بود که اریک گارنر پیش از مرگ خود بر زبان آورده‌بود. او در سال ۲۰۲۰ در مجموعهٔ مستند تلویزیونی به بردگی گرفتن ظاهر شد.

جکسون بار دیگر نقش نیک فیوری را در مجموعهٔ رو به پخش تهاجم مخفی از شبکهٔ استریمینگ دیزنی پلاس ایفا خواهد کرد.

لیست آثار هنری ساموئل ال. جکسون

فیلم های ساموئل ال. جکسون

در ادامه بیوگرافی ساموئل ال. جکسون باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

سالعنواننقش
۱۹۷۲با هم برای چند روزاستن
۱۹۸۰نابودگرجولیان فلک
۱۹۸۱رگتایموسلی فردیناند
۱۹۸۷عصاهای جادوییبام
ادی مورفی بی‌تجربهجان کلکورس
۱۹۸۸سفر به آمریکاهولدآپ من
گیجی در مدرسهلیدس
۱۹۸۹کار درست را بکنمیستر سینیور لاو ددی
دریای عشقمرد سیاه‌پوست
۱۹۹۰دفاع با فریبوزیر گارث
شوک به سیستماولیسس
مراسم عقد بتسیمتصدی اعزام تاکسی
بهترین بلوزمدلاک
جن‌گیر ۳مرد رؤیایی نابینا
رفقای خوبپارنل استیون “استکس” ادواردز
بازگشت ابرمگسنیت کابوت
۱۹۹۱تجارت سختگیرانهمونرو
تب جنگلگیتور پیوریفای
جست و خیز در قبرستانآقای سیمپسونز
جانی سوئیدبی-باپ
۱۹۹۲آب‌میوهتریپ
بازی پاتریوترابی جکسون
شن‌های سفیدگرگ میکر
پدران و پسرانمارشال
۱۹۹۳تهدیدی برای جامعهتات لاوسون
اسلحه پر ۱گروهبان وس لوگر
آموس و اندرواندرو استرلینگ
پارک ژوراسیکجان ریموند آرنولد
داستان عاشقانه واقعیبیگ دان
۱۹۹۴تازهسم
داستان عامه‌پسندجولز وینفیلد
عصر جدیددیل
درود بر سزارپستچی
درگیری در وست پوینت: دادگاه نظامی جانسون ویت‌تیکرریچارد تئودور گرینر
در جستجوی جیمی یک چشمسرهنگ ران
۱۹۹۵بوسهٔ مرگکلوین هارت
جان‌سخت ۳زئوس کارور
گم شدن اشعیاکادار لوییس
فلوکرامبو (صداپیشه)
۱۹۹۶اعتیاد به سفید بزرگکشیش فرد سلطان
زمانی برای کشتنکارل لی هیلی
بوسه طولانی شب‌بخیرمیچ هنسی
برد دشوارجیمی
بار تریزوندل
نوجوان‌ها و تفنگ‌ها: پیشگیری از خشونتخودش
۱۹۹۷یک هشت هفتتروور گارفیلد
جویبار ایولوئیس باتیست
جکی براوناوردل رابی
۱۹۹۸کرههری آدامز
مذاکره‌کنندهستوان دنی رومن
ویولن قرمزچارلز موریتز
خارج از دیدهجیرا هنری
۱۹۹۹جنگ ستارگان: قسمت اول – تهدید شبحمیس ویندو
دریای آبی عمیقراسل فرانکلین
۲۰۰۰مقررات درگیریسرهنگ تری ال. چیلدرز
شفتجان شفت ۲
آسیب‌ناپذیرالیجا پرایس / آقای شیشه
۲۰۰۱والنتاین غارنشینرومولوس لدبتر
ایالت پنجاه و یکمالمو مک‌الروی
۲۰۰۲تغییر مسیردویل گیپسون
جنگ ستارگان: قسمت دوم – حمله کلون‌هامیس ویندو
تریپل ایکسمأمور آگوستوس گیبونز
عمل بدجک فرایار
۲۰۰۳بیسیکگروهبان ناتان وست
سوات.گروهبان دن “هوندو” هارلسون
نابودگر ۳: خیزش ماشین‌هاویلیام کندی (صداپیشه)
۲۰۰۴پیچ‌خوردهجان میلز
بیل را بکش: بخش ۲روفوس
شگفت‌انگیزانلوسیوس بست / فروزون (صداپیشه)
در کشور منلنگستون ویتفیلد
سیاهی نابخشودنی: خیزش و سقوط جک جانسونجک جانسون (صداپیشه)
واژه انخودش
۲۰۰۵مربی کارترکن کارتر
تریپل اکس: دولت متحدمأمور آگوستوس گیبونز
جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیتمیس ویندو
مرددریک وان
۲۰۰۶فریدم‌لندلورنزو کونسیل
مارها در هواپیمامأمور نویل فلین
منزل شجاعتدکتر ویل مارش
ناله مار سیاهلازاروس وودز
۲۰۰۷لودگی پنگوئن‌هاراوی (صداپیشه)
۱۴۰۸جرالد اولین
احیای قهرمانباب ساترفیلد
نظافتچیتام کاتلر
۲۰۰۸جهندهمأمور رولند کاکس
مرد آهنینیک فیوری
جنگ ستارگان: جنگ‌های کلونمیس ویندو (صداپیشه)
لیک‌ویو تراسایبل ترنر
مردان سوللوئیس هیندز
روحاخطاپوس
تپه گاسپلپل ماکوم
۲۰۰۹پسر فضاییزاگ (صداپیشه)
مادر و فرزندپل
حرامزاده‌های لعنتیراوی (صداپیشه)
۲۰۱۰کاوش کوآنتومی: سفر فضایی کاسینیترس (صداپیشه)
غیرقابل‌تصورهنری هارولد هامفریز
مرد آهنی ۲نیک فیوری
اون‌یکی‌هاکاراگاه پی‌کی های‌اسمیت
۲۰۱۱گربه‌های آفریقاییراوی (صداپیشه)
ثورنیک فیوری
کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو
آرنالوگان
۲۰۱۲ساماراییفولی
انتقام‌جویاننیک فیوری
دیدار با شیطانریچی
زامبیاتندای (صداپیشه)
جنگوی زنجیرگسستهاستیفن
۲۰۱۳توربوویپلش (صداپیشه)
اولدبویچانی
۲۰۱۴شک منطقیکلینتون دیویس
پلیس آهنیپاتریک “پت” نوواک
کاپیتان آمریکا: سرباز زمستاننیک فیوری
بادبادککارل آکر
بازی بزرگرئیس‌جمهور ویلیام آلن مور
کینگزمن: سرویس مخفیریچموند ولنتاین
۲۰۱۵انتقام‌جویان: عصر اولتراننیک فیوری
غیرمرگبارهاردمن
شای-رکدالمدز
هشت نفرت‌انگیزسرگرد مارکیس وارن
۲۰۱۶سلولتام مک‌کورت
افسانه تارزانجورج واشینگتن ویلیامز
من کاکاسیاه تو نیستمراوی (صداپیشه)
خانه دوشیزه پرگرین برای بچه‌های عجیبآقای بارون
تو را زنده می‌خورمخودش
۲۰۱۷تریپل ایکس ۳: بازگشت زندر کیجآگوستوس گیبونز، مأمور آژانس امنیت ملی
کونگ: جزیره جمجمهسرهنگ دوم پرستون پاکارد
محافظ مزدورداریوس کینساید
فروشگاه تک‌شاخفروشنده
۲۰۱۸انتقام‌جویان: جنگ ابدیتنیک فیوری
شگفت‌انگیزان ۲لوسیوس بست / فروزون (صداپیشه)
خود زندگیخودش
شگفت‌انگیزان ۲لوسیوس بست / فروزون (صداپیشه)
خود زندگیخودش
انتقام‌جویان: جنگ ابدیتنیک فیوری
۲۰۱۹کاپیتان مارول
انتقام‌جویان: پایان بازی
مرد عنکبوتی: دور از خانه
منتهای حد کمالBilly Takoda
QT8: The First EightHimself
جنگ ستارگان: خیزش اسکای‌واکرمیس ویندو
۲۰۲۰بانکدارJoe Morris
۲۰۲۱مارپیچMarcus Banks
۲۰۲۱محافظ همسر یک آدم‌کشDarius Kincaid
۲۰۲۱محافظMoody Dutton
۲۰۲۲پنجه‌های خشم: افسانه هنکجیمبو
TBAFilms that have not yet been releasedآرگایل
محسن تنابنده و همسرش
کلید
Films that have not yet been releasedنشان‌دهندهٔ فیلم‌هایی است که هنوز منتشر نشده‌اند

آثار تلویزیونی ساموئل ال. جکسون

سالعنواننقشتوضیحات بیشتر
۱۹۷۶حرکت کردنمأمور گشتقسمت: «زن آهنین»
۱۹۷۷تبعیدیسالکتله‌فیلم
۱۹۷۸میلو میوز خرگوشجانسو ویتیکر
۱۹۸۶–۱۹۸۷اسپنسر: برای استخداملروی کلنسی / ند۲ قسمت
۱۹۸۷کلبهٔ عمو سامجورجتله‌فیلم
۱۹۸۹خروج مرد مردهکلوین فردریکس
روزها وشب‌های مولی دادبرادر الویسقسمت: «این دلیلی است که هر روز صبح تخت خوابت را مرتب کنی»
۱۹۹۱نظم و قانونتاگرتقسمت: «خشونت تابستانی»
۱۹۹۲روح-نویسندهرگی جنکینز۳ قسمت
۱۹۹۴در برابر دیوارجمالتله‌فیلم
۱۹۹۵شکیل اونیل: بزرگتر از زندگیراوی (صداپیشه)فیلم مستند
۱۹۹۷به خیر و خوشی: افسانه‌هایی برای هر کودکشهردار (صداپیشه)قسمت: «کبوتر ابلق»
۱۹۹۸جوایز فیلم ام‌تی‌وی ۱۹۹۸خودش / میزبانویژه‌برنامهٔ تلویزیونی
پخش زنده شنبه شبقسمت: «ساموئل ال. جکسون/بن فولدز فایو»
۲۰۰۱خانواده مغرورجوزف (صداپیشه)قسمت: «هفت روز در کوانزا»
۲۰۰۲مبارزه برای آزادی: انقلاب و جنگ داخلیراوی (صداپیشه)فیلم مستند
هنر اکشن: هنرهای نظامی در فیلم‌هاخودش / میزبانویژه‌برنامهٔ تلویزیونی
خاطرات زنجیر گسستگی: خواندن روایت‌هایی از بردگیراوی (صداپیشه)فیلم مستند
۲۰۰۳داگی فیزل تلویزلخودشقسمت: «پایلوت»
۲۰۰۵–۲۰۱۰خلافکارهاجین رامی (صداپیشه)۸ قسمت
۲۰۰۵سیاهی‌لشکرخودشقسمت: «ساموئل ال. جکسون»
جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک ۲۰۰۵خودش / میزبانویژه‌برنامهٔ تلویزیونی
۲۰۰۶افتخار تعلیق‌شدهراوی (صداپیشه)فیلم مستند
جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک ۲۰۰۶خودش / میزبانویژه‌برنامهٔ تلویزیونی
۲۰۰۷افرو ساموراییافرو سامورایی و
نینجا نینجا (صداپیشه)
دو نقش؛
۵ قسمت؛
همچنین در جایگاه تهیه‌کنندهٔ اجرایی
به خودت احترام بگذار: داستان استکس رکوردزراوی (صداپیشه)فیلم مستند
جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک ۲۰۰۷خودش / میزبانویژه‌برنامهٔ تلویزیونی
۲۰۰۹افرو سامورایی: رستاخیزافرو سامورایی و
نینجا نینجا (صداپیشه)
دو نقش؛
فیلم تلویزیونی؛
همچنین در جایگاه تهیه‌کننده
راهروهای ناهموارراوی (صداپیشه)فیلم مستند
۲۰۱۱غروب محدودمرد سیاه‌پوستتله‌فیلم
ممنوعیتخواننده (صداپیشه)۱ قسمت
کنجکاویخودش / میزبانقسمت: «دنیا چطور پایان می‌یابد؟»
۲۰۱۲جوایز بازی‌های ویدئویی اسپایک ۲۰۱۲خودش (صداپیشه)ویژه‌برنامهٔ تلویزیونی
گزارش کلبرراوی تبلیغات (صداپیشه)قسمت: «کری ریبورا بارات»
۲۰۱۳نسل‌هاخودش۱ قسمت
۲۰۱۳–۲۰۱۴مأموران شیلد.نیک فیوری۲ قسمت
۲۰۱۴دینامیت سیاهکاپیتان کوئینتون (صداپیشه)قسمت: «آرواره‌های سیاه!» یا «مرغ انگشت-لیس دریا»
۲۰۱۹کارپول کارائوکه: سریالخودشقسمت: «ساموئل ال. جکسون و بری لارسون»

بازی‌های ویدئویی ساموئل ال. جکسون

سالعنواننقش صداپیشگی
۲۰۰۴شگفت‌انگیزانلوسیوس بست / فروزون
اتومبیل‌دزدی بزرگ: سن آندریاسافسر فرانک تنپنی
۲۰۰۸افرو ساموراییافرو سامورایی و
نینجا نینجا
۲۰۱۰قهرمانان نیورثاعلام‌گر ساموئل جکسون
مرد آهنی ۲نیک فیوری
۲۰۱۱لگو جنگ ستارگان ۳: جنگ کلون‌ها: The Clone Warsمیس ویندو
۲۰۱۴دیزنی بی‌نهایت: ابرقهرمانان مارولنیک فیوری
۲۰۱۵دیزنی بی‌نهایت ۳٫۰

کتاب‌های صوتی ساموئل ال. جکسون

سالعنوان
۲۰۱۱بگیر بخواب لعنتی
۲۰۱۲خشم در هارلم

وب

سالعنواننقشتوضیحات
۲۰۱۲داستان غم‌انگیز: ساموئل ال. جکسون در مقابل ان هتویخودشفیلم کوتاه خنده‌دار باش یا بمیر
۲۰۱۳همه‌چیز تقصیر ساموئل ال. جکسون است

جوایز و افتخارات ساموئل ال. جکسون

جکسون در دوران فعالیت خود تنها یک بار در سال ۱۹۹۵ برای بازی در فیلم داستان عامه‌پسند نامزد جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده‌است، اما تاکنون موفق به کسب جایزهٔ اسکار نشده‌است.او در مصاحبه‌ای گفته‌است که برای موفق بودنش نیازی به کسب جایزهٔ اسکار ندارد. با این حال او برای بازی در این فیلم در سال ۱۹۹۵ برندهٔ جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده‌است، و در همان سال جایزه ایندیپندنت اسپیریت برای بهترین بازیگر نقش اول مرد را نیز برای بازی در داستان عامه‌پسند کسب کرده‌است. در کنار این جوایز و نامزدی‌ها، جکسون در سال ۲۰۰۴ برای صداپیشگی شخصیت فرانک تنپنی در بازی اتومبیل‌دزدی بزرگ: سن آندریاس برندهٔ جایزهٔ اسپایک برای بهترین اجرا توسط یک مرد شد.او در تمام دوران فعالیت خود در مجموع موفق به دریافت یک جایزهٔ بفتا، یک جایزهٔ بلک ریل، دو جایزهٔ ایندیپندنت اسپیریت، یک جایزهٔ ام‌تی‌وی و چهار جایزهٔ ایمیج شده و از سوی انجمن‌های منتقدان و در سایر جشنواره‌ها نیز مجموعاً ۱۰ جایزه دریافت کرده‌است. علاوه بر این، او شش بار نامزد دریافت جایزهٔ ایمیج، و چهار بار نیز نامزد دریافت جایزهٔ گلدن گلوب بوده‌است.

عکس هایی الناز شاکردوست با چادر

در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۰، یک سنگ ستاره‌ای با نام ساموئل ال. جکسون در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود نصب شد.

همچنین اُسکار افتخاری سال ۲۰۲۲ به پاس یک عمر فعالیت هنری به جکسون اهدا شد.

ساموئل ال جکسون و دریافت جایزه اسکار 
ساموئل ال. جکسون و دریافت جایزه اسکار

جوایز اسکار

سالاثر نامزدشدهردهنتیجه
۱۹۹۴داستان عامه‌پسندبهترین بازیگر نقش مکمل مردنامزدشده
۲۰۲۲جایزه اسکار افتخاریبرنده

جوایز بفتا

سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۱۹۹۴داستان عامه‌پسندبهترین بازیگر نقش مکمل مردبرنده

جوایز بلک ریل

سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۱شفتبهترین بازیگر مردنامزدشده
۲۰۰۲والنتاین غارنشین
۲۰۰۳تغییر مسیر
۲۰۰۵مربی کارتر
۲۰۱۰مادر و فرزندبهترین بازیگر نقش مکمل مرد
۲۰۱۳جنگوی زنجیرگسستهبرنده
۲۰۱۹شگفت‌انگیزان ۲اجرای صداپیشگی برجستهنامزدشده

جوایز گلدن گلوب

سالاثر نامزدشدهردهنتیجه
۱۹۹۵در برابر دیواربهترین اجرای یک بازیگر مرد در یک مینی‌سریال یا تله‌فیلمنامزدشده
داستان عامه‌پسندبهترین بازیگر نقش مکمل مرد – فیلم
۱۹۹۷زمانی برای کشتن
۱۹۹۸جکی براونبهترین بازیگر مرد – فیلم موزیکال یا کمدی

جوایز ایندیپندنت اسپیریت

سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۱۹۹۵داستان عامه‌پسندبهترین نقش اول مردبرنده
۱۹۹۸برد دشواربهترین نقش مکمل مردنامزدشده
۱۹۹۸جویبار ایوبهترین فیلم بلند اولبرنده
۲۰۱۰مادر و فرزندبهترین نقش مکمل مردنامزدشده

جوایز سینمایی ام‌تی‌وی

سالاثر نامزدشدهردهنتیجه
۱۹۹۵داستان عامه‌پسندبهترین دونفره روی صحنه (به‌طور مشترک با جان تراولتا)نامزدشده
۲۰۱۳جنگوی زنجیرگسستهبهترین لحظهٔ حیرت‌آور (به‌طور مشترک با جیمی فاکس)برنده
بهترین دونفره روی صحنه (به‌طور مشترک با لئوناردو دی‌کاپریو)نامزدشده
۲۰۱۶کینگزمن: سرویس مخفیبهترین نقش منفی

جوایز ایمیج

سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۱۹۹۷بوسه طولانی شب‌بخیربازیگر مرد برجسته در یک فیلم سینمایینامزدشده
زمانی برای کشتنبازیگر نقش مکمل مرد برجسته در یک فیلم سینماییبرنده
۱۹۹۸جویبار ایوبازیگر مرد برجسته در یک فیلم سینمایینامزدشده
۱۹۹۹مذاکره‌کننده
۲۰۰۱شفت
۲۰۰۳تغییر مسیر
۲۰۰۴سوات
۲۰۰۶مربی کارتربرنده
۲۰۱۱مادر و فرزندبازیگر نقش مکمل مرد برجسته در یک فیلم سینمایی
۲۰۱۳جنگوی زنجیرگسسته

جوایز ساترن

سالاثر نامزدشدهردهنتیجه
۲۰۱۵کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانبهترین بازیگر نقش مکمل مردنامزدشده
۲۰۱۶هشت نفرت‌انگیزبهترین بازیگر مرد

جوایز انجمن بازیگران فیلم

سالاثر نامزدشدهردهنتیجه
۱۹۹۴داستان عامه‌پسنداجرای برجستهٔ بازیگر مرد در نقش مکملنامزدشده

جوایز منتقدان فیلم

سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۱۹۹۱تب جنگلجایزه منتقدان فیلم شهر کانزاس برای بهترین بازیگر نقش مکمل مردبرنده
جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
۱۹۹۲جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو برای بهترین بازیگر نقش مکمل مردنامزدشده
۱۹۹۴داستان عامه‌پسندجایزه جامعه منتقدان فیلم تگزاس برای بهترین بازیگر مردبرنده
جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم برای بهترین بازیگر مردنامزدشده
جایزه انجمن ملی منتقدان فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
جایزه حلقه منتقدان فیلم نیویورک برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد
جایزه انجمن منتقدان فیلم شیکاگو برای بهترین بازیگر مرد
۱۹۹۷یک هشت هفتجایزه بادی آو وورک انجمن منتقدان فیلم سن دیگوبرنده
جویبار ایو
جکی براون

جوایز متفرقه

سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۱۹۹۷جویبار ایوجایزه ستلایت برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد – فیلم سینماییبرنده
جکی براونخرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد
۲۰۰۴اتومبیل‌دزدی بزرگ: سن آندریاسجایزه بازی‌های ویدئویی اسپایک برای بهترین اجرا توسط یک مرد
۲۰۰۸مرد آهنیجایزه آی‌جی‌ان برای بهترین تک‌جلوه
۲۰۱۱ثورجایزه آی‌جی‌ان برای تک‌جلوهٔ برگزیدهنامزدشده

صفحه اینستاگرام ساموئل ال. جکسون

ساموئل ال. جکسون ، از سلبریتی های فعال در اینستاگرام بوده و ظرف چند سال اخیر 942 پست به اشتراک گذاشته که بررسی اینستاگرامش، در واقع مروری است بر بیوگرافی ساموئل ال. جکسون و فعالیت هنری ایشان در عرصه سینما و تلویزیون. لذا برای آشنایی با سبک زندگی دیجیتالی ساموئل ال. جکسون و پشت صحنه فیلم ها و سریال هایی که ایشان در آن نقش آفرینی کرده است و بیوگرافی ساموئل ال. جکسون ، به اینستاگرامش مراجعه کنید. آدرس اینستاگرام ساموئل ال. جکسون @samuelljackson میباشد و بیش از 7میلیون و 800 هزار دنبال کننده دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا