اخبار بازیگران

ناگفته های زندگی شخصی مهتاب کرامتی از بازیگری تا یونیسف

مهتاب کرامتی (زاده ۲۵ مهر ۱۳۴۹ در تهران)از بازیگران زن سینمای ایران است. وی بعنوان سفیر حسن نیت یونیسف فعالیت می‌کند.در این گزارش، مروری داریم بر فعالیت های وی در چند سال اخیر و بیوگرافی کامل مهتاب کرامتی.

تحصیلات مهتاب کرامتی چقدر است؟

مهتاب کرامتی مدرک کارشناسی خود را در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرده است.

مهتاب کرامتی متاهل است؟

خیر مهتاب کرامتی از همسرش جدا شده است.

مهتاب کرامتی متولد چه سالی است؟

مهتاب کرامتی متولد سال 1349 است.

مهتاب کرامتی صاحب فرزند است؟

بله دختر وی هلنا نام دارد.

بیوگرافی مهتاب کرامتی با شال قرمز در طبیعت

گریزی بر بیوگرافی مهتاب کرامتی

ناممهتاب
نام خانوادگیکرامتی
تاریخ تولد1349/7/25
محل تولدملایر
تحصیلاتکارشناسی رشته میکروبیولوژی

 از بازیگری تا یونیسف مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی یکی از بازیگران معروف سینما میباشد که در بیست و پنجمین روز از مهرماه سال 1349 در شهر ملایر به دنیا آمده است. او علاوه بر بازیگری در زمینه تهیه کنندگی نیز فعالیت دارد، وی همچنین سفیر حسن نیت و صلح یونیسف میباشد. خانم کرامتی فارغ التحصیل رشته میکروبیولوژی و از شاگردان استاد امین تارخ میباشد. وی در سال 1375 در کلاس های استاد تارخ شرکت کرد و در سال 1376 برای بازی در سریال مردان آنجلس معرفی شد.

در بیوگرافی مهتاب کرامتی آمده است که وی هم بازیگر است، هم طراحی لباس و دکوراسیون می کند و مهم تر از همه اینکه سال هاست سفیر صلح یونیسف در ایران است.

مهتاب کرامتی

اسم بچه ها را که می شنود چشم هایش برق می زند، انگار تمام انرژی های خوب دنیا در او جمع شده تا همه آنها را صرف یاری مردمان سرزمینش کند. در ادامه از نقش آفرینی هایش در سینما تا مفهوم زیبایی از زبان کسی که زیبایی چهره اش درست مثل قلب مهربانش به دل می نشیند، هرچه باشد او سفیر مهربانی و صلح یونیسف است؛ یک مهرماهی صلح طلب.

مهتاب کرامتی با شال طوسی و عینک دودی

خانواده مهتاب کرامتی

در بیوگرافی مهتاب کرامتی آمده است که وی در خانواده‌ای چهارنفره به دنیا آمد. پدرش، بازنشسته ارتش می‌باشد. خانواده مهتاب بسیار به علم آموزی اهمیت می‌دادند به طوری که مادرش شاگرد اول دانشگاه بود و پس از تحصیل در رشته صنایع غذایی به عنوان استاد در دانشگاه تدریس می‌کرد. خواهر بزرگترش داروساز است. او قبلاً اعلام کرده است که به دلیل تحصیل مادرش در رشته صنایع غذایی بسیار به نوع خوراک اهمیت می‌دهد و تغذیه سالمی دارد.

مهتاب کرامتی و پدر و مادرش

تحصیلات مهتاب کرامتی

در بیوگرافی مهتاب کرامتی آمده است که او مدرک کارشناسی خود را در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی کسب کرد.

کودکی و تحصیلات

از نکات قابل توجه بیوگرافی مهتاب کرامتی این است که او از کودکی به بازیگری دلبستگی داشت و همراه خواهر بزرگترش به بازی و تمرین در خانه می‌پرداخته‌است. نمایش‌های آن دو بر پایهٔ کتاب‌هایی بوده که می‌خواندند، «… که بیشتر شبیه یک بازی بود، برایم به صورت یک خاطره خوش باقی مانده‌است.» «او همیشه لیدر بود؛ ولی کار خیلی جالبی که می‌کردیم این بود که هر بار شخصیت‌های نمایش‌ها را جابه‌جا می‌کردیم. یعنی هر بار که نمایشی را دوبار اجرا می‌کردیم، جای شخصیت‌ها را با هم عوض کرده و هر دوی ما هر دو نقش را بازی می‌کردیم. این کار تجربهٔ خیلی لذت‌بخش و خوبی بود.»

به خاطر مأموریت پدرش یحیی کرامتی، چند سالی را در محلهٔ گلسار رشت زیست.در دوران مدرسه نیز به تئاتر دانش‌آموزی روی آورد.

از پانزده‌سالگی به خاطر قد بلندش به عنوان مراقب امتحان کار کرد و از این راه و تدریس خصوصی درآمد داشت.

پس از پایان دبیرستان در سال ۱۳۶۸ به تحصیل در رشتهٔ میکروبیولوژی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت. در سال دوم دانشگاه با تماشای فیلم هامون به سینما علاقه‌مند شد.

پس از دانش‌آموختگی، به دوره‌های بازیگری امین تارخ وارد شد،همچنین از آنجا که ویروس‌شناسی و ژنتیک خوانده بود، به‌واسطهٔ قرارداد همکاری پنج‌سالهٔ (۲۰۰۰–۲۰۰۵م) میان یونیسف با دولت ایران برای تشکیل کمپین اچ‌آی‌وی/ایدز بسته بود، جذب یونیسف شد.

کرامتی به کتاب خواندن دلبستگی دارد،در نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۶ شرکت نمود و خود به نشر کتاب و حمایت از آثار می‌پردازد.

در بهمن ۱۳۹۱ گفت که به پیاده‌روی، تمرین با تردمیل و شنا می‌پردازد؛ به سلامتی، ثابت ماندن وزن خود، رژیم غذایی و مد اهمیت می‌دهد. سمیرا علایی دوست نزدیک و مدیر برنامه‌های اوست.

وضعیت تاهل مهتاب کرامتی

از نکات پرجستجو بیوگرافی مهتاب کرامتی وضعیت تاهل او است.مهتاب کرامتی درباره ازدواجش گفت من سال ها پیش ازدواج کردم. زندگی خیلی خوبی هم داشتم. در واقع چون در سن پایین ازدواج شکل گرفت موفقیت آمیز نبود. اما هنوز از حال هم باخبر هستیم. اما خب این بزرگ شدن ما در 2 روند متفاوت شکل گرفت و در نهایت مسیر ما از هم جدا شد.

موقعیت مهدی در تلویزیون؛ پخش سریال عاشورا از جمعه 27 مرداد ماه

متاسفانه انتهای ماجرای ازدواج مهتاب کرامتی و بابک ریاحی پور پس از بچه دار شدن ، به طلاق ختم می شود.حاصل ازداج آنها یک دختر به نام هلنا است. او از همسرش جدا شده و در حال حاضر با دخترش به تنهایی زندگی می کند.

مهتاب کرامتی به همراه دخترش

مهتاب کرامتی و دخترش که با او نیز در فیلم عصر یخبندان هم همبازی بود.

وی نسبتی با مهسا کرامتی که او هم از بازیگران سینما است ندارد.

فعالیت مهتاب کرامتی در موسیقی

از نکات جالب بیوگرافی مهتاب کرامتی این است که بدانید وی در موسیقی هم فعالیت دارد.او پیشینهٔ عضویت در ارکستر سمفونیک تهران دارد، نخستین بار در ۱۶ دی ۱۳۸۵ دکلمهٔ سمفونی «پیامبر اعظم» ساختهٔ شاهین فرهت را اجرا نمود.

در ۱۳۹۴ به عنوان راوی در کنسرت‌های شهرداد روحانی اجراهایی داشت. در فیلم مستند نلسون ماندلا، برای همیشه به کارگردانی میثم شاه‌بابایی نیز به عنوان راوی خواند.در آبان ۱۳۹۴ در موزیک ویدئو قطعهٔ «خمُش باش» با صدای همایون شجریان و آهنگسازی ژانو باغومیان از آلبوم مستور و مست برای نخستین بار نقش آفرید.

ورود مهتاب کرامتی به صنعت پوشاک و طراحی مد

او صاحب یک مزون لباس در منطقهٔ غرب تهران است که از سال ۱۳۷۳ فعالیت دارد و برای یکی از برندهای معروف، به طراحی و تولید لباس می‌پردازد و از ۱۳۸۲ به تولید صنعتی پوشاک وارد شده‌است.

در مصاحبه‌ای به تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۴ گفت که هدفش از تهیه‌کنندگی و بازیگری کسب درآمد نیست و درآمد اصلی‌اش از راه کسب‌وکاری دیگری است، «نمی‌توانم بیزنس‌ام را بگویم چون نمی‌خواهم برایش تبلیغ کنم.»

در اسفند ۱۳۹۵ گفت که به دلیل مشغله‌های بسیار این فعالیت را به‌طور کامل به شریک کاری‌اش سپرده‌است.مهتاب کرامتی در مراسم رونمایی از طرح جدید جورجیو آرمانی طراح مشهور لباس در پاریس حضور داشت.

مهتاب کرامتی در مراسم رونمایی از طرح جدید جورجیو آرمانی

 همسر سابق مهتاب کرامتی

از دیگر نکات پرجستجو بیوگرافی مهتاب کرامتی همسر ایشان میباشد.بابک ریاحی پور همسر سابق مهتاب کرامتی یکی از معروف ترین نوازنده های ایرانی با ساز تخصصی گیتار باس است و در زمینه موسیقی راک فعالیت می کند. او در آلمان موسیقی را آموخته، آن را در ایران ادامه داده و با خواننده هایی مثل محمد نوری و گروه هایی مثل اوهام و آویژه که نوعی موسیقی تلفیقی را دنبال می کرد ه اند، همکاری داشته است.

بابک ریاحی پور همسر سابق مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی، سفیر یونیسف شد

از دیگر نکات جالب بیوگرافی مهتاب کرامتی این است که بدانید خانم کرامتی علاوه بر بازیگری، موسیقی و طراحی مد و لباس به عرصه حمایت از زنان و کودکان وارد شد. او در سال ۱۳۸۵ به عنوان سفیر صلح یونیسف انتخاب شد تا به حمایت از کودکان و نوجوانان و آموزش و آگاهی به آنها در خصوص بیماری ایدز بپردازد. مهتاب کرامتی و علی دایی تنها سفیران ایرانی یونیسف هستند. کرامتی برگزارکنندهٔ نخستین جشن روز جهانی کودک در ایران در ۱۳۸۶ش/ ۲۰۰۷م می‌باشد.

او برای پیشینهٔ فعالیت‌های بشردوستانه و پیگیری‌هایش در زمینهٔ آموزش دربارهٔ ایدز و آموزش به کودکان، از سوی دفتر تهران صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ۱ سپتامبر ۲۰۰۶/ ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ به عنوان سفیر حسن نیّت و صلح منصوب شد، به هنگام انتصاب خود اظهار داشت که خواسته قلبی هر انسانی است که کودک بماند و وظیفه هر انسانی است که عطوفت کودکی را منتشر کند.

از جمله مأموریت‌های او در همان سال، برگزاری برنامه‌های آموزشی برای کودکان در استان کرمان پس از زلزلهٔ ۵ دی ۱۳۸۲ بم، تهیهٔ گزارش از کودکان جنگ‌زدهٔ لبنان در سپتامبر ۲۰۰۶ (در پی جنگ ۲۰۰۶ لبنان) بود.

مدت دورهٔ انتصاب او دو سال بوده‌است (۲۰۰۶–۲۰۰۸)، با این حال به ادامهٔ مسئولیت خود می‌پردازد،در فروردین ۱۳۹۰ همکاری خود را با یونیسف برای دو سال تمدید کرد.حکم تمدیدشدهٔ همکاری او با یونیسف تابع خواست و توان اوست و تا زمانی که علاقه داشته باشد، معتبر است.
کرامتی رویکردی به فیلم‌های مستند دربارهٔ زمینه‌های کنشگری‌اش دارد، از جمله در فیلم مستند سرخ (۱۳۸۶) به کارگردانی کیوان علی‌محمدی بازی نمود.با هادی ساعی در این زمینه نیز همکاری داشته‌است.
کرامتی در ۳ شهریور ۱۳۹۳ به عنوان سفیر «کودکان امید»، پویشی از سوی شرکت سامسونگ برای فراهم‌سازی امکانات آموزشی بهتر برای کودکان ایرانی منصوب شد؛همسویی برنامه‌های این پویش با یونیسف، علت عمدهٔ پذیرش سفیری آن بیان کرد؛ فعالیت‌هایش در این پویش با محوریت آموزش کودکان نابینا با طرح اصلی کتابخانه‌های گویا می‌باشد.

معرفی فیلم موزیکال ماتیلدا محصول جدید نتفلیکس (Matilda the Musical 2022)

در مصاحبه‌ای به تاریخ اسفند ۱۳۹۵، تأکید کرد که تمام مسائل اجتماعی برایش اهمیت دارد؛ از جمله محیط زیست، آلودگی هوا و حیوان‌آزاری اما فعالیت‌های او در محدودهٔ حقوق کودکان است.

مهتاب کرامتی سفیر یونیسف در ایران

مدیریت هنری و داوری

او مدیر یک دفتر فرهنگی در تهران به نام «اندیشهٔ پردیس جم» است که با سرمایه‌گذاری او، طهورا ابوالقاسمی و سمیرا علایی تأسیس شده‌است و در زمینه‌های داستانی، مستند، فیلم کوتاه، کار تبلیغاتی و بازیگری فعالیت دارند.

از ۱۳۹۱ به مدیریت/کارگردانی هنری می‌پردازد و رویکردی ویژه به فیلم کوتاه و فیلمسازان آن دارد؛ در این زمینه مدیریت هنری دومین و چهارمین جشنوارهٔ «فیلم کوتاه مستقل خورشید» را بر عهده داشت.گرایش او به حمایت از فیلمسازان مستقل در حوزهٔ فیلم‌های بلند سینمایی، مستند و کوتاه است.
کرامتی که از آزادی سینمای مستقل ایران در روز ملی سینما ۱۳۹۲ دفاع نمود،در همان سال در جشنواره‌های گوناگون از اعضای هیئت داوران گمارده شد، از جمله در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ۱۳۹۲،فیلم فجر ۱۳۹۲، دهمین دوره جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی (۱۳۹۴)و پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا (داور بخش زنان فیلمساز).

کنشگری و فعالیت در حوزه ی حقوق زنان

در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ (۱۹ مه ۲۰۰۷) تأکید کرد که فمینیست نیست، به اینکه «زن و مرد باید پایاپای در کنار هم و شانه به شانه فعالیت بکنند» اعتقاد دارد و یکی از اهداف او در یونیسف توانمندسازی بانوان است.

در پی تهیه‌کنندگی مستند صفر تا سکو که برای او و همکارش طهورا ابوالقاسمی سه سال و نیم زمان برد، در حوزه حقوق زنان به‌ویژه ورزشکار ورود جدی پیدا کرد، در این باره بیان نموده که آن فیلم «اصلاً نگاه فمینیستی ندارد و فقط می‌خواهیم بگوییم می‌توانیم همپای مردها در صحنه حضور داشته باشیم.»

او با حضور در کنار بانوان ورزشکار به حمایت از آنان تأکید کرده‌است؛ از جمله در اردوی تیم ملی والیبال نشسته زنان ایران (۷ شهریور ۱۳۹۵) و دیدار فوتسال ایران و ایتالیا (۳ آذر ۱۳۹۶)حضور یافت و حامی ورزش زنان و حضور زنان در ورزشگاه است.

کرامتی از جمله ۱۸۰ امضاکنندهٔ بیانیهٔ اردیبهشت ۱۳۹۶ مدافعان حقوق زنان خطاب به رئیس‌جمهور روحانی بود.

فعالیت های بشر دوستانه و اجتماعی و مدنی

پس از زلزلهٔ ۵ دی ۱۳۸۲ بم به بشردوستی و امور خیریه روی آورده و در ۹ دی ۱۳۸۲، از جمله هنرمندانی بود که در همایشی خیریه برای زلزله‌زدگان بم شرکت داشت.

از ۱۳۹۲، آزادی زندانیان محکوم به قصاص از برنامه‌های است که در زمینه خیریه پیگر آن است و برای جمع‌آوری دیه و رضایت اولیای‌دم تلاش‌هایی داشته‌است. در این باره او با ستاد دیه ارتباط دارد و شهاب مرادی از یاران اوست؛ در مصاحبه‌ای منتشرشده در ۱۵ مهر ۱۳۹۲ او تأکید کرد که می‌خواهد به «مقولهٔ مهربانی و بخشش» بپردازد، و به هیچ‌عنوان حقِّ اولیای دم را نادیده نمی‌گیرد و در پی «گذشت و بخشش از حق» از سوی آن‌هاست، «خواهش می‌کنیم مهربان باشند و مهربانی را به جامعه بیاموزند وگرنه قصاص حقشان است و می‌توانند مطابق با آنچه دین به آنها اختیار داده عمل کنند.»، «در خیلی از مسایل زندگی، دین ما حکم داده. یعنی ما به‌راحتی هر زمان دچار سرگشتگی شویم می‌توانیم به دینمان رجوع کنیم. فقط در مورد قصاص برعهده خودمان گذاشته شده که انتخاب کنیم.»

در ۱۵ تیر ۱۳۹۵ در نمایشگاه خیریهٔ آثار کارگاه آموزشی نادره حکیم‌الهی (مادر ترانه علیدوستی، سنگ‌تراش و سفالکار) در رشت مشارکت نمود که عواید حاصل از فروش این حراجی-نمایشگاه صنایع‌دستی به پرورشگاه مژدهی اختصاص داده شد.

در اکران‌های خیریه نیز مشارکت دارد، بخشی از عواید فروش فیلم صفر تا سکو را به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص داد.

گرایش‌های سیاسی

در دور دوم نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۴) از حامیان هاشمی رفسنجانی بود.او از معترضان ۲۷ تیر ۱۳۹۲ در برابر خانهٔ سینما بود.

در ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ در جشن «انتظار و امید» (سالگرد پیروزی روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری) برای حمایت از دولت حسن روحانی شرکت و سخنرانی نمود.

در پی فاجعه منا (۱۳۹۴) با حضور در خانه سینما در محکومیت آن پیشگام شد.

به هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۹۶) از شخصیت‌های همرأی به حسن روحانی بود،پیش از آن نیز در انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۵–۱۳۹۴) به لیست امید گرایید.

در برنامه‌ای اینترنتی به هنگام سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ او تأکید کرد که «سیاسی نیست.»

سرنوشت پردیس افکاری از بازیگری در ایران تا پیوستن به جم تی وی

یادداشتی از او در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ در انتقاد از تحریم‌ها علیه ایران نشر شد و آن را «تأثیرگذار روی حقوق کودکان در ایران و فراتر از اختلافات سیاسی میان دولت‌ها و دولتمردان» و باعث فشار بر کودکانی دانست که «صدای شادی و سلامت آنها پشت درهای سیاست به سکوت» تبدیل شده‌است..

کارنامه ی هنری مهتاب کرامتی

  • مردی از جنس بلور (1377)
  • مومیایی 3 (1378)
  • مرد بارانی (1378)
  • بهشت از آن تو (1379)
  • ملاقات با طوطی(1382)
  • شاه خاموش (1382)
  • هشت پا (1383)
  • رستگاری در 8/20 دقیقه (1383)
  • حس پنهان (1385)
  • آدم (1385)
  • زن ها فرشته اند(1386)
  • آتش سبز (1386)
  • دوزخ، برزخ، بهشت (1387)
  • بیست (1387)
  • تردید(1387)
  • شبانه روز(1387)
  • آدم کش (1388)
  • اسب حیوان نجیبی است(1389)
  • آلزایمر (1389)
  • زندگی خصوصی آقا و خانم میم (1390)
  • فرزند چهارم (1391)
  • ناخواسته(1392)
  • اشباح(1392)
  • مزار شریف (1393)
  • عصر یخبندان (1393)
  • ارغوان (1393)
  • جامه دران(1393)
  • مرداد (1395)
  • ماجان (1395)
  • جاده قدیم (1396)
  • بهت (1396)
  • شاید عشق نبود(1396)
  • نمایش خانگی رقص روی شیشه (مهدی گلستانه) (1397)
  • صحنه زنی(1399)

مستند مهتاب کرامتی

  • صفرتا سکو (تهیه کننده مهتاب کرامتی 1395)

فعالیت های تلویزیونی مهتاب کرامتی 

  • مردان آنجلس (فرج الله سلحشور) (1376)
  • خاک سرخ (ابراهیم حاتمی کیا) (1379)
  • روزهای بیاد ماندنی (همایون شهنواز)،(تورج منصوری) (1381)
  • مریم مقدس(شهریار بحرانی)(1379)

مهتاب کرامتی در صفر تا سکوی خواهران منصوریان

صفر تا سکو مستندی بلند ورزشی به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه کنندگی مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی است که روایتی از زندگی ورزشی و شخصی خواهران منصوریان سه ووشوکار ایرانی می‌باشد.

پوستر مستند صفر تا سکو

مهتاب کرامتی برنده نشان فیروزه ای برای مستند صفر تا سکو

شما در حال مطالعه مطلب بیوگرافی مهتاب کرامتی در بازیگرنیوز هستید. با ما در ادامه همراه باشید.

مهتاب کرامتی در جشنواره فیلم فجر

مهتاب کرامتی در سال 1385 با بازی در سه فیلم پاداش سکوت، حس پنهان و آدم سال پر کاری را پشت سر گذاشت. وی در 1386 در دو فیلم زن ها فرشته اند و آتش سبز به ایفای نقش پرداخت، بازی خوب و حرفه ای مهتاب کرامتی در این فیلم یکی از دلایل مهم موفقیت آن به شمار می رود. خانم کرامتی در سال 1387 با بازی در چهار فیلم دوزخ،بهشت،برزخ، تردید، بیست و شبانه روز به عنوان پرکارترین بازیگر زن ایرانی در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

افتخارات مهتاب کرامتی

تقدیرها و نامزدی ها:

  • نامزد بهترین بازیگر زن در دومین جشنواره فیلم‌های کمدی (۱۳۷۹)
  • نامزد بهترین بازیگر زن درام در هفتمین جشن دنیای تصویر برای فیلم سرخ (۱۳۸۲)
  • دریافت نشان تقدیر از سوی خانه فرهنگ ایران در فرانسه (۱۳۸۶)
  • دریافت نشان افتخار ملی فعالیت‌های اجتماعی در جشن شب چله چلچراغ (۱۳۸۶)
  • بهترین بازیگر نقش مکمل زن در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم بیست (۱۳۸۷)
  • بهترین بازیگر زن و دریافت دیپلم افتخار در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم آلزایمر (۱۳۸۹)
  • بهترین بازیگر زن در جشنواره بین‌المللی فیلم خانه هنر باتومی برای فیلم فرزند چهارم (۱۳۹۲)
  • بهترین بازیگر زن در جشنواره ایماجین ایندیا برای فیلم اشباح (۱۳۹۴)
  • بهترین بازیگر نقش اول زن به صورت مشترک با آهو خردمند در پنجمین دوره جشنواره فیلم شهر برای فیلم عصر یخبندان (۱۳۹۴)
  • دیپلم افتخار انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم عصر یخبندان (۱۳۹۴)
  • بهترین بازیگر زن سینمای ایران در شانزدهمین جشن دنیای تصویر حافظ (۱۳۹۵)
  • بهترین بازیگر زن در جشنواره بین‌المللی فیلم چنای برای فیلم مزارشریف (۱۳۹۵)
  • دریافت نشان فیروزه در دهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت برای فیلم صفر تا سکو (۱۳۹۵)
  • برنده تندیس و دیپلم افتخار بهترین مستند بلند در یازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران برای فیلم صفر تا سکو (۱۳۹۶)

عکس شب یلدای مهتاب کرامتی

شروع بازیگری و ورود به سینما

مردی از جنس بلور

بعد از شهرت فرواوانی که با بازی در سریال مردان آنجلس بدست آورد بلافاصله برای بازی در فیلم سینمایی مردی از جنس بلور انتخاب شد و در سال 1377 نخستین کار سینمایی خود را رقم زد. مردی از جنس بلور ساخته سعید سهیلی  روایتگر داستان زندگی یک فرمانده جانباز جنگ است که وارد ماجرایی پیچیده شده و در نهایت اعدام می شود. مهتاب کرامتی در این فیلم با ابوالفضل پور عرب که در آن سالها سوپر استار سینمای ایران بود همبازی است و بازی خوبی را از خود نشان می دهد.

مهتاب کرامتی در جشنواره فجر

مومیایی 3

مهتاب کرامتی یک سال بعد از بازی در فیلم سینمایی مردی از جنس بلور  برای بازی در فیلم مومیایی 3 انتخاب شد و در کنار پرویز پرستویی به ایفای نقش پرداخت.  مومیایی 3 محصول سال 1378 و ساخته محمدرضا هنرمند میباشد، این فیلم ژانری کمدی ، جنایی دارد و درباره سرقت یک مومیایی است که ماجراهای جالبی را رقم میزند.
بازی مهتاب کرامتی و پرویز پرستویی در فیلم مومیایی3

مرد بارانی

خانم کرامتی بعد از بازی در این فیلم در همان سال برای بازی در فیلم سینمایی مرد بارانی انتخاب شده و در کنار فرامرز قریبیان بازی خوبی از خود نشان می دهد. این فیلم در سال 1378 توسط ابولحسن داوودی ساخته شد، داستان فیلم درباره دکتر هادی بارانی است که در تلاش است تا با کشف یک داروی گیاهی سرطان را درمان کند …
 هنرنمایی مهتاب کرامتی در فیلم سینمایی مرد بارانی

مریم مقدس

مهتاب کرامتی در فیلم سینمایی مریم مقدس نقش کوتاهی را به عهده داشت ، این فیلم به کارگردانی شهریار بحرانی زندگی حضرت مریم را روایت میکند. مهتاب کرامتی در این فیلم یک فرزند مریض دارد که هیچ دارویی بیماری او را درمان نمیکند و دست به دامن حضرت مریم میشود و او برای شفای کودک بیمار دعا میکند و به اذن خداوند بچه بیمار شفا می یابد. فیلم سینمایی مریم مقدس بعد از نمایش در سینما ها به شکل سریال بارها از تلویزیون پخش شد.  در این فیلم بیش از 90 بازیگر به ایفای نقش میپردازند و شبنم قلی خانی نقش حضرت مریم مادر مسیح را بازی میکند.
نمایی از فیلم سینمایی مریم مقدس

آتش سبز

کرامتی از «مردان آنجلس» تا امروز، رابطه‌اش با سینمای تاریخی را حفظ کرده است. او در آتش سبز محمدرضا اصلانی در نقش اصلی ظاهر می‌شود و شاید برای اولین بار، توانایی‌اش در بازی نهفته در چهره را بروز می‌دهد. کرامتی در نقش یک اسطوره ایرانی، با رسیدن به درکی شخصی از یک افسانه کهن، شخصیت ناردانه را به بیننده نشان می‌دهد.
او برای آنکه ناردانه را زنده کند، به اوراکت روی نمی‌آورد. بلکه حس و حال شخصیت و فضای داستانی را در نگاهش منعکس می‌کند. آتش سبز برای کرامتی فرصتی بود تا نشان دهد که تکنیک‌های بازیگری را هم بلد است و می‌تواند به سبک مشخصی در بازی و ارائه‌اش دست یابد.

ماجرای کرونا آرمان درویش در حین فیلمبرادری ملکه گدایان

بازی مهتاب کرامتی در آتش سبز

خاک سرخ

مهتاب کرامتی در سال 1380 در مجموعه تلویزیونی خاک سرخ اولین تجربه تلویزیونی حاتمی کیا به ایفای نقش میپزدازد. وی در این سریال نقش یک زن جنوبی را بازی میکند که به دنبال دختر گمشده اش میگردد، خانم کرامتی بعد از بازی در مومیایی3 برای بار دیگر همبازی پرویز پرستویی میشود و یک بازی خوب و به یادماندنی در کارنامه کاری اش رقم میزند.
بازی مهتاب کرامتی در سریال خاک سرخ

ملاقات با طوطی

او در همان سال برای بازی در فیلم سینمایی ملاقات با طوطی انتخاب و با بازیگرانی مثل ماهایا پطروسیان و محمدرضا فروتن همبازی شد ، ملاقات با طوطی دومین همکاری خانم کرامتی با علیرضا داوودنژاد محسوب می شود. وی پس از آن در سال 1382 در فیلم نه چندان موفق شاه خاموش همایون شهنواز به نقش آفرینی پرداخت، خانم کرامتی در سال بعد یعنی در 1383 در فیلم های هشت پا و رستگاری در هشت و بیست دقیقه به کار خود در سینما ادامه داد.

عکس مهتاب کرامتی در سکانسی از ملاقات با طوطی

عصر یخبندان

مهتاب کرامتی در سال 1393 در فیلم عصریخبندان بازی خوبی را از خود به نمایش گذاشت، او برای بازی در این فیلم کاندید دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر شد. عصر یخبندان روایتگر داستان زندگی زن و شوهری به نام منیر و بابک است که روابط آن ها رو به سردی رفته و مشکلات زیادی بر سر راه آن ها قرار می گیرد. منیره رو به مواد مخدر آورده و با مردی به نام فرید آشنا میشود و همسرش به او شک میکند و… 

بازی مهتاب کرامتی و فرهاد اصلانی در سکانسی از عصر یخبندان

مزار شریف

خانم کرامتی در سال 1393 با بازی در چهار فیلم جامه دران، ارغوان، عصر یخبندان و مزار شریف برای دومین بار عنوان پر کارترین بازیگر سال را از آن خود کرد. بازی وی در فیلم مزار شریف یکی از بهترین بازی های او در کارنامه درخشان بازیگری اش به شمار می رود. مزار شریف درباره رویداد کشتار دیپلمات های ایرانی در سال 1377 توسط طالبان در مزارشریف افغانستان را روایت میکند، مهتاب کرامتی در این فیلم با حسین یاری و مسعود رایگان همبازی میباشد.
بازی حسین یاری و مهتاب کرامتی در فیلم مزار شریف

سیمرغ بلورین با فیلم بیست

او همچنین برای بازی در فیلم بیست موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.بیست در سال 1387 توسط عبدالرضا کاهانی ساخته شد، این فیلم داستان یک سالن پذیرایی را روایت میکند که صاحب آن قرار است آن را به فروش بگذارد، کارکنان سالن که وابستگی زیادی به کار در آن جا دارند در تلاش هستند تا از فروش آن جا جلوگیری کنند و از همین رو ماجراهای جالبی داستان فیلم را جلو میبرد. مهتاب کرامتی با بازی در این فیلم برای بار سوم با پرویز پرستویی همبازی میشود.

کاراکتر “فیروزه” و فیلم بیست نقطه عطف مهمی در کارنامه کاری مهتاب کرامتی است. کرامتی برای اولین بار خود را از اسارت سایه سوپراستاری‌اش رها می‌کند و ظاهرش را فدای نقشش می‌کند. کرامتی بهترین انتخاب برای ایفای نقش فیروزه است. زنی که گردش ایام، چهره‌اش را زمخت و نگاهش را سرد کرده است.
او در کنار دیگر بازیگران فیلم، به‌خوبی کاراکتر فیروزه را تعریف می‌کند و زندگی پردرد و رنج او را به تصویر درمی‌آورد. کرامتی در نقش فیروزه، بار دیگر، با نگاهش، معنای روایت را منعکس می‌کند و طعم تلخ فقر را به بیننده منتقل می‌کند. بازی او در طنز تلخ کاهانی آن‌قدر درست و به‌اندازه است که برایش سیمرغ بلورین جشنواره بیست و هفتم را به ارمغان می‌آورد.

ماجرای آشنایی پژمان بازغی و همسرش چیست؟

سکانسی ار فیلم بیست با بازی مهتاب کرامتی

 آلزایمر

بعد از بیست کرامتی، میان خودش و سینمای تجاری فاصله می‌اندازد و به کندوکاو در سینمای جدی‌تر می‌پردازد. کرامتی دیگر استاد بازی با نگاه شده است. جایی که اکت بازیگری جواب نمی‌دهد، او با نگاهش می‌تواند حالات روحی کاراکتر را به‌خوبی به مخاطب منتقل کند.
کرامتی، در آلزایمر هم در سکوت، بحران و دوراهی که آسیه بر سر آن قرارگرفته است را نشان می‌دهد. آسیه، کاراکتری چندبعدی نیست، چالش ایفای این کاراکتر به مقتضیات فیلم‌نامه و موقعیتی که آسیه در آن قرار دارد برمی‌گردد. کرامتی هم با پختگی می‌تواند به آسیه جان ببخشد و او را در مسیر قصه‌گویی فیلم قرار دهد.

گریم مهتاب کرامتی در فیلم الزایمر

زندگی خصوصی آقا و خانوم میم

این درام زناشویی روح‌الله حجازی، یکی از مظلوم‌ترین فیلم‌های دوره خود است. روایت فیلم افت‌وخیز چندانی ندارد و آنچه روایت را می‌سازد، کنش‌ها و تقابل دو کاراکتر اصلی است. هنر کرامتی در ایفای نقش آوا هم به بازتاب این تقابل جنسیتی در بازی‌اش برمی‌گردد.
کرامتی به‌خوبی شرایطی که آوا درگیر آن است را درک می‌کند و آن را به بازی‌اش می‌آورد. نمایش مظلومیت آوا و نفوذ همسرش روی او و خروج او از دایره سخت‌گیرانه‌ای که همسر تعیین کرده، بازی حساب‌شده‌ای می‌طلبد. کرامتی به‌خوبی از عهده این چالش برمی‌آید. او در بازی‌اش، آوا را زنی منفعل و خنثی نشان نمی‌دهد و درعین‌حال در نمایش، نافرمانی آرام آوا، به اغراق روی نمی‌آورد تا آوا را زنی بی‌بندوبار به نمایش درآورد. این تعادل در اجرا، آوا را مهره اصلی روایت می‌کند و پیام اصلی فیلم‌ساز را به‌روشنی به مخاطب می‌رساند.

سکانسی از فیلم زندگی خصوصی آقا و خانوم میم با بازی مهتاب کرامتی

 زندگی خصوصی آقا و خانوم میم با بازی مهتاب کرامتی

ورود به تلویزیون

مردان آنجلس

مهتاب کرامتی در سال 1376 زمانی که 27 سال سن داشت در سریال مردان آنجلس نقش هلن همسر ماکسی میلیان را بخوبی ایفا کرد و به شهرت زیادی رسید. او یکی از بازیگران خوش شانسی است که با اولین حضور جلوی دوربین و بازی بسیار روان و حرفه ای توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. سریال مردان آنجلس روایتگر اصهاب کهف و خواب 300 ساله آن ها در غار و مشقت هایی که در راه یکتا پرستی با آن روبرو میشوند را روایت میکند که توسط فرج الله سلحشور ساخته و از شبکه اول سیما پخش شد و مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفت.

بازی مهتاب کرامتی در سریال مردان آنجلس

فعالیت های مهتاب کرامتی در سینمای خانگی

رقص روی شیشه اولین حضور در نمایش خانگی

تازه ترین فعالیت مهتاب کرامتی مربوط به بازی در سریال خانگی رقص روی شیشه میباشد، او در این سریال با بهرام رادان همبازی است. رقص روی شیشه اولین تجربه حضور مهتاب کرامتی در سینمای خانگی است که به کارگردانی مهدی گلستانه تولید میشود.

اولین عکس مهتاب کرامتی در سریال رقص روی شیشه

مهتاب کرامتی در هم گناه

سریال هم گناه ساخته مصطفی کیایی محصول سال ۹۹ ایران است که از شبکه نمایش خانگی منتشر شد. قرار بود مهتاب کرامتی در این سریال جلوی دوربین برود که این اتفاق نیفتاد.

داوری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه آنلاین

سیروس الوند، پوران درخشنده، مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و جواد طوسی به عنوان هیئت گزینش و داوری نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه آنلاین استعدادهای جوان را کشف می‌کنند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد، پوران درخشنده، مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، جواد طوسی و سیروس الوند به عنوان هیئت گزینش و داوری نخستین دوره از جشنواره ملی فیلم کوتاه آنلاین کشف استعداد معرفی شدند.

پوستر نخستین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه آنلاین با حضور مهتاب کرامتی

صحبت های مهتاب کرامتی

مخالفت خانواده با بازیگری ام:

آن زمان که ما می خواستیم به کلاس بازیگری برویم باید با خانواده هایمان می جنگیدیم تا به ما اجازه رفتن به این دوره ها را بدهند. خانواده خود من به هیچ عنوان راضی نبودند من بازیگر شوم. نگاه خانواده ها به سینما طور دیگری بود. الان علاوه بر تغییر نوع نگرش تعداد کلاس های بازیگری هم زیاد شده و مقوله بازی راحت و در دسترس است. در آن دوره ما باید کلی تست می دادیم و هر کسی را هم قبول نمی کردند که حتی به راحتی تست دهد. از زمانی که به یاد دارم کار کرده ام؛ وقتی دانشجو بودم، تدریس خصوصی می کردم، در آزمایشگاه دانشگاه نیز مشغول به کار بودم. همیشه یاد گرفتم که باید کار کنم. پول توجیبی ام را از پدرم می گرفتم ولی همیشه کارم را هم انجام می دادم.

ماجرای طلاق کوروش تهامی از مجری شبکه منو تو

 مهتاب کرامتی در اکران فیلم جاده قدیم در باغ کتاب

فعالیت مهتاب کرامتی در یونیسف:
انتخاب من برای عنوان سفیر یونیسف به رشته تحصیلی من که میکروبیولوژی است و مقوله ایدز. در واقع آشنایی من با یونیسف برمی گردد به کمپینی که با آن ها همکاری کردم. من نمی دانستم چیزی به اسم سفیر صلح در ایران وجود دارد، اما خوشبختانه خوش شانسی من بود که این آشنایی اتفاق افتاد و دغدغه ام دیده شد. واقعیت این است من برای این کمپین و موارد اینچنینی زمان می گذاشتم؛ یعنی فقط به عنوان یک نماد و دوستدار به این همکاری نگاه نکردم. ما برای کار وقت می گذاریم، خیلی بیشتر از روزهای اول. بعد از آن، کار من جدی تر شد و تبدیل شدم به سفیر حسن نیت یونیسف که در شاخه های مختلف کار می کند و HIV (ایدز) یکی از آن هاست.

چگونه هنرپیشه شدم!
من کلاس های بازیگری آقای تارخ را رفتم. قبل از پایان دوره به من کار اصحاب کهف که سریال تلویزیونی بود پیشنهاد داده شد، البته بعد از اتمام کار اصحاب کهف دوباره برای اتمام دوره به کلاس ها برگشتم.

مهتاب کرامتی طراح لباس:
زندگی من از راه بازیگری سپری می شود؛ کارهای جانبی مثل طراحی لباس را که داشتم هم کنار گذاشته ام؛ در یونیسف هم که به صورت داوطلبانه کار می کنم، دستمزد من یک دلار در سال است. همیشه می گویم آن یک دلار هنوز هم به من پرداخت نشده (می خندد). به هر حال درآمد من برای زندگی ارتزاق از سینماست.

تا قبل از بازیگری به چه کاری مشغول بودید؟
مهتاب کرامتی :درسم تمام شده بود. در رشته میکروبیولوژی درس خوانده بودم. اما دلم می خواست وارد عرصه هنر شوم ولی از طریق آکادمیک . آن موقع بود که کلاس های بازیگری آقای تارخ به من پیشنهاد داده شد که به نظرم دوره های بسیار عالی ای بود. هنوز هم از آموخته هایم، استفاده می کنم.
سال 75 بود که به کلاس های بازیگری رفتم و یک سال بعد هم بازیگری را شروع کردم. ما اتود می زدیم از ما فیلمبرداری می شد و آرشیو تمرینات مان باقی می ماند. دوستانی که می خواستند برای نقش هایشان بازیگر انتخاب کنند، می آمدند و به آن آرشیو مراجعه می کردند. خب آنها تمریناتم را دیدند و من انتخاب شدم. در عین حال قبل از پخش سریال اصحاب کهف مشغول بازی در فیلم سینمایی مردی از جنس بلور کار آقای سهیلی بودم. در همان سال در 4 فیلم کار کردم و یک تئاتر هم بازی کردم. منظورم این است که برای من همه چیز همزمان اتفاق افتاد. آن سال یکی از شلوغ ترین سال های کاری ام بود. از آن به بعد از این اتفاق پرهیز کردم به این دلیل که پیشنهاد خیلی زیاد بود اما فکر می کردم بازیگر باید تمام تلاشش را بکند که چهره اش تکراری نشود و یک نقش را تکرار نکند. باید سعی کند همیشه دیده نشود و شاید عدم حضور در تلویزیون به طور دائم به همین دلیل بود. به این دلیل که دیگر سریال هایی مثل خاک سرخ که خیلی شاخص باشند به ندرت اتفاق می افتند. درواقع من از تکرار شدن پرهیز کردم.
این پرهیز از بازی در نقش های مختلف را کسی به شما توصیه کرد یا تصمیم خودتان بود؟
من همیشه برای انتخاب نقش هایم با تعدادی از دوستانم مشورت می کنم. تعداد این مشاوره ها خیلی زیاد نیست اما چند نفری هستند که نظرشان را قبول دارم.خانوادهام دوست نداشتند بازیگر شوم
مهتاب کرامتی با شال قرمز و پالتو طوسی
برای کسانی که می خواهند وارد دنیای بازیگری شوند چه توصیه ای دارید؟
مهتاب کرامتی :همیشه این نکته را به کسانی که به من مراجعه می کنند، گفته ام، اگر قرار است وارد دنیای هنر شوید و بازیگر شوید حتما درس بازیگری بخوانید، یعنی از طریق آکادمیک این هنر را دنبال کنید؛ تحصیلات آکادمیک هم می تواند دانشگاهی باشد هم کلاس های آزاد بازیگری که حداقل مطمئن هستیم کلاس های خوب و موثری هستند.
آن موقع که من کار را شروع کردم تعداد کلاس ها خیلی محدود بود، آن زمان کلاس های امین تارخ بود و کلاس های مرحوم استاد سمندریان. برای آن دسته از کسانی که می خواهند وارد سینما شوند بی نهایت صحبت دارم. آن زمان که ما می خواستیم به کلاس بازیگری برویم باید با خانواده هایمان می جنگیدیم تا به ما اجازه رفتن به این دوره ها را بدهند. خانواده خود من به هیچ عنوان راضی نبودند من بازیگر شوم. نگاه خانواده ها به سینما طور دیگری بود. الان علاوه بر تغییر نوع نگرش تعداد کلاس های بازیگری هم زیاد شده و مقوله بازی راحت و در دسترس است. در آن دوره ما باید کلی تست می دادیم و هر کسی را هم قبول نمی کردند که حتی به راحتی تست دهد. الان دوستان عزیزی که می خواهند وارد عرصه بازیگری شوند خیلی قدر آن را نمی دانند یا شاید خیلی برای آن تلاش نمی کنند.
مادرم از ما درس خوان تر بود!
معمولا دختری که تحصیلش را به اتمام رسانده، شغلش را دارد، ازدواج هم کرده است دیگر جرات تغییر مسیر ندارد. آن هم تغییر مسیری که شما از رشته میکروبیولوژی به سمت دنیای هنر داشتید چه اتفاقی افتاد که شما این جسارت را پیدا کردید؟
من درسم را تا پایان خواندم. خانواده من علم را ترجیح می دهند. مادرم همزمان با من فوق لیسانس می خواند، خواهرم داروسازی می خواند و ما هر سه با هم دانشجو بودیم البته مادرم همیشه شاگرد اول بود. حتما یادتان هست آن موقع نمی شد همزمان در دو رشته تحصیل کرد. یکی از دوستانم که هم دانشگاهی ام بود در نیمه کار رشته میکروبیولوژی را ول کرد و کلاس های سوره را ادامه داد و از آن طریق وارد عرصه هنر شد. او جسارتش از من بیشتر بود. اما من درسم را تمام کردم. بعد از آن هم فکر کردم خب دیگر امیدی نیست چون فکر می کردم بدترین حالت شروع بازیگری از طریق آشنایی هایی است که در خیابان به تو پیشنهاد بازی دهند.
با آرایش بازیگر نخواهید شد
مهتاب کرامتی :بعضی از خانم ها می آیند هفت قلم آرایش کرده اند ما آنها را حتی راه هم نمی دهیم که وارد ساختمان شوند. ما می گوییم باید ظاهرتان از ابتدا ظاهر یک دانشجو و دانش آموز باشد که ما بدانیم برای شما چه چیزهایی اهمیت دارد و بعد از آن وارد مراحل آشنایی آنها با هنر و سطح مطالعات و آشنایی آنها با ادبیات و شعر و سینما و تئاتر می شویم. بعضی ها از ابتدا هدف شان این است که با چهره، فیزیک و نوع آرایش و برخوردشان به شما بگویند که من باید انتخاب شوم، در فیلم بازی کنم و تبدیل به یک سوپراستار شوم.اما اصلا چنین اتفاقی قرار نیست پیش بیاید.
در دنیا زیبا بودن یک بازیگر امتیاز منفی برای او نیست. مثلا کری گرانت هیچ وقت حاضر نبود بدون کت و شلوار حاضر شود.این اتفاق در ایران خیلی برای یک بازیگر امتیاز خوبی نمیشود مثلا شما در اسب حیوان نجیبی است سعی داشتید با ظاهر متفاوت دیده شوید.
چطور جوانی خود را حفظ میکنید؟ آیا مراقبت های خاصی برای انجام ظاهر لازم است؟
مهتاب کرامتی :من سعی می کنم شب ها خیلی زود بخوابم، به تغذیه ام می رسم و پرخوری نمی کنم. به دلیل اینکه مادرم متخصص تغذیه است و در خانواده ای بزرگ شده ام که خیلی به نوع خورد و خوراک توجه می شود. صبح ها ساعت 8- 03/7 بیدار می شوم. حتما 8 ساعت در روز را می خوابم. شب ها زود شام می خورم و معتقدم نباید لحظه ای که می خواهی بخوابی شام بخوری. چون اگر این کار را انجام دهی کابوس می بینی. (یعنی من می بینم) صبح ها که بیدار می شوم حتما آب می خورم. ولی آب خیلی یخ نمی خورم. آب خوردن جزو جدایی ناپذیر زندگی من است و آب را با درجه حرارت اتاق یکنواخت می کنم. زیرا آب خیلی یخ می تواند اذیت تان کرده و ایجاد اسپاسم معده کند. صبحانه را حتما کامل می خورم. زیرا این موضوع می تواند کمک کند که اندامم ثابت بماند. برنج را محدود می خورم و اگر قرار باشد همراه با غذایم برنج بخورم حتما شام کمتری می خورم، من با خانواده ام زندگی می کنم طبیعی است که غذای ایرانی در خانه جایگاه همیشگی را دارد. اما شام در خانه ما همیشه سبک سرو می شود اکثرا یا سبزیجات پخته می خوریم یاسالاد یا حتی نان و پنیر.
چرا باید یک بازیگر خوش چهره اصرار به شکستن ظاهرش داشته باشد؟
مهتاب کرامتی :من مسیر تغییر چهره را از خاک سرخ در تلویزیون و در مدیوم سینما از فیلم بیست شروع کردم. برای خود من این کارها تجربه لذتبخشی بود چون می دانستم در آن حیطه تعداد نقش هایی که به من فکر می شود و من می توانم در آنها ایفای نقش کنم بیشتر است. این برای یک بازیگر ایده آل است که بتواند در نقش های متفاوت بازی کند و فقط یک استایل را تکرار نکند. البته آن هم روشی است که شاید خیلی از دوستان به آن توجه نکنند. ولی من احساس کردم یا حداقل سعی کرده ام روش متفاوت تری داشته باشم. همچنین دوست دارم با کارگردان های جوان و جسور کار کنم که ایده متفاوت تری برای حضور در سینما دارند. آشنایی من با کاهانی باعث شد که یکی از این تجربه ها شکل بگیرد. البته این تجربه دلیل بر آن نیست که تا ابد بخواهم چهره ام را بشکنم. اما این ترس را هم ندارم که اگر قرار شد این اتفاق بیفتد پا پس بکشم. اما از آنجایی که باید تلاش کرد که این موضوع تکرار نشود و به کلیشه تبدیل نشود فیلم هایی را هم بازی می کنم که چهره خود واقعی من است. مثلا در کارهایی مثل چیزهایی هست که نمی دانی، گریمور به من می گفت خب چه کار کنیم. گفتم همان کاری که خودم همیشه می کنم. همان بودم و در فیلم همان اتفاق افتاد. آن نوع ظاهر برای خودم ایده آل است ولی نمی شود این دو مسیر جایگزین هم شوند، دوست دارم هر دو راه را با هم ادامه دهم و جلو بروم.
زود بخواب، صبحانه را کامل بخور و…
صورت طبیعی بهتر است
مهتاب کرامتی :خیلی ها فکر می کنند با هفت قلم آرایش زیباتر به نظر می رسند در صورتی که آراستگی با میکاپ متفاوت است. من کسانی را می بینم که بعضی مواقع با خودم می گویم اینهایی که با این ظاهر به خیابان می روند وقتی به یک مهمانی دعوت می شوند با چه ظاهری می روند. خب این سلیقه است شاید بعضی ها بپسندند اما من به هیچ وجه نمی توانم با این تیپ قیافه ها کنار بیایم. به نظر من سادگی خیلی خوب است. خود من هیچ وقت موهایم را رنگ نکرده ام. من اهل آن نیستم که بخواهم در چهره ام تغییر و تحول ایجاد کنم در عین حال سعی می کنم همیشه آراسته و مرتب باشم. اگر قرار است لباس بپوشم سعی می کنم طوری بپوشم که همه چیز با هم هماهنگ باشد. قرار نیست نوع پوششم توی ذوق بزند یا ظاهرم مثل فلش برق بزند. در کل نمی خواهم با ظاهرم جلب توجه کنم. البته نمی توان به دخترخانم ها گفت چرا با این شکل و شمایل خودتان را درست می کنید چون همه چیز به سلیقه برمی گردد.
تغذیه سالمی که مدیون مادرم هستم
مهتاب کرامتی :در کل این روال زندگی یعنی زیاد نخوردن و سبزیجات را به صورت سالم خوردن (نه سرخ کرده) را مدیون مادرم هستم، مثلا قورمه سبزی مادر من با تمام قورمه سبزی ها متفاوت است به هیچ عنوان سیاه رنگ نیست. سبزی آن خیلی سرخ نمی شود زیرا مادرم آن را بخارپز می کند. ما غذای فریزری نمی خوریم تا آنجایی که امکان دارد سعی می کنیم غذا را به صورت تازه صرف کنیم.
صبحانه را فراموش نکنید
مهتاب کرامتی :خیلی ها به دلیل تنبلی شان صبحانه نمی خورند. اما خوردن صبحانه به شما کمک می کند در طول روز کمتر غذا بخورید. من نتیجه گرفته ام که خوردن صبحانه خیلی کمک می کند به ثابت نگه داشتن وزن و مهم تر از آن سلامت. به همین دلیل اگر قرار باشد در یک وعده پرخوری کنم آن وعده حتما صبحانه خواهد بود.
تمرین کنید که آرام غذا بخورید
مهتاب کرامتی :کاری را که از دوستم یاد گرفته ام و خیلی سخت است آرام غذا خوردن است. آرام غذا خوردن کمک می کند که همیشه فرم بدن یک طور باقی بماند، برای اینکه همیشه بعد از 20 دقیقه مغز فرمان می دهد که تو سیری. حالا اگر در این 20 دقیقه حجم کمتری غذا خورده باشی خیلی موفق تری. فرانسوی ها بیشتر موقع غذا خوردن حرف می زنند و معاشرت می کنند اما ما ایرانی ها عادت داریم تندتند غذا بخوریم. خب فرهنگ ما اینطور است که غذای سرد دوست نداریم. البته نوع تغذیه ایرانی سنتی خیلی می تواند به سلامت ما کمک کند. سبزی خوردن، سالاد، ماست اینها غذاهایی هستند که به سلامت ما کمک می کند.
اهمیت به مد و رنگ ها
مهتاب کرامتی :در دوره ای که تولیدی لباس داشتم خیلی به موضوع مد اهمیت می دادم همیشه حواسم را جمع می کردم که در هر فصلی چه رنگی مد است و خیلی برایم مهم بود که مدهایی که خارج از ایران بورس بود را بتوانم ایرانیزه کنم و در ایران بیشتر از آن استفاده کنم. برای اینکه ممکن است ما از خیلی از چیزها خوش مان بیاید ولی هیچ وقت جایی را نداشته باشیم که از آن استفاده کنیم. خیلی از لباس های خانم ها معمولا در کمد باقی می ماند برای اینکه جای پوشیدن آن را پیدا نمی کنند. در حال حاضر خیلی کمتر به موضوع مد اهمیت می دهم. یکسری رنگ ها همیشه مد هستند آنها را ترجیح می دهم. بعضی از رنگ ها هم به شما یک انرژی می دهد که به نظر من به مد مربوط نیست. البته شاید زیاد دیده شدن آن رنگ است که شما دلتان می خواهد آن رنگ لباس را داشته باشید.
مهتاب کرامتی با مانتو مشکی و شال طوسی

شلختگی ممنوع!

ماجرای جالب خاستگاری فاطمه معتمدآریا از همسرش چه بود؟

شلخته نبودن و اینکه بتوانید لباس‌هایتان را مرتب نگه دارید به شما کمک می‌کند که بتوانید از لباس‌های سال‌های گذشته‌تان هم استفاده کنید. من در یک برنامه‌ای روشی دیدم این کار می‌تواند خیلی مثبت باشد. در این برنامه به ما گفتند بعد از ترکیب‌بندی رنگی، لباس‌هایتان را در کمد پشت و رو آویزان کنید به این دلیل که بعد از یک فصل متوجه می‌شوی کدام یک از لباس‌هایت را هیچ‌وقت نپوشیده‌ای و بدانی که نباید اینها در کمد تو باقی بماند.

دغدغه بالا رفتن سن
مهتاب کرامتی :نمی توانم بگویم به بالا رفتن سن فکر نمی کنم اگر اینطور بگویم دروغ گفته ام. می دانم دغدغه بالا رفتن سن خانم ها به خصوص در بین سینماگرها خیلی اهمیت دارد. به خصوص در ایران که فیلمنامه ها بیشتر داستان های مردانه دارد که به زن ها کمتر توجه می شود. اما من در کنار بازیگری به کارهایی که به آن علاقه مند بودم را شروع کردم، مثل کار یونیسف و تبعات دیگر آن. این کار به من آرامش می دهد که اگر قرار باشد به دلیل بالا رفتن سنم کمتر فعالیت سینمایی داشته باشم کارهای جالبی برای انجام دادن داشته باشم، یعنی اینطور نیستم که بخواهم به طور کامل زندگی کاری ام را تحت الشعاع قرار دهم.

تا به حال دخترهای جوان از شما پرسیده‌اند که چطور می‌توانی ظاهر آراسته داشت؟
نه فکر نمی‌کنم به نفع‌شان باشد این سؤال را از من بپرسند برای اینکه هیچ کاری نباید انجام دهند تا مثل من باشند. به همه می‌گویم سادگی می‌تواند از همه چیز زیباتر باشد اگر قرار باشد یک بازیگر نقشی را بازی کند که احتیاج به گریم یا آرایش مضاعف داشته باشد، اجازه بدهد گریمور این کار را انجام دهد ولی اگر قرار باشد تو دیده شوی بهتر است با همان خودت دیده شوی. بعضی‌ها آنقدر ظاهرشان را دستکاری می‌کنند که دیگر تو ظاهر واقعی‌شان را نمی‌بینی و کاملا یک فرد دیگر از خود می‌سازند. در بیشتر مواقع چهره طبیعی خانم‌ها زیبا‌تر از چهره آرایش‌ کرده‌شان است.

معرفی فیلم پرویز خان با نقش آفرینی سعید پورصمیمی

اگر کارگردانی به شما بگوید برای یک فیلم باید 30-20 کیلوگرم وزن اضافه داشته باشی آن موقع چه کار می‌کنید؟

خیلی به این پیشنهاد فکر می‌کردم و شاید حتی آن را قبول نمی‌کردم برای اینکه با بالا رفتن سن کاهش وزن خیلی مشکل می‌شود. در سن کم اگر شما 2 روز غذا نخورید خیلی راحت وزن‌تان به حالت عادی برمی‌گردد.

متابولیسم بدن در سن بالا،‌ با سن کم خیلی فرق دارد و به نظر من این تغییر وزن در سن و سال من کمی دشوار است. فکر می‌کنم در چنین شرایطی بر سر دوراهی قرار می‌گیرم که آیا نقش را قبول کنم یا نه. نمی‌‌دانم شاید این پیشنهاد را قبول نکنم. اما در عین حال تغییر وزن اینچنینی می‌تواند خیلی جالب باشد؛ به هر حال تو می‌توانی یک مدت هرچه دلت می‌خواهد بخوری و این قانون‌شکنی بسیار جذاب است.

البته خیلی سخت می‌‌توان مهتاب کرامتی چاق را تصور کرد.مهتاب کرامتی صورت پرتری داشت، اما به مرور کودکی چهره از بین می‌رود و صورت زاویه‌دارتر می‌شد اتفاقا من نباید وزنم پایین بیاید باید سعی کنم وزنم را ثابت نگه دارم وگرنه صورتم خیلی زود شادابی خود را از دست می‌دهد. به نظر من بازیگرها دردسر بیشتری باید تحمل کنند، چون مجبور هستند خیلی بیشتر به خودشان برسند، چه از نظر خواب و چه از نظر تغذیه و قدرت بدنی‌شان. چون شغل مشکلی دارند. در پروژه «فرزند چهارم» که در آفریقا فیلمبرداری می‌شد واقعا به انرژی بدنی نیاز بود.

به این دلیل که ساعت کاری‌مان زیاد و هوا بی‌نهایت گرم بود و تغذیه خوبی هم به دلیل تنوع کم ‌غذایی نداشتیم. طبیعی است در چنین شرایطی باید انرژی لازم برای کار کردن را داشته باشی. ما زمانی که کارمان را شروع می‌کنیم ممکن است مدت یک‌ماه شب کار باشیم. خب در این مدت به طور کامل سیستم غذایی به هم می‌ریزد. شما زمانی که شب‌ها بیدارید و کار می‌کنید باید میزان پروتئینی که می‌خورید بیشتر از قبل باشد وگرنه به بدنتان لطمه می‌زنید و پروتئین دفع می‌‌کنید. خواب روز هیچ‌وقت جبران خواب شب را نمی‌کند. به همین دلیل در چنین شرایطی باید نوع تغذیه‌‌تان عوض شود تا به بدن کمترین آسیب برسد. بدن ما خیلی مهربان است معمولا با نوع زندگی ما خودش را وفق می‌دهد. البته شب‌کاری یک حسن هم دارد آن هم آرامش آن است. آنقدر همه جا ساکت است که شما می‌توانی با تمرکز بیشتری کار کنی.

دیدار مهتاب کرامتی با نیکول کیدمن

مهتاب کرامتی بانوی هنرمند کشورمان که مهمان ویژه مراسم شوی لباس جورجیو آرمانی بود در این مراسم با نیکول کیدمن بازیگر مشهور دیدار کرد.

تفاوت پوشش بازیگران زن از جلوی دوربین تا پشت صحنه

این مراسم تنها دو بار در سال با حضور هنرمندان، ورزشکاران و چهره های شاخص مد که در کنار برند آرمانی هستند برگزار می شود و مهتاب کرامتی به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف در ایران به دعوت جناب آقای آرمانی افتخار حضور در این مراسم ویژه را داشت.

مهتاب کرامتی صفحه اینستاگرامش را با انتشار عکسی در کنار نیکول کیدمن بازیگر مشهور در مراسم شوی لباس جورجیو آرمانی به روز کرد.

مهتاب کرامتی و نیکول کیدمن در شوی لباس جورجیو آرمانی

جورجیو آرمانی طراح لباس مشهور ایتالیایی است که لباس های مردانه با طراحی او از معروف ترین مدل ها هستند که طرفداران زیادی دارد و شوی لباس این طراح مشهور در هفته مد پاریس در حال برگزاری است .

پوشش مهتاب کرامتی در شوی لباس جورجیو آرمانی

فعالیت های اینستاگرامی مهتاب کرامتی

پیج اینستاگرام مهتاب کرامتی با 2 میلیون followers فعال است.اطلاعات بیشتر در مورد بیوگرافی مهتاب کرامتی را در پیج اینستاگرامش دنبال کنید.

صفحه ی اینستاگرام مهتاب کرامتی

نگاهی بر تصاویر مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در جشنواره شانگهای

مهتاب کرامتی در اختتامیه جشنواره شانگهای در کنار اقای قطبی کارگردان فیلم جامه دران

مهتاب کرامتی در جشنواره باتومی

مهتاب کرامتی و فرهاد اصلانی در اختتامیه جشنواره باتومی

شما در حال مطالعه بیوگرافی مهتاب کرامتی در بازیگرنیوز هستید. برای مشاهده تصاویر بیشتر از وی با ما همراه باشید.

مهتاب کرامتی در مورد این عکس نوشت:

خوب…این هم از شب اخر و اختتامیه جشنواره باتومی به همراه هیئت داوران و دوست خوبم فرهاد اصلانی که جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره روبرای فیلم دختر جناب اقای میرکریمی دریافت کرد. پ ن:من این جایزه رو برای فیلم فرزند چهارم گرفتم و خیلی هم دوستش دارم

مهتاب کرامتی برنده جایزه باتومی برای فیلم فرزند چهارم

مهتاب کرامتی درمورد جایزه جشنواره باتومی گفت:

من و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره باتومی برای فیلم فرزند چهارم,در جشنواره دو دوره پیش، در کنار رئیس جشنواره باتومی،امسال در زمان برگزاری جشنواره فجر بین الملل در ایران پ ن:سال گذشته همین جایزه رو دوست عزیزم فرهاد اصلانی برای فیلم دختر دریافت کرد. پ ن ٢:من به عنوان داور در اون جشنواره حضور داشتم

ناگفته های زندگی شخصی و هنری حسین یاری و تصاویر دیدنی او

مهتاب کرامتی سوار بر اسب

مهتاب کرامتی در کنار پوری بنایی هنرپیشه قدیمی سینما

برنده جایزه زنان تاثیرگذار آسیا در کشور تایلند با حضور زنان موثر در جامعه در حوزه های مختلف

خانم کرامتی در میان مردم سیل زده

مهتاب کرامتی با ماسک

مهتاب کرامتی در ترکیه

پوشش متفاوت مهتاب کرامتی در ترکیه

همکاری جدید گلاره عباسی و مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی با انتشار این عکس نوشت: آماده سازی نسخه ویژه نابینایان فیلم اشک‌ها و لبخندها در استودیو فراز همراه با گروه سوینا.

همکاری جدید گلاره عباسی و مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در فیلم سینمایی بهت

مهتاب کرامتی در نمایی از فیلم سینمایی بهت

مهتاب کرامتی در فرزند چهارم

 سکانسی از فرزند چهارم با بازی مهتاب کرامتی و حامد بهداد

مهتاب کرامتی در رستگاری در هشت و بیست دقیقه

 رستگاری در هشت و بیست دقیقه با بازی مهتاب کرامتی و بهرام رادان

مهتاب کرامتی در فیلم شاه خاموش

 بازی مهتاب کرامتی و محمدرضا فروتن در فیلم شاه خاموش

مهتاب کرامتی در فیلم ماجان

 مهتاب کرامتی در سکانسی از فیلم ماجان

جشن تولد مهتاب کرامتی

جشن تولد 44 سالگی

مهتاب کرامتی تولد 50 ساگی خود را با یک کیک زیبا جشن گرفت.

تولد 50 ساگی مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در کنار ترانه علیدوستی

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا