اخبار بازیگرانفیلم ایرانی

اکران فیلم جنجالی و توقیف شده «مصلحت» در سینماهای سراسر کشور

فیلم مصلحت با نام سابق پدری و مصلحت نظام اثری معمایی‌- جاسوسی به کارگردانی و نویسندگی حسین دارابی محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم مصلحت و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم مصلحت منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم مصلحت چه کسی است؟

کارگردان فیلم مصلحت حسین دارابی می‌باشد.

خلاصه داستان و موضوع فیلم مصلحت چیست؟

در خلاصه فیلم سینمایی مصلحت آمده است:در اوایل دهه ۶۰ بعد از انقلاب نظام سیاسی جدید مستقر میشود پسر یکی از مقامات عالی‌رتبه کشور در یکی از درگیری‌ها مقابل دانشگاه تهران مرتکب قتل می‌شود، اما پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور، این پرونده مشکوک ‌و پُر رمز و راز را وارد موازنه‌ای پیچیده و سخت می‌کند…

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم مصلحت چیست؟

فرهاد قائمیان- مجید نوروزی-وحید رهبانی – مهدی حسینی‌ نیا- امیر نوروزی – سهی‌ بانو ذوالقدر – نازنین فراهانی و غیره … در فیلم مصلحت به هنرنمایی پرداخته اند.

مشخصات فیلم مصلحت

نام فیلممصلحت
کارگردانحسین دارابی
تهیه‌کنندهمحمدرضا شفاه
موسیقیفردین خلعتبری
ژانرمعمایی‌- جاسوسی
توزیع کنندهحوزه هنری
تاریخ‌های انتشار
۱۷ خرداد ۱۴۰۲
فروش گیشه

معرفی فیلم مصلحت

دانلود رایگان فیلم مصلحت

فیلم مصلحت در سی و نهمین جشنواره ی فیلم فجر اکران شده است و در حال حاضر در حال اکران در سینماهای سراسر کشور است. به محض انتشار لینک دانلود آن را در همین مطلب قرار میدهیم.

لیست بازیگران فیلم مصلحت

  • فرهاد قائمیان
  • وحید رهبانی
  • مهدی حسینی‌نیا
  • مجید نوروزی
  • امیر نوروزی
  • نازنین فراهانی
  • سهی‌بانو ذوالقدر
  • مهدی فریضه
  • علی دل‌پیشه
  • حسن تسعیری
  • مجید جعفری
  • وحید نفر
  • شهاب عباسیان
  • امیر شمس
  • محمدرضا سروستانی

عوامل فیلم مصلحت

  • کارگردان: حسین دارابی
  • تهیه‌کننده: محمدرضا شفاه
  • نویسنده: حسین دارابی،احمد حیدریان و احسان ثقفی (بر اساس طرحی از رضا زهتابچیان)
  • موسیقی: فردین خلعتبری
  • فیلم‌بردار: روزبه رایگا
  • تدوین‌گر: سیاوش کردجان
  • طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی
  • مجری طرح : کامران حجازی
  • مدیر تولید :پیمان حجازی
  • طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی
  • مدیر صدابرداری‌: امیر عاشق‌حسینی
  • طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج
  • بازنویسی فیلمنامه: احسان ثقفی، احمد حیدریان
  • دستیار کارگردان: صالح غربی‌جوان
  • مدیر برنامه‌ریزی: افشین رضایی
  • جلوه‌های ویژه بصری: امین پهلوان‌زاده
  • مدیران تدارکات: فرامرز رضایی، حسین لنجابی
  • عکاس: امید صالحی
  • جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان
  • طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری
  • روابط عمومی: زهرا دمزآبادی
چه کسی بازیگر نقش زربی در مختارنامه بود؟

معرفی حسین دارابی کارگردان فیلم مصلحت

حسین دارابی کارگردان فیلمنامه نویس و تهیه کننده است او تهیه کنندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه را برعهده داشته که از میان آن ها می توان به مادر همسایه نفرین شدگان سحری دایو مزاحم قابلمه چشم به راه قفل فرمون شام هیئت جیب کت اشاره کرد .

معرفی فیلم مصلحت

تاریخ همیشه منبع اقتباس مناسبی برای سینما بوده چرا که پرداختن به داستان‌های گذشته فرصت مناسبی است که غیرمستقیم نگاهی داشته باشیم به وضعیت امروز. همین می‌تواند دلیل اصلی رونق فیلم‌هایی درباره تاریخ معاصر در سال‌های اخیر باشد. فیلم مصلحت محصول جدید سازمان اوج و حوزه هنری نیز در ادامه همین موج جدید قرار می‌گیرد و به دلیل ایده‌ای که روی آن دست گذاشته، یکی از آثار مهم و بحث‌برانگیز جشنواره فجر بود.

سینما می‌تواند جایگاهی فراتر از سرگرمی صرف داشته باشد؟ این سئوالی است که مدیران سینمایی در چهار دهه گذشته با سیاست‌ها و برنامه‌های گوناگون خود سعی بر ارائه جوابی برای آن داشته‌اند. حتی اگر در مواردی این سیاست‌ها به آثار موفقی منجر شده باشد، سیاست‌های کلی معمولا شکست خورده. نتیجه اینکه در دهه نود شاهد آغاز جریانی تازه در سینمای ایران هستیم که مبتنی بر ایده و استراتژی، تولید فیلم‌ها را با اهداف و کارکرد مشخص در دستور کار قرار می‌دهد. در مواردی ایده و رویکرد جاری در این فیلم‌ها کارکردی فراتر از سینمای صرف پیدا می‌کند و البته که این مشخصا فارغ از بحث کیفیت نهایی است. یکی از رویکردهای مهم فیلمسازی در این بحث، پرداختن به تاریخ معاصر، به ویژه در دهه شصت و پنجاه بوده که مسلما با توجه به اهمیت رویدادهای سیاسی و اجتماعی آن دوران و میراثی که برای سال‌ها و نسل‌های بعد به‌جا گذاشته‌اند، دلیل این تصمیم و سیاست نیازی به توضیح و توجیه ندارد.

معرفی بهترین و ماندگارترین سریال های ویژه محرم

معرفی و خلاصه داستان فیلم مصلحت

فیلم مصلحت اولین اثر بلند حسین دارابی

با همین نگاه اگر به سراغ فیلم مصلحت برویم، موضوع حساسیت‌ برانگیز فیلم اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند برای یافتن ارتباط آن با وضعیت امروز. فیلمی که نام آن از پدری به مصلحت نظام و در نهایت به مصلحت تغییر کرده. داستان در آستانه‌ سال ۶۰ و آغاز دهه‌ای پرحادثه اتفاق می‌افتد، زمانی که بعد از انقلاب، نظام سیاسی جدید تازه دارد مستقر می‌شود. در این زمان اختلاف سیاسی میان یکی از شخصیت‌های بانفوذ نظام با فرزندش، آن‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهد و موجب تقابل و موازانه‌ سخت پیوند خانوادگی و مصلحت سیاسی کشور می‌شود.
فیلم مصلحت همان‌قدر که در موضوع جای بحث دارد و باید از زوایای مختلف به قرائت تاریخی و رویکرد آن پرداخته شود، در اجرا هم اثر شاخصی به حساب می‌آید، مخصوصا که اولین فیلم بلند حسین دارابی است که این فیلمساز جوان در کار خود تسلط و انگیزه چشمگیری را به خرج داده و هم‌چنین موفق شده تا فیلمش را از زیر سایه سنگین مقایسه با نمونه‌های موفق قبلی مانند فیلم‌های محمدحسین مهدویان خارج کند. استفاده از بازیگران شاخص با خاستگاه و سابقه تئاتری هم ترکیب بازیگری جذابی را رقم زده و برای مثال نقش‌‌آفرینی مهدی حسینی‌نیا و امیر نوروزی می‌تواند جزو بهترین‌های جشنواره امسال باشد.
در بررسی فیلم مصلحت از یک نظر به‌عنوان تجربه‌ای سینمایی در ساخت یک درام تاریخی اهمیت دارد و از سویی دیگر به دلیل موضوع سیاسی قابل بحثی که مطرح می‌کند و باید دید که واکنش‌های منتقدان و اهالی رسانه به هر دو جنبه چگونه خواهد بود.

نکاتی جالب درباره گری اولدمن بازیگر معروف هالیوود و مروری بر فیلم هایش

داستان فیلم مصلحت

داستان فیلم «مصلحت» در حال‌وهوای دهه‌ی شصت است. پسر یک مقام بلندمرتبه در قوه‌ی قضائیه (مهدی نوروزی) در یکی از درگیری‌های روبه‌روی دانشگاه تهران مرتکب قتل می‌شود و اطرافیان پدرش سعی در لاپوشانی این موضوع دارند، تااینکه یکی از دادستان‌هایی که پرونده از زیر دست او رد شده است (وحید رهبانی) به قضیه مشکوک می‌شود.

زمان پخش فیلم مصلحت

مصلحت یک تریلر معمایی‌- جاسوسی است که پس از سه سال بلاتکلیفی، سرانجام از چهارشنبه ۱۷ خردادماه اکران خود را توسط پخش بهمن سبز و به سرگروهی سینما هویزه مشهد با شعار «عدالت خط قرمز ندارد!» در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد.

حواشی فیلم مصلحت

بامداد سه‌شنبه شانزدهم خرداد فضای شهر تهران شاهد نصب بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم« مصلحت» با تیتر «پسر آیت‌الله خانزاده دستگیر شد!» بود. این بیلبوردها که در بیش از 15 نقطه مختلف شهر نصب شدند و بدون هیچ توضیحی بودند یک تیزینگ تبلیغاتی برای فیلم سینمایی پرحاشیه «مصلحت» بودند که عوامل این فیلم ترجیح دادند بدون هیچ اشاره‌ای به نام فیلم، تنها با ذکر یک تاریخ که بیانگر شروع اکران فیلم بود، در فضای شهری نصب کنند.

این بیلبوردها که به نظر نصب آنها هماهنگ شده نبود، امروز صبح زود توسط شهرداری از فضای شهری پاکسازی شدند. هنوز هیچ توضیحی در خصوص این کار که تاکنون بدین شکل در ایران سابقه نداشته منتشر نشده است.

بیلبوردهای تبلیغاتی فیلم « مصلحت»

پوستر فیلم مصلحت

پوستر رسمی فیلم سینمایی مصلحت به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، با طرحی از خانه طراحان انقلاب اسلامی رونمایی شد.

پوستر فیلم مصلحت

پوستر فیلم مصلحت

تیزر فیلم مصلحت

بیوگرافی بازیگران فیلم مصلحت

فرهاد قائمیان

فرهاد قائمیان متولد 1344 در اردبیل، هنرپیشه است. فعالیت هنری را از سال 1370 آغاز کرد. سال 1372 با حضور در فیلم دمرل سینما را تجربه کرد. سال 1379 با سریال ابر و خورشید مقابل دوربین تلویزیون رفت.

معیارهای شهرزاد کمال زاده برای ازدواج چیست؟

او علاوه بر بازیگری، تجربه کارگردانی تئاتر، تهیه‌کنندگی، مدیر تولید و طراحی صحنه و لباس را نیز دارد.

جوایز و افتخارات: برنده جایزه ویژه بهترین بازیگر مرد جشنواره رسانه ای الغدیر ۱۳۹۵ / کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر‏ ۱۳۹۱ / کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر‏ ۱۳۷۷ برای فیلم هیوا / برنده جایزه جشنواره غدیر در فیلم رستاخیز / بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر مشهد سال ۱۳۸۲ / سال ۱۳۸۰، منتقدان سینما فرهاد قائمیان را برای بازی در فیلم قارچ سمی جزو ده بازیگر برتر سینمای ایران معرفی کردند.

فرهاد قائمیان در فیلم مصلحت

وحید رهبانی

وحید رهبانی (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۵۸) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. او با ایفای نقش در مجموعه‌های تلویزیونی خانه ما، کمین و پس از آن، گاندو بیشتر شناخته شد. رهبانی در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با دو فیلم شیشلیک و مصلحت حضور داشت، وی برای فیلم مصلحت نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شد.

وحید رهبانی در فیلم مصلحت

مهدی حسینی‌نیا

مهدی حسینی نیا، هنرپیشه فیلم و تئاتر متولد 28 شهریور 1360 در تهران است. فعالیت هنری خود را از سال 1389 با فیلم اینجا بدون من آغاز کرده و تاکنون در فیلم های سینمایی دسته دختران، مصلحت، روز ششم، روشن، شنای پروانه، گورکن، عنکبوت، شب اول هجده سالگی، ما همه با هم هستیم، متری شیش و نیم، بنفشه آفریقایی، شنل، ایستگاه اتمسفر، اینجا کسی نمی میرد، خشکسالی و دروغ، هیچ کجا هیچ کس، من همسرش هستم، اینجا بدون من، سریال های لحظه گرگ و میش، پرده نشین، مجموعه های نمایش خانگی : میدان سرخ (اختصاصی فیلیمو)، می خواهم زنده بمانم ، یاغی ، سیاوش، عالیجناب، فیلم های کوتاه: بی ریختی، به وقت جدید یا قدیم، نفس گیر، سواد کوهی، مدار بسته، روایت ناپدید شدن مریم، امیرعلی، سنگ روی سنگ، هم سایه ها، تئاتر های: گریزلی، ملاقات، مده آ، فصل دوم، به طرز غریبی، و چند داستان دیگر، جعبه پاندورا، لوسیا، صور اسرافیل، درها و دیوارها، او شمال من، جنوب من، شرق و غرب من بود، باور کنید من گره گوار سامسا هستم و فلان و فلان حضور داشته است.

ماجرای جالب عشق و عاشقی بیژن امکانیان در کودکی چه بود؟

جوایز و افتخارات این هنرمند عبارتند از: دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد در بخش ملی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران برای فیلم کوتاه سوادکوهی به کارگردانی محمدرضا مجد ، برنده تندیس ایسفا در بخش بهترین بازیگری از یازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) برای فیلم کوتاه بی ریختی به کارگردانی محمد رحمتی

بیوگرافی مهدی حسینی نیا

مجید نوروزی

مجید نوروزی متولد 20 فروردین 1370 در تهران، هنرپیشه فیلم و سریال است. سال 1381 در تست بازیگری مدرسه پذیرفته شد سپس به کانون حر معرفی شد و زیر نظر سید جواد هاشمی بازیگری را آموخت. سال 1383 حضور کوتاهی در یک سریال تلویزیونی داشت. سال 1384 با تک اجرای نمایشنامه خوانی عنکبوت به کارگردانی رضا جابری انصاری بروی صحنه رفت. از هنرستان کمال الملک در رشته نمایش فارغ التحصیل شد. مقطع کارشناسی رشته بازیگری را در دانشکده هنر و معماری تهران مرکز گذراند. اولین حضور حرفه ای در تلویزیون را با ایفای نقشی کوتاه در سریال ماه و پلنگ در سال 1395 رقم زد. سپس در سال 1396 سریال مناسبتی زیر پای مادر را کار کرد.

کارنامه بازیگری ایشان بدین شرح است: فیلم های سینمایی : تارا، مصلحت، دوزیست، زنبور کارگر، لحظه ای و دیگر هیچ، 4، مصلحت نظام، محکومین، ضربه فنی/ سریال ها: چرخ و فلک، ماه و پلنگ، زیر پای مادر، نجوا، در حاشیه 1، ستاک، گاندو 1 و 2. نوروزی برای بازی در نمایش رادیویی بنام جن بچه در حجله عریان در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر مورد تقدیر قرار گرفت.

بیوگرافی مجید نوروزی

نازنین فراهانی

نازنین فراهانی دانش آموخته روزنامه نگاری از دانشگاه علامه طباطبایی تهران و بازیگر سینما است. وی فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرد. فراهانی در آثار بسیاری از جمله وقتی همه خواب بودند، تهران ساعت ۷ صبح، نیمه پنهان، از کنار هم می گذریم، کوپال، دل بی قرار، زیر پوست شهر، ترانه ، طعم شیرین خیال ، نبات و مصلحت حضور داشته است.

معرفی فیلم کوتاه زمین گیر با هنرنمایی محسن کیایی

نازنین فراهانی از بازیگران فیلم مصلحت

نقد و بررسی فیلم مصلحت

فیلم مصلحت با وجود شخصیت‌پردازی کم‌ایراد، روایت صحیح داستان، بازی‌های قابل قبول و فضاسازی باکیفیت به حدی درون شعارهای اغراق آمیز خود غرق می‌شود که در نهایت چیزی بیشتر از یک فیلم بیش از حد سفارشی به نظر نمی‌رسد. در واقع مصلحت فیلمی است محض یادآوری این حقیقت تقریبا تلخ که سازمان هنری رسانه‌ای اوج از بهترین امکانات و بودجه‌ها برای روایت سطحی‌ترین آرمان‌ها به زمخت ترین شکل ممکن استفاده می‌کند.

برای پیداکردن ریشه‌ای که فیلم مصلحت را پرورش داده باید به چند سال پیش برگردید. دنیای سینمایی جدید فیلم‌های سیاسی ایران در سال ۱۳۹۴ و با اکران فیلم بادیگارد و پس از آن فیلم سیانور آغاز شد. دو موسسه اوج و سیمای مهر وظیفه توسعه فیلم‌هایی را برعهده گرفته بودند که شاید در بعضی مواقع داستان‌ها و جهان‌های متفاوتی داشت اما در نهایت یک خط فکری ثابت و مشخص را نشان می‌داد.

توصیف و بررسی این دنیای سینمایی در این نقد مطرح نیست اما فیلم مصلحت دقیقا در اتمسفری شبیه به همه فیلم‌های این دنیای سینمایی حضور دارد و در مقایسه با سایر این آثار حرف‌های قابل توجهی مطرح می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که فیلم مصلحت در ابتدا سومین فیلم باشگاه سوره [پس از فیلم بیست و یک روز بعد و فیلم دیدن این فیلم جرم است] است و در ادامه نخستین همکاری آن‌ها با سازمان اوج لقب می‌گیرد. با این حال در نهایت فیلمی خوش‌ساخت با داستانی بیش از حد آرمان‌گرا به نظر می‌رسد.

این فیلم که در ابتدا قرار بود با نام فیلم پدری اکران شود به فیلم مصلحت نظام تغییر نام داد و در نهایت با نام فیلم مصلحت به جشنواره راه پیدا کرد. حسین دارابی، کارگردان فیلم مصلحت، کارگردان بی‌تجربه یا فیلم اولی نیست اما باید به این حقیقت اشاره کرد که این فیلم مهم‌ترین فیلم کارنامه کارگردانی او لقب می‌گیرد. دارابی از پس مدیریت مهم‌ترین پروژه سینمایی عمرش [تا امروز] به خوبی برآمده اما مشکل اساسی فیلم مصلحت ایرادهای سینمایی نیست.

کلیپ هایی از خوانندگی امین حیایی

گم‌گشته در آرمان‌های انقلابی

داستان فیلم مصلحت درباره اشتباه بزرگ پسر تندروی آیت‌اللهی است که در دوران اوایل انقلاب در دادستانی جایگاه بسیار مهمی دارد. این پسرک تندرو و عصبانی که مثل بسیاری از دوستانش تحمل دیدگاه مخالف را ندارد، در یک درگیری خیابانی با کُلتی که مجوز ندارد به پسر چپ‌گرای خانواده‌ای ثروتمند که قصد مهاجرت از ایران را دارند، شلیک می‌کند. این شلیک باعث مرگ او می‌شود اما از آن‌جایی که پسر دلیر داستان ما پسر آیت‌اللهی است که در کنار محمد بهشتی به ملت ایران خدمت می‌کند، احتمالا مایه شرمساری به نظر می‌رسد که با حکم واقعی جرمی که انجام داده، روبرو شود.

اگرچه فیلم مصلحت براساس داستانی واقعی ساخته نشده و فیلم هم هیچ توضیحی درباره منشا داستان آن نمی‌دهد اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در صفحه اینستاگرامش نوشته که آن‌چه در این فیلم روایت می‌شود، شباهت قابل توجهی با بسیاری از رویدادهای مشابهی که اوایل انقلاب رخ داده، دارد. بنابراین دور از ذهن نیست که ایده کلی فیلم مصلحت از داستان واقعی زندگی یکی از انقلابیون سرشناس اقتباس شده باشد.

این یک حقیقت غیرقابل انکار است که فیلم مصلحت عنوانی خوش‌ساخت با داستانی سرراست است که تماشاگرش را قدم به قدم به سوی گره اصلی داستان همراهی می‌کند. فضاسازی‌های فیلم در مقایسه با فیلم دیدن این فیلم جرم است، پیشرفت قابل توجهی داشته و از آن‌جایی که با کمک سازمان اوج ساخته شده هم تحت تاثیر دنیای سینمایی آن‌ها قرار گرفته و از منظر بودجه چیزی کم نیاورده است.

شخصیت‌پردازی‌ها در فیلم مصلحت در سطح قابل قبولی قرار گرفته است. ظاهر و باطن همه شخصیت‌ها با کمک دیالوگ‌ها، نقش‌آفرینی‌های قابل قبول و صحنه‌سازی‌های واقعا تحسین برانگیز به خوبی قابل احساس است و هیچکدام از شخصیت‌هایی که در مرکز داستان قرار دارند، گنگ و نامفهوم نیستند. فیلم یک مرحله پیشرفته از پروپاگاندایی است که با حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن ساخته شده و نسبت به آثار ضعیف قبلی هر دو مجموعه، حالا یک سر و گردن بالاتر رفته است.

زندگی سخت میلاد کی مرام از کار در رستوران و زندگی در موتورخانه تا شهرت

سازمان اوج که سال گذشته با فیلم لباس شخصی [نقد آن را در ویجیاتو بخوانید] روایتی پیچیده و اندکی نامفهوم از حزب توده در ایران ارائه داده بود، امسال تصمیم گرفت با همکاری باشگاه فیلم سوره روایت سرراست‌تر و در عین حال سرگرم‌کننده‌ای را ارائه دهد. فیلم مصلحت از نظر نوع روایت و داستان‌پردازی می‌تواند با بهترین ساخته‌های سازمان اوج که توسط کارگردان‌های مطرحی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا و محمدحسین مهدویان ساخته شده رقابت کند اما به سطح عجیبی از آرمان‌گرایی دست پیدا می‌کند که اندکی مضحک به نظر می‌رسد.

روایتی اغراق‌آمیز

فیلم مصلحت بدون هیچ صحنه اضافه‌ای به روایت داستان اصلی‌اش مشغول است. آن‌چه برای آن ساخته شده را توصیف می‌کند و بدون آن‌که به تماشاگرش توهین کند، یک روایت تمیز و قابل قبول را ارائه می‌دهد؛ همه این دستاوردها تا پیش از رسیدن فیلم به ایستگاه پایانی وجود دارد. اما تماشاگر هر چه بیشتر به پایان فیلم نزدیک می‌شود، بیشتر به کلیشه‌ای‌بودن سرنوشت داستان پی‌ می‌برد. در هر حال افسار یک فیلم جذاب در پایان پاره می‌شود و ماموریت همیشگی بیشتر پررنگ می‌شود: شعارها را فریاد بزن، بلند و بلندتر!

دقایق پایانی فیلم مصحلت تماشاگران فیلم را دو دسته می‌کند؛ گروه اول آن‌هایی هستند که می‌توانند باور کنند سازمان اوج به‌عنوان یک مجموعه حاکمیتی که بودجه مشخصی از نهادهای خاص دریافت می‌کند، داستانی را روایت کرده که در نهایت قرار است ثابت کند در کشوری که حتی پسر سفیرش در ونزوئلا هم به موجودی شرور تبدیل می‌شود، مقابله فساد از سال‌ها پیش وجود داشته و به نتیجه رسیده است و گروه دوم دقیقا همان افرادی هستند که این روایت کاملا اغراق‌آمیز را باور نمی‌کنند و می‌دانند که ماجرا چیس.

نگاهی به سریال کمدی اکازیون؛ یک کمدی دهه هفتادی برای نوروز

فیلم مصلحت در شرایطی تنها در چند ثانیه انقلاب اسلامی را از انحراف نجات می‌دهد که امروزه بسیاری از سیاستمداران و روشنکفرانی که در اوایل دوران انقلاب حضور پررنگی در جامعه داشته‌اند هم با این حقیقت کنار آمده‌اند که بسیاری از اهداف انقلاب اسلامی از مسیر و اهدافی که در ابتدا پی‌ریزی شده بود، فاصله گرفته و به دنبال حل بحران‌ها هستند. همین تناقض واضح باعث می‌شود که آرمان‌های تخیلی فیلم مصلحت برای تماشاگری که بدون تعصب به دنیای پیرامونش نگاه می‌کند، ویران شوند.

اگرچه دیالوگ‌های بی‌پروای فیلم مصلحت با شمشیرهایی که از رو بسته شده به آرمان‌های فروریخته حمله می‌کنند اما در نهایت شجاعت آن را ندارند که یک انتقاد جانانه را مطرح کنند. این که چرا فیلم مصلحت از رسیدن به سطح تحسین‌برانگیزی از انتقاد ناکام مانده را احتمالا باید از استودیوی سازنده آن پرسید. سازمان هنری رسانه‌ای اوج هرچه‌قدر هم آزادی عمل داشته باشد، احتمالا نمی‌تواند زاویه‌های تندتری نسبت به داستان‌های انقلابی بگیرد. مسئله این نیست که آن‌ها جسارت چنین تصمیمی را دارند یا نه؛ مسئله آن است که عوامل فیلم‌های سازمان اوج در نهایت توان درک و مطرح‌کردن انتقادهای تندتر از ساختاری که در آن فیلم می‌سازند را ندارند.

پیشرفت بزرگ

با وجود همه انتقادهایی که از پایان‌بندی کلیشه‌ای و آرمان‌طلبانه فیلم مصلحت وجود دارد، نمی‌توان منکر این حقیقت شد که سازمان اوج در نهایت می‌تواند همان پیشرفت بزرگی که باید به آن دست پیدا می‌کرد را جشن بگیرد. فیلم مصلحت به‌عنوان یک فیلم کاملا معمولی که هیچ نام بزرگی را پیرامون خودش نمی‌بیند، یکی از کامل‌ترین و بهترین فیلم‌های سازمان اوج لقب می‌گیرد که اگر بتوانید از روایت مصنوعی و سفارشی‌اش عبور کنید، یکی از جذاب‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال هم لقب می‌گیرد.

دلایل شکست سریال گناه فرشته در نمایش خانگی

در میان فیلم‌هایی که حتی اصول اولیه فیلم‌سازی را هم رعایت نمی‌کنند اما فرصت اکران در جشنواره فجر را دارند، فیلم مصلحت یک پیروزی بزرگ به نظر می‌رسد. فیلمی که اگر می‌توانست با پایانی واقعی [و نه آرمانی] کنار بیاید احتمالا عنوان محترم‌تری شمرده می‌شد. اما حالا چیزی به جز فیلمی خوش‌ساخت اما ناامیدکننده و شعارزده نیست.

جوایز و افتخارات فیلم مصلحت

 
مراسمتاریخ برگزاریبخشنامزدنتیجهجایزه
جشنواره فیلم فجر۲۲ بهمن ۱۳۹۹بهترین بازیگر نقش اول زننازنین فراهانینامزدشدهدیپلم افتخار
بهترین بازیگر نقش مکمل مردوحید رهبانینامزدشدهسیمرغ بلورین
بهترین تدوینسیاوش کردجاننامزدشدهسیمرغ بلورین
بهترین موسیقی متنفردین خلعتبرینامزدشدهسیمرغ بلورین
بهترین طراحی لباسبهزاد جعفری طادینامزدشدهسیمرغ بلورین
بهترین طراحی صحنهبهزاد جعفری طادینامزدشدهسیمرغ بلورین
بهترین کارگردان اولحسین دارابیبرندهدیپلم افتخار
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. دوستان به اسم کارگردان و تهیه‌کننده توجه نکنید، واقعا محتوای فیلم خیلی خوبه

  2. جمع کنید بابا. قیافه اینایی که دارن از فیلم تعریف میکنن معلومه از کدوم دسته فکری هستن و از کجاها سهمیه بلیط گرفتن تا برای این فیلم سالن ها پر باشه

  3. فیلم بی نظیر با بازیگرانی درجه بک،پیشنهاد میکنم ببینین فیلم رو،دلهره و استرس و بخشش و عرفان ملی و خوانواده،واقعا باید تبریک گفت به کارگردان و نویسنده فیلم،راز آلود و قصه جدید و درخشان

  4. بر خلاف حکومتی بودن این فیلم خوش ساخت و خوب بود پیشنهاد میکنم تماشا کنید ارزش حداقل یکبار رو داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا