اخبار دیگران

هر آنچه باید در مورد استعدادیابی کودکان بدانید

چرا استعدادیابی کودکان برای والدین مهم است؟

اگر کودکی 5 یا 6 ساله دارید حتماً تا به حال در مورد استعدادیابی کودکان شنیده اید و به این فکر کرده‌اید که چه طور می‌توانید در کشف استعداد کودکتان درست عمل کنید.

امروزه والدین هزینه‌های زیادی صرف ثبت‌نام کلاس‌های متنوعی برای فرزندان خود می‌کنند به این امید که بتوانند استعدادیابی در کودکان خود را به درستی انجام دهند و زمینه را برای پرورش آن فراهم آورند تا آینده بهتری برای آنها رقم بزنند. در ادامه با اهمیت استعدادیابی و روش‌های کشف آن در کودکان بیشتر آشنا می‌شویم.

استعدادیابی کودکان به چه معناست؟

توانایی انجام هر فعالیتی در کودک را نمی‌توان استعداد نامید. استعدادیابی کار راحتی نیست و نیاز است با این مفهوم کامل آشنا باشید.

استعداد در واقع یک توانایی طبیعی خلاقانه در هر فرد است که باعث می‌شود با اشتیاق به انجام کاری بپردازد و در آن به سرعت پیشرفت کند. استعداد بر خلاف آداب و رفتار که متغیر است در طول زمان تغییر نمی‌کند.

بایدها و نبایدها در کشف و پرورش استعداد کودک

تنها استعدادیابی در کودکان نکته مهم در موفقیت آنان نیست، بلکه اولین قدم است. استعداد مانند بذری است که نیاز به بارور کردن، آبیاری، هرس و مراقبت دائمی از طریق تهذیب آداب و کلام دارد.

کودکان با استعداد، زمانی استعدادشان شکوفا می‌شود که از حمایت و تشویق شما برخوردار باشند و بتوانند به یک خودآگاهی برسند و برای یادگیری، تمرکز و تمرین در آن زمینه تلاش کنند. به عنوان مثال، اگر فرزند شما استعداد موسیقی داشته باشد و به او فرصتی برای یادگیری یک آلت موسیقی بدهید، ممکن است استعداد نواختن را در او ایجاد کنید.

بروکر فارکس واسطه بازارهای مالی

متأسفانه، برخی از والدین هرگز در مورد فرزندانشان کاملاً عینی نیستند. برخی استعداد کودک را دست کم می‌گیرند؛ زیرا انتظارات زیادی از او دارند در حالی که برخی دیگر توانایی‌های کودک را بیش از حد ارزیابی می‌کنند و توانایی ذهنی درخشانی را به او نسبت می‌دهند. برای استعدادیابی کودکان باید واقع‌بین باشیم و برای شکوفا کردن استعداد واقعی کودک تلاش کنیم؛ زیرا هر مهارتی که مورد توجه قرار نگیرد نشان‌دهنده فرصت از دست رفته کودک در آینده است.

استعداد کودک را می‌توان ابتدا در زمین بازی کشف کرد که در آن کودکان به طور طبیعی و آزادانه، خود را ابراز می‌کنند.

این نکته را فراموش نکنید که کودکان زمانی می‌توانند به طور قابل توجهی یاد بگیرند و رشد کنند که انرژی آنها به سمت کارهایی که استعداد دارند و می‌توانند انجام دهند معطوف شود نه به سمت نقاط ضعف یا اصلاح آنها. این را می‌توان با استفاده از پتانسیلی که خود کودکان دارند به دست آورد.

آشنایی با روش‌ها و تست استعدادیابی کودکان

رایج‌ترین روش استعدادیابی در کودکان مشاهده بازی و فعالیت‌های مورد علاقه کودک بدون هیچ‌گونه اجباری از سوی شماست. به طور مثال اگر کودک شما پر جنب و جوش است، ترسی از افتادن ندارد، انعطاف بدنی بالایی دارد استعداد او در ورزش بالا است یا اگر کودک شما به گوش دادن موسیقی علاقه نشان می‌دهد و با ابزارهای مختلف و ساده موسیقی می‌نوازد، نت‌های موسیقی را به‌سادگی یاد می‌گیرد، استعداد موسیقی در او بالاست.

علاوه بر روش ساده و رایج بالا استفاده از تست استعدادیابی کودکان است که از اعتبار بالاتری برخوردار است. برای سنین مختلف کودکان تست‌های مختلفی از جمله گاردنر، استنفورد بینه، وکسلر و ریون و… وجود دارد که استعداد فرزندان شما را به صورت علمی مشخص می‌کند. در ادامه به معرفی چند تا از معروف‌ترین تست‌های استعدادیابی در کودکان می‌پردازیم.

کرانویل خودرو چیست چه کاربردی دارد؟

تست استعدادیابی کودکان گاردنر

هاوارد گاردنر، روانشناس معروف کودکان، نظریه‌ای را برای توضیح بسیاری از اشکال هوش و استعداد کودکان ارائه کرد. این دانشمند ادعا می‌کند که کودکان تنها در یک زمینه باهوش و یا با استعداد نیستند؛ بلکه هنگام ارزیابی پتانسیل کودک، همه تمایلات کودک باید در نظر گرفته شود. این منجر به توسعه ایده هوش‌های چندگانه شد که نشان می‌دهد یک یا چند دسته از نه دسته هوش می‌توانند در یک بچه غالب شود که عبارت‌اند از:

  • هوش حرکتی
  • هوش دیداری
  • هوش منطقی – ریاضی
  • هوش موسیقایی
  • هوش زبانی
  • هوش برون فردی
  • هوش وجودی
  • هوش بین فردی
  • هوش طبیعت‌گرایانه

دانستن اینکه هر یک از نه دسته هوش چگونه خود را نشان می‌دهد، به شما کمک می‌کند نه تنها بگویید «فرزند من بااستعداد است» بلکه زمینه‌های پرورش آنها را نیز فراهم کنید و دیگر نگران آینده آنها نخواهید بود.

اگر شما علاقه به انجام تست استعدادیابی کودکان گاردنر به صورت رایگان و علمی دارید می‌توانید به سایت بازی بوک مراجعه نمایید.

تست استنفورد بینه

تست استعدادیابی کودکان استنفورد بینه برای سنین 2 تا 85 سال قابل استفاده است. تست استنفورد – بینه به دو حوزه کلامی و غیرکلامی تقسیم می‌شود و شامل 10 آزمون فرعی است که پنج عامل توانایی شناختی از جمله استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری – فضایی و حافظه کاری را اندازه‌گیری می‌کند. هر یک از این عوامل در دو حوزه مجزا، کلامی و غیرکلامی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

نتایج تست استنفورد بینه به دلیل اندازه‌گیری هوش کلامی و غیرکلامی با یکدیگر دقیق‌تر است به طوری که شما با اجرای تست هوش استنفورد – بینه در کودکان می‌توانید توانایی‌های فرزندتان خود را شناسایی کنید و نقاط قوت و جنبه‌های رشدی او را کشف کنید.

تاثیرات تقلید کردن در یادگیری زبان

تست وکسلر

تست استعدادیابی کودکان وکسلر توسط روان‌شناسان برای کودکان بین ۶ تا ۱۶ سال انجام می‌شود. هدف از اجرای آن، درک استعداد و تعیین نقاط قوت و ضعف شناختی دانش‌آموزان است. این آزمون را می‌توانید به صورت آنلاین و کاغذی انجام دهید و به طور معمول اجرای آن بین 65 تا 80 دقیقه زمان لازم دارد.

این آزمون چندین توانایی شناختی را اندازه‌گیری می‌کند: طیفی از توانایی‌های شناختی، از جمله درک کلامی، استدلال ادراکی، حافظه کاری، سرعت پردازش و استدلال سیال کودکان را اندازه‌گیری می‌کند و امکان ارزیابی جامع توانایی‌های شناختی کودک را فراهم می‌کند.

تست ریون

تست استعدادیابی کودکان ریون به ماتریس‌های پیش رونده ریون شناخته شده است. افراد با توانایی‌های گوناگون می‌توانند این تست را انجام دهند به همین دلیل این آزمون در سه فرمت مختلف تست هوش ریون استاندارد، تست هوش ریون رنگی و تست هوش ریون پیشرفته وجود دارد.

تست ریون از سن 5 سالگی بر روی کودکان قابل اجرا است و از 60 سؤال مختلف چند گزینه‌ای تشکیل شده است که به ترتیب پیچیدگی آنها فهرست شده است و تکمیل آن حدود 45 دقیقه طول می‌کشد.

شما والدین گرامی به کمک انجام تست‌های ذکر شده در بالا می‌توانید استعداد فرزندان خود را شناسایی کنید و در شکوفایی آنها به فرزندان خود کمک شایانی داشته باشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت انجام تست استعدادیابی کودکان به سایت بازی بوک مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا