اخبار حاشیه بازیگران

سانسور سینما اینبار گریبان مونا فرجاد را گرفت

مونا فرجاد بازیگر سینما و تلویزیون یک تصویری از سریال شبکه مخفی زنان به همراه متنی در مورد سانسور در سینما در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده که خبرساز شده است.

سانسور مونا فرجاد

سانسور مونا فرجاد

مونا فرجاد نوشت:

سانسور کلمه‌ای پلید و غریب برای همگان که با واسطه و بی‌واسطه آن‌را از سر گذرانده‌ایم. در مدرسه، جامعه، محل کار سانسور شدیم. از خودِ واقعی‌مان فاصله گرفته‌ایم تا خوشایند و مورد تایید باشیم. اما سانسور در هنر فصلی جداست.

در مواجهه با آثار شاخص همیشه این سوال به ذهنم خطور می‌کند که چگونه هنرمند آن را خلق کرده است؛ و چه راه طولانی‌ای‌ست تا دستیابی به یک جایگاه هنری. هنرمندانِ ماندگار، لحظات طلایی زندگیشان را به آموختن و شناخت جهان هستی پرداخته‌اند؛ و می‌پرسم چگونه کسانِ دیگری می‌توانند به دلایل واهی و نیّاتِ شخصی، با استفاده از قدرت و نفوذ آثار هنری را توقیف کنند؟ آیا غیر از این است که اثر هنری حاصل عمر هنرمند (چه فردی و چه گروهی) است؟ آیا غیر از این است که جامعه‌ی رو به پیشرفت، نیازمندِ بیان نظرات و عقاید مخالف و موافق است؟!

بارها شنیده‌ایم فلان سریال، فیلم سینمایی، کتاب، مجله، روزنامه، تاتر، موسیقی، کنسرت توقیف شد. تا تجربه‌اش نکرده بودم درک درستی از آن نداشتم. چند ماه پیش مجبور شدم در فرصتی ۴۰ روزه یکی از تک‌گویی‌هایم (حرف خ) را از صفحه‌ی اینستاگرامم پاک کنم، حذفِ بقیه را نپذیرفتم. اما برای همان یک حذف هم ۲۱ روز صبر کردم و، چون دلش را نداشتم، موبایلم را به دوستی سپردم تا آن ویدیو را پاک کند.

لیلا بلوکات بالاخره علت ازدواج نکردنش را فاش کرد

این حذف گرچه در قیاس با آن‌چه بر سرِ آثارِ دیگران آمده، بسیار کوچک است، اما باعث شد دردِ سانسور و توقیف را بفهمم. احساس مادری را داشتم که نه ماه جنینی حمل کرده، به دنیا آورده، او را به سرانجام رسانده و یکباره مرگ. تجربه‌ای تلخ و دردناک! به‌واقع معتقدم اگر عینکِ بدبینی و همگان‌دشمن‌پنداری را از چشم برداریم و حقایق را ببینیم، دیگر سانسور و توقیف شامل آثار هنری نخواهد شد.

با سمِّ بدبوی سانسور درختِ فرهنگ این سرزمین را نخشکانیم.

پی‌نوشت:

به یاد سریال «شبکه‌ی مخفی زنان» که حاصل دسترنج و تلاش شبانه‌روزیِ حدود ۱۰۰ نفر است که به دلایلی که نمی‌دانم یا نمی‌خواهم بازگو کنم، چندماهی‌ست پخشش متوقف شده و امیدوارم به زودی ادامه‌ی آن را تماشا کنیم.

سانسور مونا فرجاد

بیوگرافی مونا فرجاد

در بیوگرافی مونا فرجاد آمده است: وی متولد 25 فروردین ۱۳۶۳ در تهران، بازیگر و دوبلور است.وی فارغ التحصیل لیسانس رشته اقتصاد نظری است.

کودکی مونا فرجاد
کودکی مونا فرجاد
کودکی مونا فرجاد

قد مونا فرجاد

در بیوگرافی مونا فرجاد آمده است قد او 164 سانتی متر است.

بیوگرافی خانواده مونا فرجاد

در بیوگرافی مونا فرجاد درباره ی خانواده اش میخوانیم: اصالتا مرندی و تورک زبان است.او در یک خانواده چهار نفری بدنیا آمد، یک خواهر بزرگتر از خود بنام مارال فرجاد دارد و فرزند جلیل فرجاد بازیگر کهنه کار تلویزیون و سینما می باشد

مونا فرجاد و پدر و مادرش
مونا فرجاد و پدر در گذر زمان

با پدر و مادرمان دوستیم

رابطه بسیار خوبی با پدر و مادرمان داریم و با آنها دوست هستیم. وقتی کم سن و سال بودیم پدرم همیشه به ما می گفت : «اگر بدترین کار دنیا را هم کردید از ما پنهان نکنید و بدانید حتی اگر دعوای تان کنیم در نهایت شما را حمایت خواهیم کرد.» همیشه با آنها راحت بودیم و هرگز اجازه ندادند ترسی وارد قلب و ذهن ما شود. شاید همین صحبت های پدرم باعث شده که من و خواهرم همیشه با پدر و مادرمان صادق باشیم و آنها را مانند دوست ، کنارمان داشته باشیم و حرف های مان را صادقانه با آنها مطرح کنیم.

بازگشت مجدد مهران مدیری به سینما پس از 7 سال
مونا فرجاد و پدر و مادرش

ارتباط مونا فرجاد با مارال فرجاد

«من و خواهرم مارال اکثر اوقات را با هم سپری می‌کنیم. از دوران بچگی هم همین طور بودیم و با وجود این که اتاق‌های جداگانه‌ای داشتیم، اما تصمیم گرفتیم که با هم در یک اتاق باشیم و الان هم بیشترین وقتم را با او می‌گذرانم. در هر شغلی رقابت وجود دارد و این موضوع کتمان‌‌ناپذیر است. اصلا اگر رقابت وجود نداشته باشد پیشرفتی هم حاصل نمی‌شود اما همواره سعی‌مان بر این بوده که رابطه خواهری‌مان بر همه چیز از جمله همکار بودن و هم شغل بودن‌مان مقدم باشد.»

مونا فرجاد در کنار مارال فرجاد

ازدواج و وضعیت تاهل مونا فرجاد

بیشترین جستجوها در بیوگرافی مونا فرجاد درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

از ازدواج مونا فرجاد هنوزی اطلاعاتی رسانه ای نشده است.

از شخصی به نام محمدرضا نادری در فضای مجازی به عنوان همسر وی نام برده می شود که صحت ندارد.

مارال فرجاد بازیگر مشهور کشورمان با انتشار عکسی از خواهرش در لباس عروس خبر از ازدواج وی داد و بازیگران زیادی به او تبریک گفتند و نوشت: مونای زیبای من در عروس عصر عیسی ( امشب)

البته این عکس ها مربوط به نمایش عروس عصر عیسا می باشد و خانم بازیگر ازدواج نکرده است.

مونا فرجاد با لباس عروس

علایق و حقایقی درباره مونا فرجاد

در ادامه بیوگرافی مونا فرجاد مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

خوشحالی مونا فرجاد از گل خوردن استقلال

لحظه ای که استقلال در بازی ای گل می خورد، شادی می کنم وقتی استقلال در یک بازی گل می خورد، خیلی زیاد ذوق می کنم و خوشحال می شوم و ممتد داد می زنم گـــل گـــل…

آیا تا به حال همسر امیرحسین رستمی را دیده اید ؟

من یک پرسپولیس تمام عیار هستم

نویسندگی مونا فرجاد

«در کنار بازیگری علاقه زیادی به نویسندگی دارم.

شاید بخشی از این موضوع به نحوه تربیتم باز می‌گردد، چرا که پدرم همیشه ما را به کتابخوانی تشویق می‌کرد. علاقه به کتابخوانی از همان دوران مدرسه جرقه‌های نویسندگی را در من ایجاد کرد و باعث خوب نوشتن انشاهایم شد، وقتی بزرگ‌تر شدم، مدام از سمت پدر و خواهرم تشویق می‌شدم که دست به قلم بردارم و فیلمنامه‌نویسی را تجربه کنم و بالاخره پس از سال‌ها این اتفاق افتاد و من یک فیلم سینمایی و مینی سریال را نوشتم. در ارتباط با بازیگری کلاس‌های آقای اصغر فرهادی و سروش صحت را نیر گذراندم. عاشق حرفه بازیگری هستم و هیچ کاری به اندازه بازیگری مرا راضی و خوشحال نمی‌کند.»

تک گویی های مونا فرجاد

خانوم فرجاد اخیرا تک گویی های متفاوتی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر می کند که این تک گویی ها با الهام از حروف الفبا می باشند و به نوعی در مورد رویداد های اجتماعی این روزها هستند.

علاقه مونا فرجاد به مریل استریپ

دوست دارم با مریل استریپ غذا بخورم

چون به نظرم بسیار بی نظیر، توانمند، باجذبه است. برنده سه بار جایزه اسکار است و آن قدر تاثیرگذار و خوب بازی می کند که همیشه از دیدن فیلم ها و بازی هایش به شدت لذت می برم

خیلی دوستش دارم و نوع بازی اش را می پسندم

مونا فرجاد در عرصه مدلینگ

این بازیگر ایرانی و خواهرش مارال نیز همچون بسیاری از همکاران خود در کنار شغل بازیگری در عرصه مدلینگ نیز فعالیت می کنند، مونا تاکنون مدلینگ برند آرایشی معتبر شده است، همچنین وی عکس خود را به عنوان مدل آرایشی بر روی مجله انگلیسی زبان چاپ کرد.

جذابیت این بازیگر قبل انقلاب در سن 78 سالگی
مونا فرجاد در عرصه مدلینگ
مونا فرجاد در عرصه مدلینگ
مونا فرجاد در عرصه مدلینگ

خواهرانه های مونا فرجاد

در هر شغلی رقابت وجود دارد و این موضوع کتمان‌ ناپذیر است

اصلا اگر رقابت وجود نداشته باشد پیشرفتی هم حاصل نمی‌شود اما همواره سعی‌ مان بر این بوده که رابطه خواهری‌ مان بر همه چیز از جمله همکار بودن و هم شغل بودن‌ مان مقدم باشد. بابا همیشه به ما می‌ گفت :

اگر قرار باشد نقشی را مونا بازی نکند پس چه بهتر که مارال بازی کند، چون اگر هم مارال بازی نکند، شخص دیگری آن نقش را بازی خواهد کرد

مونا فرجاد و و پدرش جلیل فرجاد و خواهرش مارال

دوبله مونا فرجاد و نقش کوتاه

در بیوگرافی مونا فرجاد وی که علاوه بر بازیگری در کار دوبله نیز فعالیت دارد از دو سالگی با بازی در مجموعه بهاران (1365) به همراه پدرش بازیگری را شروع نمود و سپس در چندین فیلم و سریال نقش کودک را ایفا نمود.

جنجال مونا فرجاد و معصومه ابتکار

در سال 97 پس از تعریف و تمجید معصومه ابتکار از عملکرد دولت ، مونا فرجاد در یک استوری نوشت :

شما به فکر فرزند برومندتون باشید در آمریکا!

شروع فعالیت هنری مونا فرجاد از 3 سالگی

به لطف حضور پدر در سه سالگی در برنامه ای بنام بهاران به کارگردانی پدرش بازی کرد، سپس در شش سالگی در سریال بنام حکایتی و حکمتی به کارگردانی یاسینی بازی کرد

شروع حرفه ای  و شهرت مونا فرجاد

بازی در سریال مزرعه آفتابگردان در سال ۱۳۸۲ شروع جدی مونا فرجاد در بازیگری بود، سپس با حضور در سریال پرطرفدار خوش رکاب و ساختمان پزشکان در نقش کتی شناخته تر شد

مونا فرجاد و پویا امینی در سریال خوش رکاب
ساختمان پزشکان

مونا فرجاد آخرین بار در تلویزیون با فیلم آرام میگیریم دیده شد.او در این سریال پر بیننده در نقش فاطمه خوش درخشید.

هزینه های سرسام آور درمان سرطان مارال فرجاد در ایران

آرام می گیریم پربیننده‌ترین سریال سال ۱۳۹۵ تلویزیون و به کارگردانی روح‌الله سهرابی، نویسندگی روح‌الله سهرابی، سید مرتضی مصطفوی، فریدون فرهودی و فروغ فروهیده و تهیه‌کنندگی فرهاد گلی، می‌باشد که در پنجاه قسمت در سال ۱۳۹۵ تولید و از شبکه دو سیما پخش شد.

این مجموعه در پنجاه قسمتِ چهل و پنج دقیقه‌ای با همکاری بنیاد فرهنگی روایت تولید شد. به علت استقبال عمومی از سریال آرام می‌گیریم نقدها و نظرات بسیاری دربارهٔ آن در رسانه‌های ایران نوشته و منتشرشد.

مونا فرجاد و ثریا قاسمی در سریال آرام میگیریم

شهرت را دوست دارم

شهرت و محبوبیت بخش لاینفک بازیگری است که بسیار خوشایند است. اما ذات بازیگری این که تو شخصیتی را از روی یک نوشته و متن به وجود می آوری برایم شگفت انگیز است؛ جان دادن به شخصیتی که وجود خارجی ندارد. این برایم خیلی لذت بخش است.

مونا فرجاد در سال 1385 با فیلم عاشق برای اولین بار روی پرده ی نقره ای سینما دیده شد. عاشق فیلمی به کارگردانی افشین شرکت و تهیه کننده حبیب اسماعیلی است. این فیلم مشابه فیلم اشک‌ها و لبخندها است.

مونا فرجاد در فیلم عاشق
مونا فرجاد در فیلم عاشق

آخرین فعالیت هنری مونا فرجاد در سینما فیلم خداحافظ دختر شیرازی است که در تاریخ ۱۳ آذر ۱۳۹۸ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

خداحافظ دختر شیرازی فیلمی به کارگردانی و نویسندگی افشین هاشمی و تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور ساختهٔ سال ۱۳۹۷ است.
مونا فرجاد در فیلم خداحافظ دختر شیرازی

مونا فرجاد قبل از آن در فیلم کمدی چهارانگشت در کنار امیر جعفری و جواد عزتی نیز هنرنمایی کرده است.

چهارانگشت فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی حمید پنداشته محصول ۱۳۹۷ است. فیلم چهارانگشت در کشورهای کامبوج، تایلند و ایران فیلمبرداری شده‌است. این فیلم در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ در سینماهای ایران اکران شده‌است.

بهاره رهنما با شلوار کردی در خیابان های تهران
امیر جعفری و مونا فرجاد در فیلم چهار انگشت

گفتگوی کوتاه با مونا فرجاد

دلمان نیامد در ادامه بیوگرافی مونا فرجاد مصاحبه ی کوتاهی که در روزهای کونایی با ایشان انجام شده است را برایتان درج نکنیم ، با بازیگرآنلاین همراه باشید

مونا فرجاد نیز از جمله هنرمندانی است که این روزها به صورت شخصی و خودخواسته، مونولوگ‌ های کوتاهی را براساس ادبیات عامه ضبط می‌ کند که هر هفته از صفحه، شخصی‌ اش در فضای اینستاگرام برای مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود.

فرجاد در این مدت کوتاه توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. او بدون امکانات و در منزل شخصی‌اش، با دوربین موبایل و گاهی همراهی یک نوازنده، دست به تولید «تک‌گویی‌های زنانه بر اساس حروف الفبا» زده است؛ اجرایی که تنها بر خلاقیت فردی و مونولوگ‌ های متنوع و کوتاه که توسط یکی از دوستان نویسنده‌اش نوشته می‌شود، استوار است.

این قطعات نمایشی را شاید از لحاظ اصولی نتوان جزو تئاتر آنلاین به حساب آورد چون این ویدئوها، از قبل ضبط شده و بعد به صورت آفلاین منتشر می‌ شوند و مخاطبان نمی‌ توانند. به صورت زنده کنش‌های بازیگر را جلوی دوربین دنبال کنند و از زیرساخت‌ ها و تجهیزات، حرفه‌ای که لازمه ضبط یک نمایش آنلاین یا حتی فیلم‌تئاتر است نیز برای ضبط این، مونولوگ‌ ها استفاده نمی‌شود اما همین تلاش در شرایط کرونازده تئاتر می‌ تواند. به عنوان نقطه امیدی برای چنین فعالیت‌ هایی در فضای مجازی از جانب هنرمندان تبدیل شود.

در همین راستا گفتگویی با مونا فرجاد انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

* ایده تک‌گویی‌های زنانه چطور شکل گرفت چون شما جزو معدود هنرمندانی هستید که بدون انتظار و توقع از بخش دولتی، خودتان دست به کار شده‌اید تا از این رخوت دوران کرونا بیرون بیایید؟

تیپ مردونه و جنجالی مازیار لرستانی در یک مراسم

با شروع کرونا مثل همه افراد فکر می‌کردم این بیماری چند ماه بیشتر طول نمی‌ کشد. و بعد همه چیز به حالت اولیه برمی‌گردد اما دیدیم که این‌طور نبود و بحران بیماری همچنان ادامه دارد.

در طول این مدت به شدت دلتنگ دیدن و بازی کردن در تئاتر بودم بنابراین فکر کردم شاید خیلی‌های دیگر هم مثل من دلتنگ تئاتر هستند از این رو تصمیم گرفتم در صفحه اینستاگرام خودم که این روزها به صورت رسانه‌ای مجازی درآمده که در اختیار هر شخصی قرار دارد دست به تولید نمایش‌های کوتاهی بزنم. احساسم این بود شاید افرادی که به هر دلیلی صفحه‌ام را دنبال می‌کنند، دوست دارند از من اطلاعاتی داشته باشند بنابراین تولید این تک گویی‌ها شاید برایشان جالب باشد.

* چطور تک‌گویی را برای اجرا انتخاب کردید؟

به این دلیل که وقتی شرایط، پاندمی است و قرار است فاصله اجتماعی رعایت شود. و امکان حضور جمعی در یک مکان بسته وجود ندارد تنها نمایش تک گویی امکان پذیر است. به این ترتیب دیگر نیاز به همراهی افراد دیگری به عنوان بازیگر و یا عوامل پشت صحنه نیست. و من به تنهایی می‌توانم از پس اجرا بربیایم.

با دوست نویسنده‌ام که گپ زدم به پیشنهاد وی قرار شد از کتاب «فرهنگ لغات عامیانه» محمدعلی جمال زاده استفاده کنیم و هربار یک قطعه نمایشی را براساس حروف الفبا در صفحه من پخش کنیم.

علت اینکه از تک‌گویی‌ های موجود و مونولوگ‌هایی که چاپ شدند و در بازار موجود هستند. استفاده نکردیم این بود که تعدادی از آنها خیلی خوب و درجه یک بودند که قبلاً کار شدند. و یک تعدادشان هم حداقل من دوست شان ندارم و سلیقه من نیستند.

* چقدر به تئاتر آنلاین به عنوان یک امکان یا جایگزین تئاتر صحنه‌ای اعتقاد دارید؟ شیوه‌ای که بشود از آن کسب درآمد هم کرد.

باورتان میشود این دختر زیبا دختر محسن کیایی است ؟

هیچ وقت تئاتر آنلاین نمی‌تواند جایگزین تئاتر در صحنه باشد. اصلاً فضای صحنه، اینکه بازیگر و تماشاگر نفس به نفس همدیگر هستند، آن حس و حالی که روی صحنه شکل می‌گیرد، همگی در یک نمایش، زنده است.

البته در تئاتر آنلاین هم همین طور است، ولی نفس به نفس تماشاگر نیستیم، حال دیگری دارد که به نظرم قابل جایگزینی نیست ولی در این روزها که تئاتر جزو مشاغل، اولیه‌ای بوده که تعطیل شده است و به دلیل شرایط کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سالن‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند و شاید خیلی‌ها هم به دلیل ترس از کرونا سراغ، سالن‌ های نمایش نمی‌روند، فکر می‌کنم تئاتر آنلاین، می‌تواند به عنوان امکانی برای زنده، نگاه داشتن و نفس کشیدن در فضای تئاتر مورد استفاده قرار گیرد.

اوایل شروع پاندمی کرونا یک کمپانی تئاتری، نمایش‌ های درجه یک و مهمی را که در انگلیس روی صحنه رفته بود، به صورت رایگان در یوتیوب در اختیار مخاطبان قرار می‌ داد و مردم یک هفته فرصت داشتند که این آثار را تماشا کنند که تجربه لذت بخش و آموزشی بود.

ما هم در ایران می‌ توانیم با چنین ایده‌هایی هم کار فرهنگی بکنیم و هم به فکر درآمدزایی باشیم. حتی دولت می‌ تواند در صورت حمایت بخش خصوصی از تئاتر درصدی از مالیات آنها را ببخشد، تا پلتفورم ها تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه شوند.

لیست آثار هنری مونا فرجاد

در ادامه بیوگرافی مونا فرجاد بازیگر آرام میگیریم باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

آیا میدانستید این خانم همسر جواد هاشمی است ؟

آثار سینمایی مونا فرجاد

  • چپ راست (۱۳۹۸)
  • خداحافظ دختر شیرازی (۱۳۹۷)
  • چهار انگشت (۱۳۹۷)
  • ماهورا (۱۳۹۵)
  • قرار بعدی همان‌جا (۱۳۹۲)
  • متل قو (۱۳۹۱)
  • راز فانوس (۱۳۹۱)
  • عاشق (۱۳۸۵)
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا