اخبار دیگران

تاثیرات تقلید کردن در یادگیری زبان

تقلید کردن

تقلید و الگوبرداری یکی از ویژگی‌های انسان‌هاست که از همان دوران طفولیت ضامن بسیاری از یادگیری‌های ماست.
اهمیت آن از این لحاظ است که پایه تمام  یادگیری های ما بر این اساس می باشد. ما در کودکی از طریق تقلید کردن رفتار و گفتار اطرافیان مان حرف زدن و کم کم سایر رفتارهایمان را می آموزیم  در واقع تقلید ما  در دوران کودکی جنبه مکانیکی دارد یعنی کلمات و رفتار در ناخود آگاه ما ذخیره می شوند و بعد کودک عینا همان کلمات یا رفتار را تکرار می کند،  اما در بزرگسالی تقلید ما منطقی شده و ما یاد میگیریم  بر اساس منافع و موقعیتی که داریم چه زمان و کجا  تقلید کنیم . روانشناس آمریکایی به نام تندرو ملتزوف، اصطلاح یادگیری اجتماعی و تقلید رفتار گفتاری را مطرح کرد. وی خاطر نشان کرد تقلید، سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد و فرصت‌های متعدد یادگیری را فراهم می‌کند.

یادگیری زبان نیز تا حد نسبتا زیادی تابع تقلید است. در امر آموزش زبان جدید هم ما مثل دوران کودکی عمل می کنیم سعی می کنیم از طریق تقلید اصوات و کلمات جدید با زبان بیگانه ارتباط برقرار کنیم  . از آنجایی که یادگیری زبان جدید همیشه برای بشر یک چالش بوده است، لذا  بهترین نتیجه برای یادگیری زبان جدید، بر اساس حضور فرد در محیط و تماس با افرادی که به آن زبان سخن می‌گویند، حاصل می‌شود. تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهند که افراد به‌طور ناخودآگاه تلاش می‌کنند تا الگوهای گفتاری غریبه‌ها را تقلید کنند به‌ویژه اگر این افراد در خارج از کشور خود زندگی کرده و زبان مردم کشور میزبان، برایشان غریب و دارای لهجه باشد.

ترفند های کلاه برداری از دستگاه کارتخوان / الزامات امنیتی

تقلید یا همان  imitation در یادگیری زبان به چه معناست    

حال تقلید از چیزی شبیه کپی کردن چیزی است.  کپی کردن اعمال یا کلماتی که شخص زبان اصلی از خودش نشان می دهد و شما سعی می کنید عینا آن رفتاریا کلام را از خود نشان دهید هدف اصلی این روش این است که افراد بتوانند از طریق شنیدن زبان خارجی ساختارها را فهمیده و و در مکالماتشان از آنها استفاده کنند این دیالوگها همان مکالمات  روزمره ای ست که مردم استفاده می کنند.  به عنوان مثال دیالوگی که بین یک بیمار و یک پزشک صورت می گیرد و یا بین  خریدار و فروشنده و یا …. حفظ کردن  دیالوگهای رد و بدل شده مابین آنها در قالب نقش ، می تواند جز تکنیک های موثر در یادگیری زبان جدید باشد ، تقلید از لهجه ها و بالا و پایین بودن تن صدای فرد و تقلید حرکات دست ها و یا چشم ها قطعا در این روش حائز اهمیت است .

مثالی در ارتباط با تقلید کردن

مثلا وقتی شما برای خرید به مغازه میروید نحوه برخورد فروشنده و کلماتی که به کار میبرد با زمانی که به یک داروخانه می روید متفاوت است شما با تقلید از ادای کلمات  فروشنده و مکالمه او  با مشتری میتوانید به نحوه تلفظ  لغات و جایگاه مورد استفاده آن کلمات پی ببرید .

به زبان ساده تر ، وقتی که در حال شنیدن حرفهای یک مجری باشید شما نیز همگام با سرعت وی آن سخن را بلند تکرار می کنید، در واقع شما از او تقلید کرده اید و تکنیک imitation را انجام داده اید و یا  مثل همراهی کردن با ترانه‌ی موزیک محبوب‌تان. حال هرچه می‌شنوید را دقیقاً تکرار کنید و سعی کنید تغییرات صدا، آهنگ صدا، حالات روحی گوینده و حتی حرکات بدنی گوینده را تقلید کنید. البته لازم نیست که حتماً بلند صحبت کنید. می‌توانید این فرآیند را در ذهن خود نیز انجام دهید.

بخاری سوله ای | بخاری کارگاهی سوله نیکاسان

کلاس خصوصی آنلاین زبان را نادیده نگیرید!

اگر می خواهید یک زبان جدید بیاموزید، فقط به مطالعه کتاب ها بسنده نکنید. از تکنیک تقلید استفاده کنید و سعی کنید با تماس با افرادی که زبان مادریشان زبان مورد نظر است، یادگیری خود را تسریع کنید. با شرکت در کلاس خصوصی آنلاین زبان شما یک شریک دارید که می‌توانید با برنامه ریزی دقیق با او مکالمه، نوشتن، خواندن و شنیدن را تمرین کنید. مهم نیست که شما در حال یادگیری چند اصطلاح انگلیسی هستید یا می خواهید عبارت های انگلیسی یاد بگیرید با مدرس های زبان دوست شده و بیشتر وقت بگذارید. بین خودتان نقش های مختلفی بگیرید و با هم اجرا کنید.

مزایای استفاده از تکنیک تقلید کردن imitation

  • روش تدریس  طبیعی – (یادگیری از طریق تقلید)
  • کارآمد – نتایج عالی با حداقل تلاش در حداقل زمان به دست می آید
  • ساده – بدون واژگان یا دستور زبان فشرده
  • عملی – بدون نیاز به سایر کتاب های درسی، دفترچه یادداشت و فرهنگ لغت
  • معتبر – متون و ضبط های تهیه شده توسط گویندگان زبان اصلی
  • سریع – روش تدریس 5 برابر سریعتر از روشهای سنتی
  • واقع گرایانه – شبیه سازی موقعیت های واقعی (در رستوران، هتل، آژانس مسافرتی، جلسه کاری…)
  • موثر – از حافظه منطقی خود بسیار موثر تر استفاده کنید (اطلاعات ذخیره شده در واحدهای بزرگتر).

کاربرد نرم افزارها و اپلیکیشن های زبان در تقلید کردن

امروزه با توجه به گسترش فناوری و تکنولوژی های جدید،  داشتن گوشی های هوشمند و اپلیکیشن های یادگیری زبان استفاده از تکنیک تقلید را بیش از پیش راحت کرده طوری که شما همزمان قادر خواهید بود با چند اپلیکیشن هم بشنوید هم بخوانید و هم ضبط کنید . این یعنی سهولت  و سادگی در استفاده از  این تکنیک .همچنین کم کم شما یاد می گیرید با زبان جدید فکر کنید و کارهای روزانه خودتان را با زبان جدید برنامه ریزی کنید.

مناسب ترین هتل های سه ستاره کیش

چند اپلیکیشن یادگیری زبان

 در دنیای امروز که همه منابع اطلاعاتی و ارتباطی در دسترس ماست یادگیری زبان جدید بسیار ساده تر وراحت تر از قبل شده است.  از اینرو، کسانی که به دنبال بهترین روش یادگیری زبان جدید می­گردند نباید از اپلیکیشن­های خوب موجود غافل شوند.

برنامه­ هایی مثل  Rosetta stone, Memrise, Duolingo و بسیاری نرم افزارهای دیگر. حتی گاهی خالی از لطف نیست که برای تمرین مهارت مکالمه خود با دستیاران صوتی همچون Siri صحبت کنید. یا با افراد خارجی مشتاق یادگیری زبان جدید در سراسر دنیا ارتباط بگیرید در کلاسهای آنلاین که امروزه خیلی زیاد شده اند شرکت کنید پلتفرمهایی مثل hitalki.org که از بهترینهای آموزش آنلاین زبانهای خارجه هستند بهره ببرید .

مثال هایی از imitation  در listening & speaking

همانند وقتی‌ که در حال نواختن یک موزیک هستیم، مکالمه‌ به هر زبانی نیز دارای آهنگ و ملودی خاص خود است. حالا یک مکالمه زبان اصلی را انتخاب کنید آن را پلی کنید و سعی کنید شما هم همزمان با سرعت گوینده همان کلمات را تکرار کنید (مانند زبان مادری خودمان)، کم کم سعی کنید کلماتی که ادا می کنید را با احساس تر و با تن صدای گوینده تنظیم کنید ،مکالمه‌ یک مهارت زنده است. جایی بایستی روی یک کلمه تاکید شود، جایی دیگر بایستی چیزی آهسته گفته شود و… تکنیک تقلید می‌تواند به ما کمک کند که دریافت خوبی از ضرب آهنگ  کلمات یک زبان داشته باشیم.

تمرین کنید

اگر شخصی وجود ندارد که با او مکالمه کنید،این روش شیوه مناسبی برای تقویت مهارت گفتاری شماست. این روش که نوعی تقلید از نحوه گفتار فرد خارجی ست، شما را با نحوه گفتار و جمله‌سازی آشنا می­‌کند. برای استفاده از این روش بهتر است  به شکل زیر عمل کنید:

راهنمای جامع خرید کوکتل مزوتراپی

1- ابتدا یک پادکست کوتاه به زبان اصلی  یا بخشی از فیلم مورد علاقه‌­تان را انتخاب و پخش می‌­کنید.

2- بعد از هر جمله، پخش را متوقف و آن را با صدای بلند تکرار می­‌کنید. اما عینا همان جمله را نمی­‌گویید.

مثلا اگر جمله این باشد: When I was young… شما بگویید: When he was young… بدین طریق، از تقلید صرف دور شده و به جمله سازی مستقل نزدیک می­‌شوید.

3- این کار را تا اتمام پادکست انجام دهید.

4- در گام بعدی، شما باید تمامی داستان را به صورت کامل بازگو کنید.

 قطعا در ابتدا با مشکل مواجه خواهید شد که می‌­توانید برای رفع آن دوباره فایل را گوش دهید. این تمرین باعث می‌شود که ساختارهای صحیح زبان اصلی به مرور درون ذهن شما شکل بگیرند.

قسمتی از فیلم مورد علاقه خود را انتخاب و یک بار آن را با زیرنویس اصلی تماشا کنید. پس از خواندن دقیق زیرنویس، مجددا جمله را پخش و با دقت گوش کنید. حال همان جمله را عینا تکرار کنید و سعی کنید جمله را دقیقا مثل بازیگر، ادا کنید. برای تاثیر بهتر، می توانید صدای خود را ضبط و با صدای اصلی مقایسه کنید. این روش یکی از بهترین روش­‌های یادگیری زبان در حوزه تلفظ و نحوه ادای کلمات است. به یاد داشته باشید تلفظ و ادای صحیح کلمات نیازمند تمرین است و به مرور در گذر زمان بهبود پیدا می­‌کند. تکنیک تقلید هم در speaking  هم  در listening  می تواند در یادگیری بهتر زبان جدید به ما کمک کند اما آنچه که نباید فراموش کنید این است که هرگز از تمرین کردن دست نکشید

به یاد بزرگ مرد آرام و هنرمند پرافتخار سینما و تئاتر

نکاتی چند برای سرعت بخشیدن به یادگیری

اگر می خواهید به روند یادگیری زبان خود سرعت بیشتری ببخشید، تنها نحوه صحبت، لهجه و لحن او را کپی نکنید. می‌توانید از اصطلاحات تقلیدی و زبان بدن استفاده کنید در حقیقت می‌توانید علاوه بر تقلید نحوه صحبت کردن آن‌ها، رفتار آن‌ها را نیز تقلید کنید. این امر به شما کمک می کند حس کنید واقعا شما هم نیتیو شده اید و می توانید کم کم مثل زبان مادری به زبان آنها تسلط پیدا کنید .این روش از یادگیری چند فایده دارد. غیر از تجربه اوقات خوش و لذت بردن از مکالمه های جذاب، مهارت های مشاهده گری و ایجاد ارتباط اجتماعی را هم در شما تقویت خواهد کرد.

جمع بندی

در نهایت باید گفت، آنچه شما را به پیشرفت و ارتقای مهارت­های زبانی رهنمون می کند پشتکار و تداوم در این مسیر است. شما به عنوان کسی که علاقه دارید زبان جدیدی را یاد بگیرید ، بایستی از مقایسه خود با دیگران اجتناب کرده و خود را با آنچه که قبلا بودید مقایسه نمایید. همچنین، به یاد داشته باشید داشتن یک برنامه ریزی صحیح و منسجم کلید پیشرفت سریع و همه جانبه است. از اینرو، بهترین روش یادگیری زبان جدید روشی است که تمامی مهارت­های زبانی را همزمان و با برنامه ریزی دقیق، رشد داده و به شما فرصت کشف و بروز توانایی­‌هایتان را، حتی با وجود امکان اشتباه کردن، بدهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا