اخبار حاشیه بازیگران

عکس لو رفته از دیدار گلشیفته فراهانی با خانواده اش پس از مدتها

عکسی از گلشیفته فراهانی در کنار پدر و مادرش در روز سیزده‌بدر منتشر شده که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است.این دیدار پس از مدتها اتفاق افتاده.

عکس لو رفته از دیدار گلشیفته فراهانی با خانواده اش پس از مدتها

دیدار گلشیفته فراهانی و خانواده اش

عکس لو رفته از دیدار گلشیفته فراهانی با خانواده اش پس از مدتها

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی آمده است:وی متولد 19 تیر 1362 در تهران ، بازیگر سینما و تلویزیون است.

فوق دیپلم رشته موسیقی از دانشگاه جامع علمی کاربری و دیپلمه گرافیک از هنرستان تجسمی می باشد که بجز بازیگری تجربه خوانندگی و نوازندگی هم می کند.در بیوگرافی گلشیفته فراهانی لازم به دکر است او در ایران عضو گروه راک زیرزمینی به نام « کوچ » بود.

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی جالب است بدانید کودکی بسیار پرتحرک و شیطان بود، اما به موسیقی علاقه ای خاص داشت. در سال ۶۸ که پدرش دوباره توانست ‏وارد عرصه سینما- تئاتر شود، او نیز در کنار پدر به ایفای نقش در چند تئاتر عروسکی پرداخت. او در ۱۲ سالگی به ‏هنرستان موسیقی رفت.

باورتان میشود این آقا همسر اول گلشیفته فراهانی باشد ؟

قد گلشیفته فراهانی

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی بهتر است بدانید قد او 169 سانتی متر است.

بیوگرافی خانواده گلشیفته فراهانی

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی درباره ی خانواده اش آمده است: او فرزند آخر بهزاد فراهانی و فهمیه رحیم نیا هر دو از بازیگران شناخته شده است، پدرش بهزاد فراهانی متولد ‏‏۱۳۲۳، اصلیت فراهانی (اراک) دارد و از جمله بازیگران مطرح تئاتر و سینمای کشور پیش و پس از انقلاب است که ‏عمری را در رادیو گذرانده و مادرش فهیمه رحیم نیا متولد ۱۳۲۶ تهران و فارغ التحصیل رشته هنرهای تجسمی از ‏دانشگاه‎. D.E.A ‎علوم انسانی استراسبورگ فرانسه است، خواهرش شقایق (بازیگر) و برادرش آذرخش (نقاش و خواننده) است

خانواده فراهانی یک ‏فرزند خوانده معروف نیز دارد. اردشیر رستمی کاریکاتوریست، تصویرساز، مجسمه ‌ساز، معمار، طراح لباس، شاعر‎ ‎و بازیگر‎ ‎است.او چندی پیش در سریال شهریار، در نقش شاعر شهیر آذری بازی کرد.

گلشیفته فراهانی در کنار خواهرش
گلشیفته فراهانی در کنار خواهرش
گلشیفته فراهانی در کنار مادرش
گلشیفته فراهانی در کنار مادرش
گلشیفته فراهانی در کنار پدرش
گلشیفته فراهانی در کنار پدرش

وضعیت خانوادگی‎‎‏ گلشیفته فراهانی

آن زمان که گلشیفته به دنیا آمد، خانواده فراهانی دیری از بازگشت شان به ایران نگذشته بود. بهزاد فراهانی سال ۵۳ به ‏دلیل مشکلاتی که برای ادامه کار در ایران می دید و به دلیل نگاه سیاسی اش به فرانسه مهاجرت کرد و پس از انقلاب ‏به ایران بازگشت، اما فضا برای هنرمند سیاسی چپ هنوز باز نشده بود.
خانواده در شرایط بد مالی به سر می بردند و ‏پدر خانواده با کارهای گوناگون از جمله مسافرکشی یا مترجمی سعی داشت تا چرخ زندگی خانواده را بچرخاند.

اسم ‏گلشیفته در شناسنامه “رهاورد” ثبت شده، این بدان دلیل است که نام گلشیفته از سوی ثبت احوال در آن زمان مناسب ‏تشخیص داده نشده بود. در خانه و میان دوستان گلی صدایش می کنند، اما وی با نام گلشیفته در ایران شناخته شد. ‏کودکی اش در یوسف آباد گذشت، پنج ساله بود که آموزش موسیقی و پیانو را آغاز کرد.

علایق و حقایقی درباره گلشیفته فراهانی

در ادامه بیوگرافی بیوگرافی گلشیفته فراهانی مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

عکس لو رفته از سیگار کشیدن سحر قریشی

محبوب ترین های گلشیفته فراهانی

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی او از جانی دپ بعنوان یکی از محبوب ترین هنرپیشه های خارجی خود نام می برد و می گوید او نابغه است، بازی نیکول کیدمن را هم بسیار دوست دارد

در ایران اما طرفدار رضا کیانیان است و در کارگردان ها هم دوست داشت با رخشان بنی اعتماد کار کند که دیگر آرزوی دست نیافتنی شده است

می گوید دورترین نقش به خودش را در فیلم «اشک سرما» و نزدیک ترین نقش ‏به خودش را در فیلم «درخت گلابی» ایفا کرده است

رویاهای ناتمام گلشیفته فراهانی

او رؤیا زیاد می‌بیند و می‌گوید رؤیاهایش شخصیت، ساختار و داستان دارند. در مصاحبه‌ای بعد از مهاجرت به پاریس گفت که بیشتر اوقات در خواب می‌بیند و با این حس آشفته بیدار می‌شود که می‌خواهند او را بکشند یا از مردن خود غمگین است.

ماجرای خروج گلشیفته فراهانی از کشور

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی آمده است: خانم فراهانی قبل از بازی در فیلم «درباره الی» بصورت پنهانی در یک فیلم آمریکایی بنام «یک مشت دروغ» در سال 1387 بازی کرد

شروع اکران فیلم درباره الی مصادف با انتشار عکس های بی حجاب او در این فیلم خارجی شد که موجب بازداشت وی شد

او در تیزر فیلم یک مشت دروغ در کنار لئوناردو دی‌کاپریو بدون حجاب دیده می‌شود.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – که کنترل فیلم‌ها را انجام می‌دهد – اعلام کرد که مسئول ممنوع‌الخروج کردن افراد نیست. در همین حال، فراهانی بخاطر بازی در فیلم هالیوودی تذکر دریافت کرده بود. پس از این که شایعه‌هایی مبنی بر پیش آمدن مشکلاتی برای وی در ایران رواج پیدا کرد، ریدلی اسکات کارگردان فیلم تلاش کرد با تغییراتی در فیلمنامه شرایطی را بر اساس قوانین ایران رعایت کند تا فیلم مشکلی برای فراهانی ایجاد نکند.

در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۰۸ میلادی، گلشیفته فراهانی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی دیلی‌نیوز گفت: «این فیلم برای من دردسرهای زیادی ایجاد کرد. گذرنامه من را توقیف کردند و چندین بار از طرف وزارت اطلاعات بازجویی شدم. نهایتاً قاضی دادگاه انقلاب اعلام کرد که باید ابتدا فیلم را ببیند تا نهایتاً حکم قضایی را برایم صادر کند.»

جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، در نشست مطبوعاتی خرداد ماه ۱۳۹۰، دربارهٔ وضعیت گلشیفته فراهانی گفت:

«در ابتدای مسئولیتم با توجه به وضع موجود اعلام کردم که می‌تواند برگردد و تا آن لحظه منع زیادی برای بازگشت وجود نداشت، اما اتفاقاتی که امروز افتاده دیگر شرایط تغییر کرده و دیگر اختیار در دست ما نیست و حتی شنیدم فیلمی که در کردستان بازی کرده صحنه‌های خوبی ندارد که اگر حقیقت داشته باشد، دیگر جامعه سینمایی هم او را نمی‌پذیرد.»

ریحانه پارسا از تتوهای جنجالیش رونمایی کرد

فراهانی خود در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی دربارهٔ دلیل خروجش از ایران گفته بود:

«رفتاری که با من شد و بی‌اعتمادی که از یک سری مسئولین دیدم که در واقع پوست من را غلفتی کندند، باعث شد که دلم چنان بشکند که نتوان جمعش کرد.»

در نهایت برای حضور در فرش قرمز این فیلم هالیوودی از ایران خارج شد و دیگر راه برگشتی پیدا نکرد و در حال حاضر ساکن کشور فرانسه می باشد

گلشیفته فراهانی در فیلم یک مشت دروغ
گلشیفته فراهانی در فیلم یک مشت دروغ

انتشار عکس های جنجالی گلشیفته فراهانی

گلشیفته، نخستین‌بار در برابر دوربین ژان موندینو، عکاس سرشناس فرانسوی و برای مجلهٔ مادام فیگارو نیمه‌برهنه شد. هم‌چنین فیلم کوتاهی از او و پانزده بازیگر جوانِ دیگر که نام‌شان برای نامزدی بخش «بهترین بازیگر مستعد» جایزهٔ سزار مطرح شده‌بود، منتشر شد که آن‌ها را در حال عریان‌شدن نشان می‌داد که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.او بعدها گفت در آن ویدئوی جایزهٔ سزار چیزی که به من گفتند این است که نما از بالای سینه‌ام است، اما بعد دیدم که از زیر سینه گرفته‌اند.

خبر انتشار کلیپ و تصویر برهنه بازیگر بالیده در سال‌های پس از انقلاب ۵۷، در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری و وبلاگ‌های فارسی‌زبان، واکنش‌های گوناگونی را در حمایت یا اعتراض و محکومیت عریان‌شدنِ گلشیفته برانگیخت.

مجلهٔ اگوئیست که یک مجلهٔ هنری فرانسوی است، در هفدهمین شمارهٔ خود تصاویری کاملاً برهنه از گلشیفته فراهانی را منتشر کرد.عکاس این مجموعه عکس‌ها پائولو راورسی، عکاس سرشناس ایتالیایی مُد بود.

عکس های برهنه او در کمتر از 48 ساعت بیش از 40 میلیون بار دیده شد

عکس برهنه گلشیفته فراهانی
عکس برهنه گلشیفته فراهانی

شما در حال مطالعه بیوگرافی گلشیفته فراهانی در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

توضیحات گلشیفته درباره انتشار تصاویر برهنه اش در مجلات فرانسوی

فراهانی در یک مصاحبه گفته است که هرگز قصد شوکه کردن ایرانیان یا تحریک آنها را نداشته است. او گفت: «من از سیاست متنفرم. این کار من نیست. همیشه همین‌طور است کاری می‌کنی و ناگهان سیاسی می‌شود. می‌دانستم مشکل است. اما من اکنون در فرانسه زندگی می‌کنم و باید اینجا فعالیت کنم. بالاخره یا در اینجا هستم یا نیستم. این مساله برای من و خانواده‌ام و کل جامعه ایران شوک‌آور بود.

مساله خوب! این است که بحثی به راه افتاد که در غیر این صورت هرگز پیش نمی‌آمد. من دیدم افرادی به من توهین می‌کردند، بعضی پاسخ آنها را می‌دادند و بعضی از من دفاع می‌کردند و بعضی دوباره به من توهین می‌کردند.
درگیری‌های زیادی بین خانواده‌ها ایجاد شد….» و سپس حال و روز خانواده اش را چنین توصیف می کند:« خیلی بد بود. این اولین باری بودکه آنها نتوانستند از من دفاع کنند. آتش چنان گسترده بود که دامن آنها را نیز گرفت. من باید بیشتر محتاط باشم. چون می‌دانم آنها را گروگان! می‌گیرند…

هوتن شکیبا عزادار شد

اما پس از مدتی به دلیل پیشینه پدرم ـ که خود را از طبقات پایین جامعه بالا کشید ـ احساسات آنها تغییر کرد. پدرم می‌ترسید من حمایت مردم را از دست بدهم. زیرا مردم برای او بسیار مهم بودند. او همه زندگی‌اش را برای مردم جنگید و همه چیز را فردای آنها کرد. اما پس از یکی دو ماه متوجه شد مردم بیشتر به من احترام می‌گذارند و خوشحال شد!!! …من افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم. به ویژه زن ایرانی!!!»

خوانندگی گلشیفته فراهانی

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی آمده است: او پس از خارج شدن از ایران در زمینهٔ خوانندگی نیز فعالیت کرد و ترانه‌هایی نظیر سکوت، جستجوی سرنوشت و جز تو را اجرا کرد.در آلبوم آخ از محسن نامجو، گلشیفته فراهانی در تنظیم، نواختن پیانو و همخوانی همکاری نمود.

فراهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی در نماهنگ (تک‌آهنگ) پولا (Pola) با خوانندگی گروه فرانسوی جبرووکی ایفای نقش کرد.

زخم گلشیفته فراهانی از اسید پاشی

از نکات خواندنی در بیوگرافی گلشیفته فراهانی ماجرای اسیدپاشی روی اوست. سال 1378 وقتی 16 ساله بود ، در زمان قدم زدن در یکی از خیابان های تهران مورد حمله فردی قرار می‌ گیرد که به پشت وی اسید می‌ پاشد

بر اثر این حادثه ، قسمتی از بدن او دچار سوختگی شده است

درد و رنج ملت من

من یاد گرفتم درباره ایران دچار رویا بافی نشوم ، می دانم که هموطنانم رنج و مشقت اقتصادی ، سیاسی و دموکراتیک بی سابقه ای تحمل می کنم

از زندگی در فرانسه خوشحالم

فکر می کنم بهترین و بدترین لحظه زندگی من خروجم از ایران باشد ، بدترین بود ، دردناک بود ، پر از زخم بود ، در عین حال باعث اوج گیری من شد

من حالا تابعیت فرانسه را دارم و شهروند اروپا هستم ، خوش شانس بودم که بعد از رفتن به کشورهای مختلف مانند آمریکا ، توانستم بفهمم کجا زندگی کنم

سالهاست در فرانسه هستم ، من این کشور و فرهنگش را دوست دارم و به لحاظ ذهنی تاوان فراوانی دادم تا خودم را در یک فرهنگ سنگین و عظیم جا بدهم

عدم حمایت خاتمی و میرحسین از گلشیفته فراهانی

بهزاد فراهانی حالا می گوید بعد از بازی گلشیفته در آن فیلم من به آقای سید محمد خاتمی که البته دیگر رئیس جمهور نبود زنگ زدم چون دوستی خوبی با او دارم

ارتباط هوتن شکیبا با کدام از این بازیگران زن معروف صحت دارد ؟

گفتم آقای خاتمی چه کار باید بکنیم ؟ او گفت مشکلی نیست و نگران نباش ، به من قولی داد که پای قولش نایستاد

یک تلفن هم به آقای میرحسین موسوی که آن زمان رئیس فرهنگستان هنر بود ، زدم

من و گلشیفته و همسرش به علت عدم درک صحیح از مدیریت هنری بازجویی شدیم ، بعد هم رسما به گلشیفته گفته شد بهتر است شما از کشور بروید که گلشیفته رفت و خوشبختانه در راه خوبی هم رفت و خوب یاد گرفت

گلشیفته فراهانی محبوب ترین ستاره ی نوظهور

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی جالب است بدانید وبگاه IMDb در روزهای پایانی ۲۰۲۰، فهرستی از محبوب‌ترین «ستاره‌های نوظهور» سینمای جهان طی ۱۲ ماه گذشته، منتشر کرد که فراهانی در ردهٔ هشت این فهرست، جای گرفته بود.

گلشیفته فراهانی و کامبیز حسینی در برنامه پولتیک

وی با حضور در برنامه پولوتیک (برنامه ای ویدیویی با اجرای کامبیز حسینی ) ، در پاسخ به این پرسش که اگر در فیلمی؛ صحنه ای وجود داشته باشد که باید توسط شما روابط زناشویی به تصویر کشیده شود؛ آیا وجود این صحنه تاثیری در انتخاب شما برای بازی در آن نقش و در آن فیلم دارد؛ پاسخ داد: نه هرگز! اگر فیلم, داستانی داشته باشد که باید در این دنیا بازگو شود و به تماشاچی منتقل شود من همه جوره آن را با ذهنی روشن انجام می دهم!!!

گلشیفته فراهانی و کامبیز حسینی در برنامه پولتیک

شروع فعالیت هنری گلشیفته فراهانی

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی میخوانیم: با تشویق پدرش بازیگری را از کودکی با تئاتر شروع کرد تا اینکه سال 1376 در 14 سالگی با فیلم «درخت گلابی» به کارگردانی داریوش مهرجویی جلوی دوربین رفت.آنچنان که خود گفته به عنوان دستمزد تنها یک ضبط صوت به وی هدیه داده شد.

سال قبل از آن خواهر بزرگتر وی شقایق در فیلم “لیلا” ساخته دیگر داریوش مهرجویی ‏بازی کرده بود. نقش موثر در بازی گرفتن از این دو جوان را محمدرضا شریفی نیا برعهده داشت، او به عنوان دستیار ‏کارگردان، بازیگران را به مهرجویی معرفی می کرد.

این فیلم به داستان نویسنده‌ای (همایون ارشادی) می‌پردازد که برای نوشتن کتاب جدیدش به باغ خانوادگی می‌رود و در آن‌جا شیفتهٔ دخترعمه‌اش، میم (فراهانی) می‌شود.

فراهانی در مراحل پیش از تولید فیلم در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل بود و مادرش مخالف با بازیگر شدن او بود. دستیار کارگردان فیلم پس از جستجوی فراوان برای یافتن بازیگر مناسب برای نقش میم، روزی به خانه فراوانی رفته و با گرفتن عکس از او و نشان دادن آن به مهرجویی باعث می‌شود که مهرجویی خیلی زود از او برای بازی در این نقش دعوت کند. علی‌اصغر کشانی از وبگاه نماوا نقش‌آفرینی او را تحسین کرد و آن را از «جذاب‌ترین و ماندگارترین نقش‌ها در تاریخ سینما» یاد کرد

همسر شهاب حسینی برای ولنتاین ترکوند
گلشیفته فراهانی در فیلم درخت گلابی
گلشیفته فراهانی در فیلم درخت گلابی

سیمرغ گلشیفته فراهانی با اولین کار

گلشیفته آنچنان در کار اول درخشان ظاهر شد که برای این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول جشنواره فیلم فجر را گرفت

او در ۱۴ سالگی جوان‌ترین فردی است که این جایزه را به خود اختصاص داده‌است.

گلشیفته فراهانی در فیلم درخت گلابی
گلشیفته فراهانی در فیلم درخت گلابی

او سپس به موسیقی پرداخت، هرچند ‏که 3سال بعد در سال ۷۹ در فیلم هفت پرده به کارگردانی فرزاد موتمن نقشی را ایفا کرد. پس از اخذ دیپلم، بورس ورود به ‏کنسرواتوار وین را اخذ کرد و آنچنان که خود می گوید در حالی که بلیت وین در دستانش بود،تصمیم گرفت که مابقی ‏عمرش را صرف سینما کند. در این میان به تحصیل موسیقی ادامه داد و چندی بعد وارد دانشگاه جامع علمی کاربردی ‏شد و در رشته موسیقی فارغ التحصیل شد. گلشفیته فراهانی به زبان های انگلیسی و فرانسه آشناست.

آثار ماندگار گلشیفته فراهانی

در آغاز دهه هشتاد گلشیفته در سه فیلم «زمانه»، «دو فرشته» و «جایی دیگر» به‌عنوان بازیگر حضور یافت.

گلشیفته فراهانی در فیلم زمانه
گلشیفته فراهانی در فیلم زمانه
گلشیفته فراهانی در فیلم دو فرشته
گلشیفته فراهانی در فیلم دو فرشته
گلشیفته فراهانی در فیلم جایی دیگر
گلشیفته فراهانی در فیلم جایی دیگر

این تجربیات باعث شد حمید نعمت‌الله او را برای بازی در «بوتیک» انتخاب کند. فیلمی که در جشنواره فیلم فجر موردتوجه ویژه‌ای قرار گرفت و حسابی از آن استقبال شد. گلشیفته برای ایفای نقش اتی در این فیلم که یک دختر فراری پرشور بود، نامزد سیمرغ بهترین بازیگر زن فجر شد.

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی «بوتیک» هنوز هم یکی از مهم‌ترین فیلم‌های او به‌حساب می‌آید.

گلشیفته فراهانی در فیلم بوتیک
گلشیفته فراهانی در فیلم بوتیک

بعدازاین فیلم او اولین تجربه بین‌المللی خود را به ثبت رساند فیلمی تونسی ایرانی به نام «بابا عزیز» که در ایران چندان موردتوجه قرار نگرفت. این فیلم درباره سفر یک درویش در دل بیابان است و حال و هوایی عارفانه دارد. او در این فیلم با حسین پناهی هم‌بازی شد.

گلشیفته فراهانی در فیلم بابا عزیز
گلشیفته فراهانی در فیلم بابا عزیز

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی آمده است:او در همین سال در فیلم «اشک سرما» عزیزالله حمیدنژاد هم‌بازی کرد. او در این فیلم نقش دختری کرد را بازی می‌کرد که خانواده‌اش از دسته جدایی‌طلبان هستند. او در این فیلم با پارسا پیروزفر هم‌بازی شد.

پیروزفر نقش یک سرباز را بازی می‌کرد و این دو از دو جبهه مخالف یکدیگر در یک بهمن گیر می‌افتادند و از دل این حادثه، یک عاشقانه کوچک، تلخ و جمع‌وجور زاده می‌شد. «اشک سرما» به دلیل موضوع حساسش مورد بی‌مهری قرار گرفت اما از جمله فیلم‌های محجور و جالب گلشیفته فراهانی است.

گلشیفته فراهانی در فیلم اشک سرما
گلشیفته فراهانی در فیلم اشک سرما

در سال ۸۳ فراهانی در فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» بازی کرد. فیلمی که موردتوجه منتقدان قرار گرفت و حال و هوای زنانه‌اش بسیار خاص بود. داستان فیلم درباره مادر و دختری شمالی بود که یک رستوران را اداره می‌کردند. معشوقه سال‌های جوانی مادر به رستوران آن‌ها می‌آید و همه چیز را دستخوش تغییر می‌کند. او در این فیلم در کنار رؤیا نونهالی و رضا کیانیان به نقش‌آفرینی پرداخت.

باورتان میشود دختر مهناز افشار اینقدر بزرگ شده باشد ؟
گلشیفته فراهانی در فیلم ماهی‌ها عاشق می‌شوند
گلشیفته فراهانی در فیلم ماهی‌ها عاشق می‌شوند

فیلم «به نام پدر» ابراهیم حاتمی‌کیا که محصول سال ۸۴ است، تجربه بعدی گلشیفته بود. فیلمی که به اختلاف نسل‌ها می‌پرداخت و لحنی انتقادی داشت. او در این فیلم نقش دختری را بازی می‌کرد که اتفاقی پایش روی مین می‌رود. مینی که پدر در سال‌های جنگ در خوزستان کار گذاشته است. کامبیز دیرباز و پرویز پرستویی دیگر بازیگران این فیلم بودند.

گلشیفته فراهانی در فیلم به نام پدر
گلشیفته فراهانی در فیلم به نام پدر

در سال ۸۵ گلشیفته با حضور در «میم مثل مادر» تبدیل به ستاره شماره اول سینمای ایران شد. فیلمی که موضوع تراژیکش باعث شد تماشاگران از آن استقبال ویژه‌ای کنند و فراهانی در نقش یک مادر تنها و شیمیایی که باید از پس بزرگ کردن پسر معلولش بربیاید را بازی می‌کرد. این فیلم را رسول ملاقلی‌پور ساخت و حسین یاری و علی شادمان از جمله بازیگران آن بودند.

گلشیفته فراهانی در فیلم میم مثل مادر
گلشیفته فراهانی در فیلم میم مثل مادر

در همین سال گلشیفته در فیلم «گیس‌بریده» هم حضور یافت. فیلمی که موضوعش بازهم اختلاف نسل‌ها بود و داستان دختری را تعریف می‌کرد که پدری بسیار خشن و متعصب دارد و با او و مادرش بد برخورد می‌کند و آن‌ها را مورد خشونت خانگی قرار می‌دهد. دخترک تصمیم می‌گیرد علیه خانواده بشورد و از پدرش بابت رفتار او به قانون شکایت کند. این فیلم هم به‌واسطه موضوعش توجه بسیاری از تماشاگران را به خود جلب کرد.

گلشیفته فراهانی در فیلم گیس‌بریده
گلشیفته فراهانی در فیلم گیس‌بریده

پروژه بعدی گلشیفته «نیمه ماه» به کارگردانی بهمن قبادی بود. فیلمی به زبان کردی که در کردستان می‌گذشت. هرچند فیلم در ایران بایکوت شد اما موردتوجه جامعه جهانی قرار گرفت.

شما در حال مطالعه بیوگرافی گلشیفته فراهانی در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

گلشیفته فراهانی در فیلم نیمه ماه(نیوه مانگ)
گلشیفته فراهانی در فیلم نیمه ماه(نیوه مانگ)

«سنتوری» همکاری دوباره گلشیفته و داریوش مهرجویی را نتیجه بخشید. او در این فیلم با بهرام رادان هم‌بازی بود.

گلشیفته نقش همسر علی سنتوری را بازی می‌کرد. نوازنده ماهر و زبردست و عاشق درجه یکی که در دام اعتیاد می‌افتد و همه زندگی‌اش را از دست می‌دهد. حتی همسرش را. این فیلم به دلیل نمایش لحظات مستقیمی از روابط زناشویی زوج اصلی خود توقیف شد و تنها چند اکران محدود در جشنواره فجر داشت. اما سی دی قاچاق فیلم خیلی زود منتشر شد و همه توانستند «سنتوری» را ببینند. از جمله صحنه‌های حاشیه برانگیز این فیلم سکانسی بود که زن و شوهر هر دو با هم از حمام بیرون آمده‌اند.

گلشیفته فراهانی در فیلم سنتوری
گلشیفته فراهانی در فیلم سنتوری

فیلم مهم دیگر گلشیفته، «درباره الی» بود. این اولین و آخرین تجربه گلشیفته فراهانی با اصغر فرهادی بود. فیلمی که در حین فیلم‌برداری آن هم بسیار اذیت شد اما ماندگارترین نقش کارنامه کاری‌اش را در نهایت در این فیلم به ثبت رساند. این فیلم در زمانی اکران شد که خبر بازی‌کردن او در فیلم ریدلی اسکات نقل محافل بود و حتی عده‌ای می‌گفتند ممکن است فیلم به‌خاطر حضور گلشیفته در آن توقیف شود که نشد.

تیپ جنجالی امیر جعفری و پسرش

او در این فیلم نقش شخصیت اصلی داستان یعنی سپیده را بازی می‌کرد. زنی که برنامه سفری دوستانه با رفقایش را چیده بود و بابت دعوت کردن مربی مهدکودک فرزندش به این سفر همه را به دردسر می‌انداخت. مانی حقیقی در این فیلم نقش همسر او را بازی می‌کرد. ترانه علی‌دوستی، پیمان معادی، رعنا آزادی ور، احمد مهران‌فر، صابر ابر و شهاب حسینی از دیگر بازیگران این فیلم بودند.

گلشیفته فراهانی در فیلم درباره الی
گلشیفته فراهانی در فیلم درباره الی

فعالیت حرفه ای گلشیفته فراهانی در خارج

همانطور که قبل تر در بیوگرافی گلشیفته فراهانی خواندیم او در روزهایی که «درباره الی» به اکران نزدیک شده بود، بدون سروصدا در فیلم «یک‌مشت دروغ» به کارگردانی ریدلی اسکات بازی کرد. او در این فیلم نقش فرعی یک پرستار را بازی می‌کرد و با لئوناردو دی‌کاپریو و راسل کرو هم‌بازی بود. در همان روزها عکس‌هایی از حضور بی‌حجاب او در این فیلم منتشر شد که حواشی جبران‌ناپذیری را به بار آورد.

هرچند او به شکل نسبی حجاب را رعایت کرده بود و تماماً بی‌حجاب نبود و فیلمنامه اصلاً بر همین مبنا تغییر کرده بود، اما حرف و حدیث‌ها تمامی نداشت. وقتی فراهانی برای شرکت در مراسم فرش قرمز فیلم به آمریکا رفت و روی فرش قرمز بدون حجاب آمد، دیگر نتوانست به ایران بازگردد و به شکلی ناگهانی زندگی کاری و شخصی‌اش برای همیشه تغییر کرد.

 در نخستین پوستر رسمی این فیلم هالیوودی که از سوی کمپانی برادران وارنر منتشر شد، نام گلشیفته فراهانی در فهرست بازیگران فیلم در مقام چهارم و به عنوان نخستین بازیگر زن فیلم به چشم می‌خورد. لئوناردو دی کاپریو، راسل کرو و مارک استرانگ، بازیگرانی هستند که نام‌هایشان پیش از فراهانی در پوستر فیلم قرار دارد.

گلشیفته فراهانی در فیلم یک‌مشت دروغ
گلشیفته فراهانی در فیلم یک‌مشت دروغ

در ادامه بیوگرافی گلشیفته فراهانی آمده است: اولین تجربیات او در خارج از ایران بعد از «یک مشت دروغ» به سال ۲۰۱۰ برمی‌گردد که او در سه فیلم بازی کرد. یکی «جای اژدها» که فیلمی درباره یک کشیش اسپانیایی بود.

دیگری «خورش آلو با مرغ» که کارگردانش دختر ایرانی به نام مرجان ساتراپی بود اما فیلم محصول مشترک آلمان، فرانسه و بلژیک معرفی شد و دیگری «اگه بمیری میکشمت» که باز هم محصول فرانسه بود و گلشیفته در آن نقش اصلی را بازی می‌کرد.
گلشیفته فراهانی در فیلم خورش آلو با مرغ
گلشیفته فراهانی در فیلم خورش آلو با مرغ
گلشیفته فراهانی در فیلم اگه بمیری میکشمت
گلشیفته فراهانی در فیلم اگه بمیری میکشمت

گلشیفته حالا در هالیوود می تازد ، او با جانی دپ هنرپشه مورد علاقه اش در فیلم «دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی کنند» سال 2017 همبازی شد

گلشیفته فراهانی در فیلم «دزدان دریایی کارائیب 5 مرده ها قصه نمی گویند»
گلشیفته فراهانی در فیلم «دزدان دریایی کارائیب 5 مرده ها قصه نمی گویند»

حضور گلشیفته فراهانی در سینمای هالیوود و اروپا

گلشیفته فراهانی در سال‌های اول حضورش در فرانسه بیشتر در فیلم‌های فرانسوی بازی کرد. البته گاه‌گاهی هم سری به هالیوود می‌زند. او عموماً در فیلم‌های مستقل و یا آثاری که کارگردانانی غیر فرانسوی دارد بازی کرده است. مثلاً «درست شبیه به یک زن» را در سال ۲۰۱۲ بازی کرد که کارگردانش سلیم بوشارپ بود و محصول مشترک فرانسه و انگلستان به‌حساب می‌آمد.

عکس لو رفته از پریناز ایزدیار بدون روسری در یک پاساژ در تهران
گلشیفته فراهانی در فیلم درست شبیه به یک زن
گلشیفته فراهانی در فیلم درست شبیه به یک زن

«سرزمین شیرین فلفلی من» دومین تجربه همکاری او با هنری سلیم کارگردان کرد تبار بعد از «اگه بمیری می‌کشمت» بود.

گلشیفته فراهانی در فیلم سرزمین شیرین فلفلی من
گلشیفته فراهانی در فیلم سرزمین شیرین فلفلی من

«قاعده سه»، «بهشت»، «گلاب»، «به خانه‌ات برو» و «دو دوست» از دیگر فیلم‌های این‌چنینی گلشیفته در سال‌های آغازین مهاجرت او بودند.

گلشیفته فراهانی در فیلم به خانه‌ات برو
گلشیفته فراهانی در فیلم به خانه‌ات برو

«آلتامیرا» فیلمی اسپانیایی محصول سال ۲۰۱۶ است. فیلمی بیوگرافیک که داستانی را در سال‌های دور تعریف می‌کند.گلشیفته فراهانی در لباس‌های پرزرق برق دوران کلاسیک در این فیلم بسیار جذاب است.

گلشیفته فراهانی در فیلم آلتامیرا
گلشیفته فراهانی در فیلم آلتامیرا

«بدبیاری‌های سوفی» هم یک فیلم درام کمدی محصول ۲۰۱۶ فرانسه است.

گلشیفته فراهانی در فیلم بدبیاری‌های سوفی
گلشیفته فراهانی در فیلم بدبیاری‌های سوفی

«شبی که جهان را می‌خورد» اولین تجربه گلشیفته در ژانر ترسناک است. این فیلم فرانسوی محصول سال ۲۰۱۸ می‌باشد.

گلشیفته فراهانی در فیلم شبی که جهان را می‌خورد
گلشیفته فراهانی در فیلم شبی که جهان را می‌خورد

«قسمت بالایی» یک فیلم پرستاره محصول سال ۲۰۱۹ است که گلشیفته فراهانی در آن با بازیگران بزرگی مانند نیکول کیدمن، کوین هارت و برایان کرانستون هم‌بازی شد. این فیلم بازسازی یک فیلم فرانسوی دیگر به نام «دست‌نیافتنی‌ها» بود که پیش‌بینی می‌شد توجه تماشاگران را به خود جلب کند اما رسوایی اخلاقی هاروی واینستین یک ماه پس از جشنواره تورنتو باعث شد فیلم شکست تجاری بخورد. این فیلم در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد.

«کاناپه تونسی» هم یک فیلم کمدی فرانسوی است که گلشیفته فراهانی در آن نقش اصلی را بازی می‌کند و با این فیلم در جشنواره ونیز و تورنتو حاضر بود. او نقش یک روانکاو تونسی را بازی می‌کند که پس از پایان درسش در پاریس به تونس بازمی‌گردد …

گلشیفته فراهانی در فیلم کاناپه تونسی
گلشیفته فراهانی در فیلم کاناپه تونسی

بهترین فیلم‌های خارجی گلشیفته فراهانی

یکی از اولین فیلم‌های بسیار مطرح در بیوگرافی گلشیفته فراهانی «سنگ صبور» محصول سال ۲۰۱۲ است. فیلمی درباره زندگی افغان‌ها که گلشیفته در آن نقش همسر یک مرد افغان را بازی می‌کند. عتیق رحیمی کارگردان این فیلم بود و ژان کلود کریر آن را نگاشته بود. گلشیفته فراهانی در یکی از سکانس‌های این فیلم برهنه می‌شد و نام «سنگ صبور» به همین دلیل بر زبان همه افتاد.

او درباره تجربه حضور در این فیلم می‌گوید: «هرچه زبان از زبان مادری دور باشد یاد گرفتنش راحت‌تر است. زبان دری اجرایش بسیار سخت است به‌خاطر نزدیک بودنش به زبان فارسی. چون افغان‌ها فارسی حرف‌زدن ما را مسخره می‌کنند و برای آن‌ها ما خیلی شل حرف می‌زنیم. شبیه گربه.»

گلشیفته فراهانی در فیلم سنگ صبور
گلشیفته فراهانی در فیلم سنگ صبور

«خروج: خدایان و پادشاهان» دومین همکاری ریدلی اسکات و گلشیفته بود که در سال ۲۰۱۴ رقم خورد. گلشیفته در این فیلم نقش نفرتاری را بازی می‌کرد و گریم مصری بسیار جالبی داشت.

گلشیفته فراهانی در فیلم «مهاجرت خدایان و پادشاهان»
گلشیفته فراهانی در فیلم «مهاجرت خدایان و پادشاهان»

«پترسون» را می‌توان مهم‌ترین اثر کارنامه کاری گلشیفته بعد از مهاجرت دانست. این فیلم را جیم جار موش در سال ۲۰۱۶ ساخت و در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. گلشیفته فراهانی در این فیلم در کنار آدام درایور به نقش‌آفرینی پرداخت. بازی او در جشنواره کن هم موردتوجه قرار گرفت و نگاه‌ها به این بازیگر جوان بعدازاین فیلم تغییر کرد. خود گلشیفته درباره این تجربه می‌گوید:

گلایه های سحر زکریا بازهم برایش دردسرساز شد

“کار با جارموش فوق‌العاده بود. من از کودکی او را خیلی دوست داشتم و اپیزودهای «قهوه و سیگار» را در ۱۲، ۱۳ سالگی می‌دیدم. وقتی با من تماس گرفتند اصلاً باورم نمی‌شد. من آن موقع سر فیلم‌برداری «دزدان دریایی کارائیب» بودم و نمی‌توانستم حضوری به نیویورک بروم. اما در جلسه اسکایپی با جارموش بعد از صحبت‌هایمان به من گفت به پروژه خوش آمدی و من باورم نمی‌شد.”

گلشیفته فراهانی در فیلم پترسون
گلشیفته فراهانی در فیلم پترسون

فیلم مهم دیگر گلشیفته فراهانی «دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی‌کنند» محصول سال ۲۰۱۷ است که یکی از مهم‌ترین فیلم‌های هالیوودی گلشیفته فراهانی به‌حساب می‌آید. او در بخش‌های کمی از فیلم حضور دارد اما با گریم عجیبش در چارچوب یک جادوگر در خاطر می‌ماند. این فیلم همچنین دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ لقب گرفت.

«آواز عقرب‌ها» را فراهانی در سال ۲۰۱۷ بازی کرد. این فیلم سبب شد او در کنار یکی از مطرح‌ترین بازیگران هندی یعنی عرفان خان به نقش‌آفرینی بپردازد. این فیلم محصول فرانسه و سوئد است و اولین‌بار در جشنواره لوکارنو به نمایش درآمد.

گلشیفته فراهانی در فیلم آواز عقرب ها
گلشیفته فراهانی در فیلم آواز عقرب ها

«دختران آفتاب» هم از جمله فیلم‌های مطرح گلشیفته است که در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمد این فیلم داستان گروهی از جنگجویان ایزدی کرد در برابر داعش را تعریف می‌کند که گلشیفته رهبر آنان است.

گلشیفته فراهانی در فیلم دختران آفتاب
گلشیفته فراهانی در فیلم دختران آفتاب

در بیوگرافی گلشیفته فراهانی «استخراج» آخرین فیلم مهم او و محصول سال ۲۰۲۰ است. این فیلم با استقبال ویژه‌ای روبه‌رو شد. هرچند گلشیفته فراهانی نقشی فرعی در این فیلم دارد اما کاراکترش بسیار محبوب شد. به شکلی که نام او را در شمار بازیگران تراز اول آی ام دی بی‌قرار داد و سازندگان فیلم اعلام کردند در سری بعدی فیلم نقش این کاراکتر را پررنگ‌تر می‌کنند. او در این فیلم با کریس همثورت هم‌بازی بود.

گلشیفته فراهانی در فیلم استخراج
گلشیفته فراهانی در فیلم استخراج

گلشیفته فراهانی در تلویزیون

گلشیفته فراهانی در تلویزیون ملی ایران هرگز حضور پیدا نکرد و تجربه‌های حضور او در سریال‌ها، مربوط به سال‌های اخیر می‌شوند:

۲۰۱۹: «ژنرال لاک» که گلشیفته در آن صداپیشه بود.

۲۰۲۱: «هجوم» که گلشیفته در آن نقش اصلی را بازی می‌کند و محصول اپل تی‌وی است. یک سریال آخرالزمانی که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته. این سریال در فیلیمو و نماوا موجود بود اما بعد از پخش چند قسمت، احتمالاً به دلیل حضور گلشیفته فراهانی حذف شد.

گلشیفته فراهانی در فیلم هجوم
گلشیفته فراهانی در فیلم هجوم

۲۰۲۱: «وی تی سی» که در آن هم قهرمان سریال است.

گلشیفته فراهانی در فیلم وی تی سی
گلشیفته فراهانی در فیلم وی تی سی

گفتگوی خواندنی با گلشیفته فراهانی

در پایان برای آشنایی بیشتر با بیوگرافی گلشیفته فراهانی می‌توانید مصاحبه‌ای کوتاه با ایشان را بخوانید.

پریناز ایزدیار با این حیوان خانگی اش غوغا کرد

اخرین فیلمی که دیدی چه نام داشت و با چه کسی دیدی؟
-فقط عاشقان زنده می مانند ساخته جیم جارموش ،تماشای چنین داستان عاشقانه ی احساسات برانگیز و پرشور با نقش آفرینی دو بازیگر بزرگ و فیلمسازی بسیار باهوش هیجان انگیز بود. باعث شد دلم بخواهد عاشق بشوم و توسط خون اشامان جذاب کشته شوم.

فیلمی که والدینت اجازه ی تماشای آن را به شما نمی دادند؟ یا فیلمی که پشت آنها قایم می شدی؟

-موزیک ویدیوی «بد»ِ مایکل جکسون. چون ۳ یا ۴ سالم بود…

چه نوع فیلمهایی را دوست نداری ببینی؟
داستان عاشقانه بی محتوا. کمدی رومانتیک های عادی با ساختار ضیف و دیالوگ های کلیشه ای . لحظات صمیمانه ی کلیشه ایی تر. اه! تهوع آور است.

فیلم یا سکانسی که حواس شما را از گپ با همسایه پرت کند؟
-اینجا در پاریس قرار نیست ما همسایه ها رابشناسیم. این فرهنگ وجود ندارد با انها حرف بزنی یا وقتی احتیاج داری ازشان تخم مرغ قرض بخواهی. .. .اما زمانی که درباره اش فکر می کنم … حتی زمانی که با یک دوست هستم… هیچی به ذهنم نمی آید…

رویایی که می تواند شروع یک سناریو باشد؟
-تقریبا همه ی رویاهایم. رویاهای من به طور معمولی ساختار دارند. پر از کاراکترهای مختلف، حادثه و ساختارند. چون سه بار در هفته من در رویاهایم می میرم. مردم می خواهند من را بکشند و من برآشفته بیدار می شوم تا فرار کنم یا غمگین از مردن خودم هستم!

جای محبوب‌تان در سالن(سینما)؟ یک آیین؟
-در میانه (سالن)؛ نه خیلی دور از پرده،ردیف ششم یا هفتم. بستگی به اندازه سالن دارد. نزدیک بینم.

با کدام شخصیت سینمایی به یک جزیره دور افتاده می روی؟
-با لورنس عربستان یا جیمز باند چون بامزه است. اول جزیره را می شناسم بعد باهم کنار می آییم.

هیولا یا فیلم روانشناسانه ایی که با آن احساس نزدیکی می کنی؟
قاتلان بالفطره. آنها باعث می شوند دلم بخواهد آدم بکشم.

اگر قرار باشد زندگی شما به فیلم تبدیل شود چه کسی نقش تان را بازی کند و کدام کارگردان؟
سوکو(خواننده و بازیگر). نمی توانم چشم از چشم های او بردارم. یک عمق باورنکردنی دارد. پشت دوربین: کاساوویتس.

دوست داری کدام بازیگر زن و مرد بودی؟
“مارلنه دیتریش”.عاشق همه نقش های اوهستم. نقش هایی که انتخاب می کرد آمیزه ای از زنانگی مطلق و قدرت بود. و بازیگر مرد: لئوناردو دی کاپریو

سینما برای همیشه ازبین می رود.یک سنگ نوشته مزار…
بهتر است هرچه زودتر خودکشی کنم و در قبر به او(سینما) ملحق شوم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا