اخبار دیگران

درمان اضطراب و استرس

اضطراب چیست؟

اضطراب نوعی اختلال است؛ که اعصاب و روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. اضطراب ممکن است به دلایل خاصی و یا بعد از مواجه شدن با مشکل و یا حادثه در در فرد ایجاد گردد. اضطراب می تواند؛ علت های مختلفی داشته باشد. اضطراب می تواند؛ حاد و شدید باشد. و علاوه بر این می تواند؛ ساده و در برخی از شرایط عادی باشد. اشخاصی که به استرس و اضطراب شدید مبتلا هستند؛ بیشتر اوقات و حتی گاهی تمام روز دچار استرس هستند؛ و فکر و ذهن نا آرام آن ها، مدام در حال تنش است. اما کسانی که اضطراب و استرس آن ها از نوع عادی و معمولی است؛ فقط نسبت به شرایط .  موضوع خاصی  ممکن است؛ اضطراب پیدا کنند. مانند: امتحان درسی، کنکور، مصاحبه شغلی، آشنایی یا ورود به محیط جدید و نا آشنا همه این ها مثال ها از نمونه های رایج و ساده ای هستند؛ که ممکن است؛ فرد به طور طبیعی دچار اضطراب می شود.

اضطراب شدید و عوارض آن

اختلال اضطراب شدید، به معنای نگرانی و استرس مداوم و طولانی مدت است. تا جایی که فعالیت روزانه فرد را مختل می کند. این نگرانی و تنش مداوم ممکن است؛ علائم جسمی مانند: بی تابی، بی قراری و خستگی، مشکل در تمرکز، انقباض عضلانی یا مشکلات خواب همراه باشد. معمولاً نگرانی ها در انجام کارهای روزمره مانند: مسئولیت شغلی، بهداشت خانواده و یا شخصی و یا موارد جزئی دیگری مانند: کارهای خانه و یا قرار ملاقات ها را نیز در بر می گیرد. در واقع اضطراب، به پیش بینی در مورد نگرانی درباره آینده دور و یا نزدیک است. ترس که ریشه و عامل اصلی اضطراب است؛ یک پاسخ عاطفی به یک تهدید است. که بیشتر با مقاومت یا فرار همراه است. مقاومت یا فرار از خطر یا تهدید، در اختلالات اضطرابی می تواند؛ باعث شود فرد تلاش كند؛ از موقعیت ها و شرایطی كه نشانه ها اضطراب را برمی انگیزد؛ از آن ها دوری كند. این امر باعث می شود؛ عملکرد شغلی، تحصیلی و روابط شخصی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

بهترین انیمیشن های تاریخ سینما

 رویکرد های مختلف درباره اختلال اضطراب

  • رویکرد روانکاوی: روانشناسان اضطراب به عنوان یک هشدار شناسایی می کنند. این خطر ریشه در ذهن ناخودآگاه دارد.
  • رویکرد یادگیری: این رویکرد عامل ایجاد و بروز اختلالی جون اضطراب را شرطی شدن می داند.  این رویکرد بروز اضطراب را در دو مرحله شناسایی کرده و آن را تعریف می کند. به این ترتیب که در مرحله اول فرد، از راه شرطی شدن سنتی و کلاسیک یاد می گیرد؛ که از یک محرک خنثی که با یک محرک واقعا آزار دهنده همراه است؛ هراس داشته باشد. در مرحله دوم از راه شرطی شدن عامل تحریک کننده اضطراب، با دوری و  بر رهایی از این ترس  و هراس به آن دست می یابد.
  • عوامل عصب شناختی و زیست شناختی: این رویکرد ترس را به عنوان مدار مهمی از بخش از مغز شناسایی می کند. و بر روی آن تمرکز دارد. این مدار هنگامی که فعال شود؛ باعث بروز اضطراب و استرس در فرد می گردد. همچنین این مدار در تعیین و شناسایی اهمییت هیجانی محرک ها نیز دخیل می باشد.
  • رویکرد شخصیت: بعضی از نوزادان در زمان مواجه شدن با اسباب بازی، شخص یا محرک جدید بازداری رفتاری (ری اکشن) نشان می دهند. این ویژگی که امکان ارثی بودن هم در آن وجود دارد. می تواند زمینه ساز اختلالات اضطرابی در آینده  نوزاد و کودک شود.
  • عوامل شناختی: از عوامل شناختی اضطراب به باورهای منفی و ادامه دار در مورد آینده، عدم درک و آگاهی کنترل شده و شناسایی و توجه به تهدید می توان اشاره کرد.
حقایق جالب درباره کانادا

نشانه های اختلال اضطراب

علائم و نشانه های شناختی اضطراب، در افراد مختلف به شکل های متفاوت بروز می کند. این امر بستگی به عوامل مختلفی دارد.

  • علائم شناختی: ترس از آینده، ترس از مرگ.
  • نشانه های رفتاری: پرخوری، مصرف دخانیات، استفاده از مواد مخدر، مصرف دارو، اجتناب از قرار گرفتن در شرایط خاص.
  • نشانه های جسمانی: سر درد، علائم گوارشی، تپش قلب، مشکلات خواب.

با مراجعه به دکتر روانپزشک و دکتر روانشناس و یا روانشناس بالینی می توانید؛ ریشه اضطراب را شناسایی کنید. و با کمک درست اطمینان حاصل کنید؛ که می توانید بر اضطراب خود غلبه نمایید.

درمان اختلال اضطراب

درمان اضطراب شامل درمان شناختی و بالینی، رفتار درمانی، دارو درمانی است. درمان شناختی رفتاری به شخص بیمار آموزش می دهد؛ تا با تغییر در افکار، اضطراب خود را کنترل کند. رفتار درمانی بر روبه رو شدن با عامل و عوامل اضطراب آور تأکید می ورزد. در دارو درمانی از دارو های ضد افسردگی و و آرام بخش ها که در درمان اضطراب و استرس تاثیر گذار هستند؛ استفاده می شود. باید توجه داشت که درمان با دارو مخصوص همه افراد نیست. این بسته به تشخیص دکتر درمان اضطراب است؛ که دارو معمولاً توسط روانپزشک تجویز می شود. در ادامه به زیرشاخه های مختلف اختلال اضطراب اشاره خواهیم کرد.

اختلال هراس

عامل اصلی اختلال هراس(ترس) حملات مکرر وحشت زا می باشد؛ که ترکیبی از اضطراب جسمی و روانی است. در زمان حمله در اختلال هراس زا چندین مورد از این نشانه ها به شکل ترکیبی و مختلف رخ می دهد؛ تپش قلب، عرق کردن دست ها و بدن، لرزش احساس، تنگی نفس یا احساس خفگی، درد قفسه سینه، احساس سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن، احساس خفگی، حالت تهوع یا دردهای شکمی، احساس انزوا، ترس از دست دادن کنترل و ترس از مرگ. از آن جا که این نشانه ها بسیار شدید و حاد است. بسیاری از اشخاصی که حمله وحشت زا را تجربه می کنند؛ ممکن است تصور کنند که دچار حمله قلبی و حالت خقگی یا بیماری خطرناک دیگری شده اند؛ و به اورژانس مراجعه کنند.

10 فیلم سینمایی بازسازی شده که در سال 2022 اکران می‌شوند.

 فوبیای خاص

فوبیای خاص ترس بیش از حد و مداوم از یک شیء، موقعیت . شرایط و یا انجام فعالیتی خاص است. که معمولا مضر نیست. فرد این آگاهی را دارد که  ترس او غیرطبیعی می باشد. اما توانایی غلبه بر آن را ندارد. این ترس ها باعث چنان پریشانی و اضطرابی در فرد می شود که برخی موارد باعث می شود؛ فرد واکنشی افراطی از خود بروز دهد. ار مثال های فوبیای خاص می توان به ترس از جانور یا حشره ای خاص، ترس از ارتفاع و یا پرواز اشاره کرد. که هر کدام در رشته روانشناسی نام مخصوص خود را دارند.

آگورافوبیا

آگورافوبیا ترس و هراس از قرار گرفتن در موقعیت و شرایطی است؛ که ممکن است؛ فرار از آن موقعیت دشوار و سخت باشد. یا ممکن است در صورت بروز نشانه های ترس و اضطراب کمکی در دسترس نباشد. این ترس در واقع متناسب با وضعیت واقعی و حقیقی نیست. و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد فرد می شود. فرد مبتلا به آگورافوبیا این ترس را در دو یا چند حالت زیر تجربه می کند. استفاده از حمل و نقل عمومی، بودن در فضاهای باز یا در مکان های سربسته، در صف یا در مکان شلوغ و یا زمانی که تنها به خارخ ار خانه می روند. این عوامل باعث می شود؛ فرد از قرار گرفتن در این موقعیت ها اجتناب کند. و یا ترس و اضطراب شدیدی تحمل کند. آگورافوبیا اگر درمان نشود، می تواند خیلی جدی شود؛ آن قدر که که فرد از خانه بیرون نرود. و یا به طور قابل توجهی در فعالیتهای روزمره تداخل ایجاد کند.

کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

اختلال اضطراب اجتماعی

فرد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به طور قابل توجهی استرس و اضطراب داشته است. فرد از تحقیر شدن، خجالت زده شدن یا عدم مقبولیت و تایید در تعاملات اجتماعی هراس داشته. اشخاص مبتلا به این اختلال از قرار گرفتن در این موقعیت های اجتماعی دوری می کنند. یا به سختی می توانند آن ها تحمل کنند. نمونه هایی جون ترس شدید از صحبت کردن در جمع، ملاقات با افراد جدید یا خوردن / آشامیدن در مکان های عمومی از جمله اختلالات  اضطراب اجتماعی است.

اختلال اضطراب جدایی

فرد مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، از جدا شدن از کسانی که به آنها وابسته است ترس دارد. این احساس فراتر از سن فرد می تواند باشد. و ادامه آن باعث اختلال عملکرد در فرد به صورت مستقل در انجام کارهایش می شود. فرد مبتلا به اختلال اضطراب جدایی ممکن است بطور مداوم نگران از دست دادن شخص نزدیک به خودش باشد؛ ممکن است تمایلی به بیرون رفتن یا  حتی خوابیدن بدون آن شخص نداشته باشد. این اختلال ریشه قوی مربوط به دوران کودکی دارد. و اگر درمان نشود؛ باعث تداوم و بروز اختلالات رفتاری در دوره بزرگسالی فرد می شود.

 تشخیص و درمان اضطراب

اولین قدم مراجعه به دکتر روانشناس و یا روانپزشک خوب است.بسیاری از مبتلایان به اختلالات اضطرابی به دنبال کمک و درمان خود نیستند. آنها درک نمی کنند که بیماری ای دارند که می تواند در عملکرد آن ها در زندگی اجتماعی و شخصی آن ها موثر واقع شود. با این که هر اختلال اضطرابی دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است؛ اما اکثر آن ها به دو مورد از درمان به خوبی واکنش نشان می دهند؛ روان درمانی، گفتار درمانی و داروهای قابل تجویز. این شیوه های درمانی می توانند هم به تنهایی یا  به صورت ترکیبی استفاده شوند. رفتار درمانی شناختی و گفتگوی درمانی، می تواند به شخص در یادگیری روش های متفاوت تفکر، واکنش نشان دادن و رفتار کمک فراوانی کند. تا احساس اضطراب به مرور کمتر شود. داروهای مورد تجویز برای اختلالات اضطرابی، صرفاً اضطراب را درمان نمی کنند؛ اما می توانند علائم را به طور خوبی کاهش دهد. داروهای متداول شامل داروهای ضد اضطراب  معمولاً فقط برای مدت کوتاهی تجویز می شوند. دکتر روانشناس و روانپزشک بعد از شناسایی عامل و ریشه اضطراب با برنامه معین شروع به کمک و درمان فرد مبتلا به این اختلال می کند.  همچنین درمان هر فرد نیز بستگی به نوع و میزان بروز اضطراب در فرد دارد.

چگونه سریال های نمایش خانگی را دانلود کنیم
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا