اخبار دیگران

آزمایش خون چگونه و به چه منظور انجام می شود؟

امروزه با پیشرفت علم روش های تشخیص و درمان بیماری ها بسیار راحت تر شده است و با انجام یک سری آزمایش های ساده می توان جلوی بروز و پیشرفت خیلی از بیماری ها را گرفت، آزمایش خون در علم پزشکی بسیار کاربرد دارد و پزشکان از آن برای تشخیص درست و درمان به موقع بهره می برند.

آزمایش خون برای بررسی یا اندازه گیری سلول ها، پروتئین ها، مواد شیمیایی و سایر مواد موجود در خون انجام می شود، آزمایش خون رایج ترین نوع آزمایش است که ممکن است به عنوان بخشی از یک معاینه منظم سالانه انجام شود، یا به علت بروز علائم خاص در یک فرد برای تشخیص بیماری و مشکل او احتیاج به انجام آزمایش  خون باشد.

انواع مختلف آزمایش خون وجود دارد، برخی از این آزمایش ها برروی پلاکت ها و سلول های خونی تمرکز دارند و برخی الکترولیت ها، پروتئین ها و هورمون ها را مورد ارزیابی قرار می دهند، برخی دیگر مواد معدنی موجود در خون را اندازه گیری می کنند،  که بنا به تشخیص پزشک آزمایش مورد نیاز بر روی نمونه خون افراد صورت می گیرد.

انجام صحیح این آزمایش ها به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی کمک می کند که بهترین تشخیص را داشته باشند و برای رفع مشکل به موقع اقدام کنند، شما می توانید با مراجعه به سایت آنی آزما با چند کلیک ساده نسخه خود را ثبت کنید، متخصصین پس از بررسی نسخه برای نمونه گیری به منزل شما مراجعه کرده و پس از نمونه گیری،  نمونه خون شما را به مجهزترین آزمایشگاه ها ارسال می کنند. آزمایش های خواسته شده بر روی نمونه صورت می گیرد و جواب آزمایش در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما ارسال می شود. با این روش بدون مراجعه حضوری می توانید از خدمات بهترین و مجهزترین آزمایشگاه ها بهرمند شوید.

چرا باید آلمانی یاد بگیریم ؟ مهاجرت به آلمان و آموزش زبان سخت آلمانی

نمونه گیری از خون

آنچه که باید در مورد آزمایش خون بدانید

همه ما به خوبی می دانیم که سلامتی مهم ترین فاکتور زندگی است، این موضوع برای افراد مختلف درجه اهمیت متفاوتی دارد برخی افراد تا درد به سراغشان نیاید چندان به این موضوع مهم اهمیت نمی دهند؛ در صورتی که با انجام یک معاینه سرپایی و یک آزمایش خون ساده می شود از بروز و پیشرفت بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد. البته بسیاری از افراد نیز با انجام معاینه و چکاپ های منظم سالانه که آزمایش خون نیز جزیی از آن است سلامت خود را مرتب چک می کنند که در صورت تشخیص و نیاز اقدامات پیشگیرانه و درمانی انجام دهند.

اینجا قصد داریم درباره آزمایش خون و اهمیت انجام آن صحبت کنیم، آزمایش خون در واقع یک آنالیز آزمایشگاهی می باشد که بر روی نمونه خون افراد صورت می گیرد، انجام این آزمایش ممکن است جهت پیشگیری و درمان بیماری ها یا موارد تشخیصی مثل (بارداری، تیروئید یا دیابت) از طرف پزشک برای فرد درخواست شده باشد.

انجام آزمایش خون یکی از بهترین و دقیق ترین راه های تشخیص و درمان به موقع بیماری های مختلف و انواع ناهنجاری ها است، با انجام آزمایش خون می توان کارکرد سایر اعضای بدن مثل قلب، کلیه، کبد  و تیروئید را بررسی کرد، وضعیت های مزمن و بیماری های مثل دیابت و کلسترول با انجام آزمایش خون تشخیص داده و کنترل می شود.

با انجام آزمایش خون می توان کارکرد سیستم ایمنی بدن در مقابل عفونت ها را ارزیابی کرد، همچنین پزشکان برای اینکه متوجه شوند درمان برای بیمار موثر واقع شده است یا خیر از آزمایش خون کمک می گیرند، شاید صدها نوع آزمایش خون وجود دارد، که از رایج ترین  آن ها  می توان آزمایش CBC،  CK، CMP را نام برد.

معرفی انواع روش های پاکسازی پوست

انواع آزمایش خون کدام است؟

  • آزمایش CBC یا شمارش کامل خون: این آزمایش قسمت های مختلف خون مثل گلبول های قرمز، گلبول های سفید، هموگلوبین ها و پلاکت خون را اندازه گیری می کند.
  • آزمایش آنزیم خون: آزمایش آنزیم خون مواد شیمیایی بدن را کنترل می کنند، انواع مختلفی از آزمایش آنزیم خون وجود دارد که رایج ترین آن کراتین کیناز CK است که نشان می دهد که فرد دچار حمله قلبی شده است یا خیر و عملکرد عضله های قلب را نیز نشان می دهد.
  • آزمایش خون برای بیماری های قلبی : آزمایشی که شامل کلسترول و آزمایش تری گلیسیرید می شود.
  • آزمایش لخته شدن خون :آزمایشی که به عنوان پانل انعقادی نیز شناخته می شود، این آزمایش نشان می دهد که فرد بر اثر چه اختلالی دچار لخته شدن بیش از حد یا خونریزی بیش از حد می شود.
  • آزمایش پانل متابولیک جامع یا CMP: این آزمایشات مواد شیمیایی خاصی مثل کلسیم، گلوکز و الکترولیت ها را در خون فرد اندازه گیری می کند.

انجام آزمایش خون با دلایل مختلفی از سوی پزشک توصیه می شود، به همین دلیل  شرایط انجام هریک از این آزمایش ها ممکن است متفاوت باشد، برخی از آزمایش ها نیاز به آمادگی قبلی دارد، که رعایت این نکات به انجام صحیح و نتیجه دقیق آزمایش کمک می کند، مثلا برای انجام برخی از آزمایش ها مثل آزمایش تشخیص دیابت لازم است که چند ساعتی ناشتا باشید، یا برخی از داروها مثل داروهای هورمونی و آنتی بیوتیک که بر روی نتیجه آزمایش تاثیر دارد، قبل از انجام آزمایش نباید مصرف شود. این موارد را می توانید از پزشک یا مسئول آزمایشگاه سوال کنید.

بهترین قیمت خرید توری مش، توری گابیون، توری مرغی و .... در شهر مفتول

آزمایش غربالگری

دلایل انجام آزمایش خون و میزان اهمیت آن

با انجام آزمایش خون فرد درک درستی از شرایط فعلی خود پیدا کرده و متوجه تغییرات جسمانی خود می شود و می تواند تصمیمات آگاهانه و درستی در راستای سلامتی خود بگیرد و اقدامات مورد نیاز را به موقع انجام دهد، این خود نشان دهنده درجه اهمیت انجام آزمایش خون می باشد.

دلایل زیادی برای انجام آزمایش خون وجود دارد خیلی از افراد تمایل دارند که وضعیت بدنی و سلامت خود را به سطح بهینه برسانند مثلا دانستن شاخص های مختلف مثل میزان HDL و LDL در خون  به فرد کمک می کند که عادت های ناسالم خود را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم کند. به این

منظور افراد از آزمایش خون یا همان چکاپ و غربالگری استفاده می کنند.

همچنین پزشکان با درخواست انجام آزمایش خون ریسک بیماری و عوارض ناشی از آن را کاهش می دهند و با نتایجی که از آزمایش خون افراد به دست می آورند،  بسیاری از علائم هشدار دهنده را دریافت و بیماری را در سریع ترین زمان شناسایی می کنند. بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری قلبی، کلیوی، عفونی و ریوی با انجام یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص و درمان می باشد.

وجود علائم بسیاری از جمله علائم غیر عادی، خستگی بی علت، دردهای جدید و مستمر یا حتی اضافه وزن ناگهانی و بسیاری موارد دیگر ممکن است ناشی از بروز یک بیماری یا مشکل در بدن فرد باشد که توسط پزشک تشخیص داده می شود و پزشکان  برای اطمینان از صحت تشخیص خود درخواست انجام آزمایش خون برای آن فرد را می دهند.

راهنمای خرید انواع تجهیزات آرایشگاهی از تولید کننده

مراحل انجام آزمایش خون چیست؟

وقتی برای درمان بیماری یا معاینه سالانه به پزشک مراجعه می کنید، پزشک با توجه به بررسی  که از شرایط شما دارد ممکن است انجام آزمایش خون را برای ارزیابی سلامت شما لازم بداند.  چون آزمایش خون بسیار ساده است و نتایج دقیقی ارائه می دهد،  اکثر افراد تجربه انجام این آزمایش را دارند.

برای انجام  آزمایش خون ابتدا باید نمونه گیری انجام شود به این منظور مسئول آزمایشگاه با بستن یک نوار پلاستیکی به بازوی فرد باعث بهتر دیده شدن رگ ها می شود و بعد از ضدعفونی قسمت میانه آرنج یا مچ دست با الکل، سوزن نازکی را وارد رگ می کند و نمونه گیری خون را انجام می دهد.

سپس خون گرفته شده را درون لوله آزمایش قرار می دهد و برای انجام آزمایش های تخصصی به آزمایشگاه می فرستد، این پروسه بین سه تا پنج دقیقه زمان می برد و برای دریافت جواب آن بسته به نوع آزمایش از یک ساعت تا چند روز زمان نیاز است.

البته برخی از آزمایش ها با روش های سریع تری توسط کیت های آماده انجام می شود مثل تست ضربه انگشت این آزمایش بر روی نوک انگشت خون برای بدست آوردن مقدار کمی خون انجام می شود از این تست های سریع بیشتر در خانه استفاده می شود.

همچنین تست چوب پاشنه که برروی پاشنه پای نوزادان انجام می شود و توسط مسئول آزمایشگاه سوزنی وارد کف پای نوزاد شده و از خون بیرون آمده  نمونه گیری انجام می شود، آزمایش خون شریانی  که برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون انجام می شود، یکی دیگر از آزمایش های خون است که به دلیل سطح اکسیژن بالاتر در خون داخل شریان ها، از خون آن قسمت نمونه گیری می شود. این کار باید توسط متخصص انجام شود و ممکن است با کمی درد همراه باشد.

حرف آخر ابتدایی (لاماس): آموزش متفاوت دروس ابتدایی با هیجان و کارتون

آزمایش خون

مراحل بعد از آزمایش خون و نتایج آن

بر خلاف تصور همه افراد و ترسی که از سوزن و انجام نمونه گیری دارند، نمونه گیری با درد بسیار خفیفی همراه است و فقط هنگام ورود سوزن به رگ درد خیلی کمی در حد چند ثانیه احساس می کنید، و معمولا بعد از انجام آزمایش خون احتیاج به مراقبت خاصی نیست، فقط اگر دچار سر گیجه یا ضعف شدید بهتر است سر جای خود بنشینید تا حال تان جا بیاید، البته در آزمایش های خون شریانی ممکن است درد بیشتری احساس کنید چون سوزن وارد رگ اصلی می شود بعد از انجام این آزمایش بهتر است استراحت کنید و از برداشتن اجسام سنگین خودداری کنید.

معمولا پس از نمونه گیری خون به دست آمده درون لوله آزمایش ریخته می شود و برچسب مشخصات فرد و نوع آزمایش بر روی آن چسبانده و به آزمایشگاه فرستاده می شود، در آزمایشگاه با استفاده از مواد شیمیایی و میکروسکوپ مورد آزمایش قرار می گیرد و نتیجه آن به شما اعلام می شود وه با توجه به نوع آزمایش ممکن است از یک ساعت تا چند روز زمان ببرد، که مدت زمان  انتظار برای دریافت نتیجه در هنگام نمونه گیری توسط مسئول آزمایشگاه به شما اعلام می شود.

در هنگام دریافت نتیجه آزمایش های حساس که نگرانی شما نسبت به آن زیاد است مثل آزمایش HAV بهتر است یک فرد مورد اعتماد از نزدیکانتان همراه تان باشد، تا توصیه های پزشکی لازم به ایشان اعلام شود. پس از دریافت جواب آزمایش نتیجه را به پزشک خود ارائه می دهید تا پزشکتان با کمک آن بهترین تشخیص را برای پیشگیری یا درمان بیماری شما داشته باشد.

پنج راه کاهش درد در دوران بارداری بدون مصرف دارو

آیا ممکن است انجام آزمایش خون خطرناک باشد؟

به طور کلی  و در شرایط عادی انجام آزمایش خون برای فرد هیچ خطری ندارد و به ندرت کمتر شخصی از انجام این آزمایش دچار عارضه می شود، در حین رگ گیری ممکن است به علت ورود سوزن به درون رگ درد خفیفی احساس کنید، یا در برخی افراد رد سوزن دچار اندکی کبودی می شود که خیلی زود برطرف می گردد. اما چنانچه فردی بعد از نمونه گیری علائم عفونت مثل قرمزی و تورم بیش از حد یا تب داشته باشد بهتر است با پزشک خود مشورت کند.

در صورت داشتن بیماری یا شرایط خاص به آزمایشگاه اطلاع دهید مثلا اگر از رقیق کننده خون استفاده می کنید به دلیل احتمال خونریزی قبل از انجام نمونه گیری مسئول آزمایشگاه را در جریان شرایط خود بگذارید.

نتیجه گیری

آزمایش خون می تواند اطلاعات مهمی از شرایط بدن و سلامت شما در اختیار پزشک تان قرار دهد، در واقع انجام یک آزمایش خون ساده می تواند کمک شایانی به تشخیص و درمان به موقع بیماری ها کند و باعث پیشگیری از بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها شود، با امکاناتی که سایت آنی آزما در اختیار شما قرار داده است می توانید به راحتی و بدون مراجعه حضوری تمام مراحل آزمایش خون و انواع  آزمایشات خود را به بهترین کیفیت و راحت ترین روش  توسط افراد متخصص و مجرب انجام دهید و نتیجه آن را بدون مراجعه حضوری دریافت کنید. توصیه می شود قبل از مراجعه به آزمایشگاه ها برای انجام آزمایش های خود به سایت آنی آزما سر بزنید و با راه­های ارتباطی که در اختیار شما قرار داد، با آنها ارتباط بگیرید.

چرا به زوج درمانی نیاز داریم؟
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا