اخبار بازیگرانبازیگران ایرانی

مسن ترین بازیگران مرد سینمای ایران را بشناسید

به بهانه درگذشت یکی از پیرمرد‌های جذاب سینما و تلویزیون احمد پور مخبر، بازیگران پیرمرد ایرانی را در این مطلب از بازیگرنیوز معرفی میکنیم.اگر علاقمند هستید با بازیگران ایرانی پیر آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

مرحوم احمد پورمخبر چند سالگی در گذشت؟

مرحوم احمد پورمخبر در سن 79 سالگی درگذشت.

بهزاد فراهانی چند سال سن دارد؟

بهزاد فراهانی 75 سال سن دارد.

مرحوم پرویز پورحسینی چند سالگی درگذشت؟

پرویز پورحسینی در سن 79 سالگی مرحوم شد.

مهدی هاشمی چند سال سن دارد؟

مهدی هاشمی بازیگر 73 ساله سینما و تلویزیون است.

بازیگران پیر و سالخورده سینما و تلویزیون ایران سهم بزرگی در ثبت خاطرات و لحظات به‌یادماندنی در ذهن و قلب ما دارند. این سرمایه‌های ارزشمند، با هنرنمایی خود از زمان جوانی تاکنون به اسطوره‌ها و ستاره‌های تکرار نشدنی چندین نسل تبدیل شده‌اند.

متاسفانه در سال‌های اخیر، بازیگران پیرمرد ایرانی یک به یک دار فانی را وداع گفتند و دیگر در میان ما نیستند. استاد محمد علی کشاورز و استاد جمشید مشایخی از جمله سرمایه‌های ارزشمند سینما و تلویزیون بودند که به تازگی درگذشتند.

اما با این وجود، برخی هم نسل‌های این هنرمندان شهیر هنوز در قید حیات هستند و ما همچنان از هنر آنها بهره‌مند هستیم. به همین بهانه در ادامه این مطلب از بازیگرنیوز بازیگران پیرمرد ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

لیست اسامی بازیگران پیرمرد ایرانی

مرحوم احمد پورمخبر بازیگر 79 ساله سینما

احمد پورمخبر یکی از بازیگران پیرمرد ایرانی است که زادهٔ ۱۴ شهریور ۱۳۱۹و درگذشتهٔ ۳۰ تیر ۱۳۹۹بود. پور مخبر در محله گلوبندک در خانواده ای اهل تفرش بدنیا آمد. او همچنین عضو بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

وی اولین بار در سال ۱۳۷۵ و در چند سکانس کوتاه برای مجید مجیدی و در فیلم بچه‌های آسمان جلوی دوربین رفت اما شهرت اصلی وی از دو سریال متهم گریخت (رمضان ۸۴) و ترش و شیرین (نوروز ۸۶) بود که کارگردانی هر دوی آنها بر عهده رضا عطاران بود.

احمد پورمخبر که مدتی به بیماری آلزایمر مبتلا شده بود، ۳۰ تیر ۱۳۹۹، در سن ۷۹ سالگی در کرج درگذشت. پیکر او روز ۳۱ تیر ۱۳۹۹ در سکوت خبری، به دلیل رعایت مسائل بهداشتیِ شیوع بیماری کرونا، در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

احمد پورمخبر با کت آبی و پیراهن سفید

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی احمد پورمخبر

اردشیر کاظمی بازیگر 82 ساله سینما

از دیگر بازیگران پیرمرد ایرانی اردشیر کاظمی (زادهٔ ۲۹ آبان ۱۳۱۷) است. اردشیر کاظمی در ۲۹ آبان ۱۳۱۷ در بندر انزلی متولد شد او در سال ۱۳۸۰، با بازی در سریال یادداشت‌های کودکی به حرفه بازیگری پیوست.

اردشیر کاظمی با کت مشکی ، کراوات و شال گردن طرحدار

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی اردشیر کاظمی

مرحوم داریوش اسد زاده بازیگر 96 ساله سینما

داریوش اسدزاده ، یکی از مسن ترین بازیگران پیرمرد ایرانی روز جمعه 1 آذر 1302 شمسی در کرمانشاه به دنیا آمد.
شمارش آثار هنری و نمایشی هنرمندی که بیش از 74 سال روی صحنه تئاتر، مقابل دوربین سینما و در قاب شبکه های مختلف تلویزیونی بوده است کار آسانی نیست. نویسندگی، کارگردانی و بازی در بیش از 200 تئاتر، بازی در بیش از 80 فیلم سینمایی و حضور در بیش از 70 سریال و فیلم تلویزیونی، داریوش اسدزاده را به ستاره ای بی بدیل در آسمان هنر ایران تبدیل کرده است.
میشل استروگف، سمندون، خانه سبز، هوش سیاه، قلاده های طلا، رفقای خوب، آژانس دوستی، گشت ویژه، رستوران خانوادگی، پنجاه کیلو آلبالو، ارثیه، بلوف، دو نیمه سیب، بوی کافور عطر یاس از جمله کارهای این هنرمند است. یتیم خانه ایران نیز باید به این تعداد اضافه کرد که به تازگی در سینما اکران شده و نفسِ شیرین که بزودی از تلویزیون مهمان خانه می شود.

عکس های عزت الله انتظامی قبل از انقلاب

داریوش اسدزاده بیشترین شهرت خود را از سال 1375 با سریال خانه سبز دارد.

وی در آبان ماه سال۱۳۹۷ بر اثر احساس درد در ناحیه قفسه سینه در بیمارستان بستری شد و مدت بعد به دلیل سرطان مثانه تحت عمل سیستوسکوپی قرار گرفت و پس از یک روز استراحت روانه خانه شد . او بار دیگر در تیرماه سال ۱۳۹۸ با مراجعه به پزشک و پس از چکاپ های لازم با توصیه پزشکان در بیمارستان بستری شد و پس از چند روز ۱۴ روز به منزل رفت.او که در دوران کهنسالی بارها می‌گفت آرزو دارد یک قرن را سپری کند،سرانجام در ۳ شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در منزل و در سن ۹۶ سالگی درگذشت. پیکر او در ۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۸ از مقابل خانه هنرمندان ایران تشییع و در کنار مزار غلامحسین نقشینه به خاک سپرده شد.

عکس پرتره از داریوش اسد زاده با کت طوسی و پیراهن راه راه

بهزاد فراهانی بازیگر 75 ساله سینما

بهزاد فراهانی از بازیگران پیرمرد ایرانی متولد اول بهمن ماه ۱۳۲۳ در اراک است. دوره‌هایی از تئاتر را در فرانسه گذراند و در کارگردانی، بازیگری و نویسندگی فارغ التحصیل شد.

او فرزند دوم غلامرضا، همسر فهیمه رحیمی نیا و پدر شقایق فراهانی و گلشیفته فراهانی است که هر دو بازیگر سینمای ایران هستند.او فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد. سپس به سینما روی آورد و با بازی و نگارش فیلمنامه فیلم «تجاوز» به کارگردانی حمید مصداق، به جمع اهالی هنر هفتم پیوست.

فراهانی سه دهه است که حضوری مستمر در سینما، تلویزیون و تئاتر دارد. از میان آثار تلویزیونی وی هم باید به سریال امام علی(ع) اشاره کرد که بازی فراهانی در آن به یادماندنی بود.

بهزاد فراهانی با کت طوسی و پیراهن سفید در یک برنامه

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی بهزاد فراهانی

مرحوم انوشیروان ارجمند بازیگر 73 ساله سینما

انوشیروان ارجمند یکی دیگر از بازیگران پیرمرد ایرانی است که در 27 مهر ماه 1321 در زاهدان متولد شد. امام علی، روزی روزگاری، مختارنامه و فیلم سینمائی دوئل از مهمترین مجموعه هایی بودند که او در آنها ایفای نقش کرد.

انوشیروان ارجمند از اواخر دهه 1341 خورشیدی به عنوان بازیگر و کارگردان تئاتر در مشهد فعالیت خود را آغاز کرد. اولین کار سینمایی او بازی در فیلم سینمایی گفت زیرسلطه من آیید در سال 1362 بود. او پس از بازی در فیلم های سینمایی گنج و دل نمک مدتی از سینما فاصله گرفت و بیشتر به ایفای نقش در سریال هایی همچون روایت عشق ، کمند خاطرات ، روزی روزگاری و عیاران پرداخت.

انوشیروان ارجمند چند مدتی به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری بود و ظهر روز ۲۳ آذر ۱۳۹۳ بر اثر همین بیماری در سن ۷۳ سالگی درگذشت.مراسم خاکسپاری وی در روز ۲۵ آذر همان سال از مقابل تالار وحدت انجام گرفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا مدفون شد. در مراسم خاکسپاری وی، جمعی از دولتمردان و هنرمندان ایرانی نیز حضور داشتند.

انوشیروان ارجمند با پیراهن و جلیقه طوسی

مرحوم جمشید مشایخی بازیگر 84 ساله سینما

جمشید مشایخی هم از بازیگران پیرمرد ایرانی بود که در سال ۱۳۱۳ در تهران متولد شد. او اصالتاً اهل تنکابن (شهسوار) در استان مازندران بود.وی دارای تحصیلات ناتمام در رشتهٔ تئاتر است. وی سال ۱۳۳۶ به استخدام اداره تازه تأسیس هنرهای دراماتیک درآمد و به عنوان بازیگر کار خود را در برنامه نمایشی کانال سوم غیردولتی آغاز کرد، اولین فعالیت هنری وی بازی در تله‌تئاتر «بعد از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بوده‌است و با ایفای نقش در فیلم کوتاه «جلد مار» هژیر داریوش به همراه فخری خوروش جلوی دوربین رفت.

«رحیل» روایتی از نقش بانوان در دربار قاجار

او حتی به خاطر بازی سینمایی اش برای مدتی از کار تئاتر اخراج شد.در واقع کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۹ به‌طور رسمی شروع کرد. بازی جمشید مشایخی در نقش انسان‌های بی‌رحم و همچنین نقش‌های تاریخی همچون «شازده احتجاب»،«کمال الملک» و رضا تفنگچی/خوشنویس در سریال «هزار دستان» نشانگر از توانایی بازیگری اوست.

او در سال ۱۳۶۳، بابت بازی در دو فیلم گل‌های داوودی و کمال‌الملک، برندهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شد. از نمایش‌های مهم او بازی در نقش «بزرگ آقا» در نمایش میراث کارِ بهرام بیضایی در تالار ۲۵ شهریور در آذر ماه ۱۳۴۶ بود.

جمشید مشایخی از سال ۱۳۹۵ با بیماری گوارشی دست و پنجه نرم می‌کرد تا سرانجام پس از تحمل یک دوره این بیماری در ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ در سن ۸۴ سالگی در بیمارستان عرفان درگذشت. پیکر وی در ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا، قطعه: ۸۸ ردیف: ۴۰ مکرر شماره: ۴۲ به خاک سپرده شد.

جمشید مشایخی با کت چهارخانه طوسی و پیراهن چهارخانه طوسی سفید

مرحوم پرویز پورحسینی بازیگر 79 ساله سینما

پرویز پورحسینی یکی از بازیگران پیرمرد ایرانی (زاده ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ در تهران- درگذشته ٧ آذر ١٣٩٩ در اثر ابتلا به ویروس کرونا) ، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است. وی در سال ۱۳۴۸ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و از رشته بازیگری در سال ۱۳۵۴ دانش‌آموخته شد. او در آثارِ کارگردانانِ نامداری چون پیتر بروک و بهرام بیضایی و علی حاتمی و حمید سمندریان و آربی اوانسیان و مسعود کیمیایی و واروژ کریم‌مسیحی و امرالله احمدجو بازی کرده‌است.

در ۲۴ آبان ۹۹ اعلام شد که پورحسینی مبتلا به بیماری کرونا شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.سرانجام وی پس از چند روز مبارزه با ویروس کرونا ،در ٧ آذر ٩٩ درگذشت.

پرتره پرویز پورحسینی با لباس مشکی

جمشید هاشم‌پور بازیگر 76 ساله سینما

جمشید هاشم‌پور با نام هنری جمشید آریا یکی دیگر از بازیگران پیرمرد ایرانی(زادهٔ ۳ فروردین ۱۳۲۳ در تهران) است.

تا مقطع دیپلم در رشته ریاضی تحصیل کرده است، با نقش زینال بندری و با سر تراشیده در سینما به شهرت رسید اما بسیار آدم تو دار، متین و مردمی می باشد.

آقای هاشم پور از پدر نظامی و اهل میانه و مادر اردبیلی در خیابان سلسیل تهران متولد شد و اصالتا تورک زبان بود و با هشت خواهر و برادر دیگر خود بزرگ شد.

در سال 1347 وقتی 24 ساله بود با معرفی یکی از دوستان اش به ساموئل خاچیکیان کارگردان مشهور تبریزی برای اولین بار در فیلم جهنم سفید نقش کوتاهی بازی کرد.

عکسی از جمشید هاشم‌پور با پیراهن سفید

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی جمشید هاشم پور

بازیگران ایرانی پیر سینما و تلویزیون

مرحوم حسین محب اهری بازیگر 67 ساله سینما

حسین محب اهری،یکی دیگر از بازیگران پیرمرد ایرانی متولد ۲۹ مهرماه ۱۳۳۰ در شهر تهران و یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما بود. محب اهری که مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، در نهایت بامداد روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ درگذشت.

محب اهری دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی بود که این مدرک را در سال ۱۳۵۸ دریافت کرد. او از جمله شاگردان آربی اوانسیان بود که دوره‌های آموزش بازیگری را در سال ۱۳۵۴ در کارگاه آموزش بازیگری او گذرانده بود.

نگاهی به سریال بیست‌ کووید که قرار است از شبکه سه پخش شود

محب اهری یکی از بازیگران فعال و پر کار دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی بود که از او آثار سینمایی فراوانی به یادگار مانده است. از جمله این آثار می‌توان به سه بیگانه، وقتی برگشتم… (قشنگ و فرنگ)، ساکن طبقه وسط، فرزند چهارم، خوابم میآد، گلچهره، بیداری، پسر آدم، دختر حوا، وقتی همه خوابیم، اسپاگتی در هشت دقیقه، عروس کاغذی، آقای شانس، راه افتخار، کاکادو، روز واقعه، روز فرشته، من زمین را دوست دارم، همسر، خوشخیال، اتل متل توتوله، جیببر‌ها به بهشت نمیروند، سیرک بزرگ، دو فیلم با یک بلیت، سفر جادویی، خارج از محدوده، محموله و رابطه اشاره کرد.

حسین محب اهری با پیراهن چهارخانه در خندوانه

حمید لولایی بازیگر 65 ساله سینما

حمید لولایی (زادهٔ ۳ دی ١٣٣۴)در رده بازیگران پیرمرد ایرانی است.

حمید لولایی، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۸ آغاز نمود. در این سال، رضا قاسمی او را برای ایفای نقش در تئاتر «سبزه، دوست بچه‌ها» به کارگردان آن «رضا ژیان» پیشنهاد داد و حمید لولایی در این نمایش، در دو نقشِ «فیل» و «دارکوب» ظاهر شد. سپس در سال ۱۳۵۹ در نمایش «بچه‌ها و خمرهٔ سخنگو» به کارگردانی سیاوش طهمورث بازی کرد و کمی بعد در تئاتر «آن شصت نفر، آن شصت هزار» به کارگردانی «بهرام ابراهیمی» به ایفای نقش پرداخت.

با آنکه نخستین حضور لولایی در تلویزیون در سریال فراموش‌خانه بود، اما شهرت او بیشتر پس از بازی در سریال‌های طنز نوروز ۷۲ و ساعت خوش به‌دست آمد و با سریال زیر آسمان شهر در نقش «خشایار مستوفی» تکمیل شد.

او در سال ۱۳۸۴، بابت ایفای نقش در فیلم «چند می‌گیری گریه کنی»، برندهٔ «سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر» شد.

تیپ سورمه ای حمید لولایی در یک فضای سبز

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی حمید لولایی

داریوش ارجمند بازیگر 76 ساله سینما

داریوش ارجمند از بازیگران پیرمرد ایرانی ۴ مرداد سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد. پدرش تیمسار ارجمند نظامی ارتشی و رئیس بیمارستان رضا شاه در مشهد و ماما رضا در بیرجند بود، مادرش خانم یغمایی فرزند یکی از ثروتمندهای مشهد و صاحب کارخانه‌های نوشابه سازی و خواهر کوروش یغمایی خواننده معروف ایران بود. در خانواده ای با سه برادر و دو خواهر، او فرزند دوم خانواده و برادر کوچکتر انوشیروان ارجمند است که از بازیگران فقید سینما و تلویزیون بود.او همچنین عموی برزو ارجمند و بهار ارجمند، و پدر امیریل ارجمند است.

داریوش ارجمند در سالیان اخیر با ایفای نقش مؤثر خود در مجموعه تلویزیونی ستایش مورد تحسین قرار گرفته‌است. این مجموعه که به خوبی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، در سه فصل تهیه و از شبکه سه سیما پخش شده‌است. وی در این سریال نقش حشمت فردوس پدر شوهر ستایش را ایفا می‌کند.

داریوش ارجمند با کت مشکی و پیراهن آبی در یک مراسم

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی داریوش ارجمند

مرحوم داوود رشیدی حائری بازیگر 83 ساله سینما

داوود رشیدی حائری (زادهٔ ۲۵ تیر ۱۳۱۲، خیابان ری تهران – درگذشتهٔ ۵ شهریور ۱۳۹۵، تهران) یکی از بازیگران پیرمرد ایرانی بود. او بیشتر با نقش‌هایی مانند «آقا حسینی» در فیلم کندو، «مفتش شش‌انگشتی» در سریال هزاردستان و همچنین با بازی تأثیرگذارش در فیلم فرار از تله جلال مقدم شناخته می‌شود.

داوود رشیدی همراهِ علی نصیریان، جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی و محمدعلی کشاورز پنج چهرهٔ برجسته‌ای بودند که در دههٔ چهل شمسی از تئاتر پا به عرصهٔ سینما گذاشتند. وی به‌خاطر فعالیت‌هایش نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرده بود.

رشیدی در سال‌های پایانی زندگی دچارِ آلزایمر شده بود و در بامداد ۵ شهریور ۱۳۹۵ در ۸۳ سالگی در پی ایست قلبی در خانه‌اش درگذشت.حسن روحانی، محمدجواد ظریف، سید محمد خاتمی، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و سیدحسن خمینی از جمله سیاست‌پیشگانی بودند که درگذشت رشیدی را تسلیت گفتند.حسین پاکدل رسول صدرعاملی ناصر ملک‌مطیعی و جعفر والی، سینماگرانی بودند که در سوگش مطلب نوشتند.

بیوگرافی لیندا کیانی

در ۷ شهریور ۱۳۹۵ مراسم تشییع پیکرش در تهران (تالار وحدت) برگزار شد که نخستین سخنران آن علی نصیریان بود؛ سپس جمشید مشایخی و داریوش فرهنگ از او گفتند. خانوادهٔ او، احترام برومند و لیلی رشیدی نیز در پایان سخنانی بیان کردند.او در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.افراد سرشناس بسیاری به‌ویژه هنرمندان و سینماگران در تشییع پیکر او حضور داشتند.مراسم ختم داوود رشیدی عصر همان روز در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار شد.

عکسی پرتره از داوود رشیدی با کت مشکی و پیراهن آبی

رضا رویگری بازیگر 66 ساله سینما

رضا رویگری (زادهٔ ۶ دی ۱۳۲۵ در شمیران، تهران)یکی از بازیگران پیرمرد ایرانی و خواننده است. او همچنین در حرفهٔ نقاشی نیز فعال بوده و در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌هایی در ایران و آمریکا آثارش را به نمایش گذاشته‌است. وی خوانندهٔ سرود «ایران ایران» (الله الله) در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ ایران است. او با بازی در سریال مختارنامه در نقش کیان ایرانی نامش را بر سر زبان‌ها انداخت.

رضا رویگری زاده ۶ دی ۱۳۲۵ است. حاصل ازدواج نخست او، پسری به نام «کیارش رویگری» زاده ۱۳۵۳ است. وی در سال ۱۳۹۱ با تارا کریمی ازدواج کرد.

عکس سیاه سفید از رضا رویگری با کت و دستمال گردن

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی رضا رویگری

رسول نجفیان بازیگر 68 ساله سینما

نجفیان در ۲۸ دی ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. در دوران دبستان با تاثیرپذیری از شیوه اداره کلاس توسط معلم روحانی خود، ذوق نمایش در او ایجاد شد. وی سال ۱۳۴۸ در هنرکده تئاتر آناهیتا فعالیت داشت.

پدر و مادری وی اهل همدان و روستای رباط شورین هستند. اما خودش متولد تهران است، وی شعر و آهنگ عجب رسمیه رسم زمونه را به بیاد مادربزرگ و خانه قدیمی ایشان در روستای رباط شورین همدان سروده و ساخته‌است.وی موسیقی را از جوانی دنبال می‌کرد و نواختن دوتار را توسط یک روستایی به نام عاشق حیدر همدانی فراگرفت. پس از آن نیز آموختن موسیقی را نزد استاد اسماعیل مهرتاش ادامه داد.

نجفیان دارای مدرک کارشناسی روان‌شناسی از بخش علوم تربیتی مدرسه عالی پارس سابق در سال ۱۳۵۶ است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۸ و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۳ با فیلم صف ساختهٔ علی‌اصغر عسگریان آغاز کرد.

تیپ مشکی رسول نجفیان با جلیقه سورمه ای

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی رسول نجفیان

رضا بابک بازیگر 75 ساله سینما

رضا فشنگچی با نام هنری رضا بابک (زاده ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ تهران) ،بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است.

او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ بازیگری و کارگردانی است.

رضا بابک فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد و با تأسیس اولین گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای نمایش پرداخت.

او تئاتر حرفه‌ای را از دهه ۵۰ آغاز نمود و حضور در سینما را با فیلم سینمایی «چریکه تارا» به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۶ تجربه کرد.

او همچنین قبل و بعد از انقلاب به عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر در تلویزیون فعالیت کرد. از جمله کارهای او به عنوان نویسنده، آقای شانس در سال ۱۳۷۳ است. سریال تلویزیونی آرایشگاه زیبا از سریال‌های سرشناس این بازیگر بود.

عکسی از رضا بابک با کلاه و پیراهن سبز و شال گردن

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی رضا بابک

علی نصیریان بازیگر 85 ساله سینما

علی نصیریان (زادهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ در تهران) بازیگران ایرانی پیر، نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی است. او در سال ۱۳۸۰ به‌عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری تئاتر و سینما شناخته شد و نشان درجه یک هنری را دریافت کرد.

گذری به زندگی شخصی و هنری صفا آقاجانی و تصاویر دیدنی او

فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی نخستین فعالیت سینمایی او بود. آقای هالو، پستچی، کفش‌های میرزا نوروز، شیر سنگی، ناخدا خورشید، هزاردستان، سال‌های خاکستر، بوی پیراهن یوسف، میوه ممنوعه و شهرزاد از آثار شاخص وی می‌باشد. نصیریان در اوایل دهه ۶۰ نقش قاضی شارع را در سریال سربداران و نقش ابوالفتح صحاف را در سریال هزاردستان بازی کرد، نقشهایی که بین تمام نقش‌هایش تا آن تاریخ منحصر به فرد بودند.

عکس پرتره از علی نصیریان با بافت طوسی و پیراهن آبی

رضا کیانیان بازیگر 69 ساله سینما

رضا کیانیان (زاده ۲۹ خرداد ۱۳۳۰، تهران) بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و نویسنده ایرانی است.

رضا کیانیان در سال ۱۳۳۰ در محله میدان خراسان تهران به دنیا آمد. به گفته خودش، پدرش معروف به حسین تهرانی، باستانی کار قدیمی تهران و همدوره هفت کچلون و حسین رمضون یخی بود.رضا دومین فرزند خانواده و دارای ۴ برادر و دو خواهر می‌باشد. او در ۱ سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت. اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵ وی را در نمایشنامه از پانیفتاده‌ها به قلم غلامحسین ساعدی کارگردانی کرد. رضا به مدت سه سال در گروه تئاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۵۵ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. همسر او هایده قراچه داغی، خواهرزادهٔ سهراب سپهری است.

تیپ سفید رضا کیانیان در حال صحبت با موبایل

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی رضا کیانیان

سعید پیردوست بازیگر 79 ساله سینما

علیرضا پیردوست با نام هنری سعید پیردوست (زاده ۱۶ دی ۱۳۱۵در تهران) از بازیگران ایرانی پیر سینما و تئاتر است. وی در فیلم گوزن‌ها اثر مسعود کیمیایی ایفاگر نقشی کوتاه بود. وی همچنین در فیلم‌های متعدد مسعود کیمیایی و سریال‌های متعددی از مهران مدیری بازی کرده‌ است.

عکس پرتره از سعید پیردوست با کت مشکی

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی سعید پیردوست

سعید پورصمیمی بازیگر 76 ساله سینما

سعید پورصمیمی (زاده ۹ اسفند ۱۳۲۲، تهران)یکی از بازیگران ایرانی پیر و کارگردان سینما و تئاتر ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.وی که به استاد بازی در نقش‌های دوم معروف است موفق به کسب سه سیمرغ بلورین برای فیلم‌های ناخدا خورشید، تحفه‌ها و پرده آخر برای بهترین بازیگر نقش دوم گشته‌است. از او در دومین «جشنواره کمدی گل‌آقا» به عنوان پیشکسوت سینمای کمدی تقدیر به عمل آمد.او با ۳ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، رکورددار دریافت جایزه این بخش از جشنواره فیلم فجر است.

عکسی از سعید پورصمیمی با کت سورمه ای و پیراهن ابی

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی سعید پورصمیمی

محمدرضا شریفی نیا بازیگر 65 ساله سینما

شریفی‌نیا یکی از بازیگران ایرانی پیر است که در ۲۵ خرداد ۱۳۳۴ در تهران زاده شد.او با بازیگر سینمای ایران آزیتا حاجیان ازدواج کرد و آن‌ها دارای دو دختر شدند که هر دوی آن‌ها نیز بازیگر هستند: مهراوه شریفی‌نیا و ملیکا شریفی‌نیا.

شریفی‌نیا برای اولین بار با بازی در نقش بسیار کوتاهی (استاد دانشگاه) در فیلم پری (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۳) دیده شد. اما قبل از آن و در سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲ مشغول بازی در نقش ولید در مجموعه تلویزیونی امام علی (داوود میرباقری) بود که با پخش این مجموعه در سال ۱۳۷۵ مطرح و شناخته شد. پس از پری آدم‌برفی (داود میرباقری، ۱۳۷۳) را بازی کرد که این فیلم به مدت سه سال توقیف شد. محمد رضا شریفی‌نیا علاوه بر بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی، سمتهای دستیار کارگردان، برنامه‌ریز، عکاس را هم بر عهده داشت.

معرفی فیلم آسمان غرب روایتی از زندگی شهید شیرودی با حضور میلاد کی‌مرام

محمدرضا شریفی نیا با کلاه شاپوری و شال و کت زیتونی

محمود پاك نیت بازیگر 67 ساله سینما

محمود پاک نیت (زادهٔ ۱۰ دی ۱۳۳١ در کازرون) در رده بازیگران ایرانی پیر است. او از سال ۱۳۶۷ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون ایران پرداخت. او مدرک درجهٔ یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌است.از معروف ترین نقش های او بازی در سریال پس از باران و نقش ارباب عزت سالاری ست که یکی از به یادماندنی ترین نقش های وی محسوب میشود.

محمود پاک‌نیت، از سال ۱۳۴۸ در زمینهٔ تئاتر شروع به کار کرد و در ۵۲ نمایش حضور یافت. وی در سال ۱۳۵۲ به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد. از سال ۱۳۶۷ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون پرداخت و موفق به اخذ درجهٔ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید. با مجموعه پرطرفدار روزی روزگاری به محبوبیت دست یافت؛ و محبوبیت او با مجموعه‌های پدرسالار و پس از باران ادامه یافت. او در سریال یوسف پیامبر در نقش یعقوب پیامبر ایفای نقش کرده‌است. وی همسر مهوش صبرکن (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون) است. وی در سریال شهرزاد در نقش جمشید پدر شهرزاد به ایفای نقش پرداخت.

محمود پاك نیت با پیراهن چهارخانه آبی به همراه همسرش در یک مراسم

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی محمود پاک نیت

مرحوم سیروس گرجستانی بازیگر 75 ساله سینما

سیروس گرجستانی با نام اصلی علی‌اکبر محمودزاده‌ گرجستانی ۲۵ اسفند ۱۳۲۳ در بندر انزلی به دنیا آمد. او که از بازیگران ایرانی پیر است اصالتی آذری داشت و گفته می‌شود که پدر او از باکو به ایران مهاجرت کرده بود. هشت ساله بود که پدر و مادرش به تهران محله ناصرخسرو، کوچه مروی کوچ کردند. گرجستانی در خاطراتش از آن دوران به یاد می‌آورد که کلاس دوم ابتدایی، بغل‌دستی‌هایش که دو تا «بچه‌تهرون» بودند چطور پس کله‌اش می‌زدند و لهجه‌ی رشتی‌اش را مسخره می‌کردند. همین بود که باعث شد مدت‌ها در خانه جلوی آینه بنشیند و لهجه‌ی «تهرونی» را تمرین کند. او آنقدر برای این کار انگیزه و استعداد داشت که به قول خودش از کلاس سوم دیگر مانند «آنها» حرف می‌زد.

سیروس گرجستانی زمانی که دانش آموز مقطع هفتم بود و حدوداً ۱۴ سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند و سیروس پیش مادر و ناپدری‌اش بزرگ شد. پدرش پیرمردی دستفروش و دوره‌گرد بود که خرجش را می‌داد.

سیروس گرجستانی در ۱۳۴۸ خورشیدی با هادی اسلامی در کارخانه آزمایش همکار بود. این ارتباط و دوستی یکسال بعد باعث نخستین تجربه بازیگری گرجستانی در تئاتر بود. سیروس گرجستانی تئاتر را از نمایش سنگلج آغاز کرد تا اینکه در ۱۳۵۱ خورشیدی وارد اداره تئاتر شد و تئاتر سنگ و سرنا را بازی کرد. وی در سال ۱۳۴۵ هم در دو فیلم سینمایی با نام‌های بیست سال انتظار و مأمور دو جانبه بازی کرده بود.او که کار انبارداری را رها کرده و به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمده بود در نهایت در ۱۳۵۶ خورشیدی با سریال تلاش ساخته شعاع‌الدین مصطفی‌زاده دوباره جلوی دوربین رفت.

سیروس گرجستانی پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ به‌علت سکته قلبی در بیمارستان لواسانی تهران درگذشت.پیکر او در ۱۴ تیر ۱۳۹۹ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

عکسی از سیروس گرجستانی با کلاه شاپوری و کت قهوه ای

عنایت بخشی بازیگر 75 ساله سینما

عنایت‌الله بخشی (متولد ۷ فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان) از بازیگران ایرانی پیر سینما، تئاتر و تلویزیون است.

او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقش‌های خاکستری و مثبت داشته است.وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.

ماجرای افشاگری یک روزنامه علیه بهرنگ علوی!

عکسی از عنایت بخشی با پیراهن سفید در صحنه ای از یک فیلم

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی عنایت بخشی

مرحوم عزت‌الله انتظامی بازیگر 94 ساله سینما

عزت‌الله انتظامی (زاده ۳۱ خرداد ۱۳۰۳، سنگلج، تهران – درگذشته ۲۶ مرداد ۱۳۹۷، تهران) بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، مشهور به «آقای بازیگر» سینمای ایران بود.او نخستین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنواره بین‌المللی جایزه گرفت. انتظامی در سال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران انتخاب شد.

عزت‌الله انتظامی اولین بازیگر ایرانی بود که موفق به دریافت جایزه از فستیوال بین‌المللی شد. وی برای بازی در فیلم گاو جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول مرد را از جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو دریافت کرد.

وی در ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ در بیمارستان باهنر تهران در ۹۴سالگی درگذشت.

عکسی از عزت‌الله انتظامی با کت مشکی و پیراهن راه راه

فردوس کاویانی بازیگر 79 ساله سینما

فردوس کاویانی (زاده ۳ مهر ۱۳۲۰، کرمان) یکی از بازیگران ایرانی پیر است.

وی همچنین در رشته شیمی در برلین تحصیل می‌کرد که آن را نیمه کاره رها کرد، بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۴۹ با فیلم «تجاوز» به کارگردانی «حمید مصداقی» شروع کرد.وی در سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری و کارگردانی فارغ التحصیل شد. همچنین به مدت یک سال در کلاسهای بازیگری حمید سمندریان شرکت کرد.

از معروفترین فیلم‌های او می‌توان به شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و سریال‌های همسران و آژانس دوستی اشاره کرد. او آخرین اثر هنری اش را در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

در ۲۶ تیر ۱۳۹۸ مراسم نکوداشت فردوس کاویانی در حالی در خانه سینمای ایران برگزار شد که او به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت.

عکسی از فردوس کاویانی با کت و کلاه مشکی

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی فردوس کاویانی

فخرالدین صدیق‌شریف بازیگر 65 ساله سینما

ابوالفضل فخرالدین صدیق‌ شریف (زاده: ۲۱ مرداد ۱۳۳۴-تهران) از بازیگران ایرانی پیر و مترجم ایرانی است.وی فعالیت خود را در تئاتر در سال ۱۳۵۰ و در سینما در سال ۱۳۶۷ شروع کرده‌است.

او کارمند بانک ملی بوده است.

فعالیت های تجربی خود را از آخرین سال دبستان آغاز نمود که این فعالیت ها در دوران دبیرستان نیز ادامه داشت. در دوران دبیرستان از طرف کاخ های جوانان برای بازی در نمایشنامه های مختلف دعوت شد و بدنبال آن در سال 1355 پس از آشنایی با پرویز بشردوست نمایشنامه ی خبرهای روز را در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر بازی کرد.

عکسی از فخرالدین صدیق‌شریف با کت طوسی و پیراهن ابی

مرحوم کیومرث ملک‌مطیعی بازیگر 73 ساله سینما

کیومرث ملک‌مطیعی (۱۳ دی ۱۳۱۵ – ۲۱ فروردین ۱۳۸۹)یکی از بازیگران ایرانی پیر تئاتر، سینما و تلویزیون بود.

کیومرث ملک مطیعی در سال ۱۳۱۵ در بندرانزلی زاده شد، او دانش آموخته کارگردانی و بازیگری از دانشگاه بود. بازی در تئاتر را سال ۱۳۴۷ در رشت و بازی در سینما را سال ۱۳۵۰ شروع کرد.

ملک مطیعی از نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون فعال شد و در تلویزیون هم بازی‌های خوبی را از خود برجای گذاشت. محبوب ترین نقش تلویزیونی ملک مطیعی نقش غلام شیش لول بند در مجموعه طنز زیر آسمان شهر بود. دایی جان ناپلئون، گل پامچال، تعطیلات نوروزی، روزگار جوانی، پس از باران، مدار صفر درجه و مدرسه ما هم پربیننده‌ترین کارهای او در تلویزیون کشور به‌شمار می‌آیند.

بیوگرافی زیبا بروفه بازیگر چپ دست ایران

آخرین کارهایی هم که وی در آن‌ها ایفای نقش کرد، فیلم‌های سینمایی حلقه‌های ازدواج و گل بارون (هردو به کارگردانی شاهین باباپور) و فیلم تلویزیونی دخترقلعه به کارگردانی حمید اکرمی هستند که هرسه در سال ۱۳۸۸ ساخته شدند.

عکس پرتره کیومرث ملک‌مطیعی با پیراهن آبی

محمدعلی کشاورز بازیگر 90 ساله سینما

محمّدعلی کشاورز (زادهٔ ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان – درگذشتهٔ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ در تهران) از بازیگران ایرانی پیر ، تئاتر و تلویزیون ایران بود. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بود.از محمدعلی کشاورز، در کنار داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان به سبب تأثیرشان در فیلم‌های ایرانی به عنوان پنج بازیگر مرد ماندگار تاریخ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران یاد می‌شود.این هنرمند بر اثر نارسایی کلیه در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

عکسی از محمدعلی کشاورز با پیراهن چهارخانه ابی

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی محمدعلی کشاورز

محمود عزیزی بازیگر 75 ساله سینما

محمود عزیزی (متولد ۲۴ آذر ۱۳۲۳، تهران) از بازیگران ایرانی پیر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر، تلویزیون و سینما ایران است. او هم‌اکنون عضو هیئت علمی و استاد تمام دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. عزیزی برای شرکت در انتخابات مجلس دهم ثبت نام کرد و صلاحیتش مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.اما با کسب جایگاه ۷۷ در تهران موفق به راهیابی به مجلس نشد.

محمود عزیزی دکتری تئاتر از فرانسه را دارد. رساله ی دکتری او در 260 صفحه در سال 1980 درباره ی تعزیه و تئاتر اپیک برشت و بوطیقای ارسطویی به راهنمایی آندره واینشتاین بوده است.

محمود عزیزی در حال سخنرانی در یک مراسم

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی محمود عزیزی

مهدی هاشمی بازیگر 73 ساله سینما

مهدی هاشمی زادۀ ۱۳۲۵ از بازیگران ایرانی پیر در لنگرود است. او همسر گلاب آدینه، پدر نورا هاشمی و برادر ناصر هاشمی کارگردان سینما است. وی در سال ۱۳۵۲ در رشتۀ هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. فعالیت در تئاتر را به عنوان بازیگر به همراه داریوش فرهنگ در سال ۱۳۴۸ با تشکیل گروه تئاتر «پیاده» آغاز نمود.

داریوش فرهنگ و همسر پیشین‌اش سوسن تسلیمی،از همکلاسی‌های دورۀ دانشکدۀ مهدی هاشمی محسوب می‌شوند که اوج همکاری آن‌ها در ساخت سریال سلطان و شبان بود.

وی نخستین بازی سینمایی‌اش را در فیلم «زنده باد …» ساختۀ خسرو سینایی تجربه کرد. اما بازی او در مجموعه تلویزیونی سلطان و شبان بود که نامش را سر زبان‌ها انداخت و او را به شهرت رساند. بازی او در فیلم دو فیلم با یک بلیت، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول نهمین دوره جشنواره فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد.

تیپ قهوه ای مهدی هاشمی در یک مراسم

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی مهدی هاشمی

مسعود رایگان بازیگر 66 ساله سینما

مسعود رایگان (زاده ۱ بهمن ۱۳۳۳ در خرم‌آباد) از بازیگران ایرانی پیر است.

وی همسر رؤیا تیموریان است. وی دارای مدرک کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. مسعود رایگان چند سالی را در اروپا و کشور سوئد به بازیگری پرداخت، ولی در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت. نام مسعود رایگان با فیلم خاموشی دریا بر سر زبان‌ها افتاد اما خیلی دور، خیلی نزدیک او را به شهرت رساند؛ به طوری که جایزه جشن‌خانه سینما را برای بازی در این فیلم از آن خود کرد. وی همچنین کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی در این فیلم شده‌است. در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم برلین منفی ۷ گردید.

لیست کامل نامزدهای جوایز امی 2022 | ۷۴ امین دوره Emmy Awards

پرتره مسعود رایگان با پیراهنآبی و کت سفید

  بیشتر بخوانید: بیوگرافی مسعود رایگان بازیگر سریال گیسو

مرحوم محمد مطیع بازیگر 75 ساله سینما

محمد مطیع (زاده ۲۰ دی ۱۳۲۲ در مشهد، ایران –درگذشتهٔ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ در یوتبری، سوئد) از بازیگران ایرانی پیر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی بود.

مطیع که از وضعیت سیاسی حاکم بر کشور ناراضی بود در سال ۱۳۶۵ بعد از بازی در فیلم «وکیل اول» به سوئد مهاجرت کرد. ابتدا در استکهلم و سپس در گوتِنبُرگ (یوتبری) اقامت گزید. اما پس از سالها اقامت در سوئد در سال ۱۳۸۷ به ایران بازگشت و مجدداً به ایفای نقش در تلویزیون و سینما پرداخت به گونه‌ای که در سالهای پایانی عمر خود بین این دو کشور در حال رفت و آمد بود.

محمد مطیع در واپسین ساعات آخرین روز سال ۱۳۹۷ در منزل شخصی خود در شهر یوتبری سوئد درگذشت.و در پنجشنبه ۲۲ فروردین در همین شهر به خاک سپرده شد.

محمد مطیع با لباس سفید

مرحوم محمد پورستار بازیگر 78 ساله سینما

محمد پورستار (زاده ۴ تیر ۱۳۱۸ – درگذشتهٔ ۲۵ آبان ۱۳۹۶) با نام اصلی محمدقاسم پورستار یکی از بازیگران ایرانی پیر بود. او که در سالهای پایانی عمر دچار عارضه سکته قلبی شده بود، مدت‌ها در بیمارستان بستری و سرانجام پس از بهبودی به خانه منتقل شد اما صبح روز ۲۵ آبان ۱۳۹۶ در منزل خود در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

محمد پورستار در صحنه ای از یک فیلم تاریخی مذهبی

مرحوم مرتضی احمدی بازیگر 90 ساله سینما

مرتضی احمدی (زادهٔ ۱۰ آبان ماه ۱۳۰۳ تهران – درگذشتهٔ ۳۰ آذر ۱۳۹۳ تهران) از بازیگران ایرانی پیر، صداپیشه و خواننده اهل ایران بود.
به نوشته علی شیرازی او در چهار عرصهٔ «سینما، تلویزیون، رادیو و تئاتر» بازیگری صاحب سبک، در هنر دوبلاژ گوینده‌ای با یک صدای خاص و منحصربه‌فرد و نیز یادآور عصر طلایی دوبله در کشورمان بود. در نگارش کتاب‌هایش نیز نویسنده‌ای یکّه، خوش‌قلم و توانا نشان می‌داد. کتاب‌هایی که هر یک برآمده و چکیده‌ای از سال‌ها پرسه زدن و جدیت در یکی از عرصه‌های مورد علاقه و فعالیتش بودند. در هنر آواز و موسیقی نیز یکی از معدود خوانندگان سبک بیات تهران بود، به علاوه این‌که نام و صدایش در زمرهٔ انگشت‌شمار پیش‌پرده خوانان قدیم برده می‌شد. او کسی بود که از هر انگشتش هنری در حد کمال یا دست‌کم نزدیک به کمال‌یافتگی می‌بارید و خالق گنجینه‌ای از چند هنر گوناگون به‌شمار می‌رفت.

مرتضی احمدی در ساعت ۱۱:۰۰ صبح روز ۳۰ آذر سال ۱۳۹۳ در ۹۰ سالگی به دلیل مشکل ریوی و کهولت سن در منزلش در تهران درگذشت.در روز ۳ دی سال ۱۳۹۳ پیکر مرتضی احمدی توسط برخی هنرمندان و مردم تشییع گردید و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تدفین شد. در این مراسم حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ، بهزاد فراهانی، مرضیه برومند، از هنرمندان تئاتر و تلویزیون و افشین پیروانی، مربی و فوتبالیست تیم پرسپولیس سخنرانی کردند.

عکس پرتره سیاه و سفید مرتضی احمدی

مرحوم محمود بنفشه‌خواه بازیگر 67 ساله سینما

بنفشه‌خواه یکی از بازیگران ایرانی پیر است که در ۲۷ مهر ۱۳۲۱ در تهران زاده شد. نخستین فعالیت هنری او، بازی در نمایش «در اعماق» (مهین اسکویی) در سال ۱۳۵۲ بود. او بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۶۵ با بازی در نقش کوتاهی در سریال ماجراهای آقای خیرخواه و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم مدرسه پیرمردها آغاز کرد. آخرین حضور بنفشه‌خواه در سینما، بازی در فیلم پسر آدم، دختر حوا به کارگردانی رامبد جوان در سال ۱۳۸۷ بود. او عضو انجمن بازیگران سینمای ایران، خانه سینما و خانه تئاتر بود.بنفشه‌خواه نزدیک به ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف سینما و تئاتر حضور داشت.

زندگی رضا فیض نوروزی در آمریکا و خداحافظی او از بازیگری

بنفشه‌خواه در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

محمود بنفشه‌خواه با کت طوسی و پیراهن سفید

مرحوم منوچهر نوذری بازیگر 69 ساله سینما

منوچهر نوذری (زاده ۱۰ اردیبهشت ۱۳۱۵ در قزوین – درگذشته ۱۶ آذر ۱۳۸۴ در تهران یکی دیگر از بازیگران پیرمرد ایرانی دوبلور، مجری و کارگردان ایرانی بود.

او فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۲ آغاز کرد و از نخستین گویندگان تاریخ دوبله در ایران بود. از سال ۱۳۳۵ در رادیو نیز مشغول به کار شد و فعالیت خود در سینما را از سال ۱۳۳۸ به عنوان دستیار فنی آغاز کرد. اولین تجربه بازیگری او در سال ۱۳۴۱ با بازی در فیلم «لاله آتشین» به کارگردانی برادرش محمود نوذری و هوشنگ لطیف پور رقم خورد و با ساخت فیلم «ایوالله» نخستین تجربه‌اش در کارگردانی را مقابل دوربین برد. نوذری در دهه ۱۳۵۰ با مهاجرت به مصر فیلم «الو من گربه هستم» را ساخت.

نوذری روز چهارشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۳۸۴ به علت بیماری ریوی و عفونت کلیوی در بیمارستان مدرس تهران درگذشت.

عکس آتلیه ای منوچهر نوذری

مهدی فقیه بازیگر 74 ساله سینما

مهدی فقیه (متولد ۱۳۲۴، شیراز) یک بازیگر ایرانی است.

فقیه کار تئاتر را از دهه چهل در شیراز آغاز کرد. وی پس از آن به فرانسه رفت و در دانشگاه ونسن نمایش را به صورت آکادمیک آموخت. بدین ترتیب از ۱۳۴۷ فعالیت‌های حرفه‌ایِ نمایشی خود را آغاز کرد. کورش کمالی سروستانی مدیر دانشنامه فارس در این باره می‌گوید: او نخستین بار در فرایند آفرینشی نو از تئاتر، در سال ۱۳۴۹ نمایش رستم و سهراب را همراه با نقال و بازیگر، در شهرها و روستاهای فارس به اجرا درآورد تا نکارش از اقبالی عام برخوردار شود. با «افعی طلایی»، نخستین پوستر هنری تئاتر شیراز را نیز او منتشر کرد. از آن پس به اجرای نمایش‌های عروسکی روی آورد و برخی از تیپ‌های معروف تئاتر عروسکی از جمله گرگین و خوب چهر، بستور، جیجی بیجی، پهلوان کچکلک و… را به روی صحنه برد.

مهدی فقیه با لباس سفید در یک برنامه

هوشنگ حریرچیان بازیگر 88 ساله سینما

هوشنگ حریرچیان (زاده ۲۰ مرداد ۱۳۱۱) از بازیگران ایرانی پیر سینما و تلویزیون ایران است. او فعالیت هنری خود را از دی ماه ۱۳۲۶ در تئاتر اصفهان با مدیریت ناصر فرهمند آغاز کرد. در شهریور ۱۳۳۲ به تئاتر سپاهان با مدیریت علی صمدی پیوست و از سال ۱۳۳۸ رسماً در رادیو اصفهان به عنوان هنرپیشه، گوینده، تهیه‌کننده، گزارشگر، کارگردان و مجری برنامه‌های تفریحی-هنری شروع به کار کرد. او در سال ۱۳۴۸ اولین تجربه تلویزیونی خود به نام «عکاس باشی» را انجام داد و فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم «جعفر خان» به کارگردانی علی حاتمی آغاز نمود. حریرچیان تا به امروز همچنان به فعالیت سینمایی و تلویزیونی خود ادامه می‌دهد.

هوشنگ حریرچیان با کت و کلاه شاپوری مشکی و پیراهن صورتی

محمد شیری بازیگر 70 ساله سینما

محمد شیری یکی از بازیگران پیرمرد ایرانی (زاده ۱۳۲۸ در مشهد) است. در سال ۱۳۴۹ فعالیت خود را آغاز کرد و به بازی در تئاتر تل به کارگردانی مرحوم هادی اسلامی پرداخت. پس از آن به تلویزیون و سینما راه یافت و به ایفای نقش در سریال های تلویزیونی و فیلم های تلویزیونی نیز پرداخت و با مجموعه تلویزیونی شب های برره به اوج شهرت خود دست یافت.

محمد شیری با لباس چهارخانه و کت مشکی

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا