اخبار حاشیه بازیگران

میدانستید این بازیگر مشهور قبل از انقلاب مادر لیلا حاتمی است ؟

تصویری قدیمی از زری خوشکام بازیگر معروف سینمای قبل انقلاب و مادر لیلا حاتمی منتشر شد.زری خوشکام مادر لیلا حاتمی مدتی است که بازیگری را کنار گذاشته است.

میدانستید این بازیگر مشهور قبل از انقلاب مادر لیلا حاتمی است ؟

میدانستید این بازیگر مشهور قبل از انقلاب مادر لیلا حاتمی است ؟

میدانستید این بازیگر مشهور قبل از انقلاب مادر لیلا حاتمی است ؟

بیوگرافی لیلا حاتمی

در بیوگرافی لیلا حاتمی هنرپیشه سینما و تلویزیون ایران و از اعضای آکادمی اسکار آمده است او در نهم مهر 1351 به دنیا آمد. پدرش علی حاتمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران، و مادرش زری خوشکام، هنرپیشه سینما، بود.

در ادامه بیوگرافی لیلا حاتمی میخوانیم با کسب چندین جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی یکی از موفق‌ترین بازیگران ایرانی از لحاظ تعداد جوایز دریافتی است. وی در سن ۲۴ سالگی پدرش (علی حاتمی) را از دست داد.

میدانستید این بازیگر مشهور قبل از انقلاب مادر لیلا حاتمی است ؟

قد لیلا حاتمی

در بیوگرافی لیلا حاتمی آمده است قد او 166 سانتی متر است.

تحصیلات لیلا حاتمی

در بیوگرافی لیلا حاتمی میخوانیم با اینکه لیلا در یک خانواده کاملاً هنرمند به دنیا آمده بود، اما در رشتهٔ ریاضی فیزیک در تهران دیپلم گرفت تا اینکه وارد دانشگاه امیرکبیر شد اما 2/5 سال بعد از رشته برق انصراف داد و برای زندگی و تحصیل راهی سوئیس شد.

در سوئیس ادبیات فرانسه می خواند تا اینکه بخاطر سرطان پانکراس پدرش سال 1375 در 24 سالگی درس را نیمه کار گذاشت بازگشت.

وضعیت تاهل و ازدواج لیلا حاتمی

در ادامه بیوگرافی لیلا حاتمی میخوانیم در سال 1377 با علی مصفا رسما ازدواج کرد. از آن پس در تهران زندگی می کند. وی دارای دو فرزند به نام های مانی و عسل است.

لیلا حاتمی و همسرش علی مصفا

آشنایی از فیلم

از نکات خواندنی بیوگرافی لیلا حاتمی ماجرای آشنایی او و همسرش است.این زن و شوهر در فیلم لیلا سال 1376 در نقش دو عاشق بازی کردند.

خیلی ها معتقدند روابط عاشقانه شخصیت فیلم لیلا با توجه به واقعی بودن آن برای تماشاگران عام و خاص بسیار باور پذیر درآمد.

علاقه من و علی درست قبل از شروع فیلمبرداری لیلا در سال 75 شروع شد، اصلا آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقمند کرد و بعد فیلمش را ساخت

بیوگرافی همسر لیلا حاتمی

علی مصفا متولد 11 آذر 1345 در تهران، فارغ التحصیل لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فنی تهران در سال 74 ی باشد

او فرزند مظاهر مصفا شاعر برجسته معاصر و استاد دانشگاه و مادرش امیربانو کریمی ستاد صاحب نام ادبیان فارسی و متخصص سبک هندی و صائب شنای می باشد

ایشان بازیگری را از سال 1371 در جلوی دوربین آغاز کرد.

علی مصفا و لیلا حاتمی

طلاق لیلا حاتمی از علی مصفا

لیلا حاتمی و علی مصفا از بی حاشیه ترین افراد سینمای ایران هستند. با این حال آن ها هم بارها درگیر شایعات شده اند و حتی خبر طلاق آن ها هم سر زبان ها افتاده است.

یکی از اولین حواشی که برای آن ها پیش آمد، آتش گرفتن سینما جمهوری در سال ۱۳۸۷ و از بین رفتن کافه این زوج در این سینما بود. عده ای از عمدی بودن این آتش سوزی سخن گفتند؛ اما علی مصفا اعلام کرد که حتی با وجود عمدی بودن آتش سوزی هم او به اقدام بر اساس باورهایش ادامه خواهد داد.

حین بازی مصفا در فیلم “گذشته” اصغر فرهادی، شایعه طلاق لیلا حاتمی و علی مصفا مطرح شد و با ادامه پیدا کردن این شایعات، آنها مجبور شدند در یک گفت و گوی رسمی به این حرف ها پایان دهند. لیلا حاتمی اعلام کرد که به خاطر طولانی بودن فیلم “گذشته”، او و فرزندانش هم به پاریس سفر کرده اند و چون بچه ها در این شهر به مدرسه رفته اند، سفر آن ها تا پایان سال تحصیلی ادامه پیدا کرده است.

او در مورد شایعه طلاق خود گفت که این مسائل را حاشیه نمی داند. “این که دو نفر با هم زندگی می کنند یا نه حاشیه محسوب نمی شود. جریان اصلی زندگی شان است”. آن ها اعلام کردند که برای جلوگیری از حاشیه ها، اقدامات به خصوصی انجام نمی دهند تا از زندگی شخصی خود مراقبت کنند. حاشیه اگر بخواهد پیش بیاید، می آید…

ارتباط مینا وحید با امیر تتلو چیست ؟

علایق و حقایقی درباره لیلا حاتمی

تسلط به 5 زبان

از نکات جالب بیوگرافی لیلا حاتمی تسلط او به پنج زبان زنده دنیاست. خانم حاتمی به واسطه حضور چند ساله در خارج از کشور و علاقه اش به 5 زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی ، فرانسوی ، ایتالیایی ، آلمانی و فارسی تسلط دارد.

زیباترین زن

بعد از حضور در فیلم جدایی نادر از سیمین سال 89 به کارگردانی اصغر فرهادی ، توانست در لیست زیباترین زنان خاورمیانه رتبه چهارم را به خود اختصاص دهد

لیلا حاتمی در جدایی نادر از سیمین

دریافت نشان شوالیه

از دیگر نکات جالب بیوگرافی لیلا حاتمی دریافت نشان شوالیه ی او توسط وزیر فرهنگ فرانسه است.در سال 1391 سفارت فرانسه طی بیانیه ای اعلام کرد نشان ادب و هنر درجه شوالیه توسط وزیر فرهنگ و ارتباطات این کشور به لیلا حاتمی اعطا شده است. «این نشان به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی یا به خاطر مشارکت در تلالوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می شود.»

خوشم می آید الگو باشم

من خوشم می آید که عمرم به یک دردی بخورد و یک نفر از چند سال زندگی آدم یک استفاده ای بکند، همانطور مه من از تجربه زندگی خیلی ها استفاده کردم

نوع نقش ها

خانم بازیگر در بیشتر فیلم هایش نقش زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه را با روحیه خونسرد و شخصیت مستقل و محکم بازی کرده است

ترجمه کتاب

لیلا حاتمی در سال 1381 اولین کتاب خود بنام شب افتتاح به نویسندگی جان کاساوتیس را ترجمه کرد ، ترجمه کتاب شش گفتگو با پیکاسو دیگر اثر وی می باشد.

سبک پوشش لیلا حاتمی

در ادامه بیوگرافی لیلا حاتمی سبک پوشش وی را بررسی میکنیم.لیلا حاتمی عموماً طرفدار استایل مینیمال و استایل کلاسیک است و کمتر دیده شده که به سراغ آیتم های متفاوت برود. با این حال او همیشه شیک پوش و جذاب است و سعی می کند در ساده ترین حالت، زیبا و چشم نواز به نظر برسد. در اغلب اوقات شالی ساده و سبک به سر دارد که آن را با صمیمیت و راحتی روی موهای ساده اش انداخته و با بی خیالی و بدون ژست های الکی جلوی دوربین عکاسان ظاهر می شود. لیلا بیش از هر چیز به لباس های راسته و رها علاقمند است. همچون سایر طرفداران استایل مینیمال، او به رنگ های خنثی مثل مشکی، خاکستری و سفید گرایش بیشتری دارد. مانتوهای بلند و راسته که در اغلب اوقات به تن می کند، بر اندام کشیده و لاغر او تأکید ویژه ای دارند. فرقی نمی کند که ترند چه باشد و چه آیتم هایی روی بورس باشد، او به سبک خودش عمل می کند و به سراغ آیتم های کلاسیک می رود.

عشق جدید صبا راد که از آن سیر نمیشود

استایل لیلا حاتمی

استایل لیلا حاتمی در جشنواره های خارجی هم همیشه مورد توجه بوده است. در سال ۲۰۱۴، او عضو هیئت داوران بخش اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن بود و لباسی که در مراسم اختتامیه به تن داشت، از سوی سایت ال، به عنوان یکی از ده استایل برتر مراسم اختتامیه این جشنواره انتخاب شد. در این لیست نام هنرمندان مطرحی چون شریل کول، نیکول کیدمن و کریستین استورات هم دیده می شود. او برای این جشنواره لباسی را به تن کرد که حدود ۱۸۰ سال قدمت دارد و یکی از هنرهای سنتی ایران به نان “نقده دوزی” آن را زینت داده است. نقده دوزی یکی از روش های تزئین پارچه در ایران است که از دوران هخامنشیان رواج داشته است. ایده استفاده از این لباس تاریخی مربوط به “مهرنوش شاه حسینی” بود که سال ها به عنوان طراح لباس به صورت حرفه ای و بیشتر تحت نام “سها دیزاین” فعالیت کرده است. این لباس در حالی برای لیلا حاتمی انتخاب شده که او تأکید داشته دوست دارد لباسی متناسب با فرهنگ ایرانی را برای اختتامیه جشنواره کن به تن کند. خانم شاه حسینی این لباس سنتی را که به خانواده آن ها تعلق داشته، در اختیار لیلا حاتمی قرار داده است.

لباس لیلا حاتمی با قدمت 180 ساللباس لیلا حاتمی با قدمت 180 سال

چهره و آرایش لیلا حاتمی

لیلا حاتمی به داشتن آرایش کم و سادگی چهره هم معروف است. شاید همین ویژگی ها به شخصیت آرام، دور از حاشیه و مثبت او کمک کرده باشد. با نگاهی به کارنامه او هم متوجه می شویم که به خاطر شرایط فیزیکی، استایل و فرم چهره، بیشتر نقش های معصوم و آرام به او پیشنهاد شده است. با این حال لیلا حاتمی فردی زیرک و باهوش است و قدرت و پختگی او از چشمان نافذش پیداست. همچنین از زمان بازی موفق خود در فیلم “جدایی نادر از سیمین” و حضور در جشنواره های مختلف، او بارها در لیست زیباترین زنان خاورمیانه جای گرفته است.

چهره ی زیبای لیلا حاتمی

بازیگری لیلا حاتمی

شروع فعالیت حرفه‌ای لیلا حاتمی از 12 سالگی

در بیوگرافی لیلا حاتمی میخوانیم اولین حضورش در سینما در نقش کودکی کمال الملک (در فیلم “کمال الملک” به کارگردانی پدرش علی حاتمی) بود.سپس برای بار دوم در سال 1370 با فیلم “دلشدگان” جلوی دوربین رفت.

لیلا حاتمی در نقش کمال الملک

شهرت با فیلم لیلا

زمانی که او وارد دنیای سینما شد، خیلی ها فکر می کردند که تنها به واسطه نام پدر و مادر هنرمندش این موقعیت را به دست آورده و حضور او دوامی نخواهد داشت؛ اما در بیوگرافی لیلا حاتمی آمده است در سال ۱۳۷۵ در فیلم لیلا ساخته داریوش مهرجویی ایفای نقش کرد و آنقدر در این نقش خوش درخشید که به خاطر آن دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. این اولین تجربه بازی او در فیلمی بود که کارگردانش پدرش نبود. بازی در این فیلم باعث شهرت او شد و ثابت کرد که توانایی بازی در نقش های حرفه ای و بزرگ را دارد.

لیلا حاتمی در فیلم لیلا

این فقط شانس لیلا حاتمی نبود که داریوش مهرجویی برای فیلم لیلا سراغش رفت. شانسی برای همه‌ی ما بود چون در نهایت نمی‌شود فیلم لیلا را بدون حضور لیلا حاتمی متصور شد.

واکنش جنجالی امیر جعفری به حملات این روزها

کاراکتر لیلا تا این حد عمیق و زنانه و پیچیده شکل نمی‌گرفت اگر لیلا حاتمی نقش‌اش را بازی نمی‌کرد. هیچ بازیگر دیگری را نمی‌شود برای این نقش متصور شد.

قامت ظریف و بلند لیلا در لباس‌های یک‌سره مشکی از یک طرف ظرافت و شکنندگی‌اش را نمایان می‌کند و از طرف دیگر همان استیصال و بغضی که به جز آن سکانس شام تولد با رضا و به جز وقتی پشت بیلبورد ایستاده تا عروس تازه ببیند، همیشه در چهره‌اش است.

مهم‌تر از آن استفاده‌ی مهرجویی از صدای لیلا حاتمی برای گفتن نریشن فیلم است. صدایش مثل شیشه می‌ماند. شفاف ولی هر لحظه آماده‌ی شکستن. انگار الان است که بغضش بترکد. بعضی نقش‌ها، شاه‌نقش هستند. قطعا نقش لیلا هم از این دسته است اما کاری که لیلا حاتمی می‌کند هم درجه یک است. او می‌تواند زنی را تصویر کند که منفعل، شکننده و بی‌پناه به‌نظر می‌رسد اما توانایی وارد شدن به یک بازی را هم دارد. بازی که نتیجه‌اش می‌تواند خراب شدن تصور معصومانه‌اش از عشق و اگر شانس بیاورد کنار رضا و باران ساختن یک عشق جدید باشد. غرامت کمی نیست.

فیلم لیلا داستان زنی به نام لیلا بود که از خانواده‌ای گرم و سنتی می‌آمد. در مراسم شله‌زرد پزان با رضا دوست برادرش آشنا می‌شود و مدتی بعد با هم ازدواج می‌کنند. رضا و لیلا عاشق یکدیگرند اما خانواده‌ی رضا که او تک پسرشان است منتظر آمدن نوه‌ی پسری هستند. معلوم می‌شود که لیلا نازاست و از سمت مادرشوهرش تحت فشار قرار می‌گیرد که رضایت بدهد رضا با زن دیگری ازدواج کند تا بچه‌دار شود.

لیلا حاتمی برای بازی در فیلم لیلا برنده‌ی دیپلم افتخار از جشنواره‌ی فجر شد؛ هر چند به نظر می‌رسد استحقاق بردن جایزه‌ی سیمرغ بلورین را داشت. در حساب و کتاب آن سال‌های جشنواره‌ی فجر به جوانی که تازه از راه رسیده بود سیمرغ بلورین نمی‌دادند اما بازی حاتمی چنان درخشان بود که نتوانسته‌اند به کل نادیده‌اش بگیرند و دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به او رسید.

موفقیت فیلم لیلا باعث شد جایگاه لیلا حاتمی در سینمای ایران تثبیت شود. او کمی بعد در فیلم شیدا ساخته کمال تبریزی و سپس میکس ساخته داریوش مهرجویی بازی کرد.

لیلا حاتمی در فیلم لیلا

اما فیلمی که دوباره بازی او را سر زبان‌ها انداخت فیلم آب و آتش بود ساخته فریدون جیرانی بود که لیلا حاتمی در آن نقش یک زن روسپی را در کنار آتیلا پسیانی بازی کرد. بازی آتیلا پسیانی زوج و پسر عموی مریم از نکات درخشان دیگر فیلم بود. در تمرینات تئاتر “منهای دو” داوود رشیدی بسیار خوش درخشید اما به دلیل بیماری مجبور خارج شدن از تیم شد.

لیلا حاتمی در “حکم”

بعد از کار با داریوش مهرجویی لیلا حاتمی فقط یک فیلم با مسعود کیمیایی کم داشت تا کارنامه‌اش در همکاری با کارگردانان ستاره‌ی سینمای ایران تکمیل شود. نکته‌ی مهم درباره‌ی مهرجویی و کیمیایی این است که آن‌ها استاد بازی گرفتن هستند و در فیلم‌هایشان به خاطر شیوه‌ی شخصیت‌پردازی بازیگران بیشتر از بقیه‌ی فیلم‌ها به چشم می‌آیند.

حکم یک فیلم گنگستری است که البته برداشت مسعود کیمیایی از این ژانر است. لیلا حاتمی نقش زنی به نام فروزنده را دارد که آسیب دیده اما قوی و محکم است. در همان سکانس اول فیلم شاهد حمله‌ی او و پولاد کیمیایی (محسن) و بهرام رادان (سهند) به خانه‌ی مردی هستیم که به فروزنده خیانت کرده است. فروزنده اسلحه به دست دارد و آن جمله‌ی معروف را می‌گوید که: «می‌گیرمت. ای تف به این لغت می‌گیرمت. کیو می‌گیری؟ چیو می‌گیری؟ من اگه بخوام شوهر کنم من می‌گیرمت».

مهریه باورنکردنی نفیسه روشن لو رفت

لیلا حاتمی اینجا زنی است که از طبقه‌ی متوسط پایین‌تر است و اسلحه به دست می‌گیرد، گاهی حتی فحاشی می‌کند و البته زخم‌خورده است. شبیه یکی از قهرمان‌ها فیلم‌های کیمیایی است و در حقیقت فروزنده بیشتر از سهند و محسن به قامت قهرمانی از کیمیایی درآمده است.

لیلا حاتمی در فیلم حکم

لیلا حاتمی در “هر شب تنهایی”

رسول صدرعاملی در اواسط دهه‌ی هشتاد دو فیلم ساخت با موضوع امام رضا که یکی از آن‌ها فیلم هر شب تنهایی بود. هر دو فیلم بر محور یک رابطه‌ی دوتایی استوار بود. در هر شب تنهایی لیلا حاتمی نقش زنی را بازی می‌کند که بیمار است و اگر جراحی نکند فقط دو ماه دیگر زنده می‌ماند اما عطیه حاضر به جراحی نیست.

همسرش عطیه را بسیار دوست دارد و او را به مشهد آورده که راضی شود یا شفا بگیرد. رابطه‌ی زن و شوهر تحت ‌تأثیر این بیماری و لجاجت عطیه بر عمل نکردن دستخوش بحران شده در شرایطی که خود عطیه نویسنده‌ی یک برنامه‌ی رادیویی است که به مردم در حل مشکلات خانوادگی‌شان راهکار می‌دهد. او نمی‌تواند با زیارت ارتباط برقرار کند تا اینکه روزی در حرم دختربچه‌ی گمشده‌ای را پیدا می‌کند.

لیلا حاتمی در نقش زنی بیمار و بی‌قرار که نیازمند تسکین است و فیلم کاملا بر محور اوست حضوری قدرتمند دارد. سرگشتگی‌ عطیه را خیلی خوب نمایش می‌دهد و هر چند دیالوگ زیادی ندارد اما از طریق میمیک صورت متوجه شکنندگی‌اش می‌شویم.

لیلا حاتمی در فیلم هر شب تنهایی

لیلا حاتمی در “بی پولی”

این یکی از معدود فیلم‌های کمدی است که لیلا حاتمی در آن جلوی دوربین رفته و سرآغاز همکاری‌های او با حمید نعمت‌الله شد. لیلا حاتمی در بی‌پولی نشان می‌دهد که استعداد طنز هم دارد.

فیلم با عروسی شکوه و ایرج شروع می‌شود. شکوه کاملا تحت ‌تأثیر ایرج است. ایرج به نظرش مرد مقتدری است و شکوه جلوی او هیچ اعتماد به نفسی ندارد. شبیه یک دختربچه‌ی ترسوست که دائم دنبال جلب توجه ایرج است. ایرج در یک دفتر طراحی مد شغل خوبی دارد تا اینکه پسر مدیرعامل از خارج می‌آید و ایرج با او نمی‌سازد. آن‌قدر هم مغرور است که حتی چک تسویه حسابش را نمی‌گیرد به گمان اینکه کار در بازار برایش فراوان است. شکوه هم طبق معمول همیشه فقط تأییدش می‌کند.

اما بد روزگاری است و ایرج حسابی بی‌پول می‌شود. اول کار شکوه از بی‌پولی او خبر ندارد اما وقتی باخبر می‌شود تازه انگار توازن میان این دو نفر برقرار می‌شود. شکوه قدرت می‌گیرد. اول کار می‌خواهد به ایرج کمک کند اما کم‌کم از کارهای ایرج خسته می‌شود و ناگهان از آن زن ترسوی زبون تبدیل به زنی می‌شود که ایرج را تحقیر می‌کند و حتی برایش تعیین تکلیف می‌کند.

بازی لیلا حاتمی ‌آن‌قدر روند طبیعی را طی می‌کند که این تغییر کاراکتر خیلی باورپذیر اتفاق می‌افتد.

لیلا حاتمی در فیلم بی پولی

لیلا حاتمی در “سعادت آباد”

فیلم سعادت آباد اواخر دهه‌ی ۸۰ ساخته شد در کنار فیلم‌های اصغر فرهادی یک موج جدید در سینمای اجتماعی مربوط به طبقه‌ی متوسط ایران رقم زد. موجی که درباره‌ی خیانت‌های میان زوج‌های طبقه‌ی متوسط اجتماع بود.

فرامرز صدیقی پیشکسوت سینمای ایران در بیمارستان بستری شد

یاسی تقریبا تنها فرد مظلوم فیلم سعادت آباد است که راوی قصه نیست ولی به نظر می‌رسد که ما بیشتر اتفاقات را از منظر یاسی می‌بینیم. او در زندگی‌اش با محسن (حامد بهداد) دچار مشکلاتی شده و به محسن شک‌ دارد. از طرف دیگر یکی از همکلاسی‌های سابقشان عاشق یاسی بوده که او هم با همسرش مشکلاتی دارد و یکی دیگر از دوستانشان لاله هم بدون اطلاع شوهرش بچه‌اش را سقط کرده و خلاصه همه‌ی اتفاقات فیلم در طول مهمانی شامی می‌افتد که یاسی برای تولد محسن ترتیب داده است. خیانت‌ها و دروغ‌ها آشکار می‌شوند و آدم‌ها ذهنیت جدیدی نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند.

لیلا حاتمی در نقش یاسی تردیدهای او را خیلی خوب به نمایش می‌گذارد و پایان فیلم هم با امیدواری او رقم می‌خورد.

لیلا حاتمی در فیلم سعادت آباد

لیلا حاتمی در “جدایی نادر از سیمین”

اولین فیلم اسکاری سینمای ایران پیمان معادی و لیلا حاتمی را در نقش زوج نادر و سیمین جلوی هم قرار داد تا یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران را رقم بزند.

سیمین می‌خواهد با دخترش به خارج از کشور برود. به دنبال آینده‌ی بهتر برای دخترش است. نادر اما به خاطر پدرش که آلزایمر دارد می‌خواهد در ایران بماند. سیمین زندگی‌اش را دوست دارد ولی برای اینکه نادر را در تنگنا بگذارد خانه را ترک می‌کند. در نبود او نادر پرستاری برای مراقبت از پدرش استخدام می‌کند ولی اتفاق‌هایی رخ می‌دهد که نادر پرستار را بیرون می‌کند و بعد معلوم می‌شود که بچه‌ی او سقط شده است.

پدر بچه هول دادن ناصر را مقصر افتادن بچه‌اش می‌داند. سیمین در این شرایط کنار نادر و دخترش برمی‌گردد در شرایطی که خود او هم مطمئن نیست که نادر مقصر است یا نه.

بعضی‌ها ممکن است فکر کنند بازی کردن نقش همسر و مادری از طبقه‌ی متوسط نباید کار چنان سختی برای بازیگر باشد اما شخصیت‌پردازی‌های فرهادی آن‌قدر ریزه‌کاری دارد که اگر بازی‌های قدر معادی و حاتمی نبود شاید فیلم نمی‌توانست به این موفقیت‌ها دست پیدا کند.

لیلا حاتمی در فیلم جدایی نادر از سیمین

لیلا حاتمی برای این فیلم در کنار بقیه‌ی گروه بازیگران برنده‌ی خرس نقره‌ای شد. بعد از موفقیت فیلم در اسکار بود که سال ۲۰۱۴ جشنواره‌ی کن لیلا حاتمی را به‌عنوان یکی از اعضای هیأت داورانش انتخاب کرد. اتفاق مهمی برای لیلا حاتمی بود و البته حاشیه‌هایی را هم برایش به دنبال آورد که چرا با ژیل ژاکوب رئیس هشتاد و خرده‌ای ساله‌ی جشنواره دست داده است. حاشیه‌ها آن‌قدر زیاد شد که خود ژیل ژاکوب عذرخواهی کرد و گفت لیلا حاتمی را نماینده‌ی سینمای ایران می‌دیده است.

جدایی نادر از سیمین همان فیلمی شد که لیلا حاتمی را از مرزهای ایران فراتر برد و نشان داد سینمای ایران چه بازیگر زن قدرتمندی دارد.

لیلا حاتمی در سال۱۳۸۹ به همراه اصغر فرهادی و چندی از بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین به جشنوارهٔ فیلم برلین دعوت شد ولی به هر دلیلی که برخی آن را بازی در فیلم بعدیش (پله آخر) می‌دانند در اختتامیه شرکت نکرد. در این مراسم، وی به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی برندهٔ خرس نقره‌ای بهترین گروه بازیگران زن شد.

لیلا حاتمی در مراسم اسکار فیلم جدایی نادر از سیمین

لیلا حاتمی در “پله آخر”

“پله آخر” دومین ساخته بلند علی مصفا در مقام کارگردانی پس از سیمای زنی در دوردست است. فیلم با هزینه شخصی خود وی ساخته شده و از فیلم های مستقل در سینمای ایران محسوب می شود. لیلا حاتمی در این فیلم نقش لیلی را بازی کرد لیلی (لیلا حاتمی) ستاره سینماست و به تازگی شوهرش را از دست داده است سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده اش می گیرد و از کار باز می ماند. هیچ کس نمی تواند دلیل خنده هایش را حدس بزند.

رونمایی از اولین استایل مردانه مازیار لرستانی

لیلا حاتمی در فیلم پله اخر

لیلا حاتمی در فیلم “در دنیای تو ساعت چند است؟”

صفی یزدانیان، منتقد قدیمی در اولین فیلم بلندش جهان شخصی خودش را در شهر زادگاهش رشت می‌سازد و یک داستان عاشقانه‌ی متفاوت و شیرین را روایت می‌کند.

گلی با بازی لیلا حاتمی بعد از سال‌ها از فرانسه به رشت آمده تا سر خاک مادرش حوا خانم برود. به محض اینکه پایش به رشت می‌رسد فرهاد (علی مصفا) را می‌بیند. فرهاد که سال‌هاست عاشق گیله‌گل است. از زمان مدرسه و گلی هیچ‌وقت او را نمی‌دیده و به خاطر نمی‌آورد.

فرهاد همه جا به دنبال گلی می‌رود. آن‌قدر که کلافه‌اش می‌کند. برایش تعریف می‌کند که چطور به مادر او در این مدت نزدیک شده چون حس می‌کرده این‌طوری به گلی نزدیک می‌شود.

به نظر می‌رسد در پایان بالاخره گلی، فرهاد را می‌بیند و همین برای فرهاد کافی است.

بخش زیادی از جذابیت فیلم مربوط به بافت بصری آن الهام گرفته از نقاشی‌های امپرسیونیستی است و بخش دیگری به بازی زوج لیلا حاتمی و علی مصفا برمی‌گردد. البته لیلا حاتمی در فیلم‌های «پله آخر» ساخته‌ی علی مصفا و «چیزهایی هست که نمی‌دانی» ساخته‌ی فردین صاحب‌زمانی رگه‌هایی از ماجرای گلی را نشان داده بود. شاید حتی بازی‌اش در «پله آخر» دشوارتر از دو فیلم دیگر است اما لیلا حاتمی با آن زبان فرانسه‌ی سلیس‌اش در نقش دختری که از پاریس آمده و شهرش را دوباره کشف می‌کند آن‌قدر دوست‌داشتنی است که نمی‌شود این نقش‌اش را نادیده گرفت.

لیلا حاتمی در فیلم در دنیای تو ساعت چند است؟

لیلا حاتمی در فیلم “من”

یک فیلم زنانه‌ی کاملا متفاوت در سینمای ایران با لیلا حاتمی که با همه‌ی نقش‌های قبلی‌اش فرق دارد. فیلم داستان زنی به نام آذر است که دست به کارهای غیرقانونی می‌زند از قاچاق انسان گرفته تا جور کردن پرونده برای سرباز نرفتن یک جوان.

تا پیش از این لیلا حاتمی همیشه همان لیلای مهرجویی بود؛ ترکیبی از ظرافت، شکنندگی، کلاس، شعور و یک‌جور سردرگمی مخصوص خودش. در کارنامه پربار و موفق بازیگری‌اش بارها سعی کرد این شمایل را بشکند و در نقش‌های متفاوت بازی کند، اما همه‌ی آن کاراکترها ته خودشان یک لیلا داشتند.

نقاب‌ها تغییر می‌کرد ولی پشت همه‌شان بخشی از لیلای سینمای ایران پنهان شده بود که در یک سکانس بالاخره خودش را نشان می‌داد. لیلا بودن انگار بخشی از بازی حاتمی شده بود و البته این به هیچ وجه نقطه ضعف بازی‌هایش نبود.

در فیلم من اولین اثر سینمایی سهیل بیرقی بالاخره آن شمایل شکست و هیچ نشانی از آن زن معصوم شکننده وجود ندارد. پرخاش‌ها و عصبیت‌هایش در فیلم بیرقی قرار نیست سرپوشی روی ضعف‌هایش باشد و بعد یک دفعه شاهد لحظه‌ی ناگهانی معصومیتش باشیم.

از همان سکانس اول، وقتی در پاسخ به تهدیدهای جدی مردی که نمی‌بینیم، پوزخندهایی از سر بی‌قراری و بی‌حوصلگی می‌زند، دیگر نشانی از لیلای سینمای ایران نیست. این آذر است؛ کارچاق‌کنی که می‌تواند چند کارگر افغانی را غیرقانونی به آلمان برساند، در یک کارخانه‌ی آب معدنی قاچاق نوشیدنی الکلی انجام دهد، برای یکی معافیت سربازی بگیرد و با سند جعلی زمین از دست رفته‌ی دیگری را زنده کند.

آیا این سرآشپز معروف همسر بهاره کیان افشار است ؟

آذر مرموز است. نه اینکه مثل لیلا پیچیدگی‌های روحی زنانه داشته باشد. راز و رمز و روش و منش‌اش اتفاقا مردانه است. صریح و خشن به قلب ماجرا می‌زند. وقت تلف نمی‌کند. از سردرگمی و گیجی در او نشانی نیست. حتی خشونت را به جایی می‌رساند که در یک سکانس درگیری فیزیکی پیدا کند و زن مشتری را کتک بزند.

ریتم راه رفتنش حتی تغییر کرده. قدم‌های تند، هدف‌دار و محکم برمی‌دارد. شوخ‌طبعی‌اش ملیح نیست. تند و گزنده است. شاه‌سکانس‌اش سر میز نهار با امیر جدیدی است. وقتی زن جدی پرکار حقه‌باز باهوش قصه تصمیم گرفته یک مدت برای خودش خوش بگذراند. وسط گپ و گفت و شوخی و خنده، پسر یادش می‌افتد از او بپرسد ازدواج کرده یا نه. اینجا ممکن بود همه چیز خراب شود. ممکن بود دوباره آن لیلای احساساتی سر بیرون بیاورد. اما لیلا حاتمی چنان در نقش آذر فرو رفته که وقتی تند و تیز جواب می‌دهد: «به من میاد زن کسی باشم؟» خیال‌مان را راحت می‌کند که آذر باقی می‌ماند. آذری که مثل اسمش آتش است. آتشی که می‌تواند همه شهر را خاکستر کند. فیلم من مدیون لیلا حاتمی است که توانسته کاراکتر آذر را خلق کند.

لیلا حاتمی در فیلم من

لیلا حاتمی در “رگ خواب”

خیلی از منتقدان فیلم رگ خواب را تحسین کردند.

مینا دختری بی‌اعتماد به نفس و تنهاست که به‌تازگی از همسرش جدا شده و دنبال جایی برای زندگی و یک شغل می‌گردد. با خانواده‌اش هم قطع رابطه کرده است. او در یک رستوران مشغول کار می‌شود و کامران مدیر رستوران به او محبت می‌کند. مینا بلافاصله دست و پایش را گم می‌کند. کامران برای او خانه و سرپناهی جور می‌کند و رابطه‌اش با مینا آغاز می‌شود. مینا تصور می‌کند که درگیر یک قصه‌ی عاشقانه شده و مردی را پیدا کرده که از او حمایت می‌کند اما بعد از مدتی کامران از او فاصله می‌گیرد.

مینا متوجه می‌شود که درباره‌ی کامران اشتباه کرده و دچار فروپاشی عصبی می‌شود.

بی دست و پایی مینا با معصومیت بقیه‌ی کاراکترهایی که لیلا حاتمی تا رگ خواب نقش‌شان را بازی کرده بود فرق دارد. ترس‌های مینا از جنس دیگری هستند. اصلا طبقه‌ی اجتماعی‌اش جای دیگری است ولی لیلا حاتمی موفق می‌شود این نوع ترس و مظلومیت و قربانی بودن را هم کشف کند و آن را طوری روی پرده به تصویر بکشد که همدردی مخاطب را برانگیزد.

به جز سکانسی که دچار فروپاشی عصبی می‌شود همان‌طور که چنین کاراکتری طلب می‌کند گریه‌هایش بی‌صدا هستند و تشویش‌هایش را در خودش می‌ریزد. از آن بازی‌هایی است که از بازیگرش انرژی زیادی گرفته و لیلا حاتمی هم همه‌ی توان خودش را گذاشته تا مینا را درست تصویر کند و موفق هم می‌شود.

لیلا حاتمی در فیلم رگ خواب

همکاری لیلا حاتمی با کارگردانان

بیشتر همکاری‌های لیلا حاتمی تاکنون با داریوش مهرجویی بوده‌است. این همکاری‌ها شامل بازی در چهار فیلم (به ترتیب سال ساخت: لیلا، میکس، آسمان محبوب و نارنجی پوش) می‌شوند. در این میان «لیلا» یکی از مشهورترین فیلم‌های مهرجویی است که لیلا حاتمی یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های خود را در آن به جای گذاشته‌است.
پس از آن ایشان با کارگردان‌هایی نظیر: علی مصفا، حمید نعمت‌الله، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان، ابراهیم حاتمی‌کیا و علی حاتمی بیشترین همکاری را داشته‌اند.
لیلا حاتمی شخصاً کارگردان، فیلم‌نامه و نقشی که قرار است به عهده بگیرد را از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب پیشنهاد بازی می‌شمارد و معتقد است نقشی که خوب نوشته شده باشد را خوب هم می‌توان بازی کرد. به عقیده او همکاری با داریوش مهرجویی راحت‌تر از همکاری با دیگر کارگردانان است. همچنین او با کارگردانان فیلم اولی چون صفی یزدانیان، عادل یراقی و سهیل بیرقی همکاری داشته‌است.

حواشی لیلا حاتمی

جنجال روبوسی با ژیل ژاکوب

لیلا حاتمی که جزء هیئت داوران جشنوراه کن 2014 بود در مراسم افتتاحیه زمانی که با ژیل ژاکوب دبیر و رئیس 84 ساله جشنواره روبرو شد در یک عمل انجام شده با وی دست داد و روبوسی کرد.

تهمینه میلانی به سیم آخر زد

واکنش‌ها

وزیر ارشاد وقت جنتی، طی سخنرانی این عمل حاتمی را غیرقابل قبول و دفاع دانست. حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به این عمل حاتمی بیان کرد: حضور شخصیت‌های هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اگر با رعایت شئونات اسلامی و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ایران باشد امری پسندیده است اما اگر این حضور با بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و معیارهای اخلاقی ما باشد ملت ایران این رفتار را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه هنرمندان زن ایرانی سمبل زنان ایرانی در خارج از ایران هستند، افزود: حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور مخصوصاً هنرمندان که مورد احترام مردم ما هستند از طرف ایرانی وطن‌پرست و علاقه‌مند به ایران مورد قبول نیست. زنان ایرانی چه هنرمند و چه غیر هنرمند همیشه مظهر عفت و پاکی بوده‌اند، بنابراین اینگونه حضورهای نامناسب که اخیراً در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات دینی ما نیست. امیدوارم کسانی که به عنوان ایرانی در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند به اعتبار و منزلت ایرانیان توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود. احترام گذاشتن به مردم توسط هنرمندان یعنی قبول داشتن باورها و خواسته‌های آنها، بنابراین هنرمندان باید به خواسته‌ها و معنویت مردم خود احترام بگذارند.»

لاله افتخاری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اصولگرای نهم، نیز در واکنش به این عمل بیان کرد: ما انتظار داریم وزارت ارشاد با جدیت با این مسئله و با کسانی که به این نحو رفتار می‌کنند برخورد کند. نباید بازیگران و هنرمندانی که بخواهند از خطوط قرمز عبور کنند، جایگاهی در سینمای ما داشته باشند؛ ما انتظار داریم وزارت ارشاد با جدیت با این مسئله و با کسانی که به این نحو رفتار می‌کنند برخورد کند. نباید زنانی که در بستر نظام جمهوری اسلامی امکاناتی برایشان فراهم شده تا به هنری دست پیدا کنند از این بستر سوء استفاده کنند و به آبروی نظام اسلامی ضربه بزنند.

پس از بازتاب عمل حاتمی در رسانه‌های داخلی و خارجی ایران، ژیل ژاکوب، رئیس جشنواره کن، در صفحه توئیتر خود نسبت به این مسئله و واکنش مسئولان ایرانی دز صفحه تویتر خود نوشت:

این جنجال‌ها بی‌اساس است چون این مسئله (روبوسی یک آقا با یک خانم) در فرهنگ غرب کاملاً عادی است. این من بودم که برای بوسیدن خانم حاتمی پیش‌قدم شدم، در آن لحظه، او برای من نماینده سینمای ایران بود.

عذرخواهی لیلا حاتمی بابت حاشیه‌های پیش‌آمده در کن

لیلا حاتمی در خصوص اتفاقات جشنواره کن با ارسال پیامی ضمن عذرخواهی و ابراز تاسف بابت آزرده خاطر شدن احساسات مردم ایران در پیامی نوشت: در این سال ها پیشنهادات مختلفی را برای بازی در فیلم های خارج از ایران به این دلیل نپذیرفتم که ادامه فعالیت در سینمای ایران همیشه برایم اولویت داشته است.

عکس های لو رفته از عروس مرحوم سیروس گرجستانی

در جشنواره های بین المللی که در طول این سال ها حضور داشته ام چه به عنوان بازیگر فیلمی که از سینمای ایران در جشنواره حضور داشته و نمایندگی ایران را برای دیگران تداعی میکرده و چه به عنوان داور منتخب و مدعو جشنواره هاکه صرفا به عنوان شخصیتی مستقل در آن ها حضور داشته ام؛ سعی کرده ام موازین و اصول را رعایت کنم ؛ به همین دلیلِ روشن که رعایت این اصول از الزامات کار در سینمای ایران است.

این بار نیز طی مکاتباتی که با مسوولین فستیوال داشتم به تفصیل تمام نکات را توضیح داده بودم و خواستار همکاری آن ها شده بودم لذا در مراسم افتتاحیه و غیره؛ آن ها همه مقررات را می دانستند و با همکاری و درک متقابل هیچ مورد خاصی پیش نیامد.

اما در مورد آقای ژیل ژاکوب که با قریب نود سال سن آخرین سال حضورش در فستیوال را می گذراند باید توضیح دهم که ایشان به علت کهولت و از یاد بردن همه تاکیدات که معمول این سن و سال است، ضوابط یادشده را فراموش کرد و اقدام پیشگیرانه من برای دست دادن با ایشان هم موثر واقع نشد. مسلما ایشان برای من حکم پدربزرگ کهنسالی را داشت که میزبان من هم بود.

هرچند از ادای این توضیحات شرم دارم اما شاید برای کسانی که نمی توانستند موقعیت ناگزیر من را درک کنند ناچار شدم وارد برخی جزییات شوم. با این حال از این پیشامد و اینکه احساسات کسانی را آزرده باشم بسیار متاسفم چه خود تربیت شده پدری هستم که همه از میزان علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند.

دردسر سیاسی

در اسفند سال 1396 لیلا حاتمی در نشست خبری فیلم خوک در جشنواره فیلم برلین به رخدادهای آبان ماه واکنش نشان داد

او در آن جلسه گفت » می خواهم از این فرصت استفاده کرده و عمیقا ناراحتی و عصبانیت خودم را از برخوری که اخیرا با معترضان در ایران شد ، ابراز نمایم

این شرم آورد است که در کشور من ، تظاهرات و اعتراض به بهای جان تظاهرکنندگان تمام می شود ، برای نخستین بار است که من در ماحبه ای سیاسی حرف میزنم

لیلا حاتمی در نشست خبری فیلم خوک

از حمله تا شکایت

پروانه معصومی و پرویز فلاحی پور از جمله بازیگرانی بودند که با حمله به همکار خود از احضارات وی در برلین به شدت انتقاد کردند !

ماجرا به انتقاد و واکنش ها ختم نشد و تعدادی از خانواده شهدا و جانبازان از خانم بازیگر در دادسرای فرهنگ و رسانه از وی شکایت هم کردند.

ماجرای حضور لیلا حاتمی در تیزر تبلیغاتی یخچال

لیلا حاتمی تنها بازیگری نیست که در تیزر‌های تبلیغاتی حضور یافته،اما پیشینه و اعتبار لیلا حاتمی و شهرتی که به عنوان یک بازیگر گزیده‌کار دارد، باعث شده به خاطر حضور در اولین تیزر تبلیغاتی کارنامه‌اش به شدت مورد تنبیه سینمادوستانی قرار بگیرد که حضور در اثری با چنین کیفیتی را از او انتظار ندارند، حتی اگر تنها و تنها در یک تیزر یک دقیقه‌ای تبلیغاتی باشد!
شاید از این‌رو باشد که بسیاری معتقدند این تیزر اولین و البته آخرین حضور تبلیغاتی لیلا حاتمی خواهد بود. با اینکه بسیاری نیز عقیده دارند که لیلا حاتمی شاید به خاطر شخصیت لجوج و سرسختش، فقط به خاطر لجبازی هم شده باشد، این مسیر را ادامه خواهد داد.انتشار گسترده شایعاتی که حکایت از این دارند که سازنده این تیزر پرحاشیه حمید نعمت‌الله است (که لیلا حاتمی در چهار فیلم از هفت فیلمش بازی کرده)، احتمال ادامه‌دار بودن حضور لیلا حاتمی را بیشتر هم می‌کند!

فرامرز صدیقی پیشکسوت سینمای ایران در بیمارستان بستری شد

پس از انتشار تبلیغ یخچال با بازی لیلا حاتمی و کارگردانی حمید نعمت الله؛واکنش هایی پیرامون این ویدیو در فضای مجازی در حال انتشار است و حالا ساعاتی است بحث درباره دستمزد این بازیگر سینما برای این ویدیو بالاگرفته و عده ای دستمزد حاتمی را ۱۵ میلیارد عنوان نموده اند.

کاربران بسیاری این تبلیغ را بی‌محتوا و اقدام خانم لیلا حاتمی را دور از ذهن عنوان می‌کنند. برخی از این کاربران نیز ترفند این تبلیغ را هوشمندانه عنوان می‌کنند و معتقدند با یک ایده مسخره برای تبلیغ و انتخاب لیلا حاتمی، این تبلیغ وایرال شده و بسیاری در فضای مجازی این آگهی را خواهند دید.

کاربرانی نیز به دستمزد چند میلیاردی این تبلیغ اشاره می‌کنند و از این قیمت دستمزد برای یک آگهی یک دقیقه‌ای بسیار متعجب هستند. این کاربران با کنایه عنوان می‌کنند کل بودجه تبلیغ محصولات امرسان به دستمزد لیلا حاتمی تعلق گرفت. جمعی از کاربران هم با کنایه و به سخره گرفتن این تبلیغ به آن واکنش نشان می‌دهند و عنوان می‌کنند جایزه بهترین بازی را باید به یخچال بدهند و تیزر بامزه و خنده‌داری بود که همگی به آن خندیدیم.

راضیه جباری،روزنامه نگار و فعال رسانه ای،پیرامون این موضوع نوشت:«امروز زنگ زدیم لیلاحاتمی صحت و سقم دستمزد ۱۵ میلیاردی تبلیغ رو بپرسیم در جواب گفتن خیلی شخصیه! یعنی معادل مودبانه بتوچه‌ی خودمون:)))»

توقیف فیلم قاتل وحشی

حذف فیلم جدید نعمت الله در جشنواره فیلم فجر به دلایل ممیزی و آن هم مورد عجیب گوش لیلا حاتمی. گریم شخصیت لیلا حاتمی در فیلم با موی سر تراشیده است، البته ظاهرا موی تراشیده مشکل اصلی نیست و به نمایش گوش لیلا حاتمی ایراد گرفته شده است.

بازیگری زن‌ها در سینما با سر تراشیده ماجرای تازه‌ای نیست و پیش‌تر بازیگرهای زیادی این را تجربه کرده‌اند، مثل فریماه فرجامی در فیلم «سرب»، رویا نونهالی در «زندان زنان»، زهرا داوودنژاد در «بچه‌های بد»، شایسته ایرانی در «آینه‌های روبرو»، پانته‌آ بهرام در «شنای پروانه» و رویا تیموریان در «شیفتگی» که برخی هم به نحوی با مشکل مجوز روبرو شدند.

البته برخی دیگر از منتقدان این فیلم می گویند، “قاتل و وحشی” به سوژه بردگی جنسی می پردازد و حاوی صحنه‌های خشونت آمیز است.ایراد هیات نظارت با واکنش های انتقادی در شبکه های اجتماعی روبه رو شده است.

لیلا حاتمی در فیلم قاتل وحشی با سر تراشیده

شما در حال مطالعه بیوگرافی لیلا حاتمی در بازیگرآنلاین هستید.برای مشاهده تصاویر او با ما همراه باشید.

کتاب‌شناسی لیلا حاتمی

ترجمه

کاساوتیس، جان. ش‍ب اف‍ت‍ت‍اح. ت‍ه‍ران: ن‍ی، ۱۳۸۱. شابک ‎‎۹۶۴-۳۱۲-۶۳۹-۰
ک‍ان وای‍ل‍ر، دان‍ی‍ل. ش‍ش گ‍ف‍ت و گ‍و ب‍ا پ‍ی‍ک‍اس‍و، گ‍ف‍ت و گ‍و ب‍ا پ‍ی‍ک‍اس‍و درب‍ارهٔ ت‍اب‍ل‍وی زن‍ان ال‍ج‍زی‍ره. ت‍ه‍ران: دی‍گ‍ر، ۱۳۸۲. شابک ‎۹۶۴-۷۱۸۸-۳۳-۱
درایر، کارل تئودور. گ‍رت‍رود. ب‍ا وی‍رای‍ش و م‍ق‍ال‍ه‌ای از ب‍اب‍ک اح‍م‍دی. ت‍ه‍ران: ن‍ش‍ر م‍رک‍ز، ۱۳۸۲.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا