اخبار بازیگرانبازیگران خارجیبازیگران مردبازیگران هالیوودبیوگرافی بازیگران

معرفی و تصاویر کلینت ایستوود پرافتخارترین سینماگر آمریکایی

در این بخش بیوگرافی کلینت ایستوود از بازیگران مرد پر افتخار هالیوود را مرور میکنیم. بیوگرافی کلینت ایستوود که بیشتر او را با فیلم‌های سه‌گانهٔ دلار به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی کلینت ایستوود آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

کلینت ایستوود چند سال سن دارد؟

کلینت ایستوود زاده ۳۱ مهٔ ۱۹۳۰ ‏است و ۹۲ سال سن دارد.

کلینت ایستوود فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

کلینت ایستوود فعالیت خود را از سال 1954 آغاز کرد.

کلینت ایستوود چند فرزند دارد؟

کلینت ایستوود در مجموع 8 فرزند دارد.

خلاصه بیوگرافی کلینت ایستوود

نام اصلیکلینتون ایستوود جونیور (Clinton Eastwood Jr.)
نام هنریکلینت ایستوود
تاریخ تولد۳۱ مهٔ ۱۹۳۰ ‏(۹۲ سال)
محل تولدسان فرانسیسکو، ایالات متحده
پیشهبازیگر، کارگردان فیلم، تهیه‌کننده
سالهای فعالیت۱۹۵۴–اکنون
همسرهامگی جانسون (ا. ۱۹۵۳–۱۹۸۴)
دینا ایستوود (ا. ۱۹۹۶–۲۰۱۴)
شریک های زندگیسوندرا لوک
(م. ۱۹۷۵؛ جدا. ۱۹۸۹)
فرانسیس فیشر
(م. ۱۹۹۰؛ جدا. ۱۹۹۵)
فرزندان8 فرزند
قد193 سانتی متر
امضاء

بیوگرافی کلینت ایستوود

بیوگرافی کلینت ایستوود

بیوگرافی کلینت ایستوود را این گونه شروع می‌کنیم:
کلینتون ایستوود جونیور (انگلیسی: Clinton Eastwood Jr.؛ زادهٔ ۳۱ مه ۱۹۳۰) بازیگر، کارگردان فیلم، آهنگساز و تهیه‌کننده آمریکایی است. ایستوود شهرت جهانیش را با بازی در فیلم‌های سه‌گانهٔ دلار، به نام‌های به خاطر یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر و خوب بد زشت اثر کارگردان ایتالیایی، سرجو لئونه کسب کرده‌است.

عکس جوانی کلینت ایستوود
عکس جوانی کلینت ایستوود

بیوگرافی خانواده کلینت ایستوود

در بیوگرافی کلینت ایستوود درباره ی خانواده اش آمده است: وی متولد شهر سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا است. مادرش روت (۲۰۰۶–۱۹۰۹) کارگر شرکت آی‌بی‌ام، و پدرش سینیور کلینت ایستوود (۱۹۷۰–۱۹۰۶) کارگر فولاد و کارگر موقت بوده‌است. وی همچنین یک خواهر جوان‌تر (متولد ۱۹۳۴) دارد. خانواده آن‌ها بخاطر شغل پدرش مدام در حال حرکت بین شهرهای مختلف بودند اما در نهایت ساکن پیمونت، کالیفرنیا شدند و کلینت ایستوود در این شهر تحصیلات دبیرستان خود را به پایان رساند.

کلینت ایستوود در زمان تولد بالاتر از پنج کیلو وزن داشت و پرستاران زایشگاه او را سامسون مینامیدند. پدر کلینت در سال ۱۹۷۰ فوت کرد و مادرش در سال بعد با جان بلدن وود ازدواج کرد؛ کسی که تا سال ۲۰۰۴ که فوت کرد پدرخوانده کلینت ایستوود محسوب میشد. ایستوود نسب از مهاجران انگلیسی، ایرلندی، اسکاتلندی و هلندی می برد.

ایستوود و خواهرش در چنین خانواده ای که از نظر طبقاتی متوسط محسوب می شود رشد کردند. به دلیل شغل پدرش خانواده آنها دائما در حال انتقال و جابه جایی در شهرهای مختلف غرب آمریکا بود. وقتی در پیدمونت کالیفرنیا اقامت گزیدند کلینت جوان در دبیرستان این شهر مشغول به تحصیل شد. در دبیرستان به ورزش علاقه مند بود. در رشته های بسکتبال، فوتبال و ژیمناستیک فعالیت می کرد و در مسابقات شنا شرکت می جست. ایستوود کمی بعد در دبیرستان حرفهای اوکلند به تحصیل ادامه داد. معروف است دبیر هنری این دبیرستان او را ترغیب می کرد که در نمایش های مدرسه شرکت کند ولی به این کار علاقه ای نداشت. با توجه به مهاجرت خانواده به شهرهای مختلف ایستوود شغل های مختلفی را تجربه کرد. از نجات غریق و صندوقداری فروشگاه و کار در پمپ بنزین گرفته تا گلف کدی کسی که وسایل گلف را برای گلف باز می برد) و حتی آتش نشان. در سال ۱۹۵۰ ایستوود به عنوان نجات غریق دوره یک ساله ای را در ارتش آمریکا در زمان جنگ کره آغاز کرد و در فورت ارد کالیفرنیا مستقر شد.

در سال ۱۹۵۱ هنگام مرخصی هواپیمای حامل ایستوود که یک بمب افکن داگلاس بود در نزدیکی پوینت رییس دچار سانحه شد و سقوط کرد. بعد از خلاصی از داخل هواپیمای مغروق ایستوود و خلبان در حدود پنج کیلومتر شنا کردند و به سلامت به ساحل رسیدند. به هر حال ایستوود پس از این دوره به لس آنجلس رفت و کار شبانه در پمپ بنزین را شروع کرد

برای شما از اوضاع تحصیلی نابسامان کلینت ایستوود در دبیرستان گفتیم و خاطر نشان کردیم که در نهایت کلینت از ارتش سر در می‌آورد، پس از اینکه کلینت توانست از شر ارتش خلاص شود دوباره به فکرش می‌افتد تا ادامه تحصیل بدهد. در نتیجه در دانشگاه لس‌آنجلس مشغول تحصیل می‌شود و در رشته مدیریت بازرگانی شروع به درس خواندن میکند.اما کلینت ایستوود که هرگز حوصله درس و مشق را نداشت این بار نیز پس از یک سال تحصیل در این رشته، دانشگاه را به عشق بازیگری و حضور در دنیای پر زرق و برق هالیوود رها می‌کند.

ریچارد اسکیکل (Richard Schicel)، کتابی از زندگینامه کلینت ایستوود را نگارش کرده و در این کتاب مدعی است ایستوود در ابتدا از بازیگری تنفر داشت اما برای شما گفتیم که کارهای مختلفی را در زندگی تجربه کرد و از آنجایی که این کارها را سخت و دشوار می‌دانست، فکر میکرد بازیگری آسان است و به همین دلیل نیز سراغ هنرپیشگی رفت.به همین دلیل نیز ابتدا بازیگری را دست‌کم می‌گرفت اما وقتی به‌صورت حرفه‌ای وارد این کار شد به دشواری هنرپیشگی پی‌برد و سلانه‌سلانه به این حرفه علاقه‌مند شد و بر مشکلات این کار غلبه پیدا کرد.

عکس هایی از شباهت سحر دولتشاهی و کلر دانس

ازدواج و وضعیت تاهل کلینت ایستوود

بیشترین جستجوها در بیوگرافی کلینت ایستوود درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

کلینت ایستوود در طول زندگی‌اش تاکنون در چندین رابطه با افراد مشهور دیگر بوده. افرادی چون کاترین دنو، جیل بنر، ایگر استیونز، جمی رز، شان سبر و ان هریس.

وی در سن ۲۳ سالگی با مگی جانسون ازدواج کرد. البته خود ایستوود در این زمینه می‌گوید که این ازدواج برای او خیلی زود بود. حدوداً ۱۰ سال بعد و زمانی که وی در دادگاه برای طلاق مگی جانسون بود، به علت رابطه‌اش با روکسان تنس، پدر اولین فرزندش به نام کیمبر تنس می‌شود. البته ایستوود تا سال ۱۹۹۶ موضوع ان فرزند خود را تأیید نکرد. کمی بعد که وی مجدداً با مگی جانسون (همسرش) آشتی کرده و وارد رابطه می‌شوند، دو فرزند دیگرش به نام‌های کیل و الیسون متولد می‌شوند. وی در تولد هیچ‌کدام از این دو حضور نداشت. رابطه ایستوود با مگی جانسون خوب نبوده و این رابطه سرد در نهایت در سال ۱۹۸۴ با طلاق به پایان رسید.

کلینت ایستوود و مگی جانسون
کلینت ایستوود و مگی جانسون

وی سپس وارد رابطه‌ای با سوندرا لوک شد. این دو تقریباً به مدت ۱۴ سال با یکدیگر زندگی کردند. در سه سال پایانی این زندگی بود که ایستوود از یک مهماندار هواپیما نیز صاحب دو فرزند به نام‌های اسکات و کاترین شد. ماجرای این فرزندان نیز تا سال ۲۰۰۲ مخفی بود و در نهایت در این سال توسط ایستوود تأیید شد. دخترش کاترین در سال ۲۰۰۴ و در مراسم جایزه گلدن گلوب برای فیلم محبوب میلیون دلاری حضور داشت.

کلینت ایستوود و پسرش اسکات ایستوود

رابطه بعدی وی با فرانسیس فیشر بود. این دو پیشتر در زمان فیلم‌برداری فیلم کادیلاک صورتی با هم آشنا شده بودند و یک دختر به نام فرانچسکا دارند. ایستوود به همراه فیشر در فیلم نابخشوده ظاهر شد. اگرچه رابطهٔ آن‌ها در ۱۹۹۵ به پایان رسید، ولی این دو به شکل دوستانه با هم در ارتباط بودند و در فیلم گناه حقیقی (۱۹۹۹) باز هم در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداختند,

فرانچسکا دختر کلینت ایستوود

در یکی از آخرین رابطه‌های ایستوود، او با دینا رویز، گزارشگر اخبار تلویزیونی ازدواج کرد. این دو در سال ۱۹۹۳ و در یک مصاحبه با هم آشنا شده بودند. این زوج در سال ۱۹۹۶ و زمانی که ایستوود با برگزاری یک مراسم خصوصی در منزلش در لاس‌وگاس وی را شگفت‌زده کرد با هم ازدواج کردند. حاصل این ازدواج یک دختر به نام مگی است.

در اوت ۲۰۱۳ دینا اعلام کرد که وی و همسرش مدتی است جدای از یکدیگر زندگی می‌کنند. در ماه اکتبر همان سال نیز وی درخواست طلاق از ایستوود را کرد. او همچنین درخواست حضانت کامل دخترشان مگی را دارد.

کلینت ایستوود و همسرش دینا ایستوود
کلینت ایستوود و همسرش دینا ایستوود

در همین حال، گفته می‌شود ایستوود هم‌اکنون وارد رابطه‌ای با یک زن استرالیایی به نام اریکا فیشر شده‌است.

کلینت ایستوود و اریکا فیشر

علایق و حقایقی درباره کلینت ایستوود

در ادامه بیوگرافی کلینت ایستوود مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

از سال ۱۹۶۷ کلینت ایستوود مالک شرکت تهیهٔ فیلم خود به نام مالپاسو پروداکشنز است و تقریباً همهٔ فیلم‌های آمریکایی‌اش به جز چهار عدد، همگی از محصولات این کمپانی هستند.

اگرچه که در بیشتر فیلم‌ها ایستوود در حال سیگار کشیدن است، اما در زندگی واقعی وی هیچوقت سیگار نمی‌کشد و بسیار به تغذیه و سلامت بدنی‌اش اهمیت می‌دهد.

در سال 2013 در مصاحبه ای اعلام کرد که مدت 40 سال است که مدیتیشن انجام می دهد.

وی مالک یک مهمانخانه در کالیفرنیاست و همچنین سهامدار کلوپها و زمین های گلف است و از نظر مالی در شرایط خوبی است. بارها به عنوان پولسازترین و پولدارترین بازیگر در سال های پایانی دهه ۱۹۹۰ و سال های ۲۰۰۰ انتخاب شده است.

کلینت ایستوود زمانی که ۲۱ سال بیشتر نداشت با ورزش گلف آشنا شد و از همان زمان تاکنون از هر فرصتی برای بازی گلف استفاده کرده است. داستان علاقه کلینت ایستوود به گلف از این قرار است که در جوانی به همراه دوستانش به زمین گلف می‌رود و سعی می‌کند با تمام قدرت به توپ ضربه بزند، ضربه‌های محکم او نه تنها توپ گلف را به سمت حفره هدایت نمی‌کند بلکه توپ در مسیری دورتر منحرف می‌شود. اما همین قضیه باعث می‌شود او و دوستانش لحظه‌های خوبی را در کنار هم تجربه کنند و به بازی گلف علاقه‌مند شود.

پس از اینکه کلینت ایستوود به شهرت و آوازه‌ جهانی رسید، شخصیت‌های بزرگی او را به بازی گلف دعوت کردند و کلینت نیز برای اینکه رقیب قابلی برای این شخصیت‌ها در بازی گلف باشد، وقت بیشتری به تمرین این بازی اختصاص داد و در نهایت به یکی از علاقه‌مندان دوآتشه گلف تبدیل شد.

علاقه کلینت ایستوود به بازی گلف
علاقه کلینت ایستوود به بازی گلف

حدود سال‌های ۱۹۹۰ بود که کلینت ایستوود گواهینامه پرواز با هلیکوپتر را گرفت و در همان زمان نیز یک فروند هلیکوپتر خریداری کرد، او از آن زمان تاکنون بارها سوار بر هلیکوپتر دیده شده است و فاصله میان خانه‌اش در شهر کارمل را تا هالیوود با هلیکوپتر طی می‌کند تا از یک طرف گرفتار ترافیک نشود و از طرف دیگر خودش را مهمان مسافرتی هوایی با هلیکوپتر کند.

در ۵ فوریه ۲۰۱۴ ایستوود موفق به نجات یک فرد از مرگ شد. این مرد در حال خفگی بود که ایستوود توانست جان وی را نجات دهد.

معرفی فیلم کیک محبوب من و کشف حجاب یکی دیگر از بازیگران زن

ایستوود به عنوان یک جمهوری‌خواه نام‌نویسی کرد تا در سال ۱۹۵۲ به دوایت آیزنهاور رأی دهد و از مبارزات انتخاباتی ریچارد نیکسون برای ریاست جمهوری در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ حمایت کرد. به هر روی در جریان رسوایی رسوایی واترگیت ایستوود از اخلاقی بودن اقدامات نیکسون و نحوهٔ مدیریت جنگ ویتنام انتقاد کرد و آن را «غیراخلاقی» دانست.

ایستوود به همراه لوئیس گوست، جونیور و رئیس جمهور رونالد ریگان در ژوئیه ۱۹۸۷
ایستوود به همراه لوئیس گوست، جونیور و رئیس جمهور رونالد ریگان در ژوئیه ۱۹۸۷

ایستوود از جنگ‌های آمریکا در کره (۱۹۵۰–۱۹۵۳)، ویتنام (۱۹۶۴–۱۹۷۳)، افغانستان (۲۰۰۱–تاکنون)، و عراق (۲۰۰۳–۲۰۱۱) ناراضی بود و معتقد است آمریکا نباید نقش پلیس جهانی را ایفا کند. او خود را «خیلی فردگراتر از این که بخواهد دست چپی یا دست راستی» باشد، در ۱۹۷۴ خود را غیرسیاسی و میانه‌رو و در ۱۹۹۷ «لیبرترین» خوانده‌است. ایستوود گفته من خود را محافظه کار نمی‌دانم، و در عین حال گفته چپگرای تندرو نیز نیست. او گاه گاهی در کالیفرنیا از دموکراتها مثل داین فاینستاین در ۱۹۹۴، سام فر عضو لیبرال مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در 2002, و فرماندار گری دیویس که در ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ به او رأی داد، حمایت کرد.

ایستوود در آوریل ۱۹۸۶ به عنوان شهردار شهر کارمل-بای-د-سی، کالیفرنیا انتخاب شد. وی در این منصب ماهیانه ۲۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کرد. همه دریافت‌های خود از شهرداری را به مرکز جوانان کارمل اهدا کرد. درسال ۲۰۰۱، ایستوود توسط فرماندار گری دیویس به عضویت در کمیسیون پارک و تفریح ایالتی کالیفرنیا منصوب شد. در سال ۲۰۰۴ ایستوود دوباره به این سمت منصوب شد.
در آوریل ۲۰۰۴ وی توسط فرماندار کالیفرنیا به عضویت در کمیسیون فیلم این ایالت درآمد.

فعالیت‌های سیاسی کلینت ایستوود

وقتی کلینت ایستوود جوان‌‌تر بود و حال و حوصله بیشتری داشت، حسابی طرفدار موسیقی بود و به‌خصوص به‌ سبک جاز علاقه نشان می‌داد، او دستی در نوازندگی پیانو نیز دارد و این ساز را به زیبایی می‌نوازد، از طرف دیگر ایستوود صدای خوبی هم دارد و سابقه خوانندگی او به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد. در آن زمان کلینت ایستوود تک‌آهنگ «دختر ناشناس رؤیاهایم» را منتشر کرد.در سال ۲۰۰۱ نیز شاهد انتشار آلبوم اجرای زنده او با چندین نوازنده جاز بودیم، این آلبوم طرفداران زیادی پیدا کرد و در میان علاقه‌مندان موسیقی جاز محبوب شد.

در دوران نوجوانی به جمع آوری مار ها علاقه ی زیادی داشت و 13 مار را در کلکسیون خود نگهداری می کرد.

کلینت ایستوود چپ دست است.

به علت آلرژی به موی حیوانات هیچ حیوان خانگی ندارد.

ستاره ای در پیاده روی مشاهیر هالیوود ندارد.

تجربه نشان داده است چهره‌های موفق و سلبریتی‌های خودساخته، میانه خوبی با درس و مدرسه نداشته‌اند و در دهه ۴۰ و زمانی که خانواده ایستوود در کالیفرنیا اقامت داشتند، ایتسوود به دبیرستانی در این ناحیه می‌رفت و به دلیل شیطنت‌های زیادی که در مدرسه انجام می‌داد، از دبیرستان اخراج شد. ناگفته نماند کلینت ایستوود بابت اخراج از دبیرستان خیلی هم ناراحت نشده بود چرا که اهل درس و مشق نبود و در مدرسه درجا می‌زد. کلینت ایستوود مدتی بعد در دبیرستان فنی اوکلند (Oakland)، ثبت‌نام کرد و بعید می‌دانیم از این دبیرستان نیز فارغ‌التحصیل شده باشد.

ایستوود در دوران نوجوانی در کارخانه فولاد مشغول کار شد و مدتی نیز به فروشندگی پرداخت، مدتی نیز به تعمیرات قطعات هواپیمای بوئینگ مشغول شد و در یک بازه زمانی به عنوان هیزم‌شکن در ایالت اورگن (Oregon) فعالیت کرد. در آن زمان تنه یک درخت روی پای او افتاد و زانوی کلینت ایستوود آسیب جدی دید.

از قرار معلوم کلینت ایستوودی که در فیلم‌ها ابایی از کشت و کشتار ندارد، در زندگی شخصی علاقه‌ای به حضور در میدان نبرد نداشت و ادامه تحصیل و درس‌خواندن در دانشگاه را بهانه کرد تا نیروهای ارتش از اعزام او به کره منصرف شوند.در این زمینه یکی ازهمکلاسی‌های کلینت ایستوود روایت جالب دیگری از دلیل عدم حضور او در ارتش ذکر می‌کند و مدعی است در سال ۱۹۵۱ کلینت ایستوود برای حضور در نبرد به ارتش فراخوان می‌شود اما کلینت زرنگی می‌کند و خودش را عاشق دختر فرمانده پادگان نشان می‌دهد، همین امر نیز باعث می‌شود فرمانده پادگانی که کلینت در آن حضور داشت به او روی خوش نشان دهد و خبری از اعزام او به مناطق جنگی در کار نباشد.

کلینت ایستوود به رغم اینکه پا به سن گذاشته و باید بیشتر به فکر آخرتش باشد، انسان مذهبی نیست و او را در کلیسا‌ نمی‌توان پیدا کرد، در عوض تا دلتان بخواهد ایستوود اهل مدیتیشن است و روزی دوبار مراقبه می‌کند. جالب اینجاست که مدت ۴۰ سال است که کلینت ایستوود مراقبه را در برنامه روزانه‌اش دارد و در سال ۲۰۰۹ طی مصاحبه‌ای با پایگاه خبری جی‌.‌کیو گفت به هرچیزی که بتواند به انسان کمک کند اعتقاد دارد و مهم نیست این چیز از جانب بودا یا کس دیگری آمده باشد. او در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد که در گذشته دین و ایمان قوی‌تری داشت اما این روزها به دین سازمان‌یافته‌ای اعتقاد ندارد و سعی می‌کند با آدم‌های مذهبی کنار بیاید و با آنها همدل باشد.

در اواخر دهه ۸۰ میلادی کلینت ایستوود مزرعه‌ای را که سال احداث آن به اواسط نیمه سده ۱۸ میلادی باز می‌گشت را خریداری کرد. این مزرعه چیزی نزدیک به ۲۲ هکتار وسعت داشت و کلینت برای خرید آن چیزی نزدیک به ۵ میلیون دلار هزینه کرد.او حسابی دستی بر سر و روی این مزرعه کشید و به جای آنکه از آن مصرف کشاورزی داشته باشد، با راه‌اندازی یک هتل و رستوران بزرگ، این مزرعه را به مکان توریستی تبدیل کرد. گفته می‌شود در این رستوران خوراکی‌های بسیار خوبی پیش‌روی مهمان‌ها قرار می‌گیرد و از کباب دنده این رستوران تعریف‌های زیادی شده است. هتلی که در این مزرعه بنا شده نیز با هتل‌های معمولی فرق می‌کند و اتاق‌های متنوعی با محیط روستایی و طبیعی را در اختیار مهمان‌ها قرار می‌دهد. اهالی شهر کارمل از این هتل برای برگزاری مراسم عروسی نیز استفاده می‌کنند.

آیا باران کوثری ازدواج کرده؟
مزرعه زیبای کلینت ایستوود
مزرعه زیبای کلینت ایستوود

شما در حال مطالعه بیوگرافی کلینت ایستوود در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

واقعاً باور‌نکردنی است کلینت ایستوود به‌عنوان کارگردانی پیر در محیط پررقابت هالیوود قصد بازنشستگی ندارد و به رغم‌ اینکه به ۹۰ سالگی نزدیک می‌شود اما همچنان سرزنده و پرتلاش است.در این زمینه در سال ۲۰۱۶ کلینت ایستوود مصاحبه‌ای با پایگاه خبری اسکوایر (Esquire)، انجام داد و در این مصاحبه دلیل شادابی و تلاشی که در سن و سال زیاد دارد از او سؤال شد.
او در پاسخ جواب داد شما به همان اندازه جوان هستید که فکر می‌کنید. در‌واقع این ذهن شما است که شما را دچار محدودیت‌های سنی می‌کند و تا زمانی که فکر کنید جوان هستید، جوان باقی خواهید ماند. او گفت هرگز اجازه نمی‌دهم پیری بر من غلبه کند و درهای ورود پیری به وجودم را همیشه بسته نگه می‌دارم.کلینت ایستوود از آن دسته هنرمندانی است که سن و سال را عدد و رقمی بیش نمی‌داند و به همین دلیل هم هست که در آستانه ۹۰ سالگی هنوز هم پرتلاش و فعال است.

کلینت ایستوود کارگردان باتجربه
کلینت ایستوود کارگردان باتجربه

برداشتهايش‌ به‌ ندرت‌ به‌ پيش‌ از سه‌برداشت‌ مي‌رسد.

بزرگترين‌ درخت‌ (اكاليپتوس‌) قاره‌ آمريكادر زمين‌ محل‌ زندگي‌ او است‌.

مسن‌ترين‌ كارگرداني‌ است‌ كه‌ دو بار اسكارگرفته‌ است‌ اما براي‌ بازي‌ در حسرت‌ اسكار است‌.

شروع فعالیت هنری کلینت ایستوود

در این بخش از بیوگرافی کلینت ایستوود به زندگی حرفه‌ای او نگاهی می‌اندازیم.

او در ابتدا بین سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۷ تقریباً فقط به عنوان بازیگر در فیلم‌ها ظاهر می‌شد. مهم‌ترین نقش‌های او نقش کابوی بدون نام سه گانهٔ سرجو لئونه (به خصوص مشهورترین آنها: خوب بد زشت) و نقش هری در سری فیلم‌های هری کثیف است.

اولین کار مطرح ایستوود سریال Rowhide (تازیانه) بود که در سال ۱۹۵۸ آغاز شد و سه گانه دلار به کارگردانی سرجیو لئونه در میانه پخش آن تولید شدند. این فیلم توسط استودیوهای یونیورسال ساخته شد.

ولی ایستوود چگونه توانست به یونیورسال راه پیدا کند؟

وقتی ایستوود در فورت ارد بود توسط یکی از آشنایان قدیمی به نام چاک هیل که پس از مدتها دوباره به هم رسیده بودند به یکی از استودیوهای یونیورسال راه پیدا کرد و در آنجا با فیلمبردار یک پروژه به نام ایروین گلاسبرگ آشنا شد. گلاسبرگ ترتیبی داد که از ایستوود در حضور کارگردان یعنی آرتور لوبین تست بازیگری گرفته شود. کارگردان که پس از ملاقات و صحبت با ایستوود از دیدن قد و قواره (یک متر و ۹۳ سانتیمتر) و فیزیک ایستوود شگفت زده و راضی بود از قدرت بازیگری ایستوود ناامید به نظر می رسد.

الوبین بعدها گفت: «او زیاده از حد آماتور بود، حتی نمیدانست از کدام طرف باید چرخید، جلو رفت یا کاری را انجام داد.» لوبین به او پیشنهاد کرد که در کلاس بازیگری شرکت کند و البته با او قراردادی با دستمزد هفته ای صد دلار بست. حالا او یک شغل نسبتا مناسب یافته بود. بعد از امضای قرارداد ایستوود به خاطر رفتار شق و رق، چشمان تابدار و نیمه باز و خطوط اطراف دهان و صدایش مورد انتقاد قرار می گرفت. چیزهایی که بعدها به «علامت ویژه» او در بازیگری تبدیل شد. از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۸ که ایستوود در سریال تازیانه شروع به بازی کرد کار در استودیوهای یونیورسال برای وی یک شغل بود. همانند کار در پمپ بنزین یا مشاغل دیگری که تجربه کرده بود. ایستوود در این دوران در فیلمهای رده ب نقش های بی اهمیتی بازی می کرد. از نظر نظم و علاقه نیز معروف است که همیشه می کرد. از نظر نظم و علاقه نیز معروف است که همیشه دیر به جلسات صبح می رسید.

در سال ۱۹۵۴ جک آرنولد، فیلمی با نام «موجودی از باتلاق سیاه» (The Creature from the Black Lagoon) را کارگردانی کرد، این فیلم با موفقیت خوبی در گیشه روبرو شد و مدتی بعد شاهد ساخت دومین قسمت آن با نام «انتقام یک موجود» (Revenge of the Creature) روی پرده رفت.

این فیلم داستانی علمی تخیلی داشت و یک بار دیگر جک آرنولد کارگردانی آن را بر عهده گرفت. جالب است بدانید اولین حضور رسمی کلینت ایستوود در این فیلم رقم خورد و همان‌گونه که انتظار می‌رفت ایستوود به‌عنوان یک هنرپیشه تازه‌کار در این فیلم نقش یک دستیار آزمایشگاه را بازی کرد. اما همین فیلم باعث شد تا ایستوود رسما به دنیای سینما معرفی شود و در آینده شاهد درخشش او در فیلم‌های زیادی بودیم.

مینی سریال جذاب شوگان را از دست ندهید

اولین حضور رسمی کلینت ایستوود در یک فیلم هالیوودی

در فیلم هرگز نگو خداحافظ نقش کوتاهی در مقابل راک هادسن بازی کرد و در یکی از فیلم های جک آرنولد به نام تارانتولا به عنوان خلبان یک اسکادران هوایی ظاهر شد و نقش نسبتا بلندی در فیلم خانم فروشنده به کارگردانی لوبین بازی کرد. هر چند پس از اولین نقش تلویزیونی اش در یونیورسال در فیلم آلن در سرزمین سینما (با بازی تونی کرتیس) در سال ۱۹۵۵ مصمم به کار جدی و توسعه فعالیت خود شد

شرکت فیلم‌سازی یونیورسال کلینت ایستوود را اخراج کرد

درسال ۱۹۵۹، پس از اینکه چیزی نزدیک به ۵ سال کلینت ایستوود برای شرکت فیلم‌سازی یونیورسال کار کرده بود از این شرکت اخراج شد. در طی این سال‌ها یونیورسال، نزدیک به ۱۱ فیلم ساخت که در ۹ فیلم از این تعداد، شاهد حضور نه‌چندان برجسته کلینت ایستوود بودیم.

در میان این فیلم‌ها می‌توان به فیلم «کمینگاه گذرگاه کریمسون» (Ambush at Crimson Pass) اشاره کرد که کلینت ایستوود نیز در آن حضور داشت و بعدها این فیلم را به‌عنوان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های سینمای وسترن دانست.

برت رینولدز، (Burt Reynolds)، یکی از هنرپیشه‌های کهنه‌‌کار هالیوود مدت‌ها بعد در مصاحبه‌ای در برنامه لری کینگ به این مجری گفت او و کلینت ایستوود تقریباً در یک بازه زمانی در استخدام یونیورسال بودند و همیشه بر این باور بود که هر دو بازیگر همزمان اخراج خواهند شد، چنین اتفاقی نیز صورت گرفت و برت رینولدز و کلینت ایستوود در سال ۱۹۵۹ از یونیورسال اخراج شدند.

ظاهراً کلینت ایستوود خیلی آهسته صحبت می‌کرد و دندان‌های او نیز ظاهر زیبایی نداشت، از طرف دیگر مدیران یونیورسال به برآمدگی گلوی کلینت ایستوود نیز اشکال گرفتند و از آنجایی که ایستوود به‌عنوان یک بازیگر فکری برای برطرف کردن این موارد بر نمی‌داشت از یونیورسال اخراج شد. در کنار این موارد بازیگری کلینت ایستوود نیز چنگی به دل نمی‌زد و مدیران یونیورسال به او می‌گفتند اگر حتی برای برآمدگی گلو و دندان‌هایش نیز فکری بردارد باز هم از آنجایی که بازیگری بلد نیست، جایی در فیلم‌های بعدی یونیورسال ندارد.

ایستوود سپس به آژانس مارش ملحق شد. هر چند لوبین بزرگترین نقش تا آن روز را در فیلم اولین بار خانم فروشنده سیار (۱۹۵۶) و سپس متواری در ژاپن بدون قرارداد رسمی به وی داد ولی ایستوود از این کار ناراضی بود. تا اینکه با ایروینگ لئونارد به عنوان مشاور مالی آشنا شد. کسی که بعدها مدعی بود در معرفی و به شهرت رساندن ایستوود در سال های دهه های ۱۹۶۰ و اواخر دهه ۱۹۵۰ نقش اصلی را بازی کرده است. ایستوود او را پدر دوم خود می داند.

در سالهای ۱۹۵۶ علاوه بر تغییر کمپانی لئونارد وی را در نقش های افسران یونیفورم پوش و بالاخره کابوی به جلو می برد. بازی در نقش خلبان، افسر نیروی دریایی… و اغلب در سریال های تلویزیونی رفته رفته چهره او را برای مردم جا انداخت تا اینکه بالاخره نقش رودی یانس را در سریال تلویزیونی «تازیانه» در سال ۱۹۵۸ به دست آورد. هر چند او همیشه گفته که این نقش علاوه براینکه نقش اصلی نبود برای او دلچسب نبود ولی بازی در این سریال تلویزیونی نقطه عطف بیوگرافی کلینت ایستوود است. فیلمبرداری در تابستان در آریزونا آغاز شد و به محض آغاز نمایش و ظرف سه هفته در صدر ۲۰ سریال موفق قرار گرفت. هر چند این سریال هرگز جایزه ای را نبرد ولی در طول سالیان مختلف سریال موفقی بود. تازیانه در سال ۱۹۶۰ به مقام ششم صعود کرد. بازی در این سریال برای چندین ماه هر روز بیش از ۱۲ ساعت و شش روز در هفته چیزی نبود که ایستوود راحت طلب بتواند به سهولت بپذیرد ولی از طرف دیگر پخش گسترده و طولانی مدت و محبوبیت سریال در حدی بود که نقطه عطفی در زندگی کاری ایستوود محسوب میشود. سریال در سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ رفته رفته محبوبیت خود را از دست داد.

هنگام ساخت این سریال در برخی از اپیزودها ایستوود تجربه های کوچک کارگردانی کسب کرد. هر چند نتوانست تهیه کننده را متقاعد کند تا کارگردانی یک قسمت را به وی بسپارد ولی بخشی از نمایش ها را کارگردانی می کرد. به هر حال در فصل تلویزیونی سال های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ سریال لغو و متوقف شد. ایستوود از کارهای کارگردانی و به عنوان غرامت لغو پخش سریال حدود ۱۲۰ هزار دلار دریافت کرد.

درخشش کلینت ایستوود با فیلم یک مشت دلار

اگر اهل سینمای وسترن باشید بدون شک سه‌گانه وسترن سرجیو لئونه را دیده‌اید و به‌خوبی می‌دانید که کلینت ایستوود در این سه‌گانه نقش کابوی بی‌نام و چیره‌دستی را بازی می‌کند که کسی از شر گلوله‌های او در امان نیست.

اواخر سال ۱۹۶۳ اریک فلمینگ همبازی ایستوود در سریال تازیانه پیشنهاد بازی در فیلمی ایتالیایی با نام به خاطر یک مشت دلار را دریافت کرد که آن را رد کرد و فیلم به کسان دیگری هم پیشنهاد شد تا اینکه ریچارد هریسون، ایستوود را به سرجیو لئونه که در آن زمان مشهور نبود پیشنهاد کرد. برای ایستوود مفری درست شده بود تا از شر «تازیانه» خلاص شود.

جدل ایستوود با لئونه در مورد بدون نام بودن کاراکتر، کشیدن سیگار برگ و چند مورد دیگر مانع از پذیرش بازی در فیلم نشد. قراردادی به مبلغ ۱۵ هزار دلار در مه ۱۹۶۴ بسته شد. مدت قرارداد ۱۱ هفته بود و در صورت اجرای به موقع پاداشی نیز به ایستوود داده می شد. فیلم که در اندلس اسپانیا ساخته شد (صحنه های داخلی در استودیو چینه چیتا در ایتالیا) آغازگر رشته فیلمهای موسوم به وسترن اسپاگتی شد و لئونه با این فیلم و دو اثر بعدی یعنی به خاطر چند دلار بیشتر و خوب، بد، زشت موفق به ترسیم جهان ویژه ای شد که در آن ویرانی و خون، تنهایی و بی قانونی به مراتب بیش از وسترن کلاسیک دیده می شد.

نظر بهنوش بختیاری درباره پرسپولیس چیست؟

کاراکتر بینام که توسط ایستوود خلق شد عامل مهمی در رسیدن لئونه به ترسیم این دنیا بود و او در ایتالیا به عنوان یک ستاره جا افتاد. فیلم های بعدی یعنی به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵) و خوب، بد، زشت (۱۹۶۶) که توسط لئونه کارگردانی شدند مجموعه سه گانه ای را به وجود آوردند که به سه گانه دلار مشهور است.

جالب است بدانید در طول‌ بازي‌ در فيلمهاي‌ (خوب‌، بد، زشت‌،)و (سه‌ گانه‌ مردي‌ بدون‌ نام‌) كه‌ فيلمبرداي‌اش‌ 3سال‌ به‌ طول‌ انجاميد، حتي‌ يكبار هم‌ پالتوي‌ خودرا نشت‌

البته در فاصله دو فیلم آخر ایستوود در فیلم «ساحرهها» بازی کرد که توسط دینو دلارنتیس تهیه کننده سه گانه دلار به وی پیشنهاد شد. این کار که ایستوود کمتر از ۲۰ دقیقه در آن نقش داشت و در مقابل سیلوانا منگانو همسر دلارنتیس بازی می کرد چند روز بیشتر از ایستوود وقت نگرفت.

این نکته هم قابل ذکر است که سه گانه دلار تا سال ۱۹۶۷ در آمریکا نمایش داده نشد. در زمان نمایش هر چند گیشه موفقی داشتند ولی توسط منتقدان مورد انتقاد قرار گرفته و به عنوان آثاری سطحی ارزیابی شدند. البته اکنون این فیلم ها به عنوان آثاری در خور و زیبا در تاریخ سینما شناخته میشوند و مورد تقدیر قرار می گیرند.

موقعیت جدید برای او امکانات بیشتری را فراهم می کرد تا نقش کاراکتر «غریبه و خشن» بازی کند. فیلم «طناب اعدام» در سال ۱۹۶۸ که در سال ۱۹۶۹ اکران شد و فیلم های دیگری مثل قلعه عقابها و دو قاطر برای خواهر سارا به کارگردانی دان سیگل و همچنین تنها موزیکال دوران کاری ایستوود با نام دلیجانت را رنگ کن در سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹ آثار بعدی بودند که صرف نظر از برخورد منتقدان وضع مالی ایستوود را عوض کردند. با کمک لئونارد ایستوود کمپانی مستقل خود را با نام مالپاسو تاسیس کرد. انتخاب این نام با الهام از عنوان مرد بدون نام یا مرد بدون گذشته است که در هنگام ساختن سه گانه دلار طرح شد.

ارتباط مجدد او با یونیورسال در موضعی قوی و با قراردادی متفاوت و همچنین آشنایی او با دان سیگل از وقایع مهم زندگی ایستوود در پایان دهه ۶۰ و آغاز دهه ۷۰ محسوب می شوند. فیلم بعدی فریب خورده بود که از همکاری دان سیگل و ایستوود حاصل شد. این فیلم هر چند توسط منتقدان به ویژه در فرانسه با اقبال روبه رو شد ولی از نظر تجاری موفقیتی محسوب نمی شد. برخی دلیل آن را نقش غیر مردانه (در قیاس با آثار دیگر) ایستوود دانسته اند. قبل از فوت ایروینگ لئونارد، او و ایستوود برنامه ای تدوین کرده بودند تا فیلمی با نام «میستی را برایم بنواز» را در مالپاسو تهیه کنند. این فیلم قرار بود به آرزوی دیرینه ایستوود برای کنترل و به اجرا در آوردن ایده های هنری جامه عمل بپوشاند و به عنوان اولین کارگردانی وی ساخته شود. فیلم ساخته شد و مورد استقبال و تحسین قرار گرفت. کسانی چون اندرو ساریس، جی کاکس و آرچر وینستن فیلم را ستودند، کارگردانی ایستوود را تحسین کردند و بالاخره هری کثیف به کارگردانی دان سیگل که شخصیت هری کالاهان باز پرس بی نهایت خشن و بی رحم پلیس را معرفی می کند. این شاید به یادماندنی ترین نقشی است که ایستوود بازی کرد. این اثر که پرفروش ترین فیلم زندگی دان سیگل محسوب می شود دنباله دار بود.

«قدرت مگنوم» (۱۹۷۳) و «فریب مرگ» (۱۹۷۷) به عنوان سری فیلم های اکشن مشهور شد که برخی از نظریه پردازان آنها را آغازگر و نمونه ژانر اکشن می دانند. پس از این فیلمها بود که به ایستوود پیشنهاد شد تا نقش جیمز باند را بر عهده گیرد و البته ایستوود اعتقاد داشت این نقش باید توسط هنرپیشگان بریتانیایی بازی شود و نقش جیمز باند را نپذیرفت. جو کید به کارگردانی جان استرجس اثر بعدی بود که ایستوود در آن بازی کرد. فیلمی که در طول آن به دلیل بیماری ریوی خیلی سختی کشید. در حقیقت مشکلات و سختی های بازیگری یکی از انگیزه هایی بود که موجب تمایل ایستوود به کارگردانی (به خصوص در آثاری که خودش بازی می کرد) می‌شد.

می گویند اوج همکاری ایستوود و دان سیگل فرار از آلکاتراز (۱۹۷۹) است. اگر ایستوود بازیگر به دنبال یک شغل به این کار روی آورده بود ولی ایستوود کارگردان محصول عوامل تاریخی سینمای دهه های ۷۰ و ۸۰ بود و از سوی دیگر زندگی دوران بازیگری و مسائلی از قبیل سختی هایی که مجبور به تحمل آن بود و میل به اعمال سلیقه هنری موجب میشد که ایستوود از ۱۹۷۱ به کارگردانی تمایل پیدا کند.

حواشی شهاب حسینی که منجر به بستن صفحه ی اینستاگرامش شد چه بود؟
کلینت ایستوود در فیلم فرار از آلکاتراز
کلینت ایستوود در فیلم فرار از آلکاتراز

و بدین ترتیب فیلم میستی را برایم بنواز با پیشنهاد ایروینگ لئونارد ساخته شد و با اقبال نسبی منتقدان روبه رو شد. دو سال بعد وقتی دیگر لئونارد در این دنیا نبود، ایستوود اولین فیم وسترن خود را با نام «بر فراز دشتهای رفیع» ساخت. هر چند فیلم گیشه نسبتا موفقی داشت ولی برخورد منفی منتقدان و اهالی سینما به ایستوود ثابت می کرد که دوران لئونه و حتی دان سیگل به سر آمده است. هرچند منتقدان اعتقاد داشتند که در فیلم ایستوود نگاه لئونه و سیگل وجود ندارد و او فقط در ظاهر داستان کابوی تنها و بدون گذشته و شاید خشن را در فیلم به کار گرفته است.

ایستوود سپس به ساختن Breezy(ترجمه های مختلفی برای نام این فیلم به کار برده شده است که بیشتر آن را سر به هوا ترجمه کرده اند) روی آورد. فیلمی عشقی که موجب آشنایی ایستوود با ساندرا لاک به عنوان هنرپیشه فیلم شد؛ کسی که در طول یک دهه در اغلب فیلمهای ایستوود نقش های مهمی را بازی کرد و رل مهمی را در زندگی ایستوود بر عهده گرفت. فیلم با سرعت بالا و هزینه پایین ساخته شد و در آمد نسبتا خوبی داشت. پس از اتمام ساخت این فیلم بود که کمپانی برادران وارنر اعلام کرد که دنباله هری کثیف با نام قدرت مگنوم (۱۹۷۳) با بازی ایستوود ساخته خواهد شد. بازی در فیلم Thunder Bolt & light foot در کنار جف بریجز و جرج کندی و کارگردانی فیلم و کارگردانی فیلم «مجوز ایگر» (۱۹۷۵) که اقتباس از رمان جاسوسی با همین نام از تروانیان بود کارهای بعدی ایستوود بودند.

جوزی ولز یاغی (۱۹۷۶) بر اساس رمان آسا کارتر حاصل کار بعدی وی بود که با بازی پسر جوانش کایل ایستوود و ساندرا لاک ساخته شد و طی آن ایستوود با فیلیپ کافمن که از کارگردانی کنار گذاشته شده بود کشمکش داشت.

بازی در فیلم اینک آخرالزمان اثر کاپولا و فیلمی از تو پست درباره جنگ ویتنام آثاری بودند که در این زمان به ایستوود پیشنهاد شد و او به دلیل اینکه برای ساخت این فیلم ها چند هفته باید در لوکیشن (در اینک آخرالزمان فیلیپین) زندگی می کرد هر دو پیشنهاد را رد کرد و به جای آن به قسمت سوم دنباله هری کثیف با نام ضریب مرگ (۱۹۷۷) پرداخت. فیلمی که بیشترین درآمد را تا آن زمان برای وی داشت. کارگردانی فیلم مبارزه طلب» و یا «مبارزه» آخرین کار ایستوود در دهه ۱۹۷۰ به عنوان کارگردان است.

در دهه ۱۹۸۰ ایستوود هفت فیلم کارگردانی کرد و در بیش از ۱۰  فیلم حضور داشت و البته توضیح این نکته ضروری است که مالپاسو تهیه کننده اغلب این فیلم ها بود. دنباله های چهارم و پنجم فیلمهای هری کثیف و همچنین فیلم هایی چون فایر فاکس (۱۹۸۲) و سوار سفید پوست (۱۹۸۵) و هارت بریک ریچ (۱۹۸۶) هر چند در گیشه موفق بودند ولی با واکنش منفی منتقدان روبه رو شدند. تلاش ایستوود آن بود که علاوه بر استفاده از وجوهی از شخصیتهای خلق شده و موفق قبلی در جنبه های خاصی از کابوی تنها و بدون گذشته فاصله بگیرد و مسائل انسانی، اجتماعی و عاطفی را چاشنی فیلم هایش کند ولی به طور کلی از نظر منتقدان، دهه ۱۹۸۰ دهه موفقی برای ایستوود نبود. قابل ذکر است که آثاری چون برانکو بیلی نیز در دهه ۸۰ توسط ایستوود ساخته شدند که مورد نظر موافق منتقدان قرار گرفتند و البته از گیشه موفقی برخوردار نبودند.

تاثیرات سینمای دهه ۱۹۸۰ امریکا در سینمای ایستوود در دو دهه بعدی مشهود شد. بعد از یکی دو تجربه عمدتا ناموفق که به موضوعات دیگری غیر از موارد تجربه شده می پرداختند، در سال ۱۹۹۲ دوباره به سراغ ژانر وسترن رفت. نابخشوده فیلمی بود که خودش کارگردان آن بود. نقشی که بر عهده گرفت رل یک هفت تیر کش کهنه کار بود، جین هاکمن و مورگان فریمن و ریچارد هریس در مقابل وی بازی می کردند. همچنین فرانسیس فیشر نیز در فیلم بازی می کرد. در حقیقت فیلمنامه این فیلم از ۱۹۷۶ در دست ایستوود بود ولی خودش دلیل به تعویق انداختن ساخت فیلم را جوان بودن (یا به اندازه کافی پیر نبودن) خودش برای نقشی که قرار بود بازی کند، اعلام کرد. می گفت قصد داشته این نقش را به عنوان آخرین نقش وسترن خود بازی بکند و طعم آن را تا آخر با خود داشته باشد.

فیلم نابخشوده در ۹ رشته نامزد اسکار شد و چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردان را برای ایستوود به ارمغان آورد. منتقدان از نظر کیفیت کار را با جویندگان جان فورد کبیر مقایسه کردند. بعد در سال ۲۰۰۸ نابخشوده به عنوان چهارمین فیلم برتر امریکایی در ژانر وسترن مورد تحسین قرار گرفت، در این رای گیری فیلم های Shane و High noon و جویندگان بالاتر از نابخشوده قرار گرفتند. نابخشوده را وسترنی واقع گرا میدانند که در آن علاوه بر ایستوود بزرگان سینما بازی کرده اند. داستان فیلم از سرزندگی و طراوت برخوردار است و ساختار محکم، بازی های درخشان و دیالوگهای فکرشده و موسیقی و تدوین تحسین برانگیز و به هرحال فیلم که توسط ایستوود به لئونه و سیگل تقدیم شده است مرثیه ای بر سینمای وسترن تلقی می شود.

سریال پیکولو ویژه کودکان در فیلیمو

فضای فیلم را یادآور فیلم های نوآر دهه ۱۹۴۰ دانسته اند، و باز یادآوری می کنیم که نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ سالهای واکنش سیاسی اجتماعی لقب دارد و بازگشت نوآر و رشد سینمای ادبی از مشخصه های آن است.

فیلم نابخشوده به کارگردانی کلینت ایستوود جزو ده فیلم برتر وسترن
فیلم نابخشوده به کارگردانی کلینت ایستوود جزو ده فیلم برتر وسترن

روی خط آتش به کارگردانی ولفگانگ پترسون در سال ۱۹۹۳ ساخته شد و این آخرین بار است که ایستوود در فیلمی که خودش کارگردانی نمی کند نقش می پذیرد.

پل های مدیسون کانتی (۱۹۹۵) یک داستان عاشقانه موفق است که بخشی از موفقیت خود را مدیون بازی مریل استریپ است.

کلینت ایستوود در فیلم پل های مدیسون کانتی
کلینت ایستوود در فیلم پل های مدیسون کانتی

قدرت مطلق (۱۹۹۷) و کابویهای فضایی (۲۰۰۰) از آثار موفق دیگر وی بودند و البته جنایت واقعی (۱۹۹۹) و رد خون (۲۰۰۰) که براساس رمانی به همین نام اثر مایکل کانلی ساخته شده است کارهایی هستند که با برخوردهای متفاوتی روبه رو شده اند. توضیح این نکته ضروری است که در مطبوعات و کتب سینمایی نظریات مختلف و گاه کاملا متفاوتی در مورد فیلم های کابویهای فضایی، جنایت واقعی و رد خون می توان دید و این آثار مانند پل های مدیسون کانتی یا نابخشوده با تحسین کامل روبه رو نشده اند. به هرحال رد خون از نظر تجاری با شکست روبه رو شد همان طور که جنایت واقعی حتی نتوانست نیمی از هزینه خود را باز گرداند. فیلم «شکارچی سفید، قلب سیاه» نیز به دلیل اینکه پخش محدودی داشت دچار همین سرنوشت شد. نیمه شب در باغ خیر و شر (۱۹۷۷) براساس رمانی از جان برندت نیز با نقدهای متفاوتی روبه رو شد.

تا اینکه در سال ۲۰۰۳ رودخانه مرموز با بازی شان پن و تیم رابینز با فیلمنامه برایان هلگند ساخته شد. هر چند این فیلم برای ایستوود اسکاری نیاورد ولی نامزدی بهترین فیلم و بهترین کارگردان و برنده شدن شان پن و رابینز و هلگند را در پی داشت و با موفقیت تجاری و اقبال منتقدان روبه رو شد.

اولین فیلم به کارگردانی کلینت ایستوود رودخانه مرموز بود
اولین فیلم به کارگردانی کلینت ایستوود رودخانه مرموز بود

دختر میلیون دلاری (۲۰۰۴) فیلم بعدی بود که اسکار عقب افتاده را به وی رساند و علاوه بر کارگردانی در رشته های بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه زن (هیلاری سوانک) و بهترین هنرپیشه نقش مکمل مرد (مورگان فریمن) جوایز اسکار را درو کرد. در سال ۲۰۰۶ دو فیلم دیگر کارگردانی کرد که هر دو به جنگ دوم جهانی مربوط می شوند.

کلینت ایستوود در فیلم دختر میلیون دلاری
کلینت ایستوود در فیلم دختر میلیون دلاری

نامه هایی از ایوو جیما و پرچمهای پدران ما، که هردو با اقبال روبه رو شدند نامزدی در اسکار و گلدن گلوب را به ارمغان آورده اند. نامه هایی از ایوو جیما اولین فیلم آمریکایی است که به ترسیم جنگ از نگاه دشمن امریکا در جنگ می پردازد. فیلم جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد.

بچه عوضی (۲۰۰۸) با بازی آنجلینا جولی اثر موفق بعدی ایستوود بود.

بالاخره پس از یک وقفه چندساله، کابوی کهنه کار و قهرمان بدون نام، هری کثیف که حالا به قول مارک الیوت (زندگینامه نویس ایستوود) پا به سن گذاشته و به نیکی و فطرت بشر بدگمان است ولی همچنان جنگنده ای است به ضرورت، بازی در فیلم بعدی خود را بر عهده گرفت؛ فیلم با نام گرن تورینو در سال ۲۰۰۸ ساخته شد و با گیشه بسیار موفق روبه رو شد.

شکست ناپذیر در سال ۲۰۰۹ در مورد یک تیم راگبی است که در بازی های جهانی ۱۹۹۵ شرکت می کند. مورگان فریمن و مت دیمون در فیلم بازی کرده اند و یک نامزدی گلدن گلوب در کارنامه فیلم دیده می شود. و «آخرت» (۲۰۱۰) فیلم بعدی ایستوود است که درباره آن می گوید هربار می خواهم کارم را متوقف کنم با داستان تازه ای روبه رو می شوم و با مردمی که به نظر می رسد دوست دارند من برایشان قصه را تعریف کنم. به هرحال فیلم در رده بندی سایتهای سینمایی با درجه قابل قبول» و نقدهای متفاوت روبه رو شد و پخش محدودی در اکتبر ۲۰۱۰ پس از نمایش در جشنواره تورنتو (سپتامبر ۲۰۱۰) داشته است.

ایستوود اثرش دیگری را با نام جی. ادگار (۲۰۱۱) با شرکت لئوناردو دی کاپریو در نقش جی. ادگار هوور (اولین رئیس پلیس فدرال آمریکا) در ۲۰۱۱ ساخت.

درام ورزشی “مشکل منحنی” (Trouble with the Curve) در سال ۲۰۱۲ تنها فیلم کارگردانی شده توسط فرد دیگر بود که کلینت ایستوود پس از ۲۵ سال در آن بازی کرد. این بازیگر مشهور نقش یک دیده بان مسن بیسبال را ایفا می‌کرد.

کلینت ایستوود در فیلم مشکل منحنی
کلینت ایستوود در فیلم مشکل منحنی

در سال ۲۰۱۴ فیلم درام تاریخی ” تک‌تیرانداز آمریکایی ” (American Sniper) به کارگردانی کلینت ایستوود اکران شد، در شش قسمت نامزد جایزه اسکار شد و جایزه اسکار بهترین ویرایش صدا را دریافت کرد. تک تیرانداز آمریکایی بر اساس خاطرات کریس کایل تگزاسی، عضو واحدهای کماندویی نیروی دریایی آمریکا معروف به سیل ساخته شده‌است که در جنگ عراق بسیاری را از بین برد و عراقی‌ها او را شیطان رمادی می‌نامیدند.

کلینت ایستوود در فیلم تک تیرانداز آمریکایی
کلینت ایستوود در فیلم تک تیرانداز آمریکایی

ایستوود در سال ۲۰۱۴ فیلم “پسران نیوجرسی” (Jersey Boys) را کارگردانی کرد. این فیلم یک اثر زندگی نامه‌ای هم می‌باشد که به شکل گیری گروه The Four Seasons، که به نماد یک نسل تبدیل شدند، می‌پردازد.

چه کسی لقب "برلیان صحنه" را به اکبر زنجانپور داد؟

در سال ۲۰۱۵ فیلم “آوردن جنگ به خانه” (Bringing the War Home: The Cost of Heroism) به کارگردانی کلینت ایستوود اکران شد.

ایستوود در سال ۲۰۱۶ درام “سالی” (Sully: Miracle on the Hudson) را تولید و کارگردانی کرد. این فیلم اقتباسی از داستان بالاترین وظیفه (The Highest Duty) زندگی چسلی سولنبرگر و جفری زاسلو است و به فرود اضطراری هواپیمای پرواز ۱۵۴۹ یو اس ایرویز از خطوط هوایی ایالات متحده در سال ۲۰۰۹ می‌پردازد.خلبان چسلی سولنبرگر با ۱۵۵ مسافر و خدمه در رودخانه هادسون نیویورک نشست و جان این افراد را نجات داد. این فرود که “معجزه هادسون” نام گرفت به جای استقبال با انتقادات مواجه شد و حرفه سالی زیر سؤال رفت. این فیلم به وقایع پس از فرود و فعالیت‌های این خلبان قهرمان می‌پردازد.تام هنکس نقش چسلی سولنبرگر را برعهده دارد. نقش‌های اصلی دیگر برعهده لورا لینی و آرون اکهارت است. این فیلم در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۱۶ توسط کمپانی برادران وارنر اکران شد.

کلینت ایستوود و آرون اکهارت در فیلم سالی
کلینت ایستوود و آرون اکهارت در فیلم سالی

آخرین فیلمی که از او دیدم The Mule بود که در آن ایستوود نقش نظامی بازنشسته‌ای را بازی می‌کند که به خاطر نیاز مالی و طمع راننده یک کارتل مواد مخدر می‌شود. آخرین فیلمی هم که او کارگردانی کرد ریچارد جول نام دارد که درباره مردی است که المپیک سال ۹۶ جان بسیاری را از مرگ نجات داد، اما رسانه‌ها به صورت متناقضی او را تروریست دانستند!

آنچه همواره در فیلم‌های وی قابل احساس است، تلخی بیش از حد ولی صادق فیلم‌های اوست که به بحران‌های دنیای اطراف ما می‌پردازد. از جمله جنگ و پیامدهای اشتباه آن، تجاوز، معلولیت و تبعیض نژاد…

لیست آثار هنری کلینت ایستوود

در ادامه بیوگرافی کلینت ایستوود باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

سالفیلمبه عنوانیادداشت
کارگردانتهیه‌کنندهموسیقیهنرپیشهنقش
۱۹۵۵انتقام از مخلوقآریتکنسین آزمایشگاه جنینگزذکر نشده؛ نقش فرعی
فرانسیس در نیروی دریاییآریجونزینقش فرعی
بانو گادایوا کاونتریآرینخستین ساکسونذکر نشده؛ نقش فرعی
رتیلآریرهبر جت اسکادرانذکر نشده؛ نقش فرعی
۱۹۵۶هرگز نگو خداحافظآریویلذکر نشده؛ نقش فرعی
ستاره‌ای در خاکآریتامذکر نشده؛ نقش فرعی
دور از همهٔ قایق‌هاآریمارینذکر نشده؛ نقش فرعی
نخستین بانوی فروشندهٔ دوره‌گردآریسوارکار ماهرنقش فرعی
۱۹۵۷جفتک‌زنی در ژاپنآریخلبان دامبوذکر نشده؛ نقش فرعی
۱۹۵۸اسکادرال لافایتآریجرج موزلینقش فرعی
کمین در گذرگاه سیمارونآریکیت ویلیامزنقش مکمل
۱۹۶۴به خاطر یک مشت دلارآریجو (مرد بدون نام)نقش اصلی
۱۹۶۵به خاطر چند دلار بیشترآریمانکو (مرد بدون نام)نقش اصلی
۱۹۶۶خوب، بد، زشتآریبلوندی (مرد بدون نام)نقش اصلی
۱۹۶۷ساحره‌هاآریچارلینقش کوتاه
۱۹۶۸محکم دارشان بزنآریجد کوپرنقش اصلی
فریب کوگانآریوالت کوگاننقش اصلی
جایی که عقاب‌ها جرئت پیدا می‌کنندآریال‌تی. شافرنقش دوم
۱۹۶۹واگنت را رنگ کنآریآریپاردنرنقش دوم
۱۹۷۰دو قاطر برای خواهر ساراآریهوگاننقش اصلی
قهرمانان کلیآریپی‌وی‌تی. کلینقش اصلی
۱۹۷۱فریب‌خوردهآریجان مک‌برنینقش اصلی
میستی را برایم پخش کنآریآریدیوید گارورنقش اصلی
هری کثیفآریهری کالاهاننقش اصلی
۱۹۷۲جو کیدآریجو کیدنقش اصلی
۱۹۷۳غریبهٔ دشت‌های بالاآریآریغریبه؛ مارشال جیم دانکننقش اصلی
بریزیآریآریمردی در جمعیت اسکلهذکر نشده؛ نقش کوتاه
نیروی مگنومآریهری کالاهاننقش اصلی
۱۹۷۴رعد و برقآریجان (برق‌آسا) دوهرتینقش اصلی
۱۹۷۵تحریم آیگرآریآریجاناتان هملوکنقش اصلی
۱۹۷۶جوسی ولز یاغیآریآریجوزی ولزنقش اصلی
مجریآریهری کالاهاننقش اصلی
۱۹۷۷دستکش آهنیآریآریآریبن شاکلینقش اصلی
۱۹۷۸از هر راهی ولی شلآریآریفیلو بدویهنقش اصلی
۱۹۷۹فرار از آلکاترازآریفرانک موریسنقش اصلی
۱۹۸۰برانکو بیلیآریآریآریبرانکو بیلی مک‌کوینقش اصلی
از هر راهی که می‌توانیآریآریفیلو بدویهنقش اصلی
۱۹۸۲فایرفاکسآریآریآریمیچل گنتنقش اصلی
مرد هانکی‌تانکآریآریآریآریرد استووالنقش اصلی
۱۹۸۳ضربهٔ ناگهانیآریآریآریهری کالاهاننقش اصلی
۱۹۸۴طناب بندبازیآریآریوز بلاکنقش اصلی
گرمای شهرآریآریال‌تی. اسپیرنقش اصلی
۱۹۸۵سوارکار رنگ‌پریدهآریآریآریواعظنقش اصلی
۱۹۸۶مرز دل‌شکستگیآریآریآریآریتوماس گانینقش اصلی
۱۹۸۸استخر مردهآریهری کالاهاننقش اصلی
پرندهآریآری
۱۹۸۹تلانیوس مانک: مستقیم، بی تعقیب‌کنندهآری
کادیلاک صورتیآریتامی نوواکنقش اصلی
۱۹۹۰شکارچی سفید، قلب سیاهآریآریآریجان ویلسوننقش اصلی
تازه‌واردآریآرینیک پولوسکینقش اصلی
۱۹۹۲نابخشودهآریآریآریویلیام (ویل) بارینقش اصلی
۱۹۹۳در خط آتشآریمأمور سازمان مخفی فرانک هوریگاننقش اصلی
یک دنیای بی‌نقصآریآریآریرد گارنتنقش دوم
۱۹۹۵پل‌های مدیسون کانتیآریآریآریآریرابرت کینکیدنقش اصلی
ستاره‌ها روی هنریتا می‌افتندآری
کسپرآریخودشذکر نشده؛ نقش کوتاه
۱۹۹۷قدرت مطلقآریآریآریآریلوتر ویتنینقش اصلی
نیمه‌شب در باغ خوب و بدآریآری
۱۹۹۹جرم درستآریآریآریآریاستیو اورتنقش اصلی
۲۰۰۰گاوچران‌های فضاآریآریآریفرانک کورویننقش اصلی
۲۰۰۲کار خونآریآریآریتری مک‌کالبنقش اصلی
۲۰۰۳رودخانهٔ میستیکآریآریآری
۲۰۰۴دختر میلیون دلاریآریآریآریآریفرانکی داننقش اصلی
۲۰۰۶پرچم‌های پدران ماآریآریآری
نامه‌هایی از ایووجیماآریآری
۲۰۰۷گریس رفتهآری
۲۰۰۸بچهٔ جایگزینآریآریآریجمعه ۲۴ اکتبر ۲۰۰۸
گرن تورینوآریآریآریآریوالت کوالسکینقش اصلی
۲۰۰۹شکست‌ناپذیرآریآری
۲۰۱۰آخرتآریآریآری
۲۰۱۱جی. ادگارآریآریآری
راه کوروساواآریخودش
۲۰۱۲مشکلی با منحنیآریآریگاس لابلنقش اصلی
۲۰۱۴پسران نیوجرسیآریآری
تک‌تیرانداز آمریکاییآریآری
۲۰۱۶سالیآریآری
۲۰۱۸قطار ۱۵:۱۷ به مقصد پاریسآریآری
مولآریآریآری
۲۰۱۹ریچارد جولآریآری
۲۰۲۱ماچوی گریانآریآریآری
هر آنچه درباره خانواده الناز شاکردوست باید بدانید

^  I ذکرشده برای اجرای ترانه‌ای در فیلم
^  II ذکرشده برای نوشتن ترانه‌هایی برای فیلم
^  III ذکرشده برای ساختن موسیقی ترانه‌ای برای فیلم
^  IV ذکرشده برای موسیقی اصلی

تلویزیون

در اوایل دوران بازیگری، ایستوود نقش‌های کوتاه بسیاری را در مجموعه‌های گوناگون تلویزیونی بازی کرده‌است. فهرست زیر شامل نقش او در سریال‌های مختلف، برنامه‌های تلویزیونی، برنامه‌های گفتگو، مصاحبه‌ها و سایر حضورهای او در تلویزیون است.

سالعنوانذکرشده به عنوان
سریالیادداشتکارگردانهنرپیشهنقش
۱۹۵۵آلن در سرزمین فیلم‌هافیلم تلویزیونیآریاردرلی
گشت بزرگراه۱ قسمت: “موتورسیکلت ای”آریجو کیلی
۱۹۵۶روزهای دره مرگ۶ قسمتآریجان لوکاس
۱۹۵۷داستان غرب۱ قسمت: “خشم ایته”آری
۱۹۵۸ورود به نیروی دریایی۱ قسمت: “ساعت تنها”آریبرنز
۱۹۵۹میوریک۱ قسمت: “دویل موقع غروب”آریرد هاردیگان
۱۹۵۹پوست خام۲۱۷ قسمتآریرودی یتس
۱۹۶۲خانم اد۱ قسمت: «کلینت ایستوود خانم اد را ملاقات می‌کند»آریخودش
۱۹۸۵داستان‌های شگفت‌انگیز۱ قسمت: «وانسا در باغ»آری
۲۰۰۳آبی‌ها۱ قسمت: «پیانوی آبی‌ها»آری
۲۰۰۹جانی مرکر: رویاهای منآریآریخودش

^ V تهیه‌کننده

جوایز و افتخارات کلینت ایستوود

در ادامه بیوگرافی کلینت ایستوود در جدول‌های جداگانه می‌توانید جوایز و افتخارات او را مشاهده کنید.

جایزه اسکار
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳نابخشوده (فیلم ۱۹۹۲)اسکارنامزدجایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد
برندهجایزه اسکار بهترین کارگردانی
جایزه اسکار بهترین فیلم
۲۰۰۴رودخانه میستیکاسکارنامزدبهترین کارگردانی
بهترین فیلم
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریاسکارنامزدبهترین بازیگر نقش نخست مرد
برندهبهترین فیلم
بهترین کارگردانی
۲۰۰۷نامه‌هایی از ایووجیمااسکارنامزدبهترین کارگردانی
بهترین فیلم
۲۰۱۵تک‌تیرانداز آمریکایی (فیلم)اسکارنامزدبهترین فیلم
جایزه آماندا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریجایزه آماندانامزدبهترین فیلم خارجی
انستیتو فیلم استرالیا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکجایزه ای‌اف‌آینامزدبهترین فیلم خارجی
جایزه بفتا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳نابخشوده (فیلم ۱۹۹۲)جایزه فیلم بفتانامزدجایزه بفتای بهترین فیلم
بهترین کارگردانی
۲۰۰۹Changelingبهترین کارگردانی
بلاکباستر
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۱گاوچران‌های فضاجایزه بلاکباسترنامزدتیم اکشن
جایزه بلو ریبن
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۶پل‌های مدیسون کانتیجایزه روبان آبیبرندهبهترین فیلم خارجی
۲۰۰۵رودخانه میستیک
۲۰۰۶دختر میلیون دلاری
جوایز بودیل
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکBodilنامزدبهترین فیلم آمریکایی
۲۰۰۸Letters from Iwo Jimaبرنده
جایزه سزار
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۸۹پرندهCésarنامزدبهترین فیلم خارجی
۱۹۹۶پل‌های مدیسون کانتی
۲۰۰۴رودخانه میستیکبرنده
۲۰۰۶دختر میلیون دلاری
۲۰۱۰گرن تورینو
۲۰۱۱Invictusنامزد
دیوید دی دوناتلو
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکDavidنامزدبهترین فیلم خارجی
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریبرنده
۲۰۰۷نامه‌هایی از ایووجیمانامزد
۲۰۰۹گرن تورینوبرنده
جایزه انجمن کارگردانان آمریکا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳نابخشودهDGA AwardبرندهOutstanding Directorial Achievement in Motion Pictures
۲۰۰۴رودخانه میستیکنامزد
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریبرنده
۲۰۱۴تک‌تیرانداز آمریکایینامزد
جایزه کارگردانان بریتانیا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریDGGB AwardنامزدOutstanding Directorial Achievement in International Film
جوایز فیلم اروپا
سالفیلمجایزهنتیجه
۲۰۰۳رودخانه میستیکScreen International Awardنامزد
فتوگراما دی پلاتا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳UnforgivenFotogramas de Plataبرندهبهترین فیلم خارجی
۱۹۹۶پل‌های مدیسون کانتی
۲۰۰۴رودخانه میستیک
۲۰۰۶دختر میلیون دلاری
جایزه گلدن گلوب
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۸۹پرندهگلدن گلوبWonبهترین کارگردانی
۱۹۹۳نابخشوده
۲۰۰۴رودخانه میستیکنامزد
۲۰۰۵Million Dollar BabyBest Original Score – Motion Picture
برندهبهریتن کارگردانی
۲۰۰۷پرچم‌های پدران مانامزدبهترین کارگردانی
Letters from Iwo JimaWonبهترین فیلم خارجی
نامزدبهترین کارگردانی
۲۰۰۸گریس رفتهBest Original Score – Motion Picture
Best Original Song – Motion Picture
۲۰۰۹ChangelingBest Original Score – Motion Picture
گرن تورینوBest Original Song – Motion Picture
۲۰۱۰Invictusبهترین کارگردانی
معرفی سریال نیکان جدیدترین سریال شبکه سوم سیما
جایزه گرمی
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۶دختر میلیون دلاریجایزه گرمینامزدBest Score Soundtrack Album for Motion Picture, Television, or Other Visual Media
جایزه فیلم هوچی
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳نابخشودهHochi Film Awardبرندهبهترین فیلم خارجی
۲۰۰۶پرچم‌های پدران ما
جایزه انجمن ملی فیلم ایتالیا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۶دختر میلیون دلاریروبان نقره‌ایبرندهبهترین کارگردانی – فیلم خارجی
جایزه فیلم کینما چونپو
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۴نابخشودهجایزه کینما چونپوبرندهبهترین فیلم خارجی
۱۹۹۶پل‌های مدیسون کانتیبهترین کارگردانی فیلم خارجی
۲۰۰۱گاوچرانان فضابهترین فیلم خارجی
۲۰۰۵رودخانه میستیکجایزه کینما چونپوبهترین فیلم خارجی
جایزه انتخاب بینندگان
۲۰۰۶دختر میلیون دلاریجایزه کینما چونپوبهترین فیلم خارجی
بهترین کارگردانی فیلم خارجی
جایزه انتخاب بینندگانبهترین فیلم خارجی
۲۰۰۷پرچم‌های پدران ماجایزه کینما چونپوبهترین فیلم خارجی
بهترین کارگردانی فیلم خارجی
جایزه انتخاب بینندگانبهترین فیلم خارجی
جایزه لورل
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۶۷لورل طلاییدومبازیگر جدید مرد
۱۹۶۸هشتمبازیگر مرد
خوب، بد، زشتدوماجرای اکشن
۱۹۷۰نهمبازیگر مرد
جایی که عقاب‌ها جرات پیدا می‌کنندچهارماجرای اکشن
۱۹۷۱دهمبازیگر مرد
دو قاطر برای خواهر ساراسومبهترین اجرای اکشن
جایزه فیلم ماینیجی
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۴نابخشودهجایزه فیلم ماینیجیبرندهبهترین فیلم خارجی
۱۹۹۶پل‌های مدیسون کانتیجایزه انتخاب بینندگان
۲۰۰۱گاوچرانان فضاجایزه فیلم ماینیجی
۲۰۰۵رودخانه میستیکجایزه فیلم ماینیجی
هیئت ملی بازبینی فیلم
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۸گرن تورینوجایزه ان‌بی‌آربرندهبهترین بازیگر مرد
جایزه تهیه‌کنندگان سال
سالفیلمجایزهنتیجه
۲۰۰۴رودخانه میستیکتهیه‌کنندگی بهترین فیلمنامزد
جایزه برگزیده مردم
سالجایزهنتیجهبخش
۱۹۸۱جایزه برگزیده مردمبرندهبازیگر مرد محبوب
۱۹۸۴
۱۹۸۵
۱۹۸۷
۱۹۸۸بازیگر محبوب تمام دوران‌ها
جایزه رابرت
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکRobertنامزدبهترین فیلم آمریکایی
۲۰۰۶دختر میلیون دلاری
جایزه سنت جوردی
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۸۹پرندهسنت جوردیبرندهبهترین فیلم خارجی
۱۹۹۳نابخشوده
۲۰۰۴رودخانه میستیک
جایزه ستلایت
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکجایزه ستلایت طلایینامزدبهترین کارگردانی
۲۰۰۶پرچم‌های پدران ماجایزه ستلایتنامزدBest Original Score
جایزه ستلایتبرندهبهترین کارگردانی
۲۰۰۷گریس رفتهجایزه ستلایتبرندهBest Original Song
جایزه ساترن
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۱گاوچرانان فضاجایزه ساترننامزدبهترین بازیگر مرد
بهترین کارگردانی
۲۰۰۹Changelingبهترین کارگردانی
بهترین موسیقی
جایزه انجمن بازیگران فیلم
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴دختر میلیون دلاریبازیگر مردنامزدOutstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
جایزه میراث غرب
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۶۱پوست خامبرنزبرندهبهترین مجموعه تلویزیونی درام
۱۹۶۲
۱۹۶۴
۱۹۹۳نابخشودهTheatrical Motion Picture

انجمن‌های منتقدان

انجمن منتقدان فیلم آرژانتین
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکSilver Condorنامزدبهترین فیلم خارجی
۲۰۰۸نامه‌هایی از ایووجیما
جایزه انجمن منتقدان پخش‌کننده فیلم
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکCritics Choice Awardنامزدبهترین آهنگسازی
بهترین کارگردانی
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریBest Director
بهترین فیلم
۲۰۰۷نامه‌هایی از ایووجیمابهترین کارگردانی
۲۰۰۸گریس رفتهبهترین آهنگسازی
۲۰۰۹گرن تورینوبهترین بازیگر
Changelingبهترین آهنگسازی
انجمن منتقدان فیلم شیکاگو
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکCFCA Awardنامزدبهترین کارگردانی
دختر میلیون دلاریبرندهبهترین کارگردانی
۲۰۰۶نامه‌هایی از ایووجیمانامزدبهترین کارگردانی
۲۰۰۸گرن تورینوبهترین بازیگر مرد
جایزه انجمن منتقدان استرالیا
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۵دختر میلیون دلاریFCCA Awardبرندهبهترین فیلم خارجی
جایزه انجمن منتقدان کانزاس سیتی
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳نابخشودهKCFCC Awardبرندهبهترین کارگردانی
انجمن منتقدان فیلم لندن
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکALFS Awardبرندهکارگردان سال
انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۲نابخشودهLAFCA Awardبرندهبهترین بازیگر مرد
بهترین کارگردانی
جایزه جامعه ملی منتقدان فیلم
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۱۹۹۳UnforgivenNSFC Awardبرندهبهترین کارگردانی
۲۰۰۴رودخانه میستیک
حلقه منتقدان فیلم نیویورک
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴دختر میلیون دلاریNYFCC Awardبرندهبهترین کارگردانی
جامعه منتقدان فیلم آنلاین
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴رودخانه میستیکOFCS Awardنامزدبهترین کارگردانی
۲۰۰۵دختر میلیون دلاری
انجمن منتقدان فیلم سن دیگو
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴Million Dollar BabySDFCS Awardبرندهبهترین کارگردانی
Best Original Score
۲۰۰۶نامه‌هایی از ایووجیمابهترین کارگردانی
جایزه انجمن منتقدان ونکوور
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۴دختر میلیون دلاریVFCC Awardبرندهبهترین کارگردانی
جایزه انجمن منتقدان واشینگتن دی.سی
سالفیلمجایزهنتیجهبخش
۲۰۰۳رودخانه میستیکWAFCA Awardنامزدبهترین کارگردانی
۲۰۰۹شکست‌ناپذیر (فیلم ۲۰۰۹ ایستوود)WAFCA Awardنامزدبهترین کارگردانی

جشنواره‌های فیلم

جشنواره فیلم کن
سالفیلمجایزهنتیجه
۱۹۸۵Pale Riderنخل طلاییNominated
۱۹۸۸پرنده
۱۹۹۰شکارچی سفید، قلب سیاه
۲۰۰۳رودخانه میستیکنخل طلاییبرنده
Golden Coachبرنده
۲۰۰۸Changelingنخل طلایینامزد

جوایز و افتخارات کلینت ایستوود

آلبوم تصاویر کلینت ایستوود

تصاویر کلینت ایستوود

تصاویر کلینت ایستوود
SPACE COWBOYS, Clint Eastwood, 2000

تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود تصاویر کلینت ایستوود

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا