اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبازیگران مردفیلم ایرانی

معرفی فیلم های ترسناک ایرانی که شما را تا مرز سکته میبرد!

فیلم‌های ترسناک طرفداران پر و پا قرصی در سراسر جهان دارند. اما آیا فیلم های ترسناک ایرانی هم از کیفیت بالایی برخوردار هستند؟در این بخش بهترین فیلم های ترسناک ایرانی را به شـما معرفی می‌کنیم. سینمای کشور ایران در ژانر وحشتناک هم فیلم هایي دیدنی در آرشیو خود دارد. فیلم های ترسناک ایرانی بی نظیری همانند شب بیست و نهم کـه ترس را در شـما بیدار می کند، یا فیلم خوابگاه دختران کـه در لحظاتی واقعا هیجان و آدرنالین ناشی از ترس را وارد رگ هاي شـما می کند!

معروف ترین فیلم ترسناک ایرانی کدام است؟

فیلم خوابگاه دختران از معروف ترین فیلم های ترسناک ایرانی است.

جدیدترین فیلم ایرانی در ژانر وحشت کدام است؟

فیلم ایرانی زاوالا جدیدترین فیلم ایرانی در ژانر وحشت است.

داستان فیلم ترسناک ایرانی آن شب چیست؟

فیلم آن شب درباره یک زوج جوان ایرانی است که در هتلی در آمریکا زندانی شده‌اند و توسط نیروهایی بیگانه وادار می‌شوند تا با رازهای یکدیگر روبرو شوند.

سینمای وحشت یکی از محبوب‌ترین ژانرها در دنیای فیلم‌های سینمایی است که در سراسر دنیا طرفداران بی‌شماری دارد. فیلم‌های ترسناک خود زیرشاخه‌های مختلفی را شامل می‌شوند؛ از جمله فیلم‌های مربوط به ارواح، فیلم‌های هیولایی و فیلم‌های اسلشر. اما متاسفانه (شاید هم برای برخی خوشبختانه!) به این ژانر در ایران چندان بهایی داده نشده و نمی‌شود. با اینکه فیلم های ترسناک ایرانی و خارجی در ایران نیز طرفداران خودشان را دارند، اما فیلمسازان ایرانی معمولا ریسک ساخت فیلم های ترسناک ایرانی را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند در ژانرهایی که در ایران کاملا پذیرفته شده و پرفروش هستند فیلم بسازند؛ ژانرهایی مانند فیلم‌های خانوادگی و خصوصا فیلم‌ های کمدی ایرانی.

ژانر وحشت در سینمای ایران با نام «ساموئل خاچکیان» پیوند خورده است. او در دهه 30 فیلم های ترسناک ایرانی قابل توجهی در این ژانر ساخت و موفق شد تا تماشاگران زیادی را جذب سالن‌های سینما کند.با افول سینمای خاچکیان دردهه 40 ، ژانر وحشت و فیلم های ترسناک ایرانی هم به حاشیه رفت. با آغاز دهه 60 با ساخت فیلم های ترسناک ایرانی چون«طلسم» و«شب بیست و نهم» و استقبال مخاطبان از آن‌ها این ژانر تا حدی احیا شد.

اگرچه معمولا این فیلم‌ها آثار چندان قدرتمندی از منظر سینمایی محسوب نمی‌شوند، اما در بین آنها می‌توان به فهرستی از بهترین فیلم های ترسناک ایرانی نیز رسید.اگر طرفدار ژانر وحشت هستید، در این مقاله با معرفی فیلم های ترسناک ایرانی همراه ما باشید.

معرفی فیلم های ترسناک ایرانی

با اینکه فرهنگ ایرانی پر است از خرافه‌های جذاب و وحشتناکی مانند جن و آل و با اینکه فیلم‌های ترسناک در ایران طرفداران زیادی دارند، اما تعداد فیلم های ترسناک ایرانی خیلی کم است. همین موضوع نیز باعث کوتاه شدن فهرست فیلم های ترسناک ایرانی می‌شود. با این حال سال‌هاست که برخی از فیلمسازان در این حوزه مشغول کار هستند و شاید بتوان فیلم شب بیست و نهم به کارگردانی حمید رخشانی و همچنین فیلم خوابگاه دختران به کارگردانی محمدحسین لطیفی را از بهترین فیلم های ترسناک ایرانی دانست. در ادامه همراه ما باشید تا بهترین فیلم های ترسناک ایرانی را به ترتیب سال ساخت برای شما معرفی کنیم.

بیوگرافی اردشیر کاظمی

چرا ترس و فیلم ترسناک؟

جواب این سوال هم ساده و هم سخت است؛ مسلما وقتی از کسی که فیلم ترسناک دوست دارد، درباره‌ این سرگرمی و علاقه‌مندی‌اش بپرسید، خیلی ساده می‌گوید: «چون خوشم می‌آید.» کار وقتی سخت می‌شود که بخواهیم علت و ریشه‌ این علاقه را کشف کنیم. فقط فیلم ترسناک هم نیست؛ بخش عمده‌ای از تجهیزات و وسایل شهربازی‌ها هم هیجان و اضطرابی غیرقابل وصف را به جان مردم تزریق می‌کنند؛ هیجانی که در زندگی روزمره کمتر تجربه‌اش می‌کنیم. قطعا هیچکس دوست ندارد که از ارتفاع زیاد سقوط کند و بعد از برخورد به زمین مثل گوجه فرنگی له شود! اما تجربه‌ امن و بی‌خطر سقوط می‌تواند برای هر کسی جذاب باشد.

همین میل به تجربه هراس و اضطراب کنترل‌شده باعث شده است که ژانر وحشت در طول بیش از یک قرن گذشته به یکی از پویاترین بخش‌های صنعت سرگرمی و سینما تبدیل شود. تا جایی که می‌شود گفت بازی‌های ویدیویی ترسناک و سرگرمی‌های جمعی و فیزیکی مانند اتاق‌ فرار، از دل فیلم های ترسناک بیرون آمده‌اند. این میل به ترسیدن در میان مخاطبان ایرانی هم وجود داشته و دارد، اما سینمای ایران کمتر قادر بوده است تا به آن پاسخ درخوردی بدهد.

دهه شصت، شروع دوباره

تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، دیگر هیچ اثری در ژانر وحشت ساخته نشد. اما در اواسط دهه شصت، با جان گرفتن دوباره سینما، توجه کارگردان‌ها، به سمت این ژانر دوباره جلب شد. «طلسم» اولین فیلمی بود که پس از گذشت ۲۰ سال، تولد دوباره ژانر وحشت در سینمای ایران محسوب می‌شد.

فیلم ترسناک طلسم | 1365

«طلسم» داریوش فرهنگ درسال 65 شكل گرفت.فیلم طلسم از اولین فیلم های ترسناک ایرانی فیلمی كه داستانش هیچ جهت گیری اجتماعی و حتی سیاسی مشخصی نسبت بـه جریان‌هاي جاری در سینمای کشور ایرانِ آن سالها را نداشت، بلكه تنها روایتی بود كه می‌خواست خیال رابا ترس و تعلیق درآمیزد.

بخش عمده ای از داستان فیلم در یک عمارت قدیمی اتفاق می‌افتد، به جز دو سکانس ابتدایی که حال و هوای عروسی دارد، از دقیقه ده به بعد و از جاییکه عروس و داماد فیلم در را رسیدن به سراوان در دل جنگل گرفتار طوفان می‌شوند و به ناچار مجبور می‌شوند تا به قصری در دل جنگل پناه ببرند فضای دلهره و ترس بر فضای فیلم آرام آرام مستولی می‌شود. در همان بدو ورود عروس و داماد قصه با پیشکار قصر مواجه می‌شوند. پوشش او که جامه‌ای سیاه برتن دارد، جنس صدایش و مجموعه رفتارهایی که دارد همگی از عناصری هستند که آدرنالین مخاطب را بالا می‌برند. «طلسم» یکی از فیلم‌های ماندگار دهه شصت است که طی سال هاي 65 تا 68 نامزد دریافت چهار سیمرغ از چهار دوره از جشنواره فیلم فجر شد. این فیلم در اکران عمومی هم موفق ظاهر شد.

نگاهی بر سریال ترکی پرطرفدار گل های خونی

فیلم طلسم از فیلم های ترسناک ایرانی

فیلم شب بیست و نهم | 1368

فیلم «شب بیست و نهم» ساخته حمید رخشانی درسال 68، بی شك یکی از مهمترین فیلم های ترسناک ایرانی اسـت.

فیلم «شب بیست‌ونهم» روی همان باور قدیمی آمدن آل بالای سر زن باردار و بردن بچه استوار شده است. زنی که به زندگی محترم حسادت می‌کند سعی می‌کند به ترفندهای مختلف او را بترساند تا جایی که محترم دیگر توانایی رسیدگی به زندگی‌اش را از دست می‌دهد و از دنیا می‌رود. اولین مواجهه‌ی مخاطب با صحنه‌های ترسناک فیلم، دیدن یک کالبد سیاه بالای پشت بام خانه‌ی محترم است. این کالبد مدام به محترم نزدیک می‌شود. گاهی اوقات اورا داخل آینه در پشت سر او می‌بینیم و گاهی اوقات صدایش را از زیرزمین می‌شنویم. ترسناکترین صحنه‌ی فیلم زمانی است که پدر محترم با این زن مواجه می‌شود و ما صورت دفرمه‌ی او را زیر جوراب می‌بینیم. این فیلم زمان اکران با استقبال زیادی روربه‌رو شد و حتی در پخش تلویزیونی هم بازدید بسیاری داشت. هنوز هم به عنوان ترسناکترین فیلم ایرانی به حساب می‌آید.

فیلم شب بیست و نهم

فیلم مردی در آینه | 1370

ساموئل خاچیکیان از دهه شصت فعالیت خود را در سینما با ساخت فیلم جنگی «عقاب‌ها» از سر گرفت و در ادامه در ژانر سرقت فیلم «یوزپلنگ» را ساخت. موفقیت تجاری اولی و البته استقبال نصفه و نیمه فیلم دومی موجب احیای دوباره این کارگردان شد. اما سیاست‌های خاص دولت در دهه 60 موجب شد تا خاچکیان مجبور شود برای ادامه فعالیت فیلمسازی‌اش ، اثری به نام «چاوش» را بسازد. این فیلم در بستر سینمای دینی که بعدها به معنا گرا تغییر نام داد ساخته شد و که ماحصلش برای خاچکیان یک شکست تمار عیار بود. او بعد از ساخت این فیلم اجازه پیدا کرد تا در ژانر مورد علاقه‌اش یعنی ژانر وحشت فیلمی را جلوی دوربین ببرد. سال 1370 ساموئل«مردی در آینه» را ساخت. فیلمی که کاملا در چارچوب ژانر و براساس تمام مختصات این گونه سینمایی ساخته شد. این فیلم اگرچه بازگشت دوباره خاچکیان به عرصه ژانر وحشت بود اما نتوانست موفقیتی را برایش به ارمغان بیاورد.

فیلم مردی در آینه

فیلم ساحره | 1376

«ساحره» از فیلم های ترسناک ایرانی و یکی از متفاوت‌ترین آثار داوود میرباقری است. ماجرای فیلم درباره دختری به نام رعناست که از شهرستان به تهران آمده تا تئاتر بخواند. در یکی از اجراهایش با مردی ثروتمند آشنا می‌شود و بعد مدتی درخواست ازدواج او را می‌پذیرد. بعد از ازدواج شرایط تغییر می‌کند و رعنا با اتفاقهای عجیبی در آن خانه روبه‌رو می‌شود. پس از مدتی می‌فهمد که بهرام با کسی در آن خانه در رابطه است که او نمی‌داند. اینجاست که با نقش دوم ویشکا آسایش مواجه می‌شویم. مانکنی شبیه به رعنا که مرد او را از خارج آورده و هرشب با او صحبت می‌کند. رعنا می‌فهمد به خاطر شباهتش با آن مانکن است که از او تقاضای ازدواج شده است. رعنا خودش را به شکل مانکن در میآورد و کنار او می‌ایستد. مرد ناگزیر از انتخاب است و بالاخره مانکن را نابود می‌کند.

بیماری سخت مارال فرجاد که او را از بازیگری دور کرده است چیست؟

فیلم ساحره

دهه هشتاد، سال‌های دوباره ترس در سینما

با پایان دهه شصت، پرونده ژانر وحشت تقریبا برای حدود ده سال در ایران بسته شد. اتمام جنگ و فضای بازتر سیاسی در دهه هفتاد، شکل جدیدی از سینما را طلب می‌کرد. چهره‌های جدید وارد سینما شدند، پای سینمای ایران به فستیوال‌های جهانی باز شد و کم‌کم هر کارگردانی ژانر و ساختار مورد علاقه خود را پیدا کرد. اما در این میان ژانر وحشت بازهم در گوشه‌ای باقی ماند. تا اینکه بلاخره در سال ۱۳۸۰ محمدعلی سجادی با ساخت «اثیری»، باعث بازگشت دوباره این ژانر به سینما شد.

فیلم اثیری ؛ از فیلم های ترسناک ایرانی | 1380

محمد علی سجادی، فیلمسازی در حوزه اجتماعی اسـت کـه گرایش بـه سینمای واقع گرایانه شاید اصلی ترین عنصر فیلم هایش باشد. او قبلا نیز از این قبیل داستان‌ها با ژانرهای جنایی در کارنامه هنری خود داشته اسـت با این تفاوت کـه پرداخت سجادی بـه این داستان‌هاي رازآلود، همواره دارای شکل دقیق و حساب شده‌اي بوده اسـت.

در ابتدای فیلم «اثیری» اما فیلمساز با نشان دادن حالت خلسه‌اي از خورشید «هانیه توسلی» و ارتباط او با یک روح سرگردان، پرده از راز یک جنایت مخوف برمی‌دارد. اثیری با حرکت در روندی آرام تا انتها ، تماشاگر رابه شکلی عمیق و درونی با فضای قصه و شرایط روحی شخصیت‌هاي فیلم درگیر می کند… این فیلم محصول سال 80 اسـت.

فیلم اثیری ؛ از ترسناک ترین فیلمهای ایرانی

فیلم رز زرد |1381

رز زرد از فیلم های ترسناک ایرانی در ژانر دلهره‌آور به کارگردانی داریوش فرهنگ و نویسندگی علی خودسیانی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش و عبدالله علیخانی است. که در سال ۱۳۸۱ منتشر شد. امین حیایی، بهرام رادان، حدیث فولادوند، مرجان محتشم، داریوش فرهنگ، حشمت‌الله آرمیده، مریم نیک‌رفتار و جلیل ملک‌زاده از بازیگران این فیلم هستند خلاصه فیلم داستان درباره دو عروس و داماد است که در شب عروسی شان سفری را آغاز کرده و در مسیر راه با هم آشنا می‌شوند. در مسیر جاده شمال با مردی تصادف می‌کنند و فکر می کنند که مرده است و…

بیوگرافی مهدی میامی "غلومی سریال ستایش" و همسر جوانش آهو کاظمی

فیلم رز زرد

فیلم ترسناک خوابگاه دختران |1383

«خوابگاه دختران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و براساس فیلمنامه ایرج طهماسب نوشته شده و در عین متعلق بودن به ژانر وحشت، حال و هوای کمدی آثار طهماسب را هم دارد. ماجرای فیلم درباره چند دختر است که به خاطر آماده نبودن خوابگاه دانشجویی مجبورند در خانه‌ای نزدیک خرابه زندگی کنند. خرابه‌ای که به گفته‌ی اهالی، جن دارد . آنها که به جن و روح باور ندارند اما کم‌کم اتفاقاتی رخ می‌دهد که نمی‌توانند بی‌تفاوت بمانند. این دلهره در کل فیلم وجود دارد. صحنه‌هایی مثل بیرون آمدن دست قاتل از لوله بخاری یا بریدن شدن سر سکینه خانم و … مهمترین صحنه‌های ترسناک فیلم هستند.«خوابگاه دختران» یکی از موفق ترین فیلم های ترسناک ایرانی است. این فیلم سال 83 فروش خوبی داشت و پای خیلی‌ها را به سینما باز کرد.

فیلم ترسناک خوابگاه دختران

فیلم ایرانی ترسناک قتل آنلاین |1384

یکی دیگر از فیلم های ترسناک ایرانی، فیلم قتل آنلاین محسوب می‌شود که درباره یک قاتل سریالی است. یکی از دوستان شهاب و لیلا در شب عروسی‌شان به قتل می‌رسد و چند روز بعد دخترخاله شهاب نیز کشته می‌شود. قتل‌ها ادامه دارند و پدر لیلا، سرهنگ سالاری سعی در پیدا کردن قاتل دارد.

فیلم ایرانی ترسناک قتل آنلاین

فیلم ترسناک اقلیما |1385

فیلم «اقلیما» یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های کارنامه عسگرپور و از فیلم های ترسناک ایرانی است. ماجرا درباره زنی است که بلافاصله بعد از به دنیا آمدن، مادرش را از دست داده است همیشه از به دنیا آمدنش احساس گناه می‌کند. او در بزرگسالی هم زیر نظر روانپزشک است و همه به او القا می‌کنند که درگیر توهم است. همسرش از این توهم استفاده می‌کند تا به همراه منشی شرکت او را بترساند و اموالش را به دست بیاورد. همه چیز با تماشای یک تار موی طلایی روی کت همسرش شروع میشود. او در کابوس‌هایش زنی موطلایی را کنار همسرش می‌بیند و کم‌کم در واقعیت هم با او مواجه می‌شود. در خانه‌اش مدام همه چیز گم می‌شوند. وسایل خانه‌اش بهم می‌ریزند و سایه‌هایی پشت سرش می‌بیند و نهایتا به قتل می‌رسد.خیلی‌ها از آن به عنوان تجربه‌ای ناکام در ژانر وحشت نام می‌برند. «اقلیما» آنطور که انتظار می‌رفت فروش نکرد.

فیلم ترسناک اقلیما

فیلم پارک وی | 1386

«پارک‌وی» با اینکه به عنوان یک فیلم ژانر وحشت در زمان اکران سروصدای زیادی راه انداخت و پای مخاطبان زیادی را به سینماها باز کرد اما جزو فیلم‌های مهم کارنامه جیرانی نبود. ماجرا درباره پسری به اسم کوهیار است که به بیماری جنون مبتلاست. او به دختری به نام رها علاقه‌مند می‌شود اما بعد از ازدواج نمی‌تواند روابط او را با دوستان و همکارانش تحمل کند و به همراه مادرش او را حبس می‌کند و آزار می‌رساند. رها فرار می‌کند و کوهیار هم از روی جنون مادرش را به قتل می‌رساند.قتل مادر توسط کوهیار یکی از صحنه‌های خشن و به یادماندنی فیلم است. کوهیار ماهیتابه‌ی نیمرو را محکم توی صورت مادرش می‌کوبد اما متوجه مرگ او نمی‌شود. درحالیکه مادرش مرده و صورتش باد کرده او را می‌نشاند و با او حرف می‌زند.

ناگفته های زندگی شخصی دانیال حکیمی و فرزندان هنرمندش

فیلم پارک وی

فیلم خواب لیلا |1386

«خواب لیلا» از فیلم های ترسناک ایرانی بـه كارگردانی مهرداد میرفلاح اسـت. در این فیلم ردپای تعداد زیادی از فیلمهای ترسناك و روان‌شناختی داخلی و خارجی با سوژه خواهران یا برادران از هم جدا مانده، از جمله فیلم «شاهزاده جزر و مد» از باربارا استرایسند و حتی «شاید وقتی دیگر» ساخته بهرام بیضایی را می توان دید. «خواب لیلا» قصه دختری 26 ساله اسـت كه در خانه بـه ارث رسیده از پدر و مادرش بـه تنهایی زندگی می كند.

او مدتی اسـت كه از طرف دختربچه اي با قدرت بدنی فوق العاده مورد حمله هاي وحشیانه قرار می‌گیرد و در نهایت با كمك یك روانشناس سفر بـه ناخودآگاه و ریشه یابی این بحران ها در كودكی هایش را آغاز می كند.صدا،صحنه سرد و سكانس‌هاي شوكه كننده از نقاط قوت «خواب لیلا» اسـت كه البته قربانی زمان نامناسب اكران شد و آن چنان كه باید بـه چشم نیامد.

فیلم خواب لیلا

فیلم حریم |1387

«حریم» دومین اثر سیدرضا خطیبی در مقام کارگردان بعد از فیلم «در شهر خبری نیست، هست» و محصول سال 87 اسـت.«حریم» درباره یک افسر تجسس است که تازگی همسرش را در سانحه‌ای در یکی از جاده‌های شمال از دست داده. از او می‌خواهند برای پیگیری قتل مرموز چند توریست انگلیسی به جنگل‌های آن ناحیه برود. در این جستجو حوادث عجیبی رخ می‌دهد. «حریم» برای ایجاد ترس در مخاطبان از الگوهای رایج فیلم‌های ترسناک استفاده کرده. نگاه یکی از اجساد در سردخانه، ظاهر شدن یکی از اهالی جنگ شوم در محل اقامت افسر و … از جمله این موارد است. همچنین موسیقی فیلم هم کمک زیادی به ترسناک‌تر شدن فضای آن کرده است.

فیلم حریم

فیلم ایرانی ترسناک کلبه |1387

کلبه یکی دیگر از فیلم های ترسناک ایرانی به نویسندگی برزو نیک‌نژاد است. داستان این فیلم از این قرار است که 4 دانشجو برای انجام تحقیقاتی به یک غسال‌خانه در جنگل می‌روند، اما هنگام شب با اتفاقات وحشتناکی روبرو می‌شوند. این فیلم در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شرکت کرده بود.

فیلم ایرانی ترسناک کلبه

فیلم پستچی سه بار در نمی زند |1387

حسن فتحی ایده جذاب و بدیعی را در فیلم «پستچی سه بار در نمی زند» محصول سال 87 دستمایه قرار داده و توطئه‌ها و قتل‌هاي درون خاندان قاجار را در بستر ژانر وحشت بـه تصویركشیده اسـت.این قصه در کلیات، کامل و بکر ، در جزییات، متناقض و در بیان نیز سست و ناگویا عمل می کند کـه این مسائل شاید برای این فیلم حرفه اي تا حدودی شبیه بـه خودزنی عمل كرده باشد.

چرا سارا باهنر کشف حجاب کرد؟

«پستچی‌سه بار در نمی زند» با بازی محمدرضا متواضع، باران کوثری، امیر جعفری، پانته‌ آ بهرام، علی نصیریان، رویا تیموریان و لیلا زارع ، روایتی موازی و اپیزودیک از زندگی فردی بنام «ابراهیم» در كودكی، میانسالی و پیری اسـت کـه بـه ترتیب بر سه دوره تاریخیِ قاجار، پهلوی و معاصر منطبق شده اسـت.

فیلم پستچی سه بار در نمی زند

فیلم آل |1388

فیلم سینمایی «آل» بـه کارگردانی بهرام بهرامیان تولید سال 88 و از فیلم های ترسناک ایرانی اسـت.فیلم «آل» برگرفته از باور قدیمی آمدن آل بالای سر زن باردار است. مادر سینا بعد از به دنیا آمدن مرده است همه به او گفته‌اند مادرش را آل برده است. او ترس و وحشت عجیبی از دوران بارداری دارد و حالا در مواجهه با بارداری همسرش مدام دچار توهم و ترس می‌شود. او برای ماموریت کاری به همراه همسرش به ارمنستان می‌رود و با باز شدن پای رئیس شرکتشان که از قبل به سینا علاقه داشته، مدام موقعیت‌های عجیبی رخ می‌دهد.بیشتر صحنه‌های ترسناک فیلم در کابوس‌های سینا شکل می‌گیرند. تا جایی که از اواسط فیلم به بعد مخاطب باور می‌کند همه چیز در خواب رخ می‌دهد و دیگر چندان از اتفاق‌های ترسناک نمی‌ترسد. با اینحال در پایان فیلم شخصیت‌ها در واقعیت هم درگیر هراس می‌شوند.فیلم به موفقیت خاصی دست پیدا نکرد. فقط بهزاد عبدی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را گرفت.

فیلم آل

فیلم ترسناک نفرین |1389

فیلم نفرین نیز در فهرست فیلم های ترسناک ایرانی قرار می‌گیرد. داستان فیلم درباره دختری به نام هستی است که سابقه بیماری روانی دارد و با خواندن یک داستان نفرین شده، حوادث رخ داده در کتاب برای او نیز اتفاق می‌افتند.

فیلم ترسناک نفرین

اوج وحشت در سینمای ایران در دهه‌ی ۹۰

فیلم ماهی و گربه |1392

ابتدای فیلم متنی روی صفحه قرار می‌گیرد و تاکید می‌کند که داستان براساس یک اتفاق واقعی شکل گرفته و بعد به ماجرایی واقعی در سال 1377 ارجاع می‌دهد زمانی که خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه صاحبان یک رستوران در شمال کشور چند جوان را کشته و با آن کباب برای مشتریانشان درست کرده‌اند. بعد دوربین روی رستورانی زوم می‌شود و چند جوان که برای جشنواره بادبادک‌ها به آنجا آمده‌اند. به طور کلی در فیلم تمرکز چندانی روی چگونگی قتل‌ها نمی‌شود اما متن ابتدای فیلم هراس عجیبی در کل داستان ایجاد می‌کند و وقتی دو تا از صاحبان رستوران نزدیک یک دختر می‌شود عملا متوجه می‌شویم موضوع از چه قرار است. سایه این قتل‌های زنجیره‌ای روی کل فیلم سایه انداخته و ترس و وهم زیادی ایجاد کرده است. گرچه هیچکدام از شخصیت‌های داستان چیزی از این ماجرا نمی‌دانند و ما به عنوان مخاطب حتی اطلاعاتی هم در این زمینه از طرف صاحبان رستوران دریافت نمی‌کنیم اما همان چند جمله ابتدای داستان کافی است تا متوجه شویم قرار است در پی کشف چه چیزی باشیم. «ماهی و گربه» موفق شد جایزه بخش افق‌های هفتادمین جشنواره فیلم ونیز و چند جشنواره مهم دیگر جهانی را از آن خود کند.

ناگفته های زندگی شخصی و هنری مجتبی پیرزاده بازیگر نقش منصور در پوست شیر

فیلم ماهی و گربه

فیلم چرک نویس |1392

چرک نویس عنوان یکی دیگر از فیلم های ترسناک ایرانی است که در سال 1392 به کارگردانی علی جناب ساخته شده و در سال 93 توزیع شده است.داستان این فیلم درباره ی زندگی مردی است که نویسنده است و با همسرش زندگی می کند. اسم این مرد که حامد بهداد نقش آن را ایفا کرده است حمید فراهانی است و همسرش نیز لیلا نام دارد. نقش لیلا را نیز شبنم درویش بازی کرده است.

داستان فیلم از آن جایی شروع می شود که حمید فراهانی مشغول نوشتن رمان تازه ی خود است. نام این رمان جدید دست نوشته هایت را بسوزان است و حمید در حالی نوشتن آن را آغاز می کند که زندگی اش در شرایط سختی قرار دارد. او از پس مخارج زندگی شان برنمی آید و به همین دلیل همسرش مدام کار می کند. تا حدی که رابطه ی این دو نیز دست خوش مشکلاتی می شود.در این فیلم قتل هایی در یک محله رخ می دهد که مضنون اصلی این قتل ها فردی روانی است که در محله ساکن است. اما در نهایت با پیدا شدن چرک نویس هایی از رمان تازه ی آقای نویسنده مشخص می شود که او نکات دقیقی از صحنه ی جرم رو نوشته است و به همین علت مورد اتهام قرار می گیرد.

فیلم چرک نویس

فیلم ترسناک زیر سایه؛ از فیلم های سینمایی وحشتناک ایرانی |1394

اگرچه فیلم زیر سایه محصول کشورهای بریتانیا، قطر و اردن است، اما زبان آن فارسی و کارگردان آن ایرانی است و به همین دلیل هم آن را در این فهرست قرار داده‌ایم. این عنوان اولین فیلم بابک انوری، فیلمساز ایرانی مقیم بریتانیا است.

داستان این فیلم در دهه 1980 و در دوران جنگ ایران و عراق در تهران روایت می‌شود و درباره یک خانواده 3 نفره است. پدر به عنوان پزشک به جبهه رفته است و مادر و دختر کوچکش در خانه تنها هستند. موشکی به خانه آنها اصابت می‌کند، اما منفجر نمی‌شود. بعد از این اتفاق دختر خانواده دچار مشکلات روحی می‌شود و مادر به این گمان می‌افتد که آن موشک در واقع طلسمی نفرین‌شده بوده و ارواح بدنهاد و جن‌هایی را به خانه آنها آورده است.

ماجرای ازدواج و جدایی مهدی پاکدل و بهنوش طباطبایی

فیلم ترسناک زیر سایه؛ از فیلم های سینمایی وحشتناک ایرانی

فیلم زار |1395

فیلم سینمایی «زار» بـه کارگردانی نیما فراهی و محصول سال 95 اسـت.این فیلم با بازی محمدرضا غفاری، حدیث میرامینی، سانازصفایی، میثاق زارع، سیناسهیلی، سمانه کاوندی و آناهیتا همتی بر اساس یک تجربه‌ واقعی ساخته شده و داستان زوج جوانی اسـت کـه در دوران ماه عسل میزبان دوستان‌شان در شمال کشور میشوند، ویلای محل اقامت‌شان گذشته خوفناکی دارد و آن‌ها ناخودآگاه درگیر ماجراهای هولناکی میشوند.

این عنوان توسط سایت سینمایی Spotlight horror awards در میان بهترین فیلم‌های ترسناک سال 2017 قرار گرفته است.

فیلم زار

فیلم ترسناک ایرانی پوست |1397

یکی از عناوینی که در لیست فیلم های ترسناک ایرانی قرار می‌گیرد و اخیرا هم اکران شده، فیلم پوست به کارگردانی برادران ارک است که به زبان ترکی ساخته شده است. داستان این عنوان از ترسناک ترین فیلمهای ایرانی درباره خانواده‌ای است که به دلایلی دچار مشکلاتی می‌شوند و با اتفاقات عجیب و غریبی روبرو می‌گردند. در این فیلم به مضامینی چون عشق، جادو و خرافه پرستی پرداخته شده است.

فیلم ترسناک ایرانی پوست

فیلم آن شب |1397

یکی از جدید ترین فیلم های ترسناک ایرانی فیلم آن شب محسوب می‌شود که در واقع محصول مشترک ایران و آمریکا است. در معرفی فیلم ترسناک ایرانی آن شب باید بگوییم که این اثر که کارگردان و بازیگرانی ایرانی دارد، درباره یک زوج جوان ایرانی است که در هتلی در آمریکا زندانی شده‌اند و توسط نیروهایی بیگانه وادار می‌شوند تا با رازهای یکدیگر روبرو شوند.

جالب است بدانید که نقش اول این فیلم را شهاب حسینی، بازیگر محبوب کشورمان ایفا کرده است. در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم ترسناک مولین دو ری اسپانیا، فیلم آن شب جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. این رویداد سینمایی یکی از مهمترین جشنواره‌های فیلم‌های ترسناک در جهان محسوب می‌شود. همین موضوع نیز این عنوان را در میان ترسناک ترین فیلم های ایرانی قرار داده است.

فیلم آن شب

فیلم زاوالا |1399

این فیلم به کارگردانی ارسلان امیری و با بازی نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام، و هدی زین‌العابدین محصول سال ۱۳۹۹ است که به‌تازگی در سینماها اکران شده است.

«زالاوا» روایت‌گر ماجراهایی است که در دهه‌ ۵۰ در روستایی اتفاق می‌افتند. مردم این روستا که به‌شدت ترسیده‌اند، از رئیس پاسگاه به نام استوار مسعود احمدی با بازی نوید پورفرج و فردی به نام آمردان (پوریا رحیمی‌سام) می‌خواهند تا شرایط روستا را بهبود ببخشند. این فیلم دارای ایده‌ای جالب و در عین‌حال جدید است که می‌تواند مخاطبان را به سینما بکشاند.

زالاوا جایزه بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین دوره هفته بین‌المللی منتقدان فیلم ونیز و جایزه بهترین فیلم از نگاه هیات داوران از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را دریافت کرد.

فیلم زاوالا

فیلم نُه |1399

فیلم «نُه/The Nine» داستان عکاس جوان و مرموزی است که سالانه هشت جوان را انتخاب کرده و به منطقه‌ای دورافتاده می‌برد تا آیین سالانه‌اش را به جا بیاورد. شخصیت‌های قصه اما از سرنوشت هولناکی که انتظارشان را می‌کشد، بی‌خبر هستند. دیدن مکانی بکر و دست نخورده که بافت جنگلی و مخوف آن تماما حفظ شده بوده است و علاقه شخصی کارگردان به عکاسی و موسیقی ایده ساخت این فیلم بلند بوده است.

ماجرای ترور نافرجام علیرام نورایی چه بود؟

لوکیشن جنگلی و دست نخوره این فیلم برای ایجاد ترس و اضطراب به تماشاگر به خوبی انتخاب شده است. بستر اصلی داستان با وجود این‌که به جنگ جهانی دوم مربوط است، آمیخته با تخیل و فضای ذهنی نویسنده که خود شاهین رشیدی است، همراه شده است.

در این فیلم با ترسیم وحشت نازی‌ها به سمت یک خانواده دانشمند آلمانی و مورد اعتماد هیتلر می‌رود که آزمایشگاهی مجهز برای تحقیقات‌شان در خصوص کمک به نازی‌ها در جنگ جهانی دوم ، به شکلی زیرزمینی و در بافت روستایی دور افتاده تاسیس کرده‌اند.

«نُه» با روایتی معماگونه تلاش دارد به حضور نازی‌ها در ایران بپردازد. با گذشت نزدیک به صد سال از جنگ‌های جهانی،فجایع آن برای همه تلخ به شمار می‌رود و با این‌که بسیاری از اتفاقات غیر انسانی آن ، پس از گذشت چند نسل، هنوز فاش نشده‌است، می‌توان سمت و سوی آن‌ها را حدس زد؛ هم‌چنین با تاثیراتی که جنگ بر روی خوراک، روابط اجتماعی ،آموزش، روان و نیازهای اولیه انسان گذاشت که تمام این موارد دستمایه ساخت فیلم برای کارگردان شده است.

فیلم نُه

چرا در سینمای ایران نمی‌ترسیم؟

ژانر وحشت در ایران ژانر پرهواداری‌ست و فیلم‌هاي وحشتناک همیشه بـه‌خصوص در بازار زیرزمینی دی‌وی‌دی‌هاي روز جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند، اما بـه‌رغم وجود این‌همه ی طرفدار، تعداد آثار وحشتناک سینمای کشور ایران تا کنون حتی بـه تعداد انگشتان دو دست هم نمیرسد و جالب اینکه در بین این تعداد کم‌شمار یافتن فیلم جذاب حتی دشوارتر هم هست.

از ‌سال ١٣٠٩ کـه اولین فیلم ایرانی سینما ساخته شد، بـه این‌سو، شاید بتوان موفق‌ترین فیلم وحشتناک سینمای کشور ایران را شب بیست‌ونهم حمید رخشانی دانست، کـه با داستانی درباره آل و سایر خرافه‌هاي فرهنگ ایرانی توانست مو بر اندام تماشاگرانش سیخ کند، اما حتی این فیلم هم نتوانست غول مدفون فیلم وحشتناک را در ایران بیدار کند.

دیگر تجربیات این سینما در ژانر وحشت، ازجمله رز زرد، خوابگاه دختران، اثیری، اقلیما، حریم، پستچی سه‌بار در نمی زند، پارک‌وی، خواب لیلا، زنگ‌ها، کلبه و حتی ماهی و گربه؛ با اینکه اغلب‌شان در ظاهر از مایه‌هاي سینمای وحشت در روایت داستان‌شان استفاده کرده بودند، اما هیچ‌کدام درنهایت نه بـه‌عنوان فیلم وحشتناک شناخته شدند و نه اینکه تماشاگران را ترساندند.

نکته مهم اینکه انگار سینماگران ایرانی از اینکه فیلم‌شان وحشتناک لقب بگیرد، خجالت میکشند و برای همین هم در جریان روایت بـه بیراهه میزنند. بـه این دلیل میبینیم کـه فیلم‌هایي با پتانسیل ترس‌آفرینی پر می شوند از انواع بیانیه‌هاي اجتماعی و سیاسی و حتی روانشناسانه؛ مثل اثیری، مثل پارک‌وی کـه می‌توانست یک اسلشر تکان‌دهنده باشد.

حواشی سحر زکریا و مشکلات او با مهران مدیری تا ماجرای خودکشی او

مثل خوابگاه دختران کـه سرگردانی کارگردانش بین کمدی و ترس فیلم رابه کاریکاتوری تبدیل کرد، مثل ماهی و گربه کـه ایده‌هاي فرمی کارگردان نفس فیلم را گرفت و مثل تمام فیلم‌هاي وحشتناک دیگر این سینما… اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چرا سینماگران ایرانی چنین کم سراغ فیلم‌هاي وحشتناک می روند؟ و چرا در همین معدود تلاش‌ها هم هیچ‌گاه فیلم موفقی حاصل نیامده اسـت؟

رضا درستکار منتقد سینمایی کـه آثار و مقالات زیادی دراین زمینه دارد، اعتقاد دارد کـه «چون در سینمای مـا تحلیل درستی از ژانر وجود ندارد، فیلمسازان مـا از ژانر فقط ظاهر را می گیرند و بـه جهان‌بینی و مضمون و دیگر متعلقات هر فیلمی بی‌توجهی میکنند». بـه باور درستکار «فیلم وحشتناک معنی دارد. وحشت ژانری‌ست کـه ریشه‌اش بـه اکسپرسیونیسم کشور آلمان میرسد و البته مایه‌هاي فیلم نوآر را هم دارد.

«هم‌سنگ‌نبودن تخیل و رویا با واقعیت در تماشاگر ایرانی یکیدیگر از دلایل پانگرفتن ژانرهایی‌ست کـه با خیال و داستان سروکار دارند». بـه عقیده این منتقد سینمایی گذشته از آثار ابتدایی سامویل خاچیکیان چون دلهره و ضربی و..؛ «شب بیست‌ونهم حمید رخشانی موفق‌ترین فیلم وحشتناک سینمای کشور ایران اسـت کـه با بهره‌گیری از مسأله خرافی آل لحظاتی جذاب خلق کرده»…

علی مصلح حیدرزاده منتقد و مترجم دلیل پانگرفتن فیلم وحشتناک را در ایران بی‌تجربگی می داند: «مـا تجربه و سنت ساخت فیلم‌هاي وحشتناک را نداریم و بـه این دلیل صحنه‌هاي فیلم‌هایمان خنثی از آب درمی‌آیند…» محمود پاک‌نیت بازیگر قدیمی هم «عدم تطابق فرهنگی مردم ایران با فیلم‌هاي وحشتناک» را مشکل اصلی ژانر وحشت در سینمای کشور ایران میداند: سینمای مـا کمترین تطابقی با سینمای وحشت ندارد.

چون زندگی مـا براساس احساسات و عواطف اسـت و طبیعی اسـت برایمان دراکولا محلی از اعراب نداشته باشد. بد نیست بحث را از زبان تهیه‌کننده‌اي بـه اتمام برسانیم کـه خود در کارنامه‌اش فیلمی با مایه‌هاي وحشت دارد. جواد نوروزبیگی کـه پستچی سه‌بار در نمیزند را تهیه کرده، مشکل ژانر وحشت را نبود فیلمنامه میداند:

«اگر سناریست‌ها بتوانند فیلمنامه جذابی در ژانر وحشت بـه‌ وجود آورند، مخاطب هم بـه ‌هر حال جذب خواهد شد». نوروزبیگی البته عقیده دارد کـه این اتفاق تا کنون رخ نداده و حداقل اینکه «مـن تا بـه امروز ندیده‌ام. یعنی بعد از پستچی… هر سناریویی دراین ژانر خواندم، خوب نبود.» آیا حمید نعمت‌الله می تواند فیلمش را در ژانری با این‌همه ی مشکل بـه ساحل آرامش برساند؟ باید منتظر ماند و دید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا