اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبازیگران مردسریال ایرانیفیلم ایرانی

معرفی فیلم ها و سریال های انقلابی ایرانی

انقلاب کلمه بزرگیست و ساختن فیلم های انقلابی ایران نیز کار بسیار دشواری به نظر می‌آید. پس از سال 1357 ساخت فیلم های انقلابی ایران در کشور رایج شد. در این مقاله قصد داریم تا ابتدا مروری بر بهترین فیلم های انقلابی ایران داشته و سپس سریال‌ های برتر انقلابی را به شما معرفی کنیم.

چند مورد از فیلم های انقلابی ایران کدامند؟

سیانور ، فیلم ای ایران ، ماجرای نیمروز و …. از بهترین فیلم های انقلابی ایران هستند که در این مطلب به طور کامل آنها را نام برده ایم.

بهترین سریال های انقلابی تلویزیون کدامند؟

سریال های کیمیا، پروانه،ارمغان تاریکی و… بهترین سریال های انقلابی تلویزیون هستند.

تاریخ ایران در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی 1357 و چندین سال بعد از آن، مملو از اتفاقات مهم، پرتنش و عجیب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حوادث گوناگونی است که از نظر سینمایی و هنری جذابیت بالایی برای روایت دارند. بسیاری از حوادث تاریخی مهم این سرزمین در آن سال‌ها، هنوز کشف نشده و نسل جدید چیزی درباره آنها نمی‌دانند. یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی برای نسل‌های بعد، فیلم های انقلابی و سریال های انقلابی هستند که هر کدام تا حدودی توانسته‌اند ابعاد و حقایق جالبی درباره اتفاقات پیرامون انقلاب اسلامی ارائه دهند.

۲۲ بهمن هر سال در کنار وجوه مختلف سیاسی و اجتماعی که دارد، از جنبه دیگری نیز در ذهن خیلی از ما جا خوش کرده است، جریانی که تلویزیون در آن نقش موثری دارد و باعث شده تا خیلی‌ها با شنیدن اسم مجموعه‌های مختلفی که در این رسانه ساخته شده است، به یاد آن روز‌ها بیفتند. سریال‌هایی که بعد از انقلاب بخش زیادی از تولیدات سیما را به خود اختصاص داده اند، پای ثابت این ماجرا هستند، جریانی که باعث شده تا به شکل خاطره انگیزی برایمان یادآور آن مقطع باشد.

در این مطلب تصمیم داریم شاخص ترین فیلم های انقلابی ایران و بهترین سریال های انقلابی تلویزیون را برایتان معرفی کنیم و میزان کیفیت آنها را بررسی کنیم. البته تعداد سریال های انقلابی موفق بیشتر از فیلم های انقلابی ایران سینما است، اما در سینما هم فیلم های خوبی با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده است. با این مقاله خواندنی با موضوع بهترین فیلم های انقلابی ایران همراه ما باشید.

بهترین فیلم های انقلابی ایران

در طول چهل سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد تعداد فیلم های انقلابی سینما که توانسته‌اند روایت جذاب و متفاوتی را از روزهای انقلاب ارائه بدهند، به سختی به انگشتان دو دست می‌رسد. اینجا به معرفی برخی از فیلم های انقلابی ایران ساواکی و دهه فجر پرداخته‌ایم.

فیلم خانه عنکبوت ؛ از فیلم های ساواکی دهه ۶۰

در آغازین روزهای انقلاب اسلامی و درحالیکه هنوز بسیاری از سلطنت‌طلبان در امید اتفاقی هستند تا انقلاب 57 را زمین بزنند، چهار فرد مخالف انقلاب در یک ویلا گرد هم می‌آیند. آنها در انتظارند تا حمله نظامی طبس و کودتای پس از آن سبب بازگشت رژیم شاهنشاهی شود، اما در یک اتفاق تاریخی نظامیانی که در بیابان طبس پیاده می‌شوند گرفتار طوفان شن شده و زمین‌گیر می‌گردند و بدین ترتیب کودتا ناکام می‌ماند. پس از این اتفاق چهار نفر مذکور که با هم اختلاف نظرات ایدئولوژیک هم دارند، برای اینکه گیر نیفتند و از ترس، به شدت با یکدیگر درگیر می‌شوند و سعی می‌کنند همدیگر را از بین ببرند.

معرفی فیلم بی‌مصرف‌ها ۴ (Expend4bles)

نکته جالب درباره این فیلم های انقلابی ایران، حضور مسعود بهنود نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی ساکن لندن و فعال در شبکه بی بی سی است که در آن روزگار علاوه بر بازی در این فیلم، نویسندگی فیلمنامه آن را هم برعهده داشته است.

فیلم خانه عنکبوت از بهترین فیلم های انقلابی ایران

فیلم خاک و خون

خاک و خون از بهترین فیلم های انقلابی ایران محسوب می‌شود که در سال 1362 و اوایل انقلاب ساخته شد. این اثر به مشکلات خان و خانزادی و زیاده خواهی افراد دارای مقام می‌پردازد و داستان دهقانی به نام خان کاک را روایت می‌کند که به دست بزرگ روستا تحت فشار قرار می‌گیرد تا زمین خود را واگذار کند و او نیز زیر بار نمی‌رود و در این راه پسرش کشته می‌شود. در ادامه این اثر از فیلم های انقلابی قدیمی نشان می‌دهد که او چگونه بر علیه ظلم برمی‌خیزد. خاک و خون اگرچه مستقیما به انقلاب اشاره ندارد اما از زمینه‌های آن سخن می‌گوید.

فیلم خاک و خون

فیلم ریشه در خون

یکی دیگر از بهترین فیلم های انقلابی ایران فیلم ریشه در خون به کارگردانی سیروس الوند و نویسندگی محمد دیهیمی محسوب می‌شود. داستان این فیلم درباره مردی به نام حجت با بازی فرامرز قریبیان است که بر علیه قانون کاپیتولاسیون فعالیت می‌کند. تماشای این فیلم انقلابی ایران اوایل انقلاب را از دست ندهید.

فیلم ریشه در خون

فیلم تشریفات ؛ از بهترین فیلم های انقلابی ایران

«تشریفات» را شاید بتوان جزو معدود آثار و فیلم های انقلابی ایران نامید که با یک داستان متفاوت و تا حدی طنز سراغ روایت روزهای انقلاب اسلامی 57 رفته است. این اثر از بهترین فیلم های انقلابی ایران راجع به تشابه عجیب یک مطرب دزد و یک روحانی به نام توحید بود. داستان از این قرار بود که پسر جوانی به نام حسن مطرب برای دزدی وارد خانه‌ای می‌شود. این درحالیست که در خانه دیوار به دیوار آن خانه، فردی مومن و انقلابی به نام توحید در حال فعالیت‌های ضد شاه و ضد ساواک است.

با گزارش‌هایی که به ماموران داده شده، ماموران ساواک متوجه شده‌اند که در این محله فردی در حال خرابکاری است، اما با حمله‌ای اشتباه به خانه‌ای که‌ حسن مطرب در آن در حال دزدی است او را به جای توحید که شباهت زیادی هم به یکدیگر دارند، دستگیر می‌کنند. حسن مطرب در اقدامی عجیب به ضدانقلابی بودن اعتراف می‌کند و جان توحید را نجات می‌دهد.

ببینید علی ضیا چه حیوان بامزه ای در خانه اش دارد

فیلم تشریفات

فیلم تیرباران

تیرباران یکی دیگر از فیلم های انقلابی ایران محسوب می‌شود که به داستان زندگی و درگذشت سید علی اندرزگو می‌پردازد. سید علی اندرزگو بین سال‌های 1342 تا 1357 از مبارزان مسلح مخالف حکومت پهلوی بود.

فیلم تیرباران

فیلم ترن ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

فیلم ترن نیز در میان خیل عظیم فیلم‌های شعاری دهه شصت، یکی از فیلم های انقلابی ایران دهه فجر باکیفیت و جذاب محسوب می‌شود. ماجرا از روی یک حادثه واقعی در اوج روزهای انقلاب الگوبرداری شده است. لوکوموتیوران باسابقه‌ای به نام فولاد در حال حمل محموله سوخت به اصفهان است، اما وقتی متوجه می‌شود در مناطق سردسیر مردم نیاز به سوخت دارند، مسیرش را تغییر می‌دهد تا به مردم نیازمند کمک برساند.

در این میان ارتش شاهنشاهی متوجه می‌شود و تلاش می‌کند جلوی این کار را بگیرد و فولاد را دستگیر کند. فولاد با دیدن مقاومت ارتش، مصمم‌تر می‌شود و در راه رساندن سوخت به مناطق محروم در آخرین لحظات جان خود را از دست می‌دهد. این اثر را می‌توان یکی از آثار لیست برترین فیلم انقلابی سینما هم نامید.

فیلم ترن

فیلم ای ایران ؛ از بهترین فیلم های انقلابی

فیلم ای ایران از اولین آثار تماشایی و فیلم های انقلابی ایران سال 57 است. گروهبان مکوندی با بازی درخشان اکبر عبدی تازه به شهر ماسوله منتقل شده و اوضاع کشور به دلیل اعتراضات گسترده به شاه بسیار ناآرام است. در این میان، گروهبان مکوندی تلاش می‌کند تا با زور و قدرت و اعمال حکومت نظامی در شهر و تعیین کردن قوانین سفت و سخت اصطلاحا از اهالی منطقه زهر چشم بگیرد. اما روال کار به گونه‌ای رقم می‌خورد که شاه فرار می‌کند و همین سبب می‌شود مردم معترض به پاسگاه محل خدمت مکوندی حمله کنند.

ناصر تقوایی در این فیلم های انقلابی ایران با وجود پرداختن به یک شهر کوچک و یک فرد جزء وابسته به حکومت، اشاره‌های بسیاری به اوضاع سال 57 و ایستادگی و آرمان مردم در آن روزگار دارد و یکی از بهترین فیلم های انقلابی تاریخ سینمای ایران را خلق کرده است. اکبر عبدی در جشنواره فیلم فجر سال 90، وقتی برای فیلم «خوابم می‌آد» رضا عطاران سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل را برنده شد، اعلام کرد که این جایزه بسیار دیر به او داده شده و باید سیمرغ را برای فیلم ای ایران می‌گرفت.

فیلم ای ایران

فیلم زنده باد

«زنده باد…» نخستین فیلمی بود که در سال 1359 روی پرده رفت. فیلمی با داستانی جذاب و ساختاری نسبتا حرفه ای. سینایی به جای آن که بخواهد سیر مبارزات انقلابی را بازسازی کند، تاثیر ناگهانی گفتمان انقلاب بر یک خانواده نسبتا مرفه را به تصویر کشید. خانواده ای که اتفاقا نه تنها با جریان های انقلابی همراه نیستند بلکه می خواهند از گزند گیر و دارها هم مصون بمانند. مهندس یک نمونه نوعی از آن بخش طبقه متوسط است که در تمام سال های کشمکش میان نیروهای انقلابی و رژیم، ترجیح دادند نظاره گر باشند و سکوت کنند.

مجموعه کامل آهنگ محمدرضا هدایتی به همراه متن

فیلم در حقیقت نقدی است بر تمام کسانی که رستگاری فردی را به سعادت اجتماعی ترجیح می دهند و سکون و آرامش اوضاع سیاسی به هر قیمتی برای شان خوشایندتر از درگیری و خطر کردن است. محمود و جوان فراری حتی با هم مباحثه نیز می کنند، مباحثه ای که البته فایده ای برای طرفین ندارد. خسرو سینایی تمام تلاش اش را به کار بسته تا آدم ها را داوری نکند. همان طور که از نام فیلم پیداست، او ایدئولوژی خاصی را تبلیغ و نمایندگی نمی کند و نهایتا شاید بتوان چنین پنداشت که او زنده باد آزادی و انسانیت را مدنظر داشته است.

از این نظر «زنده باد…» یک فیلم متفاوت در سینمای انقلاب است و بر موج شعارهای روز سوار نشده و بیش تر حال و هوایی اجتماعی را با تحلیل ایدئولوژی اقشار مختلف به تصویر کشیده است. هر چند در طول فیلم شاهد سیر تحول مهندس (با بازی مهدی هاشمی) هستیم و کم کم متوجه می شویم حضور آن جوان فراری دارد روی او تاثیر می گذارد و از بی تفاوتی درش می آورد اما کنش پایانی او شاید قدری اغراق آمیز به نظر بیاید. از این تم بعدها در سینمای ایران زیاد استفاده شد اما فیلم شاخص و خوبی در میان آن تجربه ها نمی توان یافت.

سینایی البته بعدها دیگر چندان دور و بر چنین سوژه هایی نیامد و به نوع دیگری از سینما علاقه مند شد. طبیعی است که با توجه به زمان اکران فیلم، تعداد افرادی که «زنده باد…» را دیده باشند، بسیار اندک است. در هر صورت این فیلم یکی از خوش ساخت ترین آثار مرتبط با مبارزات انقلابی است و از بسیاری از فیلم هایی که پس از آن هم ساخته شده اند، قابل دفاع تر جلوه می کند.

در کوران انقلاب اسلامی مهندسی به نام محمود که از دخالت در سیاست گریزان است، برای خرید مایحتاج روزانه از خانه بیرون رفته است. خیابان ها و کوچه ها شلوغ است. در غیبت او جوانی که از سازمان دهندگان تظاهرات و تحت تعقیب ماموران است به خانه او پناه می برد. به دنبال او محمود وارد خانه می شود. محمود نخست از جوان می خواهد که خانه را ترک کند اما تحت تاثیر او قرار می گیرد و حاضر می شود با ماموران امنیتی و نظامی مقابله کند. زمانی که جوان خانه را ترک می کند، هدف گلوله قرار می گیرد. محمود فریادکنان به دنبال او از خانه خارج می شود و با گلوله ماموران از پا در می آید و در کنار جسد جوان به زمین می افتد.

فیلم زنده باد

فیلم فصل خون

با داستانی که حال و هوای «راه بزرگ آبی» ساخته جیلو پونته کوروو را دارد، حبیب کاوش یکی از نخستین فیلم های نسبتا خوش ساخت ناظر بر مبارزات انقلابی و فساد و دسیسه چینی عمال رژیم سابق را می سازد. تز اصلی داستان روشن است؛ ماموران ساواک می کوشند تا چهره های لیدر و مخالف را از اعتبار بیندازند. ماهیگیران اسیر فقر راهی جز صید غیرقانونی ندارند و عمال رژیم بدون توجه به مسکنت آن ها با خشونت و قساوت مانع رزق شان می شوند.

سریال هفت ؛ جدیدترین اثر کیارش اسدی زاده کارگردان سریال کرگدن

فیلم به نسبت آثار مشابه، داستان پشرفته تری دارد و خصوصا با مرگ تاثربرانگیز عمو تراب و تصویر کردن فریب خوردن مردم، جنبه رئالیستی بیش تری به خود می گیرد.

با این حال دوره، دوره شعار و شعارزدگی است و این کیفیت را در «فصل خون» هم به عینه می توان دید. بالای پوستر فیلم هم این شعار درج شده: ای خشم تان نشانه بیداد/ فریادتان رساتر باد. چیدمان خیر و شر به شدت کلیشه ای است و بدهای داستان، هیچ مفری برای خاکستری شدن و رستگاری ندارند. فیلم نامه «فصل خون» اما سر و سامانی دارد و از بسیاری فیلم های انقلابی که بعدها ساخته شدند هم از نظر داستانی یک سر و گردن بالاتر قرار می گیرد.

از نکات جالب فیلم، ترکیب بازیگران آن است. چهار چهره که در سینمای پیش از انقلاب درخشش و اسم و رسمی داشتند، نقش های اصلی را بر عهده دارند. فیلم در زمره آثاری است که وجهی تمثیلی می سازند از فروپاشی نظام پهلوی.

خسرو حکیم رابط- نمایش نامه نویس شهیر رادیو و تئاتر- فیلم نامه را براساس داستانی با نام «آن جا که ماهی ها سنگ می شوند» نوشت. در عمق داستان اگر غور کنیم، چنین به نظر می رسد که انگیزه های اقتصادی فرودستان را به مبارزه با ستمکاران وا می دارد. این نخستین فیلمی بود که در سال 1360 به نمایش درآمد.

از آن البته استقبال چندانی نشد و حتی سبب شد تهیه کننده اش برای همیشه سینما را کنار بگذارد. عده اندکی از منتقدان البته فیلم را پسندیدند و درباره اش نقدهای مثبتی نوشتند. حبیب کاوش بعد از آن تنها چهار فیلم دیگر ساخت که در میان شان «دادشاه»- با حال و هوایی نزدیک به «فصل خون»- موفق ترین بود. با اینکه فیلم هایی از این دست زمانی خوراک بعدازظهرهای جمع شبکه یک سیما بود، «فصل خون» به خاطر برخی حساسیت ها درباره ترکیب بازیگرانش چندان مجال پخش نیافت.

فیلم فصل خون

فیلم شب دهم ؛ از بهترین فیلم های انقلابی ایران

شب دهم یکی دیگر از آثار لیست فیلم های انقلابی ایران به کارگردانی جمال شورجه و نویسندگی شورجه و رحیم رحیمی‌پور است. داستان فیلم درباره مردی به نام عزیز سحرخیز است که در شب دهم محرم و پس از درگیری ماموران ارتش با عزاداران، فرار می‌کند و همسرش را تنها می‌گذارد. او سال‌ها از خانواده‌اش جدا می‌افتد و 16 سال پسرش را نمی‌بیند… تماشای این عنوان از بهترین فیلم های انقلابی ایران را نیز از دست ندهید.

معرفی تمام فیلم و سریال‌های تایید شده آینده مارول

فیلم شب دهم

فیلم جای امن

جای امن از فیلم های انقلابی ایران به کارگردانی مجتبی راعی و نویسندگی جابر قاسمعلی یکی دیگر از عناوین این فهرست است. حضور بازیگران پرطرفدار این اثر را دیدنی می‌کند. داستان فیلم درباره مردی به نام سعید است که قصد دارد از تظاهرات 17 شهریور 1357 در میدان ژاله فیلمبرداری کند. تماشای این اثر از لیست برترین فیلم های انقلابی ایران را به شما توصیه می‌کنیم.

فیلم جای امن

فیلم سیانور ؛ از بهترین فیلم های انقلابی ایران

سیانور که اولین فیلم از سه‌گانه سینمایی انقلابی سید محمود رضوی در مقام تهیه‌کننده است، به ماجرای اختلافات درون سازمانی مجاهدین خلق قبل از وقوع انقلاب 57 می‌پردازد و می‌تواند در بین اسامی فیلمهای ساواکی جای بگیرد. داستان فیلم از این قرار است که دو جوان دانشجو به نام‌های امیر فخرا و هما اعتمادی در دوران دانشگاه با هم آشنا و عاشق هم می‌شوند، اما افکار و ایدئولوژی‌هایشان آنها را از هم دور می‌کند. پس از چندین سال، امیر فخرا جذب گارد ساواک می‌شود و دخترک آرزوها و آرمان‌هایش را در تفکرات سازمان مجاهدین خلق می‌یابد. بدین ترتیب این دو در شبی بارانی و در حالیکه هما زخمی است دوباره یکدیگر را ملاقات می‌کنند، اما عشق و عقاید و فعالیت‌هایشان اوضاع را برایشان پیچیده می‌کند. سیانور یکی از بهترین فیلم های انقلابی ایران ، پرتعلیق و قصه‌گو با موضوع انقلاب اسلامی است که نویسندگی آن را مسعود احمدیان انجام داده و پیشنهاد می‌کنیم اگر موفق به دیدنش نشده‌اید، به هیچ‌وجه تماشایش را از دست ندهید.

فیلم سیانور

فیلم ماجرای نیمروز 1 ؛ از جدیدترین فیلم های انقلابی ایران

یک سال پس از سیانور، سیدمحمود رضوی به سرعت سراغ تهیه دومین فیلمش با موضوع بمب‌گذاری‌های منافقین و کشتار مردم و مسئولین توسط تیم مسعود رجوی و موسی خیابانی رفت. کارگردانی این اثر را جوان بااستعداد دهه نود سینمای ایران به عهده گرفت و یکی از بهترین فیلم های انقلابی سیاسی سینما را ساخت. ماجرای نیمروز در لحظه‌ لحظه خود پر از مستندات تاریخی اجتماعی و پراز تعلیق و گره‌های معمایی است که با هوشمندی نویسندگان و خود مهدویان به بهترین شکل از آنها استفاده شده است. بازی بازیگرانی چون احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر و جواد عزتی در این فیلم سینمایی انقلابی جدید درخشان است. این اثر در سال 1397 قسمت دومی نیز به نام ماجرای نیمروز: رد خون نیز داشت.

فیلم ماجرای نیمروز 1

فیلم مصادره از فیلم های انقلابی ایران

مصادره اولین فیلم مهران احمدی به عنوان کارگردان و با نویسندگی علی فرقانی و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی است.

داستان فیلم از دههٔ ۱۳۵۰ آغاز می‌شود و داستان یک ساواکی به نام اسماعیل یارجانلو (رضا عطاران) است که درگیر ماجراهایی می‌شود.

او که کارمند ساواک است با خرید بلیت بخت‌آزمایی برندهٔ اعانهٔ ملی می‌شود.

او با پولی که بُرده، ۵۰۰۰ متر زمین در عباس‌ آباد می‌خرد و بر اثر سقوط شاه و انقلابِ ۱۳۵۷ مجبور به خروج از کشور می‌شود

چه ارتباطی بین سحر قریشی و امیر تتلو وجود دارد؟

وکالت زمین را به دوستش جلال خاوندی (بابک حمیدیان) می‌دهد و….

فیلم مصادره

بهترین سریالهای انقلابی تلویزیون

بهترین سریال های انقلابی که در تلویزیون ساخته شده‌اند و سر و شکل و فیلمنامه خوبی را دارا بودند، سریال های انقلابی دهه 80 و دهه 90 هستند و قبل از آن، سریال های شاخصی با موضوع انقلاب تولید نشده‌اند. در ادامه بهترین سریال های انقلابی سیما را با هم مرور می‌کنیم.

سریال شاه دزد

سریال تلویزیونی شاه‌دزد به‌کارگردانی احمد نجیب‌زاده در سال 1359 تولید شده است. شاه‌دزد اولین سریال احمد نجیب‌زاده محسوب می‌شود. او این سریال را، به‌عنوان محصول گروه فیلم و سریال شبکه ۱ سیمای جمهوری اسلامی ایران و کشور ایران تهیه کرده است.

داستان سریال زن و شوهر سودجویی را نشان میدهد که با گول زدن عده‌ای از رجال رژیم گذشته پولدار می‌شوند، اما وقتی قصد فرار و خروج از کشور را دارند، دستگیر می‌شوند.

سریال شاه دزد

سریال میعاد در سپیده دم

«میعاد در سپیده‌دم» از سریال‌های خاطره‌انگیر انقلابی و در حقیقت اولین سریال با موضوع انقلاب اسلامی تلویزیون است. این سریال جاسوسی انقلابی درباره یک مسلمان ایرانی ساکن خارج از کشور به نام الیاس است که در بحبوحه انقلاب وارد کشور می‌شود و به همراه او یک جاسوس اسرائیلی خرابکار هم به صورت مخفی به ایران می‌آید. درگیری بین این دو نفر و تلاش برای نقش بر آب کردن اهداف یکدیگر از جذابیت‌های معمایی این سریال محسوب می‌شد.

سریال میعاد در سپیده دم 

سریال رعنا

سریال تلویزیونی رعنا به‌کارگردانی سید داود میر‌باقری در سال 1369 تولید شده است.رعنا دختر مردی به نام سنایی از صابون پزهای قدیمی تهران است. رعنا برادری به نام منصور دارد. پس از چندی مردی به نام دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا می‌آید و با وجود مخالفت‌های منصور با او ازدواج می‌کند، اما پس از گذشت مدت زمانی دانایی به خاطر شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت درگیر انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجراهایی از گذشته دوباره باز و زنده می‌شود.

سریال رعنا

سریال در چشم باد ؛ از فهرست برترین فیلم و سریال انقلابی سینما

یکی از آثاری که در لیست سریال های انقلابی قرار دارد، فیلم در چشم باد است. این سریال به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی به مدت 7 سال ساخته شد و از اواخر دوران قاجار تا دوران جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند. سریال دیدی باز به ماجراها و جریان‌های سیاسی ایران دارد و برخی از حوادث تاریخی نیز در آن به طور کامل شرح داده می‌شوند. در چشم باد داستان مردی به نام بیژن ایرانی از دیار گیلان را روایت می‌کند که چگونه زندگی‌اش از کودکی تا مرگ دستخوش تغییرات می‌شود. این فیلم جز آثار فاخر لیست برترین فیلم و سریال انقلابی سینما است.

ماجرای خودکشی بیژن بنفشه خواه در نوجوانی چه بود؟

سریال در چشم باد

سریال فرار بزرگ

مجموعه فرار بزرگ، از سریالهای انقلابی تلویزیون، با زبانی طنز سال‌های پایانی حکومت محمدرضا پهلوی را به تصویر می‌کشد. این سریال ابتدا در سال 1384 از شبکه یک و سپس در سال 1391 از شبکه تماشا پخش شد. اگر به دنبال سریال متفاوت در لیست برترین سریال های انقلابی تلویزیون هستید، فرار بزرگ مناسب شماست.

سریال فرار بزرگ

سریال از نفس افتاده ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

«از نفس افتاده» یکی از شاخص ترین سریال های انقلابی شبکه یک محسوب می‌شود که روایتگر دو جوان به نام‌های آرش و شیده است که پس از سال‌ها همدیگر را در موقعیتی سخت و دشوار پیدا می‌کنند. آرش و شیده دوستان دوران کودکی هستند که خاطرات زیادی از کودکی و نوجوانی دارند، اما پس از چندین سال دوری و جدایی و بی‌خبری، در بحبوحه انقلاب اسلامی مجبور می‌شوند مقابل هم قرار بگیرند. آرش مامور ساواک است و دستور گرفته تا دختری خرابکار به نام شیده را دستگیر کند، اما آرش در انجام این کار ناتوان است و نمی‌تواند چشمش را بر روی عشق بی‌پایانش به شیده ببندد.

سریال از نفس افتاده

سریال تا صبح

تا صبح یکی از دیگر آثار لیست برترین فیلم و سریال انقلابی سینما محسوب می‌شود که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. این اثر در 29 قسمت 45 دقیقه‌ای ساخته شد. داستان این اثر بین سال‌های 1350 تا 1355 روایت می‌شود و به داستان دکتر جوانی به نام مستانه می‌پردازد. او با عمویش که یکی از ژنرال‌های زمان‌های شاهنشاهی است زندگی می‌کند.

سریال تا صبح

سریال سال‌ های برف و بنفشه ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

سال‌های برف و بنفشه سریالی به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی رضا جولایی است که در سال 1385 ساخته شد. این اثر داستان مردی به نام مهندس علی فلاح را روایت می‌کند که پس از چندین سال تحصیل در رشته کشاورزی به پیشوای ورامین می‌رود تا زمین پدرش را احیا کند. اما در این راه با جریان انقلابی آشنا می‌شود و نظرش تغییر می‌کند.

سریال سال‌ های برف و بنفشه

سریال یک مشت پر عقاب

سریال یک مشت پر عقاب از تولیدات مرکز سیمافیلم بوده و درباره مردی به نام امیرحسین دانشور است که در حال گذراندن خدمت سربازی‌اش است و به تهران فراخوانده می‌شود. خواهر دوقلوی امیرحسین خودکشی کرده و پدرش در پی این اتفاق سکته کرده است. در ادامه شاهد اتفاقاتی در طول اعتراضات مردم تبریز و به آتش کشیدن دفتر حزب رستاخیز هستیم… یک مشت پر عقاب نیز از سریالهای ایرانی انقلابی تلویزیون محسوب می‌شود که تماشایش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سریال یک مشت پر عقاب

سریال ارمغان تاریکی ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

سریال «ارمغان تاریکی» اولین سریال از سه‌گانه تاریخی انقلابی جلیل سامان است که از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت. این سریال درباره تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق و درگیری درون سازمانی آنها با یکدیگر در نخستین ماه‌های پس از انقلاب اسلامی سال 57 است. سامان در ادامه «ارمغان تاریکی»، سریال «پروانه» را در سال 92 و «نفس» را در سال 96 ساخت تا سه‌گانه‌اش درباره جزئیات فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق کامل شود. این اثر در زمان خود جز بهترین فیلم و سریال های انقلابی ایران بود.

فرهاد اصلانی ؛ از رفاقت با همسر و دخترش تا آقای شرافت در هیولا

سریال ارمغان تاریکی

سریال ششمین نفر

سریال ششمین نفر به کارگردانی بهمن گودرزی طی 13 قسمت ساخته شد. داستان این اثر درباره سرگردی به نام ادیب آسایش است که در پی مرگ پدرش که، جز افسران بلند پایه ارتش بوده است، به برادر همسرش مظنون می‌شود. او با تحقیقات درباره این پرونده به رازهای پیچیده و خطرناکی پی می‌برد. این اثر از لیست برترین فیلم و سریال های انقلابی سینما است.

سریال ششمین نفر

سریال پروانه ؛ از  فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

«پروانه» در ادامه «ارمغان تاریکی» است، اما چند سال قبل‌تر از آن یعنی اواخر دهه پنجاه را روایت می‌کند و داستان پسر جوانی است که به همراه تعدادی مبارز آرمان‌هایش را در گرو تحقق اندیشه‌های سازمان مجاهدین خلق جستجو می‌کند. این سریال اولین حضور جدی و حرفه‌ای سارا بهرامی در تلویزیون بود که سبب شد بسیار دیده شود و پله‌های موفقیت را سریع‌تر طی کند. همچنین با این سریال برای اولین بار در صدا و سیمای ایران ترانه‌های خوانندگانی چون ستار، فرهاد مهراد و فریدون فروغی برای اولین بار بطور کامل از آنتن تلویزیون پخش شد و واکنش‌هایی را هم در پی داشت.

سریال پروانه

سریال انقلاب زیبا

انقلاب زیبا نیز از سریالهای انقلابی ایرانی محسوب می‌شود که داستان زندگی زوجی به نام‌های زیبا و حامد را روایت می‌کند. ناپدری زیبا در کودکی، او و مادرش را ترک کرده است. از طرف دیگر، پدر حامد و پدر و مادر واقعی زیبا در جریان مبارزات قبل از انقلاب در زندان‌های حکومت پهلوی کشته شده‌اند. این عنوان از سریالهای انقلابی تلویزیون را نیز در لیست تماشای خود قرار دهید.

سریال انقلاب زیبا

سریال کیمیا ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

مجموعه «کیمیا» که با صد و ده قسمت طولانی‌ترین سریال غیرطنز تلویزیون ایران به حساب می‌آید، روایتگر زندگی دختری به نام کیمیا پارسا و خانواده‌اش در روزهای قبل از انقلاب تا دوران جنگ است. پدر کیمیا یک فرد نظامی است و پس از نقل مکان به تهران در اوج اعتراضات انقلابی مردم، سعی می‌کند به کمک یکی از دوستان خانوادگی دورشان در ساواک (شهرام کامفر) استعفا دهد تا بیش از این مقابل مردم شهرش و کشورش نباشد. اما این همه داستان نیست و تازه شروع ماجراهای تلخ و سختی است که گریبان خانواده پارسا را می‌گیرد.

این سریال در هنگام پخش به دلیل شروع خوب و داستان جذابش از حوادث انقلاب اسلامی سال 57، با استقبال بسیار زیاد مخاطبان رو به رو شد، اما هرچه جلوتر رفت با اتفاقات غیرمنطقی در طول داستان، گاف‌های مختلف از نظر طراحی صحنه و روایت دوران میانسالی کیمیا رفته رفته کیفیت خود را از دست داد و به سریالی ضعیف تبدیل شد. این مجموعه از سریال های دهه فجر محسوب می‌شود.

ماجرای ازدواج فریبا نادری با مردی 27 سال بزرگتر از خود

سریال کیمیا

سریال معمای شاه

معمای شاه یکی از سریالهای انقلابی تلویزیون است که در ژانر تاریخی ساخته شده و داستان حکومت رضاشاه پهلوی و محمدرضاشاه پهلوی را روایت می‌کند. این مجموعه با 910 سکانس و 1600 بازیگر یکی از بزرگترین پروژه‌های تلویزیون در لیست سریال های انقلابی است.

سریال معمای شاه

سریال نفس ؛ از فهرست بهترین فیلم و سریال های انقلابی

«نفس» سومین سریال جلیل سامان درباره سازمان مجاهدین خلق است. دختری به نام ناهید با پسری که عضو سازمان مجاهدین خلق است آشنا می‌شود. او که در تلاش برای پی بردن به حقایقی در زندگی خود است، با فاش شدن رازهایی حوادث سخت و هولناکی را پیش روی خود می‌بیند.

سریال نفس

سریال زیرخاکی

زیرخاکی یکی از آثار لیست سریال های انقلابی است که به کارگردانی جلیل سامان ساخته شد و حوادث سال‌های 1350 تا 1360 نشان می‌دهد اما زبان سریال طنز است و با آثاری که پیش از این معرفی کردیم فرق می‌کند. در سریال داستان مردی به نام فریبرز روایت می‌شود که به دنبال زیر خاکی می‌گردد اما ناخواسته وارد مهمترین جریان‌های سیاسی و اجتماعی دوران خود می‌شود. فصل اول سریال در سال 1399، فصل دوم آن در سال 1400 و فصل سوم آن در نوروز 1401 پخش شد‌‌.

سریال زیرخاکی

سریال راز ناتمام

«راز ناتمام»، در کش و قوس یک ماجرای امنیتی به زندگی پرفراز و نشیب شهید محمدجواد باهنر می‌پردازد که در فعالیت‌های پرثمرش، سوابق مبارزاتی علیه رژیم ستم‌شاهی و بارها محکومیت به زندان دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز وزیر آموزش و پرورش و سپس دومین نخست‌وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. محمدجواد باهنر هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ توسط گروهک تروریستی منافقین ترور شد و همراه با محمدعلی رجایی رئیس‌جمهور وقت ایران به شهادت رسید.

این سریال تلویزیونی شخصیت بزرگان انقلاب اسلامی از جمله آیت‌الله سیدمحمد بهشتی، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، شهید محمدعلی رجایی را بازسازی کرده و روایت‌هایی از وجوه مبارزاتی این شخصیت‌ها و حزب جمهوری اسلامی و وقایع دهه ‌۶۰ و فتنه‌انگیزی و جنایات منافقین را به نمایش می گذارد.

فرهاد جم در نقش شهید باهنر، رامین راستاد در نقش آیت الله رفسنجانی، سیدجواد هاشمی در نقش شهید رجایی، مسعود رحیم‌پور در نقش شهید بهشتی و علیرضا مهران در نقش آیت الله خامنه‌ای با طراحی گریم محسن دارسنج در «راز ناتمام» نقش ایفا می‌کنند.

بهرام ابراهیمی در نقش مهدی بازرگان، شهرام عبدلی در نقش مسعود کشمیری، نگین معتضدی در نقش همسر یک مامور امنیتی، مریم کاویانی، مریم خدارحمی، مهدی امینی‌خواه، مسعود رحیم‌پور، مهدی کوشکی، محمدرضا علیرضایی، ابوالفضل همراه، لیلا بوشهری و … از دیگر بازیگران این سریال هستند.

علت کم کاری آناهیتا همتی و خداحافظی او با تلویزیون چیست؟

امین امانی تهیه‌کننده و کارگردان این اثر است که با طرح اولیه سیدجلال‌الدین دری و با نویسندگی امین امانی، هدایت کریم‌زاده و سمانه میرعابدینی و با همکاری رحمان سیفی‌آزاد به عنوان مشاور فیلم‌نامه، تولید شده است.

«راز ناتمام» در ۲۵قسمت در صدا و سیمای مرکز کرمان و به سفارش مرکز سیمای استان‌ها تولید شده است.

سریال راز ناتمام

سریال روزهای ابدی

سریال «روزهای ابدی» به کارگردانی جواد شمقدری روایت دیگری از روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی و نفوذ امریکایی‌ها در کشور و در نهایت تسخیر لانه جاسوسی ارائه داد. روایتی که به دلیل ضعف شدید در ساختار و نبود انسجام در قصه و همچنین تفسیرهای شخصی فیلمساز از برخی جریان‌ها و رخدادهای ابتدای انقلاب با انتقادهای بسیاری از سوی برخی صاحب‌نظران همراه شد. تا جایی که حتی در نشستی به مناسبت پخش این سریال که از شبکه یک پخش شد جواد منصوری با انتقاد از عدم پیوستگی میان ماجراهای سریال، روایت‌های درون قصه را شتابزده عنوان کرد.

جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی کارنامه لاغری از فیلمسازی برای خودش دست و پا کرده است و بسیاری این‌ عدم دقت در ساخت سریال را به دوری او از فیلمسازی و ورود به سیاست عنوان می‌کنند. اتفاقی که به نظر می‌رسد حتی در استفاده از برخی دیالوگ‌های سریال نیز کاملا مشهود است و شمقدری با جناحی کردن جریانات ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی به صراحت به جاسوسی عباس امیرانتظام اشاره می‌کند. موضوعی که تا سال‌ها با این دیپلمات قدیمی همراه بود و بعد از سال‌ها این اتهام از او برداشته شد. با این حال بیان آن از یک سریال رسمی تلویزیونی نشان از رویکرد جناحی در ارائه برخی روایت‌های تاریخی دارد.

سریال روزهای ابدی

سریال جلال و جلال 2

سریال جلال به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از شبکه یک سیما و همزمان با دهه فجر به روی آنتن رفته است.
این سریال بیش از۱۰۰ لوکیشین دارد و بیش از۲۰۰ بازیگر در این مجموعه بازیگران اصلی را همراهی کرده اند. سریال «جلال» درامی اجتماعی از رخدادهای اجتماعی و روزهای انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به ۲۹ بهمن ۵۶ در آذربایجان شرقی بود که فصل دوم آن نیز روی آنتن رفته است.

سریال «جلال ۲» روایت‌گر برهه‌ای خاص از تاریخ معاصر است و در این فصل قیام مردم تبریز تا پیروزی انقلاب اسلامی و آزادسازی سوسنگرد روایت می‌شود.

عمار تفتی، حمیرا ریاضی، همایون ارشادی، هادی افتخارزاده، ناصر هاشمی، مهران رجبی، رضا آبپاک، فاطمه شکری، سناپور سعیدی، حامد منافی و کامیار شکیبایی از جمله بازیگران این مجموعه هستند که به تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و نویسندگی و کارگردانی حسن نجفی طی سال ۹۹ تولید شده است.

سریال جلال

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا