اخبار دیگران

پروفیل مبلی و سنگین و کاربرد آن ها در ساختمان سازی

پروفیل های فولادی از لحاظ ابعاد، اندازه و ضخامت بسیار متنوع هستند. تغییر ابعاد و ضخامت باعث تغییر ویژگی ها و خواص این مقاطع فولادی می شود که در نتیجه ی آن در زمینه های مختلف و متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند. صنعت ساخت و ساز یکی از مهم ترین و از جمله بزرگترین مصرف کنندگان پروفیل مبلی و سنگین است. در ادامه به چند نمونه از کاربردهای این مقاطع در صنعت ساختمان سازی اشاره خواهیم کرد.

استفاده از پروفیل مبلی برای ساخت درب و پنجره:

از مواد اولیه ی متفاوتی برای ساخت پروفیل درب و پنجره می توان استفاده کرد. اما موادی چون pvc و فولاد از جمله متداول ترین آن ها هستند. گرچه در این زمینه پروفیل های درب و پنجره pvc  بهتر از نمونه ی فولادی هستند اما به صرفه بودن قیمت پروفیل مبلی درب و پنجره باعث شده هنوز هم برخی سازندگان از این نمونه ها استفاده کنند. اما زمان استفاده از این مقاطع باید به میزان هدر رفت بالا انرژی آن ها توجه داشت. این پنجره ها به دو شکل باعث عبور سرما و گرما می شوند. اول از درز درب و چارچوب که 100% با هم چفت نمی شوند و دوم از بده ی درب که فولادی و هادی سرما و گرما است.

استفاده از پروفیل سنگین برای نصب ستون:

ضخامت زیاد ورق در کنار ابعاد بزرگ سطح مقطع مقاومت قابل توجهی در مقطع فولادی ایجاد می کند. این مقاومت به حدی زیاد است که از این مقاطع به عنوان ستون در صنعت ساختمان سازی استفاده می کنند. گاهی این ستون ها ثابت درون زمین قرار می گیرند. در این شرایط برای ایجاد استحکام بیشتر درون این مقاطع تو خالی با بتون پر می شود. گاهی هم از نمونه های متحرک و تنظیم شونده ی آن ها به عنوان ستون استفاده می شود. قوطی ستونی متحرک در زمان ساخت و تخریب به عنوان جایگزین دیوار های اصلی و در زمان بازسازی و نوسازی به عنوان تقویت کننده مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که می دانید قوطی ستونی از ورق سیاه ساخته می شود. قیمت ورق سیاه به نسبت سایر ورق های فولادی ارزان و به صرفه ترین نمونه است. درنتیجه قیمت قوطی ستونی نیز در واحد وزن مناسب است اما مجموع آن در یک شاخه به واسطه ی وزن بالا نسبتا زیاد می شود.

راهنمای خرید کواد کوپتر و نکاتی که احتمالا نمی‌دانید!

استفاده از پروفیل سبک برای ساخت پارتیشن:

کاربرد اصلی پارتیشن یا دیوار های متحرک تفکیک فضای درون ساختمان است اما با توجه به این که این دیوار مستقیما در معرض دید قرار دارد در کنار تفکیک فضا کاربرد تزئینی هم دارد. از مواد اولیه ی متنوعی برای ساخت این دیوارها استفاده می شود که با توجه به طراحی داخلی ساختمان می توان متناسب ترین گزینه را انتخاب نمود. پروفیل سبک به چند دلیل گزینه ای مناسب برای ساخت این نوع پارتیشن ها است. هم فرآیند پذیر و در عین حال مستحکم است و هم قیمت بسیار مناسب و به صرفه ای دارد. در طراحی این دیوارها گاهی فضایی برای آویز لباس یا قرار گیری گلدان هم ایجاد می شود که به لطف استحکام بالا لوله و پروفیل سبک این کار شدنی است.

استفاده از پروفیل مبلی برای نرده و بخش های تزئینی راهرو:

پروفیل مبلی مقطعی فرآیندپذیر است که با کم ترین ایراد و اشکال می توان در آن تغییرات ظاهری با هدف زیباتر شدن ایجاد کرد همچنین از کیفیت سطحی بالایی برخوردار است که آن را مناسب آبکاری کرده است. به کمک این دو فرآیند می توان ظاهری چشم گیر در این مقاطع ایجاد کرد و از آن ها برای ساخت بخش های تزئینی و یا در معرض دید چون نرده استفاده نمود. نرده های فولادی در قسمت های مختلف ساختمان چون راه پله و تراس به عنوان محافظ نصب می شود. همچنین از نمونه های نازک تر آن ها برای ساخت محصولات تزئینی استفاده می شود که عموما در راهرو و کریدورها برای زیبا تر کردن فضای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. غیر از پروفیل مبلی از لوله و پروفیل استیل دکوراتیو هم برای این منظور استفاده می شود.

هنری‌های درآمدزا برای بانوان در سال 1401 و 2023 میلادی

پروفیل سبک علی رغم ضخامت کمی که دارد به نسبت مقاوم و مستحکم است. با توجه به این که نرده به عنوان مانع محافظ در برابر سقوط افراد نصب می شود اگر به اندازه کافی مقاوم نباشد با کوچکترین فشاری شکسته یا خم می شود. اما زنگ زدگی مشکل بزرگی است که می تواند استحکام و مقاومت مقطع را نیز تحت تاثیر قرار بدهد. در فضای محفوظ داخل ساختمان احتمال زنگ زدگی نرده بسیار کمتر از فضاهایی چون حیاط است که پروفیل مستقیما در معرض باران، برف، رطوبت، نور مستقیم خورشید قرار دارد. آبکاری و استفاده از رنگ های پودری راهکار حل این مشکل است که برای بهره گیری از آن ها ورق روغنی، به عنوان ماده اولیه ی پروفیل مبلی باید کیفیت مناسبی داشته باشد. برای آبکاری پروفیل های نرده معمولا از آبکاری نیکل- کروم استفاده می شود که هم مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی و خوردگی فولاد دارد و هم ظاهر زیبا و براق آن جلوه ای آینه گونه در مقطع ایجاد می کند.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا