اخبار بازیگرانبازیگران خارجیبازیگران مردبازیگران هالیوودبیوگرافی بازیگران

معرفی مل گیبسون بازیگر و کارگردان معروف آمریکایی و مروری بر فیلم هایش

در این بخش بیوگرافی مل گیبسون از بزرگ‌‌ترین بازیگران و کارگردانان آمریکایی را مرور میکنیم. بیوگرافی مل گیبسون از بازیگران مرد هالیوود که بیشتر او را با شجاع‌دل، مصائب مسیح و آپوکالیپتو میشناسند ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.مل گیبسون بیشتر به ساخت فیلم‌هایی که روح عرفان و میهن‌پرستی و دین‌داری در آن‌ها جاری است، شهرت دارد، او همچنین یکی از بهترین بازیگران فیلم های اکشن هالیوود نام گرفته است. امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی مل گیبسون آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

مل گیبسون چند سال سن دارد؟

مل گیبسون زاده ۳ ژانویهٔ ۱۹۵۶ ‏است و ۶۶ سال سن دارد.

مل گیبسون مجرد است یا متاهل؟

مل گیبسون با همسر سوم خود رزالیند راس در سال 2014 ازدواج کرد.

مل گیبسون فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

مل گیبسون از سال 1976 تا کنون فعالیت میکند.

خلاصه بیوگرافی مل گیبسون

نام اصلیمِل کالم کیل جِرارد گیبسون  (Mel Colm-Cille Gerard Gibson)
نام هنریمل گیبسون
تاریخ تولد۳ ژانویهٔ ۱۹۵۶ ‏(۶۶ سال)
محل تولدپیکسکیل، نیویورک، آمریکا
کالجکالج کاتولیک سنت لوییس و انستیتو هنرهای نمایشی
پیشه

کارگردان، بازیگر، نویسنده، تهیه‌کننده

سالهای فعالیت۱۹۷۶-اکنون
همسرهارابین مور (ا. ۱۹۸۰–۲۰۱۱)

اوکسانا گریگوریوا (۲۰۰۹–۲۰۱۰)

رزالیند راس (۲۰۱۴–اکنون)

فرزندان۹ فرزند (میلو، لارس جرارد، حنا، لوسیا، کریستین، توماس، لوئیس، ادوارد، ویلیام)
قد177 سانتیمتر

بیوگرافی مل گیبسون

بیوگرافی مل گیبسون

در بیوگرافی مل گیبسون با نام کامل مِل کالم کیل جِرارد گیبسون Mel Colm-Cille Gerard Gibson آمده است: او بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی است که در سوم ژانویه 1956 برابر با 12 دی 1334 متولد شد.

وی در سال 1977 برای اولین بار جلوی دوربین یک فیلم سینمایی به نام Summer City ظاهر شد. مل گیبسون در سال 1993 اولین فیلم سینمایی خود را با نام The Man Without a Face کارگردانی کرد. این فیلم که براساس رمانی به نویسندگی ایزابل هالند (Isabelle Holland) ساخته شده بود، سکوی پرتاب خوبی برای مل گیبسون به عنوان یک کارگردان بود و کارگردانی و بازیگری او نیز مورد ستایش بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

در بیوگرافی مل گیبسون از مهم‌ترین فیلم های او می‌توان به آثاری چون Braveheart، فیلم The Passion of the Christ، فیلم Lethal Weapon و Apocalypto اشاره کرد. در ادامه این مقاله به بیوگرافی مل گیبسون می‌پردازیم و با زندگی نامه مل گیبسون و آثار این بازیگر و کارگردان مشهور آمریکایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

زندگینامه مل گیبسون

تحصیلات مل گیبسون

«مل گیبسون» پس از گذراندن تحصیلات دبیرستانی، وارد دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی در استرالیا شد و بازیگری را در آن دانشگاه و همچنین انستیتو ملی هنرهای زیبا خوانده‌است. او در مؤسسه ملی هنرهای دراماتیک سیدنی به همراه جفری راش و جودی دیویس به بازیگری رو آورد و همچنین همراه با جودی دیویس در نمایشی به نام رومئو و ژولیت بازی کرد و این در حالی بود که او بسیار خجالتی و کم‌رو بود. او همچنین اولین فارغ‌التحصیل مدرسه درام نیوزلند در رشته نمایش بود.

قد مل گیبسون

در بیوگرافی مل گیبسون بهتر است بدانید قد او ۱۸۰ سانتی‌متر می‌باشد.

معرفی خانواده مل گیبسون و دوران کودکی او

مل گیبسون در پیکسکیل، نیویورک ساعت ۴:۴۵ بعد از ظهر روز سوم ژانویه سال ۱۹۵۶ ، در خانواده‌ای آمریکایی با اصالت ایرلندی و استرالیایی به دنیا آمد. دکتری که مل گیبسون را در بیمارستان به دنیا آورد، پدربزرگ فیلمساز جی روزیکا می باشد!

در بیوگرافی مل گیبسون درباره ی خانواده اش میخوانیم: پدرش هاتون گیبسون متولد ۲۶ اوت ۱۹۱۸ است و یک سوزنبان قطار بود و از تبار استرالیایی می‌باشد و مادرش آن ریلی ایرلندی-امریکایی بود که در دسامبر ۱۹۹۰ فوت کرد. او ششمین بچه از یازده بچه هاتون گیبسون و آنه ریلی گیبسون می‌باشد. مادربزرگ او (از طرف پدری) یک خواننده اپرا بود که اوا میلوت (۱۸۷۵–۱۹۲۰) نام داشت.

مل گیبسون که در یک خانواده مذهبی کاتولیک متولد شد.اسم کوچک مل گیبسون از یکی از قدیسان ایرلندی قرن پنجم به نام مل گرفته شده‌است؛ و اسم دوم او کالم کیل از نام قدیس ایرلندی دیگری گرفته شده و همچنین نام کلیسایی در شهرستان لانگفورد ایرلند، جایی که مادر مل گیبسون به دنیا آمده و بزرگ شده‌است می‌باشد. مادر مل گیبسون ملیتی ایرلندی دارد و بنابراین مل نیز دوملیتی ایرلندی- آمریکایی است.

مل به همراه خانواده‌اش در چهاردهم فوریه سال ۱۹۶۸ یعنی در سن دوازده سالگی وقتی که پدرش مبلغ ۱۴۵۰۰۰ دلار از راه‌آهن مرکزی نیویورک به خاطر آسیبی که در کار برای او پیش آمده بود گرفت به سیدنی استرالیا رفتند و بعد در آنجا او به تحصیل در رشتهٔ بازیگری در مؤسسه هنرهای دراماتیک استرالیا پرداخت. رفتن هاتون گیبسون و خانواده‌اش به سرزمین مادری او یعنی استرالیا به خاطر دلایل مختلف از جمله قرار نگرفتن پسران در لیست سربازان جنگ ویتنام و همچنین دلایل اقتصادی بود.

مل گیبسون پنج برادر دارد که یکی از آن‌ها که از خودش کوچکتر است دونال گیبسون است که متولد ۱۳ فوریه ۱۹۵۸ است و بازیگر می‌باشد و دیگر برادرهای او کوین و اندرو می‌باشند و او همچنین دو برادر دیگر به نام‌های دنیل و کریستوفر دارد که دوقلو هستند. مل گیبسون علاوه بر پنج برادر خود پنج خواهر به نام‌های پاتریسیا و شیلا و مری بریجت و مارا و آنه نیز دارد.

ازدواج و وضعیت تاهل مل گیبسون

بیشترین جستجوها در بیوگرافی مل گیبسون درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

گیبسون در ۷ ژوئن سال ۱۹۸۰ با رابین مور (Robyn Moore) که دستیار یک دندانپزشک بود ازدواج کرد و و صاحب هفت بچه که یک دختر به نام هنا که متولد سال ۱۹۸۰ و شش پسر که به ترتیب ادوارد و کریستین که متولد سال ۱۹۸۲ و دوقلو می‌باشند و بعد از آن‌ها ویلی گیبسون متولد سال ۱۹۸۵ و لوئیس گیبسون متولد سال ۱۹۸۸ و میلو گیبسون متولد سال ۱۹۹۰ و هفتمین فرزند، تامی است که متولد ۱۹۹۹ است. او علاوه بر هفت فرزند خود دارای دو نوه می‌باشد. تنها دختر او هنا که بزرگترین فرزند اوست در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۶ با کنی وین شفرد که گیتاریست می‌باشد با برگزاری مراسمی در کلیسای شخصی مل گیبسون عروسی کرد که این کلیسا در ملک او در ملیبو کالیفرنیا واقع شده‌است.

در سال 2009 این زوج تصمیم به جدایی گرفتند و سرانجام در سال 2011 این طلاق پس از 26 سال رسمی شد.

گیبسون در سال 2011 از همسر اول خود رابین مور جدا شد و رابین مور طبق قانون، صاحب نیمی از اموال مل گیبسون معادل 425 میلیون دلار شد. همچنین در سال 2012 براساس حکم دادگاه، مقرر شد که نیمی از حقوق بازنشستگی گیبسون نیز به همسر سابقش تعلق بگیرد.

مل گیبسون و همسر اولش رابین مور
مل گیبسون و همسر اولش رابین مور

رابطه بعدی این بازیگر در سال 2009 تنها چند ماه پس از این‌که او و همسرش یک دیگر را ترک کردند و در پروسه طلاق آن‌ها با آهنگساز و پیانیست روسی اوکسانا گریگوریوا (Oksana Grigorieva) اتفاق افتاد. با این که این زوج صاحب یک دختر به نام لوسیا شدند اما پس از مدتی اوکسانا به دلیل خشونت خانگی از گیبسون شکایت کرد و بازیگر مدت زیادی درگیر این شکایت شد.

مل گیبسون در کنار همسر سابقش اوکسانا گریگوریوا
مل گیبسون در کنار همسر سابقش اوکسانا گریگوریوا

در ادامه بیوگرافی مل گیبسون آمده است: در سال 2014 نیز او با روزالیند راس (Rosalind Ross) قهرمان سوارکاری وارد رابطه شد و نهمین فرزند از فرزندان مل گیبسون لارس جرارد نیز در سال 2017 به دنیا آمد. این زوج هم اکنون باهم هستند.

مل گیبسون و همسرش رزالیند راس
مل گیبسون و همسرش رزالیند راس

علایق و حقایقی درباره مل گیبسون

در ادامه بیوگرافی مل گیبسون مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

  • او اولین بازیگر استرالیایی بود که به دستمزد میلیونی رسید.
  • دچار بیماری اختلال دو قطبی است.
  • او به دلیل الفاظ رکیکی که در بسیاری از تاک‌شوها به کار برده و همچنین نژادپرستی که نسبت به سیاه‌پوستان نشان داده است، تا مدت‌ها به یک چهره مطرود در هالیوود تبدیل شده بود.
  • او با مجاز بودن حمل سلاح در آمریکا به دلیل ترویج خشونت مخالف است؛ با این‌ حال فیلم‌های او از پرخشونت‌ترین فیلم‌های ساخته شده در طول تاریخ سینما محسوب می‌شوند.
  • یکی از عجیب ترین شایعاتی که درباره مل گیبسون و ایران وجود داشت، نقش آفرینی این بازیگر در پروژه ای به نام آخرین پرواز کرکس بود. شایعات درباره این بودند که این بازیگر قرار است نقش یک شهید را در این فیلم ایفا کند و حتی با رسانه اوج نیز مذاکره کرده است. اما رسانه اوج با تعجب این خبر را تکذیب کرد و آخرین پرواز کرکس سرانجام یک انیمیشن از آب درآمد نه فیلم سینمایی!
  • مل گیبسون مربی بازیگری هیث لجر بوده است.

اقدامات بشردوستانه مل گیبسون

مل گیبسون و همسرش در انواع نیکوکاری‌ها حضور داشته‌اند و مقدار قابل توجهی پول برای نیکوکاری‌های مختلف کمک کرده‌اند. یکی از این کارها کمک به بچه‌های بیمار و نیازمند است. بنا به گفته کریس امبلتون که یکی از بنیان‌گذاران پروژه‌هایی از این دست هست مل گیبسون و خانواده‌اش میلیون‌ها دلار برای تهیه کردن وسایل مختلف برای نجات زندگی کودکان و درمان و معالجه کردن بچه‌های نیازمند سرتاسر جهان کمک کرده‌اند. آن‌ها همچنین به ترمیم کارها و تصاویر هنری دوره رنسانس کمک کردند و از آن کار حمایت و پشتیبانی کردند.

  • مل گیبسون و خانواده‌اش میلیون‌ها دلار به مؤسسه هنرهای دراماتیک استرالیا NIDA که مؤسسه‌ای بود که مل گیبسون در آن رشته بازیگری را خواند کمک کردند.
  • مل گیبسون پانصد هزار دلار به پروژه ال میرادور برای محافظت از آخرین آثار دست‌نخورده جنگل‌های عظیم و بارانی در آمریکای مرکزی اهدا کرد.
  • گیبسون پس از ساخت فیلم آپوکالیپتو، مبلغی را برای کاوش و حفاری‌های مربوط به باستان‌شناسی در تمدن مایا اهدا کرد.
  • در ژوئیه سال ۲۰۰۷ مل گیبسون به خاطر فراهم کردن مقدمات برای دادن هدایا و کمک‌های بلا عوض به مردم بومی آمریکای مرکزی دوباره از آنجا دیدن کرد.
  • در طول همان ماه مل گیبسون قول داد برای دادن کمک و مساعدت مالی به شرکت مالزیایی به نام گرین رابر گلوبال که در گالوپ مکزیک واقع شده‌است.
  • مل گیبسون در حین سفر تجاری در سنگاپور در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ یک مؤسسه خیریه برای بچه‌های با بیماری‌های مزمن و سخت احداث کرد.
  • میلو گیبسون پسر ستاره بزرگ سینما مل گیبسون مبلغ پنجاه هزار دلار به بنیاد کلیه فیجی برای درمان بیماران کمک کرد.
  • مل گیبسون که در تمام جهان به خاطر برنده شدن جایزه اسکار معروف است در بوستون بخاطر قلب بزرگ و مهربانش معروف است. این ستاره سینما مبلغ ۲۵٫۰۰۰ دلار به‌طور محرمانه به مردم بوستن اعطا کرد به بهانه تشکر از همکاری این مردم در حین فیلمبرداری لبه تاریکی که مل گیبسون در آن به بازی پرداخت.
  • گیبسون کارگردان نامی سینما مبلغ ۵ میلیون دلار را به بیمارستان‌های کودک لس آنجلس و یوسی ال ای اهدا کرد. این مبلغ صرف درمان کودکانی می‌شود که از استطاعت مالی برخوردار نیستند و امکان درمانشان درکشورهایشان وجود ندارد.
  • مل گیبسون همچنین در سال ۲۰۰۲ چیزی حدود ۲ میلیون دلار صرف کمک به جداسازی کودکان دوقلویی کرده که در بیمارستان یوسی ال ای تحت درمان بودند.
  • این کارگردان نیکوکار مبلغ ۱ میلیون دلار به تلفات و خسارات ناشی از طوفان مکزیک که باعث سیل و زمین لغزه شد و بیش از دو هزار کشته و زخمی بر جای گذاشت اهدا کرد.
  • گیبسون در سال ۲۰۱۰ در برنامه‌ای که برای جمع‌آوری کمک مالی به زلزله زدگان هائیتی به همت جورج کلونی شکل گرفت و اکثر هنرمندان بزرگ سینما در آن حضور داشتند شرکت کرد تا از این طریق بتواند به آن مصیبت زدگان کمک نماید.
  • در ۱۵ ژوئیه ۲۰۰۶ گیبسون مقداری پول برای ساختن خانه‌هایی برای مردم فقیر مکزیک اهدا کرد تا بدین وسیله از کمک و همکاری آن‌ها در طول فیلمبرداری فیلم آپوکالیپتو تشکر کند.
  • همکاری و کمک قابل توجه و مهم به جشن سینمای جهانی در جشنواره فیلم و تلویزیون ایرلند در سال ۲۰۰۸.

نظرات او در مورد دین و سیاست

در بیوگرافی مل گیبسون گفته شده است او از نظر مذهبی یک کاتولیک باورمند است. وقتی که از او دربارهٔ آموزه‌ها و اصول کاتولیک پرسیده شد او این گونه جواب داد:

هیچ رستگاری و نجاتی برای آن‌هایی که بیرون از کلیسا هستند وجود ندارد. من به این قضیه ایمان دارم.

وی در مورد همسر خود می‌گوید که او یک انسان پرهیزکار است و همچنین خیلی بهتر از من می‌باشد. او پیروی کلیسای اسقفی که کلیسایی در انگلستان می‌باشد هست. او دعا می‌خواند و به خدا باور دارد. وی در مورد این که چرا فیلم مصائب مسیح را ساخت می‌گوید:

من می‌خواستم فداکاری او را برای همه گناهان در تمام دوران‌ها نشان دهم.

گیبسون همچنین در مورد پدرش می‌گوید که پدرم به من ایمان را آموخت و من به آنچه که پدرم به من آموخته‌است اعتقاد دارم زیرا او مردی است که هرگز در طول زندگی‌اش به من دروغ نگفته‌است.

مل گیبسون به عنوان یک فرد جمهوری‌خواه و محافظه کار شناخته می‌شود.

گیبسون از مخالفان سرسخت جنگ عراق است و از جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا به شدت انتقاد می‌کند اما با این حال می‌گوید که نمی‌توان از کارهای خوبی که جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا در مناطق دیگر انجام داده‌است چشم پوشی کرد. وی همچنین از مایکل مور بابت ساخت فیلم جنجالی فارنهایت ۱۱/۹، در محکومیت جنگ عراق بارها تجلیل کرد.

وی در ژوئیه ۱۹۹۵ در طی مصاحبه‌ای با یکی از مجلات آمریکایی اظهار کرد که رئیس‌جمهور بیل کلینتون یک فرصت‌طلب و کسی بود که دیگران به او می‌گفتند که چه انجام دهد.

گیبسون همچنین از بسیاری پژوهش‌های پزشکی مانند تحقیقات سلول‌های بنیادی که شامل تولید مثل غیر جنسی و نابودی جنین انسان می‌شود همواره انتقاد می‌کند زیرا به باور او این تحقیقات بر خلاف انسانیت است و باعث از بین رفتن بنیان خانواده می‌شود. گیبسون در رابطه با سرمایه‌گذاری در این تحقیقات می‌گوید که من با این مسئله مشکل اخلاقی دارم و چرا من باید به عنوان یک مالیات دهنده روی چیزی سرمایه‌گذاری کنم که اعتقاد دارم غیراخلاقی است؟

علاوه بر این‌ها گیبسون در رای‌گیری که در استرالیا در سال ۱۹۹۹ انجام شد به همراه راف هریس و کلایو استندن آشکارا و در نظر عموم از نگه داشتن ملکه الیزابت دوم به عنوان راس کشور استرالیا حمایت و پشتیبانی کرد.

مل گیبسون در مورد فیلم آپوکالیپتو گفت:آدم‌هایی که من در این فیلم نمایش دادم مرا به یاد رئیس‌جمهور جرج بوش و افرادش می‌اندازد.

سرمایه‌گذاری‌های مل گیبسون

مل گیبسون یک سرمایه‌گذار بزرگ ملک است. او املاک متعددی در ملیبو کالیفرنیا و چندین مکان در کاستاریکا و یک جزیره شخصی در فیجی و خانه در مونتانا و کانکتیکات و همچنین املاک دیگری در استرالیا و دیگر مناطق جهان دارد.

وی در ماه دسامبر ۲۰۰۴ مزرعه استرالیایی به مساحت ۱ کیلومتر و ۲۰۰ هزار مترمربع که در دره کیوا بود را به قیمت ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار فروخت. او همچنین در همان ماه جزیره ماگو در فیجی را که متعلق به یک هتل زنجیره‌ای ژاپنی بود به ارزش ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار خرید که با این خرید باعث شد که نسل‌هایی از ساکنان بومی و اصیل جزیره ماگو که در دهه ۱۸۶۰ به این جزیره آمده بودند به این خرید مل گیبسون اعتراض کنند و مل گیبسون در پی این اعتراض توضیح داد که قصد او از این خرید نگاه داشتن و حفظ کردن محیط زیست طبیعی و دست نخورده و زیبای این جزیره توسعه نیافته‌است. در این جزیره که در جنوب اقیانوس آرام قرار گرفته و محل کشت نارگیل است ۴۰ خانواده وجود دارد که اکثراً کشاورزان مزارع نارگیل و خانواده‌هایشان هستند. این جزیره به داشتن دو مرداب و سواحل پوشیده از ماسه‌های سپید معروف است. این جزیره ۲۱۶۰ هکتار است.

گیبسون در اوایل سال ۲۰۰۵ مزرعه مونتانای ۱۸۰ کیلومتر مربعی خود را فروخت. وی در ماه آوریل ۲۰۰۷ یک مزرعه به مساحت ۱ کیلومتر و ۶۰۰ هزار متر مربع در کاستاریکا به قیمت ۲۶٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار خریداری کرد و در ماه ژوئیه همان سال ملک ۳۱۰ هزار متر مربعی خود را در کانکتیکات که به سبک خانه خانواده سلطنتی تودور در انگلیس بود به قیمت بالای ۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار به یک خریدار بی‌نام و نشان فروخت. او این خانه را ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار در سال ۱۹۹۴ خریداری کرده بود. وی همچنین در آن ماه یکی از املاک خود در ملیبو را که در سال ۲۰۰۵ یعنی حدوداً دو سال قبل ۲۴٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار خریده بود به ارزش ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار فروخت. گیبسون در سال ۲۰۰۸ یک خانه دیگر در ملیبو کالیفرنیا از دیوید دوکاونی و تیا لئونی خرید.

یکی از خانه‌های او در گرینویچ که یک خانه اعیانی است توسط بهترین مهندسان طراحی شده و معماری خاصی دارد. این خانه دارای چشم‌اندازی زیبا و باغی با راه‌های پرپیچ وخم و عجیب است که توسط طراح معروف جیمز دویل ایجاد شده‌است. محوطه این خانه دارای زمین بدمینتون برای فعالیت‌های ورزشی است. این خانه که ۱۶۰۰ متر مربع مساحت دارد ۱۵ اتاق و ۱۸ حمام دارد که با امکانات پیشرفته و اتوماتیک طراحی شده‌است؛ و علاوه بر تمام این‌ها دارای کلیسا و کتابخانه و استخر و گلخانه و دریاچه و اصطبل اسب و دیگر امکانات است.

مل گیبسون دارای کلیسایی ۳۷ میلیون دلاری در شهر ملیبو آمریکاست. به نقل از سایت خبری هالیوود ریپورتر، این کلیسای ۳۷ میلیون دلاری با ظرفیت ۴۰۰ صندلی متعلق به مسیحیان کاتولیک بوده که در تپه‌های شهر ملیبو، در نزدیکی شهر لس آنجلس قرار گرفته‌است و در طول روز توسط یک گارد امنیتی شدیداً محافظت می‌شود.

شروع فعالیت هنری مل گیبسون

در این بخش از بیوگرافی مل گیبسون به زندگی حرفه‌ای او نگاهی می‌اندازیم.

مل گیبسون برای اولین بار در سن 20 سالگی اولین بازی خود را در سریال سالیوان ها اجرا کرد. این سریال در بین سالهای 1973 تا 1983 تولید شد. او یک سال بعد و زمانی که 21 سال داشت و هنوز دانشجو بود در فیلم تابستان داغ Summer City بازی کرد.

مل گیبسون با ظاهری که بسیار به جوانی‌ استیو مک‌کویین (Steve McQueen) شباهت داشت، کیفیت بازیگری مانند کلارک گیبل (Clark Gable) و هامفری بوگارت (Humphrey Bogart) را به نمایش گذاشت. همچنین در طول سال 2000، مل گیبسون به بازیگر فتح‌کننده گیشه‌ها تبدیل شد و هرکدام از فیلم‌هایش بیش از صد میلیون دلار فروختند.

«گیبسون» سپس در چند نمایش تلویزیونی سال ۱۹۷۹ بازی کرد و بعد از آن برای بازی در فیلم مکس دیوانه و سپس تیم انتخاب شد. این بازیگر ۲۲ ساله و تازه‌کار در فیلم تیم آن چنان بازی درخشانی از خود ارائه داد که جایزه بهترین بازیگر (یکی از با ارزش‌ترین جوایز صنعت سینمای استرالیا)را از آن خود کرد.

سپس بازی در فیلم جمع و جور و کم هزینه مکس دیوانه ۲، او را در سراسر جهان مشهور کرد. وقتی او اولین بار در فیلم مکس دیوانه (Mad Max) حاضر شد تنها 15 هزار دلار دستمزد گرفت اما با بازی کردن در فیلم دوم صاحب تقریبا یک میلیون دلار و اولین دستمزد میلیونی خود شد.

وی که با حضور در فیلم تیم جایزه بهترین بازیگر از سوی مؤسسه فیلم استرالیا را کسب کرد یک بار دیگر با فیلم گالیپولی در سال ۱۹۸۱ این جایزه را به دست آورد.

در سال بعد در دو فیلم سال زندگی خطرناک و نیروی حمله زد به بازی پرداخت و در سال ۱۹۸۴، وی پس از بازی در فیلم‌های خانم سافل و رودخانه به گزارش IMDB با آنتونی هاپکینز، در فیلم باونتی (بخشش) هم بازی شد.

پس از آن در سال ۱۹۸۵ برای بازی در قسمت سوم مکس دیوانه انتخاب شد که آن نقش را همانند قسمت‌های قبلی مکس دیوانه به خوبی بازی کرد.

مل گیبسون بعد از مدت‌ها با درخشش در سینمای استرالیا وارد هالیوود شد و با بازی در اولین قسمت اسلحه مرگبار، کاملاً به یک ستاره هالیوودی تبدیل شد. او در سال ۱۹۸۷ در اولین قسمت از سری فیلم‌های موفق و مشهور اسلحه مرگبار، در نقش مارتین ریگز حضور یافت و خوش درخشید که این فیلم به دلیل استقبال خوب مردم تا قسمت جهارم ادامه یافت و به این ترتیب که قسمت دوم در سال ۱۹۸۹ و قسمت سوم در سال ۱۹۹۲ و قسمت چهارم در سال ۱۹۹۸ ساخته شد که بسیار موفق بود و هم‌اکنون گیبسون برای حضور در قسمت پنجم که احتمالاً قسمت آخر از مجموعه آثاراسلحه مرگبار می‌باشد با پیشنهاد سی میلیون دلاری مواجه شده‌است که به گفته برخی منابع این پیشنهاد را کرده و در این فیلم بازی نخواهد کرد. مجموعه آثار اسلحه مرگبار یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اکشن صنعت فیلم و سینماست و درزمره پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما جای دارد که تا به حال در جهان بالغ بر ۱ میلیارد دلار فروش کرده‌است.

گیبسون در این میان فیلم‌های موفق دیگری هم بازی کرد که در سال ۱۹۸۸ به بازی در فیلم طلوع خورشید تکیلا پرداخت و در سال ۱۹۹۰، برای نقش هملت انتخاب شد که خیلی‌ها معتقد بودند که این انتخاب اشتباهی است و گیبسون توانایی بازی در این نقش را ندارد و او فقط برای بازی در فیلم‌های اکشن و کمدی ساخته شده‌است که این حرف و حدیث‌ها تا آن جا ادامه پیدا کرد که استودیوهای فیلم آمریکا حاضر به پخش این فیلم نشدند زیرا بر این باور بودند که این فیلم فروشی نخواهد کرد و به همین خاطر مل گیبسون با تأسیس کمپانی خود به نام آیکون پروداکشن این فیلم را در استودیوی خود پخش کرد که علاوه بر فروش خوب مل گیبسون با بازی‌اش در این نمایش در نقش هملت، ستایش اکثر منتقدان و مردم را برانگیخت و به همه ثابت کرد که او توانایی بازی کردن در هر نقش و کاراکتری را دارد و به خاطر بازی زیبایش در این فیلم برنده جایزه ویلیام شکسپیر از کتابخانه فولجر در واشینگتن شد. نقش هملت که یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین نقش‌هایی است که گیبسون بازی کرده اوج معروفیت و محبوبیت مل گیبسون در سال ۱۹۹۰ بوده‌است و این فیلم سرآغاز موفقیت او در سینمای هالیوود و سرازیر شدن نقش‌های بزرگ تاریخ به این بازیگر توانا شد.

او در این سال علاوه بر فیلم تأثیرگذار هملت در فیلم هواپیمایی آمریکا همراه با رابرت داونی جونیور و فیلم پرنده‌ای روی سیم به ایفای نقش پرداخت.

گیبسون در سال ۱۹۹۲ علاوه بر بازی در اسلحه مرگبار ۳ در فیلم همیشه جوان در نقش کاپیتان دنیل مک کورمیک بازی کرد تا این که در سال ۱۹۹۳ علاوه بر بازیگری در فیلم مرد بدون چهره The Man Without a Face اولین تجربه کارگردانی خود را کسب کرد.

فیلم مرد بدون چهره یکی از آثار کارگردانی مل گیبسون
فیلم مرد بدون چهره یکی از آثار کارگردانی مل گیبسون

او در سال بعد یعنی سال ۱۹۹۴ در فیلم وسترن ماوریک بازی کرد.

وی از آن جا که گویا تجربه اولین کارگردانی برای او دلچسب به نظر می‌رسید بار دیگر به فکر ساختن فیلمی افتاد که این بار شاهکاری تکرارنشدنی به نام شجاع دل Braveheart بود که علاوه بر کارگردانی بی‌نظیر در این فیلم در نقش اصلی فیلم به نام ویلیام والاس بازی هنرمندانه‌ای از خود به نمایش گذاشت که در مجموع برای بازیگری و کارگردانی این فیلم نامزد و برنده معتبرترین جوایز سینمایی جهان شد.او برای کارگردانی فیلم شجاع دل هیچ اشتیاقی نداشت اما دقیقا به خاطر کارگردانی همان فیلم برنده اسکار شد.این فیلم داستانی از عشق به همسر و عشق به سرزمین است. شجاع دل که نویسندگی آن را رندل والاس (Randall Wallace) و کارگردانی و بازیگری نقش اول آن را مل گیبسون بر عهده داشت، داستان یک جنگجوی اسکاتلندی به نام ویلیام والاس است. ویلیام والاس کسی بود که جنبش‌های آزادی‌خواهانه اسکاتلندی‌ها علیه انگلیس را رهبری می‌کرد.ویلیام والاس که رهبر اسکاتلندی‌ها در نخستین جنگ‌های استقلال طلبی علیه نیروهای انگلستان بود، یک داستان موثق تاریخی نیست. با این‌ حال فیلم شجاع دل از اتفاقات تاریخی و واقعی الهام گرفته است. رندل والاس به عنوان فیلمنامه‌نویس شجاع دل اعلام کرد که جذابیت‌های داستانی این فیلم اولویت بالاتری نسبت به حفظ حقایق تاریخی داشت. او به همین دلیل ابتدا فیلمنامه را نوشت و سپس نکات تاریخی به آن اضافه کرد.

این فیلم نامزد ده جایزه اسکار در شصت و هشتمین دوره جوایز اسکار بود. در نهایت فیلم شجاع دل توانست برنده پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین چهره‌پردازی و بهترین تدوین صدا از این مراسم در سال 1995 شود. تماشای این فیلم برای طرفداران آزادی و آزادی‌خواهی، یکی از بهترین گزینه‌هاست. بودجه ساخت فیلم شجاع دل، 70 میلیون دلار بود، اما این فیلم توانست در گیشه به فروشی 213 میلیون دلاری دست پیدا کند.

مل گیبسون در فیلم شجاع دل (Braveheart)
مل گیبسون در فیلم شجاع دل (Braveheart)

او در همین سال در انیمیشن پوکوهانتس در نقش جان اسمیت صحبت کرد.

وی در سال بعد به همراه کارگردان بزرگ سینما ران هاوارد فیلم خون‌ب‌ها را بازی کرد که نامزد جایزه بهترین بازیگر از جشنواره گلدن گلوب شد. گیبسون در سال ۱۹۹۷ به همراه جولیا رابرتز در فیلم تئوری توطئه بازی کرد و بعد از بازی در اسلحه مرگبار ۴ در سال ۱۹۹۸ در فیلم باز پرداخت در سال ۱۹۹۹ ظاهر شد.

اما با شروع سال ۲۰۰۰ مل گیبسون در فیلم کمدی آنچه زنان می‌خواهند در نقش نیک مارشال و فیلم زیبای میهن‌پرست به کارگردانی رولاند امریش در نقش سروان بنجامین مارتین ظاهر شد.گیبسون برای فیلم What Women Want، نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره گلدن‌ گلوب شد.

فیلم میهن پرست مل گیبسون نیز یکی از فیلم‌های تاریخی است که با تحریفات بسیار زیادی ساخته شده است. مل گیبسون که در این فیلم در مقام بازیگر حضور دارد، نقش مردی به نام بنجامین مارتین را بازی می‌کند که شخصیتش از فرانسیس ماریون که فردی بسیار بیرحم و سنگدل و رهبر دسته‌ای از چریک‌های آمریکایی بود الهام گرفته شده است. فیلم میهن پرست در مورد جنگ‌های استقلال‌طلبانه ایالات متحده از انگلستان است. مل گیبسون در فیلم میهن پرست در تلاش است تا از تجاوز انگلیسی‌ها به خاک آمریکا بکاهد و کشور را از خطر غارت شدن توسط آن‌ها و تسلط انگلیس بر آمریکا نجات دهد.

داستان فیلم با مرگ دو فرزند مارتین توسط کت‌قرمزهای ارتش انگلیس به اوج خود می‌رسد. فیلم میهن پرست یکی دیگر از آثار مل گیبسون در حال‌ و هوای حماسی است. این فیلم با وجود تحریف تاریخ و ضدانگلیسی بودنش، به فیلمی پربیننده در میان مردم تبدیل شد. فیلم میهن پرست همچنین در سه بخش بهترین موسیقی متن، بهترین صدا و بهترین فیلمبرداری، نامزد جایزه اسکار در سال 2000 بود.

شما در حال مطالعه بیوگرافی مل گیبسون در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مل گیبسون در فیلم میهن پرست (The Patriot)
مل گیبسون در فیلم میهن پرست (The Patriot)

علاوه بر این دو فیلم در نقش کاراگاه اسکینر در فیلم هتل میلیون دلاری بازی کرد و در انیمیشن فوق‌العاده دیدنی فرار مرغی در نقش راکی صحبت کرد.

او دو سال بعد در دو فیلم دیگر به نام‌های ما سرباز بودیم در نقش سرهنگ هل مور که فیلمی در مورد جنگ آمریکا با ویتنام بود و همچنین در فیلم علمی تخیلی نشانه‌ها که به نوعی آخرین فیلم جدی او در سینما تا قبل از سال ۲۰۱۰ بود به ایفای نقش پرداخت.
پس از فیلم نشانه ها (Signs) در سال 2002 گیبسون اعلام کرد که دیگر علاقه ندارد ستاره فیلم ها باشد و می‌خواهد در نقش های خارق العاده ظاهر شود.

مل گیبسون در سال ۲۰۱۰ پس از هشت سال دوری از بازیگری دوباره به صحنه آمد و این بار با فیلم لبه تاریکی بود. او در مدت این هشت سال به خاطر کارگردانی و درگیری در ساخت فیلم زیاد به کار بازیگری روی نیاورد اما با این حال در نقش‌های فرعی در فیلم‌های کارآگاه آوازخوان در سال ۲۰۰۳ و بازی در چند قسمت از سریال وحشی‌های کامل به تهیه‌کنندگی خود در سال ۲۰۰۴ که البته نویسندگی و کارگردانی چند قسمت از این سریال هم به عهده او بود و همچنین در فیلمی مستند مانند به نام چه کسی ماشین الکتریکی را نابود کرد؟ در نقش خودش در سال ۲۰۰۶ بازی کرد. اما این‌ها نقش‌هایی نبود که مردم و منتقدان از وی انتظار داشتند و به همین خاطر در سال ۲۰۱۰ پس از هشت سال به انتظارهای مخاطبان پایان داد و در فیلم لبه تاریکی در نقش کارآگاه توماس کریون به کارگردانی مارتین کمپل بازی کرد.

گیبسون در سال ۲۰۱۲ در فیلم ” شش روز، هفت شب” (Six Days, Seven Nights) فعالیت کرد، اگرچه پیشتر گفته بود که آخرالزمان آخرین اثر کارگردانی شده او می‌باشد. او در سال ۲۰۱۲ در فیلم اکشن “بیگانه را بگیر” (Get the Gringo) و در نقش مجرمی که ۴ میلیون دلار سرقت کرد، حضور یافت.

او در سال ۲۰۱۳ در تریلر “ماچته می‌کشد” (Machete Kills) ساخته رابرت رودریگز حضور یافت. در سال ۲۰۱۴ در فیلم اکشن “بی مصرف‌های ۳” (The Expendables ۳) در کنار بسیاری از بازیگران مشهور ایفای نقش کرد.

مل گیبسون در ماچته می کشد
مل گیبسون در ماچته می کشد

مل گیبسون در سال 2019 برای دومین بار با فرهاد صفی نیا کارگردان ایرانی تبار بعد از فیلم آپوکالیپتو همکاری کرد. پروفسور و مرد دیوانه که اولین فیلم یک کارگردان ایرانی در سینمای هالیوود است، داستان زندگی یک پروفسور است که در سال 1857 اقدام به تالیف کتاب فرهنگ انگلیسی آکسفورد کرد. شاید جالب و حتی باورنکردنی باشد که در این مسیر، یک دکتر جراح که مدتی در تیمارستان بستری بود، به این پروفسور کمک کرد و بیش از ده‌هزار لغت را برای این کتاب پیشنهاد داد.

لازم به ذکر است که بیست سال قبل، مل گیبسون تصمیم به ساخت این فیلم که اقتباسی از کتاب The Surgeon of Crowthorne بود گرفت. با این‌ حال زنجیره‌ای از اتفاقات باعث به تاخیر افتادن ساخت این فیلم آن هم به مدت بیست سال شد. پروفسور و مرد دیوانه را شاید بتوان از معدود آثار سینمایی در ژانر زندگینامه دانست که به ریشه‌های تاریخی خود وفادار ماند و با وجود ایرادات کمش، همچنان اثر سینمایی مقبول و قابل دفاعی باقی ماند.

مل گیبسون در فیلم پروفسور و مرد دیوانه (The Professor and the Madman)
مل گیبسون در فیلم پروفسور و مرد دیوانه (The Professor and the Madman)

قرار است در سال ۲۰۲۲ ادامه فیلم جنجالی مصائب مسیح او را ببینیم. در این فیلم قرار است داستان رستاخیز مسیح روایت شود.

کارگردانی مل گیبسون

او در سه فیلم اخیر خود جوایز زیادی کسب کرده‌است و چندین بار نامزد و برنده جایزه بهترین کارگردانی از معتبرترین و مهم‌ترین جشنواره‌های جهان شده‌است. او در کارگردانی از جرج میلر و پیتر ویر و ریچارد دانر تأثیر پذیرفته‌است.

اولین ساختهٔ او، کارگردانی و بازیگری فیلم مرد بدون چهره در سال ۱۹۹۳ که فیلمی درام بود و کارگردانی این فیلم به عنوان اولین اثر او از نظر بیشتر منتقدان کارگردانی قابل تحسین و قابل قبولی بود.

دومین ساختهٔ او فیلم حماسی شجاع‌دل، در سال ۱۹۹۵ بود که آن را دو سال بعد از اولین کارش ساخت. این فیلم که به عقیدهٔ بیشتر مخاطبان و اکثر منتقدان به عنوان بهترین فیلم او و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های حماسی تاریخ سینما شناخته می‌شود برنده جوایز بسیار زیادی از انواع جشنواره‌های معتبر دنیا شد و فروش زیادی داشت.

سومین ساختهٔ او اثری جنجالی به نام مصائب مسیح در سال ۲۰۰۴ بود که آن را ۹ سال بعد از کار قبلی اش ساخت و در دنیا جنجال و سرو صدای زیادی به پا کرد. به‌طوری‌که این فیلم به عنوان جنجالی‌ترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شد. فیلم مصائب مسیح (The Passion of the Christ) چنان فیلم پر سر وصدا و بحث برانگیزی بود که پیدا کردن تهییه کننده برای آن غیرممکن به نظر می‌آمد. سرانجام گیبسون مجبور شد خودش سرمایه گذاری فیلم را انجام دهد و اتفاقا این فیلم در میان مخاطبان، خصوصا جامعه مسیحی، بسیار پرطرفدار شد.یکی از دلایل هجمه‌های فراوان علیه این فیلم این بود که واقعیت‌های به تصویر کشیده شده در این فیلم که به مرگ مسیح منجر شد، علیه یهودیان بود. به همین دلیل، بسیاری از مجامع یهودی، مل گیبسون را تهدید کرده و او تا ما‌ه‌ها با مسائل پیرامون فیلم تهدید می‌شد.

در یک مصاحبه درباره فیلم “مصائب مسیح” گفته بود که در آن مقطع دچار بیماری افسردگی شدید شده بوده و اگر این اثر را نمی ساخت شاید خودکشی می کرد!این فیلم هم مانند شجاع‌دل نامزد و برنده ده‌ها جایزه مختلف از جشنواره‌های معتبر سینمایی دنیا شد و علاوه بر این با فروشی فوق‌العاده تبدیل به پرفروشترین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ سینما و از جمله پرفروشترین فیلم‌های جهان شد.

فیلم مصائب مسیح (The Passion of the Christ)
فیلم مصائب مسیح (The Passion of the Christ)

کار بعدی او که آن را دو سال بعد از مصائب مسیح ساخت آپوکالیپتو نام دارد. این فیلم در چندین رشته نامزد و برنده جایزه از جشنواره‌های مختلف شد که از آن جمله بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان سال بود و علاوه بر آن این فیلم فروش قابل توجهی داشت؛ و در این بین او کار کارگردانی چند قسمت از سریال وحشی‌های کامل را برعهده داشت.

فیلم آپوکالیپتو که در ایران آن را با نام اکالیپتوس نیز می‌شناسند، داستان روزهای پایانی تمدن بزرگ مایا است. فیلم آپوکالیپتو داستان زندگی یک قبیله کوچک از این تمدن را به تصویر می‌کشد که زندگی خود را از طریق شکار در جنگل‌های گواتمالا می‌گذرانند و از این راه امرار معاش می‌کنند. زبان فیلم به طور کامل به زبان مایایی است و لوکیشن فیلمبرداری آن نیز در جنگل‌های مکزیک بوده است.

مل گیبسون فیلمنامه این اثر را با همکاری فرهاد صفی نیا نوشته و خود آن را کارگردانی کرده است. فیلمنامه فیلم آپوکالیپتو، محصول درهم‌آمیزی تخیل و واقعیت است و به لطف تدوین و ضرب‌آهنگ خوب فیلم، تبدیل به اثری پرهیجان شده است. با وجود اینکه آخرالزمان فیلم بسیار مهیج و پرتلاطمی است، اما باید به این نکته توجه داشت که فیلم عاری از اشتباهات و تحریفات تاریخی نیست و نباید از نظر تاریخی به آن استناد کرد.

این موضوع به این دلیل است که قوم مایا در واقع قومی کشاورز بوده‌اند، اما در این فیلم به عنوان قومی شکارچی به تصویر کشیده‌ شده‌اند. این موضوع در حالی است که این مراسم و رفتارهای پر از خشونت و کشتاری که مل گیبسون آن‌ها را به تصویر کشیده است، به قوم آزتک نسبت داده می‌شود.

فیلم آپوکالیپتو (Apocalypto)
فیلم آپوکالیپتو (Apocalypto)

او در سال 2016 فیلم ستیغ هک‌سا را کارگردانی کرد. فیلم ستیغ هک‌سا، قصه فداکاری‌ و از خود‌گذشتگی فردی به نام دزموند داس در نبرد اوکیناوا است. این نبرد که نبردی بین متفقین و کشور ژاپن بود، در سال 1945 و در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم رخ داد. نبرد اوکیناوا یکی از پرتلفات‌ترین جنگ‌های تاریخ بشر است؛ زیرا در این نبرد براساس آمارهای اعلام شده، بیش از 150 هزار نفر جان باختند. این جنگ در نهایت با تسلیم ژاپن به پایان رسید و جنگ جهانی دوم پایان یافت. تسلیم ژاپن به این دلیل بود که هم آمریکا به این کشور حمله اتمی انجام داد و هم شوروی در آن زمان آن‌ها را تهدید به جنگ کرد.

مل گیبسون در این فیلم که کارگردانی آن را برعهده داشت، مانند فیلم‌های دیگرش که خشونت را عریان به تصویر می‌کشید، عمل کرده است. در این فیلم با مل گیبسون همراه می‌شویم که بدون ذره‌ای ترحم و چشم‌پوشی، تماشاگر خود را به تماشای چهره عریان جنگ دعوت می‌کند و نشان می‌دهد که گلوله‌ و نارنجک‌ و بمب‌ تا چه اندازه می‌تواند بی‌رحم باشد و چه بلایی سر انسان بیاورد.

صحنه‌های نبرد در ساحل اوماها در فیلم ستیغ هک‌سا، بسیار به یادآورنده‌ فیلم نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) است. فیلم با وجود ترسیم خشونت بی‌پرده‌اش، فیلمی مذهبی و عرفانی نیز محسوب می‌شود. دزموند داس، پزشک مسیحی و مذهبی که اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) نقش او را بازی کرده است، در این فیلم نقش انسانی مذهبی را ایفا کرده است که تفکرات ضدجنگی داشت و نمی‌خواست هیچ سلاحی در جنگ حمل کند و هیچ‌کسی را حتی در جبهه مخالف به کام مرگ بکشاند.

با این‌ حال او با دست خالی، جان بیش از 75 نفر از همرزمان خود را نجات داد و پس از جنگ موفق به دریافت مدال افتخار از رییس جمهور وقت، هری اس ترومن (Harry S. Truman) شد. این فیلم در قسمت بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری و بهترین تدوین نامزد اسکار 2017 شده بود که تنها توانست دو جایزه بهترین صداگذاری و بهترین تدوین را از آن خود کند.

فیلم ستیغ هک‌سا (Hacksaw Ridge)
فیلم ستیغ هک‌سا (Hacksaw Ridge)

لیست آثار هنری مل گیبسون

در ادامه بیوگرافی مل گیبسون باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

فیلم‌شناسی مل گیبسون

سالعنوانبه عنواننقشیادداشت‌ها
بازیگرکارگردانتهیه‌کنندهنویسنده
۱۹۷۷هرگز بهت قول باغ گل رز را نداده بودمآرینهنهنهبازیکن بیس بالحضور افتخاری
شهر تابستانیآرینهنهنهاسکالوپ
۱۹۷۹مکس دیوانهآرینهنهنهمکس راکاتانسکی
تیمآرینهنهنهتیم
۱۹۸۰واکنش زنجیره‌ایآرینهنهنهمکانیکذکرنشده
۱۹۸۱نیروی حمله زدآرینهنهنهپل کلی
گالیپولیآرینهنهنهفرانک دان
مکس دیوانه ۲آرینهنهنهمکس راکاتانسکیهمچنین شناخته‌شده با عنوان مکس دیوانه: جنگجوی جاده
۱۹۸۲سال زندگی خطرناکآرینهنهنهگای همیلتون
۱۹۸۴باونتیآرینهنهنهفلچر کریستین
رودخانهآرینهنهنهتام گاروی
خانم سافلآرینهنهنهاد بیدل
۱۹۸۵مکس دیوانه: در آن سوی تاندردومآرینهنهنهمکس راکاتانسکی
۱۹۸۷اسلحه مرگبارآرینهنهنهمارتین ریگز
۱۹۸۸طلوع خورشید تکیلاآرینهنهنهدیل مک‌کاسیک
۱۹۸۹اسلحه مرگبار ۲آرینهنهنهمارتین ریگز
۱۹۹۰پرنده‌ای روی سیمآرینهنهنهریک جارمین
هواپیمایی آمریکاآرینهنهنهجین رایک
هملتآرینهنهنهشاهزاده هملت
۱۹۹۲همیشه جوانآرینهنهنهدنیل مک کورمیک
اسلحه مرگبار ۳آرینهنهنهمارتین ریگز
۱۹۹۳مرد بدون چهرهآریآرینهنهجاستین مک‌لئوداولین کارگردانی
۱۹۹۴ماوریکآرینهنهنهبرت ماوریک
۱۹۹۵شجاع‌دلآریآریآرینهویلیام والاس
کسپرآرینهنهنهخودشکامئو
پوکاهانتسآرینهنهنهجان اسمیتصداپیشه
۱۹۹۶خون‌بهاآرینهنهنهتام مولن
۱۹۹۷روز پدرآرینهنهنهاسکات آژین‌کار بدنکامئوی ذکرنشده
تئوری توطئهآرینهنهنهجری فلچر
افسانه: یک داستان واقعیآرینهنهنهسرگرد گروهبان گریفیثکامئوی ذکرنشده
۱۹۹۸اسلحه مرگبار ۴آرینهنهنهمارتین ریگز
۱۹۹۹تقاصآرینهنهنهپورتر
۲۰۰۰فرار مرغیآرینهنهنهراکیصداپیشه
میهن‌پرستآرینهنهنهبنجامین مارتین
آنچه زنان می‌خواهندآرینهنهنهنیک مارشال
هتل میلیون‌دلاریآرینهنهنهمأمور اسکینر
۲۰۰۲ما سرباز بودیمآرینهنهنهسرهنگ هال مور
نشانه‌هاآرینهنهنهپدر گراهام هس
۲۰۰۳کارآگاه آوازخوانآرینهآرینهدکتر گیبون
۲۰۰۴مصائب مسیحنهآریآریآریبدون نقش
پاپاراتزیآرینهآرینهبیمار درمان مدیریت خشمکامئوی ذکرنشده
۲۰۰۵لئونارد کوهن: من مرد تو هستمنهنهآرینهبدون نقشفیلم مستند
۲۰۰۶آپوکالیپتونهآریآریآریبدون نقش
۲۰۱۰لبه تاریکیآرینهنهنهتوماس کریون
۲۰۱۱سگ آبیآرینهنهنهوالتر بلک
۲۰۱۲بیگانه را بگیرآرینهآریآریرانندهقبلاً با عنوان چگونه تعطیلات تابستانی خود را گذراندم
۲۰۱۳ماچته می‌کشدآرینهنهنهلوتر ووز
۲۰۱۴بی‌مصرف‌ها ۳آرینهنهنهکنراد استون بنکس
تیمارستان استون‌هیرستنهنهآرینهبدون نقش
۲۰۱۶پدر هم‌خونآرینهنهنهجان لینک
ستیغ هک‌سانهآرینهنهبدون نقش
۲۰۱۷خونه بابا ۲آرینهنهنهکرت مایرون
۲۰۱۸کشیده شده در بتنآرینهنهنهبرت ریجمن
۲۰۱۹پروفسور و مرد دیوانهآرینهآرینهجیمز موری
۲۰۲۰نیروی طبیعتآرینهنهنهری بارت
مرد چاقآرینهنهنهکریس کرینگل
۲۰۲۱رتبه رئیسآرینهنهنهسرهنگ کلایو ونتور
خطرناکآرینهنهنهدکتر آلدروود
۲۰۲۲آخرین نگاه‌هاآرینهنهنهآلستر پینچ
پاناماآرینهنهنهاستارک
مأمور بازیآرینهنهنهاولسن
پدر استوآرینهنهنهبیل لانگ
۲۰۲۲صندلی داغآرینهنهنهوالاس رید
۲۰۲۲راهزنآرینهنهنهتامی
۲۰۳۳پسران تابستانآرینهنهنهپس تولید

کارنامه تلویزیونی مل گیبسون

Titleسالسمتنقشتوضیحات
بازیگرکارگردانتهیه‌کننده
سالیوان‌ها۱۹۷۶–۱۹۸۳آرینهنهری‌ هندرسون
فروشگاه پلیس۱۹۷۷–۱۹۸۴آرینهنهUnknown
قهرمان۱۹۷۹آرینهنهUnknown
مجازاتگر۱۹۸۱آرینهنهRick Munroقسمت آزمایشی
پخش زنده شنبه شب۱۹۸۹آرینهنهHostEpisode: “Mel Gibson / Living Colour”
دنیای کشفیات۱۹۹۵آرینهنهNarratorEpisode: “Australia’s Outback: The Vanishing Frontier”
سیمپسون‌ها۱۹۹۹آرینهنهHimself
(voice role)
Episode: “Beyond Blunderdome”
سه کله‌پوک۲۰۰۰نهنهآریNone
شکست‌ناپذیر۲۰۰۱نهنهآریNone
نفرین خانوادگی۲۰۰۳نهنهآریNone
وحشی‌ها را کامل کنید۲۰۰۴–۲۰۰۵آریآریآریOfficer Cox
انجمن۲۰۰۴–۲۰۰۵نهنهآریNone
حامل۲۰۰۸نهنهآریNone
ساحل بربر Shows that have not yet been airedآیندهآریآریآریTBA

جوایز و افتخارات مل گیبسون

مل گیبسون بزرگ علاوه بربردن ده‌ها جایزه مختلف از بزرگترین جشنواره‌های دنیا جوایز و افتخارات بزرگ دیگری کسب کرده‌است که برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • بالاترین نشان افتخار استرالیا (ao) را در سال ۱۹۹۷ بدست آورد. او در ۲۵ ژوئیه ۱۹۹۷ به عنوان صاحب افتخاری جایزه AO به خاطر خدماتش به صنعت فیلم استرالیا نامیده شد. این جایزه که بالاترین و مهم‌ترین جایزه استرالیا است فقط به شهروندان استرالیایی داده می‌شود و به همین دلیل این جایزه برای مل گیبسون که شهروند استرالیا نمی‌باشد افتخاری بود.
  • او درسال‌های پی در پی ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ از سوی مجله آمریکایی مردم به عنوان یکی از ۵۰ مرد زیبای جهان شناخته شد.
  • وی همچنین در سال ۱۹۹۶ از سوی مجله آمریکایی مردم برای سومین بار به عنوان یکی از ۵۰ مرد زیبای جهان شناخته شد.
  • گیبسون در اکتبر سال ۱۹۹۷ مقام دوازدهم رادر مجله امپایر چاپ انگلستان در لیست صد ستاره جاودان تاریخ سینما بدست آورد.
  • در سال ۲۰۰۴، مجله فوربس آمریکا او را به عنوان قدرتمندترین شخص جهان و متنفذترین ستاره صنعت سینمای آمریکا معرفی کرد. گیبسون در پی موفقیت خیره‌کننده فیلم مصائب مسیح بدل به قدرتمندترین و بانفوذترین بازیگر هالیوود و به عنوان یکی از پولدارترین چهره‌های سینمای آمریکا انتخاب شد و هنوز هم این تأثیرگذاری را از دست نداده‌است. نشریه فوربس برای تعیین افراد تأثیرگذار در فهرست خویش مجموعه‌ای از عوامل مهم همانند درآمدها، میزان مطالب منتشره در نشریات و حجم حضور شخص در شبکه اینترنت و سایتهای مختلف آن را اندازه‌گیری می‌کند و با ترکیب این عوامل چهره‌های قدرتمند را برمی‌گزیند.
  • در سال ۲۰۰۴ مجله تایم مل گیبسون و مایکل مور را به عنوان مردان سال ۲۰۰۴ انتخاب کرد.
  • در سال ۱۹۸۵ از سوی مجله مردم به عنوان اولین مرد سکسی زنده انتخاب شد.
  • او همچنین توسط مجله امپراتوری در سال ۱۹۹۵ به عنوان یکی از سکسی‌ترین ستاره‌ها در تاریخ سینما در لیست ۱۰۰ ستاره سکسی سینما برگزیده شد.
  • در رده‌بندی ۱۰۰ بازیگر بزرگ سینما توسط مجله معتبر پریمیر در سال ۲۰۰۳، گیبسون در رده هفدهم قرار گرفت.
  • گیبسون به عنوان چهل و هشتمین بازیگر بزرگ تاریخ سینما از طرف مجله اینترتینمنت ویکلی انتخاب شده‌است.
  • گیبسون از محبوب‌ترین بازیگران حال حاضر هالیوود و سینمای استرالیاست. وی بارها جایزه محبوب‌ترین بازیگر مرد را از آن خود کرده‌است.
  • مل گیبسون این هنرپیشه و کارگردان موفق سینما به همراه وارن بیتی، کلینت ایستوود، رابرت ردفورد، ریچارد آتن بورو و کوین کاستنر، ششمین بازیگری است که اسکار بهترین کارگردانی را به دست آورده‌است. این شش ستاره در دنیا بیشتر به بازیگری مشهور هستند.
  • «مل گیبسون» نخستین بازیگری است که در استرالیا برای یک فیلم، یک میلیون دلار دستمزد گرفته‌است.
  • دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه Loyola Marymount لس آنجلس و همچنین سخن ران جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دوره لیسانس در آن دانشگاه در سال ۲۰۰۳.
  • در سال ۲۰۰۴ بنا به گزارش هالیوود به عنوان مبتکر سال انتخاب شد.
  • انتخاب به عنوان عضو افتخاری بخش هنرهای نمایشی دانشگاه Limkokwing مالزی در سال ۲۰۰۷.
  • نقش او به عنوان مکس راکتنسکی دیوانه در سری فیلم‌های مکس دیوانه در لیست ۱۰۰ شخصیت بزرگ فیلم در تمام تاریخ توسط پریمیر رتبه هفتاد و هشتم را به دست آورد.
  • فیلم شجاع دل او در لیست ۱۰۰ فیلم امید بخش و تأثیرگذار تمام دوران از بنیاد فیلم آمریکا رتبه شصت و دوم را به دست آورد.
  • در دو سال ۱۹۹۶ و ۲۰۰۳ در رای‌گیری Harris به عنوان ستاره محبوب فیلم‌های آمریکا برگزیده شد.
  • او بر اساس رای‌گیری که به وسیله Garris Interactive در ۲۱ ژانویه ۲۰۰۶ در آمریکا انجام شد به عنوان یکی از هفت ستاره محبوب سینما انتخاب شد.
  • گیبسون در لیست ۱۰۰ فرد قدرتمند جهان توسط مجله معتبر پریمیر در سال ۲۰۰۲ به عنوان هفدهمین نفر و در سال ۲۰۰۳ به عنوان پانزدهمین نفر قدرتمند جهان در این لیست قرار گرفت. او در لیست ۵۰ فرد قدرتمند جهان توسط همین مجله معتبر در سال ۲۰۰۴ به عنوان دهمین نفر و در سال ۲۰۰۵ به عنوان پانزدهمین نفر و در سال ۲۰۰۶ به عنوان هفدهمین فرد قدرتمند جهان در این لیست قرار گرفت.
  • گیبسون همچنین در لیست قدرتمندترین بازیگران جهان که توسط مجله پریمیر در سال ۲۰۰۴ منتشر شد در صدر قرار گرفت و بالاترین رتبه و جایگاه اول را به دست آورد و به عنوان قدرتمندترین بازیگر جهان شناخته شد.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
پرستو صالحی عمل زیبایی اش را تکذیب کرد

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا