اخبار بازیگرانبازیگران خارجیبازیگران مردبازیگران هالیوودبیوگرافی بازیگران

واکین فینیکس بازیگر نقش جوکر را بیشتر بشناسید

در این بخش بیوگرافی واکین فینیکس از بازیگران مرد معروف هالیوود را مرور میکنیم. بیوگرافی واکین فینیکس از بازیگران سرشناس آمریکایی‌ که اخیرا بازی او در فیلم جوکر مورد توجه همگان قرار گرفته است ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی واکین فینیکس آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

آیا واکین فینیکس خودکشی کرده است؟

پس از بازی در نقش جوکر هواداران نگران بودند که او نیز مانند هیث لجر خودکشی کند اما خوشبختانه واکین فینیکس با این نقش کنار آمد.

آیا واکین فنیکس تا به امروز برنده جایزه اسکار شده است؟

بله او برای بازی در نقش جوکر صاحب یک اسکار شده است.

واکین فنیکس متولد چه سالی است؟

واکین فنیکس متولد ۲۸ اکتبر ۱۹۷۴ ‏است و ۴۷ سال سن دارد.

واکین فنیکس از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرد؟

واکین فنیکس از سال 1982 تا کنون فعالیت میکند.

خلاصه بیوگرافی واکین فینیکس

نام اصلیواکین فیواکین رافائل فینیکس (Joaquin Rafael Phoenix)
نام هنریواکین فینیکس
نام های دیگرلیف فینیکس
تاریخ تولد۲۸ اکتبر ۱۹۷۴ ‏(۴۷ سال)
محل تولدسان خوآن، پورتوریکو
پیشهبازیگر و تهیه‌کننده
سالهای فعالیت۱۹۸۲–اکنون
همسررونی مارا (۲۰۱۶–اکنون؛ نامزد)
فرزندیک پسر به نام ریور
قد173 سانتی متر

بیوگرافی واکین فینیکس

بیوگرافی واکین فینیکس

در بیوگرافی واکین فینیکس با نام کامل واکین فیواکین رافائل فینیکس (Joaquin Rafael Phoenix)میخوانیم:او بازیگر آمریکایی‌ست که در پورتوریکا به دنیا آمده است. این بازیگر، تهیه‌کننده و فعال اجتماعی در تاریخ 28 اکتبر 1974 (6 آبان 1353) از والدینی آمریکایی متولد شده است.

عکس کودکی واکین فینیکس
عکس کودکی واکین فینیکس

در بیوگرافی واکین فینیکس بهتر است بدانید : در سال ۲۰۲۰، نام او در رتبهٔ دوازدهم فهرست نیویورک تایمز از بزرگ‌ترین بازیگران قرن بیست و یکم قرار داده‌شد.

بیوگرافی خانواده واکین فینیکس

در بیوگرافی واکین فینیکس درباره ی خانواده اش آمده است: واکین رافائل باتم در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۷۴ در شهر سان خوآن پایتخت پورتوریکو در خانواده آمریکایی که سومین فرزند از پنج فرزند دیگر به ترتیب ریور فینیکس (۱۹۹۳–۱۹۷۰)، رین فینیکس (متولد ۱۹۷۲)، لیبرتی فینیکس (متولد ۱۹۷۶) و سامر فینیکس (متولد ۱۹۷۸) که همه آن‌ها بازیگر هستند، به دنیا آمد. آن‌ها همچنین خواهر ناتنی به اسم جودین (متولد ۱۹۶۸) نیز دارند.

عکس کودکی واکین فینیکس
عکس کودکی واکین فینیکس

فینیکس اصالتا آمریکایی بود و ریشه‌هایی انگلیسی، آلمانی و فرانسوی داشت. پدر فینیکس، جان لی باتم اصالتاً کالیفرنیایی است و نژاد انگلیسی، آلمانی و فرانسوی دارد.مادر او آرلین در خانواده ای یهودی از تبار روسیه و مجارستان در نیویورک به دنیا آمد. آرلین به کالیفرنیا مهاجرت کرد و پدر فینیکس را در هنگام هیچ‌هایک ملاقات کرد. آن‌ها در سال ۱۹۶۹ ازدواج کردند و به گروهی مذهبی ملحق شدند و همراه با گروه شروع به مسافرت در آمریکای جنوبی کردند. تا اینکه در سال ۱۹۷۷ از گروه جدا شدند و توسط کشتی باری از ونزوئلا به آمریکا بازگشتنند.

آنها نام خانوادگیشان را به فینیکس (به معنای ققنوس) تغییر دادند که نماد پرنده‌ای افسانه‌ای است که از خاکستر خودش دوباره متولد می‌شود. تغییر نام خانوادگی آن‌ها به این دلیل بود که می‌خواستند بعد از جدایی از گروه و برگشت به ایالات متحده آمریکا شروعی دوباره داشته باشند. در همین زمان بود که واکین دوست داشت او را همانند خواهر و برادرش که نامشان مربوط به طبیعت است، لیف صدا بزنند تا اینکه در سن ۱۵ سالگی دوباره اسمش را به واکین تغییر داد.

برای حمایت مالی و تهیه غذا، بچه‌های خانواده فینیکس در خیابان با استفاده از استعدادهای مختلف مثل خوانندگی و نوازندگی، اجراهایی انجام می‌دادند. مادر فینیکس به عنوان یک منشی و پدرش به عنوان یک باغبان کار می‌کردند. درنهایت فینیکس و خواهر و برادرهایش توسط یک آژانس بازیگری کودکان در هالیوود (ایریس برتون) کشف شدند. هر پنج کودک مشغول بازیگری، بیشتر در تبلیغات تلویزیونی، شدند.

سرشناس ترین بازیگران ایرانی لر تبار سینما و تلویزیون
واکین فینیکس در کنار برادرش
واکین فینیکس در کنار برادرش

در بیوگرافی واکین فینیکس جالب است بدانید فینیکس مادرش را به اولین اکران فیلم سینمایی گلادیاتور برد. همچنین در سن 4 سالگی واکین تصمیم گرفت که نامی مربوط به زمین مانند خواهر و برادرهایش (ریور به معنای رود و رین به معنای باران) داشته باشد. پس او خود را لیف (Leaf) به معنای برگ نامید. در اولین فیلم‌هایی که فینیکس بازی کرده نام او در تیتراژ به صورت لیف فینیکس نوشته می‌شود. در اوایل دهه 90 میلادی، او دوباره به نام اصلی خود بازگشت.

واکین فینیکس در کنار مادرش
واکین فینیکس در کنار مادرش

ازدواج و وضعیت تاهل واکین فینیکس

بیشترین جستجوها در بیوگرافی واکین فینیکس درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

این بازیگر زندگی آرامی داشته و در طول زندگی اش حتی روابط بسیار زیادی نداشته است.واکین از سال ۲۰۰۶ در هالیوود هیلز زندگی می‌کند.

او اولین بار در سال 1995 با لیو تایلر بازیگر همکارش در فیلم Inventing the Abbotts قرار گذاشت و سه سال بعد این رابطه با کمال احترام تمام شد. لیو تایلر با واکین و خواهرش مثل خانواده خود رفتار می‌کرد. پس از آن او در سال 2001 با مدل برزیلی توپاز پیج گرین وارد رابطه شد و این رابطه پس از 4 سال پایان یافت.

دقیقا سال 2012 بود رابطه واکین فینیکس و همسرش سر صحنه فیلم Her شروع شد. فینیکس و رونی مارا در آن‌جا باهم آشنا شدند و پس از چهار سال دوستی وارد رابطه عاشقانه شدند‌. آن‌ها سال 2019 نامزد کردند و در سال 2020 صاحب فرزند پسری شدند و به یاد برادر از دست رفته واکین فینیکس او را ریور نام گذاشتند. تعداد فرزندان واکین فینیکس یک فرزند است.

واکین فینیکس در جشنواره فیلم کن در کنار رونی مارا
واکین فینیکس در جشنواره فیلم کن در کنار رونی مارا

علایق و حقایقی درباره واکین فینیکس

در ادامه بیوگرافی واکین فینیکس مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

گیاه خواری واکین فینیکس و حمایت او از حقوق حیوانات

مردم، فعالیت‌های فینیکس را بیشتر در حمایت از حقوق حیوانات می‌بینند و او برای گیاه‌خواری اش معروف است. در بیوگرافی واکین فینیکس جالب است بدانید او با بسیاری از سازمان‌های حمایت کننده حقوق حیوانات برای آگاه‌سازی مردم از سوء استفاده از آنها و تشویق مردم به وگانیسم همکاری داشته‌است. فینیکس یکی از اعضاء مهم در سازمان بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران و سازمان پتا است و برای هردو آنها مبارزه می‌کند. او هیچ لباسی که از پوست حیوانات ساخته شده‌است، به تن نمی‌کند و در فیلم‌هایش از عوامل مسئول خواهش می‌کند که لباسی که از مواد مصنوعی ساخته شده‌است را در اختیار او قرار بدهند.یک بار سر عکاسی برای برند پرادا، او از پوشیدن یک جفت کفش خودداری کرد. چرا که آن کفش از جنس چرم طبیعی بود.

در بیوگرافی واکین فینیکس جالب است بدانید برای فیلم‌های Gladiator، Quills و Walk the Line او درخواست کرد که لباس‌هایش از جنس مواد مصنوعی باشند.

او در مستندهایی مثل ساکنان زمین که دربارهٔ وابستگی کامل بشر به حیوانات است به عنوان راوی حضور داشته‌است. داوران جشنواره بین‌المللی فیلم سن دیگو، به فینیکس، بابت همکاری او در این مستند، جایزه بشردوستانه را اهدا کردند. او در دومین مستندش، وحدت (به عنوان راوی) در کنار بازیگران دیگر از جمله جسیکا چستین و کمدین مشهور الن دی‌جنرس که هردو گیاه‌خوار هستند، حاضر شد.

او یکی از اصلی‌ترین تهیه‌کنندگان مستند سلامتی چیست؟ بود که در ۱۶ جون سال ۲۰۱۷ در شبکه نتفلیکس به نمایش درآمد. برنامه دربارهٔ هزینه تریلیون دلاری دولت و شرکت‌های بزرگ است که مردم را بیمار نگه دارند. در سال ۲۰۱۹ سازمان پتا، فینیکس را «مرد سال» لقب داد و دلیل آن را اینطور بیان کرد: «واکین فینیکس هرگز فرصتی را برای کمک به حیوانات از دست نداده‌است و او بهترین مثال برای یک فرد گیاه‌خوار است.»

زندگینامه سارا بهرامی و تصاویر جذاب و دیدنی او در کودکی

زخم صورت واکین فینیکس

برخلاف تصور عموم، زخمی که روی لب این بازیگر است در اثر عمل ترمیم بیماری لب شکری واکین فینیکس به وجود نیامده است. این زخم به صورت مادرزادی بر روی لب او وجود داشته است. فینیکس در مصاحبه‌هایش گفته زمانی که مادرش او را باردار بوده یک روز درد شدیدی را احساس می‌کند. و به همین دلیل او با این زخم به دنیا آمده است.

زخم صورت واکین فینیکس
زخم صورت واکین فینیکس

مذهب واکین فینیکس

در بیوگرافی واکین فینیکس او در زمینه اعتقاداتش گفته: «پدر و مادرم به خداوند اعتقاد دارند. من یهودی هستم. مادرم هم یهودی هست ولی به عیسی اعتقاد دارد. او رابطه‌ای بین خودش و عیسی می‌بیند ولی (پدر و مادرم) هیچوقت خیلی مذهبی نبودند. من یادم نمیاد آخرین بار کی کلیسا رفتم ولی شاید یکی دوبار رفته باشم.»

تصادف خطرناک واکین فینیکس

در ۲۶ ژانویه ۲۰۰۶، در حین رانندگی به سمت دره کنیون در هالیوود، لس آنجلس، از مسیر منحرف می‌شود و ماشینش ضربه می‌بیند. در گزارش تصادف فقط خرابی ترمز آمده‌است. فینیکس گفته: «زمانی که در ماشین حضور داشتم و گیج بودم، شخصی که نمی‌توانستم به خوبی ببینم، به شیشه ماشینم ضربه زد و گفت فقط آروم باش؛ و من در جواب گفتم، من آرومم و حالم خوبه و او پاسخ داد که نه خوب نیستی و با جلوگیری از روشن کردن سیگارم، زمانی که بنزین از باک ماشین چکه می‌کرد، جانم را نجات داد. من بعدها فهمیدم که آن شخص ورنر هرتسوک (کارگردان آلمانی) است.» زمانی که ورنر، فینیکس را از شیشه عقب ماشین به سمت بیرون می‌کشید، مردم حاضر در صحنه به آمبولانس زنگ زدند. وقتی فینیکس برای قدردانی به سمت هرتسوک می‌رفت، او با فروتنی قهرمانانه به سمت خانه اش رفت!

واکین فینیکس مسلط به زبان اسپیانیایی

در بیوگرافی واکین فینیکس جالب است بدانید وقتی که فینیکس بچه بود می‌توانست اسپانیایی صحبت کند. اما هرچه بزرگتر شد این زبان را فراموش کرد.

نقدها و خبرهای واکین فینیکس

ظاهرا واکین فینیکس هیچ کدام از نقدها و خبرهایی که درباره اوست را نمی‌خواند.

بازی واکین فینیکس به جای جانی کش

قد واکین فینیکس از جانی کش کوتاه‌تر است. با این حال او نقش جانی کش را در فیلم Walk the Line بازی کرده است. فینیکس آهنگ‌های این فیلم را خودش خوانده است.

دوستان واکین فینیکس

واکین فینیکس با افرادی مانند مت دیمون (Matt Damon)، وینس وان (Vince Vaughn) و کیانو ریوز (Keanu Reeves) دوست است. همچنین هیث لجر (Heath Ledger) بازیگر فقید آمریکایی از دوستان او بود.

فیلم هایی با معجزه عشق برای فینیکس

همان‌طور که پیش تر در بیوگرافی واکین فینیکس گفته شد این بازیگر با رونی مارا در سر صحنه فیلم Her آشنا شد. آن‌ها پس از آن باهم رابطه دوستی داشتند تا این‌که در فیلم Mary Magdalene 2018 رابطه آن‌ها رمانتیک تر شد و در سال بعد باهم نامزد کردند.

کناره گیری واکین فینیکس از بازیگری

فینیکس در اواخر سال ۲۰۰۸ به‌طور غیرمنتظره ای، اعلام کرد که می‌خواهد از بازیگری کناره‌گیری کند و به دنبال حرفه رپری برود و فیلم دو عاشق، آخرین فیلم او است. در ۱۱ فوریه ۲۰۰۹، فینیکس در برنامه آخر وقت با دیوید لترمن حاضر شد تا برای فیلم دو عاشق، تبلیغ کند. او در جواب به سوالات دیوید لترمن دربارهٔ ادامه بازیگریش به نظر می‌رسید بی برنامه باشد و اکثراً پاسخی نداشت. واکین دوباره در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۰ به برنامه لترمن دعوت شد و گفت بازنشستگی‌اش برای فیلم‌برداری فیلم مستندنما من هنوز اینجا هستم در کنار کیسی افلک فعلاً به تعویق افتاده‌است.

آخرین تغییرات در چهره مازیار لرستانی وایرال شد

اسکار

در اکتبر ۲۰۱۲، فینیکس جایزه اسکار را «مزخرف» خطاب کرد. اما بعداً در مصاحبه‌اش عذرخواهی کرد و اظهار کرد که اسکار شرایط مهمی را برای بسیاری از فیلمسازان شایسته فراهم می‌کند. او در سال ۲۰۱۵ در برنامه زنده جیمی کیمل این اتفاق را شرح داد و گفت که بابت این حقیقت که کار فیلمسازی مشارکتی است و فقط از بازی من تمجید می‌شود، خیلی راحت نیست.

فعالیت‌های اجتماعی واکین فینیکس

فینیکس با کمک مالی به خیریه‌ها و سازمان‌های بشردوستانه مثل سازمان عفو بین‌الملل به مدت زیادی به عنوان فعال اجتماعی شناخته می‌شود. او یکی از مدیران اصلی سازمان تهیه غذا برای کودکان آفریقای جنوبی است که هر روز وعده‌های غذایی این کودکان را تهیه می‌کند و به شهر سووتو در آفریقای جنوبی می‌فرستد.

معرفی واکین فینیکس
معرفی واکین فینیکس

حقایق دیگری درباره ی واکین فینیکس

  • فینیکس برای مشارکت در تهیهٔ موسیقی متن سربه‌راه باش برندهٔ جایزهٔ گرمی شد.
  • او از فعالان حقوق حیوانات است.
  • در سال ۲۰۰۵، فینیکس برای معالجه اعتیاد به الکل، سراغ مراکز توانبخشی رفت.
  • ثروت او حدود ۳۰ میلیون دلار تخمین زده می شود.
  • کیسی افلک همسر سابق خواهرش سامر و بهترین دوست او می باشد، او همچنین با مت دیمون، کیانو ریوز و هیث لجر رابطه ی نزدیکی دارد.
  • جاش برولین بازیگر مورد علاقه ی اوست.

شروع فعالیت هنری واکین فینیکس

در ادامه بیوگرافی واکین فینیکس میرسیم به فعالیت هنری او. واکین هشت ساله، اولین تجربهٔ بازیگریش را در کنار برادرش (ریور) در سریال هفت عروس برای هفت برادر Seven Brides for Seven Brothers (سال ۱۹۸۲) در قسمت آواز کریسمس به دست آورد.

واکین اولین نقش اصلی‌اش را در سریال ABC Afterschool Special ایفا کرد. همچنین در سال 1984 فینیکس به عنوان بازیگر مهمان به همراه خواهرش سامر (Summer) در سریال تلویزیونی Murder, She Wrote حضور یافت.

اما اولین نقش مهمش را در نقش مکس که ۱۲ سال دارد و برای یادگیری دربارهٔ برنامه‌های فضایی ناسا، به مرکز فضایی کندی می‌رود، در فیلم کمپ فضایی SpaceCamp(۱۹۸۶) بازی کرد.

او در سال 1987 در گروه بازیگران اصلی فیلم سینمایی Russkies قرار گرفت. این فیلم درباره چند دوست بود که در طول جنگ سرد با سربازی روس دوست می‌شوند.

کمی بعد فونیکس توانست در فیلم پدر و مادری Parenthood(۱۹۸۹) به کارگردانی ران هاوارد بازی کند که فیلم نظر منتقدان را جلب کرد و توانست ۱۲۶ میلیون دلار در جهان بفروشد. فینیکس توانست اولین نامزدی خود را برای جایزه (بهترین هنرمند جوان) در این فیلم کسب کند. او به دلیل اینکه دوران کودکی خود را صرف بازیگری کرده بود، تصمیم گرفت از بازیگری دست بکشد و به همراه پدرش به مکزیک و آمریکای جنوبی سفر کند.

بعد از اینکه فینیکس به عنوان یک بازیگر کودک شناخته شد، او تصمیم گرفت که همراه پدرش به مکزیک و آمریکای جنوبی سفر کند. در سال 1993 و سه روز بعد از تولد 19 سالگی واکین، برادرش ریور به خاطر مصرف زیاد مواد مخدر فوت کرد. واکین و خواهرش رین که همراه ریور در کلاب بودند با 911 تماس گرفتند تا به برادر مرده‌شان کمک کنند، اما دیگر کار از کار گذشته بود. بعد از این حادثه، تماس تلفنی واکین با 911 بارها در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش شد. به دنبال این اتفاقات خانواده او از اجتماع و مردم دوری کردند و به کشور کاستاریکا نقل مکان کردند. در این زمان واکین اعلام کرد که دیگر بازی نخواهد کرد و برای یک سال از دید عموم پنهان بود. افسردگی واکین فینیکس به دلیل مرگ برادرش او را به مدت 2 سال از بازیگری دور کرد.

ماجرای ملاقات مهدی امینی خواه با شاهرخ خان و پیشنهاد بالیوودی به او

1995-1999: بازگشت واکین فینیکس به دنیای بازیگری

زمانی که واکین به دنیای بازیگری برگشت بیشتر نقش‌های مکمل منفی بازی می‌کرد. در سال ۱۹۹۵ نقش یک جوان آشفته که توسط یک زن (نیکول کیدمن) اغوا می‌شود تا مرتکب جنایت شود را بازی می‌کند. فیلم به خاطرش مردن To Die For به کارگردانی گاس ون سنت در جشنواره کن به نمایش درآمد و موفقیت مالی و انتقادی زیادی را دربرداشت. منتقد روزنامه نیویورک تایمز، جانت ماسلین بازی فینیکس در این فیلم را ستایش کرده‌است و نوشته: «جیمی بیچاره، که توسط آقای فینیکس بازی شده‌است بیانگر حس دردناکی است که باعث می‌شود جزو بازیگرانی حساب شود که حتماً باید بازی‌هایشان را دید.»

در سال ۱۹۹۷، واکین نقش یک جوان دردسرساز را در فیلم دور برگردان U Turn الیور استون و یک مرد فقیر که عاشق زنی پولدار می‌شود در فیلم اختراع ابوت‌ها Inventing the Abbotts بازی کرد که هردو فیلم نتوانستند نظر منتقدان را جلب کنند و فروش جهانی خوبی نداشتند.

سال بعد هم او در فیلم Clay Pigeons بازی کرد که این فیلم هم فروش زیادی نداشت و مورد نقدهای منفی قرار گرفت.

اما کمی بعد در سال 1999 توانست با بازی در فیلم ۸میلی‌متری در کنار نیکلاس کیج نظر برخی از منتقدان را جلب کند. این فیلم ۹۸ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت که یک موفقیت تجاری به حساب آمد.

2000-2005: موفقیت های بزرگ واکین فینیکس

در سال ۲۰۰۰ فینیکس در سه فیلم بازی کرد. او اولین همکاری اش را با کارگردان موفق هالیوود جیمز گری در فیلم محوطه تجربه کرد. فیلم دربارهٔ فساد در محوطه کویینز در شهر نیویورک است. این فیلم با اینکه نتوانست فروش خوبی داشته باشد اما منتقدان را راضی کرد

در همان سال واکین فینیکس در فیلم به یادماندنی گلادیاتور Gladiator به کارگردانی ریدلی اسکات (Ridley Scott)در نقش کومودوس (امپراتور رم) بازی کرد. این فیلم علاوه بر سود بسیار زیاد، منتقدان را شگفت زده کرد و با فروش جهانی ۴۷۵ میلیون دلار، جزئی از پرفروش‌ترین فیلم در سال ۲۰۰۰ شناخته شد. بسیار از منتقدان در سراسر جهان این فیلم را شاهکار نامیدند و توانست جایزه اسکار بهترین فیلم (مهمترین جایزه اسکار) را به خود اختصاص دهد.

واکین فینیکس در فیلم Gladiator
واکین فینیکس در فیلم Gladiator

فینیکس برای بازی اش در این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و جایزه انجمن صنفی بازیگر نقش مکمل مرد شد و اولین نامزدی اش برای اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل به دست آورد. او و برادرش ریور اولین برادرانی بودند که هردو نامزد جایزه اسکار برای بازیگری شدند و تا امروز همچنان این عنوان برای این دو باقیست.

واکین فینیکس در کنار برادرش در مراسم اسکار
واکین فینیکس در کنار برادرش در مراسم اسکار

او در همان سال کشیشی آشفته را در فیلم قلم‌پرها که از زندگی مارکی دو ساد الهام گرفته شده‌است، به تصویر کشید. نمایش افتتاحیه آن در جشنواره فیلم تلیوراید (ایالات متحده آمریکا) در ۲ سپتامبر ۲۰۰۰ رقم خورد و فیلم با اینکه نتوانست با فروش ۱۷ میلیون دلاری، سودی کسب کند اما توانست نامزد سه اسکار در هفتاد و سومین دوره جوایز اسکار شود و جایزه هیئت ملی بازبینی برای بهترین فیلم را به خانه ببرد.فینیکس اولین دو جایزه مهمش یعنی جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و جایزه شورای ملی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در این فیلم به دست آورد.

درسال ۲۰۰۱ فینیکس در فیلم طنز سربازان بوفالو به عنوان سرباز در نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا بازی کرد. در اوایل سپتامبر این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد. البته اکران جهانی این فیلم بخاطر شوخی با نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا و همزمانی با حملات ۱۱ سپتامبر، به مدت ۲ سال به تعویق افتاد و بالاخره در ۲۵ ژوئیه ۲۰۰۳ اکران شد که البته فروش آن با شکست مواجه شد

بیوگرافی یارا شهیدی آمریکایی بازیگر دورگه هالیوودی ایرانی

از دیگر موفقیت‌های فینیکس در این دوره می‌توان به بازی در فیلم مهیج نشانه‌ها Quills به کارگردانی ام. نایت شیامالان اشاره کرد. واکین نقش مریل هس، بازیکن لیگ بیسبال را بازی می‌کند که همراه برادرش گراهام مل گیبسون، حمله آدم فضایی‌ها به زمین را کشف می‌کنند. این فیلم توانست موفقیت تجاری زیادی را با فروش ۴۰۸ میلیون دلار با بودجه ۷۲ میلیون دلاری به دست آورد. پیتر ترورز فینیکس را ستایش کرد و در مجله رولینگ استون نوشت: “فینیکس به طرز چشمگیری، مریل هس را بازی کرد. او به خوبی توانست طنز و درد را در کاراکترش نشان دهد.

در سال 2003 واکین با با صداپیشگی شخصیت «کنای» در کارتون برادر خرس در کمپانی والت دیزنی به دنیای انیمیشن وارد شد. این فیلم در کل 250 میلیون دلار فروش داشت و برای جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشنی نامزد شده بود.فینیکس در قسمت دوم این کارتون (برادر خرس ۲) نتوانست صداپیشگی کند و پاتریک دمپسی جای صدای او را گرفت.

در سال ۲۰۰۴ رسانه‌ها از همکاری دوباره فینیکس و شیامالان برای فیلم دلهره آور و مهیج روستا خبر دادند که منتقدان نظر مختلفی دربارهٔ این فیلم دادند اما این فیلم با بودجه ۶۰ میلیون دلاری، توانست ۲۵۶ میلیون دلار در جهان بفروشد.

دومین فیلم این سال وی یعنی نردبان ۴۹، ۱۰۲ میلیون دلار فروش داشت که فینیکس و جان تراولتا نقش دو مأمور آتش‌نشانی را در آن بازی کردند.

آخرین فیلم او در سال ۲۰۰۴ هتل رواندا بود که نقش جک دگلیش، یک عکاس ماجراجو را به تصویر کشید. با اینکه فروش این فیلم در حد متوسط بود ولی منتقدان آن را تحسین کردند. فینیکس در این فیلم نامزد جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.

در سال 2005 واکین فینیکس در فیلم سربه‌راه باش Walk the Line به کارگردانی جیمز منگولد (James Mangold) بازی کرد. این فیلم واکین فینیکس درباره جانی کش (Johnny Cash) خواننده آمریکایی بود و خود کش موافقت کرده بود تا فینیکس نقشش را بازی کند. این فیلم زندگینامه‌ای هم مورد تعریف و تمجید منتقدان قرار گرفت.تمامی موسیقی‌های متن فیلم توسط خود فینیکس خوانده و ضبط شده‌است. فیلم در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۵ اکران شد و توانست ۱۸۶ میلیون دلار بفروشد.

فینیکس با به تصویر کشیدن جانی، دومین نامزدی خود در اسکار اما این بار برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در کنار جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد، جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین بازیگر مرد و جایزه انجمن بازیگران فیلم برای بهترین بازیگر مرد را کسب کند. او برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه گرمی برای بهترین موسیقی متن تلفیقی برای رسانه‌های ویژوال (برای موسیقی متن فیلم) شد.

در اواخر سال ۲۰۰۵ فینیکس به عنوان راوی در مستند ساکنان زمین حاضر شد. این مستند راجع به فروشگاه‌های حیوانات خانگی و پرورشگاه‌های حیوانات خانگی است که داوران جایزه بشردوستانه را به فینیکس در جشنواره فیلم سن دیگو بابت همکاری اش در ساخت مستند اختصاص دادند.

شما در حال مطالعه بیوگرافی واکین فینیکس در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰: تهیه کنندگی واکین فینیکس و کمی استراحت

در سال ۲۰۰۶ از واکین دعوت کردن تا به آکادمی علوم و هنرهای سینما ملحق شود.

نگاهی به فیلم «آغوش باز» عاشقانه ی تازه ای از بهروز شعیبی

در ۲۰۰۷ خبرها حاکی از همکاری دوباره جیمز گری و واکین برای فیلم شب مال ماست بود که فینیکس اولین بار کار تهیه کنندگی هم در این فیلم تجربه کرد. فینیکس در این فیلم نقش مدیر باشگاهی را بازی می‌کند که سعی دارد برادر و پدرش را از دست مافیاهای آدمکش روسی نجات دهد. این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۷ به نمایش درآمد که نظرات مختلفی به آن تعلق گرفت و فروش متوسطی داشت. فینیکس اولین جایزه خودش را در عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد در مراسم برگزیده مردم به دست آورد. دومین فیلم او در ۲۰۰۷ که نقش پدری را بازی می‌کند که تمام فکر و زندگی اش پیدا کردن قاتل پسرش است، جاده رزرو به کارگردانی تری جرج بود که هم منتقدان نظر منفی داده بودند و هم فروش بسیار ضعیفی داشت. پیتر ترورس در این باره می‌نویسد: «حتی با وجود بهترین بازیگران (همچون مارک رافلو و واکین فینیکس که از نطر من جزو بهترین بازیگران در عصر خود هستند) هم نمی‌شود فیلمی به این ضعیفی را نجات داد.»

سال ۲۰۰۸، واکین سومین همکاریش را با جیمز گری در فیلم دو عاشق به نویسندگی فیودور داستایفسکی رقم زد. این فیلم در ماه مه در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۸ به نمایش درآمد که نقد بسیار مثبتی دریافت کرد. دیوید ادلستین نوشته‌است: «فینیکس حیرت‌انگیز است.» این فیلم ۱۶ میلیون دلار فروش داشت.

ایده ساختن یک مستندنما به ذهن فینیکس و شوهر خواهرش کیسی افلک در سال ۲۰۰۹ خطور کرد. این فیلم که در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۹ شروع به فیلمبرداری شده بود، در ۶ سپتامبر ۲۰۱۰ در ۶۷ امین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد. فیلم من هنوز اینجا هستم به کارگردانی کیسی افلک زندگی فینیکس را از بازنشستگی در بازیگری تا تبدیل شدن او به یک هنرمند هیپ هاپ نشان می‌دهد. در طول فیلمبرداری این فیلم، فینیکس در اجتماع طوری حاضر می‌شد که انگار واقعاً شغل او چیزی جز بازیگری است که البته همان موقع خیلی‌ها به اینکه ممکن است این یک فیلم مستندنما باشد شک کرده بودند. نظرات مختلفی دربارهٔ این فیلم وجود داشت اما در فروشش شکت خورد.

از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸: بازگشت واکین فینیکس به عرصه بازیگری و تحسین بیشتر

واکین در سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از نقش‌های اصلی فیلم استاد به کارگردانی پل توماس اندرسن معرفی شد. فونیکس نقش یک الکلی جانباز جنگ جهانی دوم به اسم فردی کوئل را بازی می‌کند که توانست جایزه مهم جام ولپی بهترین بازیگر مرد در جشنواره فیلم ونیز را به دست آورد. این فیلم هنری فقط توانست ۲۸ میلیون دلار بفروشد اما تمام منتقدان آن را در سراسر جهان تحسین کردند. بازی فینیکس بالاترین ستایش‌ها را جذب خود کرد و پیتر ترورز در Rolling Stone نوشته‌است: «فینیکس بهترین در حرفه اش است. او طوری نقش‌هایش را به تن می‌کند انگار که پوست دومش است و تو نمی‌توانی چشمانت را از بازی‌اش برداری.» همچنین بازیگرانی چون دانیل دی-لوئیس، جسیکا چستین و رابرت دووال او را تحسین کردند و فینیکس سومین نامزدی اسکار خود را برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در کنار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام و جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد به دست آورد.

پوستر فیلم استاد
پوستر فیلم استاد

اسپایک جونز، کارگردان موفق سینما، واکین را برای نقش تئودور توامبلی، کسی که درگیر رابطه ای عاشقانه با یک سیستم عامل هوشمند که صدایی زنانه دارد (به صداپیشگی اسکارلت جوهانسون) در فیلم عاشقانه (درام) و علمی–تخیلی او در سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد. فیلم در ۱۲ اکتبر ۲۰۱۳ در جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد و علاوه بر نقدهای مثبت، ۴۷ میلیون دلار در جهان فروخت. بازی فینیکس به‌طور گسترده مورد ستایش قرار گرفت و دو منتقد سینما یعنی منولا دارگیس و دیوید ادلستین معتقدند که هیچ‌کس جز فینیکس نمی‌توانست این نقش را بازی کند و در این باره گفته‌اند: «تصور فیلم او بدون آقای فینیکس دشوار است و هیچ‌کس جز او نمی‌تواند این نقش را مؤثر بازی کند.» فینیکس چهارمین نامزدی خود برای جایزه گلدن گلوب را به دست آورد و فیلم توانست نامزد ۵ جایزه اسکار شامل جایزه بهترین فیلم (مهمترین جایزه اسکار) بشود.

ماجرای جدایی علی مصفا و لیلا حاتمی
پوستر فیلم او
پوستر فیلم او

دومین فیلم مهم آن سال فینیکس یعنی فیلم مهاجر خبر از چهارمین همکاری وی با جیمز گری می‌دهد. فیلم ماجرای یک دلال را به تصویر می‌کشد که عاشق یک زن مهاجر لهستانی بدکار با بازی ماریون کوتیار می‌شود. این فیلم در دو جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳ و جشنواره فیلم نیویورک به نمایش درآمد و در ۱۶ می ۲۰۱۴ در ایالات متحده آمریکا اکران شد. فیلم نتوانست به قدر کافی فروش داشته باشد اما منتقدان را راضی کرد.

در سال ۲۰۱۴ فینیکس دومین تجربه اش را با پل توماس اندرسن در فیلم جنایی، درام-کمدی خباثت ذاتی (اولین انطباق از کتاب توماس پینچن) تجربه کرد. واکین، در آن نقش یک کارآگاه خصوصی هیپی که سعی دارد به دوست دختر قبلی اش در حل یک معمای جنایی کمک کند را به تصویر کشید. فیلم اولین بار تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۴ در جشنواره فیلم نیویورک اکران شد و چند ماه بعد در ۹ ژانویه ۲۰۱۵ در کل کشور به نمایش درآمد. منتقدان فیلم را تحسین کردند اما بیشتر از آن بازی بازیگران آن را مورد ستایش قرار دادند. برخی از موضوع پیچیده آن ناراضی بودند و فیلم با فروش ناامید کننده ۱۱ میلیون دلاری مواجه شد. فینیکس بابت بازی چشمگیرش، پنجمین نامزدی جایزه گلدن گلوب را به دست آورد.

سال ۲۰۱۵، فینیکس به بازی در نقش یک استاد فلسفه که دچار بحران هویتی شده‌است در فیلم مرد بی منطق به کارگردانی استادی چون وودی آلن پرداخت. فیلم در جشنواره کن ۲۰۱۵ به نمایش درآمد و نظر مختلف منتقدان را جلب کرد. فینیکس به عنوان راوی در دومین فیلم مستندش به اسم وحدت شرکت کرد که در ۱۲ اوت ۲۰۱۵ منتشر شد.

پوستر فیلم مرد بی منطق
پوستر فیلم مرد بی منطق

فینیکس ۴ فیلم در سال ۲۰۱۸ بازی کرد. در اولین عنوان، فینیکس نقش حضرت عیسی در کنار رونی مارا در فیلم فیلم مریم مجدلیه به نویسندگی هلن ادموندسون و فیلیپیا گاسلت (دو نویسنده بریتانیایی) و به کارگردانی گارث دیویس به تصویر کشید که در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ در نگارخانه ملی لندن و کمی بعد در ۱۶ مارس سال ۲۰۱۸ با نظرات مختلف منتقدین در انگلیس اکران شد. فیلم بخاطر اتهامات آزار جنسی هاروی واینستین که در آن زمان هاروی واینستین تهیه‌کننده فیلم بود، کمی دیرتر در آمریکا اکران شد و فقط توانست ۱۱ میلیون دلار بفروشد. موسیقی دان برجسته ایسلندی (یوهان یوهانسون)، آخرین موسیقی متن خود را در این فیلم ضبط کرد و در همان سال در سن ۴۸ سالگی بر اثر مصرف بیش از حد کوکائین جان باخت.

واکین فینیکس در فیلم Mary Magdalene
واکین فینیکس در فیلم Mary Magdalene

کمی بعد واکین در دومین فیلم سالش به عنوان یک مامور اف بی ای سابق و سرباز کهنه‌کار در جنگ خلیج فارس به نام جو که از بیماری اختلال استرسی پس از آسیب روانی رنج می‌برد در فیلم تو هرگز واقعاً اینجا نبودی به تهیه کنندگی آمازون استودیوز و نویسندگی و کارگردانی لین رمزی حاضر شد که در جشنواره کن ۲۰۱۷ به نمایش درآمد و نقدهای مثبت بسیار زیادی دریافت کرد. فینیکس توانست اولین جایزه اش به عنوان بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن را به دست آورد. فیلم در ۶ آوریل سال ۲۰۱۸ اکران شد که برخی از منتقدان معتقد بودند که این فیلم، بهترین فیلم فینیکس است. سومین فیلم او، نگران نباشید، او با پای پیاده زیاد دور نخواهد شد (برگرفته از کتابی با همین نام) به کارگردانی گاس ون سنت بود که واکین، نقش یک الکلی فلج به نام جان کالاهان را که عاشق چاپ کارتون در روزنامه‌های رنگی است، بازی کرد. فیلم توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند و در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۸ با بودجه ۳ میلیون دلاری، اکران شد و فقط ۴ میلیون دلار فروخت. آخرین بازی او در سال ۲۰۱۸، نقش چارلی سیسترز (اقتباسی از داستان تاریخی به نوشته پاتریک دوویت) در فیلم انگلیسی زبان برادران سیسترز به کارگردانی ژاک اودیار بود که در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و توانست شیر نقره‌ای را برای بهترین کارگردانی دریافت کند؛ و سپس در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸ در آمریکا اکران شد. ماجرای فیلم در سال ۱۸۵۱ میلادی در شهر کالیفرنیا رخ می‌دهد. او به همراه برادرش، ایلای با بازی جان سی ریلی به دنبال کشتن هرمن کریمت وارم با بازی خوب ریز احمد هستند که در طول مسیر اتفاقات زیادی رخ می‌دهد و نقش آنطوری که پیش‌بینی شده بود، برایشان پیش نرفت. جیک جیلنهال در نقش جان موریس نیز بازی می‌کند. این فیلم با بودجه ۳۸ میلیون دلاری، فقط توانست فروش ناامید کننده ۱۳ میلیون دلاری را تجربه کند. او همچنین درهمان سال با همکاری رونی مارا، سیا، سیدی سینک و کت وون دی، به عنوان راوی در مستند دومینیون به کارگردانی کریس دلفورس حضور پیدا کرد.

فیلم سینمایی هولیا با بازی زنده یاد علی انصاریان روی پرده سینماها می‌رود!

از ۲۰۱۹ تا کنون: جوکر و ستایش واکین فینیکس در این فیلم

فینیکس جنجالی‌ترین بازیش را در فیلم جوکر، یکی از شخصیت‌های شرور دی‌سی کامیکس، به کارگردانی تاد فلیپس در این سال تجربه کرد. افتتاحیه فیلم در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز رقم خورد که برنده جایزه شیر طلایی، مهمترین جایزه این جشنواره شد. موج بهترین انتقادات این سال همگی به سمت فینیکس است و اوون گلیبرمن در مجله معروف ورایتی نوشته‌است: «بازی فینیکس به عنوان بیمار روانی که تبدیل به یک دلقک قاتل در فیلم نوین تاکسی درایور تاد فیلیپس می‌شود، حیرت‌انگیز است. فیلم‌های کامیک بوکی بسیار کمی وجود دارد که بتواند دنیای واقعی را در آن نشان‌ها دهد.» فیلم در ۴ اکتبر ۲۰۱۹ در آمریکا اکران شد و با فروش ۱ میلیارد دلار در جهان، هم تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم فینیکس و هم پرفروش‌ترین فیلم جهان در درجه سنی آر (R) (که از مرز یک میلیارد دلار گذشته‌است) شود. فینیکس دومین جایزه گلدن گلوب خود را در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ به دست آورد که منتقدین، معتقدند شانس او برای بردن اولین اسکارش در این فیلم بسیار زیاد است. (که توانست آن را ببرد)

واکین فینیکس در فیلم Joker
واکین فینیکس در فیلم Joker
واکین فینیکس در کنار تاد فیلیپز کارگردان فیلم Joker
واکین فینیکس در کنار تاد فیلیپز کارگردان فیلم Joker

واکین فینیکس در آینده

در ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹، ددلاین هالیوود، از امضاء قرارداد بین مایک میلز در فیلم بعدی‌اش که قرار است توسط کمپانی ای ۲۴ ساخته شود، خبر داد. این فیلم قرار است در پاییز ۲۰۱۹ فیلمبرداری شود.

کارگردانی واکین فینیکس

واکین موزیک ویدیوهایی برای گروه ها و خواننده‌هایی همچون رینگز، شی وانتس ریونج، مردم در هواپیما، آرکید، آلبرت هاموند جونیور و سیلورسان پیکاپس، کارگردانی کرده‌است.

تهیه کنندگی واکین فینیکس

او تهیه کنندگی یکی از فیلم‌هایش (شب مال ماست) به عهده داشت و علاوه بر آن یکی از آهنگ‌های پوشا تی به همراهی کانیه وست به اسم «کینگ پوش» ضبط کرد که واکین بعدها تهیه کنندگی این آهنگ را انکار کرد و در این باره در مجله یکس‌ایکس‌ال گفت: «من نمی‌توانم این خبر را بپذیرم زمانی که به‌طور گسترده گزارش شده‌است. پسر یک دوست، آهنگ من را نواخت، و من تمام کاری که سعی داشتم انجام بدم، کمک به تیم کانیه وست بود.»

همه چیز درباره فیلم حدود هشت صبح با هنرنمایی منوچهر هادی و یکتا ناصر

لیست آثار هنری واکین فینیکس

در ادامه بیوگرافی واکین فینیکس باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

فیلم های واکین فینیکس

سالعنوانسمتنقشتوضیحات
بازیگرفیلم‌نامه‌نویستهیه‌کننده فیلم
۱۹۸۵بچه‌ها چیزی نمی‌گویندآرینهنهفرانکیتحت نام لیف فینیکس
۱۹۸۶کمپ فضاییآرینهنهمکس گراهام
۱۹۸۷روس‌هاآرینهنهدنی
۱۹۸۹پدر و مادریآرینهنهگری باکمن
۱۹۹۵به خاطرش مردنآرینهنهجیمی امت
۱۹۹۷اختراع ابوت‌هاآرینهنهداگ هولت
دور برگردانآرینهنهتوبی ان. تاکر
۱۹۹۸بازگشت به بهشتآرینهنهلویس مک‌براید
کبوترهای سفالیآرینهنهکلی بیدول
۱۹۹۹۸میلی‌متریآرینهنهمکس کالیفورنیا
۲۰۰۰محوطهآرینهنهویلی گوتیرز
گلادیاتورآرینهنهکومودوس
قلم‌پرهاآرینهنهاب ده کولمیر
۲۰۰۱سربازان بوفالوآرینهنهری الوود
۲۰۰۲نشانه‌هاآرینهنهمریل هس
۲۰۰۳همه چیز درباره عشق استآرینهنهجان
برادر خرسآرینهنهکنایصداپیشه
۲۰۰۴روستاآرینهنهلوسیوس هانت
نردبان ۴۹آرینهنهجک موریسون
هتل روانداآرینهنهجک داگلیش
۲۰۰۵ساکنان زمینآرینهنهراویمستند
سربه‌راه باشآرینهنهجانی کش
۲۰۰۷شب مال ماستآرینهآریبابی گرین
جاده رزروآرینهنهایثان لرنر
۲۰۰۸دو عاشقآرینهنهلئونارد کرادیتور
۲۰۱۰من هنوز اینجا هستمآریآریآریخودشمستندنما؛
نویسنده مشترک به‌همراه کیسی افلک
۲۰۱۲استادآرینهنهفردی کوئل
۲۰۱۳اوآرینهنهتئودور توامبی
مهاجرآرینهنهبرونو وایس
۲۰۱۴خباثت ذاتیآرینهنهلری «داک» اسپورتلو
۲۰۱۵مرد بی‌منطقآرینهنهایب لوکاس
وحدتآرینهنهراویمستند؛
صدا
۲۰۱۷تو هرگز واقعاً اینجا نبودیآرینهنهجو
۲۰۱۸نگران نباشید، او با پای پیاده زیاد دور نخواهد شدآرینهنهجان کالاهان
مریم مجدلیهآرینهنهعیسی
برادران سیسترزآرینهنهچارلی سیسترز
۲۰۱۹جوکرآرینهنهجوکر
۲۰۲۰Guardians of Lifeفیلم کوتاه
۲۰۲۱بی‌خیال بی‌خیالجانی
نامعلومناپلئونناپلئون بناپارت

آثار تلویزیونی واکین فینیکس

سالعنواننقشیادداشت
۱۹۸۲هفت عروس برای هفت برادرتراویسقسمت: «آهنگ کریسمس»
۱۹۸۴پسر پاییزبچهقسمت: «ترور یو.»
برنامه ویژهٔ بعد مدرسه ای‌بی‌سیرابی الزورثقسمت: «عقب: معمای اختلال نارساخوانی»
آبی‌های هیل استریتدانیلقسمت: «ظهور و سقوط از دیوار»
قتل، او نوشتبیلی داناوانقسمت: «کشتن جادوگر»
۱۹۸۶آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کندپیجی فیشرقسمت: «یک پایان خوش»
مورنینگ استارداگ رابرتس۷ قسمت
۱۹۸۹بگذارش برعهدهٔ سگ آبی جدیدکایل ساطورقسمت: «هنوز بگذارش برعهدهٔ سگ آبی جدید»
سوپربویبیلی هرکولقسمت: «هرکول»

جوایز و افتخارات واکین فینیکس

اسکار
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۰گلادیاتوربهترین بازیگر نقش مکمل مردنامزدشده
۲۰۰۶سر به راه باشبهترین بازیگر نقش اول مردنامزدشده
۲۰۱۳استادنامزدشده
۲۰۱۹جوکربرنده
جوایز فیلم بفتا
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۰گلادیاتوربهترین بازیگر نقش مکمل مردنامزدشده
۲۰۰۶سر به راه باشبهترین بازیگر نقش اول مردنامزدشده
۲۰۱۳استادنامزدشده
۲۰۱۹جوکربرنده
جایزه گلدن گلوب
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۰گلادیاتوربهترین بازیگر نقش مکمل مردنامزدشده
۲۰۰۶سر به راه باشبهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدیبرنده
۲۰۱۳استادبهترین بازیگر مرد فیلم درامنامزدشده
۲۰۱۴اوبهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدینامزدشده
۲۰۱۵خباثت ذاتینامزدشده
۲۰۱۹جوکربهترین بازیگر مرد فیلم درامبرنده
شرح زندگی ویشکا آسایش از کودکی تا امروز + ماجرای خاستگاری از همسرش و فتح قله دماوند
جایزه گرمی
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۷سر به راه باشبهترین موسیقی متن تلفیقی برای رسانه‌های ویژوالبرنده
جایزه انجمن بازیگران فیلم
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۰گلادیاتورعملکرد فوق‌العاده توسط جمعی از بازیگران فیلم – درامنامزدشده
عملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر مرد در نقش مکملنامزدشده
۲۰۰۵هتل روانداعملکرد فوق‌العاده توسط جمعی از بازیگران فیلم – درامنامزدشده
۲۰۰۶سر به راه باشعملکرد فوق‌العاده توسط یک بازیگر مرد در نقش اصلینامزدشده
۲۰۱۹جوکربرنده

جوایز انجمن‌های کوچک

آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی استرالیا
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۱۳اوبهترین بازیگرنامزدشده
۲۰۱۹جوکرنامزدشده
جایزه فیلم ایندیپندنت اسپیریت بریتانیا
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۳سربازان بوفالوبهترین بازیگرنامزدشده
۲۰۱۸تو هرگز واقعاً اینجا نبودینامزدشده
جایزه ایندیپندنت اسپیریت
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۱۵خباثت ذاتیجایزه رابرت آلمن (برای جمع بازیگران فیلم)برنده
۲۰۱۹تو هرگز واقعاً اینجا نبودیبهترین بازیگر نقش اول مردنامزدشده

هیئت ملی بازبینی فیلم

جایزه ایندیپندنت اسپیریت
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۰گلادیاتور / قلم پرها / محوطهبهترین بازیگر مکملبرنده
جایزه ستلایت
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۱گلادیاتوربهترین بازیگر نقش مکمل در فیلم – درامنامزدشده
۲۰۰۵سر به راه باشبهترین بازیگر نقش اصلی در فیلم – کمدی، موزیکالنامزدشده
۲۰۱۲استادبهترین بازیگر نقش اصلی فیلم – درامنامزدشده
۲۰۱۹جوکرنامزدشده
جایزه ساترن
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۱۴اوبهترین بازیگرنامزدشده
جایزه هنرمند جوان
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۱۹۸۵بازکشت: معمای دیسلکسیابهترین بازیگر جوان در یک فیلم خانوادگی ساخته شده برای تلویزیون (همراه با ریور فینیکس)نامزدشده
۱۹۹۰پدر و مادریبهترین بازیگر نقش اول جواننامزدشده

جوایز منتقدین

اتحادیه زنان روزنامه‌نگار سینمایی
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۱۳استادبهترین بازیگرنامزدشده
۲۰۱۴اونامزدشده
بهترین تصویر برهنگی، تمایلات جنسی یا اغواگری (مشترک با اسکارلت جوهانسون)برنده
۲۰۱۹جوکربهترین بازیگرنامزدشده
انجمن منتقدان فیلم بوستون
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۱۹جوکربهترین بازیگررتبه دوم
انجمن منتقدان فیلم شیکاگو
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۵سر به راه باشبهترین بازیگرنامزدشده
۲۰۱۳استادنامزدشده
۲۰۱۸تو هرگز واقعاً اینجا نبودینامزدشده
۲۰۱۹جوکرنامزدشده
جایزه گزینش منتقدان فیلم
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۱گلادیاتور / قلم پرها / محوطهبهترین بازیگر نقش مکملبرنده
۲۰۰۶سر به راه باشبهترین بازیگر نقش اصلینامزدشده
۲۰۱۳استادنامزدشده
۲۰۱۹جوکربرنده
انجمن منتقدان فیلم دالاس‌فورت وورث
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۱گلادیاتوربهترین بازیگر نقش مکملنامزدشده
۲۰۰۵سر به راه باشبهترین بازیگرنامزدشده
۲۰۱۲استاددوم
۲۰۱۹جوکردوم

جوایز فیلم با رأی مردم

جایزه سینمایی و تلویزیونی ام‌تی‌وی
Yearاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۱گلادیاتوربهترین نقش منفینامزدشده
بهترین دیالوگنامزدشده
۲۰۰۶سر به راه باشبهترین نمایشنامزدشده
جایزه برگزیده مردم
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۸شب مال ماستمورد علاقه ترین نقش بازیگر مردبرنده
جوایز برگزیده نوجوانان
سالاثر نامزد شدهردهنتیجه
۲۰۰۵نردبان ۴۹انتخاب بهترین بازیگر فیلم – درامنامزدشده
واکین فینیکس در جشنواره فیلم کن
واکین فینیکس در جشنواره فیلم کن

صفحه اینستاگرام واکین فینیکس

اگر به دنبال پیج واکین فینیکس نیز در اینستاگرام یا حتی به طور کل در فضای مجازی می‌گردید باید بگوییم که این بازیگر هیچ‌گونه صفحه ای در فضای مجازی ندارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا