اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبازیگران مردفیلم ایرانی

معرفی فیلم جنگ جهانی سوم نماینده ی ایران در اسکار

جدیدترین فیلم هومن سیدی با یک اثر متفاوت

فیلم جنگ جهانی سوم اثری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی محصول سال 1401 است. این اثر در ژانر اجتماعی ، خانوادگی درام تولید شده است. در این مطلب، خبرهای مربوط به فیلم جنگ جهانی سوم و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم جنگ جهانی سوم منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم جنگ جهانی سوم چه کسی است؟

کارگردان فیلم جنگ جهانی سوم هومن سیدی است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم جنگ جهانی سوم چیست؟

در خلاصه داستان فیلم جنگ جهانی سوم آمده است: من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم… .

اسامی بازیگران نقش اصلی فیلم جنگ جهانی سوم چیست؟

محسن تنابنده ،مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی و مرتضی خانجانی و… از بازیگران نقش اصلی فیلم جنگ جهانی سوم هستند.

مشخصات فیلم جنگ جهانی سوم

نام فیلمجنگ جهانی سوم
تهیه‌کننده و کارگردانهومن سیدی
نویسندگانهومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان
ژانراجتماعی ، خانوادگی
سال تولید1401
شرکت تولیدنماوا
توزیع‌کنندهشایسته فیلم
مدت زمان۱۰۷ دقیقه

معرفی فیلم جنگ جهانی سوم

دانلود رایگان فیلم جنگ جهانی سوم

در ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲، آلبرتو باربارا مدیر جشنواره فیلم ونیز، اعلام کرد این فیلم در بخش افق‌های دورهٔ هفتاد و نهم حضور خواهد داشت. تریلر رسمی فیلم در ۲ سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، و فیلم برای نخستین بار با عنوان بین‌المللی «World War III» در ۷ سپتامبر در بخش رقابتی افق‌های هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد. این فیلم همچنین قرار است در کنار عنکبوت مقدس، خرس نیست و شب، داخلی، دیوار در جشنواره فیلم هامبورگ ۲۰۲۲ نمایش داده شود.

فیلم جنگ جهانی سوم طبق اخبار منتشر شده در آذر ماه 1401 در سینماهای سراسر کشور منتشر خواهد شد.

لیست بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم

  • محسن تنابنده در نقش شکیب
  • مهسا حجازی در نقش لادن
  • ندا جبرائیلی در نقش زاره
  • نوید نصرتی در نقش نصرتی
  • مرتضی خانجانی در نقش فرشید
  • لطف‌الله سیفی
  • حاتم مشمولی

عوامل فیلم جنگ جهانی سوم

  • کارگردان: هومن سیدی
  • تهیه کننده: هومن سیدی
  • نویسندگان: هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان
  • مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان‌فر
  • مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی
  • طراح صحنه: محسن نصرالهی
  • طراح لباس: الهام معین
  • مدیر تولید: فواد بوربور
  • طراح گریم: مهدی صیاد
  • دستیار اول کارگردان: حسین خضوعی
  • برنامه ریز: رسول حسینی
  • جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان
  • جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: فرید ناصرفصیحی
  • عکاس: امید صالحی
  • موسیقی: بامداد افشار
  • تدوین‌گر: هومن سیدی
  • صدا: علیرضا علویان
معرفی سریال 1923 پیش‌درآمد Yellowstone

معرفی هومن سیدی کارگردان فیلم جنگ جهانی سوم

هومن سیدی (زادهٔ ۸ آذر ۱۳۵۹) بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی است. پس از حضور در چندین فیلم، از جمله چهارشنبه‌سوری (۱۳۸۴) و یک وجب از آسمان (۱۳۸۷)، او نخستین فیلمش آفریقا (۱۳۸۹) را کارگردانی کرد. این فیلم در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر (بخش آثار ویدئویی) جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زن (آزاده صمدی) را از آن خود کرد.

سیدی به غیر از کارگردانی، به عنوان نویسنده و تدوینگر نیز در این اثر حضور داشت. منتقدان سینمای ایران، آفریقا را در زمرهٔ آثار فیلم نوآر ایران برشمرده‌اند. همچنین برخی هومن سیدی را ادامه‌دهنده سینمای اجتماعی اصغر فرهادی می‌دانند (البته با دکوپاژ و قاب‌بندی‌های متفاوت و غیرکلاسیک). او نویسنده و کارگردان تئاتر روایت ناتمام یک فصل معلق بوده‌است.

از دیگر فعالیت‌های هومن سیدی آموزش هنرجویان بازیگری در آموزشگاهش است. او در فیلم‌هایش بازیگران تازه‌ای مانند امیر جدیدی، یسنا میرطهماسب، نوید پورفرج، لادن ژاوه‌وند و هامون سیدی را به سینمای ایران معرفی کرد. فیلم‌های هومن سیدی در مقام کارگردان آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من، خشم و هیاهو، مغزهای کوچک زنگ زده و جنگ جهانی سوم هستند. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران سال نود و هفت در ایران شد و سريال قورباغه نخستين تجربه سريال سازی او می باشد كه در نمايش خانگی پخش شده است و با استقبال بسیار بالا و موفقيت چشم گیری مواجه شد.

معرفی فیلم جنگ جهانی سوم

جنگ جهانی سوم فیلمی ایرانی به تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی و نویسندگی سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان است. محسن تنابنده در نقش اصلی، در کنار مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی و مرتضی خانجانی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. این فیلم با سرمایه‌گذاری نماوا ساخته شده و نخستین‌باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین دست به ساخت یک پروژه سینمایی می‌زند و این هم‌چنین دومین همکاری سیدی و نماوا پس از مجموعهٔ قورباغه است.

ماجرای تصادف باران کوثری چه بود؟

جنگ جهانی سوم برای نخستین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۲۲ در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و دو جایزه در بخش افق، از جمله بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده را به ارمغان آورد. این فیلم در ۱۹ سپتامبر به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای حضور در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار از سوی کمیتهٔ انتخاب معرفی شد.

پیش‌تولید

در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ هومن سیدی اعلام کرد که در مجموعه شاخ آفریقا سعید آقاخانی و احسان ظلی‌پور حضور نخواهد داشت زیرا درگیر ساخت فیلم جدیدش است. در ۱۳ تیر اعلام شد که نام فیلم جدید سیدی جنگ جهانی سوم خواهد بود و پیش‌تولید آن چندروزی است که آغاز شده‌است. هم‌چنین محسن تنابنده به‌عنوان اولین بازیگر فیلم و برخی از عوامل فیلم معرفی شدند و اعلام شد که فیلم‌برداری جنگ جهانی سوم از شهریورماه آغاز خواهد شد و گفته شد که بقیه بازیگران پروژه نیز در خبرهای بعدی اعلام خواند شد. همچنین اعلام شد که سرویس پخش اینترنتی نماوا سرمایه‌گذاری این پروژه را انجام می‌دهد.در ۱۳ شهریور اعلام شد که سیدی، پروانه ساخت پروژه جنگ جهانی سوم را گرفته‌است و به‌زودی فیلم‌برداری آغاز خواهد شد و هم‌چنین در جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

هومن سیدی کارگردان فیلم جنگ جهانی سوم

فیلم‌برداری

در ۵ آبان، بازیگران، نویسندگان و عوامل دیگر فیلم معرفی شدند و اعلام شد که فیلم‌برداری آغاز شده و در شمال ایران درحال انجام است. برخی از عوامل فیلم قبلاً با سیدی در فیلم‌های مغزهای کوچک زنگ‌زده (۱۳۹۶) و اعترافات ذهن خطرناک من (۱۳۹۳) همکاری کرده‌اند.

ژانر فیلم جنگ جهانی سوم

ژانر این فیلم اجتماعی ، خانوادگی است.

خلاصهٔ داستان فیلم جنگ جهانی سوم

شکیب یک کارگر روزمزد میانسالِ بی‌خانمان است که همسر و پسرش را سال‌های پیش در یک زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او در طی چند سال گذشته، با یک زن روسپی ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کرده‌است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند، معلوم می‌شود که صحنهٔ فیلمی دربارهٔ جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است. هنگامی که بازیگر نقش هیتلر به‌طور ناگهانی در طول فیلم‌برداری می‌میرد، با وجود تمام مشکلات، شکیب به دلیل شباهت عجیبش به هیتلر به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب می‌شود و خانهٔ بزرگی به او داده می‌شود. زمانی که لادن متوجه خانهٔ جدید شکیب می‌شود، از دست قواد خود فرشید فرار می‌کند و به شکیب پناه می‌برد. با اینحال این خانه غیرکاربردی است و صرفاً مجموعه‌ای ساخته‌شده برای فیلم است. شکیب از ترس از دست‌دادن شغل جدید خود به عنوان بازیگر نقش هیتلر، چاره‌ای جز پنهان‌کردن لادن از خدمه ندارد. لادن اغلب مجبور است زیر خانه پنهان شود تا کسی او را نبیند. فرشید به زودی به دنبال لادن می‌آید و وقتی او را در مخفیگاهش پیدا می‌کند، از شکیب می‌خواهد که ظرف دو روز مبلغی مقطوع را به او بپردازد تا آزادی او را بخرد. شکیب برای پرداخت این مبلغ از نصرتی، تهیه‌کنندهٔ فیلم، پیش‌پرداختِ دستمزدش را طلب می‌کند. نصرتی فقط یک پنجم مبلغی را که او می‌خواهد می‌پردازد و می‌گوید مابقی پس از اتمام فیلم‌برداری پرداخت می‌شود. لادن و شکیب تصمیم می‌گیرند با این پرداخت با فرشید کمی زمان بخرند و به محض اتمام فیلم‌برداری فرار کنند. شکیب موفق می‌شود فرشید را متقاعد کند که به او زمان بیشتری بدهد، اما وقتی به صحنه برمی‌گردد شوکه و وحشت زده می‌شود زیرا خانه‌ای که لادن در آن پنهان شده بود، تکه‌تکه شده و در شعله‌های آتش فرورفته است. او ابتدا چنان در شوک است که به هیچ‌کسی چیزی نمی‌گوید. وقتی بالاخره می‌تواند صحبت کند، از خدمه می‌پرسد که چرا کسی به او نگفته بود که قصد دارند خانه را برای فیلم‌برداری منفجر کنند. خدمه متوجه نمی‌شوند که چرا او از منفجرشدن مجموعه آن‌ها، طوری که همیشه برنامه‌ریزی شده بود، ناراحت است؛ شکیب سپس سعی می‌کند خودکشی کند. او به بیمارستان منتقل می‌شود و در آنجا جانش نجات داده می‌شود. او به نصرتی اعتراف می‌کند که یک دختر ناشنوا بدون اطلاع آن‌ها زیر آن خانه پنهان شده بود که آن را منفجر کردند. او اکنون می‌خواهد جسد لادن را پیدا کند تا بتواند او را به‌طور مناسب دفن کند. نصرتی قول می‌دهد صبح روز بعد به دنبال بدن سوخته‌اش بگردد. اما صبح روز بعد وقتی شکیب به صحنهٔ فیلم‌برداری می‌رسد متوجه می‌شود که نصرتی برای نجات فیلمش تمام آوارها را پاک‌کرده‌است و اکنون شکیبِ خشمگین را به عنوان کسی که دیوانه شده به بازیگران و خدمه معرفی می‌کند. وقتی تمام تلاش‌های شکیب برای اصلاح ظلم‌های انجام‌شده در مورد لادن بی‌نتیجه می‌ماند، و او متوجه می‌شود که نصرتی و دیگران در حال توطئه برای سرپوش‌گذاشتن بر مرگ غم‌انگیز لادن هستند، شکیب ظاهراً از مبارزه برای عدالت دست می‌کشد و شکست را می‌پذیرد؛ اما او نقشه‌ای برای انتقام دارد.

بیوگرافی مهدی هاشمی

موفقیت های جهانی «جنگ جهانی سوم» ادامه دارد

جوایز سینمایی «سپتیمیوس» آمستردام از سال گذشته، بهترین های سینمای پنج قاره جهان را در رشته های مختلف نامزد و در مراسمی رسمی جایزه منتخبان خود را در مرکز فرهنگی معتبر رویال آی تی ای آمستردام اعطا می‌کند. فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی در سه رشته بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن (ندا جبرئیلی) و بهترین بازیگر مرد (محسن تنابنده) نامزد دریافت جایزه در قاره آسیا شده است. .

جایزه سپتیمیوس طبق اعلام سینه ایران در رشته های بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن و مرد اروپا، آسیا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه و نیز بهترین کارگردان، تهیه کننده، فیلمنامه نویس، مدیر فیلمبرداری، موسیقی، مستند بلند، موزیک ویدئو، فیلم کوتاه، انیمیشن، طراحی لباس، چهره آرایی، فیلم تجربی و جایزه یک عمر دستاورد هنری اعطا می شود و در میان نامزدهای جایزه سپتیموس سال گذشته و امسال، نام برندگان جایزه های معتبری اسکار و بفتا و امی دیده می شوند.

دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام در روزهای ۳ و ۴ مهر مصادف با ۲۵ و ۲۶ سپتامبر برگزار می‌شود که روز اول به نشست ها و مصاحبه های نامزدها اختصاص دارد و در روز ۴ مهر نیز مراسم رسمی اعطای جایزه برگزار می شود.

پوستر فیلم جنگ جهانی سوم

پوستر فیلم جنگ جهانی سوم

تیزر فیلم جنگ جهانی سوم

بیوگرافی بازیگران فیلم جنگ جهانی سوم

محسن تنابنده

محسن تنابنده، زاده ۲۶ فروردین ۱۳۵۴ در تهران است. او بازیگر، کارگردان و نویسنده است و بازیگری را با مجموعه سرزمین مادری در سال ۱۳۸۸ آغاز کرد. وی با ساخت مجموعه سریال‌های پایتخت، امروزه بیش از هرچیز با نقش نقی معمولی شناخته می‌شود. او ۹ نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فجر را دارد. در این میان فیلم فراری (۱۳۹۴)، فیلم ندار‌ها (۱۳۸۸)، فیلم سنگ اول (۱۳۸۸) و فیلم هفت دقیقه تا پاییز (۱۳۸۸) سیمرغ بلورین را از آن او کرده‌اند.

ماجرای عکس پخش شده تینا آخوندتبار و حامد کمیلی چیست؟

محسن تنابنده در نقش شکیب

ندا جبرئیلی

ندا جبرئیلی هنرپیشه سینما، تلویزیون و تئاتر است. او متولد ۱۵ مهر ۱۳۶۹ در تهران است و بازیگری را از سال ۱۳۸۹ شروع کرده است. او در سال ۱۳۹۱ برای فیلم قاعده تصادف نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. فیلم مردن در آب مطهر محصول سال ۱۳۹۸ نیز بار دیگر او را نامزد سیمرغ بلورین، این بار در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن کرد. ندا جبرئیلی در تلویزیون با سریال برادرجان (۱۳۹۸) شناخته می‌شود.

ندا جبرئیلی

مهسا حجازى

مهسا حجازی بازیگر سینما و تئاتر است. او در سال ۱۳۹۲ فیلم کوتاه کار کرد و یک بار جایزه بهترین بازیگر رو از جشنواره نهال برای یک فیلم کوتاه کسب کرد. مهسا حجازی فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی است و دوره‌های بیان و بازیگری را در آموزشگاه هیلاج و گروه تئاتر تازه گذراند. وی تجربه‌های خیلی کوتاه در فیلم‌های بلند مثل زالاوا و خوک داشت و مهم‌ترین اجرا‌های او هم اجرای فرایند برای جشنواره فجر و فرانکنشتاین برای جشنواره دانشجویی بود. مهسا حجازی به تازگی در فیلم سینمایی جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی ایفای نقش کرده است.

مهسا حجازى

نقد فیلم جنگ جهانی سوم

فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته تازه هومن سیدی دست روی حرف و مضمون مهمی گذاشته است، اما فیلم مهمی از آب در نیامده است. فیلم یکی از غیر منسجم‌ترین فیلم‌های هومن سیدی است. هومن سیدی یکی از خوش قریحه‌های سینمای ایران و یکی از سینما بلدترین کارگردان‌هایی است که همواره تلاشش معطوف خلق موقعیت‌های بکر و تازه سینمایی و داستانی و به همراه آن تلاش برای روایت تصویری و خوش آب و رنگ و چشم نواز بوده است. او اما در «جنگ جهانی سوم» بیش از آنکه در سر و شکل دادن به فیلمنامه و داستانش موفق باشد، تمام حواسش صرف بزرگ و چشم نواز بودن تصاویر فیلمش و بیان برجسته مضمون «هیتلر سازی مدرن» شده است. فیلم و فیلمساز به وضوح مجذوب ایده دو خطی اولیه‌شان هستند و در مرحله بسط دادن داستان و ایجاد امتزاج و کشش در چینش موقعیت‌ها و خط و ربط سکانس‌ها و لحظه، چندان قدرتمند ظاهر نشده‌اند. به ظن این قلم «جنگ جهانی سوم» قوام نیافته‌ترین فیلم کارنامه سیدی است. کافی است مروری داشته باشیم بر کارنامه سیدی از «آفریقا» و «اعترافات ذهن خطرناک من» و «سیزده» تا نقطه اوجی مثل «مغزهای کوچک زنگ زده»، تا به وضوح اتفاق نیفتاده بودن فیلم تازه‌اش را بپذیریم.

بیوگرافی بهزاد فراهانی

خط اصلی داستان از این قرار است که در یک فرآیند غیراخلاقی، غیر انسانی و منفعت طلبانه بر بستر تولید یک اثر سینمایی در مورد یکی از مخوف‌ترین دیکتاتورها و جنایتکاران تاریخ یعنی «هیتلر»، از مردی آسیب خورده و ضعیف و البته آسیب‌پذیر به نام «شکیب» (محسن تنابنده) به واسطه یک رخداد تراژیک بر بستر عاشقیت، یک دیکتاتور و جانی تازه خلق می‌شود و جنگ جهانی سوم بر بستر مرگ انسانیت و انصاف و اخلاق آغاز می‌شود. این چند خط منسجم‌ترین خروجی از داستانی است که فیلم «جنگ جهانی سوم» تلاش کرده تا روایتش کند. اما موفق نشده و ماجرا در سطح باقیمانده و مضمون از دل روایت بیرون زده است. تمام سرمایه‌گذاری داستان بر بستر تحولات اطراف شخصیت «شکیب» و بازی «محسن تنابنده» انجام شده است، که البته در مرحله داستان‌پردازی و سر و شکل دادن به ساختار فیلمنامه و البته شخصیت‌پردازی چندان موفق نبوده، اما تنابنده به عنوان بازیگری توانمند و منعطف تمام تلاشش را برای پرکردن خلاهای فیلمنامه‌نویسی به خرج داده و اگر در مخاطب اندک همراهی‌ای با داستان وجود دارد، به واسطه اجرای تنابنده است و نه پرکشش بودن داستان.

محور اصلی و موتور محرک داستان ماجرای ناکامی و از دست دادن زن و فرزندان در زلزله و بعدتر پناه آوردن تنابنده به عشق دختری روسپی و ناتوان از سخن و گفتن و شنیدن است. اصل ماجرا بر دوش به سرانجام رسیدن یا نرسیدن این عشق نامتعارف قرارداده شده است. اما این عاشقیت در حد کلیشه باقی مانده و چیده شده بودن تمام رخدادها برای رسیدن به نتیجه نهایی، کاملا گل درشت و بیرون زده است. در واقع موقعیت ارتباطی میان شکیب و لادن جدای از کلیشه عاشقیت میان یک مرد آسیب خورده و تنها، و یک دختر روسپی و آسیب خورده، هیچ ویژگی دیگری ندارد و در حد کلیشه باقی می‌ماند. حتی پناه گرفتن دخترک نزد شکیب و از پی آن رخدادن ماجرای تراژیک اصلی فیلم هم کاملا چیده شده و بیرونی است و هیچ بعد تازه و عمیقی پیدا نکرده است. شخصیت «لادن» جدای از موقعیتش در یک خانه فساد و ناتوانی در سخن گفتن و شنیدن چه ویژگی دیگری دارد که از پی ناکامی شکیب و لادن در رسیدن به هم یا مرگ یکی از آن دو مخاطب دچار احساسات غلیظ شود و همراه با شکیب انتظار یک تصمیم در خور توجه داشته باشد. اصولا نمی‌توان این رابطه را چیزی بیش از کلیشه دانست که بعدتر بتوان دلبسته آن شد و موانع پیش‌روی آن را موانع پیش‌روی خود مخاطب دانست تا از پی آن سرنوشت شخصیت‌ها برای مخاطب مهم شود. یک اصل اولیه فیلمنامه‌نویسی در این مرحله اهمیتش را به رخ می‌کشد و آن اینکه اگر شخصیت و رابطه‌ای برای مخاطب مهم نشود، سرنوشت شخصیت و رابطه و موانع پیش روی آنها هم برای مخاطب مهم نمی شود.

با خیال راحت می‌توان فیلم جنگ جهانی سوم را به جمع فیلم‌های پرهزینه‌ای اضافه کرد که پیوندی در خور میان فرم و محتوا در آن وجود ندارد و تکنیک زدگی و ذوق زدگی در بیان مضمون ویژگی بارز آن است. ممکن است مخاطب از مضامین فریاد زده شده در فیلم لذت ببرد اما قطعا با یک اثر سینمایی منسجم روبه‌رو نیست

وقتی مهم بودن و قابل ادامه دادن بودن یا نبودن داستان بر محور همین اهمیت رابطه شکل گرفته باشد، پس ناکامی در مهم ترسیم کردن آن برای مخاطب به معنی ناکامی در مهم بودن کلیت فیلم است. گویی در «جنگ جهانی سوم» بیش از آنکه وجه انسانی و اخلاقی فیلم برای نویسنده و کارگردان مهم باشد، به باد انتقاد گرفتن اتمسفر مضحک و تلخ و غیرانسانی حاکم بر محیط تولید فیلمی در مورد هیتلر است که اهمیت دارد و نوعی تسویه حساب با ساز و کار سرمایه محورانه و سطحی حاکم بر اتمسفر فیلمسازی است که اولویت پیدا کرده است. حال بماند که در یک نقض غرض کمیک خود فیلم به واسطه صرف هزینه و غیرمنسجم از آب در آمدن چندان بی ربط به اثری که در دل داستان در حال تولید است و شکیب در آن نقش هیتلر را بازی می‌کند نیست!

چالش بدون آرایش یکتا ناصر در فضای مجازی

مقایسه سیاه لشگرها و هنروران و حتی عوامل تولید یک اثر سینمایی با یهودیان قربانی نژادپرستی آلمان نازی و سو استفاده و بهره‌کشی ابزاری از آنها در دل ساخت یک اثر سینمایی هیچ گاه عمقی پیدا نمی‌کند و در حد یک مقایسه تمثیلی و کنایی خطی و ساده باقی می‌ماند. در واقع ته تلاش فیلم برای شکل‌دادن به این مقایسه در بیان دیالوگ‌هایی مثل «مرده و زنده من برای شما فرقی نداره» یا «چون من بی سوادم و از دم میدون ورم داشتین دروغ میگم و این هرچی میگه راسته؟» از سوی شکیب، یا دیالوگ «من همونم که آدمت کردم، لباس تنت کردم» از سوی شخصیت کارگردان خودشیفته درون فیلم و یا دیالوگ «فیلم مهمتره یا جون آدما!؟» محدود می‌شود.

نتیجه اینکه مسموم‌ کردن نهایی و مقایسه آن با مسموم کردن یهودیان در اردوگاه‌های آلمان نازی با گاز و یا تبدیل شدن تدریجی تمام عوامل تولید اثر به واسطه وابستگی مالی به یک هیتلر کوچک و … هم در سطح، بیرون‌زده و نمایشی باقی می‌ماند و چندان ضربه‌ای محکم و تاثیر‌گذار بر مخاطب نمی‌گذارد. نتیجه نهایی اینکه «جنگ جهانی سوم» فیلمی که در آن همه چیز در سطح یک ایده باقی می‌ماند و تبدیل به قصه و شخصیت‌پردازی و موقعیت ساز و روایتی عمیق نمی‌شود. پس با خیال راحت می‌توان فیلم را به جمع فیلم‌های پرهزینه‌ای اضافه کرد که پیوندی در خور میان فرم و محتوا در آن وجود ندارد و تکنیک زدگی و ذوق زدگی در بیان مضمون ویژگی بارز آن است. ممکن است مخاطب از مضامین فریاد زده شده در فیلم لذت ببرد اما قطعا با یک اثر سینمایی منسجم روبه‌رو نیست.

مصاحبه امین زندگانی و الیکا عبدالرزاقی زوج عاشق سینمای ایران

اسکرین دیلی

جاناتان هالند | فیلم با برخورداری از فوریت یک تریلر خوب و به روشنی یک داستان اخلاقی، حکایتی فرساینده اما مجاب‌کننده است درباره این‌که یک قربانی چگونه یاد می‌گیرد از ستمگران خود تقلید کند. ششمین فیلم بلند هومن سیدی که تا حد زیادی مثل یک فیلم بد درباره هولوکاست به نظر می‌رسد، با حال‌وهوای یک کمدی سیاه واقعا سیاه شروع می‌شود و رفته‌رفته به یک تراژدی بدل می‌شود؛ سفری که با بازی محوری فوق‌العاده و جذاب محسن تنابنده به عنوان قهرمان لگدمال‌شده فیلم جان گرفته است.

فیلموفوریا

مِرِدیث تِیلِر | هومن سیدی موقع خلق فیلمنامه «جنگ جهانی سوم» هانا آرنت را در ذهن داشته و این حرف‌هایش درست و حقیقی است: «جوامعی که حکومتی نظامی و دیکتاتوری دارند، موثرترین عامل ساخت آشوب‌طلب‌ها و دولت‌ستیزان هستند.» کارگردان و نویسندگانش با فیلمنامه‌ای هوشمندانه و هشداردهنده به توازنی بین کمدی سیاه، تراژدی و ملودرام رسیده‌اند هرچند حال‌وهوای ملودرام کمی بر پایان‌بندی ویرانگر فیلم چیره شده است؛ جایی که شخصیت بینوای شکیب با بازی درخشان محسن تنابنده، با چنگ و دندان برای آنچه واقعا مهم است مبارزه می‌کند.

حاشیه های حضور در جشنواره ونیز ۲۰۲۲

فیلم جنگ جهانی سوم در بخش افق‌ها جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ حضور پیدا کرد. فیلمی که به گفته منتقدان یک اثر متفاوت و ساختارشکن است و نشان می‌دهد هومن سیدی تلاش بسیاری کرده است تا داستانی متفاوت را روایت کند.

یادداشت هومن سیدی درباره فیلم جنگ جهانی سوم

هانا آرنت یک بار گفت که در دیکتاتوری ها همه چیز خوب پیش می رود تا ۱۵ دقیقه قبل از فروپاشی کامل. جوامعی که توسط چنین رژیم‌های توتالیتری اداره می‌شوند، مؤثرترین خالق آنارشیست‌ها هستند. من همیشه به این فکر کرده ام که تا کی دیگر می تواند ظلم و ستم در جهان وجود داشته باشد و چه کسانی هستند که توسط حاکمان قدرتمند چنین جوامعی درهم شکسته می شوند. افرادی که برای به دست آوردن اساسی ترین نیازهای خود – خانه، شغل و خانواده – با چنگ و دندان مبارزه خواهند کرد. و هر چیزی که در نهایت به دست می آورند چیزی نیست جز یک تصویر تزئینی و مصنوعی. همیشه کسانی خواهند بود که قدرت بخشش را دارند و کسانی که به اندازه کافی مستأصل برای دریافت کمک هستند. و این چرخه معیوب تا ۱۵ دقیقه قبل از فروپاشی کامل ادامه خواهد داشت – و به زودی پس از آن دوباره شروع خواهد شد…

مروری بر زندگی شخصی و هنری سینم کوبال بازیگر و مدل ترک

فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲

فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ فوتوکال فیلم هومن سیدی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲

جوایز و افتخارات فیلم جنگ جهانی سوم

جنگ جهانی سوم در بخش رقابتی افق‌های جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و با تشویق ۷ دقیقه‌ای تماشاگران روبرو شد. جاناتان هالند از اسکرین اینترنشنال، با تمجید از این فیلم آن را «کمدی سیاهی» خواند که به تدریج «به یک تراژدی تبدیل می‌شود [و] با تمرکز روی عناصر دلهره‌آورِ عالی و شفافیتِ افسانه‌ای خود، داستانی طاقت‌فرسا اما متقاعدکننده» را ارائه می‌دهد که «نشان می‌دهد، چطور یکی از قربانیان یادمی‌گیرد که از ستمگران خود تقلید کند».

جوایز و نامزدی‌ها

جشنوارهتاریخ مراسمجایزهدریافت‌کنندهنتیجه
جشنواره فیلم ونیز۳۱ اوت — ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲بهترین فیلم «افق»هومن سیدیبرنده
بهترین بازیگر مردمحسن تنابندهبرنده
جوایز اسکار۱۲ مارس ۲۰۲۳بهترین فیلم بین‌المللیجنگ جهانی سومدر جریان

جوایز فیلم جنگ جهانی سوم

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا