اخبار دیگران

چرا مشاوره شغلی قبل از انتخاب شغل مهم است؟

مشاوره شغلی با یک کارشناس برجسته و زبده می تواند به شما در روند انتخاب شغل کمک به سزایی نماید. اختصاص دادن هزینه ای اندک برای مشاوره با یک متخصص کسب و کار، می تواند مانع از انتخاب یک شغل غلط شده و ضرر و زیان های مادی و روحی ناشی از ورود به یک مسیر نادرست شغلی را به حداقل برساند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که در صورت عدم رجوع به یک مشاور و اخذ مشاوره شغلی، ممکن است در مسیر انتخاب شغل با چه موانعی روبرو شوید.

انتخاب شغل

انتخاب شغل ارکان و ابعادی دارد که اگر به انها توجه نشود عوامل فوق یا انجام نمی گیرد و یا اگر احتمالا عملی شوند فاقد ارزش علمی از نظر انتخاب شغل می باشند.ابعاد انتخاب شغل به منزله ارکان و پایه هایی هستند که عوامل انتخاب شغل بر روی آنها قرار می گیرند.

مهمترین ابعاد انتخاب شغل

مهمترین ابعاد انتخاب شغل به شرح زیر است:

1- شناسایی شغل

اولین ابعاد و ارکان شغل انتخاب شغل مناسب شناسایی در زمینه های گوناگون می باشد.فرد باید اول خودش را کاملا بشناسد و ثانیا مشاغل متعدد را تا حدود امکان مورد شناسایی قرار دهد.

عده ای معتقدند تا شناسایی صورت نگیرد انتخاب آغاز نمی شود.می توان گفت انتخاب شغل زمانی آغاز می شود که انسان از وجود مشاغل مختلف آگاه باشد.فرد پس از گذراندن دوره های آموزش و کارآموزی در شغل مورد نظر به اشتغال می پردازد.

2- تصور واقعی از شغل دلخواه

خویشتن پنداری حرفه ای یعنی تصور و عقیده ای که فرد درباره نوع شغل و حرفه خود دارد. لازمه پیدایش خویشتن پنداری حرفه ای آن است که فرد خود را موظف بداند که در آینده به انجام کاری بپردازد و درباره مشاغل مختلف بیاندیشد.خویشتن پنداری حرفه ای گام و پایه ای در راه انتخاب شغل بشمار می رود.

با خویشتن پنداری مثبت انسان خود را از نظر روانی آماده و مستعد برای قبول برخی مشاغل و مسئولیت ها می پندارد.در مقابل خویشتن پنداری منفی انسان را مایوس و ناامید و گوشه گیر می کند،چنین فردی معتقد است که از عهده انجام هیچ کاری بر نمی آید.

3- استقلال

استقلال ابعاد و ارکان انتخاب میباشد هر زمان که واژه انتخاب مطرح می شود بلافاصله کلمه استقلال در ذهن تداعی می شود.کودک و نوجوان برای تامین نیازهای خود تا حدود زیادی به والدین و بزرگسالان وابسته و متکی میباشند تا زمانی که اتکا و وابستگی وجود دارد نیازی به انتخاب شغل احساس نمی شود.با افزایش سن انسان در میابد و می آموزد که باید مستقل گردد و خود تامین کننده نیازهایش باشد.

روی این اصل معتقدیم که استقلال و رهایی از وابستگی یکی از ابعادی است که فرد را در جهت انتخاب شغل فعال تر می نماید.استقلال مادی که با رهایی مادی از دیگران همراه است آغازگر احساس انسان در برابر استقلال و عدم وابستگی به دیگران است.

به عبارت بهتر با پیدایش استقلال مادی انسان نفعل یعنی کسی که دیگران برایش تصمیم می گرفتند به انسان فعال یعنی کسی که خود درباره آینده اش تصمیم می گیرد مبدل می شود.

مشاور شغلی و حرفه ای از بعد و پایه استقلال می تواند به عنوان محرک و انگیزه ای در جهت راهنمایی و رهبری مراجعان در جهت انتخاب شغل استفاده نماید.

مشکلات انتخاب شغل

انتخاب شغل در نزد افراد و جوامع مختلف با مشکلات گوناگونی مواجه است .گاهی فرد توانایی و رغبت لازم برای احراز شغلی را ندارد و زمانی جامعه امکانات کافی برای احراز برخی مشاغل را در دسترس افراد قرار نمی دهد.

مشکلات انتخاب شغل در اینجا به صورت کلی و عمومی مطرح می شوند ولی باید به خاطر داشت که در عمل مشکلات انتخاب شغل با هر فرد به صورت انفرادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.برخی مشکلات انتخاب شغل به خود فرد بر می گردد که بیشتر جنبه تربیتی و شخصی دارند و گروه دیگری از مشکلات زائیده محیط می باشند.

اکثر مشکلات زائیده وضع روانی فرد می باشد و به نوبه خود در روابط  اجتماعی انسان نیز تاثیر می گذارند و روابط فرد با دیگران را نا مطلوب می سازد.از عوامل شخصی و اجتماعی مشکلات انتخاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

1- عدم انتخاب

در این حالت اگر از فرد مورد نظر درباره شغل احتمالی آینده اش سوال بعمل آید فرد هیچگونه پاسخی برای آن نخواهد داشت.یعنی کسی که با مشکل عدم انتخاب رو برو است تا کنون درباره هیچگونه شغلی اطلاعاتی نداشته و به نتیجه ای درباره نوع اشتغال آینده خود نرسیده است.چنین فردی ترجیح های خود را نمی شناسد و وجه تمایزی بین آنها قائل نیست.

راهنمایی شغلی و حرفه ای با چنین اشخاصی باید از ارائه اطلاعات شغلی وحرفه ای و نیز شناسایی خصوصیات فردی آغاز گردد.

2- انتخاب مشکوک

در این حالت فرد شغلی را انتخاب نموده ولی درباره صحت انتخاب شک و تردید دارد.شک و تردید معمولا بر اثر عدم کفایت اطلاعات در زمینه های شخصی یا شغلی و حرفه ای حاصل می گردد.برای کمک به مراجعان در چنین موقعیتی باید دادن اطلاعات شغلی و حرفه ای کافی را درباره شغلی که مورد شک و تردید است آغاز نمود و پس از شناسایی کامل شغل به شناخت خصوصیات فردی و سپس بررسی سایر مشاغل اقدام نمود.

3- انتخاب نامعقول

در این حالت سازش و توافقی بین رغبت ها و توانایی های فرد با ضروریات لازم برای اشتغال به شغل انتخابی وجود ندارد.لذا انتخاب نادرست است و باید تغییر داده شود.در چنین نوع انتخابی دو حالت ممکن است اتفاق افتد اولا فرد به انتخاب شغلی راغب شود که برای انجام آن توانایی و استعداد کافی را ندارد.ثانیا فرد دوست دارد شغلی را انتخاب کند که توانایی و استعداد او در انتخاب شغل موازی و هم جهت نمی باشند.

فرض بر این است که اگر رغبت و استعداد هم جهت باشند بیشترین موفقیت و رضایت شغلی حاصل خواهد گردید.

4- مشکلات بی مهارتی

یکی دیگر از ارکان و ابعاد انتخاب مهارت در تصمیم گیری و اشتغال از عوامل موفقیت شغلی بشمار می آید عدم مهارت کافی یکی از مشکلات انتخاب مناسب و ادامه اشتغال موفقیت آمیز است.از سوی دیگر کسی که مهارت لازم برای تصمیم گیری ندارد و نمیتواند انتخاب مناسب انجام دهد با مشکل مواجه خواهد شد.

سخن پایانی

مشاوره کسب و کار و یا شغلی، نوعی مشاوره برای راه اندازی و انتخاب شغل است. در این نوع مشاوره شما می توانید با انتخاب یک مشاور متخصص، میزان موفقیت و شکست در یک کسب و کار را به طور واقع بینانه ای بسنجید. مشاور با شنیدن اهداف، روحیات و شرایط شما بهترین و مناسب ترین مسیر شغلی را برای شما مشخص می کند. در صورتی که شغلی را در نظر داشته باشید، می توانید قبل از هرگونه اقدامی با یک مشاوره کسب و کار جهت راه اندازی یا کنار گذاشتن آن شغل تصمیم بگیرید.

 

منبع:

https://shoghlito.ir/

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا