اخبار دیگران

بازیابی رمز مادر دستگاه حضور و غیاب به کمک ریست فکتوری

یکی از مشکلاتی که ممکن است هر کاربری با آن روبرو شود، فراموشی رمز اصلی یا رمز مادر دستگاه حضور و غیاب است. گاهی نیز دستگاه ساعت زنی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شود که برای رفع آن باید دستگاه را به تنظیمات اولیه و پیش فرض کارخانه بازگرداند.

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب (Facroty Reset) یکی از راهکارهای برگشت به تنظیمات اولیه و بازیابی رمز مادر است.

ما انواع متنوعی از دستگاه‌های ورود و خروج با کیفیت و با قیمت مناسب از برندهای مختلف را  معرفی کرده‌ایم. اگر تمایل داشتید، سری به صفحه خرید دستگاه حضور و غیاب در سایت مجله حضور و غیاب بزنید.

رمز مادر دستگاه حضور و غیاب چیست ؟

رمز مادر دستگاه حضور و غیاب همان رمز یا کد اصلی است که برای ورود به منوها و انجام تنظیمات دستگاه حضو رو غیاب استفاده می‌شود. این رمز به صورت پیش فرض از طرف سازنده بر روی دستگاه تعریف می‌شود و با ورود آن می‌توان به بخشهای مختلف دستگاه حضور غیاب دسترسی داشت.

از طرف دیگر تقریباً بر روی تمامی دستگاه های کنترل تردد و حضور غیاب، دو گروه کاربر می‌شود تعریف کرد : کاربر عادی ، کاربر مدیر یا مدیر دستگاه.

برای اینکه دسترسی افراد متفرقه را به منوها و تنظیمات دستگاه حضور و غیاب محدود کنیم، باید ابتدا بر روی آن یک کاربر مدیر یا مدیر دستگاه تعریف کنیم تا دیگران نتوانند به منوها و تنظیمات دسترسی داشته باشند.

رمز مادر دستگاه حضور و غیاب بر روی انواع مختلف دستگاه‌ها متفاوت است و هر شرکت یا برند یک یا چند رمز اصلی بر روی محصولات خود تعریف می‌کند.

با کمک طراحی داخلی به خلق فضاهای زیبا بپردازیم

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب چیست ؟

گاهی اوقات مشکلاتی برای دستگاه ورود خروج پیش می‌آید که راه حلی برای آن وجود ندارد و باید دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه بازگردد. به طور مثال فراموش کردن رمز مادر دستگاه حضور و غیاب، مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مختلف و … از جمله این مشکلات است.

به عمل بازگرداندن دستگاه حضور و غیاب به تنظیمات اولیه ( تنظیمات کارخانه سازنده)، ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب (Factory Reset) می‌گویند.

با انجام ریست فکتوری، تمام تنظیماتی که بر روی دستگاه حضور و غیاب انجام شده، پاک شده و دستگاه به حالت اولیه باز می‌گردد.

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب یکی از راه‌های بازیابی رمز مادر دستگاه حضور و غیاب است.

ریست فکتوری یا بازیابی رمز مادر دستگاه حضور و غیاب به چه صورت انجام می‌شود؟

یکی از دلایل شایع برای انجام ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب، فراموش کردن رمز اصلی است. گاهی کاربری که با دستگاه ساعت زنی کار می‌کرده، از شرکت می‌رود و کاربر جدید یا مدیریت نیز دسترسی به رمز مدیر یا رمز مادر برای معرفی کاربران یا انجام تنظیمات ندارند. در این صورت تنها راه پیش رو، بازگرداندن تنظیمات دستگاه حضور و غیاب به حالت اولیه یا ریست فکتوری است.

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب معمولاً‌ به دو روش سخت افزای و نرم افزاری انجام می‌شود.

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب به صورت نرم افزاری

  1. بعضی از دستگاه های حضور و غیاب تحت شبکه را می‌توان از طریق نرم‌افزارهای رابط از روی کامپیوتر، ریست کرد. در این روش از طریق نرم‌افزار ارتباطی مختص به شرکت مربوطه به دستگاه ساعت زنی متصل شده و از طریق منوهای موجود، گزینه بازگشت به تنظیمات کارخانه یا اولیه سازی (Clear Admin یا Initialize) را انتخاب می‌کنیم.
توضیحاتی راجب رسانه آنلاین و پایگاه خبری تحلیلی خبر آرتیست

برای اینکار باید ارتباط شبکه بین کامپیوتر (نرم‌افزار) و دستگاه ساعت زنی برقرار باشد.

Device Management ˃ AC Manage ˃ Advanced Function ˃ Clear Admin ˃ OK

  1. همین کار را از طریق منوهای دستگاه حضور و غیاب هم می‌توان انجام داد، البته به شرطی که رمز مادر یا رمز مدیر را داشته باشید. در منوهای دستگاه معمولاً بخشی با عناوین مختلف اولیه سازی، ریست (Reset)، Factory Reset، بازگردانی به حالت اولیه، Initialize و … وجود دارد که با انتخاب آن می‌توان دستگاه حضور و غیاب را ریست کرد.

ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب به صورت سخت افزاری

اگر به هیچ عنوان امکان ارتباط با دستگاه ساعت زنی یا دسترسی به منوهای آن وجود نداشت، می‌توان از روش ریست سخت‌افزاری استفاده کرد.

  • در پشت یا زیر بعضی از دستگاه‌های کنترل تردد و حضور غیاب، یک دکمه یا شاسی کوچک با نام reset وجود دارد. با فشردن و نگه داشتن این دکمه به مدت چندثانیه، ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب انجام شده و دستگاه به تنظیمات کارخانه باز می‌گردد. در بعضی از دستگاه‌ها، باید ابتدا دستگاه را خاموش کنید، سپس دکمه ریست را فشرده و نگه دارید و دوباره دستگاه را روشن کنید، تا عمل بازیابی تنظیمات صورت گیرد.
  • بعضی از دستگاه های ورود و خروج دارای دکمه یا سوئیچ tamper هستند که برای حذف یا بازکردن قفل دستگاه استفاده می‌شود. در این روش نیز ابتدا دستگاه حضور و غیاب را خاموش کنید. دکمه tamper را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه مجدداً‌ روشن شود. 40 ثانیه منتظر بمانید و سپس دکمه menu را بفشارید، تا وارد منوها و مدیریت دستگاه شوید. حالا می‌توانید رمز جدیدی برای دستگاه تعریف کنید.
ماهی چلابی یا کفشک در کجا یافت میشود

چرا به رمز مادر دستگاه حضور و غیاب نیاز داریم ؟

بر روی بعضی از دستگاه‌های حضور و غیاب و بسیاری از دستگاه‌های کنترل تردد (اکسس کنترل)، رمز مادر بسیار پرکاربرد است و برای تعریف کاربران جدید،‌ ویرایش و حذف آنها نیاز به رمز اصلی یا رمز مادر می‌باشد. از این رو نگهداری از این پسورد بسیار مهم است و نباید آن را در اختیار افراد غیر مجاز و کاربران متفرقه قرار دهید. چرا که با استفاده از رمز مادر دستگاه حضور و غیاب می‌توان تمامی کاربران تعریف شده دستگاه را حذف کرد.

توجه داشته باشید که برای انجام تنظیمات  بر روی بعضی از دستگاه ‌ها از رمز مادر دستگاه حضور و غیاب و بر روی بعضی از دستگاه‌ها از رمز مدیر یا پسوردی که ما برای مدیریت (Administrator  یا Admin) تعریف کرده‌ایم استفاده می‌شود.

در ادامه بعضی از رمزهایی پیش فرض که بر روی دستگاه‌ های حضور و غیاب و کنترل تردد، تعریف می‌شود را مشاهده می‌کنید:

1234  1234.  123456789  123456789.   123456

 نکات مهم ریست فکتوری و بازیابی رمز مادر دستگاه حضور و غیاب

  1. اگر به علت فراموشی رمز اصلی می‌خواهید ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب را انجام دهید، ابتدا به این نکته توجه داشته باشید : ممکن است رمز مادر در کاتالوگ یا دفترچه راهنمای دستگاه وجود داشته باشد. یا می‌توانید با شرکت پشتیبان دستگاه تماس بگیرید و رمز مادر دستگاه حضور و غیاب را از آنها دریافت کنید. در این صورت دیگر نیازی به بازیابی تنظیمات اولیه نیست.
  2. با ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب، تمام تنظیمات دستگاه از جمله مشخصات کاربران، ورود و خروج‌ها، شیفت‌ها و …، حذف می‌شود. بنابراین برای reset کردن دستگاه احتیاط به خروج دهید و فقط زمانی از آن استفاده کنید که راهکار دیگری پیش رو ندارید.
  3. قبل از بازیابی تنظیمات اولیه (Factory Reset)، حتماً از اطلاعات و کاربران معرفی شده بر روی دستگاه حضور غیاب، بکاپ بگیرید.
قیمت پروفیل + قیمت کارخانه قوطی آهن در شهرآهن

همانطور که گفتیم؛ رمز مادر دستگاه حضور و غیاب برای انجام تنظیمات مختلف، معرفی و حذف کاربران و … استفاده می‌شود که باید در نگهداری آن کوشا بوده و آن را در اختیار دیگران قرار ندهید. در صورت فراموشی رمز اصلی و برای بازیابی رمز مادر، دستگاه حضور و غیاب را ریست فکتوری (Factory Reset) می‌کنند.

با انجام ریست فکتوری دستگاه حضور و غیاب، کلیه تنظیماتی که بر روی دستگاه انجام داده‌اید، حذف می‌شود و ممکن است موجب لغو گارانتی دستگاه ساعت زنی نیز شود. بنابراین برای انجام اینکار دقت لازم را داشته باشید و در صورت امکان اینکار را توسط شرکت پشتیبان انجام دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا