اخبار دیگران

آموزش دستگاه دیاگ (معرفی کاربرد ها و انواع دستگاه دیاگ)

در این مقاله قصد داریم کار با دستگاه دیاگ (عیب یاب) را آموزش ببینیم. دستگاه های عیب یاب امروزه بخاطر افزایش تکنولوژی های الکترونیکی و کنترلی در خودرو ها ارتقا پیدا کردند. چون سیستم های الکترونیکی و کنترلی کامپیوتری خودروها خیلی پیچیده تر شدند و ما باید به آنها اشراف داشته باشیم به همین دلیل از دستگاه های عیب یاب یا به عبارتی دستگاه های دیاگ استفاده می کنیم.

این دستگاه ها وسایلی هستند که به خودی خود نمیتوانند عیب خودرو را از بین ببرند یا حل بکنند. بلکه به ما کمک می کنند که عیب و منابع عیب را پیدا نماییم. راهنمای خرید دستگاه دیاگ نیز از مواردی است که این مقاله به آن اشاره نموده است.

کاربرد های دستگاه دیاگ:

دستگاه های عیب یاب دیاگ میتوانند روی کلیه قسمت های خودرو کار بکنند از جمله موتور، گیربکس، ایربگ، ABS و… . قسمت های مختلف خودروهای امروزی شامل حسگر و یک سری عملگر و یک یونیت کنترل هستند. وقتی که شما ایسیو را در اختیار دارید میتوانید با دستگاه های عیب یاب به آن متصل شوید و پارامترهای آن را بخوانید. یکی از کارهای اصلی دستگاه دیاگ این است که اگر قطعه ای در این سیستم بد کار میکند از آن با خبر بشوید و برای رفع عیب، با تعویض یا اصلاح سیستم مشکل سیستم را حل نمایید.

کار دومی که این دستگاه ها انجام می دهند جهت سرویس های دوره ای خودرو استفاده می شوند. مثلا برای اینکه ABS بخوبی کار کند، هواگیری سیستم با دستگاه عیب یاب صورت می پذیرد.

ویژگی های جذاب شهرهای نزدیک ترکیه و رزرو هتل در آن ها!

کار دیگری که از دستگاه دیاگ در خودروهای جدید استفاده میشود، برای تعویض قطعات است. اگر قطعه ای در سیستم معیوب باشد و ما آن قطعه را تعویض نماییم، از دستگاه عیب یاب استفاده میکنیم و به الکترونیک کنترل یونیت اعلام میکنیم که این قطعه تعویض شده است. مثلا اگر شما یونیت فرمان را عوض کنید یا پمپ هیدرولیک فرمان را عوض کنید و یا قطعاتی از فرمان برقی را عوض کنید حتما باید با دستگاه عیب یاب دیاگ به سیستم اعلام کنید که این قطعه عوض شده و بعد کالیبره کنید یا تنظیمات کارخانه اولیه را انجام دهید.

تا به الان سه کاربرد دستگاه دیاگ معرفی شدند. چهارمین کاربردی که دستگاه عیب یاب دارد برای تنظیماتی است که برای راننده یا سرنشینان میتوانید انجام دهید. مثلا زمانی که بخواهیم خودرو طوری برنامه ریزی بشود که وقتی که سرعت خودرو از 10 یا 20 کیلومتر بالاتر رفت، اتوماتیک درب های خودرو قفل شود . با دستگاه عیب یاب میتوانید این کار را انجام دهید. با دیاگ براحتی میتوان تنظیمات پنل جلو خودرو را انجام داد مثلا تنظیمات چراغ، صفر و صفر صندلی ها و یا میتوانید آن ها را به تنظیمات اولیه کارخانه برگردانید.

با این تفاسیر بوسیله این دستگاه، عملا بصورت تخصصی عیب یابی میکنیم و تنظیمات را انجام می دهیم. شما به عنوان یک تعمیرکار می بایست این موارد را از این رویکرد بدانید. دستگاه های عیب یاب امروزه فقط به موتور و گیربکس ختم نمیشوند و خیلی از تجهیزاتی که داخل خودرو هستند را میتوانید بوسیله دستگاه دیاگ تنظیم، کالیبره و تعویض نمایید.

راه حل رفع کبودی بعد از تزریق ژل لب

بطور مثال کلیه خودروهایی که ترمز دستی آن ها به صورت برقی است را اگر بخواهید لنت های آن را تعویض نمایید حتما باید با دستگاه عیب یاب اعلام بکنید که شرایط مورد نظر رخ بدهد وگرنه شما نخواهید توانست که لنت های خودرو را تعویض نمایید. دستگاه دیاگ را وصل میکنید و در حالت تعویض لنت میگذارید و خودرو یک سری از مواردش آزاد میشود و شما میتوانید این کار را انجام دهید. در غیر این صورت منجر به صدمه خوردن به قطعات سیستم ترمز خودرو میشوید.

جهت مشاهده ویدیوهای آموزش دیاگ کلیک بفرمایید.

مرور کاربردهای دستگاه عیب یاب:

1-مشاهده و عیب یابی کردن تجهیزات اصلی خودرو

2-سرویس و نگهداری: مثلا وقتی که تعویض روغن گیربکس اتوماتیک را انجام میدهیم  باید با دستگاه عیب یاب به سیستم اعلام شود که این اتفاق افتاده که کیلومتر را صفر بکند یعنی شمارنده خود را صفر میکند و زمانی که بعدها به کیلومتر مدنظر برسد آلارم میدهد و تمام آلارم ها پاک میشود.

3-تعویض قطعات: اگر قطعه ای در سیستم تعویض شد باید با دستگاه دیاگ اعلام شود که قطعه تعویض شده است و سپس به تنظیمات اولیه کارخانه برگردانید.

4-تنظیماتی که برای راننده و سرنشینان لازم است مثلا سیستم های ایمنی نظیر سیستم ضدسرقت خودرو

با این تفاسیر بوسیله دستگاه میتوانید تقریبا کل خودرو را بررسی کرد.

تجهیزات مورد نیاز جهت کار با دستگاه دیاگ:

برای کار با دستگاه عیب یاب دیاگ ما به یک سری تجهیزات اولیه نیاز داریم . علاوه بر خود دستگاه های عیب یابی که داریم باید در قدم اول یک تست لامپ در اختیار داشته باشیم . قدم بعدی یک منبع تغذیه نیاز داریم که در صورت مشکل دار بودن باتری خودرو، ولتاژ لازم را به دستگاه دیاگ برسانیم. اهم متر یا همان مولتی متر را هم نیاز است. تجهیزات عمومی مثل آچار و پیچ گوشتی نیز باید در اختیار باش

فصل جدید زخم کاری، سریالی که همه منتظرش هستند در فیلیمو

انواع دستگاه دیاگ:

دستگاه های دیاگ انواع مختلفی داشته که می بایست ساختار و نحوه عملکرد هر یک را بشناسیم. اکنون قصد داریم با انواع ساختارهای این دستگاه ها آشنا شویم. برای کار با این ابزار ما باید با تمام سیستم ها و ساختارهایشان اشنا شویم. دستگاه های عیب یاب از نظر ساختاری به دو دسته اصلی تقسیم میشوند:

1- دستگاه هایی که سازنده یک خودروی خاص برای ان خودرو پیشنهاد میدهد. یعنی اینکه شرکت های مختلف برای خودروهای خود و تعمیرات و سرویس های آنها این دستگاه ها را پیشنهاد میدهند. اما هدف از پیشنهاد این دستگاه ها چیست؟ هدف حداکثر دسترسی به امکاناتی که داخل خودرو میباشد. شما با دستگاه مخصوص هر شرکتی میتوانید آن خودرو را به طور کامل عیب یابی، تعویض قطعه، تغییر آپشن ها و تمام کارهایی که مربوط به یک دستگاه دیاگ میتوانید استفاده بکنید را انجام دهید.

2- دستگاه های عمومی: شرکت های سازنده دستگاه های عیب یاب متفاوت هستند. امکان دارد بعضی از شرکت ها صرفا دستگاه های عمومی ایجاد بکنند مثل همچون دستگاه دیاگ نگارخودرو، کارمن، ثمین و… . این دستگاه ها، دستگاه هایی هستند که شرکت ها به صورت عمومی ساختند و یک سری خودروهای خاص را میتوانند پوشش بدهند.

تعمیرکاران عموما از دستگاه های دیاگ عمومی استفاده میکنند زیرا دستگاه های نوع اول که مخصوص خودروهای شرکت سازنده خودرو می باشند گران بوده و حتی بعضی اوقات دسترسی به این نوع دستگاه ها وجود ندارد. دستگاه های عمومی خودروهای بیشتری را در بر گرفته و یک تعمیرکار نمیتواند هزینه کلانی بابت خرید دستگاه عیب یاب مخصوص هر خودرو کند. پس یک تعمیرکار یک دستگاه را انتخاب میکند که طیف بیشتری از خودروها را در بر گیرد.

محسن یاری بهترین بلاگر در ترکیه (استانبول یاری)

دستگاه های دیاگ ایرانی می توانند تا 90 درصد خودروهای ایرانی را پوشش دهند. دستگاه های ایرانی امروزه توانسته اند کیفیت بسیار خوبی را ارائه دهند و سطح دسترسی به خودرو را کاملا پوشش میدهند. شرکت های ایرانی همانند نگارخودرو به دانش و تکنولوژی رسیده اند که توانسته اند دستگاهی ارائه دهند که تقریبا کل خودروهای ایرانی را پوشش دهند.

با این تفاسیر کسانی که اکثر فعالیتشان بر روی خودروهای ایرانی می باشد اولین پیشنهاد برای این افراد دیاگ های ایرانی می باشد زیرا کار با این دستگاه ها راحتر بوده و هزینه کمتری را در بر دارند و از خدمات پس از فروش خیلی بهتری برخوردار هستند و آپدیت هایی که ارائه میدهند رایگان بوده و بروزرسانی شده و با شرایط روز سیستم هایی که داخل ایران است خیلی راحت جلو می روند. توصیه اکید استفاده از دستگاه های عیب یاب ایرانی برای خودروهای ایرانی می باشد.

دومین دسته بندی دستگاه های دیاگ بر اساس سخت افزاری می باشند. سخت افزارهای موجود متفاوت هستند. دستگاه های دیاگ جهت متصل شده به خودرو شامل سه قسمت هستند:

قسمت اول : کانکتور و کابل رابط

قسمت دوم: اینترفیس یا سخت افزاری که بین خودرو و کامپیوتر قرار میگیرد.

قسمت سوم : قسمت نرم افزار و کامپیوتر مربوطه است.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا