اخبار دیگران

13 گام آموزش تعویض بلبرینگ الکتروموتور و دینام سه فاز

نقش بلبرینگ در الکتروموتور چیست؟

بلبرینگ یا بیرینگ ساچمه ای دسته ای از یاتاقان های تماسی غلتشی بوده که برای کاهش اصطکاک بین دو سطح به کار گرفته می شوند.

وظیفه بلبرینگ تحمل بارهای وارد شده به محورهای دورانی است. در الکتروموتورها بلبرینگ بین محور روتور و یاتاقان استاتور قرار می گیرند.

بلبرینگ دارای دو طوقه بوده که یکی از آنها ثابت بوده و به یاتاقان استاتور جفت شده و دیگری متحرک بوده روی محور روتور نصب می‌ گردد.

ساختمان یک بلبرینگ

  1. رینگ
  2. ساچمه داخلی
  3. ساچمه خارجی
  4. قفسه
  5. بوش و کاسه نمد

علت خرابی و تعویض بلبرینگ دینام های سه فاز

قسمت های آسیب پذیر یک بلبرینگ ساچمه ها و طوقه های آن است. ساچمه ها در اثر وارد شدن فشار زیاد از حد خرد شده که این موضوع بر روی کارکرد طوقه ها تاثیر نامطلوب می گذارد از قبیل:

  1. عدم گردش روان طوقه ها روی همدیگر
  2. زمان گردش طوقه ها سر و صدایی به وجود نمی آید.

لازم به ذکر است که اگر فضای موجود در بین ساچمه ها و طوقه ها بدون روغن باشد موجب سر و صدای طوقه ها شده که با روغن کاری این عیب برطرف می گردد.

از دلایل دیگر خرابی بلبرینگ ها تعمیر و نگهداری غلط، نصب نادرست بلبرینگ ها، آب بندی بلبرینگ نادرست  و انطباق خیلی فشرده که نتیجه آن لقی داخلی کمتر از حد لازم بوده، می باشد.

دلایل دیگر خرابی بلبرینگ الکتروموتور:

  1. گشتاور و سرعت زیاد از حد
  2. به وجود آمدن سایش و کچلی در بلبرینگ
  3. ایجاد ترک و لب پریدگی روی بلبرینگ
  4. دندانه شدن بلبرینگ
  5. ایجاد حفره الکتریکی
  6. گیرپاژ
  7. زنگ زدگی و خوردگی بلبرینگ
طراحی سایت در اصفهان + طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان

تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز

باز و عوض کردن بلبرینگ های قدیمی می تواند یک کار کسل کننده باشد، به خصوص وقتی که مدت زمان طولانی در سرویس بوده و کار کرده است و در بعضی موارد خوردگی سطحی موجب شده تا بلبرینگ محکم به شفت متصل شده باشد.

استفاده از کش پولی بهترین روش باز کردن یک بلبرینگ الکتروموتور بوده که به اکسل، رینگ داخلی و محفظه آسیب نمی رساند.

کش پولی عموما از دو یا سه فک محکم در اطراف بلبرینگ برای ایجاد نیروی توزیع شده یکنواخت و به حداقل رساندن مقاومت در برابر اصطکاک استفاده می کند.

بعضی از کش های پولی دارای هیدرولیک است که استفاده از آن عموما برای الکتروموتورهای کوچک تا متوسط الزامی نیست. استفاده از چنین ابزارهایی نیاز به مهارت زیادی دارد تا از آسیب به محور موتور جلوگیری کند.

نکته مهم در نصب بلبرینگ 

نکته مهم قبل از نصب بلبرینگ جدید، بررسی بلبرینگ قدیمی از لحاظ علائم علت خرابی، مثل خوردگی یا وجود ذرات آب یا گرد و خاک در روانکاری است. که بیشتر در تجهیزاتی که آب سروکار دارند مانند پمپ خانگی دیده میشوند

لینک پیشنهادی : فرمول محاسبه توان پمپ آب

اگر مشکل نداشته باشد و اقدامات مناسب برای حل آن صورت نگیرد، امکان دارد بلبرینگ جدید سرنوشت مشابهی را تجربه کند.

تصویر یک پولی کش

ابزارهای لازم برای تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز

  1. مکانیکی
  2. هیدرولیکی
  3. گرمایی

دو ابزار مکانیکی مهم مورد استفاده در عوض کردن بلبرینگ دو مدل آچار گلویی خاردار و گلویی سنگین کار است.

تصویر آچار گلویی خاردار

سه عادت روزانه میثم شکری ساز مدیر موفق و پر تلاش

تصویر آچار گلویی سنگین کار

پمپ ها و مهره های هیدرولیک، ابزارهای هیدرولیک مورد استفاده در پیاده کردن و نصب بلبرینگ ها است. به این نکته نیز باید دقت داشت که روغن مورد استفاده در پمپ هیدرولیک باید رقیق بوده و ویسکوزیته آن بالا نباشد که بیشتر این مورد در پمپ چینی بازار ایران وجود دارد.

تصویر پمپ هیدرولیک

تصویر مهره های هیدرولیک

از دیگر ابزارهای لازم در تعویض بلبرینگ ها گرم کن ها بوده که بنابر ابعاد بلرینگ ها به دو دسته تقسیم می گردد. برای بلبرینگ های کوچک از صفحات داغ و برای بلبرینگ های بزرگ تر از گرمکن های القایی استفاده می کنند.

تصویر گرمکن القایی

برای گرم کردن بلبرینگ ها دمای مجاز تا دمای 120 درجه سانتی گراد بوده و اگر مدل بلبرینگ های ما از نوع ZZ و RS2  باشد نباید آنها را گرم کنیم.

مراحل تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز

  1. دستگاه را از برق بکشید وموتور را جدا کنید.
  2. درپوش فن و فن را از انتهای موتور با آچار جدا کرده و پیچ و مهره ها را با آچار شل کنید. درپوش را کنار بگذارید تا فن زیر آن دیده شود. برای جدا کردن فن از بدنه اصلی الکتروموتور چدنی یا الکتروموتور آلومنیومی ، از آچار یا پیچ گوشتی استفاده نمایید. اگر با باز کردن پیچ های روی درپوش یا فن مشکل دارید، سعی کنید آنها را با روغن WD-40 روغن کاری کرده تا به شل شدن آنها کمک کند.
  3. بالای درپوش های انتهایی موتور و محفظه اصلی را در امتداد درزهای آنها علامت گذاری کنید. درپوش های انتهایی محفظه های فلزی است که از قطعات الکترونیکی داخلی گران قیمت الکتروموتور سه فاز صنعتی شما محافظت می‌کنند. درزهای بین درپوش انتهایی و بدنه اصلی الکتروموتور را پیدا کنید. با ماژیک خط بکشید تا از روی درز عبور کند. به این ترتیب ، زمانی که درپوش انتهایی را دوباره نصب می کنید، علائم خود را می توانید در یک خط قرار دهید.
  4. مهره ها را از میله های نگهدارنده باز کنید. میله های نگهدارنده پیچ های افقی بلندی است که درپوش های انتهایی موتور شما را نگه می دارد. هر درپوش آخری را برای چهار مهره که روی میله های نگهدارنده پیچ شده است بررسی کنید.  برای شل کردن مهره ها و برداشتن آنها از میله های نگهدارنده ، از آچار استفاده نمایید.
  5. میله های نگهدارنده را از الکتروموتور بیرون بکشید. بعد از برداشتن همه مهره ها ، یکی از پیچ ها را در سرپوش انتهایی دیگر با دست خود نگه دارد. میله نگهدارنده را با دقت از موتور بیرون آورده و کنار بگذارید. سپس بقیه پیچ ها را به همین شکل بردارید.
  6. درپوش های انتهایی الکتروموتور را با استفاده چکش ضربه ای، ضربه بزنید. چکش ضربه ای ابزاری بوده که با لاستیک پوشانده شده است، بنابراین زمان استفاده از آن هیچ آسیبی یا فرورفتگی ایجاد نمی کند. حاشیه چکش را روی درز سرپوش آخری دقیقا پشت سوراخ مهره بالا سمت چپ قرار دهید. به درپوش آخری چندین بار به آرامی ضربه بزنید تا شل شود. به سوراخ پایین سمت راست بروید و با چکش به آنجا ضربه بزنید. متناوبا به سرپوش انتهایی از طرف مقابل ضربه بزنید تا وقتی که بیرون بیاید. سپس این عمل را روی درپوش انتهایی طرف دیگر انجام دهید.
اجزای بالابر ساختمانی شامل چه قطعاتی میشود

باز کردن بلبرینگ

  1. شفت الکتروموتور را به وسیله یک اسپری چربی گیر تمیز کنید. می توانید از هر مدل اسپری چربی زدا روی موتور خود استفاده کنید. اجازه دهید اسپری چربی زدا 5 ال 10 ثانیه بماند سپس با پارچه آن را پاک نمایید.
  2. پولی کش را در پشت یکی از بلبرینگ های خود محکم کنید. بلبرینگ نقره ای حلقوی شکل متصل به یک سر شافت را شناسایی کنید. مرکز پولی کش را در انتهای شفت قرار داده تا پیچ آن به سمت بلبرینگ برسد. دستگیره پیچ را بچرخانید تا فک ها باز شود و بلبرینگ بتواند داخل آن جا گیرد. دوباره دستگیره را محکم کنید تا فک ها در اطراف بلبرینگ بسته شود. اطمینان کنید که نوک فک با حلقه داخلی بلبرینگ تماس داشته باشد ، در غیر این صورت امکان دارد به موتور شما آسیب برساند.
  3. دستگیره پولی کش را با آچار بچرخانید تا بلبرینگ از شفت بیرون کشیده شود. دستگیره را در انتهای پولی کش که به پیچ وسط آن وصل است، قرار دهید. دستگیره را با آچار گرفته و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. همانطور که دستگیره را محکم می کنید، پیچ مرکزی بلندتر شده و بلبرینگ را از محور خارج می کند. همچنان دستگیره را بچرخانید تا بلبرینگ به آسانی از محور خارج گردد.
  4. اگر بلبرینگ هنوز حرکت نمی کند، سعی کنید شفت را با WD-40 یا روان کننده دیگر چرب کنید تا به شل شدن آن کمک شود. اگر زمان چرخاندن دستگیره، محور الکتروموتور نیز می چرخد، سعی کنید آن را با دست دیگر یا آچار ثابت نگه دارید. در غیر این صورت امکان دارد دستگاه پولی کش به درستی کار نکند.
خرید بهترین محصولات زناشویی و کاندوم بدون رودرواسی

نصب بلبرینگ جدید

  1. بلبرینگ جدید را گرم کنید.
  2. بلبرینگ را بر روی شفت فشار دهید تا به واشر برسد. بعد از گرم شدن بلبرینگ، میله گرم کننده را با دقت خارج کرده و کنار بگذارید. بلبرینگ خود را برداشته و آن را روی شفت دو سر موتور هدایت کنید. بلبرینگ را تا آخر روی شفت فشار داده تا به واشر محکم بچسبد.
  3. موتور سه فاز را در دستگاه خود دوباره نصب کنید و آن را به برق وصل نمایید.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا