اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبازیگران مردفیلم ایرانی

فیلم شب طلایی | جدیدترین ساخته مشترک یوسف حاتمی کیا و پدرش

فیلم شب طلایی اثری به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی کیا محصول سال ۱۴۰۰ است. این اثر در ژانر اجتماعی تولید شده است. فیلم شب طلایی اولین بار در ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در این مطلب، خبرهای مربوط به این فیلم و همین‌طور اطلاعاتی را که تاکنون از حاشیه و اصل فیلم شب طلایی منتشر شده می‌خوانید.

کارگردان فیلم شب طلایی چه کسی است؟

کارگردان فیلم شب طلایی یوسف حاتمی‌کیا است.

خلاصه داستان و موضوع فیلم شب طلایی چیست؟

در خلاصه ی فیلم شب طلایی آمده است: در خانهٔ مادربزرگ، همه خانواده دور هم جمع شده‌اند تا جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه داماد خانواده که به دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته سرزده می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد که چندین وقت قبل به امانت در خانه مادربزرگ گذاشته بوده‌است. با یک گشتن ساده متوجه نبود شمش طلا می‌شوند. این ماجرا آغازگر تنشی بزرگ در بین اعضای خانواده است. تمام افرادی که حضور دارند انگیزه‌هایی برای برداشتن شمش طلا دارند و به مرور بحران پیچیده‌تر می‌شود… .

اسامی بازیگران فیلم شب طلایی در نقش های اصلی چیست؟

حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، بهناز جعفری، سوگل خلیق، سینا رازانی و… از بازیگران نقش های اصلی فیلم شب طلایی هستند.

مشخصات فیلم شب طلایی

نام فیلمفیلم شب طلایی
نویسنده و کارگردانیوسف حاتمی‌کیا
تهیه‌کنندهابراهیم حاتمی کیا
ژانراجتماعی
انتشار۱۷ بهمن ۱۴۰۰ (فجر)
۲۶ مرداد ۱۴۰۱
فروش گیشه۱۳۸٬۳۱۲٬۰۰۰ تومان
توزیع‌کنندهفیلمیران

معرفی فیلم شب طلایی

دانلود فیلم شب طلایی

فیلم «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا  از شنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱ در سرگروه سینما هویزه اکران خود را آغاز می‌کند و پس از اتمام اکران در سینما‌ها وارد شبکه نمایش‌خانگی می‌شود. به‌محض انتشار این فیلم در شبکه نمایش خانگی،لینک های آن برای دانلود قانونی با کیفیت‌های مختلف و اینترنت نیم‌بها در دسترس مخاطبان عزیز قرار میگیرد.

لیست بازیگران فیلم شب طلایی

  • حسن معجونی
  • یکتا ناصر
  • مریم سعادت
  • مسعود کرامتی
  • بهناز جعفری
  • سوگل خلیق
  • سینا رازانی
  • علی باقری
  • امیر محمدی
  • بابک بهشاد
  • ناصر هاشمی
  • بهادر مالکی
  • زهرا بهروز منش
  • شکوفه هاشمیان
  • علی پاشا
  • نساء افرنگه
  • پانته‌آ کی‌قبادی
  • فرسیما دمیرچی
  • سارینا یوسفی
  • علیرضا ساره درودی

عوامل فیلم شب طلایی

  • کارگردان: یوسف حاتمی کیا
  • تهیه‌کننده: ابراهیم حاتمی‌کیا
  • نویسنده: یوسف حاتمی کیا
  • موسیقی: پیام آزادی
  • تدوین‌گر: عماد خدابخش
  • مدیر فیلمبرداری: محمد رسولی
  • چهره‌پرداز: امید گلزاده
  • طراح صحنه: امیرحسین حداد
  • طراح لباس: گلناز گلشن
  • صدابردار: امیر نوبخت حقیقی
  • صداگذار: سیدعلیرضا علویان
  • جلوه‌های بصری: اشکان چگینی
  • سرمایه‌گذاران: امیرحسین اسدبیگی و مجموعه هوگویک
عکس ها و بیوگرافی هنرمندان مرد شمالی

فیلم شب طلایی، جدیدترین ساخته یوسف حاتمی‌کیا، پسر ابراهیم حاتمی‌کیا

معرفی کارگردان فیلم شب طلایی

یوسف حاتمی‌کیا فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و کارگردان ایرانی و فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان صاحب‌نام ایرانیاین فیلم، اولین فیلمی است که ابراهیم حاتمی‌کیا در آن به عنوان تهیه‌کننده مستقل حضور داشته است و اکران عمومی آن به تازگی آغاز شد. است.

او دانش‌آموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر است. او تاکنون کارگردانی تعدادی فیلم مستند و داستانی کوتاه چون «به چشم جنگ» (1394)، «ملاقات شیشه‌ای» (۱۳۹۵) و «بازگشت» (۱۳۹۷) را به عهده داشته است. یوسف حاتمی‌کیا در سال ۱۴۰۰ و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «شب طلایی» در بخش سودای سیمرغ حضور داشت.

ساخت فیلم ایرانی شب طلایی را می‌توان به نوعی، میدان دادن حاتمی‌کیا به پسرش دانست.

در مورد یوسف حاتمی کیا، گفته شده که جهان سینمایی او ربط زیادی به دنیای پدرش ندارد. فیلم شب طلایی، فیلمی قصه‌گو است. یوسف حاتمی‌کیا درباره ایده ساخت آن می‌گوید: «ایده اولیه از یک نگرانی و دغدغه شکل گرفت؛ درست زمانی که در حال نگارش فیلمنامه دیگری بودم و تصور نمی‌کردم روزی این ایده را تبدیل به فیلمنامه کنم. زمانی هم که نوشتن طرح شب طلایی را آغاز کردم، ناامید از امکان فیلمسازی شده بودم، چراکه چندین فیلمنامه قبلم تا مرز ساخته شدن رفته و هرکدام به دلایلی که عمدتا مالی بودند، متوقف شده بود. آنقدر ناامید بودم که زمان پایان طرح فیلمنامه، به این فکر افتادم که آن را تبدیل به رمان کنم. شاید بشود شب طلایی را غم‌نامه من توصیف کرد.»

یوسف حاتمی کیا کارگردان فیلم شب طلایی

بخشی از صبحت های کارگردان درباره موضوع این فیلم را بخوانید:

*براساس خلاصه داستانی که منتشر شده این فیلم درباره روابط پیچیده خانواده‌ای است که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند. ایده اولیه از کجا آمد؟

ایده اولیه از یک نگرانی و دغدغه شکل گرفت؛ درست زمانی که در حال نگارش فیلمنامه دیگری بودم و تصور نمی‌کردم روزی این ایده را تبدیل به فیلمنامه کنم. زمانی هم که نوشتن طرح شب طلایی را آغاز کردم، ناامید از امکان فیلمسازی شده بودم، چراکه چندین فیلمنامه قبلم تا مرز ساخته شدن رفته و هرکدام به دلایلی که عمدتا مالی بودند، متوقف شده بود. آنقدر ناامید بودم که زمان پایان طرح فیلمنامه، به این فکر افتادم که آن را تبدیل به رمان کنم. شاید بشود شب طلایی را غم‌نامه من توصیف کرد.

*براساس ایده دور هم جمع شدن اعضای یک خانواده، فیلم‌های ایرانی و خارجی خوبی ساخته شده. معمولا این ایده زمینه‌ساز بیرون ریختن کدورت‌ها و ناراحتی‌ها و به‌طور کلی تضادها و تفاوت‌های آدم‌هاست. در شب طلایی هم این فضا وجود دارد؟

اخبار و حواشی و اطلاعات جشنواره بین المللی فیلم برلین 2023

بله، دقیقا درست گفتید. این پلات، کاربرد بسیار خوبی برای بیان تضادها بین آدم‌ها دارد. اما من سعی کردم در بستر ژانر معمایی و ملودرام پیش بروم تا ریتم کار حفظ و مخاطب تا انتها با فیلم همراه بشود. امیدوارم که در این کار موفق بوده باشم و تماشاگر ناراضی از تماشای فیلم بلند نشود.

معرفی فیلم شب طلایی

فیلم شب طلایی اثری از یوسف حاتمی کیا است که برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و حالا در شهریور ماه ۱۴۰۱ روی پرده سینماها آمده است. فیلمی پر شخصیت با داستانی تو در تو که برای فیلم اول یک کارگردان، گزینه سختی محسوب می‌شود.

خلاصهٔ داستان فیلم شب طلایی

فیلم شب طلایی روایت ماجرایی جذاب در دل خانه مادربزرگ است؛ درحالی که همه خانواده دور هم جمع شده‌اند تا جشن تولدی در دل کرونا برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه داماد خانواده که به دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته سرزده می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد که چندین وقت قبل به امانت در خانه مادربزرگ گذاشته بوده است. این ماجرا آغازگر تنشی بزرگ در بین اعضای خانواده است. تمام افرادی که حضور دارند انگیزه‌هایی برای برداشتن شمش طلا دارند و به مرور بحران پیچیده‌تر می‌شود…

یکی از ویژگی‌های فیلم شب طلایی غیر از تهیه‌کننده نام‌آشنای آن، موضوع اجتماعی با طعنه‌های اقتصادی است و دیگری، تجربه مجدد فیلمسازی در فضایی محدود (خانه مادربزرگ) در زمانی طولانی است.

پوستر فیلم شب طلایی

پوستر فیلم شب طلایی

پوستر اولیه فیلم شب طلایی در جشنواره فجر

پوستر اولیه فیلم شب طلایی در جشنواره فجر

تیزر فیلم شب طلایی

بیوگرافی بازیگران فیلم شب طلایی

حسن معجونی از بازیگران فیلم شب طلایی

محمد حسن معجونی (زاده ۲۸ دی ۱۳۴۷) بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی بوده و سرپرست گروه تئاتر لیو است. اولین فیلمی که معجونی در آن به ایفای نقش پرداخته، فیلم همیشه پای یک زن در میان است به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۶ بود و با این فیلم پا به عرصه سینما گذاشت.

معجونی در مجموعه تلویزیونی مسافران (۱۳۸۸) به کارگردانی رامبد جوان و شمعدونی (۱۳۹۴) به کارگردانی سروش صحت نیز ایفای نقش کرده‌است. وی برای بازی در فیلم خوک (۱۳۹۶) به کارگردانی مانی حقیقی، نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین دوره جشن سینمای ایران شد.

تعدادی از مشهورترین فیلم‌های معجونی عبارتند از: جاده خاکی (1399)، لتیان (1398)، بی‌حسی موضعی (1397)، ما همه با هم هستیم (1397)، قصه‌ها (1390)، ای دوست مرا به خاطر آور (1387) و همیشه پای یک زن در میان است (1386).

بازیگران ایرانی اگر چاق بودند چه شکلی بودند؟

حسن معجونی از بازیگران فیلم شب طلایی

یکتا ناصر از بازیگران فیلم شب طلایی

یکتا ناصر در ۱۲ آبان ۱۳۵۷ در شهر تهران متولد شد. پدرش افسر بازنشسته نیروی زمینی و مادرش خانه‌دار است. وی در ۱۹ سالگی به واسطه علاقه به بازیگری به چند دفتر سینمایی مراجعه کرده و در تست انتخاب بازیگر شرکت نمود به‌طوریکه در نهایت برای بازی در سریال گل‌های کاغذی انتخاب شد.

یکتا ناصر پس از بازی در سریال گل‌های کاغذی، کماکان فعالیت‌های خویش را ادامه داده و در چند مجموعه تلویزیونی دیگر نیز بازی کرد؛ تا اینکه در سال ۱۳۸۰ با ایفای نقش در فیلم ساقی رسماً فعالیت خود را در سینما آغاز نمود. او در این مدت وارد دانشگاه نیز شد و در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل گردید.

یکتا ناصر همسر منوچهر هادی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران است. این زوج صاحب فرزندی به نام سوفیا هستند. تعدادی از فیلم‌هایی که یکتا ناصر در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده، عبارتند از: رحمان 1400 (1397)، آینه بغل (1396)، من سالوادور نیستم (1393)، قند تلخ (1387)، قتل آنلاین (1384) و ساقی (1380).

یکتا ناصر از بازیگران فیلم شب طلایی

مریم سعادت از بازیگران فیلم شب طلایی

مریم سعادت متولد 1337 در تهران است. این بازیگر و عروسک‌ گردان ایرانی، فعالیت بازیگری خود را از سال 1364 شروع کرده و تاکنون نیز، در این عرصه مشغول است. سعادت فارغ‌التحصیل لیسانس تئاتر عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. تعدادی از فیلم‌های سینمایی سعادت را در ادامه برای آشنایی بیشتر شما نام می‌بریم: شهر گربه‌ها (1399)، زن‌ها فرشته‌اند ۲ (1398)، دشمن زن (1396)، پدر آن دیگری (1393)، آخرین سرقت (1390)، از ما بهترون (1387)، کلاغ‌پر (1386)، ماهی‌ها عاشق می‌شوند (1383) و…

مهم‌ترین سریال‌های تلویزیونی که سعادت در آن‌ها بازی کرده، عبارتند از: وضعیت زرد ٢ (1401)، دودکش ۲ (1400)، یکی بود ، یکی نبود (1399)، محکومین (1396)، دردسرهای عظیم 1 و 2 (1395-1396)، آرزوهای شیرین (1386)، قصه‌های تابه‌تا (1373-1374) و…

مریم سعادت از بازیگران فیلم شب طلایی

مسعود کرامتی از بازیگران فیلم شب طلایی

مسعود کرامتی متولد ۹ مرداد ۱۳۳۵ در محله حشمتیه تهران، بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و صداپیشه ایرانی است. او فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. وی در سال ۱۳۷۰ با فرخنده بانو شادمنش (دختر پری امیرحمزه بازیگر) ازدواج کرد.

کرامتی فعالیت هنری را سال ۱۳۵۵ پس از آشنائی با اردشیر کشاورزی با تکنیک تئاتر سایه و با اشعار مولوی آغاز کرد. پس از آن برای نخستین بار با عروسک گردانی در فیلم «شهر موش‌ها» ساخته مرضیه برومند و محمدعلی طالبی و ایفای نقش در شب تاب، یک، دو، همه باهم وارد دنیای سینما شد. وی سپس با رسول ملاقلی‌پور آشنا می‌شود و دستیاری او در فیلم سینمایی «افق» را به عهده می‌گیرد که اولین تجربه او در زمینه سینمای حرفه‌ای محسوب می‌شود.

چالشی که امین زندگانی را به دردسر انداخت چه بود؟ + فیلم

تعدادی دیگر از فیلم‌ و سریال‌های با نقش‌آفرینی مسعود کرامتی، عبارتند از: نوبت لیلی (۱۴۰۱)، خسوف (۱۴۰۰)، سریال نجوا (۱۳۹۶)، سریال محکومین (۱۳۹۶)، فیلم چهارراه استانبول (۱۳۹۶)، فیلم لاک قرمز (۱۳۹۴)، بی گناهان (۱۳۸۶)، باغ‌های کندلوس (۱۳۸۳)، سفر به چزابه (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۷۴) و…

مسعود کرامتی از بازیگران فیلم شب طلایی

بهناز جعفری از بازیگران فیلم شب طلایی

بهناز جعفری در سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین فیلم او که در نقش کوتاهی در آن حضور داشت روسری آبی در سال ۱۳۷۳ بود. او برای بازی کوتاهش در فیلم «خانه‌ای روی آب»، ساخته بهمن فرمان‌آرا از بیستمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را گرفت.

جعفری بازی در تئاتر را با نمایش سلطان مار به کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در نمایش‌های کارگردانان شاخصی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، علیرضا نادری و … به ایفای نقش پرداخته‌است. بهناز جعفری مبتلا به ام‌اس است. وی در مصاحبه‌ای در شهریور ۱۳۹۶ اعلام کرد که به تازگی به اینستاگرام پیوسته و قصد ازدواج ندارد زیرا به باور وی ازدواج مانع فعالیت بازیگری وی خواهد بود.

جعفری بازیگر پرکاری است که هر ساله در چندین فیلم سینمایی حضور دارد. تعدادی از فیلم‌هایی که بهناز جعفری در آن‌ها بازی کرده، عبارتند از: شهربانو (۱۳۹۹)، لیپار (۱۳۹۹)، کوسه (۱۳۹۹)، سه رخ (۱۳۹۷)، هایلایت (۱۳۹۵)، به دنیا آمدن (۱۳۹۴)، لانتوری (۱۳۹۴)، خانه دختر (۱۳۹۳)، ساکن طبقه وسط (۱۳۹۳)، جیب‌بر خیابان جنوبی (۱۳۹۰)، باغ‌های کندلوس (۱۳۸۳)، تهران ساعت ۷ صبح (۱۳۸۱)، خانه‌ای روی آب (۱۳۸۰)، آب و آتش (۱۳۷۹) و…

بهناز جعفری از بازیگران فیلم شب طلایی

سوگل خلیق از بازیگران فیلم شب طلایی

سوگل خلیق متولد۱۶ آبان ۱۳۶۷ در تهران، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است. فیلم‌های سینمایی با حضور او عبارتند از: مردن در آب مطهر (۱۳۹۸)، ماهور (۱۳۹۶)، خماری (۱۳۹۴)، در سکوت (۱۳۹۳) و دو (۱۳۹۳). سریال‌های تلویزیونی خلیق شامل: دل‌دار (۱۳۹٨)، نجوا (۱۳۹۷)، محکومین (۱۳۹۶) و پرواز در ارتفاع صفر (۱۳۹۶) هستند.

خلیق در تئاترهای بسیاری نیز بازی کرده است که جدیدترین آن‌ها در ادامه معرفی می‌شوند:  خروس لاری ۱۳۹۷ (امید سهرابی)، اهالی هوا ۱۳۹۶ (دیانا فتحی)، عاقبت عشاق سینه‌چاک ۱۳۹۶ (بهرام تشکر)، و خداوند «هایم» را فراموش کرده‌است ۱۳۹۵ (هامون سیدی)، روزهای بی باران ۱۳۹۵ (امین بهروزی).

ماجرای غم انگیز فوت پدر سوگل خلیق در اولین روز فیلمبرداری او

سوگل خلیق از بازیگران فیلم شب طلایی

سینا رازانی از بازیگران فیلم شب طلایی

سینا رازانی (زاده ۱۶ بهمن ۱۳۵۸ در تهران) بازیگر سینما و تئاتر ایرانی است. او موفق به دریافت جایزه سوم بازیگری برای بازی در نمایش هر چی دلت بخواد از دوازدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی شده است. آثار سینمایی او عبارتند از: هزارپا (۱۳۹۶)، بیست و یک روز بعد (۱۳۹۵)، نیمه شب اتفاق افتاد (۱۳۹۴)، خودزنی (۱۳۹۰)، اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر (۱۳۸۶) و ماهی‌ها عاشق می‌شوند (۱۳۸۳).

او همچنین، در سریال‌های تلویزیونی بسیاری حاضر بوده که تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌آوریم: ایلدا (۱۳۹۹)، سال‌های ابری (۱۳۹۳)، خانه اجاره ای (۱۳۹۳)، گاوصندوق (۱۳۸۸)، شهریار (۱۳۸۴) و رسم عاشقی (۱۳۸۲). جدیدترین تئاترهای سینا رازانی عبارتند از: آدامس (خوانی‌محمد رحمانیان؛ ۱۳۹۵)، رؤیای نیمه شب تابستان (محمدحسن معجونی؛ ۱۳۸۶) و پای دیوار بزرگ شهر (محمدحسن معجونی؛ ۱۳۸۶).

سینا رازانی از بازیگران فیلم شب طلایی

نقد فیلم شب طلایی

شب طلایی یوسف حاتمی‌کیا یکی از نااُمیدکننده‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال است. بیشتر شبیه یک تله فیلم مناسبتی صدا و سیما با بازیگران مشهور است تا یک فیلم سینمایی که برای پرده بزرگ ساخته شده است. مشکلات فنی و فیلمنامه‌ای کار به کنار، شب طلایی بیشتر محصول نگاه کوچک و قانع کارگردان به پدیده سینما است.

حاتمی‌کیا پسر در این فیلم مثلاً کوشیده درامی ملتهب در یک فضا بسته بسازد. اما از همان دقایق اولیه تماشاگر میان انبوهی از شخصیت‌هایی که در یک موقعیت پیش پا اُفتاده اسیر شده‌اند؛ گرفتار می‌شود. ماجرای اصلی فیلم که قرار است کل درام بر مبنای آن شکل بگیرد، رمق و کشش چندانی ندارد. بیشتر به درد یک فیلم کوتاه ده دقیقه‌ای می‌خورد تا یک فیلم سینمایی صد دقیقه‌ای. نویسنده کوشیده با تعدد شخصیت‌ها و ساختن داستانک‌های مختلف برای این شخصیت‌ها از زیر فشار چنین داستان کم بنیه‌ای شانه خالی کند اما نتوانسته و این کارش بیشتر باعث تشتت و پراکندگی داستان کم مایه فیلم شده است. این مشکل وقتی بیشتر به چشم می‌آید که کارگردان می‌خواهد برای فیلمش نقاط عطف داستانی تعریف کند. نقاط عطفی که چنان بی‌منطق هستند که به جای گره گشایی از داستان بیشتر و بیشتر تماشاگر را گیج و سردرگم می‌کنند.

فیلم به لحاظ بصری هم به شدت کلیشه‌ای و یکنواخت است و تماشاگر را خسته می‌کند. آن قسمت‌های خلاقانه هم بیشتر عاریتی به نظر می‌رسد تا محصول تفکر خلاقانه فیلم‌ساز. ذهن تقلیل‌گرای فیلم‌ساز به درون تصاویر فیلم هم راه پیدا کرده و باعث شده شب طلایی در حد یک تله فیلم که یک روز ظهر جمعه از یکی از شبکه‌های تلویزیون پخش می‌شود باقی بماند. فقر از سر و روی فیلم می‌بارد و در این‌جا اشاره به فقر فقط مربوط به فقر اقتصادی نیست. فقر ایده و خلاقیت از بزرگ‌ترین معضلات شب طلایی هستند. همه چیز کلیشه‌ای و دم دستی است. از ایجاد گره‌ها در فیلم‌نامه تا گره گشایی از همان گره‌ها. از نگاه کهنه فیلمساز به مفهوم خانواده که همه چیز را تبدیل به کلیشه خالص می‌کند تا کاراکترهایی که حتی به مرزهای تیپ هم نزدیک نمی‌شوند.

بیوگرافی کامل پارسا قراخانلو

به همه موارد بالا اضافه کنید بازی بد بازیگرانی که قرار بوده این فیلم نقطه عطفی در کارنامه حرفه‌ای‌شان باشد. از حسن معجونی که هنوز بهرام سریال مسافران است بگیر تا مریم سعادت که به زور گریم پیر شده تا هفتاد و پنج ساله به نظر برسد. البته نباید تمام مشکلات را به گردن بازیگران انداخت. شخصیت‌پردازی فیلم به قدری الکن و کلیشه‌ای است که راه را برای بروز بازی‌های خلاقانه توسط آن‌ها می‌بندد. در میان گروه بازیگران فیلم فقط مسعود کرامتی است که توانسته با تکیه بر توانایی‌های فردی خودش نقش را نجات دهد و آن را گرم از کار در بیاورد. بازی او بار دیگر ثابت می‌کند در حضور یک کارگردان ناشی و یک فیلم‌نامه ضعیف تنها خود بازیگر است که می‌تواند نقش را نجات دهد. دقیقاً همان کاری که مسعود کرامتی در شب طلایی انجام داده است.

شب طلایی بار دیگر ثابت می‌کند ژن خوب بودن در سینما چندان به کار نمی‌آید. سینما به مقدار زیادی خلاقیت نیاز دارد که یوسف حاتمی‌کیا از آن برخوردار نیست. به دلیل همین فقدان خلاقیت هم هست که شب طلایی از حدود یک تله فیلم مناسبتی فراتر نرفته و نتوانسته همان مضمون کهنه‌اش را به درستی منتقل کند.

کمال پورکاوه

در روزهایی که شک و تردید بسیاری نسبت به فیلم‌هایی که توسط آقازاده‌ها تولید می‌شوند وجود دارد، در یک غافلگیری دلچسب، یوسف حاتمی‌کیا (فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا) گوی سبقت را از پدر ربوده و ماحصل اولین فیلم بلندش فیلم شب طلایی، نسبت به بسیاری فیلم‌های اخیر پدرش، به نتیجه درخور اعتناتری رسیده است. فیلم بدون اینکه نشانی از شعارها و پُرگویی‌های فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا را داشته باشد، با تکیه بر یک درام مبتنی بر خرده پیرنگ، می‌کوشد داستانی خانوادگی را در یک موقعیت ویژه تعریف نماید و نکته مهم این است که موفق می‌شود تا به انتها هم تماشاگر را با خود همراه سازد.

چرا سارا باهنر کشف حجاب کرد؟

فیلم بدون هیچ‌گزافه گویی در همان ۱۰ دقیقه ابتدایی تکلیفش را با تماشاگرش روشن کرده و با شکل دهی به بحران اصلی درامِ مرکزی فیلمش، آرام آرام ما را با شخصیت‌های درگیر در بحران آشنا می‌سازد. ایده جذابِ به تاخیر انداختن اطلاعات که تعلیق و کشش لازم برای پیگیری تماشاگر تا انتهای فیلم را فراهم آورده از مهم‌ترین ویژگی‌های «شب طلایی» است.
اما نکته این است که فیلم در همین سطح باقی مانده و با تکرار مداوم ایده اولیه، از اینکه درام را به سطحی بالاتر ارتقا داده و لایه‌های درونی بیشتری از کاراکترها را بر ملا سازد اجتناب می‌کند. گفت‌وگویِ پر هیجان و غافلگیر کننده مادری که با شک و تردید درباره جستجوی پسرش در کمد از او سوال می‌کند، در کوتاهترین زمان ممکن و با روشن شدن مسأله، تعلیق بوجود آمده را نابود می‌سازد. ایده ورود بازرس به خانه در کنار پایان‌بندی انتهایی فیلم که دست به نوعی نتیجه‌گیری فرامتنی از درام می‌زند، فیلم را از مسیر اصلی و تأثیرگذارش خارج کرده است.

۳ برگزیده از فیلم شب طلایی

  • بازی خوب و درگیر کننده مریم سعادت
  • کارگردانی و میزانسن‌های خوب یوسف حاتمی‌کیا
  • فیلمبرداری خوب محمد رسولی

فیلمبرداری خوب محمد رسولی در فیلم شب طلایی

رضا صائمی

نام پسر ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان کارگردان فیلمی به تهیه‌کنندگی پدرش کافی بود تا تماشای «شب طلایی» به عنوان نخستین فیلم حاتمی‌کیای پسر کنجکاوی برانگیز باشد. فیلم هیچ نسبتی با سینمای حاتمی‌کیا نداشت. نه لزوما به این دلیل که ژانری جنگی نداشت که اساسا با جهان سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا متفاوت بود و گویی یوسف حاتمی‌کیا آگاهانه تلاش کرده تا تمایز سینمایی‌اش را با پدر از این طریق تعریف کند. به گمانم این یک امتیاز با حاتمی‌کیای جوان است. به این امتیاز می‌توان فیلم قصه‌گو و ملتهبی که از ریتم نمی‌افتد و مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند را هم افزود. هر چند پایان‌بندی دلچسبی ندارد.

فیلم شب طلایی یک درام خانوادگی است که از طریق گم شدن یک شی گرانقدر در خانه، چالش‌های روابط عاطفی و خانوادگی را به تصویر می‌کشد. فیلمی با یک لوکیشن ثابت و در فضای بسته خانه که فقدان تنوع لوکیشن و بافت جغرافیایی قصه را از طریق شخصیت‌پردازی و قصه گویی و ملزوماتش جبران می‌کند. او از طریق تنوع و تغییر نماها در فضای خانه و خرده حوادثی که هر کدام بر التهاب یک فقدان می‌افزاید ریتم مناسبی به قصه خود می‌دهد. «شب طلایی» را می‌توان آغاز امیدوارکننده‌ای برای یوسف حاتمی‌کیا دانست.

۳ برگزیده از شب طلایی

  • لوکیشن واحد و تعدد شخصیت‌ها
  • ریتم مناسب و تعلیق آفرینی درام
  • بازی‌های خوب و پایان بد
رنگ واقعی چشم گلزار چیست؟

احمد شاهوند

اولین ساخته فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا فیلم نسبتا خوش ساختی است که شروع خیلی خوبی دارد، به موقع تماشاگر را درگیر می‌کند و تا یک سوم پایانی، خوش‌ریتم پیش می‌رود. اما ناگهان گویا کارگردان هم درست مثل شخصیت‌های فیلمش که از جستجوی شمش‌های طلا خسته شده‌اند، حوصله‌اش سر می‌رود و ناگهان می‌زند زیر میز و فیلم را تمام می‌کند و حواسش نیست که یک پایان‌بندی عجولانه و ناگهانی و دور از انتظار به راحتی می‌تواند همه رشته‌ها را که انصافا هم در فیلمنامه و هم در اجرا خیلی خوب بافته شده‌اند، پنبه کند.

فیلم پر از کاراکتر است که انصافا اکثرشان پرداخت شده‌اند و همه کارکرد دارند. مثل دختر نوجوان خانواده که از ابتدا تا انتها مدام هدفون در گوش دارد، ناگهان در جای مناسب به کار می‌آید. بازی‌ها هم همه در خدمت فیلمنامه و داستان، قابل قبول و به اندازه هستند. از مریم سعادت و حسن معجونی تا یکتا ناصر و علی باقری و دیگر بازیگران. البته یک کاراکتر زن مسن هم در فیلم وجود دارد که تا پایان دلیل حضور گاه و بیگاهش را متوجه نشدم. شاید حضور در مجموع به یک دقیقه هم نرسد و مشخص نیست کیست و در آن خانه چه می‌کند! البته می‌تواند دچار ممیزی شده باشد که ته مانده‌اش همین یک دقیقه است که به دلیل حضور کاراکترهای دیگر قابل حذف نبوده است. یوسف حاتمی‌کیا در کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی نمره قبولی می‌گیرد و می‌توان منتظر دومین ساخته‌اش ماند.

۳ برگزیده از فیلم شب طلایی

  • بدل بودن حلقه‌ای که توسط دستگاه طلایاب لو می‌رود
  • مواد زدن داماد مذهبی خانواده و سوتی او پیرامون پیدا نشدن شمش‌ها
  • استفاده به جا و به موقع از کاراکتر دختر نوجوان خانواده

سید آریا قریشی

«شب طلایی» هرچند فیلم بدی است اما شروع حساب‌شده و هوشمندانه‌ای برای یوسف حاتمی‌کیا محسوب می‌شود. یوسف حاتمی‌کیا با انتخاب این سوژه می‌تواند راه خود را از ابراهیم حاتمی‌کیا جدا کرده و از زیر سایه پدر بیرون بیاید. ضمن این که او تسلط خودش را هم در زمینه اجرا در فضای محدود، بسته و شلوغ و هم بازی گرفتن از بازیگران نشان می‌دهد. با این وجود مشکل اصلی به فیلمنامه‌ای برمی‌گردد که عملاً فاقد یک ساختار منسجم است. با انبوهی از خرده‌داستان‌ها و موقعیت‌ها روبه‌رو هستیم که می‌توان خیلی از آن‌ها را حذف یا با هم جابه‌جا کرد یا موقعیت‌های دیگری را به آن‌ها افزود. در هر کدام از این شرایط، ضربه محکمی به ساختار فیلم وارد نمی‌شود.

دلیل خودکشی اولین مک هیل چه بود؟

فیلم از عدم یکدستی لحن هم رنج می‌برد. در برخی از لحظات با لحنی کمیک روبه‌رو می‌شویم که ربطی به فضای کلّی فیلم ندارد – به‌خصوص که برخی از این لحظات اساساً از نظر دراماتیک هیچ ربطی به دیگر لحظات فیلم ندارند و به‌سادگی قابل‌حذف هستند. «شب طلایی» فیلمی است که بیهوده شلوغ شده و به‌جای بسط پیدا کردن، متورم می‌شود. بنابراین صرفاً با چند موقعیت بالقوه جذاب اما گسترش‌نیافته روبه‌روییم. این که داستان یک فیلم امکان برداشت‌هایی استعاری را برای تماشاگر فراهم کند، برای تولید یک فیلم خوب کافی نیست.

۳ برگزیده از فیلم

  • انتخاب هوشمندانه برخی از بازیگران اصلی (از جمله مریم سعادت)
  • خرده‌داستان‌های بی‌ربط و قابل‌حذف
  • عدم پرداخت مناسب شخصیت‌ها به‌علت تعدد آن‌ها

حاشیه‌های فیلم شب طلایی

– فیلم سینمایی «شب طلایی» در ابتدا نامش «شمش طلا» بود که در جشنواره نامش به «شب طلایی» تغییر پیدا کرد.

– ابراهیم حاتمی‌کیا برای اولین بار با این فیلم، به‌عنوان تهیه‌کننده مستقل در جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به دلیل ابتلا به کرونا نتوانست در چهلمین دوره از این جشنواره حاضر شود.

– این فیلم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده است.

– ابراهیم حاتمی کیا، درباره ورود پسرش به عنوان کارگردان و نویسنده در دنیای سینما با فیلم «شب طلایی» گفت:

“خوشحالم که یوسف جهان خودش را به تصویر کشید. به اعتقاد من فیلمسازان اول باید فیلمنامه خودشان را بنویسند، چون باید یاد بگیرند. این چهارمین فیلمنامه یوسف است و همین باعث شد که خودش را پیدا کرد.”

– «شب طلایی»، چهارمین فیلمنامه‌ای بود که یوسف حاتمی کیا نوشته بود و تصمیم گرفت تا برای ساخت اولین فیلمش، این فیلمنامه را بسازد.

– سوگل خلیق، بازیگر این فیلم درباره نقش خود و دوگانگی آن گفته است:

“کنترل دوگانگی توسط یوسف حاتمی‌کیا اتفاق افتاد و تجربه تئاتر هم البته در فیلم کمک کرد.”

– یوسف حاتمی کیا درباره حضور ابراهیم حاتمی کیا(پدرش) به عنوان تهیه‌کننده در این فیلم سینمایی توضیح داد:

“افتخار می‌کنم فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا هستم. واقعیت این است که ما کارت تهیه‌کنندگی نداشتیم و مثل هر آدم دیگری به نزدیک ترین فرد خود که پدر بود مراجعه کردیم. ایشان هم مهربانانه اعتماد کرد و از دور ما را هدایت کرد.”

– نشست خبری فیلم «شب طلایی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر همزمان با تولد سینا رازانی، بازیگر این فیلم بود.

صحبت های سازندگان فیلم در جشنواره فجر ۱۴۰۰

 ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده (او به دلیل ابتلا به کرونا در نشست حضور نداشت و از طریق تلفن صحبت کرد): یوسف شانس آورد که کسانی چون اویس طوفانی و بهراد مهرجو را در این کار داشت و ۲ بار سر صحنه کار رفتم. معمولا مواردی در کار تنش‌زا می‌شود ولی در این کار همه آمده بودند که یوسف را کمک کنند. تیم خیلی خوبی داشت که اتفاق خوبی رقم بزند. من در این فیلم تنها یک اسم هستم و کارها توسط اویس طوفانی و بهراد مهرجو تهیه شده است. نمی‌توانستم ادامه دهم زیرا جهان من با این کار متفاوت است و خوشحالم که یوسف جهان خودش را به تصویر کشید. به اعتقاد من فیلمسازان اول باید فیلمنامه خودشان را بنویسند، چون باید یاد بگیرند. این چهارمین فیلمنامه یوسف است و همین باعث شد که خودش را پیدا کرد. به واسطه ابتلا به کرونا قسمت نشد که در این مراسم حضور داشته باشم. این حکایت عروسی است که ما دوست داریم حضور داشته باشیم. امیدوارم رفتارها با این فیلم مهربانانه باشد و برای فیلم بعدی یوسف آماده شویم.

معرفی فیلم اکشن آمریکایی کیفر (Retribution 2023)

یوسف حاتمی‌کیا کارگردان: این ایده از نگرانی و دغدغه بود و وقتی شروع به نوشتن طرح کردم دغدغه زیادی بود چراکه بازیگران تغییر می‌کردند و سرمایه گذار هم بود اما کار پیش نمی‌رفت. یاد گرفتم که برای کارها باید بازگشت سرمایه داشته باشم. اما وقتی طرح اولیه «شب طلایی» را نوشتم، فکر کردم که باید آن را  تبدیل به رمان کنم که اویس طوفانی و بهراد مهرجو پای کار آمدند و گفتند که با ما هستند و بعد شروع به نگارش فیلمنامه کردم. با این حال خیلی فیلمنامه سختی بود. این چهارمین فیلمنامه من بود اما سر فیلمبرداری که بازیگران را دیدم گفتم این چه کاری بود که انجام دادم ولی در این کار یک خانواده کنارم بودند و اگر این عوامل در کار حضور نداشتند واقعا نمی‌توانستم این کار را به سرانجام برسانم.

مریم سعادت: بعد از پیشنهاد نقش رفتم و یوسف حاتمی کیا را ملاقات کردم و او گفت که بگذارید اول تست گریم شود تا ببینیم این نقش شدنی است یا خیر.  بعد شکر خدا اتفاق لازم رخ داد و این نقش را تماما باور کردم.

یکتا ناصر: سعی کردم در خدمت فیلم باشم و اضافه‌کاری نکنم. چون گاهی اوقات می‌شود کارهایی انجام داد تا گفت که من بازیگر کار بلدی هستم ولی این کار را انجام ندادم و تنها روی نقش خود تمرکز کردم.

آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی

آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی        آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی آلبوم تصاویر فیلم سینمایی شب طلایی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا