بازیگران زنبازیگران مردسریال ایرانی

معرفی بهترین سریال های تاریخی و مذهبی ایرانی

ژانر تاریخی یکی از جذاب‌ترین و البته سخت‌ترین ژانرها در سینما و تلویزیون است. تاریخ کشورمان هم آنقدر سوژه و قصه جذاب و بکر دارد که کارگردانان ایرانی را بارها وسوسه کرده تا سراغ آن‌ها بروند. در این میان برخی از کارگردانان سال‌ها عمر خود را صرف ساخت سریال های تاریخی ایرانی کرده‌اند. در این مطلب نگاهی به بهترین سریال های تاریخی ایرانی خواهیم داشت و درباره جزئیات این سریال‌ ها صحبت می‌کنیم.

سریال سربداران چه دوره ای از تاریخ را مرور میکند؟

سریال سربداران وقایع سال‌های 1310 تا 1337 را نشان میدهد.

سریال تنهاترین سردار چه دوره ای از تاریخ را مرور میکند؟

سریال تنهاترین سردار روایت ۶ ماهه آخر زندگی امام حسن مجتبی(ع) را نشان میدهد.

سریال معصومیت از دست رفته چه دوره ای از تاریخ را مرور میکند؟

سریال معصومیت از دست رفته زندگینامه شوذب از یارام امام علی در سده 1هجری را نشان میدهد.

بهترین سریال های تاریخی ایرانی

در ادامه به معرفی بهترین سریال های تاریخی ایرانی تلویزیون می‌پردازیم.

سریال دلیران تنگستان از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1353
  • کارگردان: همایون شهنواز
  • بازیگران: محمود جوهری، منوچهر فرید، اسماعیل داورفر، نعمت‌الله گرجی، ولی شیراندامی، عنایت‌الله شفیعی و …
  • کدام دوره تاریخی را روایت می‌کند: از ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۹ درباره قیام مردم تنگستان در دوره احمدشاه قاجار در برابر اشغالگران انگلیسی

دلیران تنگستان، مجموعه‌ای تلویزیونی تاریخی دربارهٔ مبارزه رئیس‌علی دلواری و یارانش در تنگستان، دشتی، دشتستان و بوشهر در جنوب ایران در مقابل امپراتوری بریتانیا است.

انگلستان به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله می‌کند. احمد تنگستانی به همراه ۳۰۰ نفر دلاور، در قلعه‌ای ویران، به دفاع از ایران می‌پردازند. دو انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می‌شوند و دولت انگلیس به خونخواهی آنان، از آب و خشکی به مردم جنوب حمله می‌کند. رئیس‌علی دلواری، مردم دلوار و تنگستان را متشکل و مسلح می‌کند و به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می‌پردازد…

سریال دلیران تنگستان

سریال تاریخی سلطان صاحبقران از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1354
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: ناصرملک مطیعی،جمشید مشایخی،ایرن و مرتضی احمدی
  • کدام دوره تاریخی را روایت می‌کند: وقایع سال‌های 1313 و تاریخ قاجار در زمان ناصرالدین شاه

داستان از روز دوازدهم ذیقعده سال ۱۳۱۳ (قمری) آغاز می‌شود. زمانی که ملیجک (پرویز فنی‌زاده) که نور چشمی سلطان محسوب می‌شود، سلطان ناصرالدین‌ شاه قاجار (جمشید مشایخی) را از خواب بیدار می‌کند تا مهیّای جشنها و مراسم مربوط به پنجاه سالگی سلطنتش شود. امّا ناصرالدین شاه به خاطر پیش بینی منجم باشی دربار که پیش‌گویی کرده‌است که پس از پنجاه سال سلطنت ممکن است که علیه جان وی سوء قصدی صورت بگیرد، نگران است. او اعلام می‌کند که مایل نیست کسی را ملاقات کند، و سپس رئیس نظمیه و حکیم‌ باشی و برخی درباریان را به حضور می‌ پذیرد و برای سرگرمی صورت ملیجک را نقاشی می‌کند و …..

قسمتهای دیگر مجموعه تلویزیونی به ماجرای قتل امیرکبیر در حمام فین کاشان، موضوع روابط عجیب شاه با ملیجک (پرویز فنی‌زاده)، ماجرای ترور شاه در بارگاه شاه عبدالعظیم بدست میرزا رضا کرمانی (سعید نیک‌پور)، جریان بازپرسی و سین جیم یا استنطاق میرزا رضای کرمانی و… پرداخته‌است.

سریال تاریخی سلطان صاحبقران

سریال تاریخی سربداران از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1362
  • کارگردان: محمدعلی نجفی
  • بازیگران: امین تارخ، سوسن تسلیمی، علی نصیریان و محمدعلی کشاورز
  • کدام دوره تاریخی را روایت می‌کند: وقایع سال‌های 1310 تا 1337

این سریال مربوط به دوران قیام سربداران خراسانی به رهبری شیخ حسن جوری در مقابل مغول‌ها است و جزو اولین سریال‌های فاخری است که پس از انقلاب در تلویزیون ایران ساخته شده است.

معرفی کامل آرنولد شوارتزنگر اسطوره بدنسازی جهان و حقایقی جالب درباره او

سربداران از مجموعه های تلویزیونی تاریخی ایرانی و نام فیلمنامه‌ای بوده که محمود دولت آبادی قبل از انقلاب برای تلویزیون ایران نوشته، اما بنا به دلایل مختلف اجازه ساخت پیدا نکرده و بعد از انقلاب و تغییر ساختار سیاسی، فیلمنامه‌ای از فیلمنامه‌نویسی دیگر با همین نام سربداران توسط محمدعلی نجفی اجازه ساخت گرفته است.

با توجه به وضعیت سیاسی و فرهنگی آن زمان، بخش قابل توجهی از بازی سوسن تسلیمی به عنوان نقش اصلی سریال حذف شده است. کارگردان «سربداران» درباره این اثر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی می‌گوید:

ما با ساخت سربداران برای اولین بار به مردم طراحی گریم، طراحی دکور و طراحی لباس را در سطح استاندارد سینما نشان دادیم، چیزهایی که قبل از آن بسیار نازل و بی‌کیفیت اجرا می‌شد.

سریال تاریخی سربداران

سریال تاریخی بوعلی سینا از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1364
  • کارگردان: کیهان رهگذار
  • بازیگران:امین تارخ، فیروز بهجت‌محمدی، جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجات‌الهی و…
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زندگینامه بوعلی سینا

سریال “بوعلی سینا” همانطور که از نامش پیداست، روایتگر زندگی “ابوعلی سینا” دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی می‌پردازد. “بوعلی” نوجوان در بخارا، “امیر نوح بن منصور سامانی” را مداوا می‌کند. سه پسر “امیر” با مسموم کردن غذای پدر درصدد کشتن او بوده‌اند. “بوعلی” ماجرا را بر ملا می‌کند و “امیر زادگان” بر او کینه می‌گیرند. سلطان “محمود غزنوی” دو پیک به خانه “بوعلی” می‌فرستد و او را به دربار خود می‌خواند. به پیک‌ها اطلاع می‌دهند که “بوعلی” در دربار سامانیان است.“بوعلی” بنا به وصیت پدر تعهد کرده ‌است که با ترکان غزنوی محشور نباشد. پادشاه سامانی درصدد است “بوعلی” را به سلطان غزنه پیشکش کند، اما قبل از اجرای تصمیمش به دست سه فرزند خود از پا درمی‌آید. “بوعلی” نیز فرصت را مغتنم می‌شمرد و می‌گریزد…

سریال تاریخی بوعلی سینا

سریال هزاردستان از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1367
  • کارگردان: علی حاتمی
  • بازیگران: جمشید مشایخی، علی نصیریان، عزت الله انتظامی و محمدعلی کشاورز
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: اواخر حکومت احمدشاه قاجار و آغاز سلطنت رضاخان و همچنین اواخر حکومت رضاشاه و روی کار آمدن پسرش محمدرضا شاه پهلوی

این سریال از بهترین سریال های تاریخی ایرانی قصه فردی به نام رضا خوشنویس (تفنگچی) است که تفنگچی مخصوص یکی از شاهزاده‌های قاجار بوده است. با مرور زندگی پرفراز و نشیب او، اتفاقات تاریخی روایت می‌شود. فیلم از جایی آغاز می‌شود که رضا به همراه همسرش در مشهد زندگی آرامی دارد و به شغل خوشنویسی مشغول است، تا اینکه مفتش شش انگشتی وارد می‌شود و او را برای اعتراف به جرمی نکرده مجبور می‌کند. از اینجا به بعد است که ماجرای زندگی رضا پیش چشم مخاطب قرار می‌گیرد.

این سریال نه تنها یکی از ماندگارترین سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی، بلکه بهترین سریال کارنامه مرحوم علی حاتمی نیز محسوب می‌شود. نکته جالب این است که به واسطه ساخت دکور این سریال، علی حاتمی و تیم سازنده اثری جاویدان به نام شهرک سینمایی غزالی خلق کردند تا بعد از آن‌ها بسیاری از هنرمندان با استفاده از این شهرک، وقایع تاریخی اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی را نقل کنند.

در این اثر وقایع تاریخی با تخیلات و هنر نویسنده تلفیق شده و داستانی با الهام از سرنوشت شخصیت‌های مهم دو دوره تاریخی روایت شده است. «هزاردستان» جزو معدود مجموعه‌های تاریخی است که نزدیک به یازده ساعت آن کاملا سانسور شده و حتی به گفته خود علی حاتمی بخش زیادی از فیلمنامه این سریال بنا به دستور حذف و یا تغییر داده شده است.

همه چیز درباره سریال اسکویید گیم ؛ بُردن یا مردن؟

سریال هزاردستان

سریال امیرکبیر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1364
  • کارگردان: سعید نیک‌پور
  • بازیگران: سعید نیک‌پور، فخری خوروش، محمد مطیع و ایرج راد
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: مربوط به دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و صدارت میرزا محمدتقی‌خان فراهانی

این اثر از بهترین سریال های تاریخی تلویزیونی به جزئیات زندگی و اتفاقات سیاسی تاریخی زمان صدارت امیرکبیر می‌پردازد. تاکنون چندین کارگردان سراغ ساخت زندگی و صدارت امیرکبیر رفته‌اند، اما «امیرکبیر» سعید نیک‌پور بهترین و محبوب‌ترینِ آن‌هاست. همچنین جزو معدود مجموعه‌هایی است که نام سریالهای تاریخی ایرانی از نام شخصیت اصلی گرفته شده است.

در این اثر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی خود سعید نیک‌پور در نقش امیرکبیر بسیار خیره‌کننده بازی کرده است. علاوه بر سعید نیکپور، محمدصادقی در سریال «سال‌های مشروطه» و داریوش ارجمند در فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» هم از به یادماندنی‌ترین امیرکبیرهای سینما و تلویزیون ایران هستند. سعید نیک‌پور درباره نقش امیرکبیر درباره این اثر از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی در گفتگویی گفته است:

تصمیم گرفته بودم نقش امیرکبیر را به مرحوم محمدعلی فردین بدهم و اجازه کار او را نیز از تلویزیون گرفته بودم. اما فردین این نقش را نپذیرفت و گفت اجازه بدهید من برای مردم همان فردین باقی بمانم. از طرفی هم ما نزدیک به دو ماه بود که تصویربرداری را شروع کرده بودیم، اما بازیگر نقش امیرکبیر مشخص نبود. در نتیجه ناچارا خودم آن را ایفا کردم.

سریال امیرکبیر

سریال کوچک جنگلی از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش:1366
  • کارگردان: بهروز افخمی
  • بازیگران:علیرضا مجلل،مهدی هاشمی،عباس امیری ،فتحعلی اویسی،جهانگیر الماسی ،داوود رشیدی ، اسماعیل محرابی و…
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زوایایی از قیام میرزا کوچک خان و مردم گیلان

بعد از پایان جنگ جهانی اول و غلبه متفقین خصوصا انگلستان، با اعمال نفوذ انگلیسی‌ها در ایران وثوق الدوله به قدرت می‌رسد. او ابتدا به میرزا پیشنهاد می‌کند که ضمن تامین جانی به عتبات برود و قوایش را در اختیار دولت قرار دهد. وثوق الدوله بعد از مخالفت میرزا با این پیشنهاد، تیمورتاش را با بیست هزار قزاق به عنوان والی گیلان فرستاد تا جنگلی‌ها را سرکوب کند و…

مبارزه ی میرزا کوچک خان در کنار دکتر حشمت، خالو قربان و دیگر یارانشان بر ضد دولت مرکزی مقارن است با جنگ جهانی دوم. لشکری از پایتخت برای در هم کوبیدن نهضت جنگلیان گسیل می شود و میرزا دستور عقب نشینی می دهد. گروهی از اعضای نهضت فرما را با اکراه گردن می گذارند و از صحنه ی نبرد عقب می نشیند؛ گروهی دیگر، از جمله دکتر حشمت و یارانش تسلیم و سپس اعدام می شوند. میرزا به همراه دو تن از یارانش به قصد مهاجرت به طرف مرز اتحاد شوروی حرکت می کند. یکی از همراهان میرزا دستگیر می شود، اما خود او جان سالم از مهلکه بدر می برد.

در این فیلم خواهیم دید: «هم‌زمان با جنگ جهانی دوم و در حالی که کشور از دو سو مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار گرفته و ایران همیشه سبز را به سرزمینی نیمه ویران مبدل ساخته است؛ مردان غیور گوشه گوشه این سرزمین، با حرکت هایی خودجوش و مردمی به عرصه میدان باز گشته و در مقابل مهاجمین صف آرایی می کنند. در این میان شخصی با صلابت بنام میرزا کوچک خان، سکوت گیلان نیز در هم شکسته و او به همراه یارانش، مبارزاتشان را برای استقلال کشور آغاز می کند…»

ماجرای حمله تند کیهان به وحید رهبانی و توقیف تئاتر او

سریال کوچک جنگلی

سریال روزی روزگاری از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: ۱۳۷۰–۱۳۷۱
  • کارگردان: امرالله احمدجو
  • بازیگران:  خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت، ژاله علو، جمشید لایق، محمد فیلی، حسین پناهی، شهره سلطانی، محمود جعفری، گوهر خیراندیش، پرویز پورحسینی، جمشید اسماعیل‌خانی، بهروز مسروری، منوچهر حامدی، صدرالدین حجازی

داستان راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاعی با گروه راهزن دیگری مجروح شده و توسط خانواده روستایی از مرگ نجات پیدا کرده و طی زندگی با این روستاییان تحولاتی عمیق در زندگی او رخ می‌دهد. رفته رفته در طول داستان متحول و به فردی صالح تبدیل می‌شود. روزی روزگاری در واقع داستان کمال یافتن انسانی است. امرالله احمدجو که خود این شیوه زیست را تجربه کرده، صحنه ها و اکشن ها را بسیار طبیعی طراحی کرده است.

سریال روزی روزگاری

سریال پهلوانان نمیمیرند از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1374
  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران:  جمشید مشایخی، فخری خوروش، فریماه فرجامی، مصطفی عبداللهی، عبدالرضا اکبری، کتایون ریاحی، عنایت‌الله بخشی، حمید مظفری، علی اوسیوند و …
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: دوران قاجار

این مجموعه تلویزیونی داستانی در زمان قاجار را روایت می‌کند در شهر تهران که پهلوانان ورزش باستانی مورد اعتماد و احترام همه مردم بودند. ناگهان پهلوان اول پایتخت کشته می‌شود. در ادامه شخصیتهای دیگری چون پهلوان جواد کشته می‌شوند. در این راستا پهلوان نصرت فرزند اول پهلوان خلیل مرحوم پیگیر قضایای قتلهای مرموز شده و درمی یابد قتلها زیر سر یک فرد متظاهر و مکار (پهلوان اسد و دو شاگردش) است که در میانه داستان کنسول روس با انگیزه قتل سید محمد واعظ نیز با آنها همداستان شده‌است؛ ضمناً شازده معتمد و لوطی اصلان راهزن نیز تصادفاً از هویت قاتلان مطلع شده‌اند. در انتها پهلوان نصرت به یاری دو تن از مریدانش (ارسلان و حشمت زرین) و پهلوان قلیچ و یک افسر نظامی باوجدان (میرزاعلی) قاتلان را به سزای اعمالشان می‌رساند. مجموعه تلویزیونی یک داستان جنایی با الهام از سبک جنایی آگاتا کریستی است که در فضای تاریخی دوران قاجاریه رخ می‌دهد و در مواردی به مستندات تاریخی (شخصیت سید محمد واعظ و قتل گریبایدوف، کنسول روس) اشاره دارد؛ داستان مجموعه تلویزیونی دارای پیچیدگیهای جنایی و نیز کشمکشهای روحی شخصیتهایی چون پهلوان نصرت و شیخ حسین پهلوان است که بیننده را به‌خوبی با خود همراه می‌سازد.

سریال پهلوانان نمیمیرند

سریال تاریخی مذهبی امام علی (ع) از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

این اثر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی به وقایع تاریخی و منش و سبک زندگی و حکومت امام علی (ع) می‌پردازد و با شهادت ایشان به پایان می‌رسد. سریال امام علی (ع) یکی از اولین سریال های تاریخی مذهبی ایرانی رسانه ملی است.

نقش ابن ملجم مرادی که یکی از منفورترین شخصیت‌های این برترین سریال های مذهبی تاریخی به شمار می‌رود که توسط مرحوم کریم اکبری مبارکه در این مجموعه بسیار خارق‌العاده ایفا شده است. جالب است که داوود میرباقری برای این نقش بازیگری پیدا نمی‌کرده، تا اینکه اکبری مبارکه را در ورودی سازمان صدا و سیما می‌بیند و به او می‌گوید «ریش‌هایت را نزن که نقشی مهم برای تو در مجموعه جدیدم دارم»!

سریال تاریخی مذهبی امام علی (ع)

سریال تنهاترین سردار از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1375
  • کارگردان: مهدی فخیم‌زاده
  • بازیگران: اکبر زنجانپور، داوود رشیدی، ابوالفضل پورعرب، اسماعیل محرابی، مهدی فخیم‌زاده، افسانه بایگان، فتحعلی اویسی و …
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: روایت ۶ ماهه آخر زندگی امام حسن مجتبی(ع)
مروری بر 40 سال فعالیت اکبر عبدی بازیگر هزار چهره در سینمای ایران

تنهاترین سردار به ۶ ماه آخر زندگی امام حسن مجتبی(ع) می‌پردازد که در نهایت با شهادت ایشان به پایان می‌رسد. فخیم‌زاده داستان خود را از جایی آغاز می‌کند که همزمان با شهادت امام علی(ع)٬ یکی دیگر از خوارج هم قصد جان معاویه را می‌کند که در انجامش ناکام می‌ماند. حوادث پس از شهادت امام علی(ع) ماجرای صلح امام حسن(ع) با معاویه و همچنین شرایط جامعه اسلامی و شیعیان پس از شهادت ایشان از جمله مسائل مطرح شده در این مجموعه است.

سریال تنهاترین سردار

سریال کیف انگلیسی از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1379
  • کارگردان: ضیاالدین دری
  • بازیگران: علی مصفا، لیلا حاتمی، محمدرضا شریفی‌نیا و فرهاد اصلانی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: وقایع سیاسی مختلف دهه 1320 در ایران

در لیست محبوبترین سریال تلویزیونی ایرانی تاریخی، جای کیف انگلیسی نباید خالی بماند. این اثر از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی ماجرای روزنامه‌نگاری به نام منصور ادیبان است که در فرنگ تحصیل کرده است و سودای ورود به دنیای سیاست و نمایندگی مجلس را در سر دارد، اما در انتخابات شکست می‌خورد. در دوره بعد با حمایت زنی به نام مستانه موفق به پیروزی در انتخابات مجلس می‌شود و ارتباطش با مستانه شکل می‌گیرد.

سریال کیف انگلیسی

سریال ولایت عشق از سریال های تاریخی مذهبی ایرانی

داستان با مرگ هارون الرشید خلیفه عباسی و روی کار آمدن پسرش امین آغاز می‌ شود . در ادامه جنگ امین و برادرش مامون، خلافت مأمون و آوردن علی بن موسی الرضا به مرو به نمایش کشیده‌ است . همچنین به بیان روایات شیعه در این زمینه از جمله نماز باران ، نماز عید فطر و مناظرات بین ادیان می‌ پردازد.

سریال ولایت عشق

سریال کریم‌خان زند از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1379-1380
  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • بازیگران:مجید مظفری، کیکاووس یاکیده، فخرالدین صدیق‌شریف، محمد ابهری، شمسی فضل‌الهی، خسرو فرخزادی، آناهیتا همتی، اتابک نادری
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زندگینامه کریم‌خان زند از بدو تولد او تا هنگام مرگ می‌پردازد

این سریال به زندگی کریم‌خان زند از بدو تولد او تا هنگام مرگ می‌پردازد و زندگی خصوصی و اجتماعی وی و نیز وضعیت مردم آن دوره را به لحاظ اجتماعی و سیاسی، مورد بررسی قرار می‌دهد.

سریال معصومیت از دست رفته از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1382
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران:
  • امین تارخ،فریبا کوثری،سارا خوئینی‌ها،داریوش فرهنگ،امین زندگانی،حدیث فولادوند و…
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زندگینامه شوذب از یارام امام علی در سده 1هجری

داستان این سریال، به سده نخست هجری برمی‌گردد و با محوریت شخصیتی به نام شوذب شکل می‌گیرد.شوذب از یاران علی است، منتهی اکنون خزانه‌دار کوفه و امویان شده‌است. میرباقری شوذب را در میانه عشق بین دو زن ترسیم می‌کند.

اولین زن ماریا است که زمانی مسیحی بوده‌است و خاطرات شیرینی از دوران خلافت علی دارد که به منزل آنها سر می‌زده‌است و دستگیر فقر و تنگدستی‌شان بوده‌است. دیدن شوذب، ماریا را به یاد علی می‌اندازد و همین بتدریج علاقه او را به شوذب شکل می‌دهد. ماریا که پس از مرگ مادر به دیر سپرده شده و به قالب راهبه مسیحی درآمده است، همچنان دل در گرو عشق شوذب دارد و برایش پیام‌هایی عاطفی می‌فرستد و در مواجهه بین این دو، شوذب نیز گرفتار عشق ماریا می‌شود.

معرفی کامل ابراهیم چلیک‌کول بازیگر ترکیه ای فیلم مست عشق

اما زن دوم یک یهودی است به نام حمیرا که با شمایل کولی‌وار خویش، دل شوذب را می‌فریبد و او را بتدریج با وسوسه به راهیابی بیشتر به دستگاه خلافت امویان، از ایمان دور می‌سازد.

سریال معصومیت از دست رفته

سریال روشن‌تر از خاموشی از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1382
  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: حسین یاری، کتایون ریاحی، علی نصیریان، محمود پاک‌نیت، محمدعلی کشاورز، فریماه فرجامی، جمشید مشایخی و…
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: به زندگینامه ملاصدرا، متفکر و فیلسوف ایرانی، از نوجوانی تا رفع حکم نفی بلد او و بازگشت به زادگاهش، شیراز می‌پردازد.

در زمانی که کشور از لحاظ سیاسی و اجتماعی، در شرایطی نابه‌سامان قرار گرفته و علاوه بر تهدیدات و دست‌اندازی مستعمران به خاک ایران، عده‌ای نیز در داخل داعیه حکومت دارند؛ صدرالدین محمد قوام شیرازی متخلص به ملاصدرا، در راه کسب علم و دانش قدم می‌گذارد. این فیلسوف برجسته، که روحی تشنه و مشتاق یادگیری دارد؛ در محضر دانشمندان و عالمان بزرگ اسلامی چون شیخ بهایی و میرداماد و میرفندرسکی درس می‌آموزد . . .

سریال جابر بن حیان از سریال های تاریخی ایرانی

در این مجموعه به بخشی از زندگی‌نامه جابربن حیان پرداخته شده که از خراسان به سمت مدینه حرکت می‌کند تا نزد جعفر صادق برود، ولی در مسیر رویدادهایی برای وی رخ می‌دهد

داستان سریال جابر بن حیان

سریال روزگار قریب از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1386
  • کارگردان: کیانوش عیاری
  • بازیگران: مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، مهران رجبی و شهاب کسرایی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: سال‌های 1290 تا 1350

این برترین سریال تاریخی ایرانی به زندگینامه دکتر محمد قریب، بنیانگذار طب اطفال می‌پردازد و همراه با او از دوران خردسالی تا دوران میانسالی وقایع تاریخی و پزشکی و فرهنگ زندگی مردم ایران را مرور می‌کند.

سریال «روزگار قریب» جذاب‌ترین و شاخص‌ترین سریال ایرانی در زمینه فرهنگ تاریخی مردم و پیشرفت‌های پزشکی ایران است. بازی مهدی هاشمی در این سریال در نقش دکتر قریب، به‌یادماندنی و درخشان است.این اثر از لیست سریال های ایرانی تاریخی نه تنها به زندگی دکتر قریب اشاره دارد، بلکه تمرکز خود را روی اتفاقات تاریخی همان دوره نیز گذاشته است.

سریال روزگار قریب

سریال شهریار از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1386
  • کارگردان: کمال تبریزی
  • بازیگران: اردشیر رستمی، سیروس گرجستانی،بهروز بقایی، صبا کمالی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: سال‌های ۱۲۸۵ – ۱۳۶۷ از کودکی تا درگذشت شهریار

این مجموعه تلویزیونی پیرامون زندگی محمدحسین شهریار از دوران کودکی تا درگذشت اوست. داستان این مجموعه تلویزیونی از سال‌ها قبل در اواخر دوره حکومت قاجار روایت می‌شود. سید اسماعیل، یکی از وکلای مشهور تبریز که در جنگ و شورش این شهر، چند فرزند خود را از دست داده، پس از به دنیا آمدن فرزندی از همسرش، کوکب خانم تصمیم می‌گیرد برای حفظ فرزند آخر خود، او را به روستای خوشکناب نزد خواهرش بفرستد. مردی که بعدها به شهریار معروف می‌شود تا پایان دوره کودکی در این محل می‌ماند و در این سال‌ها با ابراهیم ادیب آشنا می‌شود مردی که بعدها در زندگی او تأثیر زیادی دارد.

سریال شهریار

سریال تاریخی مدار صفر درجه از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

معرفی کامل کنعان ایمیرزالی‌اوغلو بازیگر معروف ترک و مروری بر آثارش

این بهترین سریال تلویزیونی تاریخی که بارها از تلوزیون پخش شده درباره حبیب پارسا (با بازی شهاب حسینی) دانشجوی ایرانی در پاریس است که برای تحصیل در رشته فلسفه همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم به فرانسه اعزام شده است. در بحبوحه جنگ که تنش زیادی بین یهودی‌ها و صهیونیست‌ها در ایران و اروپا در جریان است، حبیب عاشق همکلاسی خود سارا می‌شود. سارا دختری یهودی است و برای اینکه از خطر در امان باشد، همراه مادرش و حبیب به ایران می‌آید، غافل از اینکه خطرات و تهدیدات در ایران منتظر حبیب و سارا هستند.

این اثر از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی هیچ ارتباطی با رمان «مدار صفر درجه» اثر نویسنده بزرگ احمد محمود ندارد. همچنین با اینکه در این مجموعه هیچ اشاره‌ای به نام عبدالحسین سرداری (دیپلمات ایرانی در پاریس در خلال وقایع جنگ جهانی دوم) نشده است و سرنوشت شخصیت اصلی هم ارتباطی به ایشان ندارد، اما به نظر می‌رسد از زندگینامه وی در نوشتن فیلمنامه این اثر الهام گرفته شده است؛ ادعایی که حسن فتحی هیچ‌گاه آن را تکذیب نکرد.

سریال تاریخی مدار صفر درجه

سریال در چشم باد از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1388
  • کارگردان: مسعود جعفری جوزانی
  • بازیگران: پارسا پیروزفر، کامبیز دیرباز، ستاره صفرآوه و سعید نیک‌پور
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: بازگویی وقایع تاریخی سیاسی اجتماعی سه دوره تاریخی در سال‌های 1300، 1320 و 1360

قصه برترین سریال تاریخی ایرانی «در چشم باد» ماجرای زندگی پر فراز و نشیب خانواده ایرانی در سه دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی است. حسن ایرانی از یاران میرزاکوچک‌خان جنگلی است که در قیام گیلان کنار اوست و پس از کشته شدن میرزا، به همراه خانواده خود راهی تهران می‌شود. بعدها قصه روی زندگی بیژن ایرانی که خلبان است و در جریان جنگ مجروح و اسیر می‌شود تمرکز می‌کند. بیژن با بازی پارسا پیروزفر در دوران اسارت، عشق دوران کودکی خود «لیلی» را که حالا در ارتش شوروی حضور دارد می‌بیند و همراه او می‌شود. نادر ایرانی با بازی کامبیز دیرباز، فاطمه ایرانی با بازی گلاره عباسی و اسد ایرانی با بازی مهدی کاسه‌ساز خواهر و برادرهای بیژن هستند که هر کدام سرنوشت متفاوتی دارند.  این سریال از سریالهای تاریخی جنگی پادشاهی ایرانی و دوران پسا انقلاب است.

سریال در چشم باد

سریال سالهای مشروطه از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1388
  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • بازیگران: محمد صادقی،آزیتا حاجیان،اکبر عبدی،ایرج راد،شهرام عبدلی و…
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: بازگویی وقایع تاریخی سیاسی اجتماعی ۴ پادشاه قاجار در مدت ۷۰ سال حکومت بر ایران

با مرگ محمدشاه قاجار، پسرش ناصرالدین شاه به سلطنت می‌رسد و در این زمان امیرکبیر صدارت را به عهده می‌گیرد. پس از ازدواج امیر با خواهر شاه، مهد علیا، مادر شاه با همکاری میرزا آقاخان نوری که دست نشانده انگلیسی هاست شاه را ترغیب به کشتن امیر می‌کند. امینه که خدمتکار خانه مهد علیا بوده به همسری شاه درمی‌آید و اصلان که از عشقش ناکام می‌ماند به عنوان اعتمادالحرم به شاه نزدیک می‌شود. در این میان جریان تحریم تنباکو، به دار کشیدن شیخ فضل‌الله نوری و مشروطه خواهان، قتل امیر در فین کاشان، ترور شاه توسط میرزا رضای کرمانی، به سلطنت رسیدن مظفرالدین شاه و سپس محمدعلی شاه، قیام ستارخان و به سلطنت رسیدن احمدشاه رخ می‌دهد. پس از سالها امینه که از فرقه فراماسون‌ها خارج شده و به ایران برمی‌گردد با اصلان ازدواج می‌کند و پسرش را نیز بعد از سالها می‌بیند. در قیام ستارخان نیز اصلان به شهادت می‌رسد و در حرم حضرت عبدالعظیم دفن می‌شود

معرفی فیلم سینما متروپل بهترین فیلم چهل و یکمین جشنواره ی فیلم فجر

سریال سالهای مشروطه

سریال عمارت فرنگی از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1388
  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • بازیگران: سعید نیکپور،احمد نجفی،محمد صادقی،میرطاهر مظلومی و …
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: اتفاقات سال های ۱۲۹۶ تا ۱۳۲۰

سریال عمارت فرنگی دوران زندگی رضا شاه ، از سقوط احمد شاه و بر سر کار آمدن رضا شاه و پایان دوران سلطنتش را روایت میکند و حواشی دوران سلطنت رضاشاه است که مابین سال های 1296 تا 1320 را به تصویر میکشد. داستان سریال عمارت فرنگی با امضای قرارداد ۱۹۱۹ آغاز می‌شود که وثوق‌الدوله آن را به سرانجام می‌رساند، اما سید حسن مدرس به شدت با آن مخالفت می‌کند و این مخالفت باعث به وجود آمدن موجی از اعتراض‌هایی می‌شود، اعتراضاتی که وثوق‌الدوله را وادار به لغو قرارداد می‌کند.

سریال عمارت فرنگی

سریال تاریخی مذهبی یوسف پیامبر

  • سال پخش: 1387
  • کارگردان: فرج الله سلحشور
  • بازیگران: مصطفی زمانی، کتایون ریاحی، جعفر دهقان و محمود پاک‌نیت
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: این سریال به‌یادماندنی به جذاب‌ترین قصه قرآن یعنی داستان زندگی حضرت یوسف می‌پردازد. این برترین سریال تاریخی ایرانی به کودکی تا میانسالی حضرت یوسف و اتفاقاتی که سبب گرفتن لقب عزیز مصر توسط او و رسیدنش به مقام پیامبری می‌شود پرداخته است.

داستان یوسف پیامبر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی به زندگی حضرت یوسف می‌پردازد. پس از اینکه پیامبر الهی، یعقوب نبی مردم را به پرستش خدا دعوت می‌کند و آن‌ها را آگاهی می‌بخشد که از پرستش بت‌های سنگی دست بکشند، خداوند پسری بسیار زیبا به او می‌دهد تا ادامه راه نبوت باشد. یوسف در کودکی مورد توطئه برادرانش قرار می‌گیرد و توسط آن‌ها در چاه انداخته می‌شود. خداوند یوسف را حفظ می‌کند و کاروانی که از آنجا عبور می‌کنند او را پیدا کرده و به عنوان برده به عزیز مصر می‌فروشند. عزیز مصر هم او را به همسرش زلیخا هدیه می‌دهد. یوسف در کاخ فرمانروای مصر مهارت‌های گوناگونی می‌آموزد و در گذر از کودکی تا میانسالی اتفاقات دراماتیکی در زندگی‌اش رخ می‌دهد. او سرانجام به اذن خدا به پیامبری منصوب می‌شود.

مصطفی زمانی کشف فرج‌الله سلحشور برای این اثر از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی است. او اولین بازی خود را در این سریال در نقش «یوسف پیامبر» انجام داد. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد او بعدها با بازی‌های گیرا و توانایی خود بتواند از زیر سایه این نقش خارج شود و شخصیتی چون فرهاد دماوندی را در سریال «شهرزاد» خلق کند.

در طول پخش این اثر نویسنده کتاب یوسف از فرج‌الله سلحشور به جرم سرقت هنری شکایت کرد، اما سلحشور با ارائه مستندات مختلف در سال 91 از این اتهام تبرئه شد. همچنین در زمان پخش به هزینه بالای این سریال، ترویج چندهمسری و همچنین آرایش و پوشش بازیگران زن آن انتقادات زیادی مطرح شد. از دیگر حواشی این برترین سریال تاریخی ایرانی می‌توانیم به صحبت‌های سلحشور اشاره کنیم. او در چندین مصاحبه به وجود بازیگران زن فاسد در سینما و تلویزیون ایران اذعان کرد که با واکنش‌های متفاوت بانوان سینما رو به رو شد و حتی چندین بیانیه هم نوشته شد که در میان نام امضاکنندگان این بیانیه‌ها، نام برخی از بازیگران زن سریال «یوسف پیامبر» هم دیده می‌شد.

سریال تاریخی مذهبی یوسف پیامبر

سریال تاریخی شیخ بهایی

معرفی فیلم اورکا (orca)؛ جدیدترین فیلم قاچاق شده ترانه علیدوستی

مجموعه تلویزیونی «شیخ بهایی» با نام قبلی «آشیانه سیمرغ»، داستان زندگی شیخ بهایی را در دو بخش روایت می‌کند. در بخش ابتدایی، شیخ که نوجوانی ۱۲ ساله است، به‌خاطر فشارهای حاکمان آن دوره، مجبور می‌شود تا از جبل‌عامل لبنان به همراه خانواده‌اش به ایران مهاجرت نماید و بخش دوم سریال، سال‌های آخر زندگانی شیخ بهایی را در اصفهان به تصویر می‌کشد

سریال تاریخی شیخ بهایی

سریال نردبام آسمان از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1388
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
  • بازیگران: وحید جلیلوند، برزو ارجمند، رحیم نوروزی، ویشکا آسایش، داریوش کاردان، مرحوم ماه چهره خلیلی، شبنم قلی خانی، سارا خوئینی‌ها، فرهاد قائمیان، حسن پورشیرازی، سیامک احصایی، سیاوش چراغی پور و محسن زهتاب
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زندگینامه غیاث‌الدین جمشید کاشانی، اخترشناس و ریاضی‌دانایرانی(۷۵۸ ش- ۸۰۸ ش)

نردبام آسمان مجموعه‌ای تاریخی است که زندگی غیاث الدین جمشید کاشانی ریاضی‌دان برجسته، منجم، کاشف عدد پی و فیلسوف قرن نهم هجری را در دو مرحله کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی در زمان زمامداری مغول‌ها در ایران روایت می‌کند…

سریال نردبام آسمان

سریال تاریخی مختارنامه

  • سال پخش: 1389
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، رضا رویگری، فرهاد اصلانی و مهدی فخیم زاده
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: مربوط به زندگی مختار ثقفی و قیام او بعد از حادثه عاشورا به خونخواهی امام حسین (ع)

برترین سریال تاریخی ایرانی با موضوع مذهبی مختارنامه است. این بهترین سریال های تاریخی ایرانی به زندگی مختاررثقفی بزرگترین منتقم خون امام حسین می‌پردازد. ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که عموی مختار که حاکم مدائن است از مختار که جنگجویی باهوش و قدرتمند در امر تیراندازی و سوارکاری است می‌خواهد از امام حسن مجتبی در برابر بدخواهان و دشمنان محافظت کند. در ادامه سریال به دوران حکومت یزید و ماجرای بیعت امام حسین (ع) و واقعه عاشورا پرداخته می‌شود. در بخش‌های پایانی سریال هم قیام مختار در حمایت از امام حسین (ع) به تصویر کشیده می‌شود.

مختارنامه یکی از پرهزینه‌ترین و البته از محبوب‌ترین سریال ‌های تاریخی ایرانی است که هنوز هم در مناسبت‌های مختلف بارها بازپخش می‌شود. به گفته داوود میرباقری هزینه ساخت این سریال در حدود 20 میلیارد تومان بوده است. سکانس‌های مختلفی از این سریال به جهت خشونت زیاد در پخش اصلی یا بازپخش‌ها حذف شده است. همچنین چهره حضرت ابوالفضل (ع) که در این سریال برای اولین بار قرار بود نشان داده شود، با توصیه مراجع به صورت نورانی پخش شد و به نمایش درنیامد.

داوود میرباقری استاد ساخت آثار تاریخی است. علاوه بر دو سریال معروفی که در لیست سریالهای تاریخی ایرانی دارد، معصومیت از دست رفته هم اثر تاریخی دیگر اوست. همچنین سریال سلمان فارسی به کارگردانی میرباقری از جمله سریال های تاریخی ایرانی در حال ساخت رسانه ملی است.

سریال تاریخی مختارنامه

سریال تبریز در مه از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1389
  • کارگردان:محمدرضا ورزی
  • بازیگران: کوروش تهامی، محمد مطیع، مرحوم جمشید مشایخی و مرحوم حسین محب‌اهری
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار و چگونگی به سلطنت رسیدن محمدشاه

از بهترین سریال های تاریخی ایرانی باید به تبریز در مه اشاره کنیم. این سریال ایرانی دوره تاریخس کمتر به آن اشاره شده ای را به تصویر می‌کشد. همیشه در هر دوره تاریخی حتی اگر سران آن بدترین عملکرد را داشته باشند، باز هم کسی پیدا می‌شود که درست عمل کند. از سریال های قاجاری تبریز در مه هم از این قاعده مستثنی نیست. گویی در این تاریخ سراسر تنزل و افول قاجار عباس میرزایی وجود داشته که برخلاف زمانه حرکت می‌کرده. برترین سریال تاریخی ایرانی، تبریز در مه به زندگانی عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه قاجار و چالش های دوره او تا زمان کشته شدن ناحقش می‌پردازد. او از دلاوران خاندان قاجار بود.

سیر تا پیاز زندگی ستاره ی سینمای ایران "ستاره پسیانی"

سریال تبریز در مه

سریال کلاه پهلوی از بهترین سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1391
  • کارگردان: سید ضیاءالدین دری
  • بازیگران: امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، داریوش فرهنگ، مریلا زارعی، شقایق فراهانی، سارا خوئینی‌ها و …
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: ۱۳۰۹ تا ۱۳۲۰ و مربوط به دوره پهلوی اول است

«فرخ باستانی» جوانی ایرانی از طبقه فقیر جامعه است. او پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون تهران، برای ادامه تحصیل به پاریس می‌رود. پاریس در روزهای پس از جنگ جهانی اول شرایط سختی دارد. این وضعیت فشار زیادی به فرخ می‌آورد. او طی حوادثی با دختری ایرانی ـ فرانسوی) به نام بلانش آشنا می‌شود که از پدری فرانسوی و مادری ایرانی متولد شده‌است. فرخ طی ماجراهایی با بلانش ازدواج می‌کند و موفق می‌شود سمت منشی گری «حسن تقی‌زاده» سفیر وقت ایران در پاریس را در فاصله سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴ به دست آورد. تقی‌زاده هنگام بازگشت فرخ باستانی به ایران، طی نامه‌ای خطاب به «علی اصغر حکمت» وزیر فرهنگ و معارف توصیه می‌کند از فرخ در دستگاه حکومت استفاده کند. حکمت نیز به «محمود جم» وزیر داخله توصیه فرخ را می‌کند و به این ترتیب فرخ باستانی به سمت فرماندار یک شهرستان کوچک کویری با نام «سامان» منصوب می‌شود. فرخ پس از حضور در آن شهرستان به مرور اقدام به تخریب بافت سنتی شهر و جایگزین کردن آن با خیابانی مدرن و مغازه‌هایی جدید می‌کند. حضور همسر فرانسوی او در آن شهر کوچک و مذهبی نیز به مرور باعث بروز تغییراتی در شهر می‌شود. چندی بعد با صدور فرمان کشف اجباری حجاب بانوان، اتفاق‌های تازه‌ای در شهر سامان رخ می‌دهد. وبلانش را طلاق می‌دهد

سریال معمای شاه از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1395
  • کارگردان: محمدرضا ورزی
  • بازیگران: حسین نورعلی، سعید نیک‌پور، گوهر خیراندیش و امیریل ارجمند
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: دوره محمدرضا پهلوی

این اثر از سریال های تاریخی ایرانی جدید درباره حوادث انقلاب اسلامی است. قطعا معمای شاه برترین سریال تاریخی ایرانی نیست و سریال‌های بهتر و دقیق تری از آن وجود دارد اما این اثر توانست سیمای کلی از حوادث انقلابی نشان دهد و  با جذب مخاطب از بهترین سریال های تاریخی ایرانی جدید شود. از نکات مثبت این سریال به گریم‌های نزدیک به واقعیت آن می‌توان اشاره کرد.

سریال معمای شاه

سریال بانوی عمارت از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1396
  • کارگردان: عزیزالله حمیدنژاد
  • بازیگران:  حسام منظور،مریم مؤمن،پانته‌آ پناهی‌ها،نیکی نصیریان،غزل شاکری و…
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: مقطعی از دوران قاجار در سالهای 1275 ه.ش زمان ترور ناصرالدین شاه

بانوی عمارت ملودرام عاشقانه‌ای را در مقطعی از تاریخ دوران قاجار روایت می‌کند که در این بستر به مهم‌ترین حادثه سیاسی آن زمان یعنی ترور ناصرالدین شاه توسط میرزا رضا کرمانی هم پرداخته می‌شود.

سریال بانوی عمارت

سریال ایراندخت از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1396
  • کارگردان:  محمدرضا ورزی
  • بازیگران: سام قریبیان، اندیشه فولادوند، بهار ارجمند، سعید نیک‌پور، ایرج راد، بیتا فرهی، حسین پاکدل و …
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: تاریخ معاصر ایران و دلاوری های ستارخان

خش هایی از سریال ایراندخت به دلاوری های سردار بزرگ ایرانی ستارخان می پردازد که دقیقاً عین تاریخ است. و بخشی دیگر از این سریال داستان عاشقانه ای دارد که این بخش بیشتر زاییده فکر نویسندگان این سریال می باشد.

ناگفته های زندگی شخصی مجید مظفری از کار در کارخانه بنز تا بازیگری

کارگردان اثر در خصوص قصه فیلم گفته است ۸۰  درصد داستان فضایی عاشقانه دارد که در بخشی از تاریخ روایت می شود و آن بخش هایی که در ان قصه عاشقانه به تصویر کشیده شده است زاییده فکر من و سایر نویسندگان است البته در بخش هایی که به زندگی و فعالیت ستارخان می‌پردازد سعی ما این بوده است که به تاریخ وفادار باشیم.

در دل این قصه دوست داشتیم مخاطب را به وحدت برسانیم و اعلام کنیم امنیت ملی، ثبات ملی و اتحاد مردم در قومیت های مختلف مسئله مهمی است. اگر ذره‌­ای این مباحث دچار لغزش شود، دشمن نهایت بهره را خواهد برد. دشمن منافع ما را نمی­‌خواهد و کشور را در مسیر تجزیه خواهد برد تا ایران عزیز را به یک ایران کوچک تبدیل کند

سریال ایراندخت

سریال بوم و بانو از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1399
  • کارگردان:  سعید سلطانی
  • بازیگران: مسعود رایگان، دیبا زاهدی، ساغر قناعت و …
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: دوره ی پهلوی اول

قصه این سریال در دوره پهلوی اول روایت می‌شود و بزنگاهی از تلاقی عشق، سیاست و مذهب است. در ایامی که عشق رهروان محرم به مسلخ برده می شود و شورشان به یغما می رود، عشقی بی آلایش سر بر می‌آورد که در دل طوفان بلایای زمانه به ابتلا کشیده می‌شود و در سایه تزویر و فریب بد خواهان تا مرز نابودی می رود اما در واپسین لحظات چون ققنوسی از میان خاکستر برمی خیزد.

سریال بوم و بانو

سریال خاتون از پر بیننده ترین سریال های تاریخی ایرانی

سریال تاریخی ایرانی جدید خاتون از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی است که طرفداران زیادی داشت این مجموعه به زندگی زنی به نام خاتون در این سال‌ها می‌پردازد.

سریال خاتون

سریال جیران از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: 1401
  • کارگردان: حسن فتحی
  • بازیگران: بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی و امیرحسین فتحی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: تاریخ قاجار در زمان ناصرالدین شاه

این اثر از بهترین سریال های تاریخی ایرانی درباره زندگانی ناصرالدین شاه و عشق او به زنی به نام خدیجه ملقب به جیران است. جیران دختر بخت برگشته ای است که در آتش حسادت حرمسرا می‌سوزد‌. البته در این اثر از سریال های تاریخی ایرانی نمایش خانگی از حوادث تاریخی مثل جنگ ها و مرگ امیرکبیر نیز صحبت می‌شود. جهت اطلاعات بیشتر درباره  سریال جیران به این این مقاله مراجعه کنید.

سریال جیران

سریال سلمان فارسی از سریال های تاریخی ایرانی

  • سال پخش: هنوز پخش نشده
  • کارگردان: داوود میرباقری
  • بازیگران: علیرضا شجاع نوری، فرهاد اصلانی، داریوش فرهنگ و محمد فیلی
  • به کدام دوره تاریخی می‌پردازد: ایران قبل اسلام و تاریخ اوایل اسلام

آخرین عنوان این لیست را به یک سریال درحال ساخت از داوود میرباقری خالق مختارنامه اختصاص می‌دهیم.‌ چندین سال است که درباره پروژه سلمان فارسی می‌شنویم! این اثر از سریالهای تاریخی تلویزیونی ایرانی از ۲۰ آذر ۱۳۹۸ شروع به فیلم‌برداری کرده است. تاریخ پخش آن هنوز مشخص نیست اما دیگر تقریبا۳ سال از شروع فیلم‌برداری می‌گذرد و همگی منتظر این اثر هستیم. سلمان فارسی به زندگی روزبه ایرانی از تولد تا مرگ خواهد پرداخت.

سریال سلمان فارسی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا