اخبار دیگران

نکاتی برای طراحی یک کاتالوگ زیبا و حرفه‌ای

امروزه یکی از ابزارهای مهم در صنعت تبلیغات، کاتالوگ است که می‌تواند با مخاطبین ارتباطی مفید برقرار کند و مسیر معرفی کار و تجارت را هموار نماید. استفاده از کاتالوگ‌های خلاقانه سبب جذب بیشتر مشتری و رسیدن به اهداف تجاری، معرفی توانایی‌های سازمان در کسب‌وکار، معرفی سوابق و فعالیت‌های شرکت می‌شود.

اهمیت کاتالوگ در تبلیغات بسیار بالاست و نقش تاثیرگذاری در پیشرفت برند و افزایش فروش محصولات دارد. صاحبان کسب‌وکار جهت معرفی محصول و برند خود می‌توانند از این ابزار در بازاریابی و تبلیغاتی استفاده نمایند.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ، کتابچه‌ای حاوی اطلاعات، مشخصات، ویژگی‌ها و بیان كاربرد کلی محصولات، خدمات و امکانات شرکت و سازمان‌های مختلف است. این کتابچه با هدف معرفی کالا و خدمات تولیدکننده به مشتریان ارائه می‌شود. امروزه این ابزار به دو صورت دیجیتال و چاپ منتشر می‌شوند. کاتالوگ دیجیتال در کسب‌وکارهای مجازی مورداستفاده هستند و برخی از شرکت‌ها نیز برای جلب افراد به تولیداتشان، کاتالوگ چاپی را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

کاتالوگ ابزاری جهت معرفی کالاهایی است که ازنظر جزئیات طراحی ظاهر و شکل اهمیت بیشتری در مقایسه با جزئیات فنی محصول دارند. برای مثال در معرفی جواهرات و ساعت مچی، لباس‌های رسمی و…؛ کاتالوگ به‌خوبی می‌تواند مخاطب را جذب نماید. در کاتالوگ، محصولات شیک‌تر، خاص‌تر و جذاب‌تر معرفی می‌شوند.

کاربرد کاتالوگ

کاتالوگ در تمامی مشاغل امروزی نقش ویژه‌ای دارد، از تولید لوازم‌آرایشی گرفته تا صنعت خودروسازی، همه از کاتالوگ جهت نمایش نام تجاری خود و جلب نظر بیننده استفاده می‌کنند.

طراحی خلاقانه کاتالوگ کمک می‌کند تا شکل انتقال اطلاعات جذاب‌تر شود و با اجرای هدفمند می‌تواند به جذب مخاطب برای استفاده از محصولات و خدمات شما بسیار تاثیرگذار باشد.

چه تلویزیون شهری مناسب سالن‌های نمایش و کنسرت‌ها هستند؟

معمولا کاتالوگ‌ها در سمینارها، همایش‌ها و اتاق‌های انتظار پخش می‌شوند. صاحبان مشاغل با توجه به هدف و نوع پیام خود به مخاطب، ابعاد، جنس کاغذ و نوع روکش کاتالوگ را انتخاب می‌نمایند.

نکات اساسی در طراحی یک کاتالوگ تاثیرگذار

در طراحی کاتالوگ تلفیقی از المان‌های گرافیکی مانند عکس، رنگ، اشکال و نوشته را خواهید دید. تکنیک‌های چاپ و صفحه‌بندی این طرح‌ها نمایش دهنده پیام‌های متفاوت هستند که با خلاقیت طراح درهم‌آمیخته است و به‌صورت نسخه‌های چاپی (کاتالوگ و بروشور و …) یا الکترونیکی ارائه می‌گردد.

طراحی جذاب سبب جلب‌توجه مشتریان و علاقه به آشنایی با محصول یا خدمات را در مشتری شده و انگیزه‌ای برای خرید می‌شود. برای شروع طراحی کاتالوگ خلاقانه و منحصربه‌فرد، نیاز به فایل لوگو یا نشانه (آرم و لوگو تایپ یا نشانه نوشته)، محتوای نوشتاری (متن و جدول)  و عکس‌های باکیفیت دارید. عوامل زیر می‌تواند در طراحی یک کاتالوگ حرفه‌ای تاثیرگذار باشد:

1- انتخاب فونت با سایز مناسب

فونت و سایز مطالب بر مخاطب، تاثیرگذار است. بهتر است از دو یا سه سایز متفاوت فونت استفاده کنید. فونت بزرگ را برای عنوان‌های اصلی، فونت بعدی در عناوین فرعی و فونت کوچک‌تر برای نوشته‌های صفحات کاتالوگ به کار ببرید تا هماهنگی مناسبی داشته و تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان داشته باشد.

دقت داشته باشید که از فونت‌های جدید و ناآشنا در طراحی کاتالوگ استفاده نکنید.

2-رعایت اصول نگارشی

متون درج‌شده در کاتالوگ بخش مهمی را در انتقال اطلاعات به خوانندگان دارد. بنابراین عنوان‌ها را درست انتخاب کنید، اصول نگارشی را رعایت کنید و حتما متن را بازبینی نمایید.

ساخت پکیج تصفیه فاضلاب

بهتر است، متون کاتالوگ علامت‌گذاری شود و موضوعات با نشانه‌ها و تیترهای مناسب دسته‌بندی گردد؛ تا پاراگراف‌ها و متون طولانی، کوتاه‌تر به نظر آید. ابتدای متون را با نقطه‌گذاری علامت بزنید و حتما فاصله بین خطوط را رعایت کنید تا خوانایی و زیبایی نوشته بیشتر شود. با رعایت این اصول علاقه بیننده به دیدن و خواندن بیشتر خواهد شد.

۳- تناسب طراحی کاتالوگ با زمینه کاری

در طراحی کاتالوگ باید تناسب خوبی بین طرح، محصول معرفی‌شده، حوزه کاری شرکت و مشتریان هدف وجود داشته باشد تا حس خوبی به مخاطب منتقل شود. برای مثال کاتالوگ طراحی‌شده جهت معرفی محصول یک شرکت، بسیار متفاوت با کاتالوگ معرفی یک موسسه خیریه است.

4- انتخاب رنگ مناسب

رنگ‌ها از عناصر جذاب و مهم در هر طرحی است و پلی ارتباطی میان مشتریان با محصول و برند ایجاد می‌نماید. رنگ زیبا و جذاب، چشم بیننده را به خود جلب می‌کند. با توجه به علم روانشناسی، رنگ می‌تواند در معرفی و انتقال پیام برند و محصول به مشتری تاثیرگذار باشد.

بهترین گزینه در طراحی کاتالوگ، استفاده از چهار رنگ است. البته نحوه به‌کارگیری رنگ‌ها نیاز به سلیقه، خلاقیت و تخصص طراحی دارد.

5- انتخاب عکس مناسب

انتخاب عکس مناسب در کاتالوگ باعث انتقال پیام به مخاطب می‌شود. در طراحی کاتالوگ حتما از عکس‌ها و تصاویر جذاب، خلاقانه، باکیفیت و حرفه‌ای استفاده کنید تا پیام محصولات و خدمات به‌صورت شفاف به بیننده منتقل شود.

برای تهیه تصاویر باکیفیت می‌توانید از عکس استوک موجود در سایت‌های خارجی و ایرانی استفاده کنید. دقت نمایید که تصویر مورداستفاده در کاتالوگ، با نوع محصول یا خدمات همخوانی داشته باشد.

پنج راه کاهش درد در دوران بارداری بدون مصرف دارو

عکس استوک‌ها و وکتور، تصاویری بسیار زیبایی هستند که قابلیت استفاده در هر نوع پروژه طراحی گرافیکی مانند تصویرسازی تا موشن گرافیک را دارد. استفاده از این موارد به طراحان کمک می‌کند تا خروجی بسیار زیباتر و حرفه‌ای‌تری را ارائه دهند.

6- درج لوگو در کاتالوگ

در طراحی کاتالوگ حتما باید لوگوی شرکت درج شود، چون لوگو شرکت نماد تجاری و منعکس‌کننده نوع فعالیت آن کسب‌وکار است. آرم و لوگو برند مانند یک ابزار تبلیغاتی عمل کرده و در یاد بیننده خواهد ماند.

7- انتخاب کاغذ مناسب کاتالوگ

انتخاب جنس کاغذ کاتالوگ و ابعاد آن نیز اهمیت زیادی دارد. طراحان حرفه‌ای کاتالوگ را در سایزهای مختلف a4 ،a5، a3 طراحی می‌کنند. توجه داشته باشید که رنگ‌ها نیز در جنس کاغذهای مختلف، می‌تواند متفاوت باشد.

کلام آخر

یکی از بهترین مکان‌ها برای تهیه تصاویر استوک، وکتور و طرح سایت‌های عکس آنلاین استوک است. این مجموعه‌ها بانک‌های تصویری دارند که به‌خوبی به‌صورت موضوعی دسته‌بندی شده است. شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در این سایت‌ها عکس موردنیاز خود را خریداری نمایید. یکی از این سایت‌های معروف سایت پارس گرافیک است که منبعی شناخته‌شده و بزرگ از عکس و وکتورها است که برای افراد ارائه شده است. خدمات این سایت تنها عرضه عکس و وکتور نیست. شما می‌توانید با مراجعه به این سایت با تمامی خدمات آن آشنا شوید و به‌راحتی طرح موردنظر خود را خرید کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا