اخبار دیگران

جذابیت های گردشگری کرمان آشنا شوید

اگر تابحال به شهر کرمان سفر نکرده‌اید و جاذبه‌های گردشگری کرمان را از نزدیک ندیده‌اید بی‌شک شب و روزهای بسیار زیبا و لذتبخشی را از دست داده‌اید. اما نگران نباشید چنانچه در این سفر محتوایی همراه ما باشید، می‌توانید با دیدنی های تفریحی و گردشگری این شهر زیبای کویری آشنا شده و درباره اماکن تاریخی کرمان و همچنین سوغات این شهر اطلاعات بسیاری را به دست آورید به طوری که اگر برای اولین بار تصمیم گرفتید به این شهر سفر کنید پیشتر با ویژگی‌های این شهر آشنا شده باشید.

با جذابیت های گردشگری کرمان آشنا شوید

موقعیت جغرافیایی و تاریخ کرمان

شهر کرمان از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه‌ای کویری واقع شده است که از شهر شمال با یزد، از شرق با دشت کویر و از سمت غرب با شهر رفسنجان و از جنوب در همسایگی شهر بم قرار دارد.

اگر بخواهیم شهرهای قدیمی واقع شده در فلات ایران را نام ببریم بی‌شک کرمان یکی از این شهرها به شمار می‌آید زیرا بناهای تاریخی و همچنین آثار تاریخی کشف شده در این شهر صحتی بر این مدعا خواهد بود. شهر کرمان بر اساس موقعیت جغرافیایی خاصی که در آن قرار دارد اتفاقات خاص بسیاری را به خود دیده که قحطی و خشکسالی و حمله بیگانگان و .. تنها نمونه کوچکی از آن به شمار می‌آید. ژان اوبن یکی از مورخان مشهور درباره شهر کرمان این‌طور نوشته است: «اگر كسي تاريخ اين شهر را با دقت بخواند چنان است كه همه تاريخ ايران را خوانده است.» زیرا همان طور که پیشتر گفتیم استان امروزی کرمان که در گذشته با نام‌های بوتیا، کرمانیا، کارمانا و گواشیر شناخته می‌شده، حوادث عجیب و سختی را از سر گذرانده است.

نسوز و نگیر چیست ؟ ، ورق استیل 321(قیمت و خرید)

مکان‌های گردشگری کرمان

اگر بخواهیم درباره مکان‌های دیدنی و گردشگری کرمان صحبت کنیم به قطعیت می‌توان گفت که کرمان یکی از شهرهایی است که با توجه به بناها و آثار تاریخی متعددی که دارد می‌تواند یکی از تاریخی‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای کشور برای گردشکری به شمار آید به طوری که اگر به این شهر سفر کنید باید دست کم یک هفته برای بازدید از تمامی دیدنی های کرمان به طور فشرده زمان بگذارید. در ادامه ما به معرفی چند نمونه از مکان‌های دیدنی کرمان خواهیم پرداخت.

 

  • مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان که در مرکز شهر کرمان و نزدیک بازار بزرگ قرار دارد شامل چند مکان دیدنی و گردشگری کرمان می‌شود. میدان، حمام گنجعلی خان که اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است در ضلع جنوبی این میدان و ضرابخانه گنجعلی خان در ضلع شمالی و کاروانسرا و مدرسه گنجعلی خان نیز در بخش شرقی و همچنین آب انبار این مجموعه نیز در ضلع غربی قرار دارد. نکته لازم به ذکر این است که بازار معروف گنجعلی خان سه سمت میدان را در بر گرفته است.

این مجموعه همان طور که از نامش مشخص است به دستور گنجعلی خان که در زمان شاه عباس حاکم کرمان بوده، بنا شده است. ضرابخانه گنجعلی خان به موزه ضرابخانه یا موزه سکه کرمان نیز معروف است جزو این مجموعه به شمار می‌آید که اکنون دارای بیش از 500 سکه گوناگون می‌باشد که از دوره‌های تاریخی مختلف ایران به دست آمده و به نمایش گذاشته شده است.

از دیگر بخش‌های این مجموعه، حمام گنجعلی خان است که در مقابل ضرابخانه قرار دارد و مهم‌ترین بخشی که این قسمت مجموعه را از دیگر بخش‌ها متمایز می‌کند استفاده از آجرهای ساده آبی رنگ در قسمت سردر حمام است که با سنگ‌های مرمر، نقاشی‌، گچ بری‌، مقرنس کاری و خطاطی‌های نستعلیق به شکل بسیار زیبایی طراحی شده است.

  • حمام وکیل کرمان
هنری‌های درآمدزا برای بانوان در سال 1401 و 2023 میلادی

از دیگر مکان‌های گردشکری کرمان که می‌‎توانید به بازدید از آن بپردازید، حمام وکیل کرمان است. باز هم در این بنای تاریخی طراحی و ساختار کاشیکاری است که توانسته زیبایی بی نظیری را به آن بخشیده و بیننده را مسحور خود نماید. نکته مهم در ساخت این حمام آن است که در جایی پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته است که این نوع طراحی در آن زمان کمک می‌کرده تا آب رسانی به سهولت انجام شده و گرمای آب در شرایط مناسبی قرار داشته باشد. برای بازدید از حمام وکیل باید به خیابان طالقانی کرمان بروید.

حمام وکیل کرمان

  • باغ شازده

باغ شازده نیز یکی دیگر از اماکن تاریخی کرمان به شمار می‌آید که باید حتما از آن بازدید کنید. باغ شازده سازه‌ای مربوط به دوره قاجار است که بیش از ۳ هکتار مساحت دارد. برخورداری از درختان زیبا، حوضچه‌ها و فواره‌ها می‌تواند ساعاتی فرحبخش را برای شما به ارمغان آورد. برای رفتن به این باغ زیبا لازم است دو کیلومتر از شهر کرمان خارج شده و با خودرو 30 دقیقه طی کنید تا به باغ شازده برسید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری کرمان می‌‎توان به مجموعه ابراهیم خان کرمان، مسجد جامع، آتشکده، گنبد جبلیه، باغ هرندی، باغ فتح آباد، بازار زرگری، مسگری و بازار سردار و سایر بازارهای آن اشاره کرد.

غذاهای کرمان

کرمان نیز مانند هر شهر دیگر ایران غذاهای خاص و محلی خود را دارد که از جاذبه‌های گردشگری کرمان به شمار می‌آید. بنابراین هنگامی که به این شهر سفر می‌کنید بهتر است به رستوران‌های معروف این شهر رفته و غذاهای محلی کرمان را صرف کنید.

بهترین روش شستشوی فرش آشپزخانه

آبگوشت، یکی از غذاهای محلی به شمار می‌آید که بیشتر ایران آن را پخته و میل می‌کنند و در هر شهری به طرز خاصی پخته می‌شود. در کرمان این غذا به روش‌های مختلفی آماده می‌گردد که آبگوشت لیمو، یخنی، متنجبه، آبگوشت امام حسینی و ترشاله، تنگاب، سبزی و غوره و قاتقو انواع این آبگوشت ها به شمار می‌آید.

خورش آلوچه، خورش به آلو، زیره پلو و قاتق کرمانی و .. جزء غذاهای محلی این شهر به شمار می‌آید که می‌توانید آن‌ها را در رستوران ‌های کرمان میل کنید. از جمله رستوران‌های این شهر می‌توان به رستوران وکیل، رستوران سنتی مکث و آسیاب بادی کرمان و همچنین رستوران پالیز و سیاح اشاره کرد.

صنایع دستی و سوغات کرمان

مگر می‌شود به کرمان سفر کرد ولی در بازارهای این شهر اقدام به خرید نکرده و ارمغانی برای  دوستان و آشنایان به همراه نیاورد.

صنایع دستی و سوغات کرمان

شیرینی‌ها: از جمله سوغات کرمان می‌توان به شیرینی‌های این شهر اشاره کرد که در داشتن طعم دلپذیر در نوع خود بی‌همتا هستند. شیرینی کلمپه، کماچ سهن، انواع قاووت، قطاب، حلوا پسته و خرما و .. از جمله سوغات کرمان به شمار می‌آیند.

صنایع دستی: این نوع از صنایع دستی که فرش مهم‌ترین آن‌هاست از جمله مهم‌ترین سوغات این شهر به شمار می‌آید از دیگر صنایع دستی بسیار زیبایی که از شهر کرمان می‌توانید به یادگار ببرید می‌توان به گلیم، جاجیم، پته دوزی، شال و خورجین بافی و همچنین ترمه بافی و حصیربافی و یا ظروف مسی و … اشاره کرد.

کرمان بلاگ

ما در این مطلب سعی کردیم خیلی کوتاه و خلاصه درباره جاذبه‌های گردشگری کرمان و همچنین غذاهای محلی و صنایع دستی و سوغات کرمان، این شهر قدیمی و زیبا اطلاعاتی را در اختیار علاقمندان به سفر و ایرانگردی در اختیارتان قرار دهیم. اما اگر مشتاق سفر به کرمان هستید پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به وبسایت کرمان بلاگ به آدرس الکترونیکی https://kerman-blog.ir/ بزنید. زیرا در این سایت اطلاعات بسیار کامل‌تری را می‌توانید درباره شهر کرمان به به دست آورید.

برای خرید مودم چه باید کرد؟
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا