اخبار دیگران

مشاوره شکست عاطفی با دکتر مریم باقری

مطمئنا همه ما در مقطعی شکست عاطفی را تجربه کرده ایم. گاهی اوقات این شکست ها جزئی و کوچک هستند و گاهی دیگر، این شکست ها بسیار قابل توجه هستند. بسیاری از افراد مشهور تاریخ پیش از موفقیت، داستان‌هایی از شکست و ناامیدی در زندگیشان را تعریف کرده اند.

نوعی از این شکست ها، شکست عاطفی است که تاثیر زیادی بر ابعاد مختلف زندگیمان می گذارد.

شکست عاطفی به عنوان یکی از دردناک‌ترین تجربیات زندگی محسوب می‌شود که می ‌تواند شما را با فرآیند سوگ مواجه کند. تجربه شکست عاطفی منجر به تجربه بسیاری از هیجانات منفی مانند خشم، مشاوره افسردگی و … می‌شود و اگر این هیجانات را به موقع کنترل نکنید، می‌تواند به مشکلات بزرگتری در زندگی، رابطه و … شما بینجامد.

فردی که دچار شکست عشقی شده  است در مرحله اول به او شوک وارد می شود؛ احساس وحشت، ترس، درماندگی، پریشانی و حتی مشکلات جسمی را تجربه می کند، شکست عاطفی استرس را بر می انگیزد و احساس می کند هیچ کنترل و توانایی برای جلوگیری از اتفاق های پیش رو ندارد.

بعد از شکست عاطفی ممکن است مرکز تمرکز و توجه مغز شما دچار مشکل شده و ممکن است حتی بعد از شکست عاطفی، نتوانید خاطرات بدی که با شریک عاطفی تان داشته اید را به یاد بیاورید.

 

چگونه شکست عاطفی را بپذیریم؟

چگونه شکست عاطفی را بپذیریم؟

برای شاد بودن نه تنها باید یاد بگیرید که موفق شوید، بلکه باید شکست را نیز یاد بگیرید. در زیر، نکاتی را به شما نشان می دهیم تا بر شکست غلبه کنید، از آن درس بگیرید و با خودتان در صلح باشید.

دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای سنتی

طبیعی است که وقتی شکست می خورید احساس آسیب دیدن کنید. ما ممکن است انتظارات زیادی در مورد به دست آوردن نتایج خاص در یک موضوع داشته باشیم و ناگهان با این مسئله روبرو شویم که واقعیت با آنچه ما انتظار داشتیم مطابقت ندارد.

گاهی اوقات، احساسات تلخ و شکست عاطفی باعث نارضایتی ما می شود، اما گاهی اوقات، بسته به سطح انتظارات و اهمیت آنچه می خواستیم به دست آوریم، در کنار نارضایتی، بسیار دردناک نیز هست،.

تلاش برای سرکوب احساسات تنها منجر به بدتر شدن روند بهبودی و عدم التیام زخم های عاطفی می شود. پذیرش احساسات و بروز احساسات در درازمدت به ما کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که همه ما انسان هستیم و ممکن است اشتباه کنیم، تنبیه بیش از حد خود به نتیجه بهتری منجر نمی شود

  • از تجربیاتتان درس بگیرید

گاهی مهم نیست یک مطلب را چند بار از دیگران شنیده باشیم یا در کتاب های درسی خوانده باشیم؛ نیاز داریم یک سری از تجربیات را به دست آوریم تا به خوبی انها را درک کنیم.

و طبیعی است که بعضی از این تجربیات، “شکست عاطفی” باشند. چیزی که مهم است این است که از انها درس بگیریم و برای ادامه زندگی از انها استفاده کنیم.

  • به خودتان زمان بدهید:

احساس غم و افسردگی پس از یک شکست عاطفی، کاملا طبیعی است؛ از خودتان انتظارات بی جا نداشته باشید که یکی دو روزه احساس خوبی داشته و مثل روزای اول شاد باشید.

در برابر احساسات ناراحت کننده ی خود صبور باشید، آن ها را بپذیرید و کم کم برای رفع کردم آن ها قدم بردارید.فرار از غم و ناراحتی شاید اول راه حل آسان و بهتری به نظر برسد ولی اگر به آن رسیدگی نکنید ممکن است به مشکلات بزرگ تری مثل افسردگی منجر شود.

  • عجول نباشید و بلافاصله وارد رابطه ی دیگری نشوید
تغذیه مناسب افزایش قد | برای افزایش قد چی بخوریم

سعی نکنید برای فراموش کردن شریک عاطفی تان، کس دیگری را دوست داشته باشید. به احساساتتان احترام بگذارید و با احساسات شخصی دیگری هم بازی نکنید.

  • به حرفا های دیگرات توجهی نکنید.

ممکن است برخی از دوستان یا نزدیکانتان سعی کنند برای بهتر شدن حال شما دائما جمله هایی مثل :” بهش فکر نکن….” رو تکرار کنند. به آن ها اجازه ندهید شما را وادار به بهتر شدن بکنند چون چنین چیزی عملا ممکن نیست.

 

دیدگاهتان را در مورد شکست تغییر دهید

 

در جامعه ای که ما را از کودکی در برابر شکست تربیت می کند، خطا در زندگی ما جایی ندارد و این امر ما را از نظر روانی بسیار آشفته می کند.

از زمانی که اولین امتحان خود را در مدرسه دادیم تا اولین مصاحبه شغلی مان، به ما آموخته اند که موفقیت مساوی است با خوشبختی.

اما گاهی هم شکست منجر به یک زندگی پر از موفقیت می شود؛ عدم امکان ورود به دانشگاه مورد نظر یا دسترسی به موقعیت های دلخواهمان، باعث می شود انگیزه مان برای رسیدن به شرایط یا جاشگاه مطلوب، چند برابر شود.

سطح شادی به سطح موفقیت ما بستگی ندارد، بلکه به این بستگی دارد که چقدر خودمان را می پذیریم و چقدر از خودمان راضی هستیم حتی زمانی که به شدت شکست می خوریم.

تغییر این دیدگاه بسیار مهم است تا نگذاریم  در شکست هایمان غرق شویم. چرا به این فکر نمی کنیم که اگر شکست می خوریم به این دلیل است که تلاش می کنیم؟ شاید هر چه بیشتر شکست می خوریم، به دستیابی به آن نزدیک تر می شویم، زیرا به این معنی است که ما تسلیم نشده ایم.

جشن حافظ سال 1400

وقتی از شکست احساس ناراحتی می کنید، سعی کنید صادقانه به این سوالات پاسخ دهید:

  • چه چیزی می توانم در این مورد یاد بگیرم؟ سعی کنید فقط یک چیز را نام ببرید
  • چه چیزی را می توانم در اعمالم تغییر دهم تا دفعه بعد بهتر عمل کنم؟
  • چه تغییراتی در عملکرد من باعث می‌شود در مواقع دیگر به خودم افتخار کنم، حتی اگر دوباره شکست بخورم؟

برای کنار آمدن با شکست عاطفی،از یک درمانگر کمک بگیرید:

برای کنار آمدن با شکست عاطفی،از یک درمانگر کمک بگیرید

اگر بعد از گذشت مدتی، این شکست عاطفی باعث به وجود امدن اختلال حتی در امور پیش پا افتاده و روزانه ی شما شود، یا به سو مصرف الکل یا مواد مخدر رو اوردید، شما نیاز به مراجعه به یک روان درمانگر دارید.

با خود خوب رفتار کنید. مراقبت نکردن از خود می تواند شادی پس از شکست عاطفی را بسیار دشوارتر کند:
خواب ناکافی، احساس خستگی مفرط، احساس بی کفایتی و ناامیدی را در شما تزریق می کند. تحقیقات نشان می دهد که جدایی های عاطفی می توانند عملکرد قلب را نیز ضعیف کند ، بنابراین با خودتان مهربان تر باشید.

غذا های سالم بخورید، در خوردن افراط و تفریط نکنید، به اندازه کافی بخوابید و در فعالیت های ورزشی منظم شرکت کنید. این به شما از نظر جسمی و روحی کمک می کند.

سعی کنید کارهایی که بیشتر شمارا خوشحال می کنند انجام دهید.

کلینیک انتخاب، با متخصصانی با تجربه در زمینه های اختلالات بالینی، مشاوره قبل از ازدواج، زوج درمانی، اختلالات شخصیت و ….. به صورت انلاین و حضوری آماده کمک رسانی به شماست.

جام جهانی 2022، بهانه‌ای برای سفر به قطر

کلینیک انتخاب از ابتدای شروع درمان تا پایان دوران بهبودی کامل شما رو پشتیبانی میکند و در کنار شماست.

برای برقراری ارتباطی، می توانید به وبسایت کلینیک انتخاب مراجعه کنید یا با شماره تلفن های زیر تماس بگیرید

شماره تماس:
09021999201
09021999202

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا