اخبار دیگران

انواع بیماری های پوستی که با لیزر درمان می شود

درمان بیماری پوستی

وقتی صحبت از استفاده فناوری لیزر در مراقبت از پوست می شود، منظور آینده ای است که در زمان حال جاری است.

مفاهیمی که زمانی مختص داستان های علمی تخیلی بود، مراقبت از پوست را وارد عصر جدیدی کرده است. بسیاری از این نوآوری‌ها شامل استفاده از فناوری لیزر برای درمان بیماری‌های بی‌شماری است که از حذف توده‌های پیش سرطانی پوست تا کاهش چین و چروک را شامل می‌شود.

لیزرها و دستگاه‌های «نور پالسی شدید» (IPL) به طور فزاینده‌ای برای درمان افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی و یا اهداف معمولی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی و سالن‌های زیبایی استفاده می‌شوند.

اهداف معمولی برای چنین درمان‌هایی عبارتند از شرایطی که شامل رگ‌های خونی بیش از حد و واریس ، رنگدانه‌ها (مانند خالکوبی)، ضایعات التهابی (مانند پسوریازیس)، زخم‌ها، موهای زائد، تومورها و چین و چروک‌ها می‌شود.

این گستره وسیع و در حال گسترش، کاربردهایی را در مورد اثربخشی، ایمنی و مناسب بودن لیزر و درمان IPL ایجاد می کند. در اینجا ما به این موارد و دیگر مسائل کلیدی در استفاده از این تکنیک ها برای درمان بیماران پوستی و همچنین انواع بیماری های پوستی که با لیزر درمان می شوند، اشاره می کنیم.

 لیزر درمانی چیست؟

لیزر درمانی که به آن نور درمانی نیز گفته می شود، یک روش درمانی غیرتهاجمی است که از انرژی نور برای ترمیم و بازسازی سلول های پوست استفاده می کند. لیزر درمانی با استفاده از پرتوهای نوری کوتاه و هدفمند به نقاطی از پوست که می خواهید ترمیم شود تابیده می شود و لایه های آسیب دیده پوست را از بین برده و درمان می کند.

استایل (Style) چیست؟ انواع استایل و ویژگی های باورنکردنی آن ها

لیزر درمانی چه بیماری های پوستی را می تواند اصلاح کند؟

لیزر درمانی برای درمان بیماری ها و عارضه های متعدد پوستی مورد استفاده قرار می گیرد که می توان به مواردی از جمله:

  • آکنه روزاسه

اگر روزاسه دارید، ممکن است کاندیدای لیزر درمانی به عنوان روشی برای درمان روزاسه باشید. اگر ضخیم شدن پوست خود را تجربه کرده اید یا اگر سیاهرگ های قابل رویت ناشی از روزاسه خود دارید، ممکن است پزشک شما لیزر درمانی را به برنامه درمانی شما اضافه کند. لیزر درمانی می تواند ظاهر رگ های خونی قابل مشاهده شما را کاهش دهد و به رفع قرمزی کمک کند.

  • از بین بردن قرمزی

درمان های لیزری در کاهش مشکلاتی مانند خال های قرمز مادرزادی، شکستگی رگ های خونی و سایر نقاط قرمز روی پوست موثر هستند. در این درمان اکثر بیماران نیازی به استراحت ندارند، اما گاهی اوقات ممکن است تا چند روز پس از درمان مقداری کبودی وجود داشته باشد از این رو این درمان از جمله درمان هایی است که براحتی بدون هیچ عارضه ای قابل انجام است .

  • آکنه

می‌توانید از لایه‌برداری با لیزر برای برداشتن جای زخم آکنه و حذف سلول‌های قدیمی پوست استفاده کنید تا شاهد لایه‌های درخشان‌تری در پوست باشید. این روش همچنین لایه های پوست زیر سطح را گرم می کند تا تولید کلاژن را تحریک کند. همانطور که گفته شد، تولید کلاژن از ایجاد اسکار بیشتر در آکنه جلوگیری می کند.

·       ملاسما

ملاسما که به آن “ماسک بارداری” نیز گفته می شود، می تواند در زنان پس از بارداری رخ دهد. ملاسما یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد رنگدانه های بیش از حد در صورت می شود. مشخصه آن تغییر رنگ قهوه ای تیره است که می تواند در 50 درصد از زنان باردار روی پیشانی، گونه ها یا لب بالایی ظاهر شود. ملاسما یکی دیگر از عارضه های پوستی است که می توان آن را با لیزردرمانی با حداقل خطر و بدون وقفه درمان کرد.

·       پسوریازیس

لیزر درمانی را می توان برای درمان پسوریازیس با ارسال نور ماوراء بنفش به نواحی مورد نظر پوست تحت تاثیر قرار داد و بدون آسیب رساندن به پوست سالم برای درمان آن اقدام کرد. با برداشتن لایه های پوست آسیب دیده، می توان به درمان قطعی پسوریازیس بدون هیچگونه عارضه ای اقدام کرد.

·       درمان لکه های مادرزادی

برخی از لیزرها، مانند لیزرهای رنگی پالسی و نور درمانی شدید پالسی، به طور کاملا ایمن در نوزادان و کودکان برای درمان طیف وسیعی از مشکلات و بیماری هایی از جمله لکه سرخی تیره و خال های مادرزادی همانژیوم استفاده می شوند.

در اکثر موارد، درمان با نور شدید پالسی به حدود دو تا سه جلسه برای درمان این نوع بیماری نیاز دارد و سپس یک بار در سال باید با مراجعه به پزشک متخصص شرایط درمان کنترل شود تا نتایج مطلوب حفظ شود.

  • حذف و ازبین بردن موهای زائد و تاتو

لیزری که در ابتدا برای پاک کردن خالکوبی و تاتو ساخته شده بود، اکنون معمولاً برای حذف موهای زائد استفاده می شود، لیزر موهای زائد را می توان برای انواع پوست ها با رنگ های پوستی متفاوت انجام داد.

بسته به تعداد جلسه هایی که برای لیزر درمانی انجام می شود، تراکم موهای کمتر شده و درنهایت ازبین خواهند رفت.

لیزرهای حذف تاتو یا خالکوبی را می‌توان با شدت‌های متفاوت برای حداقل زمان استراحت با درمان‌های متعدد یا زمان استراحت بیشتر با درمان‌های کمتر استفاده کرد.

لازم بذکر است، امروزه علاوه بر این نکته که انواع بیماری های پوستی با لیزر درمان می شود، حذف تاتو و همچنین از بین بردن موهای زائد نواحی مختلف بدن براحتی و بدون هیچگونه عارضه ای قابل انجام است و میزان نتیجه دهی بسیار بالایی را به افراد ارائه داده است.

حکاکی لیزری فلزات چگونه است؟

از این رو لیزر درمانی توانسته است به بهترین و محبوب ترین درمان های رایج تبدیل شود.

  • درمان علائم پیری و کاهش چین و چروک:

درمان های لیزری و نور نیز برای کاهش علائم پیری زودرس پوست مانند چین و چروک و لکه های پیری مفید هستند.

درمان ضایعات پوستی با لیزرPDL  یکی از روش‌هایی است که سریع‌ترین رشد را در درمان‌های جوان‌سازی (ضدپیری) و عمل‌های زیبایی داشته، چرا که این روش نسبت به درمان‌های سنتی، نتایجی چشمگیر با حداقل عوارض را به دنبال‌ دارد.

کاهش اسکارها، از جمله اسکارهای ناشی از آکنه، سفت کردن پوست، کاهش لک، درمان رگهای عنکبوتی و واریس نیزاز دیگر بیماری های پوستی است که با لیزر درمان می شود.

  • لکه های پورت شراب

لکه پورت شراب یک خال مادرزادی است که به دلیل مشکل در نحوه تشکیل عروق خونی ایجاد می شود. باعث ایجاد تغییر رنگ صورتی، قرمز یا بنفش در پوست می شود. با رشد کودک، این لکه ها ممکن است تیره تر شود. لکه های پورت می توانند در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند و اندازه آنها متفاوت است. لکه های شراب پورت صورت ممکن است با یک اختلال سیستم عصبی به نام سندرم استورج وبر مرتبط باشد. لیزرهای رنگی پالسی معمولاً برای درمان این لکه ها استفاده می شوند. بزرگسالان ممکن است این روش را فقط با بی حسی موضعی به صورت سرپایی انجام دهند. این بدان معناست که آنها می توانند همان روز به خانه بروند. کودکان یا بزرگسالانی که دارای لکه های بزرگ پوره شراب هستند ممکن است تحت بیهوشی عمومی درمان شوند.

  • همانژیوم

همانژیوم یک نوع رایج خال مادرزادی است. آنها به دلیل تجمع غیر طبیعی عروق خونی ایجاد می شوند. همانژیوم ممکن است از نظر ظاهری متفاوت باشد. آنها ممکن است از تکه های برجسته قرمز تا نواحی بنفش عمیق تر متغیر باشند. همانژیوم معمولا در ماه های اول تولد کودک ظاهر می شود و در سال اول به سرعت رشد می کند. ممکن است در سن 5 سالگی کودک شروع به از بین رفتن کنند. حدود نیمی از همانژیوم ها تا سن 5 سالگی به خودی خود کوچکتر می شوند. همانژیوم ممکن است در لایه های بالایی پوست باشد. یا ممکن است عمق بیشتری در پوست داشته باشند.

اصلاح طرح لبخند با دکتر هومن عشقی دندانپزشک بازیگران

جراحی، تزریق در همانژیوم یا دارویی خوراکی به نام پروپرانولول ممکن است برای همانژیوم بزرگ یا در حال رشد استفاده شود. این درمان‌ها همچنین ممکن است برای همانژیوم‌هایی که به دلیل محل قرارگیری‌شان باعث ایجاد مشکل می‌شوند، استفاده شود. از این رو درمان با لیزر نیز از بهترین و موثرترین درمان ها برای این بیماری بشمار می رود.

  • لکه های قهوه ای رنگ

این بیماری ضایعات مایل به قهوه ای هستند که ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شوند. اما اغلب در صورت ظاهر می شوند. اندازه ضایعات متفاوت است. برخی از آنها می توانند بسیار بزرگ باشند و ممکن است به استفاده از لوازم آرایشی مرتبط باشد. از این رو یکی از بیماری های پوستی که با لیزر درمان می شود، لکه های قهوه ای رنگ هستند.

  • ضایعات پوستی

پزشک شما ممکن است یک درمان لیزری سطح پایین را برای ضایعات پوستی پیشنهاد دهد. در این حالت، لیزر درمانی باعث افزایش سلول های سالم برای درمان ضایعات پوستی شما می شود. این فرآیند همچنین با افزایش تولید کلاژن باعث بهبودی می‌شود که می‌تواند به جلوگیری از ایجاد اسکار نیز کمک کند.

  • تلانژکتازی ها

این رگ های خونی کوچک زیر سطح پوست هستند. آنها ممکن است قرمز، بنفش یا آبی باشند. آنها اغلب روی صورت، بالای سینه و گردن دیده می شوند. عروق مرتبط به نام وریدهای عنکبوتی را می توان در پاها یافت. این عارضه ی پوستی می تواند درصورت افزایش و گسترش یافتن این رگه های خونی ظاهری نامناسب را برای افراد ایجاد کند.

علل زیادی برای تلانژکتازی وجود دارد که شامل: وراثت، آسیب خورشید، بیماری کبد، بارداری، احساسات، هورمون ها، برخی داروها و روزاسه است. درمان این عروق ممکن است شامل لیزر یا اسکلروتراپی باشد. اسکلروتراپی روشی است که از یک سوزن کوچک برای تزریق دارو به رگ ها استفاده می کند. این باعث کوچک شدن آنها می شود. عروق جدید ممکن است در طول زندگی فرد به رشد خود ادامه دهند که یکی از درمان های درمان این بیماری لیزر درمانی است.

  • چین و چروک

لیزر درمانی برای کمک به رفع چین و چروک بسیار موثر است بگونه ای که این درمان را بعنوان یکی از پیشرفت های بزرگ در جراحی زیبایی می توان نام برد.

بهترین پروژکتور لیزری 1402 پرو استور

از این رو هنگامی که این درمان توسط یک جراح مجرب انجام می شود می تواند نتایج مفیدی را برای افراد بهمراه داشته باشد .

همچنین کاهش چین و چروک با لیزر، احتمال ایجاد اسکار، تورم و پوسته پوسته شدن را به میزان قابل توجه ای کاهش می دهد.

از این رو دیگر نگران وجود چین و چروک در صورت خود نباشید زیرا لیزر درمانی مدت هاست که توانسته است تداوم جوانی و زیبایی شما را تضمین کند.

  • زگیل

زگیل ها رشد غیر سرطانی پوست هستند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شوند. زگیل ها اغلب خود به خود از بین می روند. اما انواع مختلفی از درمان ها برای از بین بردن زگیل هایی که ماندگار هستند و می توانند سلامت فرد را بخطر بیاندازند، استفاده شده است که اگر بخواهیم به یک نمونه از این زگیل ها اشاره کرد، می توان از زگیل تناسلی نام برد.

از این رو اگر بخواهیم به درمانی قطعی برای انواع زگیل ها نام برد، لیزر درمانی می تواند بهترین درمان باشد.

 لیزر زگیل تناسلی و یا سایر زگیل ها و عارضه های پوستی بهترین راه رهایی از این بیماری است از این رو بهتر است که این درمان برای اثر بخشی بالا و همچنین رعایت اصول پزشکی و بهداشتی، توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

  • جای زخم

جای زخم ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود که شامل عفونت، جراحی، جراحات یا التهاب بافت هستند.

جای زخم روش طبیعی بدن برای التیام و جایگزینی پوست از دست رفته یا آسیب دیده است. جای زخم ممکن است در هر جایی از بدن ظاهر شود که برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. ازاین رو یکی از درمان های این بیماری لیزر درمانی است.

معرفی چند عمل زیبایی

از لیزر برای صاف کردن جای زخم، از بین بردن رنگ غیر طبیعی اسکاراستفاده می شود که می تواند بدون هیچگونه عمل زیبایی، زیبایی را برای افراد به ارمغان آورد.

  • پاک کردن خالکوبی

موارد زیادی به تعیین اینکه آیا جراحی لیزر در از بین بردن خالکوبی موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر کمک می کند که این موارد شامل:

  • سن
  • نوع پوست فرد
  • نوع خالکوبی
  • رنگ
  • اندازه و عمق تاتو

حذف کامل تاتو همیشه امکان پذیر نیست اما لیزر می تواند براحتی برای حذف تاتو و یا خالکوبی مورد استفاده قرار گیرد.

پاک کردن خالکوبی با لیزر بدون آسیب رساندن به پوست قابل انجام است که بر خلاف روش‌های قبلی پاک کردن خالکوبی، لیزر تمامی رنگدانه ها را بدون باقی ماندن جای رنگ و یا طرح تاتو ازبین می برد.

  • درمان قطعی هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی یک بیماری مزمن است که با التهاب مکرری مشخص می شود.

از این رو برای درمان این بیماری درمان های متعددی کشف شده است که اگر بخواهیم به یکی از آنها اشاره کنیم می توان از لیزر برای درمان قطعی هیدرادنیت چرکی یاد کرد.

لیزر و درمان های مبتنی بر نور به طور قابل چشمگیری برای درمان هیدرادنیت چرکی استفاده می شود.

حال که توانستیم بطور کامل به بررسی انواع بیماری های پوستی که با لیزر درمان می شود، بپردازیم بهتر است کمی از مراقبت ها و اقدامات قبل و بعد از لیزر صحبت کنیم تا افراد هنگامی که قصد لیزر درمانی می کنند، با اطمینان خاطر بتوانند دوره ی درمان خود را سپری کنند و درنهایت شاهد نتیجه ای موثر و ماندگار باشند.

بانک فایل پژوهشی معلمان | کامل ترین منبع اقدام پژوهی , طرح جابر و درس پژوهی

لیزر درمان پوستیقبل ازانجام لیزر بدانید

قبل از انجام هر نوع لیزر درمانی، بیماران باید با متخصص پوست خود مشورت کنند تا مطمئن شوند که درمان مناسب متناسب با نیازها و بیماری های پوستی خود را دریافت می کنند.

از این رو برای جلوگیری از هرگونه عارضه ای و برای دریافت نتایج موثر و ماندگاری، بیماران باید تمام محصولات مراقبت از پوست، داروها و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنند به پزشک خود اطلاع دهند، زیرا برخی از داروها می‌توانند پوست را نسبت به طول موج‌های نور لیزر حساس‌تر کنند.

همچنین لازم بذکر است، پس از انتخاب لیزر درمانی، از برنزه شدن خودداری کنید و با دوری از تابش مستقیم نور خورشید، پوشیدن لباس های محافظ در برابر آفتاب، و استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب با SPF بالا، از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

نتیجه حاصل از لیزر

درواقع می توان گفت نتایج یک روش لیزر تا حد زیادی به مهارت فردی که اپراتور دستگاه است، بستگی دارد. در حالی که درمان های  لیزری در محیط های مختلفی از جمله آرایشگاه ها و مراکز زیبایی که در محیط ‌های غیرپزشکی است انجام می گیرد، اما بهتر است که این درمان ها بخصوص زمانی که برای درمان بیماری های پوستی اقدام می شود، زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام گیرد تا اطمینان خاطر را برای بیماران عزیز فراهم کند.

وجود فوائد بسیار زیاد و نتایج موثری که برای لیزر درمانی وجود دارد باعث شده است تا سایر مراکز غیر پزشکی مانند آرایشگاه ها، مراکز زیبایی و خدمات پوستی، اقدام به لیزر درمانی بدون نظر پزشک متخصص کنند که این موضوع می تواند برای بیماران با ریسک زیاد همراه باشد.

لیست قیمت پارچه نسوز + بورس و نمایندگی نخ نسوز و فیبر استخوانی در ایران

از این رو پزشکان متعددی در این زمینه بصورت تخصصی فعالیت می کنند که ممکن است افراد و بیماران با آنها آشنایی نداشته باشند.

پزشکان می توانند با انجام تبلیغاتی از جمله وب سایت های اینترنتی و همچنین با دریافت خدماتی مانند سئو سایت پزشکان، به دیده شدن خود کمک کنند تا بیماران نیز بتوانند با آنها در ارتباط باشند.

اگر شما نیز بدنبال دریافت خدمات لیزر درمانی زیر نظر پزشک متخصص هستید، ما به شما دکتر مهرشاد رابط را پیشنهاد می کنیم که بدون هیچگونه نگرانی، سلامت و زیبایی ماندگار را به پوست خود هدیه دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا