اخبار دیگران

بهترین سالن‌های تئاتر تهران | در تهران، کجا تئاتر ببینیم؟

یکی از جذاب‌ترین و شیرین‌ترین تفریحاتی که همه انسان‌ها باید لذت یک‌بار تجربه آن را به خودشان هدیه کنند، تماشای تئاتر است. اگرچه که این هنر، هنوز هم در سبد فرهنگی و تفریحی خانواده‌های ایرانی، جایگاه محکمی ندارد؛ اما بدون شک هنوز هم تئاترهای جذابی در سالن‌های ایرانی، روی صحنه می‌روند.

در این مقاله قصد داریم به کمک شرکت خدمات گردشگری یوتراوز، سری به بهترین سالن‌های تئاتر تهران بزنیم و درباره آن‌ها با هم گفت‌وگو کنیم. اگر شما هم قصد سفر به تهران را دارید پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بلیط سفرتان، سری به سایت یوتراوز بزنید و با استفاده از سیستم خرید بلیط هواپیما یوتراوز، بلیط خودتان را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

بهترین سالن‌های تئاتر تهران

به‌عنوان مثال؛ برای خرید بلیط هواپیما از این سایت، اگر وارد صفحه خرید بلیط هواپیما مشهد تهران یوتراوز شدید، می‌توانید در قسمت بالایی صفحه، بهترین قیمت‌های هفته را ببینید و خریدتان را نهایی کنید. همچنین فیلترهای مختلف دیگری هم برای راحتی شما در این سایت، درنظر گرفته شده‌است.

پس اگر شما هم قصد دارید به تهران سفر کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت خالی پیدا کردید، حتما سری به هم سالن‌های تئاتر این شهر بزنید و از تماشای تعدادی از بهتری تئاترهای ایران، لذت ببرید. همچنین مطالعه مقاله‌های راهنمای سفر به تهران و معرفی جاهای دیدنی تهران، در سایت مجله گردشگری یوتراوز هم می‌تواند خالی از لطف نباشد.

حالا؛ بعد از تمام این مقدمه‌چینی‌ها برای آشنایی بیشتر با بهترین سالن‌های تئاتر تهران، با ما در این مقاله، همراه باشید.

بهترین سالن‌های تئاتر تهران

شهر تهران به دلیل برخورداری از امکانات و سالن‌های مجهزتر، همیشه میزبان بهترین نمایش‌های تئاتر بوده‌است. تا جایی‌که بسیاری از علاقه‌مندان به تئاتر، یا گروه‌های نمایشی مختلف از سراسر ایران، با خرید بلیط قطار فدک یوتراوز یا شرکت‌های دیگر، خودشان را به تهران می‌رسانند تا لذت تماشا یا اجرا در بهترین سالن‌‌های نمایش تئاتر در تهران را تجربه کنند.

بهترین‌ محصولات صنعتی در فروشگاه نیروترانس

در ادامه این مقاله، لیست بهترین سالن‌های تئاتر تهران را نوشته‌ایم. و قرار است هرکدام از آن‌ها را به‌صورت مختصر به شما معرفی کنیم.

مجموعه تئاتر شهر تهران

تئاتر شهر تهران، بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران به‌شمار می‌آید که در بافت مرکزی پایتخت قرارگرفته است. این مجموعه، در سال 1351 افتتاح شده‌ و در طول سال‌های فعالیتش، همواره میزبان جشنواره و نمایش‌های مختلفی بوده‌است.

در حال‌حاضر 5 سالن اجرای تئاتر و یک کتابخانه تخصصی هنر، در این مجموعه فعالیت می‌کنند که در مجموع، ظرفیت حضور بیش از 500 تماشاگر را به‌صورت همزمان دارد. این مجموعه، علاوه‌بر این‌که بهترین سالن تئاتر تهران به‌حساب می‌آید، یکی از جذاب‌ترین ساختمان‌های تئاتر، از نظر معماری هم هست.

آدرس: تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاتر شهر

پردیس تئاتر تهران

مجموعه پردیس تئاتر تهران یا تماشاخانه خاوران را می‌توانیم یکی از حرفه‌ای‌ترین و مجهزترین سالن‌های تئاتر ایران بدانیم. این مجموعه، با برخورداری از یک سالن اصلی با ظرفیت هزار نفر، 4 سالن کوچک با ظرفیت 150 نفر و یک سالن نمایش عروسکی با ظرفیت 120 نفر، سالانه میزبان گروه‌های نمایشی زیادی از سراسر کشور است.

پردیس تئاتر تهران، همچنین یک سالن بزرگ روباز، با ظرفیت هزار نفر دارد، که برای نمایش‌های مذهبی درنظر گرفته شده‌است. همچنین در این مجموعه، علاوه‌بر از سالن‌های نمایش، می‌توانید از کارگاه خیاطی، ساخت دکور، اتاق گریم وسالن‌های تمرین هم استفاده کنید.

پردیس تئاتر تهران

آدرس: اتوبان امام علی(ع) جنوب، خروجی شهید محلاتی شرق، خیابان شاه‌آبادی جنوبی، پایین‌تر از میدان مالک اشتر، مجموعه پردیس تئاتر تهران

سالن تئاتر ایران‌شهر

تماشاخانه ایران‌شهر تهران، یکی از سالن‌های تئاتر دولتی تهران است که در سال 1388 و در زمینی به مساحت 2500 مترمربع افتتاح شده‌ و درحال‌حاضر، یکی از قطب‌های صنعت نمایش در ایران شناخته می‌شود. این تماشاخانه دو سالن به نام‌های «استاد سمندریان» و «دکتر ناظرزاده کرمانی» دارد که در طول سال، تقریبا هرروز، گروه‌های نمایشی روی صحنه آن‌ها می‌روند.

سفر خارج از کشور بدون نیاز به اخذ ویزا!

مجموعه ایران‌شهر هم مثل تئاتر شهر، همواره یکی از بهترین گزینه‌ها برای برگزاری مراسم‌ها و جشنواره‌های مختلف نمایشی، به‌خصوص جشنواره تئاتر فجر، بوده‌است.

آدرس: خیابان ایران‌شهر، پارک هنرمندان، تماشاخانه ایران‌شهر

پردیس تئاتر شهرزاد

پردیس تئاتر شهرزاد، یکی از تازه تاسیس‌ترین سالن‌های تئاتر در تهران به‌شمار می‌آید. این مجموعه، فعالیت خودش را در سال 1396 آغاز کرده و درحال‌حاضر، یکی از مجهزترین سالن‌های خصوصی تئاتر تهران، شناخته می‌شود.

پپردیس تئاتر شهرزاد، سه سالن دارد که در مجموع می‌توانند از 700 نفر تماشاگر، میزبانی کنند. این مجموعه تئاتر اگرچه یکی از جوان‌ترین سالن‌های تئاتر ایران، محسوب می‌شود؛ اما در همین فرصت کوتاه، توانسته است به محلی برای پرورش استعدادهای نو تبدیل شود. همچنین جالب است بدانید که بزرگ‌ترین سالن بلک‌باکس (Black Box) خصوصی کشور، در این مجموعه قرارگرفته است.

آدرس: خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از سفارت ایتالیا، شماره 74

ایوان شمس

اگر ساکن تهران باشید، احتمالا تا الان نام سالن تئاتر ایوان شمس، به گوشتان خورده‌است. این سالن، توسط سازمان اجتماعی شهرداری تهران و در سال 1389، افتتاح شد و در حال‌حاضر، با برخورداری از سه سالن اجرای تئاتر، به نام‌های «آسمان»، «اشراق» و «آفتاب»، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مجموعه ایوان شمس، روی هم رفته، امکان پذیرش 475 نفر تماشاگر را، در سه سالن، دارد و می‌تواند میزبان برنامه‌های مختلفی مثل؛ اجرای تئاتر، کنسرت‌های موسیقی، مراسم‌های مذهبی، سمینارها و افتتاحیه فیلم‌های سینمایی باشد.

آدرس: بزرگراه شهید گمنام (جلال آل احمد)، تقاطع بزرگراه کردستان، مجموعه ایوان شمس

تماشاخانه و آمفی‌تئاتر سنگلج

این تماشاخانه، یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های آمفی‌تئاتر تهران به‌شمار می‌آید؛ که در سال 1344 افتتاح و در زمان خودش، به‌عنوان یکی از مجهزترین و بهترین سالن‌های تماشای تئاتر، شناخته می‌شده‌است.

خدمات آموزشگاه بازیگری و سینمایی

این بنا، پس از گذشت سال‌های متمادی، همچنان در ضلع جنوبی پارک شهر تهران، پابرجا مانده و هنوز هم ابهت روزهای اول را دارد. اگرچه که کم‌توجهی‌ها و بی‌مهری‌ها به این سالن تئاتر، همچنان ادامه دارد؛ اما هنوز هم روه‌های مختلفی، نمیش‌های خود را در این سالن، روی صحنه می‌برند.

جالب است بدانید که تماشاخانه و آمفی‌تئاتر سنگلج، در زمان افتتاح، در مقایسه با سایر سالن‌های تئاتر موجود در آن زمان، امکانات و قابلیت‌های فنی وکیفی بی‌نظیری مثل؛ سیستم صدا و آگوستیک، امکانات صحنه‌گردان، میله‌های بالا برنده، و تجهیزات نور عالی، بوده‌است.

آدرس: پایین‌تر از میدان حسن‌آباد، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، تماشاخانه سنگلج

تالار وحدت

تالار وحدت تهران، یکی از سالن‌های چندمنظوره‌ای است که در سال 1346 با هدف اجرای نمایش‌های باله، اپرا و کنسرت‌های موسیقی ایرانی و بین‌المللی ساخته شد. اما بعد از پیروزی انقلاب، این سالن، به‌عنوان یکی از سالن‌های اصلی برای اجراهای ارکستر سمفونیک ملی، مورد استفاده قرار گرفت.

تالار وحدت، یکی از میراث معماری و فرهنگی پیش از انقلاب است که در حال‌حاضر، با دو سالن به نام‌های «تالار وحدت» و «تالار رودکی» و با گنجایش پذیرش بیش از هزار نفر، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. و یکی از مراکز مهم برای اجرای هنرهای نمایشی و همین‌طور ارکستر سمفونیک تهران به‌شمار می‌آید.

آدرس: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، تالار وحدت

تالار وحدت

تالار مولوی

اگر می‌خواهید لذت تماشای تئاتر در یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های تئاتر تهران را تجربه کنید، سری به تالار مولوی بزنید. این سالن، در میان سالن‌های تئاتر ایران، شهرت بسیار زیادی دارد و از ابتدای فعالیتش، همواره شاهد اجرای بزرگ‌ترین و معروف‌ترین نمایش‌های تئاتر ایران و جهان بوده‌است.

معرفی بهترین سایت دانلود آهنگ با آرشیو کامل - موزیکس پوزیکس

همین پیشینه درخشان، تالار مولوی را در زمره معتبرترین تالارهای تئاتر دانشجویی ایران قرارداده است. این تماشاخانه، درحال‌حاضر، فعالیت خود را با دو سالن اصلی با ظرفیت 170 نفر و یک سالن کوچک با ظرفیت 60 نفر تماشاگر، ادامه می‌دهد.

حالب است بدانید که سالن بلک‌باکس تالار مولوی، یکی از بهترین سالن‌های بلک‌باکس ایران، به‌حساب می‌آید و قابلیت جابجایی تماشاگران را نیز دارد.

آدرس: خیابان انقلاب، ابتدای خیابان شانزده آذر، شماره 16، جنب کلینیک دانشگاه تهران، سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، تالار مولوی

مجموعه تئاتر فرهنگ‌سرای نیاوران

اولین چیزی که بعد از تماشای مجموعه تئاتر نیاوران، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، نمای سنتی وقدیمی این ساختمان، خواهد بود. این مجموعه، در سال 1356 افتتاح شده و دو سالن آمفی‌تئاتر دارد که در طول سال، میزبان اجرای گروه‌های مختلف نمایشی است.

سالن اصلی این مجموعه، با نام «خلیج فارس» و با ظرفیت 262 نفر، امکان اجرای نمایش‌های تئاتر، اکران فیلم، کنسرت‌های موسقی و همچنین برگزاری سمینارها و همایش‌ها را دارد. همچنین سالن دیگر این مجموعه هم با ظرفیت 109، محل مناسبی برای اجرای تئاتر، کلاس‌های آموزشی و همایش‌ها به شمار می‌آید.

ساختمان این مجموعه، از لحاط معماری هم دارای ارزش قابل‌توجهی است و  می‌تواند برای علاقه‌مندان به این حوزه، بسیار جذاب باشد.

آدرس: خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگ‌سرای نیاوران

کلام آخر

حالا که بهترین سالن‌های تئاتر تهران را شناختیم، بد نیست حواسمان را به چند نکته دیگر هم جمع کنیم، تا لذت بیشتری از تماشای تئاتر ببریم. بر همین اساس؛ اولین نکته‌ای که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، این است که بلیط تئائرهای تهران را می‌توانید از سایت تیوال، خریداری کرده و با خیال راحت، خودتان را به سالن نمایش برسانید.

حقایق جالب درباره اندونزی که نمی دانید

دومین نکته این است، هم‌زمانی ساعت‌های اجرای تئاتر و اوج ترافیک خیابان‌های تهران، ممکن است باعث بهم‌ریختن برنامه‌های شما شود. پس پیشنهاد می‌کنیم حتما برنامه‌ریزی دقیقی برای رسیدن به سالن نمایش داشته‌باشید تا چیزی از لذت تئاتر را از دست ندهید.

و در پایان، امیدواریم روزی برسد که هنر تئاتر، به‌عنوان یکی از انسانی‌ترین انواع هنر، جایگاه بهتری در میان سبد تفریحی و فرهنگی خانواده‌های ایرانی داشته‌باشد و با استقبال مخاطبان، جان تازه‌ای در کالبد این هنر پر قِدمَت، دمیده شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا