اخبار دیگران

تشخیص کم‌خونی با آزمایش MCV

آزمایش خون MCV اندازه متوسط گلبول‌های قرمز شما را مشخص می‌کند. سلول‌های شما برای رشد، تولید ‌مثل و سالم ‌ماندن به اکسیژن نیاز دارند و گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را از ریه‌ها به تمام سلول‌های بدن منتقل می‌کنند. اگر گلبول‌های قرمز خون شما خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد، می‌تواند نشانه کم‌خونی، کمبود ویتامین‌ها یا سایر بیماری‌ها باشد. برای آشنایی بیشتر با این آزمایش و تفسیر نتایج آن با ما همراه باشید.

تشخیص کم‌خونی با آزمایش MCV

MCV چیست و دلایل انجام آن

عبارت MCV چیست با پاسخ اندازه‌گیری حجم گلبول‌های قرمز خون در نظر گرفته می‌شود. یک پزشک معمولا آزمایش MCV را برای شمارش کامل اجزای تشکیل دهنده خون و تعیین اندازه آن‌ها تجویز می‌کند که بسیاری از اجزای خون از جمله گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را شامل می‌شود. اگر پزشک مشکوک به کم خونی باشد، از  این آزمایش برای تایید نوع کم‌خونی استفاده می‌کند. سطوح مختلف MCV نشان دهنده انواع خاصی از کم‌خونی است. در این مقاله قصد داریم با تفسیر نتایج  MCV آشنا شویم و در مورد عوامل ایجاد کم خونی و علائمی که نشان می‌دهد به این آزمایش نیاز داریم صحبت کنیم. پزشک معمولا زمانی آزمایش MCV را تجویز می‌کند که علائمی چون لب‌های خشک و ترک‌خورده، خستگی دائمی، کبودی یا خون‌ریزی بدن در اثر ضربات ناچیز، کاهش وزن غیرطبیعی، دست و پاهای سرد و رنگ پریدگی غیرمعمول به وجود آمده باشد. این علائم ممکن است نشان‌دهنده این باشد که اندازه گلبول‌های قرمز کوچکتر یا بزرگتر از حد معمول است. پس برای پاسخ به پرسش mcv در آزمایش خون چیست، بهترین پاسخ تعاریف بالا خواهد بود.

تاثیر آینه در فنگ‌شویی یا تاثیر قرص آسپرین در فنگ‌شویی

آزمایش خون MCV چگونه انجام می‌شود؟

برای تشخیص MCV در آزمایش خون نیز شبیه سایر آزمایش‌ها مقداری خون نمونه با سرنگ از سیاهرگ گرفته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. آزمایش خون خطرات کمی دارد. با این حال، همه افراد یکسان نیستند و گاهی اوقات خون گرفتن در برخی افراد ساده‌تر از دیگران است. عوارض جانبی آزمایش خون MCV ممکن است شامل مواردی چون کبودی، خون‌ریزی غیرمعمول و احساس سرگیجه باشد اما در صورتی که این کار توسط یک مرکز معتبر بهداشتی انجام شود مشکل جدی به وجود نمی‌آید.

آیا زنان باید آزمایش MCV بدهند؟

شایع‌ترین نوع کم‌خونی در سراسر جهان، کم‌خونی ناشی از فقر آهن است که ناشی از کمبود آهن در خون است. زنان به دلایل متعددی می‌توانند به این نوع از کم‌خونی مبتلا می‌شوند. زنان ۱۲ تا ۴۹ ساله تقریبا ماهی یک‌بار در طول دوره قاعدگی خون از دست می‌دهند که این موجب از دست رفتن مقداری از آهن موجود در خون می‌شود. خطر کم‌خونی در زنانی که دوره پریود طولانی مدت یا خون‌ریزی بسیار شدید دارند بیشتر است. برخی از زنان نیز آهن خود را بر اثر خون‌ریزی‌های داخل رحمی که گاهی اتفاق می‌افتد یا خون‌ریزی ناشی از استفاده وسایل پیشگیری از بارداری (IUD) از دست می‌دهند.

علاوه بر دوران قاعدگی، زنان در دوران بارداری نیز برای رشد مناسب نوزادشان به آهن اضافی نیاز دارند. در واقع، زنان باردار ۵۰ درصد بیش از حد معمول به آهن نیاز دارند (۲۷ میلی‌گرم در روز به جای ۱۸ میلی‌گرم معمول در روز). خانم‎‌ها در هنگام زایمان خون زیادی از دست خواهند داد. همواره بهتر است تا خانم‌های باردار یا افرادی که به تازگی زایمان کرده‌اند، برای اطلاع از کم خونی با پزشک خود مشورت کنند. مجموع این دلایل باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان به انجام آزمایش خون MCV نیاز داشته‌باشند. اگر احساس می‌کنید به انجام این آزمایش یا مشاوره در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با مجموعه هومکا تماس بگیرید.

خواص بادام زمینی چیست؟

mcv چیست

سطح نرمال MCV  در آزمایش خون چه مقدار است؟

میزان نرمال MCV معمولا بین ۸۰ تا ۱۰۰ فمتولیتر (FL) است. اما اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم سطح نرمال بر حسب سن و جنس اندکی متفاوت است که جزيیات آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

بزرگسال۱۲ تا ۱۸ سال۶ تا ۱۲ سال 
۹۰۸۸۸۶مردان
۹۰۹۰۸۶زنان

 

نتایج MCV ممکن است در آزمایشگاه‌ها متفاوت باشد، بنابراین اگر نتیجه آزمایش MCV شما کمی بالاتر یا پایین‌تر از این محدوده‌ها باشد نیازی به نگرانی نیست.

سطح پایین MCV

هنگامی که سطح MCV فردی کمتر از حد نرمال باشد، نشانه این است که او دچار کم خونی میکروسیتیک هستند. کم‌خونی میکروسیتیک نوعی کم‌خونی است که در آن گلبول‌های قرمز خون کوچکتر از حد معمول هستند. کمبود آهن باعث کم‌خونی میکروسیتیک می‌شود. یک فرد معمولا به دلیل یک بیماری زمینه‌ای چون تلاسمی یا عواملی مانند رژیم غذایی و داروها دچار کمبود آهن می‌شود.

تالاسمی نوعی بیماری است که در آن بدن به اندازه کافی هموگلوبین طبیعی تولید نمی‌کند. این یک بیماری ژنتیکی است که فرد از والدین خود به ارث می‌برد. تالاسمی می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. اگر فردی تالاسمی خفیف داشته باشد، ممکن است کم‌خونی خفیف داشته باشد یا هیچ علامت و نشانه ای ظاهر نشود.

علل شایع فقر آهن

کمبود آهن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که عمده‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • از دست دادن خون: زمانی که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ است یا از داروهایی مانند آسپرین استفاده می‌کند، ممکن است دچار خون‌ریزی دستگاه گوارش شود. افرادی که پریودهای سنگین دارند نیز ممکن است مقدار زیادی آهن را از طریق خون قاعدگی از دست بدهند.
  • رژیم غذایی: اگر فردی از رژیم غذایی گیاهی یا رژیم غذایی کم‌آهن استفاده می‌کند، ممکن است نیاز به مصرف مکمل‌های آهن یا تمرکز بر خوردن غذاهای غنی از آهن داشته باشد.
  • کاهش جذب آهن: برخی بیماری‌های ژنتیکی، جراحی کاهش وزن و بعضی عفونت‌های باکتریایی ممکن است جذب آهن را کاهش دهند.
  • بارداری: در دوران بارداری، افراد ممکن است نیاز به مکمل‌های آهن داشته باشند، زیرا بدن برای حمایت از رشد جنین به آهن بیشتری نیاز دارد.
بیوگرافی آشا محرابی بازیگر و همسرش + عکس و خانواده و پیج اینستاگرام

m.c.v و m.c.h در آزمایش خون

آیا آزمایش MCV نیاز به ناشتایی دارد؟

غذا، بیشتر نوشیدنی‌ها و ورزش‌های شدید می‌توانند منجر به نتایج نادرست آزمایش خون شوند. اگر آزمایش خون در شرایط صحیح انجام نشود، دوباره باید آن را تکرار کرد تا اعدادی که وضعیت واقعی سلامتی شما را نشان می‌دهند به دست آید. اگر دارویی خاصی مصرف می‌کنید، حتما قبل از آزمایش با پزشک خود مشورت کنید زیرا بعضی داروها می‌تواند باعث اختلال در نتایج آزمایش شود.

ناشتا بودن به این معنی است که معمولا ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش چیزی جز آب نخورید یا نیاشامید. همچنین در این چند ساعت نباید سیگار بکشید، آدامس نجوید (حتی بدون قند) یا ورزش نکنید. این موارد می‌توانند هضم شما را تسریع کنند و این ممکن است بر نتایج آزمایش شما تاثیر بگذارد.

چگونه بفهمیم به آزمایش MCV نیاز داریم؟

اگر اغلب خسته هستید و مدام احساس سرما می‌کنید، کاهش وزن غیرطبیعی داشته‌اید یا با کبودی مداوم بدن مواجه هستید، ممکن است دچار کم‌خونی باشید. افرادی که علائم کم‌خونی را تجربه می‌کنند باید با مراکز معتبر تماس بگیرند و در صورت نیاز به انجام  آزمایش MCV اقدام کنند.

هومکا و آزمایش MCV  در منزل

اگر احساس می‌کنید باید میزان MCV در آزمایش خون را بدانید، کافی است فقط با بخش آزمایش در منزل هومکا تماس بگیرید تا راحت و آسوده در منزل خود این آزمایش را انجام دهید. هومکا با تیم مجرب و حرفه‌ای آماده ارائه خدماتی آزمایشگاهی، درمانی و مراقبتی به شهروندان محترم در استان تهران، البزر و مشهد است. برای ثبت درخواست می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید و برای دیدن سایر خدمات به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir سربزنید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱  تماس بگیرید.

معرفی سایت کارماشین – مرکز فروش تجهیزات تعمیرگاهی

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا