اخبار بازیگراناخبار داغ بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران مردبیوگرافی بازیگران

ناگفته های زندگی امین تارخ بازیگر پیشکسوت و مدرس بازیگری و علت فوت

در این بخش بیوگرافی امین تارخ بازیگر معروف سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی امین تارخ از بازیگران مرد خوب و توانمند کشورمان که بیشتر او را با سریال اغما به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او با عکس های شخصی او و خانواده اش را میبینیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی امین تارخ آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

امین تارخ متولد چه سالی است؟

امین تارخ زاده 20 مرداد 1332 است و 69 سال سن دارد.

امین تارخ مجرد است یا متاهل؟

امین تارخ متاهل است و همسر او منصوره شادمنش نام دارد.

امین تارخ فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

امین تارخ از سال 1354 تاکنون فعالیت میکند.

تحصیلات امین تارخ چقدر است؟

امین تارخ لیسانس هنرهای نمایشی و فوق لیسانس مدیریت فرهنگی دارد.

خلاصه بیوگرافی امین تارخ

نام اصلیامین تارخ
تاریخ تولد20 مرداد 1332
محل تولدشیراز
محل زندگیتهران
تحصیلاتلیسانس هنرهای نمایشی و فوق لیسانس مدیریت فرهنگی
پیشهبازیگر، مدرس بازیگری
سالهای فعالیت1354 تاکنون
همسرمنصوره شادمنش
فرزندان۳ فرزند(نیما، مانی، نامی)
قد177 سانتی متر
درگذشت۲ مهر ۱۴۰۱ (۶۹ سال)
علت فوتسکته قلبی

بیوگرافی امین تارخ

بیوگرافی امین تارخ

روز دوم مهرماه با خبر فوت ناگهانی امین تارخ همراه بود، هنرمندی که همواره الگو و معلم مناسبی برای هنر و تفکر هنرمندان بعد خود است. استاد مسلم بازیگری در عرصه تئاتر سینما و تلویزیون که ستاره های زیادی را به عرصه هنر ایران معرفی کرده است. وی یکی از هنرمندان صاحب سبک در ایران است که توانسته در صدر برترین بازیگران ایرانی قرار گیرد.امین تارخ هنرمندی ارزشمند بود که هیچ خاطره‌ای جز بازی‌های فاخر، نظرات سنجیده و خاطرات خوش برای ما به یادگار نگذاشت.

بازی‌های امین تارخ در اکثر آثار ملی و فاخر ایران باعث می‌شود تا یاد او هیچ‌گاه از هنر این مرزوبوم فاصله نگیرد، همچنین کار با کارگردانان بزرگ ایرانی و البته معرفی بازیگران سرشناس به هنر ایران از دیگر مواردی است که این هنرمند فقید را به عنصری مهم در هنر انقلاب اسلامی تبدیل می‌کند.در ادامه بازیگرآنلاین را دنبال کنید تا نگاهی به بیوگرافی امین تارخ داشته باشیم.

معرفی سریال کره ای وکیل چوسان محصول 2023

در بیوگرافی امین تارخ امده است: وی متولد 20 مرداد 1332 در محلهٔ «سردوزک» شیراز ، بازیگر سینما و تلویزیون است

عکس کودکی امین تارخ
عکس کودکی امین تارخ

در بیوگرافی امین تارخ لازم به ذکر است: وی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای نمایشی در دانشگاه تهران و فوق لیسانس مدیریت فرهنگی می باشد که موسس اولین مدرسه بازیگری در ایران است

امین تارخ بازیگری صاحب سبک است و به عنوان هنرپیشه آزاد به فعالیت می‌پردازد. او نقش‌های مختلف و مهمی را در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و تئاتر ایفا کرده‌است. وی هم به عنوان هنرپیشه و هم به عنوان عضو هیئت داوری در جشنواره‌های ملی مختلف و همین‌طور به عنوان عضو هیئت مدیره خانه سینما حضوری فعال داشته‌است. او همچنین به عنوان میهمان به جشنواره‌های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شده‌است.

قد امین تارخ

در بیوگرافی امین تارخ جالب است بدانید قد او 177 سانتی متر است.

شروع با تئاتر مدرسه

در دوران دبیرستان یک روز به تماشای نمایشی در مدرسه نشستم که به قدری آن نمایش برایم جذاب آمد که ناخودآگاه حس کردم من هم جزوی از آن اثرم

از بچه های نمایش مدرسه خواستم که اگر از این به بعد برنامه ای دارند روی من هم حساب باز کنند ، خیلی زود من هم به این جمع اضافه شدم و توانستم به عنوان بهترین بازیگر تئاتر در استان هم انتخاب شوم

بیوگرافی خانواده امین تارخ

در بیوگرافی امین تارخ درباره ی خانواده اش امده است: بچه پنجم بودم و در محله قدیمی سدوزک شیراز به دنیا آمدم ، به گفته پدر و مادرم اصلا بازیگوش نبودم گویا دوران کودکی ام را با مظلومیت زیادی گذراندم

زندگی در زابل سیستان

در سال 1338 وقتی 6 سالم بود پدرم از شیراز به سیستان بلوچستان منتقل شد و فکر کنید در دهه 40 آنجا چه وضعیتی داشت ، اطرافمان پر از عقرب و شپش بود.

زندگینامه افسانه پاکرو و ماجرای حضورش در یک فیلم ترکیه ای

به هر حال سه سال زندگی را در زابل و خاش تحمل کردیم و بعد از آن به شیراز برگشتیم.

اقوام هنرمند امین تارخ

  • پری امیرحمزه (مادر زن) – بازیگر
  • منصوره شادمنش (همسر) – بازیگر
  • مسعود کرامتی (باجناق) – کارگردان – بازیگر
  • فرخنده شادمنش (خواهر زن) – بازیگر
  • مهدی تارخ (برادر) – بازیگر
  • نیما تارخ (فرزند) – کارگردان
  • مانی تارخ (فرزند) – کارگردان
  • نامی تارخ (فرزند) – موسیقی
پری امیرحمزه مادر زن امین تارخ
پری امیرحمزه مادر زن امین تارخ
امین تارخ و باجناقش مسعود کرامتی
امین تارخ و باجناقش مسعود کرامتی

ازدواج و وضعیت تاهل امین تارخ

بیشترین جستجوها در بیوگرافی امین تارخ درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

امین تارخ سال 1356 وقتی 24 ساله بود با همکار بازیگرش منصوره شادمنش در تئاتر و دانشگاه آشنا و در نهایت باهم ازدواج کردند

امین تارخ و همسرش
امین تارخ و همسرش

ثمره این زندگی هنری سه فرزند پسر بنام های نیما ، مانی و نامی است و مادرزنش خانم پری امیر حمزه نیز از بازیگران باسابقه می باشد

امین تارخ و نوه اش مانیسا
امین تارخ و نوه اش مانیسا

فرزندان هنرمند

دو فرزند اولش بنام نیما و مانی به بازیگری علاقه مند بودند و فعالیت هایی پدر را ادامه دادند اما پس از مدتی به سمت کارگردانی کشیده شدند اما آنرا هم ول کردند.

پسر کوچکش نامی به موسیقی علاقه دارد و در این حوزه از گیتاریست های موفقی است.

امین تارخ و پسرانش
امین تارخ و پسرانش
امین تارخ و پسرانش
امین تارخ و پسرانش

علایق و حقایقی درباره امین تارخ

در ادامه بیوگرافی امین تارخ مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

موسس اولین مدرسه 

بعد از فعالیت های متعدد امین تارخ در هنر ایران زمین، وی به تربیت نسل بعدی سینمای انقلاب روی آورد و در سال ۱۳۷۳، اولین مدرسه بازیگری را به نام کارگاه آزاد بازیگری در تهران تأسیس کرد، اتفاقی که حضور تارخ در سینمای ایران را حتی بعد از فوت ناگهانی‌اش ادامه خواهد داد.

تعداد زیادی از هنرمندان فعلی و سوپراستار‌های سینمایی آموزش‌دیده امین تارخ هستند، هنرمندانی که امیدواریم جدای از هنر بازیگری منش شخصی این هنرمند فقید را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند.منشی که همواره توسط امین تارخ با جمله «گر برای کسب نام؛ شهرت و ثروت به هنر بازیگری روی آورده‌اید از همین دری که آمدید خارج شوید. جسم انسان فانی است؛ اما تفکر و نامش می‌تواند ابدی باشد» در کلاس بازیگری مطرح می‌شد.

ناگفته هایی از زندگی لیلا حاتمی و ماجرای عاشقی او تا دردسرهای سیاسی اش

تعدادی از فارغ‌التحصیلان کارگاه آزاد بازیگری تا سال ۱۳۸۷، جوایز هنرپیشهٔ برتر در رویدادهای مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.دانش‌آموختگانی مانند: حبیب رضایی، مهتاب کرامتی، ترانه علیدوستی، شهاب کسرایی، پوریا پورسرخ، مریم بوبانی، بیتا بادران، غزل صارمی، مجید مشیری، رامین راستاد، مهدی امینی‌خواه، شبنم مقدمی، شهرام قائدی، بیتا سحرخیز، شهناز شهبازی، مینا احمدوند، پاشا رستمی، فرانک حیدریان و مجید واشقانی از این مؤسسه وارد عرصه بازیگری شده‌اند. این مؤسسه در سال ۱۳۷۹ اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین‌المللی آموزش بازیگری کرد و امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیای جنوبی دعوت شد. او دو سال نیز به عنوان مدرس در این دانشگاه تدریس کرده‌است.

طعم شهرت

شهرت اتفاق خوشایندی است اما مانند هر چیز دیگری در این دنیا این شما هستید که چطور از آن استفاده می کنید یا چطور با آن و حواشی اش کنار می آیید

من به نوعی خیلی زود از همان دوران دانشجویی با نمایش ایاگو که بسیار از آن استقبال شد و حتی بازی در مطبوعات مورد توجه قرار گفت شروع شد

جایزه هنرمند ملی

امین تارخ از سال 1376 بعنوان یکی از چهره های احیا کننده تئاتر ایران شناخته شد و در هجدهمین جشنواره تئاتر و فیلم فجر از اعضای هیت داوران بود

ایشان در سال 1378 وقتی 46 ساله بود موفق به دریافت لوح افتخار هنرمند ملی شد

راه خوشبختی

بنظرم می شود با کنترل خشم ، مقابله با هوس های زودگذر ، عبور از تنبلی و سستی ، دیدن داشته هایم و شاکر بودن به آرامش و خوشبختی دست پیدا کرد

باور کنید حرف هایم شعار نیستند این ها واقعیت های زندگی هستند که متاسفانه به حاشیه رفته اند

ماجرای پشیمانی چکامه چمن ماه از حضور در شبکه جم چه بود؟

چهره ی برتر احیای تئاتر

تارخ از سال ۱۳۷۶ به عنوان یکی از چهره‌های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او در هجدهمین جشنوارهٔ تئاتر و فیلم فجر هم به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران و هم به عنوان یکی از کارگردان‌های هنری حضور یافت

امین تارخ در جوانی
امین تارخ در جوانی

دوری امین تارخ از تلویزیون

امین تارخ که در سریال‌هایی چون «معصومیت از دست رفته»، «جراحت» و «اغماء» ایفای نقش کرده است، درباره علت دوری‌ طولانی‌مدت از تلویزیون، اظهار کرد: در این سال‌ها پیشنهادهای بسیاری برای بازی در تلویزیون شده است اما بنده در شرایطی هستم که قرار نیست اشتباهات غیرقابل برگشت مرتکب شوم؛ بنابراین همکاری‌ ام را با تلویزیون کم کردم و مثلا از ۲۰ پیشنهاد، یک پیشنهاد را انتخاب کردم.

تلویزیون کارهای رمضان را جدی‌ تر می‌گیرد

این بازیگر درباره حضور پررنگ در سریال‌های رمضانی، توضیح داد: من کارم بازیگری است چه ایام رمضان باشد، چه عید و چه مناسبت‌های دیگر. حال اگر به شکل تصادفی چندین کار رمضانی داشته‌ام به این دلیل بوده است که تلویزیون کارهای ماه رمضان را جدی‌تر می‌گیرد. تلویزیون اصولا در این مناسبت بودجه بیشتری قائل می‌شود و سوژه‌های قابل طرح را انتخاب می‌کند و اصولا ریسک بیشتری می‌کند.

به عنوان مثال در سریال «اغماء» خیلی بحث بود که اساسا قضیه شیطان و ابلیس مطرح شود و بالاخره این ریسک را کردند و مطرح کردند و در ماه مبارک می‌توانستند این کار را بکنند و یا کار «جراحت» که یک فردی فرد دیگر را دوست دارد و پیش از محرمیت با مشکلاتی مواجه می‌شوند که این مساله مطرح شد و هیچ اتفاق بدی هم نیفتاد.

رابطه دوطرفه تارخ و سینمای بعد از انقلاب

فارغ از تمامی این نکات امین تارخ که شروع مسیر درخشانش در سینمای بعد از انقلاب بوده و در این فضا به قله هنر متعهد رسیده و البته نقش بسیاری در اعتلای این فضا دارد؛ می‌شود گفت امین تارخ و هنر بعد از انقلاب -از سینما گرفته تا تلویزیون- دِینی دوطرفه بر گردن یکدیگر دارند، هم تارخ در فضای بالنده هنر پویای بعد از انقلاب رشد کرده و هم سینما بعد از انقلاب با درخشش این هنرمند متعهد مسیر ترقی را پیموده است.

رازهای خودکشی مریلین مونرو به همراه یادداشت های او

مهاجرت به تهران و شروع فعالیت هنری امین تارخ

سال 1351 در 19 سالگی بعد از قبولی در دانشگاه راهی تهران شد. شروع کار تارخ مانند بسیاری از هنرمندان موفق هنرنمایشی از تئاتر است، مطابق با اطلاعات موجود، نمایش لورنزاچیو در سال ۱۳۵2 اولین عصر نمایشی وی بر صحنه تئاتر و نقطه شروع زندگی هنری امین تارخ است؛ بعدازاین نمایش آثار دیگری از امین تارخ بر صحنه تئاتر به چشم می‌خورد اما شاید تله‌تئاتر «ارثیه ایرانی» نوشته اکبر رادی نقطه عطفی در کارنامه هنری تارخ باشد، تله‌تئاتری که سال ۱۳۵۶ از تلویزیون ملی ایران پخش شد و تارخ را به جامعه هنری ایران معرفی کرد.

بعد از انقلاب

 حضور در نمایش «مرگ یزدگرد» در سال 1385 مقدمه‌ای بر اولین حضور سینمایی تارخ بود، اولین حضور وی در پرده نقره‌ای همراه بود، «مرگ یزدگرد» شروع داستان امین تارخ و سینما در سال ۱۳۶۰ بود.

او در فیلم مرگ یزدگرد در کنار بازیگرانی همچون سوسن تسلیمی ، علیرضا خمسه و بابک بیات به ایفای نقش پرداخت.

امین تارخ در فیلم مرگ یزدگرد
امین تارخ در فیلم مرگ یزدگرد

تأثیر امین تارخ بر سریال سازی ایران نیز غیر قالب انکار است، دو سریال مهم و البته درخشان آن روزهای ایران یعنی سربداران و ابوعلی سینا با نقش‌آفرینی وی در قامت نقش اول هر دو سریال همراه بود.

محمدعلی نجفی کارگردان سریال «سربداران» در رابطه با فرآیند انتخاب امین تارخ به‌عنوان بازیگر نقش شیخ حسن در مصاحبه‌ای گفت: خیلی‌ها را برای این نقش تست کردیم، حتی آقای نصیریان بیژن امکانیان را معرفی کرد، آقای رهگذر امین تارخ را برای نقش محمد بیک دعوت کرد، ما و آقای تارخ در اتاقی آقای عالمی رو به ر وی هم نشسته بودیم، اتفاقی بیرون از اتاق افتاد، تارخ برگشت و بیرون از پنجره را نگاه کرد، به امین تارخ گفتم بروید به شما خبر می‌دهم؛ بعدازاین اتفاق وی را با توجه به ویژگی‌هایی که دیدم به‌عنوان نقش شیخ حسن انتخاب کردیم.

پخش فصل پنجم «نون‌ خ» برای نوروز و رمضان 1403

 داستان این سریال تاریخی به زمان تسلط مغولان بر خراسان بازمی‌گردد که گروهی با نام «سربداران» با رهبری شیخ حسن جوری در سبزوار علیه حکومت مغول قیام می‌کنند.

علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، سوسن تسلیمی، فیروز بهجت‌محمدی، جمشید لایق، افسانه بایگان، محمد ابهری، عنایت‌الله بخشی، عطاءالله زاهد، جهانگیر صمیمی‌فرد، سعید اویسی، فتحعلی اویسی،حسین محجوب، اسماعیل محرابی، محمدعلی ساربان، بهروز بقایی، علی‌رضا شجاع‌نوری، چنگیز وثوقی، آتش تقی‌پور، مینو ابریشمی، رضا کرم‌رضایی، شهرزاد کمالی، هاشم ارکان، حسین محب‌اهری و حسین خانی‌بیک از دیگر بازیگران این سریال بودند که نخستین پروژه‌ی سنگین تلویزیون پس از انقلاب محسوب می‌شود.

شهرت امین تارخ

امین تارخ در سال 1363 با بازی در مجموعه تلویزیونی بوعلی سینا به نویسندگی و تدوین و کارگردانی مرحوم کیهان رهگذار به ایفای نقش پرداخت و به شهرت رسید.

حضور امین تارخ در سریال «ابوعلی سینا» همواره محل الهامی برای بازیگرانی است که  قصد ایفای نقش در اثری پرتره با محوریت بیوگرافی یکی از بزرگان رادارند.

داستان از کودکی ابن‌سینا آغاز می‌ شود و فصول مختلف زندگی او را به‌تصویر می‌کشد. این سریال نخستین بار از شبکه دو سیما پخش شد. فیروز بهجت‌محمدی، محمد ابهری، سعید اویسی، اسماعیل محرابی، محسن سهرابی، چنگیز وثوقی، عنایت بخشی، جمشید لایق، عزت‌الله مقبلی، عطاءالله زاهد، حسین محب‌اهری و سرور نجات‌اللهی از دیگر بازیگران این سریال بودند.

امین تارخ در نقش ابن سینا در سریال بوعلی سینا
امین تارخ در نقش ابن سینا در سریال بوعلی سینا

پس از بازی در فیلمهای مرگ یزدگرد و سربداران و بوعلی سینا در سال 1365 در فیلم سینمایی چمدان با پروانه معصومی و خواهر خانمش فرخنده شادمنش همبازی شد.

امین تارخ در فیلم چمدان
امین تارخ در فیلم چمدان

دیگر حضور درخشان امین تارخ در فیلم «دلشدگان» بود،‌ اثری که علی حاتمی کارگردان آن در رابطه با نقش تارخ در این فیلم این‌گونه می‌گوید: «هیچ‌کس به‌جز امین تارخ نمی‌توانست شیدایی «جلال‌الدین» جوانی پدر در فیلم مادر و شوریدگی و دلباختگی «طاهر» خواننده گروه موسیقی فیلم دل‌شدگان را ایفا کند. پیش از آغاز نگارش فیلم‌نامه این دو اثر؛ تمامی خصوصیت‌های شخصیت‌ها را که از صفات بارز در هنر بازیگری امین تارخ بود را انتخاب کردم و این دو کاراکتر را برای او به رشته تحریر درآوردم.»

ترلان پروانه با چهره جدیدش غوغا کرد

امین تارخ که پیش‌تر در فیلم ماندگار «مادر» (۱۳۶۸) با زنده‌یاد علی حاتمی همکاری کرده بود، این بار در نقش اصلی فیلم او بازی کرد. تارخ در «دلشدگان» در نقش یک خواننده‌ی قاجاری بازی می‌کند که با یک گروه موسیقی برای پر کردن صفحه به فرنگ سفر می‌کنند.

موسیقی فیلم را حسین علیزاده ساخت و استاد محمدرضا شجریان آوازها و تصانیف فیلم را خواند، اما به تارخ اجازه‌ی لب زدن روی صدای استاد داده نشد و از این‌رو هیچ‌کدام از نماهای آوازخوانی تارخ بسته فیلم‌برداری نشد.

اکبر عبدی، جلال مقدم، فرامرز صدیقی، سعید پورصمیمی، حمید جبلی، محمدعلی کشاورز، فتحعلی اویسی، رقیه چهره‌آزاد، جمشید هاشم‌پور، شهلا ریاحی، لیلا حاتمی، توران مهرزاد، علی‌اصغر گرمسیری، منصور والامقام و سرور نجات‌اللهی دیگر بازیگران این واپسین فیلم علی حاتمی بودند.

امین تارخ در سریال دلشدگان
امین تارخ در سریال دلشدگان
امین تارخ در فیلم مادر
امین تارخ در فیلم مادر

بعد از تمامی این تصاویر درخشان از قاب تلویزیون سینمای ایران بار دیگر با خلیل سهرابی فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» و یا ضدقهرمان درخشان فیلم «سرب» مسعود کیمیایی بانام دانیال شاهد حضور امین تارخ بود. حضوری که از همان روزها تا اواخر دهه نود در سینما ادامه داشت.

امین تارخ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»
امین تارخ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»
سریال تلویزیونی اغما یکی از سریال های به یادماندنی بود که امین تارخ در آن در نقش دکتر پژوهان به ایفای نقش پرداخت و یکی از بازی های خوب خود را به اجرا گذاشت. این سریال به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی رضا جودی که از شبکه اول سیما در ماه رمضان 1387 پخش شد. این سریال در نظر سنجی سایت صدا و سیما به عنوان محبوب ترین سریال تلوزیونی ماه رمضان 86 شناخته شد.
داستان دکتر طه پژوهان با بازی امین تارخ را دنبال می کند که یک پزشک فوق متخصص جراحی مغز و اعصاب است. او به دلیل جراحیهای موفقیت آمیزش بروی رزمندگان در جبهه ها به پنجه طلایی مشهور است. او اکنون به دلیل بیماری حاد همسرش مولود (شیرین بینا) بر سر دو راهی قرار دارد از طرفی عرف پزشکی مانع جراحی همسرش توسط اوست ولی مولود اصرار دارد که فقط توسط پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آنها پری (نفیسه روشن) مخالف این عمل جراحی توسط پدر است…
امین تارخ در سریال اغما
امین تارخ در سریال اغما
امین تارخ و حامد کمیلی در سریال اغما
امین تارخ و حامد کمیلی در سریال اغما

جدیدترین نقش او سریال آقازاده و خسوف است.

ایرانیان برنده و نامزد جایزه اسکار + فیلم های ایرانی نامزد اسکار
امین تارخ در آقازاده
امین تارخ در آقازاده
امین تارخ در خسوف
امین تارخ در خسوف

در پایان باید امین تارخ را تفکری ماندگار میان هنرمندان دانست، هنرمندی که نقشی مهم در آثار فاخر ایرانی داشته و باوجود موفقیت‌های بسیار در عرصه بازیگری هیچ‌گاه خود را جدای از مردم ندانست.

امین تارخ نمادی موفق و مهم از هنر والای بعد از انقلاب اسلامی است، بازیگری با بازی در سریال‌هایی چون «اغما» همراه سفره‌های افطار ماه رمضان بود و بازی در سریال «آقازاده»(تارخ در این سریال نقش کاراکتری با رویکردی معنوی و دینی داشت که به شکلی شاید بتوان آن را روح انقلاب اسلامی دانست، روحی که دهه به دهه با تغییر دولت‌ها و گفتمان‌ها هیچ گاه از معنویت و عقلانیت دور نمانده، هرچند در سال‌هایی به حاشیه رانده شده یا خودآگاهانه از اقتدار و در مرکز بودن کنار گرفته است) آخرین تصاویر به‌یادماندنی او مقابل دوربین است.

جدای از آثار هنری امین تارخ، مرام، رفتار و اندیشه اوست که نامش را در تاریخ هنر ایران درخشان خواهد کرد، تفکری که امروزه تبدیل به دری نایاب شده است.

درگذشت امین تارخ

تارخ در ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در بیمارستانی در تهران بستری شد و در ۲ مهر درگذشت. دلیل مرگ او سکته قلبی اعلام شد.

درگذشت امین تارخ

هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ

هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ هنرمندان در مراسم یادبود امین تارخ

لیست آثار هنری امین تارخ

در ادامه بیوگرافی امین تارخ بازیگر جراحت باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

سینما

سال تولیدنام فیلمکارگرداننقش
۱۳۶۰مرگ یزدگردبهرام بیضایی
۱۳۶۳سربدارانمحمدعلی نجفی
۱۳۶۵چمدانجلال مقدم
۱۳۶۶پرنده کوچک خوشبختیپوران درخشندهآقای سهرابی
۱۳۶۶پاییزانرسول صدرعاملی
۱۳۶۷سربمسعود کیمیاییدانیال
۱۳۶۸مادرعلی حاتمیجلال الدین. جوانی پدر
جستجوگرمحمد متوسلانی
۱۳۷۰شقایقمجید قاری‌زادهاحمد
دلشدگانعلی حاتمیطاهر
۱۳۷۱مجسمهابراهیم وحیدزادهبهرام شیرازی
ساراداریوش مهرجوییحسام
۱۳۷۲آنها هیچ‌کس را دوست ندارندجعفر سیمایی
۱۳۷۳آرزوی بزرگخسرو شجاعینویسنده
۱۳۷۴ماه و خورشیدمحمدحسین حقیقی
شیخ مفیدفریبرز صالح و سیروس مقدم
توطئهعلی قوی‌تن
۱۳۷۶هفت سنگعبدالرضا نواب صفوی
قاعده بازی
ساغرسیروس الوند
۱۳۷۷عشق + ۲رضا کریمی
۱۳۸۳رازهامحمدرضا اعلامیپیام صادقی
۱۳۸۴پرونده هاواناعلیرضا رئیسیانمحسن پژمان
پابرهنه در بهشتبهرام توکلی
۱۳۸۵ساعت ۲۵مسعود آب‌پرور
رئیسمسعود کیمیاییسرهنگ رضا
۱۳۸۸زمهریرعلی روئین‌تن
باغ قرمزامیر سماواتی
۱۳۹۵پشت دیوار سکوتمسعود جعفری جوزانیپدر ستاره
بن‌بست وثوقحمید کاویانی
امین تارخ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»
امین تارخ در فیلم «پرنده کوچک خوشبختی»
امین تارخ در فیلم پاییزان
امین تارخ در فیلم پاییزان
امین تارخ و رضا فیاضی در فیلم مجسمه
امین تارخ و رضا فیاضی در فیلم مجسمه
امین تارخ در فیلم باغ قرمز
امین تارخ در فیلم باغ قرمز
امین تارخ در فیلم سرب
امین تارخ در فیلم سرب
امین تارخ در فیلم سارا
امین تارخ در فیلم سارا
به عنوان تهیه‌کننده
  • ۱۳۷۹ – نوبت دوم
  • ۱۳۸۱ – کودکانه
ماجرای کشف حجاب سحر قریشی در ترکیه چه بود؟

مجموعه تلویزیونی

سالعنوان مجموعهسمتکارگردانتوضیحات
۱۴۰۰خسوفبازیگرمازیار میریشبکه نمایش خانگی
۱۳۹۹آقازادهبازیگربهرنگ توفیقیشبکه نمایش خانگی
۱۳۹۷رهایم نکنبازیگرمحمدمهدی عسگرپوررمضان ۱۳۹۷ شبکه ۳
۱۳۹۶سایه‌بانبازیگرجمشید محمودیزمستان ۱۳۹۶ شبکه ۲
۱۳۹۳گاهی به پشت سر نگاه کنبازیگرمازیار میریرمضان ۱۳۹۴ شبکه ۲
۱۳۸۹جراحتبازیگرمحمدمهدی عسگرپورشبکهٔ ۳
۱۳۸۸خسته‌دلانبازیگرسیروس الوندشبکه یک
۱۳۸۷–۱۳۹۳راه شیریبازیگرسامان مقدم

عبدالحسن برزیده

مونا زندی حقیقی

شبکه دو
۱۳۸۶اغمابازیگرسیروس مقدمشبکه اول رمضان ۱۳۸۶
۱۳۸۲معصومیت از دست رفتهبازیگرداود میرباقری۱۳۸۲ شبکه سوم
۱۳۸۱سفر سبزبازیگرمحمدحسین لطیفی۱۳۸۱ شبکه ۳
۱۳۸۰باران عشقبازیگراحمد امینی

فریدون حسن‌پور

شبکه تهران
۱۳۷۷–۱۳۷۶هفت‌سنگبازیگرسیدعبدالرضا نواب‌صفویشبکه ۲
۱۳۷۳شیخ مفیدبازیگرسیروس مقدم

فریبرز صالح

شبکه ۲
۱۳۷۲–۱۳۷۱آپارتمانبازیگراصغر هاشمیشبکه ۱
۱۳۷۱محکمه عدالتبازیگرحسن هدایتشبکه ۱
۱۳۶۴بوعلی سینابازیگرکیهان رهگذارشبکه ۲
۱۳۶۲–۱۳۶۰سربدارانبازیگرمحمدعلی نجفیشبکه ۱
۱۳۵۶ارثیه ایرانیبازیگرمحمود محمد یوسفتلویزیون ملی ایران
۱۳۵۵تله‌تئاتر «لازارتی، ببر گراز دندان»بازیگر
۱۳۵۵–۱۳۵۴شهر من، شیرازبازیگرشاهرخ ذوالریاستینتلویزیون ملی ایران
سارا خوئینی ها و امین تارخ در سریال معصومیت از دست رفته
سارا خوئینی ها و امین تارخ در سریال معصومیت از دست رفته
امین تارخ در جراحت
امین تارخ در جراحت
امین تارخ و بهاره کیان افشار در گاهی به پشت سر نگاه کن
امین تارخ و بهاره کیان افشار در گاهی به پشت سر نگاه کن

برنامه‌های تلویزیونی

  • گپ
  • خندوانه
  • دورهمی

تئاتر

  • ۱۳۵۲ – لورنزاچیو
  • ۱۳۵۲ – هنری چهارم
  • ۱۳۵۴ – اتللو
  • ۱۳۵۵ – لازارتی
  • ۱۳۵۵ – زن نیک سچوان
  • ۱۳۵۸ – مرگ یزدگرد
  • ۱۳۵۸ – بکت
  • ۱۳۷۲ – تنبورنواز
  • ۱۳۷۶ – شاعر

دکلمه و موسیقی

  • آلبوم عاشورایی «خورشید»
  • آلبوم عاشورایی «سلام اولسون»
  • آلبوم «صورتگر»

جوایز و افتخارات امین تارخ

جوایز و انتخاب‌ها

  • جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم جاده ابریشم Silk Road (ایرلند) برای فیلم سینمایی «بن‌بست وثوق» به کارگردانی حمید کاویانی ۱۳۹۷
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (پرونده هاوانا)
  • لوح تقدیر بازیگر نقش اول مرد مجله گزارش فیلم (مجسمه) – سال ۱۳۷۲
  • دوره ۱۵ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۵
  • دوره ۲۴ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۴
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ماه و خورشید)
  • برنده تندیس شبکه سوم سیما بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)
  • برنده تندیس حافظ مجله دنیای تصویر بهترین بازیگر نقش اول مرد (معصومیت از دست رفته)
  • برنده تندیس جشنواره عاشورائیان بهترین بازیگر نقش اول (معصومیت از دست رفته)
  • لوح افتخار به عنوان «هنرمند ملی» – سال ۱۳۸۷

صفحه اینستاگرام امین تارخ

امین تارخ ، از سلبریتی های فعال در اینستاگرام بوده و ظرف چند سال اخیر 168 پست به اشتراک گذاشته که بررسی اینستاگرامش، در واقع مروری است بر بیوگرافی امین تارخ و فعالیت هنری ایشان در عرصه سینما و تلویزیون. لذا برای آشنایی با سبک زندگی دیجیتالی امین تارخ و پشت صحنه فیلم ها و سریال هایی که ایشان در آن نقش آفرینی کرده است و بیوگرافی امین تارخ ، به اینستاگرامش مراجعه کنید. آدرس اینستاگرام امین تارخ @tarokh.amin میباشد و بیش از 94 هزار دنبال کننده دارد.

صفحه اینستاگرام امین تارخ

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا