اخبار دیگران

آهنگ فیلم و سریال چه اهمیتی در موفقیت آثار هنری دارد؟

اگر دقت کرده باشید، در چند سال اخیر نقش موسیقی فیلم در میزان اقبال مخاطبین بسیار بالا رفته است. دیگر بازیگر خوشتیپ، نویسنده خلاق و کارگردان متفکر برای ساخت فیلمی جذاب کافی نیست. آهنگ فیلم و سریال از عوامل مهم هر اثر هنری نمایشی به شمار می‌رود. در ادامه از اهمیت انتخاب قطعات موسیقی مناسب فیلم‌ها می‌گوییم.

آهنگ فیلم و سریال چه اهمیتی در موفقیت آثار هنری دارد

 

نقش آهنگ فیلم در داستانگویی

هانس کریستین اندرسن: «زمانی که کلمات از کار بیافتند، موسیقی سخن می‌گوید»

موسیقی مناسب، نقش روح فیلم را بازی می‌کند و می‌تواند اتمسفر دلخواه کارگردان را بسازد. به همین دلیل، کارگردانان با دقت قطعات آهنگ پس زمینه را انتخاب می‌کنند تا بخشی از فرآیند قصه‌گویی فیلم را بر دوش آن بیندازند. سکانس آخر هری پاتر و یادگاران مرگ را که به خاطر بیاورید، منظور مرا می‌فهمید.

فیلم با نبرد هاگوارتز آغاز می‌شود و در این راه بسیاری از افراد تاثیرگذار داستان کشته می‌شوند. نبرد با فداکاری هری پاتر، شجاعت نویل لانگ باتم و از خود گذشتگی سوروس اسنیپ دنبال می‌شود و ما شاهد صحنه‌های اکشن و درام بسیاری هستیم. در آخرین سکانس که همه‌چیز به پایان رسیده، ولدمورت از بین رفته و قوی‌ترین چوبدستی جادوگری در اختیار هری پاتر قرار دارد، رون سوالی می‌پرسد: «حالا باید با ابرچوبدستی چکار کنیم؟»

نقش آهنگ فیلم در داستان‌گویی

هری چوبدستی را از وسط به دو نیم می‌کند. سه شخصیت اصلی داستان نزدیک هم قرار می‌گیرند و به عقب نگاه می‌کنند تا دستاوردهایشان را ببینند. آهنگ آرامش‌بخشی که در این سکانس پخش می‌شود بدون یک کلمه دیالوگ نشان از پایانی شاد برای بیش از 10 سال انتشار فیلم و کتاب‌های هری پاتر دارد. آهنگ فیلم هری پاتر یکی از شناخته‌شده‌ترین و جذاب‌ترین موسیقی‌های متن تاریخ سینما است. جان ویلیامز، پاتریک دویل، نیکلاس هوپر و الکساندر دسپلت از آهنگ‌سازان فیلم‌های این مجموعه به شمار می‌روند.

سفر به پایتخت فرهنگی روسیه

آهنگ فیلم و سریال چگونه احساس را منتقل میکند؟

یک بار صدای تلویزیون را هنگام دیدن فیلم ترسناک پایین بیاورید تا متوجه شوید که تقلای بازیگر بدون موسیقی چقدر بی‌معنی می‌شود. موسیقی متن جذاب می‌تواند احساساتی نظیر ترس، هیجان، عشق و تراژدی را به خوبی منتقل کند. در فیلم‌های اکشن مانند انتقام‌جویان، آهنگ‌های حماسی و هیجان‌آور برای انتقال درست احساس الزامی است.

یکی از انیمه‌هایی که در بین ایرانیان شهرت زیادی پیدا کرده، اتک آن تایتان است. این انیمه داستان پیچیده و گیرایی را درباره تنفر پسری کوچک از تایتان‌ها دنبال می‌کند.

اگر از طرفداران تصاویر متحرک ژاپنی باشید، می‌دانید که چقدر نقش آهنگ انیمه روی کیفیت و جذابیت آن‌ها پررنگ است. چه در متن داستان و چه در اوپنینگ‌ و اندینگ‌های انیمه که خود به نوعی داستان را روایت می‌کنند.

آهنگ انیمه اتک آن تایتان یکی از قوی‌ترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها است. در هر چهار فصلی که این انیمه پخش شده، آهنگ‌هایی روی اوپنینگ، اندینگ و متن داستان تنظیم شده که متناسب با هیجان داستان روی مخاطب خود نیز به خوبی تاثیر می‌گذارد.

آهنگ فیلم و سریال چگونه احساس را منتقل می‌کند

برای مثال آهنگ فصل چهار قسمت دو انیمه اتک آن تایتان که غرش نام دارد، به یکی از هایپ‌ترین آهنگ‌های اوپنینگ انیمه‌ها تبدیل شده و واکنش‌های مثبت زیادی را دریافت کرده است.

زمان توجه بیشتر به آهنگ پس زمینه است

شاید یکی از نام‌هایی که با کریستوفر نولان گره خورده است، هانس زیمر باشد. موسیقی‌دانی که در سکانس‌های جذاب و اکشن فیلم‌های نولان از هنر خود در موسیقی برای انتقال پیام‌های بسیار مهم استفاده کرده است.

بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای کپی ترید

هرچند که در فیلم اخیر نولان، هانس زیمر وظیفه ساخت موسیقی آن را برعهده نداشت، ولی در هر حال مخاطبان یکی از عوامل کلیدی موفقیت‌های فیلم‌های نولان را موسیقی هانس زیمر می‌دانستند. دیگر زمان آن رسیده که سینماگران توجه مخصوصی را به آهنگ‌هایی بدهند که قرار است در فیلم‌های زیر صدای بازیگر یا در سکوت آن‌ها پخش بشود.

همچنین، رفتار مخاطبان در سال‌های اخیر نشان داده است که دیگر تنها به آهنگ‌های معمولی خوانندگان یا آلبوم‌های هرساله توجه نمی‌کنند. آن‌ها حالا به دنبال موسیقی فیلم و دانلود آهنگ های آن نیز هستند. آهنگ‌های پس‌زمینه، تیتراژ‌ها، اوپنینگ‌ها و اندینگ‌ها پتانسیل زیادی دارند تا به خوراک روزمره شنوایی هر مخاطب عاشق سینما و موسیقی تبدیل شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا