اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران مردبیوگرافی بازیگران

سیر تا پیاز زندگی پرویز پرستویی طلای 21 عیار سینمای ایران

در این بخش بیوگرافی پرویز پرستویی بازیگر معروف سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی پرویز پرستویی از بازیگران مرد خوب و توانمند کشورمان که بیشتر او را با فیلم آژانس شیشه ای به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او و ماجرای ازدواج و شباهتش با پسرش بهروز تا رکورد فیلم مطرب را میخوانیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی پرویز پرستویی آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

پرویز پرستویی چند سال سن دارد؟

پرویز پرستویی زاده ۲ تیر ۱۳۳۴ ‏و ۶۶ سال سن دارد.

پرویز پرستویی با چه کسی ازدواج کرده است؟

پرویز پرستویی در سال 1360 با نسترن پرستویی ازدواج کرد و زندگی مشترکشان همچنان پابرجاست.

پرویز پرستویی چند فرزند دارد؟

پرویز پرستویی یک دختر به نام الناز و یک پسر به نام بهروز دارد.

پرویز پرستویی فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرد؟

پرویز پرستویی از سال 1348 تاکنون فعالیت میکند.

خلاصه بیوگرافی پرویز پرستویی

نام اصلیپرویز پرستویی
تاریخ تولد۲ تیر ۱۳۳۴ ‏(۶۶ سال)
محل تولدروستای چالو، شهرستان کبودرآهنگِ همدان
محل زندگیتهران
پیشهبازیگر و صداپیشه
سالهای فعالیت۱۳۴۸–اکنون
وضعیت تاهلمتاهل
فرزندانبهروز و الناز
قد166 سانتی متر

بیوگرافی پرویز پرستویی

بیوگرافی پرویز پرستویی

قرار است در یک مقاله ناقابل با زندگی «طلای 21 عیار» سینمای ایران یعنی پرویز پرستویی آشنا شویم. باید اعتراف کنم که کاری سهل و بس ممتنع است. از طرفی کمتر کسی است که «حاج کاظم» آژانس شیشه‌ای یا «رضا مارمولک» را نشناسد. از طرف دیگر وظیفه ایجاب می‌کند که به‌هرحال ما در اینجا یک بیوگرافی کامل از پرویز خان پرستویی بیاوریم. آن‌هم در غالب کلماتی با تعداد محدود. آن‌هم با این‌همه همه افتخار و جایزه و خاطره. ناگفته نماند از حیث جایزه ایشان رکورددار دریافت سیمرغ بلورین است.لازم به ذکر است پرویز پرستویی علاوه‌بر بازیگری به مسائل سیاسی و اجتماعی کشورش بسیار حساس است. او در صفحه شخصی خود به تحلیل، بررسی و انتقاد در این خصوص می‌پردازد.

در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است:وی 2 تیر 1334 در روستای چالو، شهرستان کبودرآهنگِ همدان دیده به دنیا گشود.

کودکی پرویز پرستویی
کودکی پرویز پرستویی

قد پرویز پرستویی

در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است قد او 166 سانتی متر است.

کودکی پرویز پرستویی

در بیوگرافی پرویز پرستویی درباره ی دوران کودکی او میخوانیم: ویدوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. استعدادش در آرتیست بودن را خیلی زود نشان داد. پرویز پرستویی بچه‌ای دبستانی بیش نبود که محرم‌ها شبیه‌خوانی می‌کرد و به این خاطر در محل شهرتی دست‌وپا کرده بود.

کودکی پرویز پرستویی
کودکی پرویز پرستویی

نوجوانی و جوانی پرویز پرستویی

در بیوگرافی پرویز پرستویی لازم به ذکر است: قبل از روی آوردن به بازیگری همه‌کار کرد. خیلی کارهای دیگر هم ‌می‌خواست بکند. دبیرستان که بود سودای معلم شدن به سر داشت. دیپلم طبیعی گرفت .

دوران خدمت را که می‌گذراند دوست داشت به سپاه برود تا بی‌سوادها را سواددار کند.

پرویز خان مدتی هم به ورزش روی آورد. دروازه‌بان تیم فوتبال نوجوانان کارگران بود؛ اما در همین حین دوره‌های بازیگری را هم در مرکز رفاه نازی‌آباد سپری می‌کرد.

عکس قدیمی پرویز پرستویی با لباس ورزشی
عکس قدیمی پرویز پرستویی با لباس ورزشی

پس از تکمیل دوره، به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه هاروارد آمریکا پرداخت.

کار پرویز پرستویی در دادگستری

در بیوگرافی پرویز پرستویی جالب است بدانید او در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت، مدتی به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد (مدت دو سال در دادگاه خانواده و هشت سال در دادگاه کیفری (جنایی سابق)) در نهایت با ویدئویی که از پرویز پرستویی پخش شد که او در حال بحث پشت تلفن با سید علیرضا قاسمی پطرودی سیاستمدار مازندرانی بود خودش را هنرمند دور از سیاست دانست و بیان کرد که یک فرد بشر دوستانه است. البته با حضور در مناطق محروم این را اثبات کرد.

معرفی فیلم ارفاق بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر که به تازگی منتشر شده است

اما در میان تمام این علایقی که داشت و فعالیت‌هایی که کرد، دست‌آخر بازیگری بود که زورش به بقیه رسید و پرویز پرستویی را به مدت چند دهه مشغول به خود کرد.

جوانی پرویز پرستویی
جوانی پرویز پرستویی

بیوگرافی خانواده پرویز پرستویی

در بیوگرافی پرویز پرستویی درباره ی خانواده اش آمده است : در یک خانواده 5 نفره در روستای چالو از توابع شهرستان کبودرآهنگ همدان متولد شد، پدرش کشاورز بود و اصالتی آذری داشتند. زمانی که پرویز 3 ساله بود به تهران مهاجرت کردند.

در تهران، ابتدا مستاجر بودند اما با 11 هزار تومانی که مادرش در سال های زندگی مشترک خود جمع کرده بودند در تهران خانه دو طبقه با 5 اتاق خریدند

پرویز پرستویی در کنار خانواده اش
پرویز پرستویی در کنار خانواده اش

ازدواج و وضعیت تاهل پرویز پرستویی

بیشترین جستجوها در بیوگرافی پرویز پرستویی درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

پرویز پرستویی در سال 1360 وقتی 26 ساله بود با نسترن پرستویی ازدواج کرد که ثمره این زندگی دو فرزند، یکی دختر بنام الناز و یک پسر بنام بهروز است

دختر پرویز پرستویی
دختر پرویز پرستویی

هیچ عکسی از همسر پرویز پرستویی تاکنون منتشر نشده است.

پرویز پرستویی سال 98 در سریال هم گناه به کارگردانی مصطفی کیایی وارد شبکه خانگی شد.شباهت پرویز پرستویی و پسرش باعث شد تا بهروز نقش جوانی های پدرش را در این فیلم بازی کند.

پرویز پرستویی و پسرش بهروز
پرویز پرستویی و پسرش بهروز

علایق و حقایقی درباره پرویز پرستویی

در ادامه بیوگرافی پرویز پرستویی مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

کارگری پرویز پرستویی

در نوجوانی برای گذران زندگی مجبور بودم کارگری کنم، ساختمان مخابراتی که نزدیک خانمان می ساختند ما کارگرش بودیم و آرماتور بندی می کردیم

روزها كار می‌ كردم و بعد از ظهر می‌ رفتم تئاتر تمرین می‌ كردم

فعالیت پرویز پرستویی در موسیقی

در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است: علاوه بر سینما و تلویزیون در موسیقی‌ هم فعالیت دارد. برای اولین در آلبوم «عشق است» به همراه جمعی از خوانندگان دیگر خوانندگی کرد. در همان سال در آلبوم «دوست دارم» با زنده‌یاد ناصر عبدالهی همکاری نمود. سال 86 نیز در آلبوم «بابایی» صدای دل‌نشین او را در قالب دکلمه شنیدیم و آخرین آلبوم صوتی وی «من پرویز پرستویی» که زندگینامه وی می‌باشد در سال 93 منتشر شد.

قهر پرویز پرستویی با تلویزیون

همانطوری که پیشکسوت عزیزمان ناصر ملک مطیعی را به تلویزیون بردند و برنامه ضبط کردند و اجازه پخش ندادند

همانطور که زنده یاد ناصر چشم آذر رو به تلویزیون دعوت کردند و راه ندادند، همانطوریکه جعفر پناهی رو به کن نفرستادند

همانطور که بهروز وثوقی رو اجازه برگشت به خانه خودش، وطنش نمیدهد، من هم پا به آنجا نخواهم گذاشت و تاکید میکنم مرگم را هم از تلویزیون اعلام نکنند

تحریم چهارشنبه سوری توسط پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در سال 94 در اینستاگرامش کمپینی تحت عنوان «تحریم چهارشنبه سوزی» راه انداخت. او در متن تأثیرگذارش خطاب به مردم ایران، آن‌ها را به بازگشت به سمت سنت‌ها و آیین ایرانی دعوت کرده است. همچنین استفاده از ترقه‌ها و انواع مواد محترقه که هرساله باعث به وجود آمدن صدمات زیادی در روز‌های آخر سال می‌شود را تحریم کرد. البته تحریم به‌مثابه‌ی توصیه. ازنظر پرویز پرستویی کور شدن کودکان، لرزیدن دل پیرمردها و پیرزن‌ها و زهره‌ترک شدن زنان باردار ازجمله مواردی است که جایگزین راه و رسم قابل‌احترام این جشن باستانی ما ایرانیان شده است.

ماجرای ازدواج فرناز رهنما و 9 سال دوستی او با همسرش

کمپین مردمی به دبیری پرویز پرستویی در مقابل آمریکا

به دنبال صدور رأی دادگاه‌های آمریکا برای تصاحب حدود 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران، کمپین مردمی به دبیری پرویز پرستویی راه‌اندازی شد. متن این کمپین بدین شرح است: «آقای بان‌کی‌مون، ما امضاکنندگان این بیانیه به‌عنوان جمعی از ملت ایران درخواست داریم که به نامه‌های دولتمان به جنابعالی در مورد حکم دادگاه‌های آمریکا درباره‌ی برداشت غیرقانونی دو میلیارد دلار از اموالمان در این کشور توجه کرده و از این امر که خلاف رویه بین‌المللی است به‌شدت و قاطعانه جلوگیری فرمایید.»

حمایت پرویز پرستویی از فیتیله ای ها

پرویز خان پرستویی نه‌تنها در فیلم‌ها بلکه در زندگی اجتماعی‌اش نیز یک قهرمان است و این بار بازهم در سال 94 به دفاع از برنامه تلویزیونی «فیتیله» می‌پردازد و اظهارنظر شجاعانه‌ای در این مورد می‌کند. برنامه‌ای که به خاطر استفاده از زبان ترکی دریکی از آیتم‌هایش محکوم ‌به تمسخر ترک‌زبانان شده و ادامه‌ی پخش ان ممنوع شد. او با تأکید به این مسئله که خودش یک ترک‌زبان است اعتراضش را شروع می‌کند. در ادامه پرویز پرستویی با ارائه مثال‌هایی از استفاده‌های مکرر از لهجه‌های مختلف در آثار مختلف، این کار را بخشی از هنر و کاملاً موجه دانست. او ضمن دفاعش از فیتیله‌ای‌ها، عنادش با برنامه سینمایی «هفت» را نیز علنی بازگو کرد. «عزیزان چرا به «هفت» سینمایی حمله نمی‌کنید که سینما رو این‌قدر سخیف کرده‌اند و کوچک که همیشه بیرق‌دار فرهنگ ایران بودند و افتخارآفرین در دنیا.»

جنجال های همکاری پرویز پرستویی و مسعود کیمیایی

همکاری اخیر پرویز پرستویی و مسعود کیمیایی هم کم بلوا و ماجرا نداشت. این‌طرف پرویز پرستویی یادداشتی منتشر کرد و آن‌طرف هم مسعود کیمیایی جوابیه. پرویز پرستویی از اختلاف میان کیمیایی با تهیه‌کننده (منصور لشگری قوچانی) برای فیلم قاتل اهلی و همچنین عدم انطباق نسخه‌اصلی با نسخه اکران شده در جشنواره ‌می‌گوید. کیمیایی از بی‌مهری و ساده‌انگاری بازیگر مطرح. پرویز پرستویی خطاب به مسعود کیمیایی می‌نویسد: «از اینکه از اعتماد و عشقی که به این پروژه داشتم سوءاستفاده شده، متأسفم و به دلیل احترام ویژه‌ای که برای مخاطبان قائل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم، این فیلم‌نامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم و…». جالب است بدانید کیمیایی همچنین جوابیه‌اش را به این شکل شروع می‌کند: «هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم در نوشته‌ای جواب شما را بدهم و …» البته این فقط قسمت‌هایی از خطابه‌های دو هنرمند شناخته‌شده نسبت به یکدیگر بود.

ماجرای پرویز پرستویی و حامد بهداد

کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی «مارموز» بعد از اکران فیلمش از حامد بهداد بازیگر نقش اصلی این فیلم تمجید کرد. او بهداد را آنتونی کوئین سینمای ایران دانست. این مسئله باعث شد تا آقای پرستویی واکنش نشان بدهد. پرویز پرستویی حامد بهداد را بازیگر توانا و بزرگی خطاب کرد اما مقایسه او را با آنتونی کوئین توهین به این بازیگر بزرگ سینمای جهان دانست.

پرویز پرستویی و عباس قادری

آقای بازیگر هیچ‌گاه از حرف زدن در خصوص بازیگران و خوانندگان پیش از انقلاب ترسی نداشت. او همیشه از آن‌ها حمایت می‌کند و به‌خاطر اهمیت ندادن تلویزیون و سینمای کشورمان به این بزرگان دلخور است. پرویز پرستویی عباس قادری را در فیلم سینمایی «مطرب» الگوی خود قرار داد. او در برنامه «باغ رمضان» خاطره‌ای از شلاق خوردن این خواننده محبوب در دهه 60 کشورمان تعریف کرد.

شما در حال مطالعه پرویز پرستویی در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

شروع فعالیت هنری پرویز پرستویی

همان‌طور که در بیوگرافی پرویز پرستوییا شاره کردیم او خیلی زود آموزش در تئاتر را شروع کرد و در سال 1348 به گروه بهرام بیضایی پیوست و در همان سال سرانجام اولین نقشش در تئاتر ماجرای یک محل را بازی کرد.

الهام چرخنده از تغییر پوشش ناگهانی او تا طلاق و ازدواجش با یک روحانی

سال‌های خیلی سختی را پشت سر می‌گذاشت. او می‌گوید: «دقیقاً یادم می‌آید که مخابرات ترمینال نزدیک خانه‌مان را که می‌خواستند بسازند، ما کارگرش بودیم. آرماتوربندی می‌کردیم و میلگردها را که می‌گذاشتم روی شانه‌ام، پوستم را می‌کند از بس که داغ بود.»

در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است : او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۳ برای بازی در نمایش دکه و یک سال بعد برای بازی در نمایش تسلیم شدگان جایزه «کاخ جوانان» را گرفت.

در بیوگرافی پرویز پرستویی آشنایی او با بهزاد فراهانی او را به گروه نمایشی «کوچ» کشاند تا با آن گروه همچنان کسب تجربه و فن کند

اوج دوران کاری وی در سال ۱۳۵۲ در نمایش‌های چشم برابر چشم، شبی در حلبی‌آباد، پتک و خانه روشن بود که در آن به بازی پرداخت.

بعد از آن دو سال پیاپی برای بازی در نمایش‌های «دکه» و «تسلیم‌شدگان» اولین جوایزش را از کاخ جوانان دشت کرد؛ اما نمایشی که نام پرویز پرستوی را بیشتر از هم بر سر زبان‌ اهالی تئاتر انداخت، نمایش پرطرفدار «میلاد» بود. در نمایش میلاد او با بازی در نقش یک دلال خوش درخشید و ستاره‌ی صحنه بود. پرویز پرستویی برخلاف سال‌های اخیر که فعالیت کمرنگی در تئاتر دارد، در دوران جوانی حضور مستمر و پروپیمانی در این زمینه داشته است.

جالب است بدانید او به مدت 10 سال پنهانی تمرین تئاتر کار می‌کرده و جوایزی هم که می‌گرفته را به خانه نمی‌آورده.

پرویز پرستویی در جلوی دوربین

در بیوگرافی پرویز پرستویی میخوانیم: برای اولین بار «حسن کاربخش» از این ستاره‌ی درخشان صحنه‌های نمایش در فیلم سینمایی‌اش «دیار عاشقان» استفاده کرد. نتیجه هم گرفت.پرویز پرستویی برای بازی در آن فیلم برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد شد. 1362، اولین فیلم سینمایی، اولین جایزه سینمایی.

پرویز پرستویی در فیلم دیار عاشقان
پرویز پرستویی در فیلم دیار عاشقان

بعد از یکی دو فیلم سینمایی دیگر، در سال 66 با خسرو شکیبایی در «شکار» هم‌بازی شد.

پرویز پرستویی در فیلم شکار
پرویز پرستویی در فیلم شکار

شهرت پرویز پرستویی

رکورددار دریافت سیمرغ هنوز گل‌هایش را در سینما نکاشته بود. سال‌های جوانی گذشت. پرویز خان بعد یک دوره کم‌کاری در چهل‌سالگی با دست‌پر آمده. پخته و جاافتاده.در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است سال 73 و 74 بازی متفاوت او در «آدم‌برفی» و «لیلی با من است» دیگر مهرش را برای همیشه در دل مخاطبان کاشت. «جواد کولی» و «صادق مشکینی»(مربوط به دو فیلم مذکور) هنوز که هنوز است در خاطرات مانده.در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است او برای ایفای نقش صادق مشکینی دیپلم افتخار جشنواره فجر را به دست آورد.

پرویز پرستویی در فیلم آدم‌برفی
پرویز پرستویی در فیلم آدم‌برفی
پرویز پرستویی در سکانسی از لیلی با من است
پرویز پرستویی در سکانسی از لیلی با من است
پرویز پرستویی در سکانسی از لیلی با من است
پرویز پرستویی در سکانسی از لیلی با من است

پرویز پرستویی از آژانس شیشه ای تا مارمولک

البته نقاط اوج دوران هنری پرویز پرستویی به همین‌ها محدود نمی‌شود. بااینکه همیشه بازی‌های موفقی داشته اما هرچند سال یک‌بار با یک شاهکار می‌آید.

در بیوگرافی پرویز پرستویی نقطه اوج وی در سال ۱۳۷۶ برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای در نقش حاج کاظم بود. وی برای بازی در این نقش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم یوگسلاوی را در سال ۲۰۰۰ م. به دست آورد.

پرویز پرستویی در سکانسی از آژانس شیشه ای
پرویز پرستویی در سکانسی از آژانس شیشه ای

در بیوگرافی پرویز پرستویی یکی دیگر از کارهای قابل توجه او بازی در فیلم مومیایی 3 در سال 1378 بود که در کنار مهتاب کرامتی در این فیلم ایفای نقش کرد.

پرویز پرستویی در فیلم مومیایی 3
پرویز پرستویی در فیلم مومیایی 3

سال ۱۳۸۰ سال خوبی برای او نبود، فیلم آب و آتش با بازی نه چندان دلچسب و انتخاب نامناسب او و فیلم تکه‌پاره شده موج مرده با تکرار نقش حاج کاظم آژانس شیشه‌ای چهره موفقی از پرویز پرستویی برجای نگذاشت.

رازهای خودکشی مریلین مونرو به همراه یادداشت های او
آتیلا پسیانی و پرویز پرستویی در سکانسی از آب وآتش
آتیلا پسیانی و پرویز پرستویی در سکانسی از آب وآتش

پرویز پرستویی در سال 1381 فیلم نچندان موفق « عزیزم من کوک نیستم » را بر پرده سینماها داشت که در همان سال یکی از دو جایزه بهترین بازیگر مرد را از « جشن ماهنامه دنیای تصویر » دریافت کرد.

پرویز پرستویی در فیلم عزیزم من کوک نیستم
پرویز پرستویی در فیلم عزیزم من کوک نیستم

پرویز پرستویی در سال ۱۳۸۲ بار دیگر چشم‌ها را به سوی خود خیره کرد. بازی ماندگار او در نقش رضا مارمولک در فیلم مارمولک از کمال تبریزی جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما ۱۳۸۳ را برای او به ارمغان آورد.

پرویز پرستویی و سیروس همتی در فیلم مارمولک
پرویز پرستویی و سیروس همتی در فیلم مارمولک

وی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در فیلم‌های موفق دوئل ۱۳۸۲، بید مجنون ۱۳۸۳، کافه ترانزیت ۱۳۸۳ محصول مشترک فرانسه، ترکیه و ایران به ایفای نقش متفاوت پرداخت.

پرویز پرستویی در فیلم دوئل
پرویز پرستویی در فیلم دوئل
پرویز پرستویی در فیلم بید مجنون
پرویز پرستویی در فیلم بید مجنون
پرویز پرستویی در فیلم کافه ترانزیت
پرویز پرستویی در فیلم کافه ترانزیت

در بیوگرافی پرویز پرستویی لازم به ذکر است وی دو بار دیگر در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را برای بازی در فیلم‌های بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی و به نام پدر به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا از آن خود کرد. پاداش سکوت و کتاب قانون دو فیلم او در همکاری با مازیار میری در دو سال متوالی بود.

پرویز پرستویی و گلشیفته فراهانی در فیلم به نام پدر
پرویز پرستویی و گلشیفته فراهانی در فیلم به نام پدر

در بیوگرافی پرویز پرستویی میخوانیم: وی در سال ۱۳۸۷ با بازی در فیلم “بیست” از عبدالرضا کاهانی توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم‌های هنری باتومی ۲۰۰۹ را به دست آورد.

پرویز پرستویی در فیلم بیست
پرویز پرستویی در فیلم بیست

پرستویی در سال ۱۳۹۲ با بازی در فیلم “امروز” از رضا میرکریمی مورد تحسین قرار گرفت و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم سان فرانسیسکو ۲۰۱۴، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی سینمای مؤلف رباط ۲۰۱۴ و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم جیپور در سال ۲۰۱۴ شد.

پرویز پرستویی در فیلم امروز
پرویز پرستویی در فیلم امروز

در سال 95 رول قهرمان فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا و سال 96 در «قاتل اهلی» ساخته مسعود کیمیایی نقشی از همان جنس «حاج کاظم» ها را بازی می‌کند.

پرویز پرستویی در فیلم قاتل اهلی
پرویز پرستویی در فیلم قاتل اهلی

او در بادیگارد در نقش حیدر ذبیحی به ایفای نقش پرداخت. وی برای بازی در این نقش در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای چهارمین بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

پرویز پرستویی در فیلم بادیگارد
پرویز پرستویی در فیلم بادیگارد

شباهت حاج حیدر در بادیگارد و حاج قاسم سلیمانی

با اکران فیلم سینمایی «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا عده زیادی معتقد بودند پرویز پرستویی قاسم سلیمانی را بازی کرده است. به‌نقل از گزارش خبرنگار مهر آقای پرستویی تعریف کرده‌اند که با اکران بادیگارد قرار شد تا حاج قاسم سلیمانی و سردار فدوی به تماشای فیلم بروند. زمانی که در راهروی سینما پوستر فیلم را دیدند ناخودآگاه به من گفتند این‌که من هستم. این میزان از شباهت حاج حیدر شخصیت اصلی فیلم بادیگارد با آقای سلیمانی برایشان بسیار جالب بود.

شباهت حاج حیدر در بادیگارد و حاج قاسم سلیمانی
شباهت حاج حیدر در بادیگارد و حاج قاسم سلیمانی

گویا کارگردانان هرگاه به دنبال قهرمانی ملی در آن سن و سال می‌گردند انتخابی شایسته‌تر از پرویز پرستویی ندارند. چهار سیمرغ او برای بهترین بازیگر نقش اول مرد مربوط به فیلم‌های «آژانس شیشه‌ای»، «بید مجنون»، «بنام پدر» و «بادیگارد» می‌باشد. باز تکرار مکررات می‌کنیم که پرویز پرستویی از این حیث در ایران رکورددار است.

ابراهیم حاتمی‌کیا و کمال تبریزی از جمله‌ی کارگردانان بزرگی بوده‌اند که بیشترین همکاری را با پرویز پرستویی داشته‌اند.

رکوردشکنی پرویز پرستویی با فیلم مطرب

پرستویی بعد از درخشش در فیلم بادیگارد سال 94 ابراهیم حاتمی کیا در سال 98 هم با فیلم مطرب و در نفش ابراهیم خوش لحن بسیار درخشید و توانست رکورد فروش بزند.

نظر نرگس محمدی در مورد چادر

فیلم مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی در سال 98، تبدیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد که قبلا این رکورد در اختیار فیلم هزارپا بود.این فیلم با فروش 38/5 میلیارد تومان در گیشه پرفروش ترین فیلم تاریخ ایران شد.

البته این نکته را باید گفت که اکران این فیلم با حوادث آبان سال 98 و سقوط هواپیمای اکران همزمان شد، ولی باز هم به فروشی فوق العاده دست یافت. پرویز پرستویی در این فیلم در کنار الناز شاکردوست، محسن کیایی، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم، محمدرضا شیرخانلو، دیانا دهقان، عایشه گل جوشکن ایفای نقش کرده است و خوانندگی پرستویی با عایشه گل جوشن در این فیلم بسیار مورد توجه قرار گرفت

پرویز پرستویی در فیلم مطرب
پرویز پرستویی در فیلم مطرب

در بیوگرافی پرویز پرستویی آخرین حضور او در سینما در فیلم بی همه چیز به کارگردانی محسن قرایی، نویسندگی محسن قرایی و محمد داوودی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته‌است.

این فیلم که با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات ساخته شده‌است از تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ در سینماهای ایران به نمایش عمومی درآمد.

نقش اصلی مرد فیلم ایرانی بی همه چیز را پرویز پرستویی بازیگر توانمند و چهره ماندگار سینمای ایران برعهده دارد. فیلم بی همه چیز پرویز پرستویی در خصوص مردی به نام امیر است که با ورود زنی به نام لی لی به روستای محل زندگی‌اش، اتفاقات گذشته و رابطه‌ای که او با لی لی داشته برای مخاطب روایت می‌شود.

با اینکه اکثر قریب به اتفاق منتقدان و مخاطبان معتقد بودند پرستویی در این نقش درخشان بوده و کاراکترش در فیلم بدون همه چیز بعد از حاج کاظم آژانس شیشه‌ای بهترین بازی عمرش محسوب می‌شود، اما هیئت داوران این بازیگر مشهور را فقط نامزد کردند و جایزه‌ای به پرستویی تعلق نگرفت.

پرویز پرستویی در سکانسی از بی همه چیز
پرویز پرستویی در سکانسی از بی همه چیز

کم کاری پرویز پرستویی در تلویزیون

در بیوگرافی پرویز پرستویی میخوانیم:او در انتخاب مجموعه تلویزیونی گزیده کار بود. او اولین کار خود را در سال ۱۳۶۳ با فیلم طالب آغاز کرد.

امام علی، آوای فاخته و خاک سرخ سه کار دیده شده وی از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ بوده‌است.

زیر تیغ در سال ۱۳۸۵ و آشپزباشی در سال ۱۳۸۸ ماندگارترین کارهای او در تلویزیون ایران به‌شمار می‌رود.آشپزباشی آخرین فیلم او در تلویزیون بود.

پرویز پرستویی در زیر تیغ
پرویز پرستویی در زیر تیغ
پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در سریال آشپزباشی
پرویز پرستویی و فاطمه معتمد آریا در سریال آشپزباشی

پرویز پرستویی در مصاحبه‌ای جنجالی در ۱۶ دی ماه ۹۶ با فریدون جیرانی در برنامه زنده سی و پنج در رابطه با بسیاری از موضوعات اجتماعی و اقتصادی روز کشور صحبت داشت و در رابطه با تعدادی از فیلم‌های مطرحی که در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته به مانند فیلم‌های مارمولک، بادیگارد، آژانس شیشه‌ای و قاتل اهلی صحبت نمود. در این مصاحبه پرستویی خود را جانباز سینما معرفی نمود و از چالش‌ها و سختی‌های هنر بازیگری با جیرانی به گفتگو پراخت.

گفتگوی خواندنی با پرویز پرستویی

دلمان نیامد در ادامه بیوگرافی پرویز پرستویی مصاحبه ای که با ایشان انجام شده است را برایتان درج نکنیم ، با بازیگرآنلاین همراه باشید

اولین آدم معروفی که از نزدیک دیدید چه کسی بود و وقتی او را دیدید چه احساسی داشتید؟
– اگر بی اغراق گفته باشم اولین نفر پرویز فنی زاده بود. خیلی احساس خوبی داشتم چون یک جورهایی در آن مقطع مریدش هم بودم. اینکه می گویم به دهه 40 برمی گردد. جایی به نام ارباب جمشید در منوچهری داشتیم که پاتوق استودیوها و خیلی از هنرپیشه ها آنجا بود. یک جا هم به نام اداره تئاتر داشتیم که بعدها من کارمند آنجا شدم و از همانجا بازنشسته شدم.اولین بار در آنجا فنی زاده را دیدم که برایم خیلی جذاب بود که این آدم را از نزدیک می دیدم چون شیفته بازیگری اش بودم.

زندگی ساقی زینتی از مخالفت خانواده اش با بازیگری تا شهرت او

اولین فیلمی که در سینما دیدید چه بود؟
– خاطرم هست اولین فیلمی که در سینما دیدم، ریکاردو بود. کارگردان ریکاردو را به یاد نمی آورم ولی بازیگرانش سپهرنیا و گرشا متوسلانی بودند. این اولین بار بو د که من جذب این پلاکارد شدم که این چیست و اگر اشتباه نکنم نیمه رنگی هم نوشته بودند. قصه فیلم دیدن من شبیه قصه سینما پارادیزو بود.

چگونه آن زمان این را با پدر و مادرتان عنوان کردید که میخواهید بازیگر شوید؟
– به خانواده ام نگفتم. من 10 سال قاچاقی کار کردم. 10 سال تئاتر کار کردم اما در خانواده ام کسی نمی دانست، در حالی که جایزه می گرفتم اما خانه نمی آوردم. آن موقع می توانستم بگویم به باشگاه می روم و کشتی می گیرم که می رفتم اما نمی توانستم بگویم که تئاتر کار می کنم. تئاتر ادا درآوردن بود، چشم انداز نه خانواده من بلکه خیلی از خانواده ها این بود که فرزندانشان اگر این کار را دنبال کنند در نهایت در عروسی ها مطرب می شوند. آن زمان آرزوی هر پدر و مادری بود که بچه ای که از او زاده می شود و نسلی که به وجود می آورد عصای دستش باشد.

یادم نمی رود، سال 56 نمایش میلاد را در تالار مولوی اجرا داشتیم. بحث و قصه فئودالیسم بود اما سبک روایی و تعزیه داشت و چون سبک تعزیه بود توانستم به پدر و مادرم بگویم که بیایند آن را ببینند چون روضه و تعزیه را خوب می شناختند. البته شناخت بصری داشتند و نه تخصصی چون با اینها آمیخته شده بودند و با اعتقادات شان سر و کار داشته است. آنجا توانستم کمی به آنها بقبولانم که کار من این است. همین که از محله ما بلند شدند و به دانشگاه تهران و تالار مولوی آمدند و پشت به پشت ملت را دیدند، کار بزرگی کردند. واقعا به سادگی امروز نبود.

من در چند سالی که در کارنامه کار می کردم، گاهی اوقات از دفتر که بیرون می آمدم، ماشین بچه ها را می دیدم که کمترین شان 206 بود. این برای من ناراحتی نداشت و لذت می بردم و به آنها می گفتم بروید دست پدر و مادرهای تان را ببوسید و کیف کنید که در مقطعی از تاریخ هوس بازیگری کردید که ماشین هم زیر پای تان می اندازند ولی من باید از ترمینال جنوب تا دو راهی یوسف آباد پیاده می آمدم تا به واحد نمایش برسم و نمایشنامه ای را آنجا تمرین کنم.

ساختمانی به نام واحد نمایش در یوسف آباد که آقای رشیدی رییس آن بودند. من باید از ترمینال جنوب پیاده تا دو راهی یوسف آباد می آمدم در حالی که پول بلیت شرکت واحد را هم نداشتم و موقع برگشتم از آنجا که نمی خواستم دوستانی که با هم بازی می کردیم بفهمند که من پول ندارم، شرط بندی می کردیم که شما با اتوبوس دو طبقه تا راه آهن بیایید و ما پیاده تا ببینیم کی زودتر می رسد؟ من در راه آهن پنج دقیقه می ایستادم تازه اتوبوس آنها می رسید.

اولین بار که توسط پدر و مادرتان برای بازیگری تحسین شدید چه زمانی بود؟
– بهترینش همان موقع بود. همان روز بود، منتها باز هنوز در شش و بش بودند ولی چشم انداز خانواده ها این بود که مثلا پسر فلان شخص رفته و گروهبان شده یا در نظام و ارتش و نیروی هوایی رفته است. اینطور بود که بعد از سیکل باید کار پیدا می کردیم و از ادامه تحصیل خبری نبود، به همین خاطر وارد دادگستری شدم تا شغل داشته باشم تا خیال خانواده به نحوی راحت شود. در کنارش بازی هم می کردم. اولین بار هم شهرت را با دیار عاشقان که آن سال جایزه برد تجربه کردم.

نکات جالب زندگی شخصی و هنری مت دیمون بازیگر سرشناس آمریکایی

کار کردن در شعبه 147 کیفری که در آنجا منشی بودید و همزمان بازی کردن در سینما! این تضاد چگونه با روحیه تان جور درمی آمد؟ در حالی که شما شخصیتی احساساتی به نظر می رسید…
– من خیلی آدم احساساتی هستم اما فکر کنم در مسیری وارد شدم که به گونه ای مرا مقاوم کرد. به رغم احساسات، همیشه خودم را در موقعیت قرار می دادم و به همین خاطر دوشنبه هایی که در شعبه 147 داشتیم را خودم «فیلم سینمایی» اسم گذاشته بودم، یعنی برای من واقعا سینما بود. درست است درد، رنج، معضلات و مشکلات بود ولی به هر حال من در این حرفه بودم و خیلی از کارهایم را در همان موقع انجام دادم. مثل دیار عاشقان، پیشتازان فتح، سازمان 4، شکار، حکایت آن مرد خوشبخت، امام علی (ع) و رعنا را همگی در دادگستری بودم.

شاید لفظ درشتی باشد اما شاید جهان بینی من از همان جا شروع شد. مگر قصه های ما پیرامون چیست؟ به تکراری بودنش کاری ندارم که پر از خیانت و مسائلی از این دست است. آمار داشتیم روزی بیست هزار نفر در دادگستری رفت و آمد داشتند که یا شاکی بودند یا متهم. همه دردمند بودند و همه هم قصه هایشان با یکدیگر فرق می کرد. من چقدر باید مطالعه کنم که اینها را به دست بیاورم؟ من آنجا را از این منظر می دیدم وگرنه حتی دو دقیقه اش هم برای من قابل تحمل نبود.

آخرین بار که به کودک درون تان سر زدید کی بوده است؟

– این کودک درون همیشه با من هست و چیزی نیست که از من جدا شود.

دوستش دارید؟

– خیلی دوستش دارم و خیلی جاها دلم برایش می سوزد. در اسباب کشی یک بار به عکس دوران کودکی ام برخوردم. من از کودکی ام دو عکس بیشتر ندارم ولی الان پسر و دختر و نوه من در همین موبایل صدها عکس دارند. یکی در چهار راه مولوی، از همان هایی که فوری است و همان موقع می دهند و مغازه هم ندارند و دیگری برای مدرسه باید عکس می گرفتم که در عکاسی گرفتم.

به طور اتفاقی به عکس کودکی ام برخوردم. سریع با موبایلم عکس گرفتم. به همین خاطر می گویم وقتی سرگذشت پرویز پرستویی با دوران کودکی و کوچ او از روستا به شهر را که می خواستم بخوانم، دلم به حالش سوخت حکایت خودشیفتگی و مغرور شدن نیست و هیچ پزی ندارد. دیدم که چقدر به این پرویز پرستویی ظلم کردم و چقدر اذیتش کردم. وقتی خودم را مرور می کنم به نظرم به کودک درونم واقعا ستم کرده ام. خیلی اذیتش کردم.

اینستاگرام تان فضای جالبی دارد، انگار شما مدام در حال روایت هستید…

– خیلی ها فکر می کنند تمام نوشته هایی که در اینستاگرام منتشر می کنم، نوشته های من هستند اما خیلی از این نوشته ها متن هایی هستند که آنها را می خوانم و دوست دارم به دیگران هم منتقل کنم. دوست داشتم فضایی ایجاد شود تا بگویم که برخی از این نوشته ها که در اینستاگرام بازنشر می کنم و در سایت ها و روزنامه ها به اسم من تمام می شود، متعلق به من نیست.

چرا فائزه علوی کشف حجاب کرد؟

برخی به من خرده می گیرند که شما فضای اینستاگرام را اشتباه گرفته ای دو باید در اینستاگرام از خودت عکس بگذاری اما من به این رسم اعتقادی ندارم. دوست دارم اگر اثری را می خوانم که با خودم ارتباط خوبی برقرار می کند، به فراخور حال آدم ها، آن اثر را انتخاب کنم و نشر دهم.

لیست آثار هنری پرویز پرستویی

در ادامه بیوگرافی پرویز پرستویی بازیگر آشپزباشی باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

آثار سینمایی پرویز پرستویی

سالنام فیلمسمتکارگرداناکراننقش
۱۳۹۹بی‌همه چیزبازیگرمحسن قرائیامیر
۱۳۹۷مطربمصطفی کیایی۸ آبان ۱۳۹۸ابراهیم خوش لحن
۱۳۹۷آنجا همان ساعتسیروس الوند۱۳۹۷
۱۳۹۶لس آنجلس تهرانتینا پاکروان۱۸ مهر ۹۷بهروز (موسیو ژان)
۱۳۹۵خانه کاغذیمهدی صباغ‌زاده۲۹ آذر ۹۶امیرعلی ابراهیمی
۱۳۹۵قاتل اهلیمسعود کیمیایی۱ آذر ۹۶دکتر جلال سروش
۱۳۹۴بادیگاردابراهیم حاتمی کیا۲۶ اسفند ۹۴حاج حیدر ذبیحی
۱۳۹۳دوبازیگر، تهیه‌کنندهسهیلا گلستانی۷ اسفند ۹۴بهمن
۱۳۹۳بوفالوبازیگرکاوه سجادی حسینی۹ دی ۹۴بهرام بوفالو
۱۳۹۲امروزرضا میرکریمی۱۳۹۲یونس
۱۳۹۲بیداری برای سه روزمسعود امینی تیرانی۱۳ مهر ۹۲پرویز پرستویی
۱۳۹۲شب بیرونتهیه‌کنندهکاوه سجادی حسینیاسفند ۹۳
۱۳۹۱مهمان داریمبازیگرمحمدمهدی عسگرپورآبان ۹۳ابراهیم
۱۳۹۰من و زیبافریدون حسن‌پورموسی
۱۳۹۰خرسخسرو معصومینورالدین
۱۳۸۹سیزده ۵۹سامان سالور۸ تیر ۹۰سید جلال
۱۳۸۷بیستعبدالرضا کاهانیفروردین ۸۸آقای سلیمانی
۱۳۸۷کتاب قانونمازیار میری۱۳۸۷مهندس رحمان توانا
۱۳۸۶صد سال به این سال‌هاسامان مقدم
۱۳۸۵پاداش سکوتمازیار میری۱۳۸۵اکبر منافی
۱۳۸۴به نام پدرابراهیم حاتمی‌کیا۱۳۸۴مهندس شفیعی
۱۳۸۳بید مجنونمجید مجیدییوسف
۱۳۸۳کافه ترانزیتکامبوزیا پرتوی۲۰۰۶ناصر
۱۳۸۲مارمولککمال تبریزی۲ اردیبهشت ۸۳رضا مثقالی
۱۳۸۲دوئلاحمدرضا درویش۲۰ آبان ۸۳
۱۳۸۱بانوی منیدالله صمدی۱۳۸۱
۱۳۸۱دیوانه‌ای از قفس پریداحمدرضا معتمدیروزبه
۱۳۸۰عزیزم من کوک نیستممحمدرضا هنرمند۱۳۸۰حمید افشاری
۱۳۷۹آب و آتشفریدون جیرانی۲۰ خرداد ۸۰علی مشرقی
۱۳۷۹موج مردهابراهیم حاتمی کیاسردار مرتضی راشد
۱۳۷۸عشق شیشه‌ایرضا حیدرنژاد۱۳۷۸جلال
۱۳۷۸مومیایی ۳محمدرضا هنرمندسروان قربانی
۱۳۷۸شوخیهمایون اسعدیان۱۳۷۸رضا فتحعلی
۱۳۷۷روبان قرمزابراهیم حاتمی‌کیاداوود
۱۳۷۶مرد عوضیمحمدرضا هنرمندداریوش جم
۱۳۷۶آژانس شیشه‌ایابراهیم حاتمی‌کیا۱۳۷۶حاج کاظم
۱۳۷۵روانیداریوش فرهنگ۲۲ مهر ۷۷خسرو پذیرش
۱۳۷۵مهر مادریکمال تبریزی
۱۳۷۴لیلی با من استکمال تبریزیصادق مشکینی
۱۳۷۳آدم‌برفیداود میرباقری۱۳۷۶جواد کولی
۱۳۷۰مارمجید جوانمرد۱۳۷۰
۱۳۶۹حکایت آن مرد خوشبخترضا حیدرنژاد
۱۳۶۶شکارمجید جوانمرداحمد
۱۳۶۶سازمان ۴حسن جوانبخشحسین گلایل
۱۳۶۳پیشتازان فتحناصر مهدی‌پور
۱۳۶۲دیار عاشقانحسن کاربخش۱۳۶۲علی
پرویز پرستویی در فیلم مهمان داریم
پرویز پرستویی در فیلم مهمان داریم
پرویز پرستویی و نیکی کریمی در فیلم روانی
پرویز پرستویی و نیکی کریمی در فیلم روانی

آثار تلویزیونی پرویز پرستویی

سالعنوانکارگرداننقشتوضیحات
۱۳۸۸آشپزباشیمحمدرضا هنرمنداکبر عالی مقامشبکهٔ ۱
۱۳۸۵زیر تیغمحمدرضا هنرمندمحمود فروغیشبکهٔ ۱
۱۳۷۹–۱۳۸۱خاک سرخابراهیم حاتمی‌کیاایرج محجوبشبکهٔ ۱
۱۳۷۶زیر چتر خورشیدبهمن زرین‌پورشبکه ۲
۱۳۷۵آوای فاختهبهمن زرین‌پورشبکهٔ ۱
۱۳۷۵–۱۳۷۰امام علیداوود میرباقریمحمد بن ابوبکرشبکهٔ ۱
۱۳۷۱–۱۳۷۲آپارتماناصغر هاشمیشبکهٔ ۱
۱۳۶۷–۱۳۶۹رعناداوود میرباقریشبکهٔ ۱
۱۳۶۷زندگی و جنگاحمد نجیب‌زادهنویسنده: «احمد بهبهانی»
۱۳۶۳طالبعبدالرضا اکبریشبکهٔ ۱
زندگی نامه الیزابت امینی و ماجرای توهین او به شهید فخری زاده

پرویز پرستویی در نمایش خانگی

سالعنوانکارگردانسمتنقش
۱۳۹۸هم گناهمصطفی کیاییبازیگرفریبرز صبوری
۱۴۰۰آنهامیلاد جرموز و مهدی آقاجانیتهیه‌کننده

مستندهای پرویز پرستویی

  • من ناصر حجازی هستم… – کاری از امیر رفیعی ۱۳۹۴
  • حاج کاظم – کاری از مسعود نجفی ۱۳۹۴

تئاترهای پرویز پرستویی

  • آرایشگر – کار گروهی اجرا در دبیرستان‌ها
  • فنز – محمد رحمانیان
  • وصیت‌نامه جامی
  • سرنوشت پس از مرگ
  • بازتابی از زندگی سلمان
  • شل و کور
  • ماجرای یک محل – پرویز احمدی‌نژاد
  • توکانی در قفس – نیما یوشیج
  • خانه بارانی
  • چشم در برابر چشم – علاءالدین رحیمی
  • مرد متوسط و تله
  • رول – ایرج کمانی
  • دکه
  • خانه روشن – غلامحسین ساعدی
  • جان نثار – بیژن مفید
  • تسلیم شدگان – نادر ابراهیمی
  • میلاد – علاءالدین رحیمی
  • مهتابی برای محرومین – یوجین اونیل
  • آن سوی تسلیم – نادر ابراهیمی
  • صبح طلوع می‌کند – ابراهیم مکی
  • خون می‌خواهم خون – آنتون چخوف
  • غربت – امیر مهاجر
  • کوچ – بهزاد فراهانی
  • عروس – بهزاد فراهانی
  • شبی در حلبی‌آباد – بهزاد فراهانی
  • پتک – بهزاد فراهانی
  • سنگر – بهزاد فراهانی
  • مریم و مرداویج – بهزاد فراهانی
  • تنبور نواز – هادی مرزبان
  • بلبل سرگشته – علی نصیریان
  • معدن
  • آتش افروزان
  • معرکه در معرکه
  • عشق‌آباد – داود میرباقری
  • کتل خاکی

مشاور هنری

  • شاعر زباله‌ها – ۱۳۸۴

فیلم‌های کوتاه پرویز پرستویی

  • سیدعبدالله – عبدالله باکیده ۱۳۵۴
  • چنگال – اسدالله نیک‌نژاد ۱۳۵۵
  • مجال – انسیه شاه‌حسینی ۱۳۷۸

فعالیت پرویز پرستویی در عرصه موسیقی

در بیوگرافی پرویز پرستویی آمده است:او علاوه بر سینما در موسیقی هم فعالیت دارد. دکلمه‌های نیستش و بابایی از جمله کارهای وی در بخش دکلمه است. دوستت دارم در سال ۱۳۷۹ با ناصر عبداللهی و بابایی در سال ۱۳۸۶ کار مشترک وی با بیژن مفید بود. پرستویی همچنین آلبوم من یک بازیگرم و من پرویز پرستویی را در سال ۱۳۹۳ منتشر کرد، این آلبوم زندگی‌نامه پرویز پرستویی می‌باشد که به صورتی فایل صوتی منتشر شده‌است.

آلبوم‌های پرویز پرستویی

  • من یک بازیگرم – من پرویز پرستویی ۱۳۹۳
  • بابایی – به همراه بیژن مفید ۱۳۸۶
  • دوستت دارم – به همراه ناصر عبداللهی ۱۳۷۹
  • عشق است – خوانندگان مشترک ۱۳۷۹

دکلمه‌های پرویز پرستویی

  • من تهرونمو می خوام – خواننده ۱۳۹۶
  • من پرویز پرستویی – کارن همایون‌فر
  • بی بی جان – رسول نجفیان
  • نیستش
  • عشق است – دارینوش
  • دوستت دارم – دارینوش
  • بابایی – دارینوش
  • سلام، خداحافظ – دارینوش

صداپیشگی پرویز پرستویی

  • گویندگی کتاب صوتی «عبور از خط قرمز» به نویسندگی علی دیزایی از انتشارات صوتی رادیو گوشه – ۱۳۹۹
  • گویندگی مستند «آزادراه» به کارگردانی محسن خان‌جهانی‌اصل – ۱۳۹۸
  • گویندگی نقش‌های «ارشیا» و «طهمورث» در انیمیشن آخرین داستان به کارگردانی اشکان رهگذر – ۱۳۹۸
  • گویندگی مستند «جهان پهلوان تختی» ساخته علی شاه‌محمدی – ۱۳۹۷
  • راوی بخش سوم مستند «من ناصر حجازی هستم» به کارگردانی نیما طباطبایی – ۱۳۹۴
  • گویندگی و دکلمه مجموعه صوتی «من پرویز پرستویی» به تهیه‌کنندگی علیرضا عزیزی – ۱۳۹۳
  • گویندگی مستند «شیر ایرانی» به کارگردانی مانی میرصادقی – ۱۳۹۳
  • گویندگی مستند «موج زنده» به کارگردانی حبیب احمدزاده در سیمافیلم – ۱۳۹۰
  • گویندگی مستند «حیات وحش ایران» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مانی میرصادقی – ۱۳۸۵

شما در حال مطالعه پرویز پرستویی در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

جوایز و افتخارات پرویز پرستویی

سالدورهردهفیلمنتیجهجایزه
۱۳۹۹سی و نهمینبهترین بازیگر نقش اول مردبی‌همه چیزنامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۹۴سی چهارمینبهترین بازیگر نقش اول مردبادیگاردبرندهسیمرغ بلورین
۱۳۹۲سی و دومینبهترین بازیگر نقش اول مردامروزنامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۸۹بیست و نهمینبهترین بازیگر نقش اول مردسیزده ۵۹نامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۸۷بیست و هفتمینبهترین بازیگر نقش اول مردبیستنامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۸۴بیست و چهارمینبهترین بازیگر نقش اول مردبه نام پدر (فیلم ۱۳۸۴)برندهسیمرغ بلورین
۱۳۸۳بیست و سومینبهترین بازیگر نقش اول مردبید مجنونبرندهسیمرغ بلورین
۱۳۸۲بیست و دومینبهترین بازیگر نقش اول مردمارمولکنامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۸۱بیست و یکمینبهترین بازیگر نقش اول مرددیوانه‌ای از قفس پریدنامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۷۸هجدهمینبهترین بازیگر نقش اول مردمومیایی ۳نامزدشدهسیمرغ بلورین
۱۳۷۶شانزدهمینبهترین بازیگر نقش اول مردآژانس شیشه‌ایبرندهسیمرغ بلورین
۱۳۷۴چهاردهمینبهترین بازیگر نقش اول مردلیلی با من استبرندهدیپلم افتخار
۱۳۶۲دومینبهترین بازیگر نقش مکمل مرددیار عاشقانبرندهدیپلم افتخار
شباهت عجیب و غریب بنیسیو دل تورو و بهروز وثوقی

دیگر جایزه‌های پرویز پرستویی

  • دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از کاخ‌های جوانان برای بازی در نمایش دکه ۱۳۵۳
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم آژانس شیشه‌ای از جشنواره فیلم دفاع مقدس ۱۳۷۷
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم آژانس شیشه‌ای از جشن دنیای تصویر ۱۳۷۷
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم آژانس شیشه‌ای از جشن خانه سینما ۱۳۷۷
  • تندیس بهترین بازیگر کمدی برای فیلم مرد عوضی و آدم‌برفی از جشنواره شهرکرد ۱۳۷۸
  • تندیس بهترین بازیگر برگزیده جشن دنیای تصویر ۱۳۷۹
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم عزیزم من کوک نیستم از جشن دنیای تصویر ۱۳۸۰
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما برای فیلم مارمولک ۱۳۸۲
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم مارمولک از جشن دنیای تصویر ۱۳۸۲
  • جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم مارمولک از جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲
  • تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم به نام پدر از جشن دنیای تصویر ۱۳۸۴
  • تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر از نگاه منتقدین تئاتر برای نمایش فنز ۱۳۸۴
  • تندیس حقوق بشر-کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه ۱۳۹۱

خارجی

  • برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم امروز از جشنواره فیلم‌های ایرانی سان فرانسیسکو ۲۰۱۴
  • جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم امروز از جشنواره بین‌المللی سینمای مؤلف رباط ۲۰۱۴
  • جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم امروز از جشنواره فیلم جیپور ۲۰۱۴
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فلیم بیست از جشنواره فیلم‌های هنری باتومی ۲۰۰۹
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای سریال زیر تیغ از جشنواره فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی رم ۲۰۰۷
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم مارمولک از جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل ۲۰۰۴
  • دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم آژانس شیشه‌ای از جشنواره فیلم یوگسلاوی ۲۰۰۰

صفحه اینستاگرام پرویز پرستویی

پرویز پرستویی ، از سلبریتی های فعال در اینستاگرام بوده و ظرف چند سال اخیر 3,801 پست به اشتراک گذاشته که بررسی اینستاگرامش، در واقع مروری است بر بیوگرافی پرویز پرستویی و فعالیت هنری ایشان در عرصه سینما و تلویزیون. لذا برای آشنایی با سبک زندگی دیجیتالی پرویز پرستویی و پشت صحنه فیلم ها و سریال هایی که ایشان در آن نقش آفرینی کرده است و بیوگرافی پرویز پرستویی ، به اینستاگرامش مراجعه کنید. آدرس اینستاگرام پرویز پرستویی @parvizparastouei  میباشد و 6میلیون دنبال کننده دارد.

صفحه اینستاگرام پرویز پرستویی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا