اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران مردبیوگرافی بازیگران

علت درگذشت پرویز پورحسینی چه بود؟

در این بخش بیوگرافی پرویز پورحسینی بازیگر معروف سینما و تلویزیون را مرور میکنیم. بیوگرافی پرویز پورحسینی از بازیگران مرد خوب و توانمند کشورمان که بیشتر او را با سریال مریم مقدس به یاد می آوریم ، به همراه اطلاعاتی از زندگی شخصی و هنری او و همسرش با علت فوت تا عکس های خانوادگی و ناگفته های ازدواج و همسرش را میخوانیم.امروز از 0 تا 100 با بیوگرافی پرویز پورحسینی آشنا میشویم. در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

پرویز پورحسینی متولد چه سالی بود؟

پرویز پورحسینی متولد ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ در تهران بود.

همسر پرویز پورحسینی چه کسی بود؟

همسر پرویز پورحسینی ناهید ارسباران بود که به علت ابتلا به سرطان درگذشت.

تحصیلات پرویز پورحسینی چقدر بود؟

پرویز پورحسینی فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران بود.

پرویز پورحسینی به چه علت درگذشت؟

پرویز پورحسینی به علت ابتلا به کرونا درگذشت.

خلاصه بیوگرافی پرویز پورحسینی

نام اصلیپرویز پورحسینی منجیلی
تاریخ تولد۲۰ شهریور ۱۳۲۰
تحصیلاتفارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
پیشهبازیگر
سالهای فعالیت۱۳۴۸ تا ۱۳۹۹
همسرناهید ارسباران
فرزندیک پسر به نام پورنگ
قد176 سانتی متر
تاریخ درگذشت۷ آذر ۱۳۹۹ (۷۹ سال)
علت درگذشتابتلا به ویروس کرونا

بیوگرافی پرویز پورحسینی

بیوگرافی پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی بازیگر بزرگ و دوست‌داشتنی سینما، تلویزیون و تئاتر ایران بود. چهره آرام و متین او خاطرات زیادی را برای ما ایرانیان تداعی می‌کرد. ما او را در سینما شاید با آثاری مثل «کمال‌الملک»، «کشتی آنجلیکا»، «باشو غریبه‌ای کوچک» و در تلویزیون با سریال‌های بی‌شماری ازجمله «هزاردستان»، «روزی روزگاری»، «شب دهم»، «مختارنامه» و بسیاری آثار فاخر و خاطره‌انگیز دیگر به یاد میاوریم. در اکثر سریال‌های محبوب و خاطره‌انگیز بعد از انقلاب ردی از پرویز پورحسینی دیده می‌شد. بازی تأثیرگذارش در نقش زکریا در مجموعه «مریم مقدس» هیچ‌گاه از یاد نخواهد رفت. در سال‌های اخیر هم باقدرت به فعالیت خود ادامه داد.در ادامه بیشتر با بیوگرافی پرویز پورحسینی آشنا خواهیم شد.

در بیوگرافی پرویز پورحسینی با نام اصلی پرویز پورحسینی منجیلی آمده است : وی زادهٔ ۲۰ شهریور ۱۳۲۰ ودرگذشتهٔ ۷ آذر ۱۳۹۹ هنرپیشه اهل تهران بود.

کودکی پرویز پورحسینی
کودکی پرویز پورحسینی
عکس قبل از انقلاب پرویز پورحسینی
عکس قبل از انقلاب پرویز پورحسینی

در بیوگرافی پرویز پورحسینی لازم به ذکر است او فارغ التحصیل لیسانس رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1354 است که از 19 سالگی وارد تئاتر شد و تجربه بازی در دو حکومت را دارد

معرفی فیلم سینمایی شهرک با هنرنمایی ساعد سهیلی

کار از ششم ابتدایی و تحصیلات پرویز پورحسینی

در بیوگرافی پرویز پورحسینی جالب است بدانید در کودکی به‌واسطهٔ کارش در صحافی با کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شد و به هنر و ادبیات گرایش پیدا کرد. او در ۱۲ سالگی پدرش را از دست داد و ناچار بود تا به سختی کار کند.

او می‌گوید: «در کودکی ناچار به کار کردن بودم و شغل من کار در یک صحافی بود. در صحافی کتاب‌ها و مجلات زیادی از زیر دستم می‌گذشت و در مواقع استراحت بسیاری از آن‌ها را مطالعه می‌کردم. گاهی آن‌قدر محو خواندن می‌شدم که به من ایراد می‌گرفتند. اکثر کتاب‌ها تاریخی بود و گاهی کتاب‌های نادر و کمیاب. از همین‌جا بود که من به کتاب علاقه‌مند شدم.

در خانه وقتی همه می‌خوابیدند چراغ‌نفتی را بالای سرم می‌گذاشتم و انار دانه شده با گلپر می‌خوردم و کتاب می‌خواندم و لذت این‌گونه کتاب خواندن آن‌هم در آن سکوت عمیق هنوز برایم شیرین است و این‌گونه بود که من به ادبیات علاقه‌مند شدم.»

پورحسینی با اشاره به تأثیر مطالعه و بخصوص آثار ویکتور هوگو بر اندیشه خود بیان کرد: «داستان‌های ویکتور هوگو را می‌خواندم و با خودم فکر می‌کردم چطور یک نفر ویکتور هوگو می‌شود و از خود کاری برجای می‌گذارد که تا این حد بر من و دیگران اثرگذار است و ناخودآگاه به این نتیجه رسیدم که باید در این دنیا اثری از خودم باقی بگذارم.

من به دلیل شرایط زندگی خانوادگی بعد از دوره دبستان زمانی که ششم را گرفتم مجبور بودم کار کنم چون پسر بزرگ خانواده بودم ! در 12 ، 13 سالگی شدم پدر و مادرم شد مادر ، کار کردیم تا بچه ها را بزرگ کنیم.»

در بیوگرافی پرویز پورحسینی لازم به ذکر است پرویز پورحسینی در کنار کار، تحصیلش را هم در کلاس‌های شبانه ادامه داد.

این‌گونه بود که پورحسینی راه هنر را پیش گرفت و در 19 سالگی آموزش بازیگری را در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز کرد. او همچنین فارغ‌التحصیل رشته بازیگری دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران می‌باشد.

قد پرویز پورحسینی

در بیوگرافی پرویز پورحسینی آمده است قد او 176 سانتی متر است.

پژمان جمشیدی ازدواج کرد | نگار فرهمند همسر او کیست؟

ازدواج و وضعیت تاهل پرویز پورحسینی

بیشترین جستجوها در بیوگرافی پرویز پورحسینی درباره همسر ایشان است که شما عزیزان میخواهید بدانید همسر ایشان کیست.

استاد پرویز پورحسینی سال ها قبل از انقلاب اسلامی ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک پسر بنام پورنگ متولد 1353 می باشد. او در حوزه اکو توریسم فعالیت می‌کند و پرویز پورحسینی از وی دو نوه بنام سپهر و ستاره دارد

عکس پرویز پورحسینی و پسرش
عکس پرویز پورحسینی و پسرش

علت فوت همسر پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی در سال ۱۳۷۴ همسر خود، ناهید ارسباران را که او نیز بازیگر بود، به دلیل ابتلا به سرطان از دست داد.

پرویز پور حسینی و همسرش
پرویز پور حسینی و همسرش

علایق و حقایقی درباره پرویز پورحسینی

در ادامه بیوگرافی پرویز پورحسینی مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او.با ما همراه باشید.

بزرگترین معلم زندگی پرویز پورحسینی

بزرگ‌ ترین معلمم شخص خاصی نبوده بلکه مجموعه آدم‌ هایی که با آنها کار کردم ، با آنها رفاقت کردم و با آنها زندگی کردم

هرکدام به‌ نوعی مهم‌ترین معلم‌ های من بوده‌اند و از آنها آموخته‌ ام

تعریف هنر؟

اگر بخواهم هنر را در یک واژه خلاصه کنم باید بگویم که به نظر من هنر را نمی شود تعریف کرد. هنر تعریف شدنی نیست.

راه ماندگاری در هنر از نظر پرویز پورحسینی

اصل مهم برای اینکه در دنیای هنر ماندگار شد، تلاش مستمر است تا روزی که نفس می کشیم و داشتن صداقت است در کاری که انجام می دهیم.

پرویز پورحسینی اگر بازیگر نمی شد

اگر بازیگر نمی‌ شدم، حتما دوست داشتم در کار چاپ و نشر کتاب فعالیت کنم آرزوی زندگی‌ ام هم، خیلی خصوصی است که نمی توانم بگم و توی دلم ماندگار است

بهترین تجربه کاری پرویز پورحسینی

بهترین تجربه حرفه‌ ای‌ ام را نمی‌ توانم انتخاب کنم ولی از هر کارم ، از جنبه‌ ای آموخته‌ ام

در بعضی کارها از کارگردان‌ ها آموخته‌ ام و در بعضی کارها از شرایطی که ایجاد شده بود و من به واسطه‌ اش توانستم تجربیات خودم را به اجرا درآورم

تعطیلی کار هنری

برای الهام‌ گرفتن در فعالیت هنری‌ ام گاهی همه کارهایم را تعطیل و با خودم خلوت می‌ کنم و گاهی با فیلم‌ ها و کتاب‌ ها به این خلوت می‌ رسم و از آنها می‌ آموزم

ماجرای جنجالی طلاق محسن افشانی و همسرش

صداقت کاری پرویز پورحسینی

اصل مهم ماندگاری در دنیای هنر را تلاش مستمری میدانم به شکلی که هنرمند تا روزی که نفس می‌کشد باید تلاش کند و در کنار آن صداقت در کار داشته باشد

شغل دوم در بازیگری

در حال‌ حاضر به نسل جوان توصیه می ‌کنم که در کنار کار هنری، شغل دیگری برای امرارمعاش داشته باشند تا مثل من بعدا حسرت نخورند

هنر در کشور ما در حال‌ حاضر به‌ عنوان یک شغل به رسمیت شناخته نمی‌ شود شاید اگر به عقب برگردم، شغل دیگری هم در کنار بازیگری خواهم داشت

پرویز پورحسینی عشق کتاب

در کودکی ما سرگرمی های کمتری نسبت به امروز داشتیم و به همین دلیل کتاب خوانی بیشتر بود و آدم ها فرصت زیادی برای کتاب خواندن داشتند اما در حال حاضر آنقدر سرگرمی های متنوع وجود دارد و آنقدر آدم ها گرفتار شده اند و آنقدر کار می کنند که زمان و حال کتاب خواندن ندارند.سرگرمی های ارزان قیمتی جایگزین کتاب خوانی شده که انسان را با خود می برد؛ اما کتاب خواندن به انسان عمق می بخشد. انسانی که جامع است و وقتی در چشم هایش نگاه می کنی شعور و فهم و درایت را در آن می بینی و این است که انسان را زیبا می کند نه آرایش زیبا و بینی عمل شده. جذابیت آدم ها به چیزی است که از درون شان تراوش می کند.

در توصیف سوسن تسلیمی

از میان بازیگرانی که من تجربه همکاری با آنها را داشتم، دو نفر بیشتر از بقیه برای من برجستگی داشتند؛ یکی پرویز فنی ‌زاده و دیگری سوسن تسلیمی

خانم سوسن تسلیمی را از دوره دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می ‌شناسم همکلاسی بودیم خوب به یاد دارم که از همان دوره تحصیل چه استعداد فوق ‌العاده ای در بازیگری داشت

سوسن تسلیمی و پرویز پورحسینی در باشو غریبه ای کوچک
سوسن تسلیمی و پرویز پورحسینی در باشو غریبه ای کوچک

یک خاطره تأثیرگذار از پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی خاطره جالب و شاید تلخی از سینما رفتن مادربزرگش دارد که باعث شده دیگر در صنقش‌های  منفی بازی نکند. حداقل تا مدتی. خاطره را از زبان خود او بشنویم شیرین‌تر است. «برای فیلم «شب حادثه» که نقش منفی بازی کرده بودم٬ دو بلیت در جشنواره داشتم و‌ به مادر و مادربزرگم بلیت را دادم. مادربزرگم خانم شمالی‌ای بود که با صدای بلند صحبت می‌کرد. زمانی که آن‌ها برای دیدن فیلم می‌روند، یکی از تماشاگران به نقش من با لهجه شمالی توهین می‌کند. مادربزرگم همان‌جا بلند می‌شود و می‌گوید خانم بچه ما آدم خوبی است، اینجا بازی می‌کند. زمانی که به خانه آمدم، مادربزرگم گفت: «تو درست‌بشو نیستی! چرا رفتی این نقش را بازی کردی؟ برو نقشی را بازی کن که مردم دعایت کنند.»»

نکات خواندنی زندگی شخصی رضا عطاران سلطان کمدی سینمای ایران و تصاویر قدیمی او

شروع فعالیت هنری پرویز پورحسینی

در بیوگرافی پرویز پورحسینی میخوانیم: او سال 1339 بعد از گرفتن دیپلم در مدرسه شبانه با فنی زاده ، سعید پورصمیمی و محرابی وارد کلاس های آزاد هنرهای دراماتیک زیر نظر حمید سمندریان شد

این هنرمند فراموش‌نشدنی بازیگری را از سال 1340 با بازی در نمایش «مرد گل بدهی» به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان آغاز کرد.

وی در خصوص ارادتش به استاد سمندریان می‌گوید: «کسی که باعث شد من در این حرفه (تئاتر) بمانم و به ادامه‌ راهم امیدوار شوم، استاد حمید سمندریان بود که کارم را هم با ایشان شروع کردم.»

پس از این به گروه پاسارگاد پیوست و نمایش‌های «شش شخصیت در جستجوی نویسنده»، «لئو کادیا»، «مرغ دریایی و آندورا» را با این گروه به صحنه برد.

در سال 1346 دو نمایش «حکومت زمان خان» و «استریپ تیز و کارول» را در اداره تئاتر کار کرد.

1348 همکاری‌اش را با کارگاه نمایش آغاز کرد که حاصل کار این دوره نمایش‌های پژوهشی «اودیپ»، «معلم من پای من»، «باغ آلبالو»، «ویس و رامین»، «انسان، حیوان، تقوا»، «جان‌نثار کالیگولا و اورگاست» بود.

پرویز پورحسینی همچنین تجربه بازی در نمایش «اورگاست» به کارگردانی پیتر بروک را در کارنامه‌اش دارد. او و آربی آوانسیان تنها ایرانی‌های حاضر در گروه کارگردان مشهور بریتانیایی در اجرای فرانسه بودند.

کار حرفه ای پرویز پورحسینی و دانشگاه

در بیوگرافی پرویز پورحسینی آمده است : سال 1350 در 30 سالگی به عضویت کارگاه نمایش درآمد سپس بعد از قبولی در دانشگاه به تئاتر شهر رفت و با دکتر رفیعی گروه تئاتری مشترکی را تاسیس کردند

پورحسینی همچنین با گروه تئاتر پیاده دو نمایش به نام‌های «شهر ما»، «نظاره مرگ» را نیز اجرا کرد.

در سال 1355 با یک گروه تئاتری در تئاتر شهر همراه گردید که حاصل کار این دوره نمایش‌های «خاطرات و کابوس‌ها»، «شیون»، «استعاذه» و «جنایت و مکافات» بود.

داستان آشنایی سروش جمشیدی با مهران مدیری و محبوبیتش چه بود؟

پرویز پورحسینی در جلوی دوربین

در بیوگرافی پرویز پورحسینی بهتر است بدانید اولین کار تصویر پرویز پورحسینی، فیلم سینمایی «چشمه» به کارگردانی آربی آوانسیان بود که در سال 1351 اکران شد. این تنها فعالیت تصویری وی قبل از انقلاب بود. البته بدون در نظر گرفتن چند تله‌تئاتری که قبل از انقلاب از تلویزیون پخش شد

او در کنار جمشید مشایخی و مهتاج نجومی برای اولین بار جلوی دوربین رفت

فعالیت پرویز پورحسینی بعد از انقلاب

پرویز پورحسینی در سینما

در بیوگرافی پرویز پورحسینی میخوانیم : در سال 1362 سینما را با اثر به‌یادماندنی علی حاتمی یعنی «کمال‌الملک» ادامه داد. پرویز پورحسینی در این فیلم نقش کامران میرزا، سارق جواهرات شاه را بازی کرد.

پرویز پورحسینی در کمال الملک
پرویز پورحسینی در کمال الملک

«باشو غریبه‌ای کوچک»، «کشتی آنجلیکا»، «خواب لیلا»، «رستاخیز» و «قاتل اهلی» از مهم‌ترین فعالیت‌های وی در سینما می‌باشد.

پرویز پورحسینی در فیلم کشتی آنجلیکا
پرویز پورحسینی در فیلم کشتی آنجلیکا
پرویز پورحسینی در فیلم قاتل اهلی
پرویز پورحسینی در فیلم قاتل اهلی

او همچنین از بهرام بیضایی برای بازی در فیلم سینمایی «سگ‌کشی» پیشنهاد داشته که نپذیرفتن آن پیشنهاد بعدها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌های هنری‌اش شد.

در بیوگرافی پرویز پورحسینی آخرین فعالیت او در سینما با فیلم «جاده قدیم» منیژه حکمت بود که به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر هم آمد.

پرویز پورحسینی در جاده قدیم
پرویز پورحسینی در جاده قدیم

در بیوگرافی پرویز پورحسینی آمده است وی تاکنون در سینما با کارگردانان مطرحی همچون آربی آوانسیان، واروژ کریم مسیحی، علی حاتمی، بهرام بیضایی، داریوش فرهنگ، مهدی فخیم زاده، یدالله صمدی، ابوالحسن داوودی، سیروس الوند، بهروز افخمی، احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی و … همکاری داشته است.

پرویز پورحسینی در تئاتر

پورحسینی پس از انقلاب نیز به فعالیت خود در عرصه تئاتر ادامه داد و نمایش‌های «شاه اسکوریال»، «تف»، «سیرک باشکوه» را در تئاتر شهر و نمایشنامه‌های «دکتر فاستوس»، «ماهان کوشیار»، «معمای ماهیار معمار»، «چراغ گاز» «افسانه اندوه» و «شب یهودا» و «بازجوئی» را در اداره تئاتر به اجرا درآورد.

جمیله شیخی و پرویز پورحسینی در تله تئاتر دکتر فاستوس
جمیله شیخی و پرویز پورحسینی در تله تئاتر دکتر فاستوس

در سال 1371 نیز در نمایش «یادگار سال‌های شن» را در تالار وحدت حضور داشت.

او در تئاتر با کارگردانان بزرگ ازجمله حمید سمندریان، مسعود رسام، جهانگیر الماسی، محمد رحمانیان، اسماعیل خلج و … کارکرده و بسیاری از تله‌تئاترهایش قبل و بعد از انقلاب از تلویزیون پخش‌شده است.

پرویز پورحسینی در تلویزیون

 اما اکثر ایرانیان پرویز پورحسینی را با بیشمار سریال تلویزیونی به‌یادماندنی‌ای که بازی کرده می‌شناسند. او بیش از هر چیزی در تلویزیون دیده‌شده است.

مسابقه بوکس تینا آخوندتبار

مجموعه تحسین‌برانگیز «هزاردستان» اولین نقش‌آفرینی وی در تلویزون بود. او در این مجموعه یک‌بار دیگر با مرحوم علی حاتمی همکاری کرد.

پرویز پورحسینی بعد از آن در اکثر سریال‌های بزرگ تاریخی حضور داشته است. از این جمله می‌توان به سریال‌های «امیرکبیر»، «روزی روزگاری»، «مریم مقدس»، «شب دهم» و «مختارنامه» اشاره کرد. پورحسینی بیش از همه در تلویزیون با احمد امینی همکاری کرده و در مجموعه‌های «تصویر یک رؤیا»، «باران عشق»، «اولین شب آرامش» و «بی‌گناهان» «بیگانه ای با من است» بازیگر وی بوده است.

پرویز پورحسینی در سریال مریم مقدس
پرویز پورحسینی در سریال مریم مقدس
کتایون ریاحی و پرویز پورحسینی درسریال شب دهم
کتایون ریاحی و پرویز پورحسینی درسریال شب دهم
پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار در سریال مختارنامه
پرویز پورحسینی در نقش میثم تمار در سریال مختارنامه
پرویز پورحسینی درسریال اولین شب آرامش
پرویز پورحسینی درسریال اولین شب آرامش

در بیوگرافی پرویز پورحسینی آمده است آخرین نقش‌آفرینی وی هم به مجموعه «بیگانه ای با من است » احمد امینی در سال 99 بازمی‌گردد. قبل از آن‌هم سریال‌های پرطرفداری مثل «هفت‌سنگ»، «شیدایی» و البته پروژه ناتمام «سرزمین کهن» کمال تبریزی «گمشدگان» و «بچه مهندس2»را بازی کرد.

پرویز پورحسینی در سریال بیگانه ای با من است
پرویز پورحسینی در سریال بیگانه ای با من است
فیلم پرویز پورحسینی در بچه مهندس
فیلم پرویز پورحسینی در بچه مهندس

البته پرویز پورحسینی سال‌های بعد هم کم‌کار نبود است. او در سال‌های 95-96 مدتی از تلویزیون دورمانده و فعالیتش را در سینما و شبکه نمایش خانگی ادامه می‌دهد.

او در مجموعه «عالیجناب» نیز به‌عنوان یکی از زبده‌ترین مشاورهای رئیس‌جمهور ایفای نقش می‌کند. مجموعه سیاسی 6 قسمتی «عالیجناب» به نویسندگی و کارگردانی سام قریبیان از اواسط پاییز 96 از شبکه نمایش خانگی انتشار یافت.

ابتلای پرویز پورحسینی به کرونا و درگذشت

استاد پورحسینی از اواسط آبان ماه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد که بخاطر نبود بیماری زمینه ای مشکلی برای روند درمانی نداشتند

با این حال در ادامه فرزند ایشان آقای پورنگ حسینی وضعیت پدر را بخاطر درگیر شدن قسمت زیادی از ریه ها ، حاد عنوان کردند

در نهایت این استاد بی نظیر بازیگری ساعت 3 شب روز جمعه 7 آذر 1399 در بیمارستان فیروزگر تهران، در 79 سالگی دار فانی را وداع گفت. پیکر پرویز پورحسینی، ۹ آذر ۱۳۹۹ در طبقهٔ بالایی آرامگاهِ همسرش ناهید ارسباران، در قطعهٔ هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

درگذشت پرویز پورحسینی

شما در حال مطالعه پرویز پورحسینی در بازیگرآنلاین هستید.برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آخرین آرزوی پرویز پورحسینی که برآورده نشد

روزگار او را از صحنه دور کرد و کرونا، او را از زندگی دور کرد تا ناباورانه سفر بی‌بازگشت یک هنرمند درخشان دیگر را به نظاره بنشینیم. کمتر از سه ماه پیش بود که به انگیزه هفتاد و نهمین سالروز تولد پرویز پورحسینی با او هم‌کلام شدیم. آن زمان هرگز تصور نمی‌کردیم که به فاصله‌ای این چنین اندک، این گفتگو را به مناسبت درگذشتش بازنشر کنیم.

زندگینامه بهنوش بختیاری بازیگر چپ دست ایران

شروع صحبت‌مان با کرونا بود و اینکه این ویروس دهشتناک چگونه ما را غرق خود ساخته. آن چنان که حواس‌مان نیست روزهایی که سپری می‌کنیم، آخرین روزهای این قرن است و همه در روزمرگی عجیبی گرفتار آمده‌ایم و او در تایید این سخن گفته بود: «همینطور است که می‌گویید. به خاطر شرایط کرونا از خیلی چیزها غافل شده‌ایم؛ روزمرگی. تلاش برای زنده ماندن در این شرایط نابسامان.»

پورحسینی دل‌نگران مادر پیرش بود که بیش از ۹۰ سال سن دارد و می‌گفت خیلی آسیب‌پذیر است. به خاطر کرونا با کسی معاشرت نداشتند و می‌گفت فقط پسر، عروس و نوه‌هایش به آنها سر می‌زنند.

از او خواسته بودیم به بهانه روز تولدش آرزویی داشته باشد. شاید آن زمان فکر نمی‌کردیم این آرزو این چنین دست‌نیافتنی باشد و او گفته بود: «حس می‌کنم بیشتر مردم روزگار من زندگی موقت دارند. همه منتظرند که به شرایط عادی بازگردند و به زندگی طبیعی بپردازند. امیدوارم به این وضعیت برسند.»

لیست آثار هنری پرویز پورحسینی

در ادامه بیوگرافی پرویز پورحسینی بازیگر بچه مهندس باید بگوییم در جدول‌های جداگانه می‌توانید فهرست آثاری که او در آنها به هنرنمایی پرداخته است را مشاهده کنید.

فیلم‌های سینمایی پرویز پورحسینی

سالعنوانکارگردان
۱۳۹۶جاده قدیممنیژه حکمت
١٣٩۵خفگیفریدون جیرانی
۱۳۹۵پشت دیوار سکوتمسعود جعفری جوزانی
۱۳۹۵صدای منو می‌شنوید؟صادق پروین آشتیانی
۱۳۹۵قاتل اهلیمسعود کیمیایی
۱۳۹۴صله سحرفرزین مهدی پور
۱۳۹۳دوران عاشقیعلیرضا رئیسیان
۱۳۹۱رستاخیزاحمدرضا درویش
۱۳۸۷سفر مرگحسن آقاکریمی
۱۳۸۶خواب لیلامهرداد میر فلاح
۱۳۸۴جای او دیگر خالی نیستمهرداد خوشبخت
۱۳۷۹مریم مقدسشهریار بحرانی
۱۳۷۷کمیته مجازاتعلی حاتمی
۱۳۷۵حرفه‌ایاسماعیل فلاح پور
۱۳۷۵فصل پنجمرفیع پیتز
۱۳۷۴شیخ مفیدفریبرز صالح
سیروس مقدم
۱۳۷۴عاشق فقیرحسینعلی لیالستانی
۱۳۷۲بلندی‌های صفرحسینعلی لیالستانی
۱۳۷۲روز فرشتهبهروز افخمی
۱۳۷۰اوینارشهرام اسدی
۱۳۷۰دره شاپرک‌هافريال بهزاد
۱۳۷۰راه و بیراهسیامک شایقی
۱۳۶۹چاووشساموئل خاچیکیان
۱۳۶۹رنو تهران – ۲۹سیامک شایقی
۱۳۶۸دو سرنوشتمهران تأییدی
۱۳۶۸راز کوکبکاظم معصومی
۱۳۶۷سفر عشقابوالحسن داوودی
۱۳۶۷شب حادثهسیروس الوند
۱۳۶۷کشتی آنجلیکامحمد بزرگ نیا
۱۳۶۶ایستگاهیدالله صمدی
۱۳۶۶بهار در پاییزمهدی فخیم زاده
۱۳۶۵باشو، غریبه کوچکبهرام بیضایی
۱۳۶۵رابطهپوران درخشنده
۱۳۶۵سرابسعید اسدی
حمید تمجیدی
۱۳۶۵طلسمداریوش فرهنگ
۱۳۶۵میهمانی خصوصیحسن هدایت
۱۳۶۴خط پایانمحمدعلی طالبی
۱۳۶۴مردی که موش شداحمد بخشی
۱۳۶۳گنجمحمدعلی سجادی
۱۳۶۲کمال‌الملکعلی حاتمی
۱۳۵۱چشمهآربی اوانسیان
نگاهی بر فیلم پرحاشیه برادران لیلا اثر سعید روستایی
آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی در فیلم طلسم
آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی در فیلم طلسم
پرویز پورحسینی در فیلم سراب
پرویز پورحسینی در فیلم سراب
پرویز پورحسینی در فیلم ایستگاه
پرویز پورحسینی در فیلم ایستگاه
فردوس کاویانی ، هادی اسلامی و پرویز پورحسینی در فیلم بهار در پاییز
فردوس کاویانی ، هادی اسلامی و پرویز پورحسینی در فیلم بهار در پاییز
پرویز پورحسینی در فیلم میهمانی خصوصی
پرویز پورحسینی در فیلم میهمانی خصوصی

کوتاه

  • سلندر
  • گفتگو با باد

مستند پرویز پورحسینی

  • ۱۳۸۷ – عشق‌پرداز

تئاتر پرویز پورحسینی

  • ۱۳۷۶ – کارنامهٔ بندار بیدخش

پرویز پورحسینی در مجموعه نمایش خانگی

  • عالیجناب (سام قریبیان، ۱۳۹۶)

آثار تلویزیونی پرویز پورحسینی

سالنامسمتکارگردانتوضیحات
۱۳۹۹بیگانه ای با من است (فصل اول)بازیگراحمد امینیشبکه ۲
۱۳۹۷تاریکی شب، روشنایی روزبازیگرحجت قاسم‌زاده اصلشبکه ۲
١٣٩٧بچه مهندس ٢بازیگرعلی غفاریشبکه ٢
۱۳۹۷بچه مهندس ١بازیگرعلی غفاریشبکه ۲
۱۳۹۶گمشدگانبازیگررضا کریمیشبکه ۲
۱۳۹۴میکائیلبازیگرسیروس مقدمشبکه ۱
۱۳۹۳هفت‌سنگبازیگرعلی‌رضا بذرافشانشبکه ۳
۱۳۹۲سرزمین کهنبازیگرکمال تبریزیشبکه ۳
۱۳۹۱تله‌فیلم «نغمهٔ نوروز»بازیگرسیدمحسن یوسفیشبکه ۳
۱۳۹۰شیداییبازیگرمحمدمهدی عسگرپورشبکه ۳
۱۳۸۳–۱۳۸۹مختارنامهبازیگرداود میرباقریشبکه ۱
۱۳۸۹تله‌فیلم «فرزند چهارم»بازیگرشبنم عرفی‌نژاد
۱۳۸۹تله‌فیلم «عصای پیری»بازیگررضا غفاریشبکه ۱
۱۳۸۷مثل هیچ‌کسبازیگرعبدالحسین برزیدهشبکه ۲
۱۳۸۷شب می‌گذردبازیگرراما قویدل
۱۳۸۷تله‌فیلم «در همین نزدیکی»بازیگرراما قویدلشبکه ۳
۱۳۸۷سایه تنهاییبازیگربیژن شکرریزشبکه ۱
۱۳۸۷نشانیبازیگررامبد جوانشبکه ۲
۱۳۸۶یک مشت پر عقاببازیگراصغر هاشمیشبکه ۳
۱۳۸۶تله‌فیلم «یکی از همین روزها»بازیگرراما قویدل
۱۳۸۶–۱۳۸۷بی‌گناهانبازیگراحمد امینیشبکه ۳
۱۳۸۶–۱۳۸۷بیداریبازیگربهرام عظیم پوردر نقش «عمو رحمان»
۱۳۸۴–۱۳۸۵اولین شب آرامشبازیگراحمد امینیشبکه ۳
۱۳۸۲نذربازیگرمهرداد خوشبختشبکه یک
۱۳۸۲طلسم‌شدگانبازیگرداریوش فرهنگشبکه ۵
۱۳۸۲تله‌فیلم «هفتاد و سومین تن»بازیگرعلی مؤذنیشبکه ۲
۱۳۸۱روزهای بیادماندنیبازیگرهمایون شهنوازشبکه ۱
۱۳۸۰باران عشقبازیگرفریدون حسن‌پور
احمد امینی
شبکه ۵
۱۳۸۰شب دهمبازیگرحسن فتحیشبکه ۱
۱۳۷۹مریم مقدسبازیگرشهریار بحرانیشبکه ۲
۱۳۷۹همسفربازیگرقاسم جعفریشبکه ۳
۱۳۷۹تله‌تئاتر «به سوی دمشق»بازیگرحمید سمندریانکارگردان تلویزیونی: ساسان امیرپور
نویسنده: اگوست استریندبرگ
۱۳۷۸–۱۳۸۱روشن‌تر از خاموشیبازیگرحسن فتحی
۱۳۷۸استنطاقبازیگرفرهاد مهندس‌پورشبکه ۴ / کارگردان تلویزیونی: «ساسان امیرپور»
نویسنده: «پیتر وایس»
۱۳۷۸روز ایپریتبازیگراحمد امینی
۱۳۷۷پزشکانبازیگرمسعود کرامتیشبکه ۳
۱۳۷۷تله‌تئاتر «همه پسران من»بازیگرمحمد رحمانیانشبکه ۲ / نویسنده: آرتور میلر
۱۳۷۶تله‌تئاتر «خانه‌های اجاره‌ای»بازیگرمحمد رحمانیانشبکه ۲
۱۳۷۶بافته‌های رنجبازیگرمجید بهشتیشبکه ۱
۱۳۷۶تله‌تئاتر «قطار ارواح»کارگردان هنریرضا کرم‌رضاییشبکه ۲ / کارگردان تلویزیونی: «قاسم شاکری»
نویسنده: «آرنولد رایدلی»
۱۳۷۶تله‌تئاتر «جان گابریل بورکمن»بازیگرحسن فتحینویسنده: هنریک ایبسن[۲۴]
۱۳۷۷–۱۳۷۵تصویر یک رؤیابازیگراحمد امینیشبکه ۱
۱۳۷۶–۱۳۷۵تهران ۱۱–۵۹۵ ج ۴۸بازیگرمرضیه برومندشبکه تهران
۱۳۷۵دومین انفجاربازیگرداریوش فرهنگشبکه ۱
۱۳۷۵دلیران خلیج فارسبازیگرمرتضی جعفریشبکه ۱
۱۳۷۴–۱۳۷۵جهان وارونهبازیگربهمن زرین‌پوردر نوروز ۱۳۷۵ از شبکه ۱ پخش شد.
۱۳۷۴یک داستانبازیگرمحمد رحمانیانشبکه ۲
۱۳۷۴–۱۳۸۰خورشید شب (شیخ مفید)بازیگرفریبرز صالح
سیروس مقدم
شبکه ۲
۱۳۷۴آشپزباشیبازیگررسول نجفیانشبکه ۲
۱۳۷۴تله‌تئاتر «قاضی و رئیس دادگاه خانواده»بازیگرمنیژه محامدیشبکه ۲
کارگردان تلویزیونی: «ناصر شوندی»
۱۳۷۴تله‌تئاتر «خانه عروسک»بازیگرمنیژه محامدیشبکه ۲
کارگردان تلویزیونی: «ناصر شوندی»
۱۳۷۳تله‌تئاتر «نظم»بازیگرمحمد رحمانیانشبکه ۲
۱۳۷۳تله‌تئاتر «پدرزن به سلمانی می‌رود»بازیگرمحمد رحمانیانشبکه ۲
۱۳۷۲تاریخ روابط ایران و انگلیسبازیگرمرتضی جعفری
۱۳۷۲سرزمین من و نقابدارانبازیگرمرتضی جعفریشبکه ۱
۱۳۷۱تابستانی سرشار از محبتبازیگرعباس رنجبر
۱۳۷۱قافله این عمربازیگرمجید بهشتی
۱۳۷۰–۱۳۷۱روزی روزگاریبازیگرامرالله احمدجوشبکه ۱
۱۳۶۹تله‌تئاتر «عالیجناب داروغه»بازیگراسماعیل خلجشبکه ۱
۱۳۶۹آلبوم خانوادگیبازیگرمحمد رحمانیانشبکه ۱ / این مجموعه در آغاز، «واریته آمریکایی»
نام داشت.
۱۳۶۹مهر و ماهبازیگرحمید لبخندهشبکه ۲
۱۳۶۷تله‌تئاتر «شوق»بازیگرمرتضی جعفریشبکه ۱
۱۳۶۶–۱۳۶۸با سلسله حکمتبازیگراکبر خواجویی
سیروس مقدم
مرتضی جعفری
شبکه ۱
۱۳۶۶–۱۳۶۸این شرح بی‌نهایتبازیگراسماعیل خلج
حمید حمزه
شبکه ۱
۱۳۶۳–۱۳۶۴امیرکبیربازیگرسعید نیک‌پورشبکه ۱
۱۳۶۴تله‌تئاتر «دکتر فاستوس»بازیگرایرج رادشبکه ۱
۱۳۶۳تله‌تئاتر «آئینه خیال»بازیگرداود میرباقری
۱۳۶۱ز هر کویبازیگرمنصور کوشان
۱۳۶۱تله‌تئاتر «ستارخان»بازیگرجهانگیر الماسیکارگردان تلویزیونی: مسعود فروتن
۱۳۶۱تله‌تئاتر «به دنبال سیمرغ»بازیگرمنصور کوشانکارگردان تلویزیونی: مهوش جزایری
۱۳۵۹تله‌تئاتر «شازده کوچولو»بازیگرمسعود رسامشبکه ۱
۱۳۵۸–۱۳۶۶هزاردستانبازیگرعلی حاتمیشبکه ۱
۱۳۵۰نمایش «ارگاست»بازیگرپیتر بروکجشن هنر شیراز
۱۳۴۶تله‌تئاتر «امولوس گنگ»بازیگرخانم لرتاتلویزیون ملی ایران
۱۳۴۶تله‌تئاتر «تلافی»بازیگرخانم لرتاتلویزیون ملی ایران
۱۳۴۶تله‌تئاتر «ارزش زغال»بازیگرخانم لرتاتلویزیون ملی ایران
۱۳۴۱تله‌تئاتر «تصادف»بازیگرعباس یوسفیانتلویزیون ملی ایران
۱۳۴۱تله‌تئاتر «مرد گل بر دهن»بازیگرحمید سمندریانتلویزیون ملی ایران
۱۳۴۰تله‌تئاتر «منطقهٔ جنگی»بازیگرعباس یوسفیانتلویزیون ملی ایران
معرفی فیلم خانواده فیبلمن؛ داستان زندگی خصوصی آقای کارگردان

جوایز و افتخارات پرویز پورحسینی

نامزدی پرویز پورحسینی و دریافت جوایز

  • کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم طلسم از جشنواره فیلم فجر، ۱۳۶۵
  • کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم اوینار از جشنواره فیلم فجر، ۱۳۶۹
  • دیپلم افتخار برای بازی در فیلم سینمایی و تلویزیونی مریم مقدس از جشنواره فجر، ۱۳۷۹
  • جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی قطار ارواح و مجموعه کارها از جشنوارهٔ سیما، ۱۳۸۰
  • جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم مریم مقدس از جشنواره حقیقت یزد، ۱۳۸۰
  • جایزه بهترین بازیگر مرد برای نمایش تلویزیونی بسوی دمشق از جشنواره سیما، ۱۳۸۲
  • جایزه ویژهٔ هیئت داوران از هجدهمین جشن حافظ برای فیلم قاتل اهلی، ۱۳۹۷

بزرگداشت‌های پرویز پورحسینی

  • شهریور ۱۳۹۴، مراسم بزرگداشت و تولد هفتاد و پنج سالگی پرویز پورحسینی در موزه امام علی برگزار شد.
  • شهریور ۱۳۹۷، مراسم رونمایی از پوستر فیلم جاده قدیم و تجلیل از پرویز پورحسینی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
  • بهمن ۱۳۹۹، نکوداشت زنده یاد پرویز پورحسینی در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا