اخبار دیگران

توضیح ساده و صریح فارکس – فارکس چیست؟ نحوه ورود به این بازار

فارکس چسیت؟

بازار فارکس این روزها تبدیل به یکی از داغ‌ترین موضوعات دنیای دیجیتال شده است. این بازار که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد، توانسته سرمایه‌های خرد و کلان را به سمت خود جذب کند. در این مسیر، اتفاقات متفاوتی برای سرمایه‌ها افتاده است. افرادی که بدون دانش وارد این بازار شدند، سرمایه‌ی خود را از دست دادند، افرادی که در کارگزاری‌های نامعتبر حساب معاملاتی باز کردند، باز هم سرمایه‌ی خود را از دست دادند. نکته اینجاست که این مسیر، مسیر سهل و آسانی نیست که به سرعت بتوان از آن درآمد کرد. دنیای فارکس اگرچه جذاب و پرسود است، اما ریسک بالایی داشته و شاید مناسب همه‌ی افراد نباشد. در این مقاله، مرور کوتاهی خواهیم داشت بر چیستی فارکس و اینکه چگونه باید با ورود به آن، نه تنها سرمایه را از دست نداد، بلکه درآمد قابل توجهی کسب کرد. اما یک سوال:

بازار فارکس چیه؟

کشورهای دنیا دائما در حال تجارت با یکدیگر هستند. همانطور که می‌دانید، امروزه هیچ کشوری به صورت مستقل نمی‌تواند صفر تا صد یک محصول را تولید کند. برای مثال، حتی بزرگترین خودروسازی‌های آمریکا و آسیا، باز هم بعضی از قطعات خاص خود را (مثلا کامپیوتر خودرو) از شرکت معتبر آلمانی زیمنس خریداری می‌کنند. این ارتباط مستمر کشورها (صنعت کشورها با یکدیگر) باعث شده تا همواره نیاز به تبدیل ارز کشورهای مختلف به یکدیگر وجود داشته باشد. علاوه بر صنعت، پروژه‌های عمرانی و اقتصادی نیز با شراکت کشورهای مختلف از سطح جهان انجام شده که باز هم باعث ارتباط بیشتر ارز کشورهای مختلف با یکدیگر می‌شود. بنابراین، باید مکانی وجود داشته باشد تا ارزش ارز کشورهای مختلف به یکدیگر را مشخص کند.

دانشگاه جندی شاپور

این بازار که به نام فارکس یا همان Foreign exchange شناخته می‌شود، محلی است برای تعیین ارزش ارز کشورهای مختلف نسبت به یکدیگر. هنگامیکه یک شرکت آمریکایی، کالایی را از آلمان خریداری می‌کند، باید ارز آمریکا (دلار) را به ارز آلمان (یورو – اتحادیه اروپا) تبدیل کرده تا هزینه‌ی خرید قطعات را بپردازد. حال در نظر بگیرید که هزاران قرارداد بین‌المللی وجود داشته که طی آن، افراد و شرکت‌ها باید ارز کشور خود را به کشور دیگری تبدیل کنند. این اتفاق باعث شکل‌گیری عرضه و تقاضا شده که طی آن، قیمت و یا در حقیقت، ارزش ارز کشورهای مختلف نسبت به یکدیگر، در آن تعیین می‌شود. با بالا رفتن تقاضا برای یک ارز، ارزش آن در برابر ارزهای دیگر بالا رفته و در نقطه‌ی مقابل نیز هنگامیکه دارندگان یک ارز خاص تقاضای فروش و تبدیل آن به ارز دیگری را داشته باشند، ارزش آن در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت.

بنابراین، ساده‌ترین توضیح بازار فارکس این است که این بازار، مکانی برای ثبت داده‌های تبدیل ارز کشورهای مختلف به یکدیگر بوده که عامل تعیین قیمت هر ارز است. جالب است بدانید که این بازار هیچگونه مکان فیزیکی یا وبسایت مشخصی نداشته و تنها مجموعه‌ای از داده‌های مربوط به آخرین خرید و فروش‌ها است. هر چقدر تقاضا برای خرید یک ارز بیشتر شود، ارزش آن بالاتر خواهد رفت. همین تغییر در میزان عرضه و تقاضا باعث می‌شود تا نمودار قیمتی، همواره در حال نوسان باشد. این نوسانات قیمت، بستری را برای تریدرها فراهم می‌کند تا با خرید و فروش در زمان مناسب، از این بالا و پایین رفتن قیمت‌ها، درآمد کسب کنند. برای فهم بهتر و دقیقتر فارکس به این لینک مراجعه کنید.

قیمت شیشه جلو هیوندای

چه چیزی در فارکس خرید و فروش میشود؟

همانطور که متوجه شدید، در این بازار، جفت ارزهای مختلف خرید و فروش می‌شود. برای مثال، هنگامیکه قرار است اتفاق مثبتی در آمریکا رخ داده و اقتصاد آن ترقی کند، ارزش ارز این کشور (دلار) در مقایسه با ارزهای دیگر، بیشتر خواهد شد. بنابراین، اگر فردی ارز کشور دیگری را (یورو – پوند – ین – فرانک و …) را فروخته و دلار خریداری کند، در مدت کوتاهی میزان دارایی وی بیشتر خواهد شد. به این عمل در بازار فارکس، خرید جفت ارز دلار/ یورو یا دلار/پوند و … گفته می‌شود. بعد از افزایش ارزش دلار، فرد مجددا می‌تواند دلارهای خود را به ارز اولیه تبدیل کرده و با این کار، درآمد کسب کند. جفت ارزهای ارائه شده در این بازار، به دو بخش ماژور و مینور (اصلی و فرعی) تقسیم می‌شوند. ارزهایی که درخواست بیشتری برای آن‌ها وجود داشته و شناخته شده‌تر هستند، ارزهای ماژور نامیده شده و شامل دلار، یورو، پوند، فرانک، ین و … هستند. در نقطه‌ی مقابل، ارز کشورهایی که کمتر شناخته شده و کمتر مورد معامله قرار می‌گیرند، با نام مینور خطاب می‌شوند. جالب است بدانید که بیش از 60 ارز در سبد معاملاتی بعضی بروکرها قرار گرفته و آماده‌ی معامله است.

چگونه وارد بازار فارکس شویم؟

همانطور که پیشتر بیان کردیم، این بازار نه مکان فیزیکی داشته و نه حتی یک سایت مستقل داشته، بلکه مجموعه‌ای از نمودارهای قیمتی است. برای ورود به بازار فارکس، ابتدا باید یک کارگزاری فارکس را انتخاب کنید. همانطور که برای ورود به بورس ایران باید به سراغ کارگزاری معتبر بروید، برای ورود به فارکس نیز باید یک کارگزاری معتبر انتخاب کنید. کارگزاری‌های فارکس به تریدر اجازه می‌دهند تا یک حساب معاملاتی  را به صورت رایگان ایجاد کرده و معاملات خود را شروع کند. اگرچه فارکس فقط مخصوص معامله‌ی جفت ارزها است، اما بروکرها (همان کارگزاری‌های فارکس)، دارایی‌های دیگری را نیز وارد لیست خود کرده‌اند که شاید معامله‌ی آن‌ها، حتی جذاب‌تر از معامله‌ی جفت‌ارزهای فارکس  باشد.

شماره تماس های اظطراری در کشورهای مختلف + توضیحات

بروکر چه چیزی ارائه کرده است؟

در کنار بیش از 60 جفت ارز فارکس، بروکرها سبد معاملاتی متنوعی ارائه کرده‌اند و در بعضی از بروکرها، بیش از 200 آیتم معاملاتی دیگر نیز در کنار جفت ارزها ارائه شده است. این دارایی‌ها، چیزهایی هستند که درسطح جهانی معامله شده و برای آن عرضه و تقاضا وجود داشته و علاوه بر آن، دارای قیمت جهانی مشخص هستند. برای مثال، حتما می‌دانید که قیمت نفت خام دریای برنت یا نفت وست تگزاس اینترمدیت در سطح جهانی مشخص بوده و هر لحظه در حال تغییر است، بنابراین، یکی از آیتم‌های قابل معامله در برورکرها، نفت و سایر آیتم‌های مربوط انرژی همانند گاز و گازوئیل است. به صورت کلی، دارایی‌های که هر تریدر بعد از ثبت نام در یک بروکر می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، به شرح زیر هستند:

  • جفت ارزهای فارکس
  • انرژی
  • فلزات گرانبها (طلا، نقره و …)
  • رمزارزها (کریپتوکارنسی ها)
  • سهام شرکت‌های معتبر جهانی
  • شاخص بورس‌های بزرگ دنیا
  • اوراق قرضه
  • کالاهای اساسی (گندم، سویا، قهوه، شکر و …)

کدام دارایی برای معامله بهتر است؟

هر کدام از دارایی‌هایی که پیشتر مطرح شد، مزایا و محدودیت‌های خود را دارند. برای مثال، همانطور که در مقاله آموزش فارکس گفته شده است، جفت ارزهای فارکس نوسانات محدودی داشته، اما عموما دارای روند مشخصی بوده که کار را برای تریدرها آسان می‌کند. از طرف دیگر، ریسک خرید و معامله‌ی سهام (خصوصا سهام شرکت‌هایی همانند اپل، تسلا، گوگل، آمازون، فیسبوک و …)، کم بوده و در طولانی مدت، سودآوری بسیار بالایی خواهند داشت. این شرکت‌های سرشناس جهانی، عموما در طولانی مدت، بیلان کاری مثبتی داشته و سود خوبی را به خریداران خود می‌دهند. یکی از پرریسک‌ترین و صد البته پر پتانسیل‌ترین کالاهایی که می‌توان آنرا معامله کرد، رمزارزها یا همان کریپتوکارنسی‌ها هستند. این دارایی‌های قابل معامله در سبد معاملاتی بروکرها، بعضا در طول 24 ساعته، نوسانی معادل 20 درصد داشته که این میزان نوسان، در کمتر آیتم دیگری مشاهده می‌شود. اما نباید از ریسک این بازار غفلت کرد، چرا که ممکن است در یک لحظه، تمام دارایی فرد از بین برود.

معرفی روش های درمان هموروئید و مقایسه آن ها

چگونه سرمایه گذاری امن داشته باشیم؟

پیش از انجام هر کاری، ابتدا باید مطمئن شویم که دانش کافی را داشته و با چشمان باز وارد آن عرصه خواهیم شد. بازار فارکس نیز مستقیما با بودجه و دارایی افراد کار داشته و بدیهی است که بدون دانش، ریسک از دست دادن سرمایه بسیار بالا خواهد بود. تریدرهایی که امروزه به صورت حرفه‌ای از فارکس درآمد کسب می‌کنند، چندین ماه وقت خود را به مطالعه و یادگیری اختصاص داده و سپس بعد از آن، در نسخه‌ی دمو حساب معاملاتی باز کرده و دانش خود را محک زده‌اند. این تریدرها تا جایی پیش رفتند که توانستند یک استراتژی معاملاتی فردی را برای خود تدوین کنند. استراتژی معاملاتی به فرد خواهد گفت که در چه زمانی، چه چیزی را با چه قیمتی خریداری کرده و در چه زمانی آن را بفروشد. برای سرمایه گذاری ایمن، داشتن استراتژی معاملاتی، اجتناب ناپذیر است.

استراتژی معاملاتی فارکس

هر دارایی که در سبد معاملاتی بروکرها ارائه شده، نمودار قیمتی و حجمی مشخصی دارد. این نمودار به مخاطب می‌گوید که در هر زمان، این دارایی با چه قیمتی و در چه حجمی معامله شده است. بنابراین، تریدر پیش از آنکه یک دارایی را برای معامله انتخاب کند، ابتدا با روند تغییر قیمت‌های آن آشنا شده و واکنش پذیری آن نسبت به رخدادهای خارجی (اقتصادی، سیاسی، سلامت و …) را متوجه خواهد شد. برای مثال، اگر فرد به دنبال معامله‌ی طلا باشد، متوجه خواهد شد که این دارایی، به اخبار اقتصادی و خصوصا سخنرانی‌های رییس جمهور آمریکا، واکنش‌های اساسی نشان خواهد داد. در هر حال، فرد باید با روند تغییر قیمت، گام‌های قیمتی، تاریخچه، میزان واکنش پذیری و … هر دارایی آشنا باشد و اخبار روزانه را به طور مستمر دنبال کند.

قیمت شیشه جلو تویوتا لندکروز

برای اینکه استراتژی معاملاتی را ساده‌تر یاد بگیرید، بهتر است دوره‌های اموزش فارکس معتبر را دنبال کنید. در دوره‌های آموزشی، تجربیات تریدرهای بزرگ دنیا به صورت ساده و دسته‌بندی شده در اختیار شما قرار خواهد گرفت. یکی از ساده‌ترین و در عین حال دقیق‌ترین روش‌های خلق یک استراتژی معاملاتی، تکیه کردن به تحلیل تکنیکال و یا پرایس اکشن است. در این سبک آموزشی، باور بر آن است که تمامی تغییر قیمت‌ها و روندها را می‌توان با تکیه به خود نمودار، کشف کرد. این سبک تحلیلی بر مبنای عرضه و تقاضا تدوین یافته و به مرور زمان تکمیل شده است. در این راستا، تریدر باید ابتدا با انواع نمودار نمایش قیمتی آشنا شده و سپس با الگوها و ابزارهایی آشنا شود که به کمک آن‌ها، روند آتی قیمتی را ارزیابی کند.

الگوها

یکی از مهمترین بخش‌های تحلیل تکنیکال یا پرایس اکشن، شناخت انواع الگوها و روش تشخیص آن برروی نوسانات قیمتی است. از مهمترین الگوها می‌توان به الگوهای مرد آویزان، ستاره دنباله دار، چکش، سر و شانه و … اشاره کرد. هر زمان که این الگوها در نمودار قیمتی هر دارایی ایجاد شوند، به احتمال بسیار زیاد می‌توان روند آتی را به درستی تشخیص داد. اما دقت داشته باشید که تنها زمانی می‌توان به این الگوها تکیه کرد که یک محرک خارجی (مثلا اخبار قدرتمند اقتصادی یا سیاسی) منتشر نشده باشد. هنگامیکه بازار صرفا بر مبنای عرضه و تقاضا جلو برود (بدون محرک خارجی)، تشخیص روند آتی بسیار ساده خواهد بود، اما اگر همزمان با شکلگیری این الگو، خبری منتشر شود، امکان تغییر روند وجود خواهد داشت.

اقامت دبی، مهاجرت به اسپانیا،مهاجرت به فرانسه

اندیکاتورها

یکی از مهمترین بخش‌های چیدن یک استراتژی معاملاتی، شناخت اندیکاتورها یا هان شاخص‌ها است. اندیکاتورها فرمول‌های ریاضی هستند که با کدنویسی برای پلتفرم‌های معاملاتی آماده می‌شوند. اندیکاتور می‌توانند از دل نمودارها، اطلاعاتی را به تریدر نشان دهند که بدون استفاده از آن‌ها، فهم آن امکان پذیر نبود. از جمله اندیکاتورهای مهم که می‌توانند به فهم بهتر نقاط بهینه ورود و خروج به معاملات کمک کنند، می‌توان به اندیکاتور ایچیموکو، میانگین متحرک، استوکستیک و … اشاره کرد. هر کدام از این اندیکاتورها برای هدف خاصی طراحی شده‌اند که با مراجعه به سایت معامله گر ایرانی به نشانی irtrader.net به سادگی می‌توانید با کاربرد هر یک و روش استفاده از آن‌ها آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا