اخبار دیگران

تست بازیگری – دیالوگ و متن تست بازیگری کودکان

دیالوگ و متن تست بازیگری کودکان

در ابتدا و پیش از صحبت درباره­ «دیالوگ و متن تست بازیگری کودکان» باید به­ صورت اجمالی با برخی مفاهیم آشنا شد و دانست که آیا کودک به بازیگری علاقه ­مند و از استعداد بازیگری برخوردار است یا خیر؟ و در کل، به مقدمه ­ای کوتاه درباره رایجترین سؤالات مرتبط با بازیگری بپردازیم. اگر با روش های ورود به بازیگری آشنایی ندارید لطفا ابتدا مطلب ” راهنمای شروع بازیگری” را مطالعه فرمایید.

تست بازیگری کودکانبازیگر کیست و بازیگری چیست؟

بازیگر کسی است که نقش شخصیتی را در نمایش، فیلم، تبلیغات و رادیو بازی می­کند. یک بازیگر با­استعداد می­تواند دستورالعمل­ ها و خطوط دیالوگ فیلمنامه­ ها را دنبال کند یا به­ صورت بصری لحظات سرگرم ­کننده­ ای را برای مخاطب خلق کند. بازیگری شامل طیف گسترده­ ای از فعالیت­ها به ­شرح موارد زیر است:

  • به­ خاطر سپردن خطوط متن
  • تمرین صحنه ­ها در هر زمان ممکن
  • شرکت در تست­ های بازیگری و پیگیری قبولی یا عدم ­قبولی در آن
  • اجرای زنده در مقابل تماشاچیان یا جلوی دوربین
  • کار با یک عامل استعدادیابی
  • تمرین مهارت­های بازیگری با به­ کارگیری تکنیک­ های مختلف بازیگری
  • تبلیغ کارهای خود در رسانه­های اجتماعی

از کجا بدانیم که فرزندمان دارای استعداد ذاتی بازیگری­ست؟

ویژگی­ های یک کودک بالفطره بازیگر، به ­شرح زیر است:

  • به ­راحتی بتواند تظاهر به انجام کاری بکند و مثلاً یک گریه ­ی ساختکی را رقم بزند.
  • با دیدن یک فیلم بسیار احساساتی می­شود، احساساتش را به­ صورت نمایشی بروز می­دهد و با شخصیت­ های داستان همزاد ­پنداری می­کند.
  • دارای قدرت تمرکز و به­ خاطرسپاری خوبی باشد.
  • معمولاً خجالتی نبوده و دارای اعتماد­به­ نفس قوی باشد، به­ طوری که از صحنه و مخاطبان و ناظران حاضر در صحنه نهراسد، عصبی نشود و دچار اضطراب نگردد.
  • به ­آسانی می­تواند حرکات، نحوه­ ی گفتار، رفتار و یا لهجه ­ی افراد مختلف را تقلید کرده و به ­نمایش بگذارد.
  • دارای قوه­ ی­ تخیل قوی است و حافظه­ ی تصویری خوبی دارد.
  • شوخ­ طبع است و از انجام کارهای طنز لذت می­برد.
  • به بازیگری علاقه­ مند است و در فعالیت­های نمایشی مدرسه مشارکت می­کند.
  • دارای شخصیت­ های مختلفی است و در هنگام کار برای لحظه‌ای از خودبی‌خود و غرق رؤیا می‌شود.
  • اجتماعی و عاشق برقراری ارتباط با دیگران است و از کارهای تیمی لذت می­برد.
  • دوست دارد در مرکز توجه قرار گیرد و به چشم بیاید.
  • از زبان بدن زیاد استفاده می­کند و در هنگام صحبت، دست­ ها و بدن خود را حرکت می­دهد.
  • اغلب برونگرا و اهل بیان احساسات است و به ظاهر خود اهمیت می­دهد.
  • عاشق دیدن فیلم و سریال است.
  • از عهده ­ی تست بازیگری کودکان به ­راحتی بر می ­آید.

مهارت­های بازیگری چه هستند؟

بازیگر بودن به چندین مهارت خاص خود نیز نیاز دارد که یک بازیگر باید در پشت صحنه، جلوی دوربین، روی صحنه­ ی فیلم­برداری و در استودیوی فیلم­سازی از آن­ها برخوردار باشد. این مهارت­ها عبارتند از:

  • خلاقیت
  • درک خوب از احساسات، صحنه ­های متفاوت و تکنیک­های بازیگری
  • توانایی به­ خاطر سپردن خطوط
  • برخورداری از ظرفیت تعامل با مخاطبان
  • تجربه ­ی درک یک شخصیت

یک بازیگر چه مسئولیت­ هایی دارد؟

  • هدف اصلی بازیگر، به نمایش گذاشتن و توصیف یک شخصیت از طریق عبارات رفتاری، حرکات و فعالیت­های مختلف است.
  • بازیگر باید از بدن، صدا و زبان خود برای ایفای نقش یک شخصیت استفاده کند.
  • بازیگران باید در مخاطب واکنش ایجاد کنند.
  • اغلب بازیگران باید زیر نظر یک کارگردان با بازیگران دیگر کار کنند. کارگردان، هماهنگ­ کننده­ ی صحنه و نحوه ­ی تعامل بازیگران با یکدیگر است.
  • در حالی که برخی از بازیگران ممکن است با بداهه ­پردازی میانه ­ی خوبی داشته باشند و به ­خوبی از عهده ­ی ان برآیند، اکثر بازیگران ترجیح می­دهند از روی یک فیلمنامه کار کنند.
  • یک فیلمنامه دارای خطوطی است که باید در روز اجرا حفظ، تمرین و استفاده شوند.

چگونه می توان بدون تجربه بازیگر شد؟

ورود به عرصه­ ی بازیگری لزوماً نیازی به آموزش رسمی ندارد. بسیاری از بازیگران مشهور بدون هیچ کلاسی بازیگری را شروع کردند. با این­حال، آموزشگاه­ها و مدارس مختلف، برنامه­ هایی را برای کمک به تقویت مهارت­های بازیگری یک بازیگر مشتاق ارائه می­دهند. بسیاری از مدارس بازیگری به ­طرز باورنکردنی رقابتی هستند. بسیاری از دوره­ های آن­ها مشابه دوره­ های اخذ یک مدرک دانشگاهی هستند و چندین سال تحصیل تمام ­وقت را می­طلبند. محبوب­ترین کلاس ­های رشته ­ی بازیگری در سطح بین ­المللی، آموزش نمایش­ یا تئاتر­های موزیکال هستند و پذیرش در این برنامه­ ها اغلب، موارد و مراحل زیر را شامل می­شود:

  • انجام تست بازیگری (در این مقاله، تست بازیگری کودکان)
  • داشتن تجربه بازیگری
  • داشتن مدرک دبیرستان

در صورت نداشتن مدرک دانشگاهی در رشته­ ی بازیگری، بهترین گزینه به ­شرح زیر خواهد بود:

  • کسب تجربه­ ی بازیگری از طریق بازی در تولیدات داخلی
  • شرکت در کلاس­ها و کارگاه­های بازیگری مؤسسات آموزشی غیرحرفه­ای

تست بازیگری

تست بازیگری کودکان چیست؟

تست بازیگری برای سنجش توانایی­ ها و استعداد یک فرد علاقه­ مند به بازیگری انجام می­شود و در آن بازیگر باید حداکثر تلاش خود برای نشان دادن قابلیت­ هایش در ایفای نقش­های خواسته­ شده را بکند تا کارگردانان یا دیگر افراد تست­ گیرنده را در ارجح و متمایز دانستن او نسبت­ به دیگر داوطلبان حاضر متقاعد سازد. تست بازیگری به هر دو صورت آنلاین و حضوری امکان­پذیر است. در تست بازیگری کودکان، کودک باید دارای ویژگی­ های زیر باشد:

  • از همان ابتدای ورود، حضور در سالن تست یا در حین خروج معتمد به نفس، آرام، مؤدب و خونسرد به­ نظر برسد.
  • باید دارای تماس چشمی و نگاهی ثابت و متمرکز باشد و مرتب به این­سو و آن­سو ننگرد و حواسش پرت نباشد.
  • در جلسه­ ی تست، کودک به هیچ آرایش یا ظاهر و لباس خاصی احتیاج ندارد و باید شرایط راحتی او فرآهم شود.

منابع زیادی برای آموزش بازیگری وجود دارد که ما سعی کردیم مجموعه ای از بهترین منابع را در مطلب زیر به شما معرفی نماییم:

منابع آموزش بازیگری

دنبال کردن بازیگری به­ عنوان حرفه و عوامل دخیل در این رابطه

  • پس از تبدیل شدن به یک بازیگر، بازیگران می­توانند با یافتن فراخوان بازیگری، شرکت در آن و انجام تست بازیگری، بدون ­تجربه هم وارد دنیای بازیگری شوند. عوامل و مدیران استعدادیابی می­توانند در راه یافتن شغل به بازیگران یاری رسانند.
  • بازیگران می­توانند با بازی در نقش­ های کوچک­تر، حرفه ­ی خود را بهبود بخشند.
  • بازیگر باید از قابلیت ­حرکت به ­سوی نقش­ه ای چالش ­برانگیزتر برخوردار باشد و و هر بار نسبت­ به شخصیت­ های قبلی، بازی بهتری را ارائه دهد.
  • یک اثر تولیدی بزرگ یا یک اجرای خوب می­تواند باعث پیشرفت حرفه­ای یک بازیگر شود.
  • بسیاری از بازیگران قبل از بازی در یک نقش اصلی، چندین سال‌ را صرف بازی در نقش‌های فرعی کرده­ اند یا حتی به­ عنوان سیاه ­لشگر ایفای نقش نموده­اند. مسیر شغلی می‌تواند از بازیگر به بازیگر دیگر بسیار متفاوت باشد.

شرایط کاری بازیگری چگونه است؟

  • موقعیت­ های مختلف بازیگری می­تواند به مکانی که تولید یا فیلمبرداری در آن­جا انجام می­شود، وابسته بوده و تحت ­تأثیر آن­ها قرار بگیرد.
  • بازیگران باید انتظار ساعت­ های طولانی کاری را داشته باشند و خود را برای آن آماده کنند.
  • بازیگری می­تواند هم از لحاظ جسمی و هم از نظر احساسی و روحی خسته­ کننده باشد.
  • بازیگری ممکن است شامل کار در آخر هفته و شیفت عصر نیز باشد.
  • محیط کار معمولاً در مقایسه با برخی از مشاغل دیگر امن و راحت است.
  • شرکت­های تولیدی در تولیدات اصلی برای بازیگران، غذا تهیه می­کنند.

چه کسی بازیگر را استخدام می­کند؟

  • بزرگترین کارفرمای بازیگران، شرکت­ های تولید فیلم و تئاتر هستند. راه استانداردی جهت یافتن فرصت­های شغلی برای بازیگران مشتاق وجود ندارد. بسیاری از بازیگران باید در جستجوی مراکزی باشند که از استعدادهای بازیگری دعوت به­ عمل می­ آورند و از آن­ها تست­ بازیگری می­گیرند. با این حال، عوامل و مدیران استعدادیابی می­توانند به بازیگران در یافتن شغل کمک کنند.

حال که درک و آگاهی بهتری از بازیگری به­ دست آوردیم به مبحث «دیالوگ و متن تست بازیگری برای کودکان» می­پردازیم. در قدم اول، مروری داریم بر مفهوم «دیالوگ».

دیالوک برای تست بازیگری

دیالوگ چیست؟

دیالوگ عبارت است از تبادلات گفتاری بین دو یا چند شخصیت در یک کتاب، نمایشنامه یا دیگر آثار مکتوب. دیالوگ ابزاری مفید برای انتقال جزئیات کلیدی و اطلاعات پس‌زمینه­ ی یک داستان و همچنین شخصیت‌پردازی (شکل دادن به شخصیت‌ها برای واقعی و منحصر به­ فرد جلوه دادن آن­ها) است.

دیالوگ در نمایشنامه

دیالوگ ابزار بسیار مهمی برای نمایشنامه ­نویسان و فیلمنامه ­نویسان است، زیرا بیشتر نمایشنامه­ ها و فیلم­ ها جهت معرفی دنیای داستان و شخصیت­ های آن عمدتاً بر ترکیبی از داستان­ سرایی و دیالوگ متکی هستند، به ویژه در نمایشنامه­ ها که ابتدایی­ ترین اطلاعات (مانند زمان روز) اغلب باید از طریق دیالوگ منتقل شوند، مانند تبادل نظر رومئو و ژولیت در نمونه­ ی زیر:

بنولیو: «صبح بخیر پسر عمو»

رومئو: «اوایل روز است؟»

بنولیو: «الان ساعت نه است.»

رومئو: «اوه، وقتی غمگینی، زمان به کندی می­گذرد.»

دیالوگ تئاتر و نمایشنامه­ ی کودک

در تعریفی ساده­ تر برای کودکان، دیالوگ، مکالمه­ ای­ست که بین شخصیت ­های یک نمایشنامه رد و بدل می­شود. شخصیت­ ها ممکن است با صدای بلند یا ملایم، لحنی سریع یا آهسته و احساساتی متفاوت با یکدیگر صحبت کنند، به ­عنوان مثال:

مادر: «آن (Ann)، وقت مدرسه است!»

آن: «می دانم. ممنون مامان.»

نوشتن دیالوگ هم اصول خود را دارد و باید تمرین شود. در این­جا خلاصه­ ای کوتاه از قوانین اساسی حاکم بر دیالوگ در نمایشنامه­ ها را با هم مرور می­کنیم:

نقل ­قول: علامت نقل ­قول که به­ صورت «» و یا “” نمایش داده می­شود را در اطراف آن­چه شخص مورد نظر می­گوید، قرار دهید.

نام­ها: قبل از هر خط دیالوگ، نام شخصی که صحبت می­کند، قرار می­گیرد.

قیدها و حالات احساسی صحنه: گاهی اوقات یک قید یا حالت احساسی در داخل کروشه [] یا پرانتز () بین نام گوینده و خط دیالوگ قرار می­گیرد تا نحوه­ی ادای آن مشخص شود، مانند: مامان (عصبانی): این چه حرفی است که در مورد برادرت می­زنی؟

شکستن خط: درست مانند نثر، هر بار که شخص جدیدی شروع به صحبت می­کند، خط جدید دیالوگ با یک شکست خطی از خط قبل جدا می­شود.

با کنار هم گذاشتن همه­ ی این موارد، در این­جا نمونه ­ای از دیالوگ ­ها در نمایشنامه ­ی برگرفته از داستان «باغ وحش» ادوارد آلبی را با هم مرور می­کنیم:

جری: اون خیابان متقاطع در اون­چا چیه؟ اون یکی، سمت راست؟

پیتر: اون؟ اوه، اون خیابان هفتاد و چهارمه.

جری: و باغ وحش حول­ و­حوش خیابان شصت و پنجمه. بنابراین، من دارم به ­سمت شمال می­رم.

پیتر: [افسرده از بازگشت] آره. این­طور به ­نظر می رسه.

جری: شمال خوب قدیمی.

پیتر: [به آرامی و در واکنشی غیرارادی] ها، ها.

 

در این­جا هم دیالوگ کوتاهی از کتاب «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب» آمده است:

گربه گفت: «ها، این که دست تو نیست. ما همه ­مون دیوانه ­ایم. من دیوانه­ ام. تو دیوانه ­ای!»

آلیس گفت: «تو از کجا میدونی من دیوانه­ ام؟»

گربه گفت: «حتما هستی. وگرنه این­جا نمیومدی»

 

برخی از جزئیات کلیدی اضافی درباره­ ی دیالوگ:

  • دیالوگ در نقطه­ ی مقابل مونولوگ قرار دارد. زمانی که تنها یک نفر صحبت­ کننده وجود داشته باشد، مونولوگ شکل می­گیرد.
  • دیالوگ می­تواند راهی برای انتقال اطلاعات مهم در مورد شخصیت­ ها یا طرح داستان به خواننده باشد آنهم بدون اینکه راوی مجبور شود مستقیماً اطلاعات را بیان کند.

به نمونه تست­های بازیگری زیر از نوع دیالوگ برای کودکان دقت کنید:

  1. دوست­تان شما را به جشن تولدش دعوت می­کند. دوست شما چه می­گوید؟

شما چه میگویید؟

 دوست شما: ……..

شما: ……….

  1. شما با پدر و خواهرتان در مرکز فروش حیوانات خانگی هستید. شما و خواهرتان قصد دارید توله سگی خریداری کنید. پدرتان چه می­گوید؟ خواهرتان چه می­گوید؟ شما چه می­گویید؟

پدر: ……………….

خواهر:……………

شما:…………….

  1. معلم در کلاس درباره ­ی دایناسورها با شما حرف می­ز­ند. او چه چیز­هایی را درباره­ ی آن­ها مطرح می­کند؟ شما به ­عنوان دانش ­آموز چه خواهید گفت؟

معلم: ………………….

 دانش ­آموز: ……………

  1. بیایید وانمود کنیم که کلاس قصد دارد یک سفر علمی به باغ وحش را تجربه ­کند. دانش­ آموزان در این رابطه چه خواهند گفت؟ نظر معلم چیست؟

 دانش ­آموز شماره­ ی 1:

…………………………..

دانش ­آموز شماره­ ی 2:

………………………….

 دانش ­آموز شماره ­ی 3:

………………………….

معلم: …………………

پاسخ­ ها

(نمونه­ ها نشان داده شده­ اند؛ پاسخ­ های منطقی را بپذیرید)

دوستتان شما را به جشن تولدش دعوت می­کند:

دوست شما: «سلام جو، می­توانی برای جشن تولدم به خانه ­مان بیایی؟»

شما: «اوه، عالی است! من حتماً خواهم آمد. مهمانی ساعت چند است؟»

شما با پدر و خواهرتان در مرکز فروش حیوانات خانگی هستید. شما یک توله سگ میخواهید:

پدر: «به اون بچه گربه ­های بامزه و پرنده ­های رنگارنگ نگاه کن!»

خواهر: «فکر می­کنم ما بیشتر دوست داریم که یک توله سگ مانند آن توله ­ای که در قفس است، داشته باشیم.”

شما: «بله، آن توله سگ سفید خیلی اجتماعی و دوست ­داشتنی به ­نظر می­رسد. آیا می‌توانیم آن را بخریم؟»

معلم در کلاس با شما درباره­ ی دایناسورها صحبت می­کند:

معلم: «همان­طور که می­بینید، انواع مختلفی از دایناسورها وجود دارند. این یک رکس تیرانوزاروس است. این­ یک ولوسیراپتور است و این یکی هم آلوساروس.

دانش ­آموز: «آن دایناسورها همگی خیلی بزرگ هستند! آنها خیلی بزرگ­تر از من هستند. آنها واقعاً ترسناک به­ نظر می­رسند!»

کلاس کلاس قصد دارد یک سفر علمی به باغ وحش را تجربه ­کند:

کودک شماره­ ی 1: «وای، آن پنگوئن مطمئناً می­تواند سریع شنا کند!»

کودک شماره ­ی 2: «من می­گویم، به یاد داشته باشید، پنگوئن­ ها قادرند 20 مایل در ساعت شنا کنند!»

کودک شماره­ ی 3: «علامت نشان می­دهد که تقریباً زمان تغذیه­­ی آن­ها فرا رسیده است.»

معلم: «بیایید تماشا کنیم که مربی چگونه به آن­ها ماهی می­دهد. نگاه کنید پنگوئن­ها ماهی را در دهان­شان می­گیرند و سپس آن را به­ طور کامل قورت می­دهند.»

دولوگ

مفهوم دیگری به­ نام دولوگ هم وجود دارد که در آن مکالمه تنها بین دو شخصیت صورت می­پذیرد. در این­جا چند دولوگ عالی برای بازیگران جوان 6 تا 12 ساله و 12 تا 18 ساله ارائه شده­ است. این نمونه ­ها برای جشنواره ­های نمایشی، تست ­ها و تمرین­ های بازیگری ایده ­آل هستند. آن­ها همچنین می­توانند به­ خوبی برای بداهه­ پردازی و فعالیت ­های ابتکاری در کلاس درس نمایش مورداستفاده قرار گیرند و چالشی برای اجراکنندگان جوان‌تر محسوب می­شوند. توصیه می‌شود هر دانش‌آموزی که قصد اجرا در جشنواره‌ها را دارد، قبل از کار بر روی دولوگ خود، متن نمایشنامه را کامل بخواند. دانستن کل متن به بازیگران جوان حس بسیار قوی­تری نسبت ­به شخصیت­ ها و جایگاه­شان در داستان می­دهد.

تست بازیگری کودکان از نوع دولوگ مخصوص گروه سنی 6 تا 12 ساله

«یک پایان بسیار خوش» اثر آلیسون چاپلین

این متن، چکیده ­ای­ست از نمایشنامه ­ی کوتاه “یک پایان بسیار خوش” برگرفته از یک داستان کمدی که جادوگران، دیو و دیگر شخصیت­ های فانتزی را معرفی می­کند. این دو خدمتکار می­توانند هر سن (پیر یا جوان) و جنسیتی را داشته باشند. صحنه در خارج از کاخ ملکه است.

خدمتکار 1: (دیوانه ­وار به این­سو و آن­سوی صحنه می­دود) علیا­حضرت می­ آیند!

خدمتکار 2: علی ا­حضرت می ­آیند؟ چرا این­طوری می­دوی؟ این همه وحشت و هول و هراس برای چیه؟ چند بار باید به شما بگم که او یک ملکه خوبه؟

خدمتکار 1: من باید این­طور بدوم، این کار خدمتکار است! (و 2 بار فریاد می­زند) علیا­حضرت دارند، می ­آیند! راه را برای ایشان باز کنید!

خدمتکار 2: دست از داد ­و­فریاد و این­طور دویدن بر می­داری؟ داری سرم رو به درد می ­آره و اگر مراقب نباشم، می‌تونه به یک میگرن بسیار بد تبدیل شه.

آن­ها متوجه ملکه می­شوند که از قصر خارج می­شود و به­ سوی آن­ها می­ آید. هر دو خدمتکار تعظیم می­کنند.

خدمتکار 1: در مقابل علیا­حضرت (ملکه) تعظیم کن.

خدمتکار 2: (در حالی که همچنان صاف ایستاده است) چی؟

خدمتکار 1: (پشت خدمتکار 2 را به ­حالت تعظیم خم می­کند) برای علیا­حضرت تعظیم کنید.

خدمتکار 2: (در حالی که همچنان تعظیم­ کنان ایستاده است) داشتم تعظیم می­کردم که … اوه مهم نیست.

هر دو خدمتکار به­ حالت تعظیم و با سرهایی به ­سمت بالا باقی می­مانند.

خدمتکار 1: خوش آمدید علیا­حضرت. آیا کاری هست که بتوانیم در خدمت­تان باشیم، علیا­حضرت؟ آیا میل دارید برای شما غذایی بپزیم؟ لباس­های­تان را تمیز کنیم؟ نقره ­های­تان را جلا دهیم؟ کاری وجود دارد؟

خدمتکار 2: (بی­ سر­­و­صدا و با تن صدای پایین خطاب ­به خدمتکار 1) اوه، دست از این­همه خواری و خفت بردارید. شرم­ آور و رقت ­انگیزه.

خدمتکار 1: (در حالی که هنوز تعظیم کرده است) علیا­حضرت، آیا دوست دارید برای شما داستانی بخوانیم یا …

خدمتکار 2: (در حالی که هنوز تعظیم کرده است) چه خبره!

خدمتکار 1: خوب، علیا­حضرت اگر در این لحظه کاری برای انجام ندارید، اشکالی ندارد اگر راست بایستیم (از حالت تعظیم خارج شویم)؟

خدمتکار 2: ممنون علیا­حضرت، این اواخر کمرم برایم دردسر شده است.

خدمتکار 1: شاید پیشنهاد کنیم که علی ا­حضرت قدم بزنند.

خدمتکار 2: بله، اگر علی ا­حضرت عینک خود را گم کرده ­اند، ممکن است آن را در جایی که دیروز پیک ­نیک برگزار شد، جا گذاشته باشند.

هر دو خدمتکار: (دوباره تعظیم می­کنند) مایه خرسندی ماست که در خدمت سرکار‌عالی هستیم.

خدمتکاران راه رفتن ملکه را تماشا می­کنند.

خدمتکار 2: به­ نظرتون باید بهش می­گفتیم که عینکش رو روی سرش گذاشته؟

خدمتکار 1: نه، نه! ما فقط خدمتکار هستیم. این در شرح وظایف ما نیست که چنین چیزهایی را به ملکه بگوییم.

خدمتکار 2: اوه، من فقط فکر کردم با این کار، وقتی خودش متوجه بشه ممکنه کمتر احساس حماقت کنه، همین.

خدمتکار 1: وظیفه ما این نیست که علیاحضرت کمتر احساس حماقت کنند. او حق دارد اگر بخواهد چنین احساسی داشته باشد.

خدمتکار 2: اوه درسته. (مکث) دوست داری یک دست شطرنج بزنیم؟

خدمتکار 1: باشه، البته اگه اجازه بدی که این­بار من امتیاز بگیرم.

خدمتکار 2: خوب فقط حواست باشه که حرکات و کیش و مات ­ها رو درست انجام بدی.

خدمتکار 1: یعنی می­گویید که تقلب می­کنم؟

خدمتکار 2: خوب، فقط بعضی اوقات. بیا – بیا یک مکان خوب و آروم برای بازی پیدا کنیم.

هر دو خارج می شوند.

تست بازیگری کودکان از نوع دولوگ مخصوص گروه سنی 12 تا 18 ساله

«امتحان» اثر آلیسون چاپلین

دو دانش ­آموز از اتاق امتحان خارج می­شوند. آن­ها جامدادی و دیگر وسایل مربوط­ به امتحان ریاضی را با خود حمل می­کنند. دانش ­آموزی به­ نام سام (SAM) مضطرب و دیگری الکس (ALEX) آرام به­ نظر می­رسد. گرچه، در زمان تست، هر دو شخص میتوانند مذکر یا مؤنث باشند.

سام: خیلی خوشحالم که تموم شد!

الکس: من هم همین­طور.

سام: دیشب نتونستم بخوابم.

الکس: چرا؟

سام: خیلی نگران بودم. ریاضی بدترین درس منه.

الکس: حتماً هول کردی.

سام: تا نیمه ­شب داشتم مرورش می­کردم.

الکس: وای. من به مرور درس یه روز قبل از امتحان اعتقادی ندارم.

سام: چرا که نه؟ دیوونه!

الکس: پدرم می­گه اگر درسی رو تا روز امتحان نفهمیدی، یه شبه معجزه نمی­شه.

سام: ولی من دوست دارم آماده باشم.

الکس: من فقط داشتم تلویزیون نگاه می­کردم.

سام: من که نتونستم، بخوابم.

الکس: بعد هم من و دنی چند دور X-Box بازی کردیم.

سام: من کابوس و هر چیزی رو که فکر کنی رو دیدم.

الکس: به هر حال ما هیچ­وقت نمی­دونیم چه سوالایی قراره بیاد.

سام: می­دونستم امتحان رو سخت می­گیرن.

الکس: پس فایده­ای نداره که هرس و جوش بخوریم.

سام: اما فکر نمی کردم این­قدر سخت باشه.

الکس: حتی از چیزی که فکر می کردمم راحت­تر بود.

الکس و سام (در حالی­که هر دو سعی می­کنند تا حرف­ های طرف مقابل را درک کنند): منظورت چیه؟

سام: فکر کردی آسونه؟

الکس: فکر کردی سخته؟

سام: ها، نه. من کجاشو اشتباه کردم؟

الکس: شاید اشتباه نداشته باشی. بیخود هول نکن.

سام: یعنی جواب ­ها رو اشتباه دادم؟ پس من باید همه ­ی سؤال­ها رو اشتباه جواب داده باشم!

الکس: تو گفتی که ریاضی بدترین درست بوده.

سام: آره، اما فکر می‌کردم به اندازه­ ی کافی مرورش کردم.

الکس: نگران نباش. ممکنه یه ­وقت غافلگیر بشی. ممکنه نمره­ ی خوبی بگیری.

سام: من خیلی کار کردم، خیلی تمرین کردم. من نمی­خام مجبور باشم دوباره بگذرونمش.

الکس: من زود امتحانو دادم. تو منو ندیدی که زودتر رفتم؟

سام: نه.

الکس: آقای براونلو همش پشت میز من توی کلاس ­ایستاده بود. فکر می­کنم سعی می­کرد منو ساکت نگه داره.

سام: من به تو نگاه نمی­کردم.

الکس: بوی لوسیون بعد از اصلاحش (محلولی که آقایان بعد از اصلاح صورت میزنند) حشتناک بود. مدام بینیمو می­گرفتم و تظاهر می­کردم که دارم لوی آبریزشم رو می­گیرم.

سام: من سعی می­کردم سؤال شش رو جواب بدم.

الکس: من و دنی سعی می کردیم، نخندیم.

سام: فکر می­کردم سؤال رو درست فهمیدم. اونا بالاخره متوجه تلاش­ های من میشن.

الکس: اونم (دنی) زود امتحانو تمام کرد … سوال شش؟ چه سوال ششی؟

سام: آره. میدونی، سؤال پشت برگه­ ی صفحه­ ی آخر

الکس: من نه…؟

سام: آها، اونی که معادله داشت رو میگی.

الکس: به اون یکی جواب دادم؟

سام: به اون یکی دیگه چی؟ به اون جواب ندادی؟

الکس: چی بود؟

سام: (به خودش می­گوید) معادله­ ها.

الکس: (به خودش می­گوید) معادله­ ها … معادله­ ها … کجا بود؟

سام: صفحه­ ی پشتی. بعد از سوال پنج باید کاغذ رو برمی­گردوندیم. می­دانی، اون یکی در مورد کسرها بود.

الکس: اصلاً پشت برگه رو نگاه کردی؟

سام: آره. سوال پنج – کسرها – به سوال شش در پشت صفحه مراجعه کنید، بعد هفت، هشت، نه و ده. همه توی صفحه­ ی پشتی بودن.

الکس: شش، هفت، هشت، نه و ده؟

سام: توی صفحه­ ی پشتی.

الکس: من برگه رو برنگردوندم.

سام: اوه، الکس.

الکس: اوه نه.

سام: جای تعجبی نداره که زود تموم کردی.

روش تست بازیگری

یک بازی حسی برای تست بازیگری کودکان

شب امتحان کنکور است و شما در حالی که کتاب­های درسی را مرور می­کنید، مضطرب هستید و مرتب قدم می­زنید و به امتحان فردا فکر می­کنید، ناگهان خبر فوت یکی از عزیزان­ درجه­ ی یک خود را می­شنوید، عکس العمل­تان احساسی­تان به این موضوع چیست؟ چه افکاری از سرتان می­گذرد؟ اولین اقدامی که انجام می­دهید چیست؟

تمرین بداهه برای تست بازیگری کودکان

یکی از جالب­ترین و اساسی­ ترین تمرین­ های بازیگری بداهه ­پردازی است. بازیگر در این تمرین باید تأثیرگذار باشد و آن را زندگی کند. معمولاً بازیگر در این تمرین خود واقعی خویش را نشان می­دهد. هرگونه رفتار غیرعادی، تصنعی و غلو­شده ­ای می­تواند شانس یک بازیگر را برای جلب­ نظر کارگردان از بین ببرد. یک تمرین بداهه پیش از انجام تست بازیگری:

به­ صورت طنز، نقش یک آشپز تقلبی را بازی کنید که مجبور است در جلوی دوربین­ های تلوزیون یک غذای دشوار مانند بیف استراگنف را آموزش بدهد.

نتیجه­ گیری

در این مقاله سعی شد تصویری صحیح و جامع از دنیای بازیگری با تمرکز بیشتر بر روی تست بازیگری کودکان در ذهن شما تداعی شود و به بسیاری از اصلی ­ترین سؤالات شما در زمینه­ ی بازیگری پاسخ داده شود. این مطالب به شما کمک خواهند کرد تا با اشراف بیشتری بر این کار در صحنه حضور یافته و بدرخشید؛ امید است ابهامات شما تا حدود زیادی در این چهارچوب موضوعی برطرف شده و بتوانید گامی محکم­تر به­ سوی هدف­تان بردارید. همینطور برای آشنایی با چندتا از معتبرترین مراکز آموزش بازیگری کودکان مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

معرفی چندتا از بهترین کلاس بازیگری کودکان و نوجوانان کشور

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا