اخبار دیگران

چه بازیگرانی خواننده و آهنگ ساز هستن؟

به ساخت یک قطعه موسیقی یا فرآیند ایجاد یا نوشتن یک قطعه موسیقی جدید، آهنگسازی می‌گویند. همچنین به افرادی که آهنگ‌های جدید خلق می‌کنند نیز آهنگساز می‌گویند. آهنگسازان معمولاً در درجه اول ترانه سرا نامیده می‌شوند. در ترانه‌ها، شخصی که اشعار را می‌نویسد، ترانه سرا است. در بسیاری از فرهنگ‌ها از جمله موسیقی کلاسیک غربی، کار آهنگسازی معمولاً شامل ایجاد یک نت موسیقی است، مانند یک نت موسیقی که سپس توسط آهنگساز یا سایر نوازندگان اجرا می‌شود. اگر شما نیز به یادگیری و آموزش آهنگسازی علاقه‌مند هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آهنگسازی و ترانه سرایی

اصطلاحات ترانه سرایی و آهنگسازی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما ترانه سرایی معمولاً به نوشتن موسیقی و شعر و آهنگسازی به طور خاص به نوشتن موسیقی اشاره دارد. در موسیقی سنتی، ترانه‌سرایی ممکن است شامل ایجاد یک طرح کلی آهنگ به نام lead sheet باشد که ملودی، اشعار و پیشرفت آکورد را مشخص می‌کند. در موسیقی کلاسیک، آهنگساز معمولاً همگام‌سازی (انتخاب سازهای یک گروه بزرگ مانند ارکستر که بخش‌های مختلف موسیقی مانند ملودی، همراهی، ضد ملودی، بأس و غیره را اجرا می‌کند) انجام می‌دهد؛ اما در تئاتر موزیکال و در موسیقی پاپ، ممکن است ترانه سراها از یک سازمان دهنده برای انجام هماهنگی استفاده کنند.

در برخی موارد، یک ترانه سرای سنتی یا پاپ ممکن است اصلاً از نت نوشته شده استفاده نکند و به جای آن آهنگ را در ذهن خود بسازد و سپس آن را پخش کند یا بخواند. اگرچه یک آهنگ اغلب از نت موسیقی استفاده می‌کند و یک نویسنده دارد، اما همواره اینگونه نیست. در یک اثر موسیقیایی معمولاً چندین آهنگساز با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ برای مثال یک نفر ملودی‌ها را می‌نویسد، دیگری کلمات را می‌نویسد و شخص سوم آن‌ها را تنظیم می‌کند. از قرن بیستم میلادی به بعد ابزارهای رایانه‌ای نیز در ساخت و آموزش آهنگسازی مورد استفاده قرار گرفتند. نمونه‌هایی از موسیقی پیشگام قرن بیستم با استفاده از نت‌نویسی گرافیکی گرفته تا ترکیب‌بندی‌های متنی مانند Aus den sieben Tagen اثر Karlheinz Stockhausen تا برنامه‌های رایانه‌ای که صداها را برای آهنگ‌ها انتخاب می‌کنند، برخی از این مواردند.

چگونه بهترین طرح تاتو را انتخاب کنیم؟

موسیقی که تصادفی و به صورت شانسی ساخته می‌شود تا حد زیادی موسیقی نوع دوستانه نامیده می‌شود و آهنگسازان معاصر قرن بیستم مانند جان کیج، مورتون فلدمن و ویتولد لوتوسلاوسکی از این روش استفاده می‌کردند. نمونه رایج‌تر موسیقی مبتنی بر شانس، آهنگ «صدای زنگ باد در نسیم» است. مطالعه آهنگسازی همیشه بر مطالعه سبک‌ها و شیوه‌های موسیقی کلاسیک غربی غالب بوده است؛ اما تعریف آهنگسازی به اندازه‌ای گسترده است که شامل ایجاد موسیقی محلی، آهنگ‌های سنتی و قطعات موسیقی می‌شود و همچنین شامل آثار بداهه خود به خودی مانند آن‌ها می‌شود.

طبق گفته ژان بنجامین دو لابورد، در دهه 2000 میلادی، آهنگسازی شامل دستکاری هر جنبه‌ای از موسیقی (هماهنگی، ملودی، فرم، ریتم و تایمبر) است. آهنگسازی از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول این است که صداهای مختلف را مرتب کنید و صداهای ناخوشایند را از بین ببرید، به گونه‌ای که برای گوش‌ها خوشایند باشد؛ این همان چیزی است که گذشتگان به آن ملودی می‌گفتند. بخش دوم این است که دو یا چند صدای همزمان را به گونه‌ای قابل شنیدن کنید که ترکیب آن‌ها جالب باشد. این همان چیزی است که ما به آن هارمونی می گوییم و به تنهایی شایسته نام آهنگسازی است.

آموزش آهنگسازی

برای شروع یادگیری و آموزش آهنگسازی، حداقل به یک سطح متوسط از دانش و مهارت موسیقی و یک درک اولیه از تئوری موسیقی نیاز دارید. ابتدا شما باید کمی آموزش مبتدی ببینید و یا حداقل یک ابزار موسیقی بنوازنید. ترجیحاً نحوه خواندن نت موسیقی را نیز باید بلد باشید. همچنین شما باید موسیقی را دوست داشته باشید، میل به خلق کردن داشته باشید و به این فرآیند متعهد باشید.

بهترین انیمیشن های تاریخ سینما

ابزارهای موردنیاز برای آموزش آهنگسازی

برای شروع کار دوره آموزشی آهنگسازی به چند ابزار اساسی نیاز دارید؛ اما درست مانند تنظیم ضبط استودیوی خانگی خود، می‌توانید با موارد ضروری شروع کنید و در صورت نیاز بعداً (در صورت کسب تجربه) موارد بیشتری را اضافه کنید.

  • ساز

پیانو و گیتار دو ساز محبوب برای آهنگسازی هستند؛ اما با توجه به علاقه خود می‌توانید یک ساز را انتخاب کنید. اما استفاده از ابزاری متفاوت از سازی که با آن راحت‌تر هستید، می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های منحصربه‌فردی را پیدا کنید.

  • دستگاه ضبط

شما به چیزی نیاز دارید که ایده‌های خود را به تصویر بکشد. تلفن، تبلت، لپ تاپ یا هر چیز دیگری که قابلیت ضبط صدا را داشته باشد، مناسب است.

  • نرم افزار علامت گذاری

می‌توانید ایده‌های خود را با یک مداد و کاغذ نیز ثبت کنید؛ اما در سطح حرفه‌ای‌تر حتماً باید موسیقی خود را به شکل دیجیتالی درآورید. برای تولید نت موسیقی خود به یک نرم‌افزار نت نویسی نیاز دارید. برخی از این نرم افزارها عبارتند از Finale، Sibelius و Muse Score.

  • ورک استیشن صوتی دیجیتال (DAW)

در مرحله بعد به نرم افزاری برای ضبط، بهبود آهنگ‌ها، میکس و مسترینگ نیاز دارید. برای مثال در سیستم عامل مک می‌توانید از نرم افزارهای Logic و Garage Band استفاده کنید. همچنین برای سیستم عامل ویندوز نیز نرم افزارهای ProTools و FL Studio مناسب هستند. خوشبختانه منابع زیادی وجود دارند که به شما در یادگیری همه این ابزارها کمک می‌کند.

 

چه بازیگرانی، خواننده و آهنگساز نیز هستند؟ (ایرانی)

مرتضی احمدی

مرحوم مرتضی احمدی از جمله بازیگران و هنرمندانی بود که در کنار بازیگری و صداپیشگی، فعالیت‌های بسیار ارزنده‌ای در جمع‌آوری فرهنگ فولکلور تهران باستان و موسیقی آن دوره انجام داد. او در جوانی یکی از خوانندگان برجسته تئاترهای مردمی تهران بود. وی در سال‌های پایانی عمر خود با بازخوانی موسیقی‌های تهران قدیم در قالب آلبوم «صدای تهران قدیم» نقش بسزایی در احیای این آهنگ‌ها و نغمه‌ها در بین نسل حاضر داشت. حضور در بسیاری از کتاب‌ها و داستان‌های صوتی مرتبط با فرهنگ عامه و گردآوری مقالات پژوهشی فراوان در حوزه موسیقی تهران قدیم از جمله فعالیت‌های مرحوم احمدی در عرصه موسیقی است که خاطره‌ای گران‌بها برای وی به یادگار گذاشته است.

معرفی شرکت اشناب نماینده رسمی گیربکس کوپلینگ در ایران

خسرو شکیبایی

مرحوم خسرو شکیبایی از جمله بازیگرانی بود که در طول فعالیت هنری خود فعالیت‌های زیادی در عرصه موسیقی انجام داد. شکیبایی اگرچه در عرصه موسیقی اجرای زنده نداشت، اما مخاطبان سینما در دهه هفتاد با آهنگ «مادر من» ساخته ناصر چشم آذر در فیلم «خواهران غریب» با صدای صمیمانه‌اش آشنا بودند.

رضا رویگری

رضا رویگری هنرمندی که در عرصه سینما و تلویزیون به بازیگر پرکار و مشهور صحنه‌های تئاتر تبدیل شد، از همان سال‌های آغازین فعالیت خود ارادت و علاقه خود را به موسیقی نشان داد. او خواننده سرود معروف «ایران ایران» ساخته فریدون خشنود است که در چند دهه گذشته علاوه بر بازیگری، آلبوم‌های «از عشق گفتن» و «کازابلانکا» را منتشر کرده است. رویگری در سال‌های اخیر به ویژه قبل از بیماری‌اش به عنوان خواننده در برنامه‌های مناسبتی فعال بوده و در سال‌های اخیر کنسرت‌هایی نیز برگزار کرده است.

رسول نجفیان

رسول نجفیان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون از جمله هنرمندانی است که در سال‌های اخیر جنبه‌های موسیقایی او بیش از بازیگری برجسته بوده و آهنگ «عجب رسمیه، رسم زمونه» یکی از معروف‌ترین آثار اوست.

پرویز پرستویی

پرویز پرستویی بی شک یکی از مطرح‌ترین بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان است که علاوه‌بر بازیگری در عرصه موسیقی نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده است. او اخیراً با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای «اوج»، مجموعه آثاری را به عنوان خواننده و نماهنگ در بازار موسیقی منتشر کرده و در سال‌های اخیر به عنوان گوینده بسیاری از آثار ادبی موسیقیایی فعال بوده است.

مهران مدیری

مهران مدیری بازیگر، کارگردان و طراح چندین سریال طنز تلویزیونی که در یکی دو دهه اخیر فعالیت‌هایش در صدر اخبار فرهنگی و هنری رسانه‌ها بوده است، همواره گرایش زیادی به موسیقی و خوانندگی از خود نشان داده است. مهران مدیری پس از انتشار آلبوم «دل تنگی‌ها» به عنوان راوی اشعار هاتف علیمردانی در سال 1378، با انتشار آلبوم «از روی سادگی» مرحوم بابک بیات و فردین خلعتبری در سال 1379 رسماً وارد عرصه خوانندگی شد.

سیگنال ارز دیجیتال | پرشین الیت

شهاب حسینی

شهاب حسینی سال‌ها پیش به همراه برادرش سید مهدی حسینی و گروهی از هنرمندان، گروه «هفت» را تأسیس کردند. آن‌ها تاکنون چهار مجموعه آهنگ را منتشر کرده‌اند که شهاب حسینی در آلبوم اول و دوم به دکلمه پرداخته و در آلبوم سوم و چهارم خوانده است.

حامد بهداد

مطمئناً وقتی نام حامد بهداد را می‌شنویم، بازی‌های فراموش نشدنی او در سینما را به یاد می‌آوریم؛ اما جالب است بدانید که این بازیگر خراسانی یکی از طرفداران حوزه موسیقی است که تاکنون تجربه‌های موفقی را نیز در این حوزه داشته است.

محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن نیز یکی از بازیگران مطرح سینمای کشورمان است که به گفته خودش قبل از سینما، آرزوی حضور در موسیقی را داشته است. او یکی از هنرمندانی است که مدت‌هاست با خوانندگی در فیلم «شب یلدا» ساخته آقای پوراحمد و خواندن قطعه اصلی فیلم «متروپل» ساخته آقای کیمیایی علاقه خود را به خوانندگی برای مخاطبانش نشان داده است.

امین حیایی

حضور در آلبوم‌های کویر، بوی بهشت و موسیقی متن ترانه «تو میتونی» از فعالیت‌های اصلی امین حیایی در عرصه موسیقی است که برخی از آن‌ها گاهی در برنامه‌های تلویزیونی زنده اجرا می‌شود.

محمدرضا گلزار

محمدرضا گلزار بازیگری است که از سال 1379 به خاطر ظاهر زیبایش در سینمای ایران مطرح شد و مدت‌ها نیز در گروه موزیکال «آریان» حضور داشت. اگرچه او پس از ورود به سینما و ستاره شدن، عرصه موسیقی را رها کرد، اما علاقه‌اش به موسیقی کم نشد؛ او حتی برای چند ماه با تشکیل گروهی مستقل در زمستان 1395، به طور جدی به خوانندگی و نوازندگی پرداخت. وی از سال 1396 در کنار فعالیت‌های سینمایی، کنسرت‌هایی را در تهران و شهرستان‌ها شروع کرده است.

مطب دندانپزشکی دکتر الهام وزیری و خدمات حرفه ای

 

چه بازیگرانی، خواننده و آهنگ ساز نیز هستند؟ (خارجی)

  • لیدی گاگا

لیدی گاگا در سال 2001 میلادی و در سن 15 سالگی، در یک قسمت از سریال سوپرانوها به عنوان همکلاسی A. J. Soprano ظاهر شد. سال‌ها بعد گاگا به یک ستاره بزرگ موسیقی پاپ تبدیل شد. او در سال 2014 میلادی نیز در فیلم Sin City: A Dame to Kill For در نقش پیشخدمتی به نام برتا ظاهر شد و بعداً در دو فصل از مجموعه گلچین داستان ترسناک آمریکایی رایان مورفی ایفای نقش کرد و برای بازی در این نقش برنده جایزه گلدن گلوب شد.

هری استایلز

هری استایلز، اولین حضور خود را در فیلم تحسین شده کریستوفر نولان (برنده جایزه اسکار در جنگ جهانی دوم دانکرک در سال 2017) روی پرده سینما انجام داد. او یکی از شناخته‌شده‌ترین خوانندگان پاپ جهان است.

ادریس البا

ادریس البا قبل از اینکه به یک ستاره بسیار موفق تلویزیون و سینما تبدیل شود، یک خواننده و دی جی بود که در کلوپ‌های شبانه لندن روی صحنه می‌رفت. با این حال حتی زمانی که حرفه بازیگری او شروع شد نیز یک پای خود را در دنیای موسیقی نگه داشت و هم اکنون به صورت همزمان هم کار بازیگری و هم کار خوانندگی را انجام می‌دهد.

  • ویل اسمیت

ویل اسمیت هنگامی که هنوز نوجوان بود با جف تاونز با نام دی جی Jazzy Jeff & the Fresh Prince یک گروه رپ بسیار موفق را راه اندازی کرد. در سال 1986 میلادی، اولین تک آهنگ این زوج با نام “Girls Ain’t Nothing But Trouble” یک موفقیت بزرگ بود. اولین آلبوم آن‌ها در سال 1987 میلادی با نام Rock the House به 200 آلبوم برتر آمریکا رسید. در سال 1991، شبکه تلویزیونی NBC یک سریال کمدی با بازیگری اسمیت با نام شاهزاده تازه بل ایر تولید کرد که او به مدت شش فصل در آن ایفای نقش کرد.

  • اوکوافینا

قبل از اینکه او در فیلم‌های Ocean’s Eight (2018)، Crazy Rich Asians (2018) و The Farewell (2019) بازی کند، یک خواننده رپ مطرح بود و با آهنگ “My Vag” در یوتیوب به سرعت در فضای مجازی معروف شد. او آموزش آهنگسازی را از سال 2010 شروع کرد و اولین آلبوم خود را با نام Yellow Ranger در سال 2014 منتشر کرد.

چه لباس هایی با کفش چرم طبیعی ست می شوند؟

 

آموزش آهنگسازی با خفن کمپانی

اگر به آهنگسازی علاقه مند هستید و می‌خواهید که به این حرفه وارد شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در یک مرکز تخصصی و حرفه‌ای توسط فریور طباطبایی ، دوره‌های آموزش آهنگسازی را بگذرانید تا به طور کاملاً حرفه‌ای بتوانید به این عرصه وارد شوید. پیشنهاد ما به شما استفاده از دوره‌ها و آموزش‌های وب سایت خفن کمپانی است. خفن کمپانی دارای دوره‌های 0 تا 100 آموزش آهنگسازی، آموزش 0 تا 100 کیوبیس، آموزش 0 تا 100 میکس و مسترینگ و … است که یک هنرجو را از سطح مبتدی به سطح حرفه‌ای خواهد رساند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا