اخبار دیگران

رسومات شب یلدا برای عروس و داماد همراه با فال حافظ شب یلدا

شب یلدا یکی از قشنگ‌ترین شب‌ها برای تازه عروس‌هاست. در این شب، خانواده داماد براساس یک رسم کهن ایرانی، به منزل خانواده تازه عروس رفته و هدایای مختلفی را به عروس خانم پیشکش می‌کنند.

در این شب خانواده عروس خودشان را آماده می‌کنند تا از خانواده‌ای که به تازگی با آن‌ها وصلت کرد‌ه‌اند، یعنی خانواده تازه داماد پذیرایی کنند. در چنین شبی، طبق قراری نانوشته اما مرسوم، دو خانواده و آشنایان نزدیک دور هم جمع می‌شوند و بلندترین شب سال را با خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن می‌گیرند. در این میان هدایایی نیز از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم می‌شود که این هدایا در اساس رسوم خانواده‌ها در شهرهای محتلف کم ‌و بیش متفاوت هستند.

فال حافظ شب یلدا

وظیفه خانواده داماد در شب یلدا

هدایا و وسایل شب یلدا عروس که خانواده داماد و داماد برای عروس خانم تهیه می‌کنند در بیشتر فرهنگ‌ها تقریبا به یک شکل است یعنی مقادیری آجیل و میوه تزیین‌ شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا عروس هستند به شکل زیبایی تزیین شده و در کنار چیزهای دیگری مانند سکه طلا، لباس‌های زمستانی، کفش، پارچه و … پیش‌کش عرس خانم می‌شوند. بسته به رسم و رسوم خانواده‌‌ها گاهی برخی افراد برای عروس چند تکه طلا مثل دستبند یا النگو و … نیز می‌خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد و زینت بخش هدایای عروس خانم می‌شود. البته در این میان، خانواده‌هایی که از سلیقه عروس خانم مطمین نیستند و یا فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه‌ای نقدی در نظر می‌گیرند و به عروس تقدیم می‌کنند تا با میل خودش هرچه دوست دارد بخرد. کله قند تزیین‌شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده نیز به مفصل‌ترشدن هدایای یلدا کمک می‌کنند

بهترین هتل های مشهد برای ماه عسل

وظیفه خانواده عروس در شب یلدا

خانواده عروس برای پذیرایی و استقبال از خانواده داماد موظف به تدارک شام هستند و یک مجلس در خور جهت قدر دانی از هدایایی که برای عروس آورده میشود را برگزار کنند.

خانواده نو عروس با توجه با توان مالی و اطلاع از علاقه مندی های داماد خانواده هدیه ای برای او تهیه میکنند.

این هدیه میتواند یک ساعت مچی ، ژاکت زمستانی و یا در صورت عدم شناخت کافی از داماد و صلیقه او یک کارت هدیه بانکی باشد.

هدیه را در بسته بندی شکیل و زیبا مثل جعبه های کادویی قرار دهید و از رنگ های سبز و قرمز برای کاغذ کادو و یا ساک کادو استفاده کنید تا جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشد.

خانواده ی عروس می‌توانند با تهیه کردن گیفت ها یا هدیه های کوچک و تقدیم آنها به مهمانان دیگر، این شب را به یاد ماندنی تر کنند. اگر هدیه ها کار دست عروس باشد که بسیار ماندنی تر خواهد شد و ذوق و سلیقه عروس خانم را نشان خواهد داد. به عنوان مثال می توان از هدیه های کوچک نمدی یا اوریگامی بعنوان یادبود شب یلدا استفاده کرد و یا اینکه از کاغذهای رنگی کارت پستال هایی به یاد ماندنی ساخت.

فال حافظ ازدواج آنلاین

شب چله عروس در آذربایجان

در آذربایجان این رسم به کمک اقوام انجام می‌شود، در بیشتر شهرهای آذربایجان خانواده داماد در دوران نامزدی پسرشان، خوانچه طبق را به خانه عروس می‌فرستند، اقوام در هر چه بهتر بودن این خوانچه‌ها کمک می‌کنند. محتویات خوانچه‌ها عبارت‌اند از شیرینی، پرتقال، سیب، انار، هندوانه، آیینه و پارچه که با پولک و تور تزیین می‌شود. هنگام غروب، زنان فامیل هدایایی به رسم یاری به منزل داماد آورده و به جشن و پایکوبی می‌پردازند. اقوام این طبق‌ها را بر سر می‌گذارند و به خانه عروس می‌روند، مادر عروس نیز بعد از دریافت این طبق‌ها، هدایایی مانند پول، شیرینی، جوراب و دستمال را به آن‌ها تقدیم می‌کند. طبق‌ها در اتاق مهمان قرار داده شده و از زنان فامیل برای صرف میوه و شیرینی دعوت می‌کند. در تبریز بعد از ازدواج دو زوج و در اولین یلدای زوج جوان در خانه‌شان، پدر عروس قبل از غروب آفتاب سهم دختر و دامادش را که شامل هندوانه، میوه، آجیل، شیرینی، یک قواره پیراهنی با کفش و چادری است روانه منزل آن‌ها می‌کند.

بهترین سریال‌ها برای تقویت زبان انگلیسی (2023)

 

رسم شب یلدا برای عروس در اصفهان

اصفهان یکی از شهرهایی است که به این سنت پایبند بوده و به شاخ و برگ دادن به آن، این رسم را به‌صورت تجملاتی‌تر برگزار می‌کنند. در قدیم در شهر اصفهان، خانواده داماد هدیه یا خوانچه به خانه نوعروس می‌فرستادند، خوانچه‌ها شامل آجیل شب یلدا (کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند، انجیر و خرما)، میوه شب یلدا (انار، هندوانه، سیب، گلابی انباری) و غذای شب چله (چنانچه مقدور باشد پلو ماهی و در غیر این صورت یکی از غذاهای محلی: مانند کوفته، گندی، دلمه، چرب و شیرین یا غیره) است و در کنار آن هدایایی برای عروس نیز در نظر گرفته می‌شود. در روزگار قدیمی‌تر صندوق‌هایی تهیه می‌کردند و  از هر نوع میوه  یک صندوق به خانه عروس می‌فرستادند و در آنجا باهم جشن می‌گرفتند و صحبت می‌کردند و در صبح روز بعد میوه‌ها را در بین فامیل‌ها تقسیم می‌کردند.

منبع : آلامتو

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا