اخبار دیگران

چرا به زوج درمانی نیاز داریم؟

عشق، ازدواج، عروسی، مشاوره پیش از ازدواج، جدایی، دوست داشتن، مشاوره ازدواج… چنین کلمات قدرتمندی که باعث احساسات عجیب و غریب و گسترده‌ای از امید و آرزو گرفته تا اندوه و حسرت یا هیجان و ترس شوند.

ازدواج چیست و چرا به مشاوره ازدواج نیاز داریم؟

ازدواج یک تعهد شناخته شده فرهنگی است که شامل یک مشارکت حقوقی، اقتصادی، عاطفی و جنسی است. اما ازدواج هم، مانند همه روابط صمیمی و مشارکتی دیگر، می تواند بسیار پیچیده باشد! ازدواج و سایر روابط متعهدانه یک قرارداد بین ما انسان‌های ناقص و معیوباست که سعی داریم با هم در یک جهان پیچیده و ناقص حرکت کنیم.

گرچه ایجاد یک رابطه قوی شامل درد، مبارزه و رنج بسیار است ، اما لذت ساختن عشق با شریک مورد علاقه‌تان ارزشش را دارد که کمی ریسک کنید یا در مواردی از خودگذشتگی کنید! به قول فاون ویور:

در جلسات مشاوره ازدواج چه اتفاقی می‌افتد؟

در طول دوره درمان مشاوره ازدواج زوجین با یک زوج درمانگر مهارت هایی مانند توسعه ارتباطات آزاد، حل موثر مشکلات و چگونگی بحث منطقی درباره اختلافات را می آموزند. به زوجین توصیه می شود که در مورد هر دو قسمت خوب و بد رابطه صحبت کنند، مشکلات را شناسایی کرده و نحوه بهبود اوضاع را در نظر بگیرند.

زوج درمانی رفتاری؛ یک روش زمانبر اما تضمینی!

زوج درمانی رفتاری روشی نوین در جلسات مشاوره ازدواج آنلاین یا حضوری است که با کمک به مراجعان در درک چگونگی تأثیر رفتار بر اطرافیان، بر تغییر رفتار تأکید می‌کند.
این روش درمانی به زوجین کمک می کند تا الگوهای رفتاری آشفته را که به ضرر رابطه است شناسایی کنند. پس از شناسایی، زوجین می توانند روش های جدیدی برای برقراری ارتباط برقرار کنند که برای روابط آنها کمک‌کننده است.

قیمت شیشه جلو تویوتا لندکروز

رویکرد گاتمن

روش گاتمن به زوجین کمک می کند با استفاده از مدلی به نام Sound Relationship House روابط قوی تری برقرار کنند. این مدل توسط بیش از 40 سال تحقیق انجام شده توسط موسسه گاتمن پشتیبانی می شود. در این روش درمانی تمرکز بر روی تبدیل شدن به زوجین باهوش عاطفی، سازگاری با نیازهای یکدیگر و ایجاد یک رابطه دوستی با اعتماد و تعهد بالا است.

مشاوره تشخیصی؛ راه نجات رابطه‌های در معرض سقوط!

این رویکرد جدید در مشاوره، نیازهای زوجین را هنگامی که یکی از اعضا در حال درخواست طلاق است، برطرف می کند. در این روش طرفی که خواهان طلاق است، “عاشقانه” عمل می کند، در حالی که کسی که می خواهد روی این رابطه کار کند “تکیه می کند”.
هدف اصلی این است که روشن کنیم که هر یک از دو طرف به جای حل مشکلات زناشویی به چه چیزی فکر می کنند.

مشاوره ازدواج

درمان متمرکز بر احساسات

درمان متمرکز بر احساس یا EFT یکی از موثرترین اشکال مشاوره زوجین است. این یک رویکرد سیستماتیک برای تغییر الگوی تعاملات بین زوج های پریشان است.
EFT به زوجین کمک می کند تا برای تقویت پیوند عاطفی، پاسخ های فردی خود را تغییر دهند. این نوع درمان برای زوجین در روابط در حال جدایی توصیه نمی شود.

نکته‌ای درمورد تمام سبک‌های مشاوره ازدواج

در هر سبک از مشاوره ازدواج، جلسه اول اغلب صرف یادگیری بیشتر در مورد هر فرد و به طور کلی اساس رابطه می شود. اغلب از آن به عنوان فرآیند رشد با هم نیز یاد می شود.

ژیوا یکی از بزرگترین عرضه کننده های لپ تاپ استوک اروپایی

مشاوره ازدواج تا چه حد موثر است؟

تأثیر مشاوره مستقیماً به سطح انگیزه هر یک از شرکا بستگی دارد. یک روانشناس خانواده خبره موسسه گاتمن تخمین می زند که برای بازگرداندن رابطه بیشتر زوج ها شش سال طول می کشد تا به دنبال درمان بروند.

مشاوره ازدواج چه اهداف و برنامه‌هایی دارد؟

مانند درمان فردی، ایجاد اهداف و برنامه زمانی یا برنامه درمانی ضروری است. اهداف یک دوره درمان مشاوره ازدواج می تواند از خاتمه دادن به یک رابطه به شکلی مناسب تا بهبود ارتباط و صمیمیت بیشتر باشد. اهداف می توانند در طول دوره درمان تغییر کنند اما معمولاً حول توسعه یا فراگیری مهارتهای حیاتی مانند صبر، گذشت، اعتماد، ازخودگذشتگی و مدیریت استرس می چرخند.

آیا زوج درمانی به جلسات زوج درمانی خلاصه می‌شود؟

زوج درمانی شامل تکالیف خارج از جلسات مشاوره نیز خواهد بود. زوجین باید آنچه را که در جلسه بحث می شود، تمرین کنند و در مورد مسائل در زندگی واقعی با هم کار کنند. تکالیف جلسات مشاوره ازدواج ممکن است شامل ارتباط‌های غیرکجازی، تمرین لمس فیزیکی بدون رابطه جنسی، خواندن کتاب های مربوطه و بحث درباره آن ها، تمرین گوش دادن فعال، صحبت درمورد مشکلات بدون دعوا و غیره باشد.

آیا مشاوره ازدواج می‌تواند به من کمک کند؟ چهار مزیت مشاوره ازدواج!

طبق تحقیقات انجمن روانشناسی آمریکا، مشاوره زوجین با استفاده از EFT حدود ۷۵٪ موثر است و کاملا جواب می‌دهد! حال بیایید چهار مزیت مهم زوج درمانی را با هم مرور کنیم:

۱- با مشاوره ازدواج رابطه‌تان را به سطوح بالاتری ببرید!

مشاوره ازدواج می تواند به زوجین کمک کند تا ارتباط موثرتر با هم را یاد بگیرند. به عنوان مثال یادگیری مهارت های اساسی ارتباطی مانند استفاده از کلمات “احساس می‌کنم، احساس می‌کنی…” و یادگیری تشخیص و حدس زدن افکار از احساسات بسیار موثر است.

بانک فایل پژوهشی معلمان | کامل ترین منبع اقدام پژوهی , طرح جابر و درس پژوهی

۲- تعارضات را به سادگی حل کنید و از مشکلات عبور کنید!

مهم نیست مشکل تا چه حد جدی یا بزرگ باشد؛ زوج درمانی کمک می‌کند تا اختلافات را به طور موثر حل کنند. هنگامی که زوجین یاد بگیرند قبل از پاسخ دادن به طرفشان گوش دهند، می توانند درگیری واقعی و مشکل اصلی را شناسایی و با آن کناربیایند.

۳- با مشاوره ازدواج مسائل حل نشده را پردازش کنید!

یک درمانگر و مشاور ازدواج خوب فضای امنی برای بیان مسائلی که در هر رابطه ای بوجود می آید فراهم می کند. مشاوره زوجین می تواند به رابطه کمک کند، بدین صورت که می‌تواند دریچه ای برای حل مشکلات فردی باشد. با حل بسیاری از خلاها و مشکلات درونی به خودی خود مشکلات رابطه نیز حل می‌شود!

۴- به واسطه زوج درمانی صمیمیت بیشتر و اعتماد عمیق تری ایجاد کنید!

صمیمیت را می توان احساس نزدیکی یا پیوستگی تعریف کرد. این احساس نزدیکی می تواند جسمی یا احساسی باشد. مهم نیست که یک رابطه فعلی در چه وضعیتی است، صمیمیت و اعتماد همیشه می تواند تعمیق یابد و بیشتر شود.
لمس فیزیکی، تشویق و امید دادن به همدیگر، بحث درباره احساسات و نظرات موافق و مخالف، گذشت و فداکاری و مطرح کردن تجربیات مشترک می تواند به رشد صمیمیت و ایجاد اعتماد در رابطه کمک کند.

در چه صورتی باید به مشاور ازدواج مراجعه کنیم؟

در این‌جا ۹ دلیل عمده بروز تعارض میان زوجین و نیاز به زوج درمانی را برای شما لیست کرده‌ایم، این موارد عبارت اند از:

۱- اختلافات و مشکلات جنسی

متاسفانه بسیاری از زن و شوهر ها بیشتر هم‌خانه هستند تا زوج و پس از مدتی اشتیاق و هیجانشان را نسبت به رابطه جنسی از دست داده یا در طی آن دچار مشکل می‌شوند. از دست دادن میل جنسی برای هر یک از شرکا اغلب می تواند باعث ایجاد تعارض در روابط شود. زوجین برای داشتن سازگاری صمیمی باید در مورد میزان رابطه جنسی در بازه‌های زمانی و ترجیحات خاص جنسی توافق کنند.

وكيل كيفرى

2- مسائل و مشکلات مالی

یکی از رایج ترین دلایل طلاق خسارات و فشارهای مالی است. مهم نیست که چه مقدار پول شما را درگیر کرده است و یا چه کسی “نان آور” خانه است، زوجین باید صراحتا درمورد مسائل مالی صحبت کرده و در یک جبهه باشند تا رابطه دوام بیاورد.

3- شرایط آسیب زا و بحرانی

همه ما در برهه‌هایی از زندگی تحت شرایط آسیب زا قرار می‌گیریم. از دست دادن کودک یکی از مهمترین عوامل پیش بینی کننده طلاق است. سایر شرایط آسیب زا شامل موارد عمده سلامتی یا آسیب دیدگی است. از دست دادن پدر و مادر، دوست یا یک تغییر عمده؛ مرور این اتفاقات وحشتناک با یک درمانگر نه تنها می تواند یک ازدواج را نجات دهد، بلکه به زوجین کمک می کند تا از طریق آن نه تنها از هم دور نشوند بلکه به یکدیگر نزدیک شوند.

4- استرس و اضطراب

استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. اینکه زوجین چگونه استرس را کنترل می کنند و در اوقات استرس زا با هم در ارتباط هستند، یکی از مولفه های مهم یک رابطه موفق است.
از کودکان گرفته تا امور مالی ، وقایع استرس زا رخ می دهد. این فشارها می توانند رابطه را محکم‌تر از قبل کرده و یا از بین ببرند.

5- خستگی

جدی گرفته نشدن

خستگی و بی‌حوصلگی در رابطه اغلب دست کم گرفته شده و به نظر یک مسئله جزئی است. با این حال ، وقتی یک یا هر دو طرف از همدیگر خسته می شوند، جنبه های دیگر رابطه به کل از بین می رود. این جنبه‌ها شامل مواردی مانند احترام، اعتماد، هیجان برای آینده، رابطه جنسی خوب، چشم انداز زندگی مشترک و ارتباط صمیمانه است.

راهنمای جامع خرید کوکتل مزوتراپی

6- حسادت و ترس از خیانت

وجود بعضی از حسادت ها در روابط عاشقانه طبیعی و حتی زیبا است. اما هنگامی که یکی یا هر دو شریک زندگی بیش از حد حسادت می کنند، این مسئله مشکلات تنش و وابستگی مخرب ایجاد می کند و به ترس، بی اعتمادی و کنترل تبدیل می شود.

7- خیانت

خیانت متاسفانه یکی از رایج ترین مشکلات ازدواج و همچنین تلخ‌ترین آن‌ها است. این می تواند شامل مواردی از جمله رابطه جنسی برای یک شب یا امور جسمی یا عاطفی طولانی مدت باشد. به طور کلی خیانت علامت یک مشکل بزرگتر مانند بی حوصلگی، احساس بی ارزشی یا عدم احترام و ارزش های مشترک است.

8- انتظارات غیرواقعی

هیچ انسانی کامل نیست و ما اغلب یک نگاه افسانه ای و ایده آل به این داریم که یک رابطه چگونه خواهد بود. بسیاری از افراد برای تأمین هر نیاز خود (جسمی ، عاطفی ، روانی و …) بیش از حد به همسر خود یا مورد مهم دیگر فشار می آورند.
شناخت دقیق شریک زندگی و رشد انتظارات واقع بینانه از یکدیگر یکی از ضروری ترین کارهایی است که هر زوجی می توانند انجام دهند.

 

چگونگی تنظیم جلسات زوج درمانی برای موفقیت: ۴ مرحله ویژه برای مشاوران ازدواج

متأسفانه، بسیاری از مشاوران برای پویایی پیچیده ای که معمولاً مشاوره ازدواج به دنبال دارد، آمادگی کامل ندارند. زوج درمانی اصلا شبیه به مشاوره فردی نیست. بیشتر زوجین در میان درگیری های بزرگ یا پس از سال ها ایجاد تنش به زوج درمانی می روند. اما جای نگرانی نیست! با این چهار گام اساسی می‌توانید کیفیت جلسات مشاوره و زوج درمانی را به بالاترین حد رسانده و کمک کنید تا رابطه بیمارانتان به شور و اشتیاق قبلی برگردد.

روش های اجاره آپارتمان مبله ارزان در تهران

مرحله اول؛ جستجوگر باشید!

اطلاعات مناسب و لازم را جمع آوری کنید. گرچه ممکن است تنش زیاد باشد و ممکن است زوجین بخواهند در آنچه که به عنوان مشکلات اساسی می بینند وارد شوند (یا ابتدا شروع به سرزنش شخص دیگر برای تحت درمان بودن کنند)، اما صبوری و دریافت اطلاعات زمینه ای ضروری است.
این اطلاعات شامل سالهای زندگی مشترک زوجین، شرایط زندگی فعلی، مسائل بهداشتی، مشاوره قبلی، اشتغال، سرگرمی ها، پول، علایق و نحوه ارتباط آنها با یکدیگر است.

مرحله دوم؛ به آن‌ها بفهمانید که داور مسابقه نیستید!

برقراری ارتباط

حتما اهداف جلسات را تعیین کنید و روشن کنید که درمانگر یک داور یا قاضی نیست. روشن کنید که به هیچ عنوان یک نفر قربانی یا هیولا نیست، بلکه تلاش کنید این مسئله را جا بیندازید که همیشه نظرات متفاوتی وجود دارد و این که زن و شوهر برای یادگیری روش های ارتباطی جدید پیش شما هستند. درمانگر باید مفهوم “ما” را در مقابل “من” پرورش دهد.

مرحله سوم؛ اتاق مشاوره را به موثرترین محل ممکن تبدیل کنید!

به موثرترین روش کمک به زوجین در محیط دفتر فکر کنید. درمانگران ممکن است با زن و شوهرهایی روبرو شوند که با ارتباط چشمی و جسمی راحت‌ترند، سعی کنید چیدمان را جوری انجام دهید که احساس راحتی داشته باشند.

مرحله چهارم؛ با زوجین در تعامل باشید!

حتما همیشه در انتهای کار جلسه را خلاصه کرده و برای جلسه آینده آماده شوید. از هر یک از زوجین بخواهید که نظرات خود را در مورد آنچه در طول جلسه اتفاق افتاده به اشتراک بگذارند و کاری را که می توانند شخصاً قبل از قرار بعدی برای بهبود روابط انجام دهند، به شما ارائه دهند.
ضمنا؛ حتما و حتما این مفهوم را تقویت کنید که زوجین باید از گفتگو با دوستان یا خانواده در مورد اختلافات خود اجتناب کنند! در مشاوره خانواده این یک اصل است.

10 فیلم سینمایی بازسازی شده که در سال 2022 اکران می‌شوند.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا