اخبار دیگران

حکاکی لیزری فلزات چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع روش های حکاکی فلزات و مزایا و معایب هر یک از آن ها بپردازیم. اگر می خواهید با انواع روش هایی حکاکی فلزات آشنا شوید، در ادامه با ما همراه شوید.

انواع روش های حکاکی فلزات

  • حکاکی ضربه ای، سوزنی
  • حکاکی اسکرایب، خراشی
  • حکاکی رول مارکینگ
  • حکاکی لیزری
  • حکاکی برداره برداری
  • حکاکی پرسی
  • حکاکی الکتروشیمیایی

حک لیزری فلزات

چه عواملی در حکاکی فلزات موثر است؟

جهت انتخاب بهترین روش برای حکاکی فلزات لازم است به جنس، نوع، شرایطی که در آن تولید می شود، بازار محصول و تمامی مشتریان توجه شود. قبل از انتخاب روش به میزان کیفیت، سرعت، عمق، حجم صدایی که ایجاد می کند و از همه مهم تر قیمت توجه کنید و سپس تصمیم بگیرید کدام روش را انتخاب کنید.

حکاکی ضربه ای (سوزنی)

نام دیگر حکاکی ضربه ای، حکاکی سوزنی، کوبشی یا ایندنت می باشد. با این روش می توانید هر گونه متن، شماره و طرح روی تمامی فلزهای گوناگون حک کنید. این روش توسط سوزنی از جنس تنگستن کارباید است بر روی سطوح ضربه می زند. حکاکی ضربه ای رایج ترین و پرفروش ترین روش در صنعت می باشد. نکات قابل توجه در حکاکی ضربه ای کیفیت و سرعت بالا و قیمت مناسبش است. هم چنین توسط این روش هیچ محدودیتی ندارید و هر گونه جنس از جمله مس، آلومینوم، فلز و … را می توانید به آسانی حک کنید.

دستگاه حک ضربه ای

همان طور که از اسمش مشخص است روش کار این روش با ضربه امکان پذیر است. برای ایجاد نیرو در این دستگاه از دو روش مگنتیک و پنوماتیک استفاده می شود. در حک پنوماتیک سوزن دستگاه توسط نیروی باد حرکت می کند. از مزایای این دستگاه می توان به دقت و سرعت بالا و اصطکاک پایین اشاره کرد که سبب کیفیت بالا می شود. در مگنتیک سوزن موجود در دستگاه توسط القای جریان در یک سلف به حرکت در آمد. مهم ترین نکته قابل توجه در این سیستم کم صدا بودن آن است که می توانید در فضای بسته از آن ها استفاده کنید.کاربرد این روش در حک کردن شفت، حک انواع دیسک و فلنج، حک قطعات ماشین آلات صنعتی، حک انواع پلاک، حک شماره شاسی خودرو، حک شماره اتاق خودرو، حک شماره موتور و … است. لازم به ذکر است شما می توانید هر گونه فونت و طرح را روی تمامی فلزات حک کنید.

آنچه باید درباره جراحی بینی گوشتی بدانید

حکاکی خراشی یا اسکرایب

از بی صدا ترین و مدرن ترین روش ها حکاکی خراشی است. شاید برایتان جالب باشد در صنعت خودروسازی مانند بنز، بی ام و و … از این روش استفاده می شود. در این روش از فلز نرم گرفته تا فلز سخت 55 راکول را می توان حک کرد. روش کار به این صورت است که با فشار و کشش ابزار حک صورت می گیرد و از آلودگی صوتی در امان هستید. این روش از جدید ترین روش حکاکی است و در صورت شکننده نبودن فلزات محدودیتی در حک کردن نخواهید داشت.

تفاوت دو روش ضربه ای و خراشی

حک اسکرایب پیچیده تر و گران تر از حک ضربه ای است اما اگر به کیفیت و نتیجه توجه کنید متوجه عملکرد عالی آن ها خواهید شد. لازم به ذکر است جهت حک شاسی های خودرو از روش حکاکی فلزات اسکرایب استفاده می شود. جهت تامین نیروی حرکت سوزن از نیروی باد استفاده می شود که بازه آن بین 6 الی 8 بار می باشد. مزایای حک خراشی کیفیت عالی، هزینه کم، نگهداری آسان می باشد. تنها عیب حک اسکرایب سرعت پایین تر نسبت به سایر روش هاست.

حکاکی رول مارکینگ

یکی از سریع ترین روش های حکاکی فلزات، حکاکی رول مارکینگ است. این روش در موارد خاص با استفاده از فشار و چرخش برای حک کردن استفاده می شود. فواید این روش سرعت و کیفیت بالا، نگهداری آسان و هزینه مصرفی اش کم است اما تنها برای قطعه ای خاص استفاده می شود.

حکاکی لیزری

این روش خود به دو قسمت تقسیم می شود حکاکی لیزر فایبر و CO2. نکته قابل توجه این است خود دستگاه ها نیز به دو قسمت حکاکی و برش تقسیم می شود. برای حکاکی فلزات از فایبر استفاده می شود. مهم ترین ویژگی لیزری متنوع بودن با توجه به جنس آن هاست. حکاکی لیزری از زیباترین حکاکی ها فلزات می باشد. روش کار حکاکی لیزری فلزات به این صورت است که اشعه توسط مواد مولد لیزر تخلیه الکتریکی می شوند و پرتو توسط آینه انعکاس می یابد.

ماشین فلزی دست ساز: ترند دکوری در دکوراسیون های مدرن

از مزایای این روش می توان به کیفیت بالا، رنگی متفاوت از محصول ، سرعت بالا و عدم آلودگی صوتی اشاره کرد. از عیب های این روش هزینه بالای مصرفی، قیمت بالای دستگاه، تعمیرات پر خرج می توان اشاره نمود.

حکاکی براده بردار

نام دیگر حکاکی براده بردار، حکاکی دروازه ای است که یکی از دقیق ترین روش ها در حکاکی فلزات است. همان طور که از اسمش مشخص است ساختار دستگاه این حکاکی دروازه ای است. کاربرد حکاکی براده بردار در حک کردن پلاک و ورقه ها در ابعاد و اندازه های گوناگون می باشد. روش کار این دستگاه نیز به صورت براده برداری است.

حکاکی پرسی

قدیمی ترین روش حکاکی، حکاکی پرسی است که قوی ترین روش ها نیز می باشد. این روش قدیمی یک مشکل بزرگ داشته است و آن ثابت بودن طرح می باشد و ممکن است به علت فشار بسیار بالا به محصول مورد نظر آسیب برسد.

حکاکی الکتروشیمیایی

روش کار حکاکی الکتروشیمیایی به این صورت است که از شابلون و مواد شیمیایی جهت حک کردن استفاده می شود. به طور کلی اگر یک سریال یا لوگو کافیست تا آن را روی تمامی محصولات قرار دهید. از مزایای این روش صرفه اقتصادی آن است که بسیار ارزان است اما معایب بسیاری نیز دارد. حک شکل ثابت، عمق کم و… از مشکلات این روش حاکی است.

سخن آخر

اگر می خواید حکاکی فلزات انجام دهید بهتر است شناخت کلی از انواع روش های حکاکی داشته باشید و مزایا و معایب را به طور دقیق بررسی کنید. اگر به دنبال حکاکی به روش ارزان هستید می توانید از حکاکی الکتروشیمیایی استفاده کنید. اگر میزان دقیق بودن حکاکی برایتان اهمیت دارد می توانید از روش حکاکی دروازه ای استفاده کنید.

انواع مدل های پرفروش برند پرل ریور در ایران

منبع: وب سایت پارسا لیزر مقاله حکاکی لیزری فلزات

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا