اخبار دیگران

نکات مهمی که در رابطه با حق طلاق یا وکالت در طلاق باید بدانید

تشکیل خانواده یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که افراد در طول زندگی خود می‌گیرند؛ اما گاهی اوقات افراد به دلیل عدم تفاهم یا شناخت کافی نسبت به یکدیگر نمی‌توانند زندگی مشترک و زناشویی خود را ادامه دهند. این افراد در نهایت تصمیم به جدایی یا طلاق می‌گیرند. این افراد برای جدایی باید اطلاعات حقوقی خود را در این زمینه افزایش دهند. یکی از این موارد، نکات مهم در رابطه با حق طلاق است. اطلاعات بیشتری در این رابطه را از زبان وکیل طلاق بخوانید.

 

حق طلاق چیست؟

مطابق ماده 1133 قانون مدنی کشور، حق طلاق با مرد است؛ اما مرد این امکان را دارد که این حق را به همسرش یا به هر فرد دیگری واگذار کند؛ اما زنان در شرایط خاصی مانند عسر و حرج مطابق قانون 1133 قانون مدنی می‌توانند از دادگاه یا همسران خود، حق طلاق را مطالبه کنند. مطابق این قانون در ایران، مردان می‌توانند هر زمانی که بخواهند با پرداخت حق و حقوق زن از جمله مهریه، نفقه و اجرت‌المثل، همسر خود را طلاق بدهند؛ اما زنان برای درخواست طلاق باید شرایطی مانند عقیم بودن و اعتیاد همسرشان را اثبات کنند. این قانون به نوعی حق کامل و یک طرفه طلاق را به مردان می‌دهد؛ اما ازآنجایی‌که در ایران حقوق زنان با مردان برابر نیست، زنان می‌توانند با ذکر برخی شروط در ضمن عقد ازدواج، امکان حق طلاق را برای خود درخواست کنند.

 

وکالت در طلاق

می‌توان گفت: وکالت در طلاق همان داشتن حق طلاق است. وکالت در طلاق به دو صورت است:

  • مورد اول: مرد با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد رسمی، وکالت در طلاق را به همسرش یا فرد دیگری می دهد. اگر مرد در خارج از ایران باشد می تواند با مراجعه به سفارت یا کنسولگری ایران حق طلاق را به همسرش یا هر فردی دیگری که تمایل دارد بدهد؛ اما اغلب مرد به همسرش حق طلاق یا وکالت در طلاق را می‌دهد. ولی مرد همان‌طور که بیان کردیم می‌تواند این اختیار را به پدر، دوست یا همسرش اعطا کند.
  • مورد دوم: این حق به صورت شروط ضمن عقد در سند ازدواج نوشته شود؛ اما وکالت در طلاق حتماً باید به صورت محضری ثبت شده باشد؛ یعنی در سند رسمی باشد. حال چه در سند ازدواج باشد چه به صورت وکالت‌نامه طلاق محضری باشد.
راهنمای خرید کواد کوپتر و نکاتی که احتمالا نمی‌دانید!

 

تفاوت حق طلاق با وکالت در طلاق چیست؟

وکالت در طلاق با حق طلاق متفاوت است. برای زنان چیزی به نام حق طلاق وجود ندارد. بلکه تفویض وکالت برای اعمال طلاق را داریم که به صورت اشتباه به عنوان حق طلاق ذکر می‌شود. وکالت در طلاق به این معناست که هرچند حق طلاق با مرد است، اما مرد می‌تواند با میل خود این اختیار را به همسرش بدهد. زن می‌تواند با نمایندگی از جانب مرد، خودش را طلاق بدهد. در این حالت برخلاف مواردی که ذکر کردیم نیاز به اثبات ادعاهای زن برای جدایی به دادگاه نیست. حتی ممکن است مرد مطلع نشود که طلاق وی در کدام دفترخانه طلاق گرفته است.

وکالت در طلاق زوجه به این معناست که او می‌تواند با وکالتی که در اختیار دارد، وکیل بگیرد و با مراجعه به دادگاه، طلاق خود را ثبت کند. پس زن می‌تواند در هر زمان و شرایطی و به هر نوعی اعم از گرفتن یا بخشش مهریه مطلقه نماید. این وکالت از لحاظ حقوقی به این معنی است که مرد همسر خود را طلاق داده است.

 

گرفتن مهریه با داشتن حق طلاق

چیزی که در حق طلاق برای زن اهمیت دارد که حدود اختیارت است. حدود اختیارات در وکالت‌نامه حق طلاق، اهمیت زیادی دارد. در واقع این حدود است که مشخص می‌کند زن می‌تواند مهریه بگیرد یا باید کل یا بخشی از آن را ببخشد. برای نمونه مرد می‌تواند هنگامی که حق طلاق را به همسرش اعطا می‌کند از سردفتر بخواهد که در وکالت ذکر کند طلاق در عوض بخشش تمام مهریه است یا می‌تواند وکالت در طلاق را با بخشش بخشی از مهریه، در اختیار او قرار دهد. باید بیان کرد گرفتن مهریه با وجود داشتن حق طلاق با زن، به حدود اختیارات وکیل در وکالت زن در طلاق دارد. گرفتن یا نگرفتن مهریه به توافق طرفین بستگی دارد. چنانچه سوالی در رابطه با مسائل مربوط به مهریه داشتید میتوانید از وکیل مهریه گروه وکلای هوداد بپرسید.

بیوگرافی کامل ساره بیات از ماجرای مخالفت خانواده با بازیگری تا ستاره شدن + تصاویر

 

طلاق توافقی با وجود داشتن حق طلاق

می‌توان گفت تفاوتی میان طلاق توافقی با طلاق با داشتن حق طلاق وجود ندارد. روالی که در هر نوع جدایی باید سپری شود مشابه است؛ اما بهتر است زن با داشتن حق طلاق، درخواست جدایی کند. این نوع طلاق شرایط پیچیده‌ای دارد. پیشنهاد ما به افراد، مشورت با وکلا یا افراد آگاه در این زمینه است.

نتیجه‌گیری

افرادی که در زندگی مشترک خود به بن رسیده‌اند و قصد جدایی دارند. یا زنانی که با داشتن حق طلاق در تصمیم‌گیری خود دچار سردرگمی و مشکل هستند می‌توانند با گروه وکلای هوداد ارتباط برقرار کنند. این مجموعه با داشتن وکلای پایه یک دادگستری و مشاوران مجرب، همواره توانسته است بستری امن برای افرادی که قصد جدایی دارند، فراهم کند. افراد با بهره‌گیری از توانایی و تجربه کارشناسان این مجموعه می‌توانند در کمال آرامش، مراحل طلاق خود را سپری کنند و به حق و حقوق بر حق خود دست یابند. هم‌چنین با مراجعه به سايت sitevakil.com از مشاوره تلفنی یا دیگر خدمات این موسسه، برخوردار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا