اخبار بازیگراناخبار داغ بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران مرد
موضوعات داغ

کرونا سیامک اطلسی را از پا در آورد

کرونا سیامک اطلسی هنرمند پیشکسوت عرصه سینما، تلویزیون و صداپیشه لحظاتی پیش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا چشم از جهان فروبست.

سیامک اطلسی با کت طوسی - کرونا سیامک اطلسی

  بیشتر بخوانید: کدام بازیگران ایرانی مبتلا به کرونا شده اند؟

کرونا سیامک اطلسی

سیامک اطلسی متولد ۴ تیر ۱۳۱۵ در ارومیه، بازیگر صداپیشه (دوبلور) بود. او مدرک دیپلم داشت، به جز بازیگری، صداپیشه حرفه‌ای بود و کارگردانی و نویسندگی نیز می‌کرد.
سیامک اطلسی در سال ۱۳۴۲ زیر نظر استاد مانی در استودیو شاهین فیلم، حرفه صداپیشگی را آغاز کرد تا اینکه با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود سر از دنیای بازیگری درآورد و از سال ۱۳۵۰ بازیگری را آغاز کرد.

سیامک اطلسی از معدود بازیگرانی بود که با هر نقشی در قاب شیشه‌یی تلویزیون ظاهر نمی‌شد و به اعتقاد خودش نقشی را قبول می‌کرد که دوست داشته باشد.

بازیگر سریال «پدرسالار» می‌گفت که نقشی را که در آن بی‌تفاوت باشد، بازی نمی‌کند و باید دیده شود که قبول به ایفای نقش کند.

اطلسی که از طریق دوبله وارد عرصه‌ی بازیگری در سینما و تلویزیون شده بود، دوبله را بیشتر دوست داشت و زمانی که از او پرسیده بودیم، دوبله یا بازیگری؟ بی‌درنگ گفته بود: دوبله را بیشتر بلدم و مسلم است که آن را به بازیگری ترجیح می‌دهم.

این دوبلور و بازیگر پیشکسوت در این سال ها بارها با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو داشت که آخرین مصاحبه به همین دو هفته قبل برمی گردد؛ زمانی که هیچ نشانی از کرونا در او پدیدار نبود. اطلسی در این گفت وگو اعلام کرد که مشغول ایفای نقش در سریالی با موضوع کرونا به نام «اپیدمی» است.

آرشیو کاملی از آهنگ امیرحسین مدرس

در این گفت وگو به تاریخ دهم شهریور ماه، اطلسی تاکید کرده بود که «ساخت این مجموعه به خاطر شرایط سخت کرونایی چند روزی تعطیل شده بود و به تازگی شروع به کار کرده اند.» او در سریال «اپیدمی» نقش رئیس بیمارستان را بازی می کرد و گفته بود، «با رعایت کردن اصول بهداشتی بعضی روزها سر کارم حاضر می شوم تا ان شاءالله کار به پایان برسد.»

اطلسی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که به زودی کرونا تمام شود، آمار فوتی ها کم شود تا دوباره به آرامش برسیم.

این هنرمند باسابقه به ایسنا گفته بود: «متاسفانه در حال حاضر آمار فوتی های این بیماری نگران کننده است و بعد از هر مناسبتی، آمارها بالاتر هم می رود و نتایح دورهمی ها کم کم معلوم می شود.»

آنچه در ادامه می خوانید محتوای یکی از گفت وگوهای خبرنگار رسانه ایسنا با سیامک اطلسی در سال ۹۲ است. او در آن زمان مقابل دوربین محمدرضا ورزی قرار گرفت بود تا نقش «بختیار» را در «معمای شاه» بازی کند. اطلسی در این گفت وگو از تجربه‌ی چندین ساله‌ی خود در عرصه‌ی دوبله تا بازی‌اش در سریال «پدرسالار» در نقش «پدر آذر» گفته است.

*** حاضر نیستم هر نقشی را در تلویزیون بازی کنم

وقتی در ابتدا از این بازیگر پیشکسوت، درباره‌ی حضور کمرنگش در تلویزیون سوال کردیم اینگونه پاسخ داد: هرگاه در تلویزیون لازم باشد، مرا برای بازیگری دعوت می‌کنند؛ بنابراین وقتی نیستم حتما لازم نیست‌. در کل من به عنوان یک بازیگر نقشی را بازی نمی‌کنم که بی‌تفاوت باشم و دیده نشوم به همین خاطر دلم نمی‌خواهد هر نقشی را قبول کنم؛ ضمن اینکه گذشته از سریال، فیلم‌های تلویزیونی هم چندان خوب نیستند.

اخیرا طی پیشنهاداتی که به من شد زمانی که قصه‌ها را خواندم متوجه شدم که نقش‌ها خیلی دیده نمی‌شوند اما پس از مدت‌ها قرار است در یک سریال تاریخی – کار آقای ورزی با عنوان «معمای شاه» – به جای «بختیار» ایفای نقش کنم؛ ضمن اینکه در فیلم سینمایی «آواز پرجبرئیل» هم بازی کردم که هنوز اکران نشده است.

معرفی امیلیا کلارک و رازهایی جالب درباره ی زندگی او

او سپس به سریال «پدرسالار» و نقشی که در آن مجموعه داشت،‌ اشاره کرده و گفته بود: در «پدر سالار» نقش پدر آذر – کمند امیرسلیمانی – را بازی کرده بودم. اگر بخواهم حال آن مجموعه را توصیف کنم، باید بگویم «پدرسالار» با تمام سریال‌های آن دوره و الان تفاوت داشت؛ چرا که از قصه خوبی برخوردار بود و مردم هم دوستش داشتند.

اطلسی در پاسخ به اینکه پیشنهادتان در زمینه‌ی ساخت سریال‌هایی همچون «پدرسالار» به تلویزیون و کارگردانان چیست؟ خاطرنشان کرده بود: در آن دوران‌، سریال‌هایی همچون «پدرسالار» را می‌شد ساخت اما به مرور زمان دهه‌ها که می‌گذرد، فیلم‌سازی‌ها، سریال‌سازی‌ها و حتی سیاست سازمان صدا و سیما هم تغییر می‌کند و این مساله موجب می‌شود که دیگر کارها به آن شکل قبلی درنیاید.

*** دیگر صمیمیت گذشته در عرصه سریال‌سازی وجود ندارد

«راستش دیگر صمیمیت آن زمان در عرصه‌ی سریال‌سازی وجود ندارد؛ چرا که حال حاضر بیشتر همه افراد گرفتار زندگی‌، کار و ترافیک هستند و شرایط تغییر کرده است؛ به عنوان مثال آن محله‌ای که ما آن دوران برای کار دوبله و بازیگری به آنجا می‌رفتیم رفت و آمدها خیلی ساده بود اما اگر حالا بخواهیم به همان جا برویم اصلا نمی‌دانیم چطور برویم‌، ماشین را کجا پارک کنیم و … .»

اطلسی در ادامه جملات بالا تصریح کرده بود، «تمام این مسائل به خاطر این است که دغدغه‌ها زیاد شده و سلیقه‌ها تغییر کرده است. در عرصه سریال‌سازی اگر بخواهیم حال حاضر را با ۲۳ سال پیش مقایسه کنیم مسلم است که الان یک گروه دیگری به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند و بازیگران جدیدی وارد ماجرا شده‌اند؛ ضمن اینکه جوانان هم چیزهای دیگری را دوست دارند.»

همه نکات خواندنی بیوگرافی باران کوثری و داستان رابطه او با حامد بهداد

این بازیگر فقید تاکید کرده بود: اگر تلویزیون حالا بیاید روی قضایایی کار کند که مردم دوست دارند و گروهی را مطابق سلیقه‌ی مردم دعوت به کار کنند، قصه‌های خوبی را بیاورند و روی پروژه‌ها خرج شود، قطعا مردم هم استقبال می‌کنند.

این بازیگر در ادامه با بیان اینکه در عرصه سریال‌سازی حال حاضر تکنولوژی پیشرفت کرده است، اظهار کرده بود: در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و دوربین‌های دیجیتال در حوزه فیلم و سریال‌سازی، زمانی که کارگردان می‌خواهد یک فیلم یا سریال بسازد خودش‌، خودش را سانسور می‌کند چه برسد که کارش مجوز گرفته شود.

*** بازیگر نباید موقعیتش را با هر نقش خنثی‌ خراب کند

همچنین او با اشاره به حرفه‌ی بازیگری در عرصه‌ی تلویزیون و سینما و حفظ موقعیت یک بازیگر، اینگونه مطرح کرده بود: بازیگر باید از اجرای خودش راضی باشد. به اعتقاد من یک بازیگر زمانی که موقعیتی را به دست می‌آورد و در واقع برایش زحمت می‌کشد که به نوعی همین موقعیت‌ها در یاد و خاطره‌ها باقی می‌ماند که به نظرم باید حفظ شوند و نباید خودش را با برخی نقش‌های خنثی،‌ ژونالیستی و تجاری خراب کند.

*** دوبله را بیشتر بلدم

سیامک اطلسی پس از گپ چند دقیقه‌ای با خبرنگار ایسنا، سپس به سراغ خانه‌ی اول خود، یعنی دوبله رفته و چنین گفته بود: از همان ابتدا کار من دوبله بود و از طریق دوبله به تلویزیون آمدم و مسلم است که دوبله را بیشتر از بازیگری دوست دارم؛ چرا که از همان ابتدا این هنر را بلد بودیم و الان هم زمانی که کار نداریم به سمت دوبله می‌آییم و در کنارش هم اگر پیشنهادی در عرصه بازیگری شود می‌پذیرم و فقط از روی علاقه است و احتیاجی به درآمدش ندارم چرا که ما یک درآمد آب باریکه‌ای داریم که به همان قانع هستیم.

معرفی مهدی حسینی‌ نیا بازیگر نقش بهرام در سریال رهایم کن

این دوبلور پیشکسوت با اشاره به حضور جوانان در عرصه‌ی دوبله در کنار اساتید دوبله، معتقد بود: در گذشته یکسری گویندگان در عرصه‌ی دوبله فعالیت می‌کردند که دارای استعداد و سواد بودند اما حال جوان‌ترها وارد میدان شدند که به نظر من باید هم جوان‌ها حضور داشته باشند، چرا که نیرو و نفس آنها باید به دوبله وارد شود. در کنار جوانان، هنوز کسانی هستند که چند دهه قبل در دوبله کار می‌کردند و حال هم دعوت به کار می‌شوند. در آن دوره دوبله ایران با حضور آنها در دنیا تک بود اما در حال حاضر دوبله مکانیکی شده است.

گوینده‌ای که آگهی پفک را هم می‌گوید، صدایش لو می‌رود

او به حرفهایش اضافه کرده بود: یک دورانی بود که ما وقتی می‌خواستیم یک فیلم را دوبله کنیم یک صفحه دیالوگ دستمان می‌دادند و باید صفحه را تا آخر می‌خواندیم و اگر خراب می‌شد از سرگرفته می‌شد اما حالا خط به خط دیالوگ‌ها را ضبط می‌کنند؛ البته هنوز هم گاهی گروهی کار می‌کنند اما دیگر حس گذشته وجود ندارد.

اطلسی درباره‌ی ورود صدای گوینده‌ها در عرصه تبلیغات تلویزیون، توضیح داده بود: من شخصا با این قضیه مخالفم؛ چرا که معتقدم گوینده‌ای که به جای یک شخصیت‌ مطرحی صحبت می‌کند، نباید صدایش لو برود؛ به عنوان مثال وقتی گوینده‌ای یک آگهی پفک را هم می‌گوید، صدایش لو می‌رود و حیف است که به خاطر مادیات با نقش‌های خوبی که داشته به دنبال تبلیغات برود.

خسرو شکیبایی از جمله گویندگان و بازیگرانی بود که همتا ندارد

این صداپیشه در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی‌ها معتقدند دوبلورها نباید مقابل دوربین به عنوان بازیگر ظاهر شوند،‌ دیدگاه شما نسبت به این مساله چیست؟ خاطرنشان کرده بود:

ماجرای بادیگاردهای مهران مدیری چیست؟

در این راستا باید بگویم اگر گوینده‌ای از سوی تلویزیون و سینما دعوت به کار شود و مطمئن باشد که در نقشش موفق می‌شود، می‌تواند ادامه دهد، اما این اتفاق بر عکس هم رخ می‌دهد؛ مثلا برخی از گویندگان دعوت به کار می‌شوند تا خودشان را محک بزنند اما بعد از مدت کوتاهی متوجه می‌شوند که که کارشان اشتباه بود. به عنوان مثال زنده یاد خسرو شکیبایی از جمله هنرمندانی بود که از طریق دوبله وارد بازیگری شد و خیلی هم موفق شد که الان دیگر همتای او وجود ندارد.

*** تنها آرزویم تولید سریال های پرمحتواست

سیامک اطلسی در صحبت‌های پایانی‌اش، اظهار امیدواری کرده بود، تلویزیون فیلم و سریال‌های پرمحتوا تولید کند تا مردم کشورمان بیشتر تلویزیون خودمان را نگاه کنند،‌ این تنها آرزوی من است. در وهله‌ی دوم امیدوارم بودجه کارها را برای جوانان بیشتر کنند تا دست و بالشان بازتر شود و مثلا به جای اینکه ۲۰ روز یک کار را تمام کنند،‌ یک ماه روی پروژه کار کنند تا در نهایت یک اثر تغییر و محکم از آب دربیاید.

سیامک اطلسی با لباس سبز - کرونا سیامک اطلسی

سیامک اطلسی درگذشت

مراسم تشییع پیکر سیامک اطلسی صبح روز سه شنبه (ششم مهرماه) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار می شود.

شهراد بانکی ـ دوبلور ـ درباره‌ی جزئیات برگزاری مراسم تشییع پیکر سیامک اطلسی، توضیح داد: مراسم خاکسپاری مرحوم اطلسی، سه شنبه ساعت ۱۰ صبح در قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.

سیامک اطلسی صبح یکشنبه، چهارم مهر ماه در بیمارستان فرمانیه و در پی ابتلاء به کرونا درگذشت.

بازی در سریال «اپیدمی» که مجموعه ای با موضوع کرونا و در حال تولید است، آخرین حضور این هنرمند در قاب تلویزیون محسوب می‌شود. اطلسی در این سریال نقش رئیس بیمارستان را بازی می کرد و عنوان کرده بود با رعایت کردن اصول بهداشتی بعضی روزها سر کارش حاضر می شود تا ان شاءالله کار به پایان برسد.

ماجرای حواشی و رسوایی امبر هرد و حقایقی که تا به حال درباره‌ی او نمی دانستید!

صدای سیامک اطلسی در آثار مختلفی همچون «مادر»، «جنگجویان کوهستان»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «افسانه جومونگ» ماندگار شده است.

برخی از سریال‌های او نیز «پدر سالار»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «فرار بزرگ»، «پدرخوانده»، «کلانتر ۲»، «شیخ بهایی»، «تعبیر وارونه یک رویا»، «معمای شاه» و «هشت و نیم دقیقه» هستند.

همچنین نام این هنرمند در لیست بازیگران سریال در حال ساخت «سلمان فارسی» به کارگردانی داود میرباقری دیده می شود.

سیامک اطلسی با لباس سفید - کرونا سیامک اطلسی

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا