اخبار بازیگرانبازیگران ایرانیبازیگران زنبیوگرافی بازیگران

بیوگرافی کامل ترانه علیدوستی و بیماری عجیب او و ماجرای حکم زندانش

در این بخش بیوگرافی ترانه علیدوستی بازیگر سینما و تلویزیون را مرور میکنیم.بیوگرافی ترانه علیدوستی که بیشتر او را با سریال شهرزاد بـه یاد می آوریم.امروز مروری داریم بر 0 تا 100 بیوگرافی ترانه علیدوستی از بازیگران زن معروف و محبوب و همچنین صفحه اینستاگرامی وی و تصاویری جذاب از او تا ماجرای ازدواج و طلاق و حکم زندانش . در ادامه با بازیگرآنلاین همراه باشید.

ترانه علیدوستی چند سال دارد؟

ترانه علیدوستی متولد ۲۲ دی ۱۳۶۲ ‏است و 37 سال سن دارد.

ترانه علیدوستی مجرد است یا متاهل؟

ترانه علیدوستی متاهل است و علی منصوری همسر اوست.

آیا ترانه علیدوستی فرزند دارد؟

بله ترانه علیدوستی صاحب یک فرزند به نام حنا است.

اولین کار ترانه علیدوستی که باعث شهرت او شد کدام است؟

اولین کار ترانه علیدوستی فیلم من ترانه 15 سال دارم است که با آن مشهور شد.

خلاصه بیوگرافی ترانه علیدوستی

نام اصلیترانه علیدوستی
تاریخ تولد1362/10/22 تهران
تحصیلاتدیپلم کامپیوتر
زمینه فعالیتبازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر و مترجم
همسرعلی منصوری از سال 2011
فرزندحنا منصور

بیوگرافی ترانه علیدوستی

بیوگرافی ترانه علیدوستی

در بیوگرافی ترانه علیدوستی آمده است او متولد22 دی ماه 1362 در تهران و دارای مدرک بازیگری دیپلم عکاسی، دوره بازیگری را در کلاسهای آزاد بازیگری زیر نظر حسین محجوب، امین تارخ، آتیلا پسیانی و مهدی فتحی گذرانده است.

کودکی ترانه علیدوستی

در ادامه بیوگرافی ترانه علیدوستی میخوانیم او در فیلم‌های فیلم‌سازان برجسته‌ای چون رسول صدرعاملی، واروژ کریم‌مسیحی و اصغر فرهادی بازی کرده؛ و عناوین فراوان سینمایی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن، پنجاه‌ و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر زن در جشنواره فیلم فجر را گرفته‌است. او در جشنواره‌های فیلم وزول فرانسه ۲۰۱۴ و فیلم هانوی ویتنام ۲۰۱۲، یکی از اعضای هیئت داوران بود.

قد ترانه علیدوستی

در بیوگرافی ترانه علیدوستی آمده است قد او 168 سانتی متر است.

تحصیلات

در بیوگرافی ترانه علیدوستی میخوانیم در دورهٔ راهنمایی، دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل کرد که کلارینت و پیانو می زد. در دورهٔ دبیرستان مشغول تحصیل در رشتهٔ علوم تجربی بود که در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد.

سال 1379 از طریق همین کلاس ها برای بازی نقش ترانه پرنیان در فیلم من ترانه 15 سال دارم انتخاب شد و با بازی در این فیلم وقفه ای در تحصیلاتش افتاد که سرانجام در رشتهٔ کامپیوتر دیپلم گرفت.

علت پشیمانی مریم خدارحمی از عمل زیبایی بینی

ترانه به زبان انگلیسی مسلط است و گاهی ترجمه می کند او به بیماری کلاستروفوبیا (ترس از محیط بسته) مبتلاست

بیوگرافی خانواده ترانه علیدوستی

در بیوگرافی ترانه علیدوستی درباره خانواده ی او آمده است ترانه فرزند نادره حکیم الهی سنگ تراش و مجسمه ساز و حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و از مربیان کنونی فوتبال میباشد.

ترانه علیدوستی در آغوش پدرش

حمید علیدوستی در سال 1354 در لیگ ایران با پیراهن تیم دارایی به میدان رفت.حمید علیدوستی حضور در تیم هایی مثل هما و کشاورز را هم تجربه کرد و بین سالهای 1365-1366 در لیگ های آلمان به بازی پرداخت اما در سال 1374، با تیم سایپا در مسابقات لیگ حاضر شد و آخرین سال دوران فوتبالش را طی کرد.

ترانه علیدوستی و پدرش

برادرش به نام پویان علیدوستی در چهارشنبه سوری سال 1383 فوت کرد. این اتفاق دقیقاً در همان روزهایی اتفاق افتاد که علیدوستی مشغول بازی در فیلم چهارشنبه سوری بود، فیلمی که در آن با درخشش در نقشی متفاوت توانست جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر توانا تثبیت کند.

پدر ترانه علیدوستی به سینما خیلی علاقه مند است و خیلی فیلم میبیند.پدر ترانه علیدوستی آرشیو تاریخ سینما را دارد. مخصوصا فیلمهای ” برگمان، فلینی و کیشلوفسکی ” .

ازدواج ترانه علیدوستی

از نکات خواندنی بیوگرافی ترانه علیدوستی وضعیت تاهل اوست. ترانه علیدوستی در تابستان 1390 با علی منصور ازدواج کرد.

ترانه علیدوستی و همسرش علی منصور

ترانه اولین‌ بار مادر شدن را در 15سالگی و با فیلم من ترانه، 15 سال دارم تجربه کرد در آن فیلم آن‌ قدر مادر شدن را خوب به تصویر کشید و با‌وجود سن کم آن‌ قدر خوش درخشید که مادر شدن واقعی او برایمان عجیب نبود

ترانه علیدوستی در پاییز 1392 دخترش حنا بدنیا آمد.

ترانه علیدوستی و دخترش حناتاجر ونیزی همسر ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی : برداشته‌اند تیتر زده‌اند ترانه زن یک تاجر مقیم انگلیس شد و الان هم لندن است. دوستان‌مان به شوخی سربه سر همسرم می‌گذارند و اسم همسرم را گذاشته اند تاجر ونیزی! من و همسرم هم‌سن هستیم و او تا ماه پیش دانشجو بود و درسش تازه تمام شده

درباره علی منصور

اخبار و عکس‌های زیادی از او و همسرش در شبکه‌های مجازی وجود ندارد و خودش نیز درباره همسر و زندگی شخصی‌اش عکس و اطلاعات زیادی منتشر نکرده است. مدتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و توییتر، خبر طلاق او از همسرش منتشر شد، اما ترانه علیدوستی به این اخبار و شایعات هیچ واکنشی نشان نداد و آنها را نه تایید و نه تکذیب کرد. باری دیگر نیز شایعه خبر ازدواج ترانه علیدوستی و مانی حقیقی به میان آمد که آن هم پس از کمی جنجال تکذیب شد.

شهرت رویا نونهالی در سریال خواب و بیدار

علایق و حقایقی درباره ترانه علیدوستی

در ادامه بیوگرافی ترانه علیدوستی مروری میکنیم بر علایق و حقایقی درباره ی او. با ما همراه باشید.

ترانه علیدوستی در کودکی به بازیگری علاقه نداشت. اما به سینما رفتن علاقه مند بود و فیلم زیاد می دید.

ترانه علیدوستی دختر مسئولیت پذیری است. دوستان معدودی دارد. معمولا وقتی اتفاق خیلی بزرگ و خوشحال کننده ای برایش اتفاق می افتد نمی تواند به سرعت واکنش نشان دهد. قبل از اینکه بازیگر شود فکر می کرد خواننده اپرا شود. دو سال هم در هنرستان موسیقی درس خواند و با پگاه آهنگرانی همکلاس بود. کلارینت، ساز تخصصی اش بود و به عنوان ساز دوم پیانو می زد. در دوران مدرسه بچه درس خوان و زرنگی بود . همیشه به دنبال پویا نمایی و تحرک است.

ترانه علیدوستی در تمام فیلمهایی که بازی کرده به نوعی از سن حقیقی خود جلوتر بوده است.

در بیوگرافی ترانه علیدوستی آمده است او لذتی که از بازی اش می برد را دوست دارد. احساساتی است و ترجیح می دهد کاری را که انجام میدهد با احساساتش در ارتباط باشد. یکی از دلمشغولی هایش داستان نویسی است و چند تا از قصه هایش در نشریات چاپ شده است. بسیار اهل ریسک کردن است.

ترانه علیدوستی در فضای تئاتر هم فعالیت می کند. کلا بازیگر گزیده کاری است و فیلمنامه برایش از اهمیت زیادی برخوردار است. در خانه عادت دارد مدام تلویزیون را روشن نگاه دارد. معتقد است تطح برنامه های تلوزیون خیلی پائین است. معصومیت خاصی در چهره اش موج می زند. حرفش را در نهایت ادب و احترام بازگو می کند. می گوید: سعی می کنم فروتنی بی جا نکنم تا خدای نکرده به ورطه ریاکاری نیفتیم.

بازیگران مورد علاقه

از نکات خواندنی بیوگرافی ترانه علیدوستی بازیگران مورد علاقه ی اوست. ترانه علیدوستی در دوران کودکی هم بازیگر خاصی علاقه نداشت اما بعدها به بازی پرویز پرستویی، عزت الله انتظامی و آتیلا پسیانی علاقه مند شد.

ترانه علیدوستی در حال حاضر از بازیگران هم نسل خود بازی باران کوثری و گلشیفته فراهانی را خیلی دوست دارد.

معرفی فیلم پرویز خان با نقش آفرینی سعید پورصمیمی

یکی از فیلمهایی که ترانه دیده و به خوبی یادش مانده، فیلم ” سینما پارادیزو ” است.

اوقات فراغت

در بیوگرافی ترانه علیدوستی میخوانیم وی در کنار بازیگری دوست دارد فیلمنامه نویسی را هم تجربه کند. به بازی کنار ” رابرت دنیرو ” علاقه مند است. در اوقات فراغت، گه گاهی نقاشی می کند. اما مطالعه را هیچ گاه از یاد نمی برد و کتابخانه خوبی دارد.

سبک نقاشی ترانه علیدوستی سیاه قلم است که آن را به صورت تجربی فرا گرفته است. به آرام حرکت کردن و درست گام برداشتن اعتقاد دارد.

نحوه تسلط بر انگلیسی و آلمان

پدر من، حمید علیدوستی، بین سال های 65 تا 67 در باشگاه های آلمان توپ می زد سه تا شش سالگی ام را در آلمان گذراند به همین خاطر آلمانی را همزمان با فارسی یاد گرفتم همین در یادگیری زبان انگلیسی کمکم کرد

به غیر از یک دوره کلاس مقدماتی زبان انگلیسی در نوجوانی، کلاس دیگری نرفتم و خودآموز، این زبان را یاد گرفتم

نویسندگان مورد علاقه

گفتنش سخت است؛ از معاصران : جاناتان فرانزن؛ زیدی اسمیت؛ جومپا لاهیری؛ همسر همین نیکول کراوس، جاناتان سفرن فوئر؛ اورهان پاموک؛ جعفر مدرس صادقی و ابراهیم گلستان

بیماری ترانه علیدوستی

از نکات بسیار جالب بیوگرافی ترانه علیدوستی بیماری عجیب اوست. ترانه علیدوستی اعلام کرده که به بیماری کلاستروفوبیا یا ترس از محیط بسته مبتلا است و به همین خاطر نمی‌ تواند از اتوبوس، مترو و آسانسورهای بدون آینه استفاده کند

اولین تجربه ترانه علیدوستی و شهرت جهانی

اولین تجربه بازیگری ترانه علیدوستی در فیلم من ترانه 15 سال دارم، یک تجربه موفق و درخشان بود که باعث دیده شدن او در دنیای سینما شد.

حبیب رضایی برای انتخاب این نقش از بیش از 600 نفر تست گرفت و از بین همه آنها، ترانه پذیرفته شد.

او برای بازی در این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد و در جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس نیز جایزه پلنگ برنز بهترین بازیگر زن را دریافت کرد.

ترانه علیدوستی با آنکه موقع بازی در فیلم من ترانه 15 سال دارم، نه ازدواج کرده بوده و نه مادر شده بوده، آن قدر نقش خود را خوب ایفا کرد که همه تحسینش کردند.

ترانه علیدوستی در من ترانه 15 سال دارم

ورود ترانه علیدوستی به سینما و تئاتر

او پس از این فیلم به مدت دو سال در سینما فعالیت نکرد، اما در دوره‌های فیلمنامه‌نویسی شرکت می‌کرد و در کنار بزرگان سینما از جمله پرویز پرستویی و مهتاب نصیرپور به اجرای تئاتر «فنر» پرداخت و تجارب بسیاری کسب کرد.

بیوگرافی عنایت بخشی

ترانه علیدوستی یکی از سرمایه‌گذاران فیلم اژدها وارد می‌شود! ساخته مانی حقیقی بود.

ترانه علیدوستی پس از درخشش در اولین فیلم خود دیگر مسیر بازیگری را به طور جدی در پیش گرفت و پس از آن در سال 1382 برای اولین بار با اصغر فرهادی همکاری کرد.

ترانه علیدوستی در فیلم شهر زیبا

فیلم «شهر زیبا» دومین تجربه بازیگری علیدوستی در سینما بود که در این فیلم نیز مانند فیلم پیشین خود بسیار خوش درخشید و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

ترانه علیدوستی پس از بازی در فیلم شهر زیبا، بار دیگر توانست نام خود را در سینما مطرح کرده و مورد توجه فیلمسازان قرار گیرد. پس از آن، کارهای بیشتری به او پیشنهاد شد و به تدریج به یکی از ستاره‌های موفق و محبوب سینما تبدیل شد.

فیلم شهر زیبا روایتگر داستان جوانی به نام «اعلا» است که سعی دارد دوست خود «اکبر» را که به اتهام قتل در زندان است از طناب دار نجات دهد. او برای رضایت گرفتن از پدر مقتول، با «فیروزه» خواهر اکبر همراه می‌شود که در طول این مسیر، علاقه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد.

ترانه علیدوستی در شهر زیبا

ترانه علیدوستی در چهارشنبه سوری

فیلم چهارشنبه سوری نیز یکی دیگر از فیلمهای ترانه علیدوستی محسوب می‌شود که در سطح داخلی و خارجی جوایز متعددی دریافت کرد. این عنوان، سومین تجربه ساخت فیلم بلند اصغر فرهادی است که برای ساخت آن، برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. چهارشنبه سوری علاوه بر این، سه سیمرغ بلورین دیگر نیز در جشنواره فجر دریافت کرد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

داستان فیلم چهارشنبه سوری روایتگر معضلات زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد است. دختری به نام روح‌انگیز که در یک شرکت نظافتی کار می‌کند، روز چهارشنبه سوری برای کار به یک خانه می‌رود. خانم این خانه زنی به نام مژده است که بسیار مضطرب بوده و به همسر خود شک دارد. این دو در آستانه جدایی و بر هم خوردن زندگی‌شان هستند که با ورود روح‌انگیز به خانه آنها حقایقی روشن می‌شود.

ترانه علیدوستی در چهارشنبه سوری

ترانه علیدوستی درباره الی..

فیلم درباره الی.. یکی دیگر از فیلم‌های اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی محسوب می‌شود که سهم بزرگی در مطرح شدن سینمای ایران در سطح بین‌المللی دارد. درباره الی، برنده سه سیمرغ بلورین از جشنواره فجر و هفت تندیس زرین از جشن خانه سینما شد. این عنوان علاوه بر ایران، در کشورهای دیگری مانند آلمان، فرانسه، آمریکا، انگلیس، ایتالیا و چندین کشور دیگر اکران شد و مورد توجه دنیا قرار گرفت.

میترا رفیع بازیگر نقش الناز در بی همگان کیست؟

فیلم درباره الی روایتگر زندگی چندین خانواده است که برای تعطیلات به شمال می‌روند. در این سفر شخصی به نام «الی» که مربی مهد دختر «سپیده» است نیز با این خانواده همراه می‌شود. در این سفر اتفاق بدی برای الی می‌افتد که باعث ایجاد مشکلات و چالش‌های زیادی برای این چند خانواده می‌شود.

ترانه علیدوستی در فیلم درباره الی

ترانه علیدوستی در انتهای خیابان هشتم

فیلم انتهای خیابان هشتم نیز یکی از فیلم‌های به یاد ماندنی ترانه علیدوستی محسوب می‌شود که در زمان اکران با سانسورهای زیادی به نمایش درآمد. این فیلم علیرغم سانسورهای صورت گرفته، باز هم توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

داستان فیلم انتهای خیابان هشتم درباره دختری به نام «نیلوفر» است که به همراه نامزدش برای تهیه 100 میلیون پول تلاش‌های بسیاری می‌کنند. نیلوفر باید این پول را در عرض 3 روز فراهم کند تا برادرش را از طناب دار نجات دهد. او پس از نا امیدی و رسیدن به درهای بسته، دست به کار عجیبی می‌زند.

ترانه علیدوستی در انتهای خیابان هشتم

ترانه علیدوستی در فروشنده

فیلم فروشنده بهترین فیلم ترانه علیدوستی و چهارمین تجربه همکاری او با اصغر فرهادی محسوب می‌شود. این فیلم در سطح داخلی و بین‌المللی جوایز ارزنده بسیاری کسب کرد و به عنوان یک فیلم ایرانی موفق در کل دنیا دیده شد. فروشنده در اسکار سال 2017 به عنوان نماینده ایران در این مراسم حضور داشت و توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را بدست آورد. این اثر همچنین در نوزدهمین دوره جشن خانه سینما نیز برنده 7 جایزه مختلف شد.

فیلم سینمایی فروشنده روایتگر داستان زندگی زوجی به نام رعنا و عماد است که هر دو بازیگر تئاتر هستند و به خانه‌ای جدید اسباب‌کشی می‌کنند. مستاجر قبلی این خانه زنی بدنام به اسم «آهو» بوده است که افراد زیادی به خانه او رفت و آمد می‌کردند. با ورود این زوج به این خانه، اتفاق تلخی برای رعنا رقم می‌خورد که چالش‌های زیادی را برای او و همسرش به وجود می‌آورد.

ترانه علیدوستی در فروشنده

ترانه علیدوستی در نمایش خانگی

سریال شهرزاد ساخته حسن فتحی نیز یکی از بهترین و ماندگارترین کارهای ترانه علیدوستی است که در آن بسیار خوش درخشید.ترانه علیدوستی در سریال شهرزاد  اولین سریال خود را تجربه کرد. این سریال در 22 مهر 1394 به شبکه نمایش خانگی آمد. سریال عاشقانه شهرزاد در زمان خود یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های نمایش خانگی بود و طرفداران بسیاری داشت. ترانه علیدوستی و شهاب حسینی در این سریال برای بار سوم در مقابل یکدیگر قرار گرفته و یک اثر ماندگار را خلق کردند.

پژمان جمشیدی و امین حیایی در کمدی «کوکتل مولوتف»

ترانه علیدوستی در شهرزاد

سریال شهرزاد در زمان کودتای 28 مرداد روایت می‌شود و درباره زندگی دختری جوان و عاشق به نام «شهرزاد» است که قرار است با «فرهاد»، همبازی دوره کودکی خود ازدواج کند. پس از وقوع کودتا همه چیز میان این دو تغییر می‌کند و شهرزاد به اجبار مجبور می‌شود با شخص دیگری به نام «قباد» ازدواج کند.

ترانه علیدوستی در شهرزاد

ترانه علیدوستی در تلویزیون

ترانه علیدوستی که تا کنون در هیچ نوع سریال تلویزیونی حضور نداشته درباره حضور نیافتن خود در سریال‌های صدا و سیما اینگونه سخن گفت: من در تلویزیون بازی نمی‌کنم. ۱۲ سال هم هست که بازی نمی‌کنم. چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب کرده‌ام. حتی سریال‌های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت گیری بی‌موردی در پخش می‌شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند قضاوت نمی‌کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند. ما در این جایگاه قرار داریم که قضاوت شویم.

فعالیت های دیگر ترانه علیدوستی

صداپیشگی

ترانه علیدوستی در پویانمایی جمشید و خورشید صداپیشه نقش «خورشید» بود.

نمایشنامه خوانی

ترانه علیدوستی در نمایشنامه آنا کارنینا که به کارگردانی هما روستا، در ۱۵ آذر ۱۳۹۳ در کتابخانه ملی و در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان نمایشنامه‌خوانی می‌شد، نقش «آنا کارنینا» را اجرا کرد.

همچنین این نمایشنامه‌خوانی بار دیگر به مناسبت چهلمین روز درگذشت هما روستا (۲۳ آبان ۱۳۹۴) در کتابخانه ملی برگزار شد که این بار هم در حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان مراسم اجرا شد.

نمایشنامه خوانی ترانه علیدوستی

مترجمی

همانطور که اشاره کردیم، ترانه علیدوستی علاوه بر بازیگری، به زبان انگلیسی نیز تسلط داشته و در جشنواره‌های خارجی نیز به صورت روان، انگلیسی صحبت کرده است.

او تاکنون دو رمان معروف و پرطرفدار «رویای مادرم» و «تاریخ عشق» را به فارسی ترجمه کرده است. این دو کتاب پس از انتشار با استقبال گسترده‌ای از سوی خوانندگان مواجه شدند و مورد تحسین منتقدان ادبی نیز قرار گرفتند.

بیوگرافی و جدیدترین عکس های پانته آ بهرام و ماجرای کشف حجابش در جشنواره فجر

جالب است بدانید که ترانه علیدوستی علاوه بر ترجمه کتاب، دستی بر قلم دارد و به نویسندگی نیز می‌پردازد و تاکنون نقدها و داستان‌های کوتاهی از او در مجلات و روزنامه‌های مختلف منتشر شده است.

نویسندگی ترانه علیدوستی

علاوه بر سابقه اش در بازیگری، ترانه علیدوستی برای نویسندگی در وبگاه شخصی اش نیز شناخته شده است. علاوه بر این، داستان‌های کوتاه و نقدهای مختلف ترانه علیدوستی به صورت گسترده در مجله‌ها و روزنامه‌هایی منتشر شده است.

در سال ۲۰۱۰ در پی انتشار مطلبی از ترانه علیدوستی در وبلاگش در حمایت از اصغر فرهادی که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، حذف شد و بدین ترتیب آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا حذف شده است. به هر حال وبگاه جدید او همچنان فعال است.

ترانه علیدوستی در شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام نیز یکی از کاربران فعال است. او گاهی اوقات با نوشتن توییت‌های انتقادی و سیاسی، حاشیه‌هایی در فضای مجازی ایجاد می‌کند که تاکنون برایش دردسرساز شده‌اند. اینستاگرام ترانه علیدوستی در حال حاضر 6.3 میلیون دنبال‌کننده دارد و جالب است بدانید که او یکی از طرفداران فمینیسم است.

حواشی ترانه علیدوستی

تحریم اسکار 2017

در پی ممنوعیت اجازه ورود مردم هفت کشور مسلمان به داخل آمریکا و لغو صدور روایدد که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده صادر شد، ترانه علیدوستی به منظور اعتراض به این حکم، حضور در این مراسم را تحریم نمود و آن را حرکتی نژاد پرستانه عنوان کرد و در هفتم بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در شخصی خود در توئیتر این چنین نوشت که:

«تصمیم گرفتم حتی اگر بتوانم در این مراسم شرکت نکنم، چون این مرا عمیقاً متأثر می‌کند که می‌بینم مردم معمولی هموطنم از دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند در حالی که این حقِ قانونی‌شان است.»

ترحیم اسکار از سوی رسانه های متعدد و معتبری در دنیا بازتاب داده شداز جمله رسانه ها و نشریاتی که این تحریم را پوشش داند می توان نیویورک تایمز، آسوشیتدپرس، هالیوود ریپورتر و گاردین را نام برد.

پیگرد قضایی

احضار به دادسرا

ترانه علیدوستی، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد و در ۲۸ دی ۱۳۹۸ وکیل او اعلام کرد که اتهام این بازیگر سینما «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و مربوط به شکایت نیروی انتظامی از او در سال ۱۳۹۷ است.

سریع و خشمگین ۱۰؛ تاریخ انتشار، بازیگران و هر آنچه باید از آن بدانید

کاوه راد، وکیل ترانه علیدوستی، افزود که شکایت از او در ارتباط با «توئیت‌هایی است که حاوی مضامین سیاسی و اجتماعی در موضوعاتی همچون حجاب، گشت ارشاد، رفع حصر، و وضعیت نگهداری از زندانیان بوده‌است».

به گفته وکیل ترانه علیدوستی، تاریخ ابلاغ احضاریه در مورد پرونده سال گذشته، ۲۵ دی ۱۳۹۸ بوده‌است.

ترانه علیدوستی در ۲۹ دی ۱۳۹۸ پس از بیان آخرین دفاعیات خود در دادگاه، با قرار کفالت آزاد شد.

او یک روز پیش از ابلاغ احضاریه دادگاه، در اینستاگرام خود همچنین با استفاده از هشتگ «تحریم جشنواره» نوشت که «خوشحالم که امروز ماهیت این پروپاگاندای غیر سینمایی و دولتی برای شمار زیادی از همکارانم روشن شده» است.

زندان

در ۲ تیر ۱۳۹۹ وکیل ترانه علیدوستی، از صدور حکم پنج ماه زندان تعلیقی برای موکلش خبر داد. به نوشتهٔ کاوه راد، ترانه علیدوستی با شکایت پلیس و همچنین ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به ۳ اتهام «اقدام تبلیغی علیه نظام»، «نشر اکاذیب و افترا» و «توهین به مأموران در حین انجام وظیفه» به دادسرا احضار شد اما از ۲ اتهام نخست تبرئه شد. با این حال در ۱ تیر ۱۳۹۹ دادگاه کیفری ۲ تهران، ترانه علیدوستی را «به دلیل انتشار توئیت‌هایی علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد» به پنج ماه زندان تعزیری محکوم کرد که به مدت دو سال تعلیق شده‌است.

شما در حال خواندن بیوگرافی ترانه علیدوستی در بازیگرآنلاین هستید.برای مشاهده تصاویر او با ما تا پایان مطلب همراه باشید.

آثار هنری ترانه علیدوستی

سینما

سالنام فیلمنقشکارگردانتوضیحات و زمان پخشجشنواره فیلم فجر
۱۳۹۹تفریقمانی حقیقی
۱۳۹۸اورکاالهامسحر مصیبیاسفند۱۳۹۹ در قطر به نمایش درآمد
۱۳۹۴فروشندهرعنااصغر فرهادیبرنده نخل طلایی برای بهترین بازیگر مرد و بهترین فیلم‌نامه از جشنواره کن ۲۰۱۶.
۱۳۹۳استراحت مطلقسمیراعبدالرضا کاهانی۱۱ شهریور ۱۳۹۴
مادر قلب‌اتمیآرینهعلی احمدزاده۱۰ خرداد ۱۳۹۶. نخستین همکاری با محمد رضا گلزارحضور در جشنواره فیلم برلین
۱۳۹۱زندگی مشترک آقای محمودی و بانو[۳۱]سانازروح‌الله حجازیبهمن ماه ۱۳۹۲
۱۳۹۲آسمان زرد کم عمقغزلبهرام توکلی۱۳۹۲کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(سی‌ویکمین جشنواره)
۱۳۹۰پذیرایی سادهلیلامانی حقیقی۲۰ بهمن ۱۳۹۰کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(سی‌مین جشنواره)
۱۳۸۹انتهای خیابان هشتمنیلوفرعلیرضا امینیفروردین ۱۳۹۱
۱۳۸۹هر چی خدا بخوادپارمیدانوید میهن‌دوستنخستین همکاری با رضا عطاران
۱۳۸۸راز دشت تارانپرستارهاتف علیمردانی
و محمد لطفعلی
سال ۱۳۸۹فیلم و انیمیشن
زندگی با چشمان بستهپرستورسول صدرعاملیشهریور ۱۳۹۰
۱۳۸۷درباره الیالیاصغر فرهادیبهمن ماه ۱۳۸۷
تردیدمهتابواروژ کریم‌مسیحیبهمن ماه ۱۳۸۷کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(بیست و هفتمین جشنواره)
شیرینترانه علیدوستیعباس کیارستمی
۱۳۸۶کنعانمینامانی حقیقیمهرماه ۱۳۸۷
۱۳۸۴چهارشنبه سوریروحیاصغر فرهادیسال ۱۳۸۴تقدیر شده برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن
(بیست‌وچهارمین جشنواره)
۱۳۸۲شهر زیبافیروزهاصغر فرهادیسال ۱۳۸۲کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن
(بیست‌ودومین جشنواره)
۱۳۸۰من ترانه ۱۵ سال دارمترانه پرنیانرسول صدرعاملیسال ۱۳۸۰برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن
(بیستمین جشنواره)
معرفی سریال دامر - هیولا | روایت قتل های یک قاتل سریالی (بر اساس داستان واقعی)

نمایش خانگی

سالنام سریالنقشکارگردان
۱۳۹۴–۱۳۹۳شهرزاد (فصل اول)شهرزاد سعادتحسن فتحی
۱۳۹۶–۱۳۹۵شهرزاد (فصل دوم)شهرزاد سعادتحسن فتحی
۱۳۹۶–۱۳۹۷شهرزاد (فصل سوم)شهرزاد سعادتحسن فتحی

تئاتر

نام تئاترکارگردانتوضیحات
فنز (طرفداران)محمد رحمانیاناین نمایشنامه با هنرمندی
پرویز پرستویی، مهتاب نصیرپور، حبیب رضایی، ترانه علیدوستی و احمد مهرانفر به روی صحنه رفت
صدای گزارشگر در این نمایش، صدای عادل فردوسی پور بود.
مانیفست چومحمد رحمانیان
روز حسینمحمد رحمانیان(انجام نشد)

ترجمه های ترانه علیدوستی

تاریخ عشق. نیکول کراوس. تهران: نشر مرکز، ۱۳۹۵. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۲۱۳-۲۸۶-۷

رؤیای مادرم. آلیس مونرو. تهران: نشر مرکز، ۱۳۹۰. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۳۰۵-۹۹۷-۲

جوایز و نامزدی‌ها

سالردهجشنوارهکار نامزدشدهنتیجه
۱۳۹۷بهترین بازیگر زن درامجایز حافظشهرزادنامزد
۱۳۹۶بهترین بازیگر نقش اول زنجایزه حافظفروشندهنامزد
۱۳۹۵بهترین بازیگر زن درامجایزه حافظشهرزادنامزد
۱۳۹۲بهترین بازیگر نقش اول زنانجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایرانآسمان زرد کم عمقنامزد
۱۳۹۱جایزه پروین مشترکاً به همراه

لیلا حاتمی و نگار جواهریان

برنده
۱۳۹۱بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره وزولپذیرایی سادهبرنده
۱۳۹۱بهترین بازیگر نقش اول زنسی و یکمین جشنواره فیلم فجرآسمان زرد کم عمقنامزد
۱۳۹۱جایزه بهترین بازیگر اول زنجشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فنپذیرایی سادهبرنده
۱۳۹۰بهترین بازیگر نقش اول زنسی امین جشنواره فیلم فجرپذیرایی سادهنامزد
۱۳۸۸بهترین بازیگر نقش اول زنسومین جشن انجمن منتقدانتردیدنامزد
۱۳۸۷بهترین بازیگر نقش اول زنبیست و هفتمین جشنواره فیلم فجرتردیدنامزد
۱۳۸۵بهترین بازیگر نقش مکمل زندهمین دوره جشن خانه سینماچهارشنبه سورینامزد
۱۳۸۴بهترین بازیگر نقش مکمل زنبیست و چهارمین جشنواره فیلم فجرچهارشنبه سوریبرنده
۱۳۸۳بهترین بازیگر نقش اول زنجشن خانه سینماشهر زیبانامزد
۱۳۸۲بهترین بازیگربیست و دومین جشنواره فجرشهر زیبانامزد
۱۳۸۱جایزهٔ نخل زرین بهترین بازیگر زنسومین جشنوارهٔ اجتماعی آبادانمن ترانه ۱۵ سال دارمبرنده
۱۳۸۱جایزه بهترین بازیگر زنپنجاه و پنجمین جشنوارهٔ فیلم لوکارنو سوئیسمن ترانه ۱۵ سال دارمبرنده
۱۳۸۱جایزه بهترین بازیگر زنانجمن منتقدین و نویسندگان سینمای ایرانمن ترانه ۱۵ سال دارمبرنده
۱۳۸۰بهترین بازیگر نقش اول زنسیمرغ بلورین بیستمین جشنواره فیلم فجرمن ترانه ۱۵ سال دارمبرنده

داوری جشنواره

نام جشنوارهسالتوضیحات
جشنواره فیلم وزول فرانسه۲۰۱۴در کنار ترانه علیدوستی بریانته مندوزا، فیلیپ چی، ونگ چائو هیئت داوران بین‌المللی این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

همسر و دخترش حنا در این جشنواره در کنار او حضور داشتند.

جشنواره فیلم هانوی ویتنام۲۰۱۲ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران به دومین جشنواره «هانوی» ویتنام می‌رود.

علیدوستی از طرف دپارتمان سینمای ویتنام به عنوان یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره دعوت شده‌است.

جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو۲۰۱۸در ژاپن

صفحه اینستاگرام ترانه علیدوستی

در آخر نیز مروری داریم بر فعالیت هاي اینستاگرامی ترانه علیدوستی. برای آشنایی بیشتر با بیوگرافی ترانه علیدوستی او را در صفحه ی اینستاگرامش دنبال کنید. او قریب به 7 میلیون فالوور و بیش از 260 پست در اینستاگرام دارد که بررسی اینستاگرامش، در واقع مروری است بر بیوگرافی ترانه علیدوستی و یک دهه فعالیت هنری ایشان در عرصه سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی. لذا برای آشنایی با سبک زندگی دیجیتالی ترانه علیدوستی و پشت صحنه فیلم ها و سریال هایی که ایشان در آن نقش آفرینی کرده است و بیوگرافی ترانه علیدوستی ، به اینستاگرامش مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام ترانه علیدوستی

آلبوم تصاویر ترانه علیدوستی

در این مطلب از بازیگرآنلاین مروری کردیم بر بیوگرافی ترانه علیدوستی .در ادامه تصاویری جذاب از او را میبینیم.با ما همراه باشید.

تیپ نارنجی ترانه علیدوستی

تیپ ترانه علیدوستی در ژاپن

ترانه علیدوستی خارج از کشور

ترانه علیدوستی

چهره بدون گریم ترانه علیدوستی

کودکی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی در جشنواره کن

عکس کودکی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی و دخترش حنا ترانه علیدوستی و دختر و همسرش ترانه علیدوستی و دخترش حنا

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا