اخبار بازیگران

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب

در این مطلب تصمیم داریم، بیوگرافی و عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب بازیگر پیشکسوت و بسیار توانمند سینما را به اشتراک بگذاریم، هر چند که این سال ها وی به علت بیماری بسیار کم کار شده، اما در دهه هفتاد از موفق ترین بازیگران مرد سینمای ایران بوده است.

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب

جمشید هاشم پور متولد ۳ فروردین ماه  سال ۱۳۲۳ در شهر میانه در استان آذربایجان شرقی می باشد.

وی دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی است.

جمشید هاشم پور متاهل است و دو فرزند دختر دارد.

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب در جوانی

آغاز فعالیت هنری وی با فیلم سینمایی «جهنم سفید» اثر ساموئل خاچیکیان(کارگردان ایرانی ارمنی تبار) می باشد، این فیلم در سال ۱۳۴۷ تولید شده و جمشید هاشم پور در آن عهده دار نقش کوتاهی بوده است که به واسطه یکی از دوستانش به کارگردان فیلم معرفی شده بود.
از دیگر فیلم های پیش از انقلاب وی می توان به «جنجال پول» اثر پرویز خطیبی، «ایوالله» اثر منوچهر نوذری، «قسمت» اثر امیر شروان، «عشقی ها» اثر جمشید شیبانی و «خوشگل ترین زن عالم» اثر قدرت الله احسانی اشاره کرد که در آخرین فیلم قبل از اقلاب خود(خوشکل ترین زن عالم) با منوچهر وثوق همبازی بود.

پس از انقلاب، به دعوت مسعود کیمیایی در سال ۱۳۶۱ وی برای فیلم سینمایی «خط قرمز» انتخاب شد و بعد از گذشت چند سال، جمشید هاشم پور دوباره فعالیت خود را در عرصه بازیگری از سر گرفت. تا جای که در ده هفتاد بسیار خوش درخشید و در آن برهه از ستارگان سینمایی ایران محسوب می شد.

ممنوع التصویری باران کوثری و حواشی مربوط به این بازیگر

  بیشتر بخوانید: عکس بازیگران زمان شاه به همراه زندگینامه آن ها

بازی درخشان و ماندگار وی در نقش زینال بندری در فیلم سینمایی ایرج قادری به نام تاراج بسیار دیده شد، به نحوی که تیپ قهرمان فیلم با سر تراشیده تا سال های زیادی در ذهن مردم باقی ماند.

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب در کودکی

جمشید هاشم پور پس از آن در فیلم های بسیاری همچون «بازداشگاه»، «فرمان»، «پایگاه جهنمی»، «نقطه عطف»، «یوزپلنگ»، «عقاب ها»، «آواز قو» و … به ایفای نقش پرداخت.

او از معدود بازیگران توانمند سینمای ایران می باشد، که در کارنامه بازیگری خود در عرصه تئاتر فعالیتی نداشته است و تنها تجربه وی در زمینه تئاتر، ایفای نقش در صحنه های تئاتری فیلم سینمایی تماس شیطانی می باشد، که با کمک مجید مظفری عهده دار آن نقش بوده است.
اکثر بازی های وی در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد در فیلم های حادثه ای و اکشن بوده است، اما در آن سال ها عهده دار نقش های متفاوت در فیلم های نظیر «پرده آخر»، «روز باشکوه»، «عشق و مرگ»، «دلشدگان» و «مادر» نیز بوده است.

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب در نوجوانی

تصاویر جمشید هاشم پور قبل از انقلاب و فعالیت های او

فعالیت های جمشید هاشم پور در سینما:

لب خط (۱۳۹۹)، برای مرجان (۱۳۹۹)، شیشلیک (۱۳۹۹)، راند چهارم (۱۳۹۹)، گیجگاه (۱۳۹۸)، آقازاده (۱۳۹۸)، مرده خور (۱۳۹۸)، سرکوب (۱۳۹۷)ژن خوک (۱۳۹۷)، مأموریت غیرممکن (۱۳۹۷)، شین (۱۳۹۷)، درخونگاه (۱۳۹۶)، هایلایت (۱۳۹۶)، دارکوب (۱۳۹۶)، ملی و راه‌های نرفته‌اش (۱۳۹۵)، انزوا (۱۳۹۵)، نفس (۱۳۹۴)، شهرزاد (۱۳۹۴)، من دیه گو مارادونا هستم (۱۳۹۳)، هاری (۱۳۹۳)، روزگاری عشق و خیانت (۱۳۹۲)، کلاشینکف (۱۳۹۲)، هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند (۱۳۹۲)،

ماجرای کار کردن جواد رضویان در سردخانه در دوران جنگ تا افسردگی شدید او اوایل ازدواجش

گام‌های شیدایی (۱۳۹۱)، گشت ارشاد (۱۳۹۰)، زنها شگفت انگیزند (۱۳۸۹)، گلوگاه شیطان (۱۳۸۹)، پایان‌نامه (۱۳۸۹)، ازدواج در وقت اضافه (۱۳۸۸)، کیفر (۱۳۸۸)، چهره به چهره (۱۳۸۷)، فرود در غربت (۱۳۸۷)، خیابان بیست و چهارم (۱۳۸۷)، کلبه (۱۳۸۷)، نفوذی (۱۳۸۷)، استشهادی برای خدا (۱۳۸۶)، آن مرد آمد (۱۳۸۶)، محافظ (۱۳۸۶)، چهار انگشتی (۱۳۸۵)، میم مثل مادر (۱۳۸۵)، سنگ، کاغذ، قیچی (۱۳۸۵)، قاعده بازی (۱۳۸۵)، از دوردست (۱۳۸۴)، قتل آنلاین (۱۳۸۴)،

یک بوس کوچولو (۱۳۸۴)، جنایت (۱۳۸۲)، مزرعه پدری (۱۳۸۲)، واکنش پنجم (۱۳۸۱)، سفر به فردا (۱۳۸۰)، قارچ سمی (۱۳۸۰)، آواز قو (۱۳۷۹)، مسافر ری (۱۳۷۹)، رنجر (۱۳۷۸)، سهراب (۱۳۷۸)، باشگاه سری (۱۳۷۷)، چشم عقاب (۱۳۷۷)، هیوا (۱۳۷۷)، زخمی (۱۳۷۶)، شبیخون (۱۳۷۶)، یاغی (۱۳۷۶)، یورش (۱۳۷۶)، جوانمرد (۱۳۷۵)، عقرب (۱۳۷۵)، لاک‌پشت (۱۳۷۵)، دشمن (۱۳۷۴)، فاتح (۱۳۷۴)، گروگان (۱۳۷۴)، ویرانگر (۱۳۷۴)، آخرین بندر (۱۳۷۳)، دیوانه وار (۱۳۷۳)،

روز دیدنی (۱۳۷۳)، سربلند (۱۳۷۳)، مجازات (۱۳۷۳)، نیش (۱۳۷۳)، آخرین خون (۱۳۷۲)، پادزهر (۱۳۷۲)، پرواز از اردوگاه (۱۳۷۲)، ضربه طوفان (۱۳۷۲)، یاران (۱۳۷۲)، افعی (۱۳۷۱)، تماس شیطانی (۱۳۷۱)، طعمه (۱۳۷۱)، قافله (۱۳۷۱)، قهرمان (۱۳۷۰)، دادستان (۱۳۷۰)، دلشدگان (۱۳۷۰)، قرق (۱۳۷۰)، گل‌ها و گلوله‌ها (۱۳۷۰)، پرده آخر (۱۳۶۹)، عشق و مرگ (۱۳۶۹)، مادر (۱۳۶۸)، روز باشکوه (۱۳۶۷)، تیغ و ابریشم (۱۳۶۴)، یوزپلنگ(۱۳۶۴)،

پایگاه جهنمی (۱۳۶۳)، تاراج (۱۳۶۳)، عقاب‌ها (۱۳۶۳)، بازداشتگاه (۱۳۶۲)، بالاش (۱۳۶۲)، دادشاه (۱۳۶۲)، نقطه ضعف (۱۳۶۲)، خط قرمز (۱۳۶۰)، فرمان (۱۳۶۰)، ایوالله (۱۳۵۰)، خوشگل ترین زن عالم (۱۳۵۰)، عشقی‌ها (۱۳۵۰)، قسمت (۱۳۴۹)، جنجال پول (۱۳۴۷)، جهنم سفید (۱۳۴۷).

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب با سیبیل

مجموعه عکس های جمشید هاشم پور قبل از انقلاب

بازی در فیلم «خوشگلترین زن عالم»  با کارگردانی قدرت الله احسانی آخرین بازیگری هاشم پور قبل از انقلاب بود، وی سپس مدتی از سینما کناره گیری کرد و دلیل آن را این چنین عنوان کرد :

سیر تا پیاز زندگی علیرضا آرا و ماجرای ازدواجش با شبنم مقدمی

«من قبل از انقلاب در چیزی نزدیک به ۱۰ فیلم بازی کردم اما به دلایلی که شاید بتوانم بگویم بیشتر اخلاقی بود بعد از بازی در آن فیلمها از سینما بیرون آمدم…آن سالها در سازمانی استخدام شدم که کارش امداد و نجات بود. اول یک دوره ای دیدیم و بعد عضو گروه امداد شدیم و کسانی که مثلا در کوه گیر می افتند یا تصادف می کردند یا گرفتار برف و بهمن می شدند را نجات می دادیم. با بیست سال کار در آن سازمان مرا بازنشسته کردند و بعد دیگر چسبیدم به سینما.»

آنچه باعث ممنوع کاری هاشم پور شد

در بیوگرافی جمشید هاشم پور آمده است؛ وی بعد از بازی در فیلم یوزپلنگ در سال ۱۳۶۴ مدتی ممنوع الکار بود ولی با این حال برای رفع ممنوع الکالری اش هیچ اقدامی نکرد و حتی به ارشاد نیز مراجعه نکرد تا از دلیل آن اطلاع پیداکند؛ وی درباره این موضوع می گوید :

«حتی کسی به من خبر نداد ممنوع الکار شدم. آن موقع کارگردانها و تهیه کننده ها لیست بازیگران شان را می بردند ارشاد و به آنها می گفتند که هاشم پور فعلا نمی تواند کار کند. دلیل خاص نداشتند فقط گفتند ایشان خیلی دارد پرواز می کند و مطرح می شود.»

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب در فیلم جنجال پول

 

تا اینکه بعد از سه سال و چند ماه ممنوع الکاری برای بازی در «روز با شکوه» به کارگردانی کیانوش عیاری در سال ۱۳۶۷ انتخاب شد و این کارگردان با اصرار های زیاد موفق به برطرف کردن ممنوع الکاری اش گردید، وی برای رفع ممنوع الکاری اش در جواب خبرنگاران نیز اینگونه پاسخ داده است :

ازدواج لاله صبوری با مردی 17 سال بزرگتر از خود و ماجرای طلاق و ازدواج مجدد او

« نقشی که در “روز باشکوه” بود که در بین بازیگران سینمای ایران عیاری نتوانست بازیگری را پیدا کند که آناتومی و فرم بدنش به آن کاراکتر بخورد. نقش نماینده اشرف در یکی از استانها بود که باید خیلی ابهت می داشت. بعد عیاری رفت ارشاد و با مسئولان صحبت کرد که چنین پرسوناژی دارم و بازیگری که مدنظرم باشد نمی توانم پیدا کنم. شما هم بس کنید. ایشان به اندازه کافی متنبه شده است! سه سال و چهار ماه برایش بس است. اول گفتند یک ماه دیگر، ۲۰ روز دیگر و خلاصه عیاری آن قدر اصرار کرد تا بالاخره ممنوع الکاری مرا برداشتند.»

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب با کلاه

عکس جمشید هاشم پور قبل از انقلاب

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا