اخبار بازیگران

بیوگرافی فردوس کاویانی

بیوگرافی فردوس کاویانی متولد سال 1320 در کرمان است ، زرتشتی است ، لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1350 دریافت کرد. وی همچنین در رشته شیمی در برلین تحصیل کرده است .

 

 

فردوس کاویانی
  بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد زندگی بازیگران پیرمرد ایرانی.

بیوگرافی فردوس کاویانی

فردوس کاویانی متولد سال 1320 در کرمان است ، زرتشتی است ، لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1350 دریافت کرد.  وی همچنین در رشته شیمی در برلین تحصیل می کرد که آن را نیمه کاره رها کرد ، بازی در تئاتر را از سال 1340 آغاز کرد و بازی در سینما را از سال 1351 با فیلم «تجاوز» به کارگردانی «حمید مصداقی» شروع کرد.  وی همچنین یک دوره یک ساله بازیگری را در کلاسهای استاد سمندریان گذرانده است.

فردوس کاویانی با کلاه - بیوگرافی فردوس کاویانی

بیوگرافی کامل فردوس کاویانی و ورود او به بازیگری

آرتین کاویانی اضافه می‌کند: خیلی از دوستان و همکاران پدر لطف دارند و تماس می‌گیرند که بخواهند با ایشان صحبت کند یا به دیدارشان بیایند ولی به دستور پزشک بهتر است چندان این کار انجام نشود. در واقع پیشنهاد دکتر این است که صحبت یا کاری که ممکن است دچار هیجانشان کند، انجام نشود.

او می‌گوید: پدرم بیشتر مشغول کارهای روزمره و خواندن کتاب و سناریو است. یکی از علاقه‌مندی‌هایش مطالعه‌ی دوباره‌ی سناریوهای قدیمی کارهای خودشان است بخصوص تئاترها که وقتی خود من بعضی از آن‌ها را می‌خوانم، با توجه به اینکه در زمان اجرایشان سن کمی داشتم یا اصلا ندیده بودم، می‌بینم که آثاری بسیار قوی بودند.

آپاراتچی از تبریز به چهل و دومین جشنواره فیلم فجر راه یافت

فردوس کاویانی در اواخر دهه ۴۰ پایش به سینما باز شد و بعدها بازی‌های ماندگاری را در فیلم‌های مختلف ثبت کرد. او بیشترین همکاری خود را در سینما با داریوش مهرجویی در فیلم‌های «اجاره نشین‌ها»، «هامون»، «بانو»، «میکس» و «نارنجی پوش» داشته و با کارگردان‌های دیگری مثل بهرام بیضایی (سگ کشی)، محمد بزرگ‌نیا (جایی برای زندگی)، یدالله صمدی (ساوالان) همکاری کرده است. در تلویزیون هم سریال‌های «همسران» و «آژانس دوستی» از جمله کارهای شاخص اوست.فردوس کاویانی با صورت لاغر - بیوگرافی فردوس کاویانی

نگاهی بر بیوگرافی فردوس کاویانی و همسرش

دو، سه سال قبل تصویری از فردوس کاویانی در یک مراسم منتشر شد که خیلی‌ها را ناراحت و نگران کرد، اما این روزها خوشبختانه حال این بازیگر قدیمی خوب است و اگرچه پیشنهادهایی برای بازیگری دارد، فعلا مشغول استراحت است.

اردیبهشت سال ۱۳۹۶ بود که فردوس کاویانی برای شرکت در مراسم بزرگداشت خود در «شب بازیگر» خانه تئاتر به تئاتر شهر آمد ولی چهره رنجور و بیمارش مهم‌ترین تصویری بود که از آن مراسم ثبت شد.

فردوس کاویانی با کت و شلوار سورمه ای - بیوگرافی فردوس کاویانی

بیوگرافی و فعالیت های فردوس کاویانی

حضور در سینما

1390 نارنجی پوش
1387 کلانتری غیرانتفاعی
1383 جایی برای زندگی
1379 سگ کشی
1378 میکس
1377 جنگجوی پیروز
1376 اصحاب کهف
1374 سفر پرماجرا
1373 دل و دشنه
1372 جادۀ عشق
1372 همۀ دختران من
1371 یک مرد یک خرس
1370 بانو
1370 سیرک بزرگ
1369 سایۀ خیال
1368 دخترک کنار مرداب
1368 ساوالان
1368 هامون
1367 در مسیر تندباد
1366 بهار در پاییز
1366 یاد و دیدار
1365 اجاره نشین ها
1363 آن سفر کرده
1362 پرونده
1359 چوپانان کویر
1352 شهر قصه
1349 تجاوزفردوس کاویانی با همسرش - بیوگرافی فردوس کاویانی

بیوگرافی فردوس کاویانی و فعالیت های او در تلویزیون

مجموعه های تلویزیونی

بیوگرافی حامد کمیلی چپ دست

1391 پشت کوه های بلند
1388 تله تئاتر «پرواز از فراز چراغ برق» اجاقی
1388 غذا حاضر است
1388 مدرسه ما
1384 مرده متحرک
1383 شبی از شبها
1381 حامی
1381 باران عشق
1377-1381 تفنگ سر پر
1375-1378 آژانس دوستی
1376 یک مرد آبی
1375 طنز
1373 همسران
1372 تله تئاتر «فیزیکدانها»
1370 قصه های پدر و پسر
1370 مش خیرالله صندوقچه اسرار
1365 راویان اخبار
1364 آینه بازیگر
1364 طنزآوران جهان
1363 محله بهداشت
1361 محله برو بیا
1361 تله تئاتر «شیطان در تاریکی»
1361 همشهری

بیوگرافی فردوس کاویانی و کم کار شدن او

آخرین بازی او سال ۹۳، روی صحنه تالار وحدت در نمایش هادی مرزبان بوده و حالا کاویانی درباره اینکه آیا خواندن سناریوها سبب دلتنگی برای بازی جلوی دوربین یا روی صحنه نمی‌شود، می‌گوید: قطعا دلتنگ هستند، مخصوصا اینکه هنوز هم پیشنهادهایی برای بازیگری دارند اما به دستور دکتر نمی‌رود و به‌خاطر شرایط چاره دیگری نیست. آخرین کاری که داشتند نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» آقای مرزبان در تالار وحدت بود و این اواخر هم که سریال «همسران» از شبکه آی‌فیلم شروع به پخش شد، خیلی از خاطراتشان یاد می‌کنند. با این حال بیشتر اوقاتشان به کتاب خواندن می‌گذرد و چند باری هم گفته‌اند که در فکر نوشتن هستند اما نمی‌دانم چقدر برایشان جدی باشد.

هادی مرزبان سال گذشته در مراسم نکوداشت این هنرمند گفته بود: فردوس کاویانی خود تئاتر است. هیچ گاه پیش نیامد که بخواهد در فیلمی بازی کند و قبل از آن به من نگوید که آیا تئاتری داری یا نه. این رفتار برخلاف تمام رفتارهای بازیگران امروزی است که سینما را ترجیح می‌دهند.

معرفی کامل و زمان پخش سریال چینی روش شناسایی عشق

داریوش مهرجویی هم در پیامی خطاب به فردوس کاویانی گفته بود: تو یکی از بازیگران زیر پوستی بسیار توانای ما بودی و از این منظر به تو تبریک می‌گویم. امیدوارم بتوانم، یک سکانس از تو در فیلم های آینده‌ام داشته باشم.

البته خود فردوس کاویانی هم در پیامی با آرزوی سلامتی، تندرستی و پیروزی برای همکارانش و اشاره به اینکه مدت‌هاست شرایط طوری بود که نتوانسته فیلم یا تئاتری کار کند، گفته بود همکارانی که جویای احوالش می‌شوند به او شادی و انرژی می‌دهند.

فردوس کاویانی با کلاه مشکی - بیوگرافی فردوس کاویانی

بیوگرافی فردوس کاویانی و بیماری او

از همان زمان تلاش کردیم گفت‌وگویی با این هنرمند داشته باشیم که به دلیل بیماری میسر نشد. هر چند همان حضور در تئاتر شهر سبب پیگیری‌های دیگری از سوی کانون فیلم خانه سینما شد تا سال ۹۸ در همین ماه تیر، بزرگداشتی در خانه سینما برای فردوس کاویانی برگزار شود؛ مراسمی که جمع زیادی از  سینماگران و همکاران او شرکت کردند ولی خودش به دلیل بیماری و توصیه پزشک برای پرهیز از هر اتفاق هیجان‌انگیز نتوانست به خانه سینما برود. آن شب گفته شد که وی به پارکینسون دچار شده و به همین دلیل شرایط مساعدی برای حضور ندارد.

با این حال چند هفته قبل برای احوالپرسی از این هنرمند، بویژه بخاطر روزهای کرونایی، دوباره پیگیر شدیم تا شاید بشود گپ‌و گفتی با او داشت، اما دستور پزشکان هنوز برای او تغییر نکرده و خانواده‌اش واسطه‌ای هستند تا پاسخگوی احوالپرسی‌ها باشند.

پسر فردوس کاویانی درباره حال این روزهای پدرش که در آستانه ۸۰ سالگی است و از دهه ۴۰ بازیگری را با تئاتر آغاز کرده، به ایسنا می‌گوید: خدا را شکر حال پدرم خیلی خوب است، به دستور پزشک استراحت می‌کند و بیماری‌شان هم تحت کنترل است. این روزها هم حواسمان هست که کمتر بیرون بروند و ما هم سعی می‌کنیم در رفت‌وآمدها مراقبت بیشتری داشته باشیم.فردوس کاویانی با پیراهن سورمه ای - بیوگرافی فردوس کاویانی

معرفی فیلم جنگ جهانی سوم نماینده ی ایران در اسکار

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا