بازیگران ایرانیبازیگران قدیمیبازیگران مرد

بازیگران مرد بالای 50 سال ایرانی را بیشتر بشناسید!

خواننده ها، بازیگران و دیگر افراد مشهور، آنقدر به خود و ظاهرشان می رسند که شاید نتوانید سن واقعی شان را تشخیص دهید. در اینجا ستاره ها و بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال را که هنوز زیبا و جذاب هستند، برایتان آورده ایم.

در ادامه این مطلب به سلبریتی‌هایی اشاره می‌کنیم که ۵۰ سالگی را پشت‌سر گذاشته‌اند اما همچنان پرکار هستند و انتظار می‌رود در آینده‌ نیز فیلم‌ها و اثرهای هنری جذابی را از آن‌ها شاهد باشیم.

اکبر عبدی متولد چه سالی است؟

اکبر عبدی متولد ۴ شهریور ۱۳۳۹ است.

خسرو شکیبایی متولد چه سالی بود؟

خسرو شکیبایی در سال ۱۳۲۳ متولد شد.

احمد ایراندوست چند سال سن دارد؟

احمد ایراندوست در حال حاضر 50 سال سن دارد.

رضا عطاران چند سال سن دارد؟

رضا عطاران متولد سال 1347 و 52 سال سن دارد.

بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ١٠ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران) و فرزند جمیله شیخی است.

آتیلا پسیانی فرزند جمیله شیخی هنرپیشهٔ سینما، تلویزیون و تئاتر ایران و همسر فاطمه نقوی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. او دارای دختری به نام ستاره پسیانی و پسری به نام خسرو است که هردو بازیگر تئاترند. آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای زیبا است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز کرده و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم عفریت، کاری از فرشید فلک‌نازی، تجربه کرد.ضمنا در برنامه چهل تیکه به گفته خودش در فیلمی که گم شده است در سال ۱۳۵۰به مدت ۴۰تانیه نقش داشته است

آتیلا پسیانی با کت سورمه ای از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

خشایار راد

خشایار راد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۵ مهر ۱۳۳۰ در تهران) هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون اهل ایران است. او با مجموعه تلویزیونی جدی نگیرید کار خود را در تلویزیون آغاز کرد.

خشایار راد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

اکبر عبدی

اکبر عبدی آقاباقر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۴ شهریور ۱۳۳۹ در تهران) و دارنده نشان درجه یک فرهنگ و هنر است. اکبر عبدی از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بوده‌است.

اکبر عبدی از پدری اردبیلی و مادری تهرانی در سال ۱۳۳۹ در محله نازی‌آباد تهران به دنیا آمد و از سال ۱۳۵۸ با دریافت مدرک دیپلم با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری‌اش را آغاز کرد و سپس از سال ۱۳۶۰ به تلویزیون رفت و تاکنون به نقش‌آفرینی در موضوعات مختلفی می‌پردازد. عبدی سپس در سال ۱۳۶۳ با فیلم جنجال بزرگ بازی در سینما را آغاز کرد و پس از آن در فیلم های مردی که موش شد، اجاره نشین ها، گراند سینما و ای ایران توانست قابلیت های خود را در ایفای نقش‌های کمدی ثابت کند. نوع چهره عبدی و  بازی‌های او به قدری در زمینه‌ی کمدی منحصر به‌فرد بود که حتی در فیلم مادر در نقش معلول و در فیلم سفر جادویی در دو نقش میانسالی و کودکی اش ظاهر شد و توانست به محبوبیت خوبی در میان مخاطبین سینمایی دست پیدا کند، این امر حتی در فیلم های دلشدگان و آقای شانس هم مشهود بود. عبدی را بیشتر به خاطر بازی‌های کمدی و طنز می‌شناسند. وی اصالتاً اهل روستای آقاباقر اردبیل است؛ و در هشتم دی ماه ۱۳۹۴ کلید طلایی اردبیل به ایشان تقدیم شد

اکبر عبدی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

امین تارخ

امین تارخ از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز) و مدرس بازیگری است. اولین فیلمی که او در آن ایفای نقش کرد مرگ یزدگرد در بود. او همچنین در نقش‌های مشهوری مانند نقش ابن سینا در سریال بوعلی سینا بازی کرده‌است

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در محلهٔ «سردوزک» شیراز متولد شد. پدرش در شش سالگی از شیراز به سیستان و بلوچستان منتقل شد. پس از سه سال مجدداً به همراه خانواده به شیراز بازگشت و به تحصیلات خود ادامه داد. در سال ۱۳۵۱ به دانشگاه تهران راه یافت[۲] و در سال ۱۳۵۶ از دانشکدهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او تحصیلات تکمیلی خود را در سال ۱۳۶۳ با کسب مدرک فوق لیسانس در رشتهٔ مدیریت فرهنگی به پایان برد.

امین تارخ از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ایرج طهماسب

ایرج طهماسب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۳۸در تهران) مجری تلویزیون، هنرپیشه،عروسک گردان،کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است.
طهماسب فارغ‌التحصیل رشتهٔ تئاتر از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی فعالیت هنری‌اش را با بازی در فیلم آن سوی مه به کارگردانی منوچهر عسگری‌نسب در سینما آغاز کرد. او بازیگری، کارگردانی و نویسندگی فیلم‌هایی چون کلاه‌قرمزی و پسرخاله، یکی بود یکی نبود، دختر شیرینی‌فروش، کلاه‌قرمزی و سروناز، زیر درخت هلو و کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه را در کارنامهٔ هنری‌اش دارد. طهماسب همچنین در مجموعه‌های آرایشگاه زیبا، النگ و دولنگ، خانوادهٔ عجیب و کلاه‌قرمزی به نقش‌آفرینی پرداخته و در برنامهٔ صندوق پُست و اولین حضور شخصیت عروسکیِ کلاه‌قرمزی در تلویزیون، به‌عنوان مجری حضور داشته‌است. او همسر مرجان مدرسی و برادر ناصر طهماسب (دوبلر و مدیر دوبلاژ) است. او همکاری خوبی را با حمید جبلی در فیلم‌ها و مجموعه‌های خود دارد.

ایرج طهماسب در زمستان ۱۳۹۵ نخستین کتاب داستان خود را با نام سه قصه منتشر کرد. وی از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ جزو استادان رشته سینمای دانشگاه پارس می‌باشد.

تیپ مشکی ایرج طهماسب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

بیژن امکانیان

بیژن امکانیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۷ مرداد ۱۳۳۲) تهیه کننده و بازیگر تئاتر می‌باشد.

وی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران و گذراندن دوره های تخصصی آموزش مربیگری تئاتر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. از جمله فعالیت های وی می توان:کارگردانی تئاتر و کارگردانی فیلم کوتاه 8 م.م نیز اشاره کرد.

بیژن امکانیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

پرویز پرستویی

پرویز پرستویی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲ تیر ۱۳۳۴ در روستای چالو، کبودرآهنگ)و خواننده و گوینده ایرانی است. او موفق به دریافت نشان درجه یک گواهی‌نامه هنری گردیده‌است. پرویز پرستویی با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر، در بین بازیگران ایرانی رکورددار است.

پرویز پرستویی در روستای چالو، از توابع شهرستان کبودرآهنگ به دنیا آمد. پدر وی کشاورز بود و زمانی که وی ۳ ساله بود به تهران مهاجرت کرد. دوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. پرستویی با پس‌انداز کردن یازده هزار تومان خانه‌ای در حوالی ترمینال جنوب خرید. مدتی به ورزش علاقه‌مند شده و دروازه‌بان تیم کارگران بود. پس از این زمان به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و شروع به آموختن تئاتر کرد. پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت، مدتی به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد (مدت دو سال در دادگاه خانواده و هشت سال در دادگاه کیفری (جنایی سابق)) امّا پس از مدتی به خاطر علاقهٔ زیاد به تئاتر رفت و تا پایان در آنجا مشغول به کار شد.

پرویز پرستویی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

پرویز فلاحی پور

پرویز فلاحی‌پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۳۶ در تهران) اهل ایران است.

پرویز فلاحی‌پور فعالیت هنری‌اش را با بازی در تئاتر از دوران دبیرستان آغاز نمود. او قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را با یک گروه تئاتر به سرپرستی «قشقایی» آغاز کرد.

وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ زبان انگلیسی است. بازی در نقش «یاور» در مجموعهٔ «شب دهم» موجب شد تا این هنرمند در بین مخاطبان به چهره‌ای شناخته‌شده مبدل گردد.

او در سال ۱۳۸۰ «جایزه بهترین بازیگر مرد» را به خاطر بازی در نمایش «لابی» از بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دریافت کرد.

پرویز فلاحی پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

جعفر دهقان

جعفر دهقان یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ٢١ فروردین ۱۳۳۹ در تهران) است.

مدرک تحصیلی او دیپلم هنرستان فنی است. او با بازی در فیلم مردان آنجلس در نقش ماکسیمیلیانوس به همراه مهتاب کرامتی در نقش هلن به عنوان چهره ای شناخته شده در عرصه بازیگری ظاهر شد. او فنون رزمی را در فیلم‌هایی از جمله یاس‌های وحشی و شیرهای جوان به نمایش گذاشت.

تیپ مشکی جعفر دهقان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

جلیل فرجاد

جلیل فرجاد یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۱۸ اسفند ۱۳۳۰ در مرند متولد شده است. مدرک تحصیلی اش لیسانس بازیگری و کارگردانی است. نخستین تجربهٔ سینمایی‌اش فیلم بازداشتگاه در سال ۱۳۶۱ بود. وی پدر مارال فرجاد و مونا فرجاد از بازیگران جوان است.

علت کم کاری جلیل فرجاد قبل از بازی در سریال برادر جان شرایط نامناسب روحی وی بیان شد جلیل فرجاد می گوید نقش هایی که به من پیشنهاد می نمایند بسیار کوچک و بی کیفیت می باشد .

جلیل فرجاد با تیشرت سبز از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

جلال فاطمی

جلال فاطمی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۳۶) و کارگردان ایرانی است. فاطمی دانش‌آموختهٔ رشته فیلم و پویانمایی از مؤسسهٔ هنرهای کالیفرنیا است.

جلال فاطمی فرزند جواد فاطمی و پریدخت سپهری نویسنده و خواهر شاعر و نقاش نامدار ایرانی سهراب سپهری است. او سه خواهر و یک برادر دارد. از کودکی شیفته نقاشی و فیلم بوده‌است. در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل عازم آمریکا می‌شود. او دوره دبیرستان را در شهر سالت – لیک در ایالت یوتا به پایان رسانده و فارغ‌التحصیل رشته فیلم و پویانمایی از دانشگاه کل آرتس The CalArts یا مؤسسه هنرهای کالیفرنیا است که بنیانگذارش والت دیزنی می‌باشد.

ماجرای ازدواج مهدی سلوکی و همسرش

جلال فاطمی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسن اکلیلی

حسن اکلیلی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۲، اصفهان) کمدین ایرانی است که که آثار متعددی را در بیشتر شهر اصفهان بازی و کارگردانی نموده. از مهمترین آثار او بازی در سریال آقای گرفتار و پشت کوه‌های بلند است.

حسن اکلیلی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسن پورشیرازی

حسن پورشیرازی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۳۶در شیراز) و کارگردان سینما و تلویزیون اهل ایران است. وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ بازیگری و کارگردانی است و دارای مدرک لیسانس تئاتر می‌باشد.

حسن پورشیرازی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسین پناهی

حسین پناهی دژکوه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۶ شهریور ۱۳۳۵ در دژکوه – درگذشتهٔ ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ در تهران) نویسنده، کارگردان و شاعر اهل ایران بود .

او یکی از ۲۵ بازیگری است که توانسته بیش از یک بار نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شوند.

حسین پناهی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسین سحرخیز

حسین سحرخیز از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (۱۳۳۷) و کارگردان، تئاتر، سینما، تلویزیون ایرانی است.

حسین سحرخیز در سال ۱۳۳۷ در تهران متولد شد. از سال ۱۳۵۴ به عنوان بازیگر وارد عرصهٔ هنر تئاتر گردید. از سال ۱۳۵۸ به جمع بازیگران تلویزیونی پیوست و از سال ۱۳۷۲ به سینما راه یافت. سحرخیز از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۲ برای معالجات خود در خارج از کشور از صحنهٔ فعالیت‌های هنری به دور افتاد. او در سال ۱۳۶۷ موفق به کارگردانی سریال تلویزیونی به نام آخرین روز تابستان گردید و در طول فعالیت خود در عرصهٔ تئاتر کارگردانی چندین نمایش را به عهده گرفت. سحرخیز در چندین جشنوارهٔ تئاتر فجر به عنوان داور و کارشناس نیز حضور داشته‌است.

حسین سحرخیز از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسین محب اهری

حسین محب‌اهری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۹ مهر ۱۳۳۰ در تهران – درگذشتهٔ ۲۶ دی ۱۳۹۷ در تهران) اهل ایران بود.

او کارشناسی زبان و ادبیات فارسی را از مدرسهٔ عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در سال ۱۳۵۸ دریافت کرده بود. یک دوره آموزش بازیگری در کارگاه نمایش، زیر نظر آربی اوانسیان در سال ۱۳۵۴ ه‍.خ دید.

محب‌اهری بازی در سینما را از سال ۱۳۶۵ با ایفای نقش کوچکی در فیلم رابطه به کارگردانی پوران درخشنده آغاز کرد. او همچنین از سال ۱۳۵۰ به عکاسی تجربی و ایفای نقش در تئاتر اشتغال داشته‌است.

حسین محب اهری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حمید جبلی

حمید جبلّی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۳۷ در تهران) و کارگردان، صداپیشه، استاد دانشگاه و فیلمنامه‌نویس ایرانی است.

جبلّی فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و در سال ۱۳۵۷ نیز در تئاتر مشغول به کار شد. فعالیت در تلویزیون ایران را از اوایل دهه شصت با بازی در مجموعه تلویزیونی محله بر و بیا آغاز کرد. یکی از دلایل شهرت او خلق شخصیت کلاه قرمزی به همراه ایرج طهماسب و صحبت به‌جای شخصیت‌های عروسکی کلاه‌قرمزی و پسرخاله بوده‌است. وی از سال ۱۳۹۵ به سمت استادی با تدریس در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نمایش عروسکی شروع به فعالیت کرده‌است. وی درسال ۱۳۹۶ یک نمایشگاه‌ نقاشی با عنوان «کابوس‌های شیرین» و در سال ۹۷ نمایشگاه عکس «ماسوله ۶۷» را در گالری آتبین برپا کرد و نمایشگاههای عکسی هم در کانادا و انگلستان داشته است.

حمیدجبلی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حمید لولایی

حمید لولایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۳ دی ١٣٣۴) است.

حمید لولایی، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۸ آغاز نمود. در این سال، رضا قاسمی او را برای ایفای نقش در تئاتر «سبزه، دوست بچه‌ها» به کارگردان آن «رضا ژیان» پیشنهاد داد و حمید لولایی در این نمایش، در دو نقشِ «فیل» و «دارکوب» ظاهر شد. سپس در سال ۱۳۵۹ در نمایش «بچه‌ها و خمرهٔ سخنگو» به کارگردانی سیاوش طهمورث بازی کرد و کمی بعد در تئاتر «آن شصت نفر، آن شصت هزار» به کارگردانی «بهرام ابراهیمی» به ایفای نقش پرداخت.

با آنکه نخستین حضور لولایی در تلویزیون در سریال فراموش‌خانه بود، اما شهرت او بیشتر پس از بازی در سریال‌های طنز نوروز ۷۲ و ساعت خوش به‌دست آمد و با سریال زیر آسمان شهر در نقش «خشایار مستوفی» تکمیل شد.

تیپ سورمه ای حمید لولایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

داریوش کاردان

داریوش کاردان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۵ در ابهر) مجری، صداپیشه، دوبلور، کارگردان تلویزیونی، هنرپیشه، و طنزپرداز در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. شهرت وی بیشتر به خاطر داشتن صراحت لهجه و لحن انتقادی در اجرای برنامه‌های رادیو و تلویزیونی است.

داریوش کاردان دیپلم ریاضی و کارشناسی کامپیوتر دارد. او کار در رادیو تلویزیون را درست پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران با گویندگی آغاز کرد و تا سال ۱۳۵۹ به صورت پراکنده و از طریق نوشتن با رادیو تلویزیون همکاری داشت.

داریوش کاردان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۱ افسر وظیفه بود و به جبهه جنگ ایران و عراق رفت. در آنجا فرمانده دسته تانک بود و در عملیات فتح المبین، شکست محاصرهٔ آبادان و آزادی خرمشهر شرکت کرد. پس از بازگشت، بیشتر با تلویزیون و در شبکه دو همکاری داشت. در زمان مرگ سید روح‌الله خمینی، کاردان به مدت ۴۰ شب در صدا و سیما ماند و به اجرای برنامه‌های گوناگون رادیویی پرداخت و بابت این فعالیت پولی دریافت نکرد.

داریوش کاردان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

داوود موثقی

داوود موثقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۰ – مشکین‌شهر) تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. وی فعالیت در سینما را از سال ۱۳۵۸ با فیلم قیام به عنوان بازیگر آغاز کرد.

داوود موثقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رضافیض نوروزی

رضا فیض نوروزی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۴ تیر ۱۳۳۰ در کرمانشاه) است.

رضا فيض نوروزی ابتدا در كلاس های بازيگری در خانه تئاتر قزوين شركت كرد و به تحصيل اصول ابتدایی بازیگری پرداخت. او در سال ۱۳۵۰ به دانشكده هنرهای زيبای دانشگاه تهران راه يافت و تحصيلات آكادميک در رشته بازيگری را آغاز نمود. در سال ۱۳۵۱ دوره آموزش مربيگری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان را گذراند و به عنوان مربی در اين مركز به فعاليت پرداخت. در سال ۱۳۵۲ همكاري با تلويزیون را آغاز كرد كه نتيجه آن گردآوری ادبيات و قصه‌های عاميانه ناحيه غرب ايران بود. در سال ۱۳۵۵ پس از فارغ‌التحصيلی از دانشگاه تهران به استخدام كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان درآمد و با سمت بازرس آموزشی تئاتر مشغول به كار شد.

فیض نوروزی در شهريور سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصيل به آمريكا رفت و در دپارتمان تئاتر دانشگاه آريزونا در رشته بازيگری و كارگردانی به تحصيل پرداخت. او در سال ۱۳۶۲ با تسليم پايان‌نامه‌ای تحت عنوان «تحليل پيش توليد كارگردان از نمايشنامه دايره گچی قفقازی برتولت برشت» و نیز با كارگرداني نمايشنامه نامبرده در آريزونا دوره كارشناسي ارشد را تمام كرد. او پس از بازی در تئاتر تانگو (به کارگردانی اسلاومیر مروژک) در دانشگاه آریزونا و نمایش همه علیه من (به کارگزدانی نیل سایمن) همراه با رضا ژیان که او هم در آمریکا بود، در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۶) به ایران آمد. او پس از بازگشت از آمريكا به فعاليت در سينما و تلويزيون پرداخت و برای اولین بار در مجموعه کاکتوس ظاهر شد.

رضافیض نوروزی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رسول نجفیان

رسول نجفیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۸ دی ۱۳۳۰، تهران)و خواننده و کارگردان ایرانی است.وی عموی شروین نجفیان( پنجعلی سریال “در چشم باد” )است

نجفیان در ۲۸ دی ۱۳۳۰ در تهران به دنیا آمد. در دوران دبستان با تاثیرپذیری از شیوه اداره کلاس توسط معلم روحانی خود، ذوق نمایش در او ایجاد شد. وی سال ۱۳۴۸ در هنرکده تئاتر آناهیتا فعالیت داشت.

پدر و مادری وی اهل همدان و روستای رباط شورین هستند. اما خودش متولد تهران است، وی شعر و آهنگ عجب رسمیه رسم زمونه را به بیاد مادربزرگ و خانه قدیمی ایشان در روستای رباط شورین همدان سروده و ساخته‌است.[۱] وی موسیقی را از جوانی دنبال می‌کرد و نواختن دوتار را توسط یک روستایی به نام عاشق حیدر همدانی فراگرفت. پس از آن نیز آموختن موسیقی را نزد استاد اسماعیل مهرتاش ادامه داد.

نجفیان دارای مدرک کارشناسی روان‌شناسی از بخش علوم تربیتی مدرسه عالی پارس سابق در سال ۱۳۵۶ است. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۸ و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۳ با فیلم صف ساختهٔ علی‌اصغر عسگریان آغاز کرد.

رسول نجفیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رضاکیانیان

رضا کیانیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۹ خرداد ۱۳۳۰، تهران) و نویسنده ایرانی است.

رضا کیانیان در سال ۱۳۳۰ در محله میدان خراسان تهران به دنیا آمد. به گفته خودش، پدرش معروف به حسین تهرانی، باستانی کار قدیمی تهران و همدوره هفت کچلون و حسین رمضون یخی بود. رضا دومین فرزند خانواده و دارای ۴ برادر و دو خواهر می‌باشد. او در ۱ سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد. در مشهد علاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت. اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود که در سال ۱۳۴۵ وی را در نمایشنامه از پانیفتاده‌ها به قلم غلامحسین ساعدی کارگردانی کرد. رضا به مدت سه سال در گروه تئاتر برادرش داوود فعالیت داشت. وی در سال ۱۳۵۵ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد. همسر او هایده قراچه داغی، خواهرزادهٔ سهراب سپهری است.

ماجرای حرف های بحث برانگیز امیرحسین رستمی روی آنتن زنده چه بود؟

کیانیان فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۸ با حضور در فیلم تمام وسوسه‌های زمین ساخته حمید سمندریان آغاز کرد. کیمیا ساخته احمدرضا درویش نخستین کار قابل توجه او بود. آژانس شیشه‌ای نقطه اوج او در سینما بود، وی در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم را گرفت و در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم کیمیا کاندیدای دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد نقش دوم بود. فیلم‌های سگ‌کشی، سینما سینماست، گاهی به آسمان نگاه کن، ماهی‌ها عاشق می‌شوند، یک حبه قند، فرش باد، یک تکه نان، روبان قرمز و کفشهایم کو؟ از کارهای شاخص او به‌شمار می‌رود و کیانیان در این آثار بازی‌های متفاوت و فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت.

عکس سیاه و سفید رضا کیانیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ساعد هدایتی

ساعد هدایتی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۱۹ فروردین ۱۳۳۴ در رشت) است.

او کارش را از سال ۱۳۴۹ با استودیو پارس فیلم شروع کرد و در فیلم‌هایی چون آب نبات چوبی و جنگجویان کوچولو نقش‌هایی را ایفا کرد. بعد از وقفه‌ای طولانی در فعالیتهای هنری، در سال ۱۳۷۸ و به دنبال بستری شدنِ پدرِ مهران مدیری در بیمارستان محل کارش با مهران مدیری آشنا شد و در آنجا از سابقه کار خود در دهه پنجاه گفت سپس مهران مدیری او را به مشاور اول خود یعنی دانیال شهیدی نژاد معرفی کرد که این آشنایی به همکاری طولانی آنها از جمله در سریال‌های پاورچین ، شب های برره ، مرد هزار چهره ، قهوه تلخ و در حاشیه انجامید.

ساعد هدایتی با پیراهن ابی و جلیغه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سیروس میمنت

سیروس میمنت رنجبر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادۀ ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در کرمانشاه) و نویسنده اهل ایران است. فیلم‌های سینمایی معجزه خنده، فوتبالی‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی خانه‌به‌دوش، سه‌دونگ سه‌دونگ، نون‌خ١ و نون‌خ۲ از جمله مشهورترین آثار او هستند.

وی در ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ با حضور در وزارت کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ثبت نام کرد اما توسط شورای نگهبان قانون اساسی واجد شرایط برای حضور در رقابت انتخابات نشد.

سیروس میمنت از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

شاهرخ فروتنیان

شاهرخ فروتنیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۵ در تهران)و طراح صحنه و لباس و نقاش اهل ایران است.

شاهرخ فروتنیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

علیرضا جاویدنیا

علیرضا جاویدنیا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال اولین بار در سال ۱۳۴۶ در یک برنامهٔ تلویزیونی آغاز به کار کرد؛ اما کار حرفه‌ای را در سال ۱۳۵۰ در تلویزیون شروع نمود. او سپس توسط حسن خیاط‌باشی برای برنامهٔ شبکهٔ صفر و دوخت و دوز، که یک برنامهٔ رادیویی بود، دعوت شد و در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ با برنامهٔ شبکهٔ صفر همکاری می‌کرد. او توسط منوچهر نوذری به احمد شیشه‌گران و سعید توکل، پایه‌گذاران برنامهٔ صبح جمعه با شما، معرفی شد و از سال‌های ۱۳۶۶–۱۳۶۷ همکاری با این برنامه را آغاز کرد، همکاری‌ای که تاکنون در قالب برنامهٔ جمعهٔ ایرانی ادامه یافته‌است.

او در جمعهٔ ایرانی اجراکنندهٔ نقش «خان خان» است. یکی دیگر از برنامه‌های او اجرای راه شب پنجشنبه‌شب به مدت هشت سال از ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸ بود که با همکاری منوچهر نوذری انجام می‌شد. جاویدنیا ضرب هم می‌زند و به هنگام اجرای برنامه گاهی آواز هم می‌خوانَد. او همچنین با برنامهٔ خوشا شیراز، که روزهای جمعه از مرکز فارس پخش می‌شود، به‌عنوان مجری همکاری داشته‌است. در مجموعهٔ تلویزیونی خانهٔ سبز نیز در یک اپیزود بازی کرده‌است.

علیرضا جاویدنیا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

عبدالرضااکبری

عبدالرضا اکبری یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۴ فروردین ۱۳۳۲ در کرمان) از هنرپیشگان ایرانی است که در تئاتر، تلویزیون و سینما نقش آفرینی کرده‌است. او پدر پندار اکبری بازیگر است. شروع فعالیت اکبری در تئاتر در سال ۱۳۴۷ بوده‌است. وی کار خود را در نمایش‌های تلویزیونی از سال ۱۳۶۰ شروع کرد و در سال ۱۳۶۳ با شرکت در فیلم سینمایی «زندان دوله تو» (رحیم رحیمی‌پور) به عالم سینما قدم نهاد.

عبدالرضا اکبری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال با کت چهارخونه مشکی

علیرضا خمسه

علیرضا خمسه‌نیا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۹ بهمن ۱۳۳۱ در تهران) و فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و مجری تلویزیونی ایرانی است. خمسه بازیگری در سینما را در سال ۱۳۶۰ با فیلم مرگ یزدگرد آغاز کرد. او برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل از بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۷ برای بازی در فیلم بیست است.

 

علیرضا خمسه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

علیرضا اوسیوند

علی اوسیوند از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال(زاده ۱ آذر ۱۳۳۶ در مسجد سلیمان) در زمینه دوبله و نمایش‌های سینمایی نیز فعالیت داشته‌است. او مدرک فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده تربیت مدرس تهران دارد. وی همچنین همسر حمیرا ریاضی بازیگر سینما و تلویزیون می‌باشد.

اوسیوند دارای مدرک لیسانس بازیگری و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشکده تربیت مدرس است. او همسر حمیرا ریاضی می‌باشد. وی فعالیت هنری اش را در زمینه بازیگری، دستیار تهیه و دستیار کارگردان در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شروع نموده؛ و بازیگری را با بازی در فیلم بازداشتگاه در سال ۱۳۶۲ آغاز کرد.

علیرضا اوسیوند از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

عنایت الله شفیعی

عنایت الله شفیعی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۱۳۳۱، کرمان) است.

در سال ۵۴ در سریال دلیران تنگستان بازی کرد و ۱۳۵۷ در تئاتر کار خود را شروع کرد و سال ۱۳۶۰ آغاز بازی وی در سینما می‌باشد ..وی همچنین در برخی برنامه‌های تلویزیونی از جمله در برنامه کودک و نوجوان، در دهه شصت هجری شمسی (مانند مجموعه بازم مدرسم دیر شد) ایفای نقش کرده‌است. از مهمترین نقش‌آفرینی وی میتوان به بازی در سریال مختارنامه در نقش عبدالله بن کامل شاکری اشاره کرد.

عنایت شفیعی اعلام کرده که برای بازی در مجموعه مختارنامه احتیاجی به بدل کار نداشته‌است. ایشان نقشی کوتاه در فیلم گوزنها نیز داشته ‌است.

عنایت الله شفیعی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فرج الله گل سفیدی

فرج الله گل سفیدی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۷ در لنگرود) است.

فرج الله گل سفیدی اصالت گیلانی دارد اما بزرگ شده تهران است، وی در طول سالهای فعالیتش فیلم‌ها و سریال‌های زیادی از جمله در حاشیه، تاوان و دنیا بازی کرده‌است.

فرج الله گل سفیدی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فخرالدین صدیق شریف

ابوالفضل فخرالدین صدیق‌ شریف از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده: ۲۱ مرداد ۱۳۳۴-تهران) و مترجم ایرانی است. وی فعالیت خود را در تئاتر در سال ۱۳۵۰ و در سینما در سال ۱۳۶۷ شروع کرده‌است.

فخرالدین صدیق شریف از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فرخ نعمتی

فرخ نعمتی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱ آذر ۱۳۳۰ در تهران) است. وی بازی در سینما را از سال ۱۳۶۳ با «زائر خلف»، همکاری «یدالله نوعصری» آغاز کرد. نعمتی همسر سهیلا رضوی، بازیگر می‌باشد و دارای لیسانس مدیریت اقتصادی است.

فرخ نعمتی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فرهاد آئیش

فرهاد حشمتی عقدایی با نام هنری فرهاد آئیش از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۷ شهریور ۱۳۳۱ در شمیران) و نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر است.

آئیش در سال ۱۳۳۱ در شمیران به دنیا آمد وی اصالتاً اهل شهر عقدا است. او دبستان و دبیرستان را در تهران گذراند. چند سال بعد به انگلستان و سپس به آمریکا سفر کرد و به تحصیل فیلم‌سازی و عکاسی پرداخت. پس از مدتی پرداختن به عکاسی به تئاتر گروید. آئیش سال‌هایی از زندگی‌اش را در شهرهای سانفرانسیسکو، واشینگتن، بوستون و برلین گذراند و در این مدت به کارگردانی و بازی در بیش از ۳۰ نمایشنامه به زبان‌های فارسی و انگلیسی پرداخت. او پس از ۲۷ سال در سال ۱۳۷۶ به ایران بازگشت.

فرهادآئیش از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مسعود کرامتی

مسعود کرامتی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۶ فرودین ۱۳۳۱ در تهران)و  تهیه‌کننده و کارگردان تلویزیون و تئاتر است.

او متولد ۶ فروردین ۱۳۳۱ در محله حشمتیه تهران و فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. یک سال قبل از انقلاب وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و به دلیل انقلاب فرهنگی چند سالی فعالیت‌هایش متوقف ماند و دوباره با شروع کلاس‌ها به دانشگاه بازگشت که هم‌زمان با فعالیت‌های تلویزیونی او بود. وی فعالیت هنری را سال ۱۳۵۵ پس از آشنائی با اردشیر کشاورزی با تکنیک تئاتر سایه و با اشعار مولوی آغاز کرد. پس از آن برای نخستین بار با عروسک گردانی در فیلم «شهر موشها» ساخته مرضیه برومند و محمدعلی طالبی و ایفای نقش در شب تاب، یک، دو، همه باهم وارد دنیای سینما شد.

دانلود رایگان سریال آنتن ؛ حضوری دیگر از پژمان جمشیدی در شبکه نمایش خانگی

مسعود کرامتی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمود پاک نیت

محمود پاک نیت از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۰ دی ۱۳۳۱ در کازرون) است. او از سال ۱۳۶۷ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون ایران پرداخت. او مدرک درجهٔ یک هنری را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده‌است.

محمود پاک‌نیت، از سال ۱۳۴۸ در زمینهٔ تئاتر شروع به کار کرد و در ۵۲ نمایش حضور یافت. وی در سال ۱۳۵۲ به استخدام اداره کل فرهنگ و هنر درآمد. از سال ۱۳۶۷ به فعالیت در عرصه سینما و تلویزیون پرداخت و موفق به اخذ درجهٔ یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گردید. با مجموعه پرطرفدار روزی روزگاری به محبوبیت دست یافت؛ و محبوبیت او با مجموعه‌های پدرسالار و پس از باران ادامه یافت. او در سریال یوسف پیامبر در نقش یعقوب پیامبر ایفای نقش کرده‌است. وی همسر مهوش صبرکن (بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون) است. وی در سریال شهرزاد در نقش جمشید پدر شهرزاد به ایفای نقش پرداخت.

محمود پاك نیت با پیراهن چهارخانه آبی به همراه همسرش در یک مراسم

مهدی میامی

مهدی میامی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۲ – تهران) است.

مهدی میامی از نوجوانی در تئاتر فعالیت داشته و یکی از مؤسّسین گروه تئاتر کوچ است. وی علاوه بر بازیگری، دستیار کارگردان چند فیلم سینمایی و بازیگر نمایش مجلس شبیه در ذکر مصایب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین بهرام بیضایی نیز بوده‌است.

مهدی میامی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مسعود رایگان

مسعود رایگان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱ بهمن ۱۳۳۳ در خرم‌آباد) است.

وی همسر رؤیا تیموریان است. وی دارای مدرک کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. مسعود رایگان چند سالی را در اروپا و کشور سوئد به بازیگری پرداخت، ولی در سال ۱۳۸۰ به ایران بازگشت. نام مسعود رایگان با فیلم خاموشی دریا بر سر زبان‌ها افتاد اما خیلی دور، خیلی نزدیک او را به شهرت رساند؛ به طوری که جایزه جشن‌خانه سینما را برای بازی در این فیلم از آن خود کرد. وی همچنین کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در بیست و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای بازی در این فیلم شده‌است. وی همچنین در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم برلین منفی ۷ گردید.

مسعود رایگان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مختار سائقی

مختار سائقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۳ شهریور ۱۳۳۵ در تهران) و طراح صحنه و لباس سینما اهل ایران است.

در سال ۱۳۶۱ وارد سينما شد و به عنوان بازيگر در فيلم «ريشه در خون» (سيروس الوند) حضور يافت. از همان سال ها در كنار بازيگري به عنوان دستيار صحنه و دستيار كارگردان نيز به فعاليت پرداخت و از سال هفتاد با فيلم «بلوف» به كارگرداني مرحوم خاچيكيان بطور مستقل به كار طراحي صحنه و لباس مشغول شد. سائقي در زمينه ساخت فيلم هاي مستند و كليپ نيز فعال بوده است.

مختار سائقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مهرداد فلاحتگر

مهرداد فلاحتگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۸ – بابل) و کارگردان و تهیه‌کننده اهل ایران است. وی تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی رشته بازیگری در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد و فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد و پس از آن به عرصه سینما و تلویزیون نیز راه یافت.

مهرداد فلاحتگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمدرضاشریفی نیا

محمدرضا شریفی‌نیا‏ از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۲۵ خرداد ۱۳۳۴ در تهران) بازیگر، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سینمای ایران است.

شریفی‌نیا در ۲۵ خرداد ۱۳۳۴ در تهران زاده شد. او با بازیگر سینمای ایران آزیتا حاجیان ازدواج کرد و آن‌ها دارای دو دختر شدند که هر دوی آن‌ها نیز بازیگر هستند: مهراوه شریفی‌نیا و ملیکا شریفی‌نیا.

شریفی‌نیا برای اولین بار با بازی در نقش بسیار کوتاهی (استاد دانشگاه) در فیلم پری (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۳) دیده شد. اما قبل از آن و در سالهای ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲ مشغول بازی در نقش ولید در مجموعه تلویزیونی امام علی (داوود میرباقری) بود که با پخش این مجموعه در سال ۱۳۷۵ مطرح و شناخته شد. پس از پری آدم‌برفی (داود میرباقری، ۱۳۷۳) را بازی کرد که این فیلم به مدت سه سال توقیف شد. محمد رضا شریفی‌نیا علاوه بر بازی در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی، سمتهای دستیار کارگردان، برنامه‌ریز، عکاس را هم بر عهده داشت.

محمدرضا شریفی نیا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمد کاسبی

محمد کاسبی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۴ خرداد ۱۳۳۰) اهل ایران است.

محمد کاسبی، شنبه ۴ خرداد ۱۳۳۰ در کوچه آبشار خیابان ری تهران متولد شد، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را در محله نازی‌آباد تهران گذراند و تحصیلات خود را در دبستان رازی، دبیرستان الهی، فاتح، و رستاخیز به اتمام رساند و مدرک دیپلم را در سال ۱۳۵۰ اخذ کرد.

محمد کاسبی از سیزده سالگی در کاخ جنوبی جوانان در میدان راه‌آهن با گروه تئاتر فعالیت تئاتر تقریباً نیمه حرفه‌ای خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۵۰ همکاری و بازیگری در اداره تئاتر تهران را شروع نمود.

او در کنکور سال ۱۳۵۰ شرکت کرد و در رشته پزشکی قبول شد اما به جهت علاقه به تحصیل تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا، از پزشکی صرف نظر کرده و در سال ۱۳۵۱ به سربازی رفت.

در سال ۱۳۵۳ پس از برگشتن از سربازی دوباره در کنکور شرکت کرد و در رشته بازیگری و کارگردانی سینما و تئاتر قبول شد و به دانشکده هنرهای دراماتیک راه یافت.

محمد کاسبی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مرتضی ضرابی

مرتضی ضرابی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳ اردیبهشت ۱۳۳۵ در تهران) و چهره‌پرداز اهل ایران است.

مرتضی ضرابی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مهدی صباغی

مهدی صباغی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۳۰ – مشهد) اهل ایران است.

مهدی صباغی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمود جعفری

محمود جعفری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۸ مهر ۱۳۳۲، تهران)و نویسنده و کارگردان ایرانی است. وی کار بازیگری را در سال ۱۳۵۰ به عنوان یکی از مؤسسان گروه تئاتر کوچ آغاز نمود و بازیگری در سینما را از سال ۱۳۵۲ با فیلم «قیامت» به کارگردانی «هوشنگ حسامی» آغاز کرد. شروع کارگردانی او به سریال «آرزوی پر دردسر» به نویسندگی فرهاد توحیدی در سال ۱۳۷۴ برمی‌گردد. وی در سال ۱۳۷۴ سریال «آرزوی پر دردسر» را به نویسندگی فرهاد توحیدی کارگردانی کرد.

محمود جعفری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ناصر هاشمی

ناصر هاشمی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۲۲ فروردین ۱۳۳۵، لنگرود)و دوبلور، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان ایرانی است. او برادر مهدی هاشمی، بازیگر سینمای ایران است

وی هرچند در عرصه‌های مختلف فیلم‌سازی حضور داشته است اما بیشتر به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون شناخته می‌شودوی همسر سابق سیما تیر انداز هنرپیشه سینما و تاتر می باش.

ناصر هاشمی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال با لباس چهارخونه سورمه ای

داریوش ارجمند

داریوش ارجمند از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۵ مرداد ۱۳۲۳ در مشهد) اهل ایران است. ارجمند در آثار فیلم‌سازانی چون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و داوود میرباقری به ایفای نقش پرداخته‌است.

داریوش ارجمند ۴ مرداد سال ۱۳۲۳ در مشهد متولد شد. پدرش تیمسار ارجمند نظامی ارتشی و رئیس بیمارستان رضا شاه در مشهد و ماما رضا در بیرجند بود، مادرش خانم یغمایی فرزند یکی از ثروتمندهای مشهد و صاحب کارخانه‌های نوشابه سازی و خواهر کوروش یغمایی خواننده معروف ایران بود. در خانواده ای با سه برادر و دو خواهر، او فرزند دوم خانواده و برادر کوچکتر انوشیروان ارجمند است که از بازیگران فقید سینما و تلویزیون بود.او همچنین عموی برزو ارجمند و بهار ارجمند، و پدر امیریل ارجمند است.

داریوش ارجمند از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

آتش تقی پور

آتش تقی‌پور یکی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۵ فروردین ۱۳۲۴، خوی) است.

تقی‌پور دیپلم ادبی را در ارومیه گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک شد. در سال ۱۳۴۹ در رشتهٔ بازیگری و کارگردانی دانش‌آموخته شد و به عنوان بازیگر با کارگاه نمایش در چندین اجرا همکاری کرد. اولین کار حرفه‌ای او بازی در نمایش حکومت زمانخان به کارگردانی رکن الدین خسروی بود که در سال ۱۳۴۶–۱۳۴۵ در تالار سنگلج به اجرا درآمد.

آتش تقی پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال با لباس قرمز

احمد آقالو

احمد آقالو از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۹ مهر ۱۳۲۸ در قزوین – درگذشتهٔ ۳ آذر ۱۳۸۷ در تهران) و صداپیشهٔ ایرانی بود. او در چند فیلم سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی بازی کرد.

احمد آقالو در سال ۱۳۲۸ خورشیدی در قزوین به‌دنیا آمد. او دانش‌آموختهٔ تئاتر در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. با بازی در فیلم دادشاه در ۱۳۶۲ به‌عنوان بازیگر به سینما وارد شد. آخرین فیلم سینمایی‌اش پاداش بود که در سال ۱۳۸۷ در آن بازی کرد.

وی در سحرگاه سوم آذر ۱۳۸۷ در ۵۹ سالگی بر اثر بیماری سرطان مغز استخوان در منزل خود درگذشت.

احمدآقالو از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

احمد نجفی

سید احمد نجفی شوشتری یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲ فروردین ۱۳۲۷ در خرمشهر) و مجری برنامه تلویزیونی است. خاندان وی (از سادات مرعشی) از شوشتر به خرمشهر کوچ کردند و وی در سال ۱۳۲۷ در این شهر به دنیا آمد. نجفی در سال ۱۳۵۲ پس از اخذ دیپلم راهی آمریکا شد. وی در رشته طراحی صحنه تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رساند.احمد نجفی در سال ۱۳۵۹ معاون شبکه دو سیما شد.

فیلم بلوند Blonde ؛ مروری بر زندگی مریلین مونرو

احمد نجفی با کت آبی

اسدا..یکتا

اسدالله انصاری یکتا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۳ آذر ۱۳۲۶ – تهران) است. او که در سینمای ایران به عنوان بازیگر کوتاه قامتان مطرح است در بیش از ۹۳ فیلم ایرانی به ایفای نقش پرداخته‌است.

از او در اولین دوره جشن منتقدان در سال ۱۳۸۵ تقدیر شد که البته به دلیل بیماری نتوانسته بود در این مراسم حاضر شود. همچنین در سال ۱۳۸۹ در جشن «بچه‌های دیروز» با تجلیل از هنرمندان حوزه کودک و نوجوان، از وی تقدیر شد و تندیس قدردانی، توسط داود رشیدی به وی اهدا شد.

اسدا..یکتا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

اسماعیل محرابی

اسماعیل محرابی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۲۳ در مازندران) است.

اسماعیل محرابی سال ۱۳۲۳ در تنکابن متولد شد. وی دارای لیسانس تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران سال ۱۳۴۹ می‌باشد. بازی در سینما را از سال ۱۳۵۹ با «کرکس‌ها می‌میرند» به کارگردانی «جمشید حیدری آغاز کرد. آشا محرابی دختر او است.

اسماعیل محرابی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

اکبر معززی

اکبر معززی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۲۲ در تهران) است.

اکبر معززی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

انوشیروان ارجمند

انوشیروان ارجمند از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۷ مهر ۱۳۲۰ – درگذشته ۲۳ آذر ۱۳۹۳) و برادر بزرگتر داریوش ارجمند و همچنین پدر برزو ارجمند و بهار ارجمند بود.

انوشیروان ارجمند چند مدتی به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان پارسیان تهران بستری بود و ظهر روز ۲۳ آذر ۱۳۹۳ بر اثر همین بیماری در سن ۷۳ سالگی درگذشت. مراسم خاکسپاری وی در روز ۲۵ آذر همان سال از مقابل تالار وحدت انجام گرفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا مدفون شد. در مراسم خاکسپاری وی، جمعی از دولتمردان و هنرمندان ایرانی نیز حضور داشتند.

انوشیروان ارجمند از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ایرج راد

اکبر حسنی راد با نام هنری ایرج راد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۷ اردیبهشت ۱۳۲۴ در بروجرد) است.

وی دارای کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف ولز و عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور می‌باشد. شروع فعالیت ایرج راد از سال‌های اول دبیرستان با اجراهایی برای کودکان در سال ۱۳۳۷ و گذراندن یک دوره فن بیان و تئاتر در کلاس مهین دیهیم در سال ۱۳۳۸ بوده‌است. آشنایی با شاهین سرکیسیان طی جلساتی و در ادامه فعالیت تئاتری در کتاب هفته. اولین اجرا نیمه حرفه ایی سال ۱۳۴۲ به نام قرعه برای مرگ اثر واهه کاچا در تالار فرهنگ به کارگردانی کمال‌الدین شفیعی.

او در فروردین ۱۳۸۷ به عنوان مدیر عامل خانه تئاتر انتخاب شده‌است.

ایرج راد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

بهرام شاه محمدلو

بهرام شاه‌محمدلو از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۵ آذر ۱۳۲۹ در تهران)و کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر تئاتر است.

بهرام شاه محمدلو در ۲۵ آذر ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد.شاه‌محمدلو که یکی از تشکیل دهندگان اولین گروه مرکز حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۰ بود،در سال ۱۳۵۲ تحصیلاتش را در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به پایان برده‌است.

از آثار تلویزیونی وی می‌توان به مجموعه آقای حکایتی (کودک و نوجوان) و سریال گرگ‌ها در نقش هامون اشاره کرد. از فعالیت‌های وی در تئاتر، می‌توان ایفای نقش در نمایش افرا در سال ۱۳۸۶ و شرکت در نمایش دو لیتر در دو لیتر صلح در سال ۱۳۹۱ را نام برد.

بهرام شاه‌محمدلو همسر راضیه برومند نویسنده و بازیگر تلویزیون و تئاتر است.

بهرام شاه محمد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمدحسین رحیم‌خانی

محمدحسین رحیم‌خانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۲۲) یکی از بازیگران ایرانی است. وی در سال ۱۳۲۲ متولد شد. دارای مدرک فوق دیپلم است. اولین تجربهٔ سینمایی اش فیلم پیش‌کسوت در سال ۱۳۵۵ بود،ایشان سرهنگ بازنشسته ارتش می باشند.

محمدحسین رحیم‌خانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

بهزاد فراهانی

بهزاد فراهانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۱ بهمن ۱۳۲۳در اراک به دنیا آمده است. وی دوره‌هایی از تئاتر را در فرانسه گذراند و در کارگردانی، بازیگری و نویسندگی فارغ‌التحصیل شد. او همسر فهیمه رحیمی‌نیا و پدر شقایق فراهانی، گلشیفته فراهانی و آذرخش فراهانی است.

بهزاد فراهانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

بهمن زرین‌پور

بهمن زرین‌پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۲۰ در کرمانشاه – درگذشته ۱۷ تیر ۱۳۹۵ تهران) هنرپیشه تئاتر، تلویزیون و سینما بود.

بهمن زرین‌پور در سال ۱۳۲۰ در کرمانشاه به دنیا آمد.

زرین‌پور فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم فدایی اثر رضا علامه‌زاده در سال ۱۳۵۱ آغاز کرد و در همان سال در فیلم ستارخان به کارگردانی علی حاتمی به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان ایفای نقش نمود.

بهمن زرین‌پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

بهمن مفید

بهمن مفید از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۵ مرداد ۱۳۲۱ در تهران – درگذشته ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ در تهران) و نوازنده، خواننده و صداپیشه عروسکی اهل ایران بود.

بهمن مفید در ۲۵ مرداد ۱۳۲۱ در تهران زاده شد. او برادر بیژن مفید نمایشنامه‌نویس و کارگردان ایرانی و اردوان مفید بازیگر، هنگامه مفید شاعر، ترانه‌سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان و فرزند غلامحسین مفید، از هنرپیشگان قدیمی تئاتر و قدسیه فریور بود. بهمن مفید بازیگری تئاتر را از کودکی و با بازی در نمایشنامه‌هایی که پدر و برادرش کارگردانی می‌کردند آغاز کرد. او از ۴ یا ۵ سالگی در نمایش‌های پدرش حضور داشت. «یوسف و زلیخا» نخستین نمایشی بود که وی در کودکی بازی کرد.

بهمن مفید از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۳۱ مرداد ۱۳۲۰در تهران – درگذشتهٔ ۷ آذر ۱۳۹۹ در تهران) اهل ایران بود. وی در سال ۱۳۴۸ وارد پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و از رشته بازیگری در سال ۱۳۵۴ دانش‌آموخته شد. او در کارهای کارگردانان نامداری چون پیتر بروک، بهرام بیضایی، علی حاتمی، حمید سمندریان، آربی اوانسیان، مسعود کیمیایی، داوود میرباقری، واروژ کریم‌مسیحی، و امرالله احمدجو بازی کرده‌است.

پرویز پورحسینی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

جمشید هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور با نام هنری جمشید آریا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۳ فروردین ۱۳۲۳) است.

جمشید هاشم‌پور در سال ۱۳۲۳ در تهران به دنیا آمد[۱] و تحصیلات خود را تا دیپلم ریاضی ادامه داد. او در جوانی در ورزشهای رزمی چون کونگ فو فعالیت می‌کرد. وی اولین فیلم سینمایی خود را با معرفی یکی از دوستانش به ساموئل خاچیکیان، کارگردان ایرانیِ ارمنی‌تبار، در سال ۱۳۴۷ و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم جهنم سفید آغاز کرد. سپس در فیلم‌های جنجال پول ساختهٔ پرویز خطیبی و ایوالله به کارگردانی منوچهر نوذری، قسمت (کارگردان امیر شروان)، عشقی‌ها (کارگردان جمشید شیبانی) بازی کرد. آخرین فیلمش در قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، خوشگلترین زن عالم به کارگردانی قدرت‌الله احسانی بود. پس از آن برای مدتی سینما را رها کرد.

جمشید هاشم‌پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حبیب دهقان نسب

حبیب دهقان نسب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۱۷ تیر ۱۳۲۸ در شیراز) می‌باشد.

او به خاطر عشق به بازیگری تحصیلات خود را در همین رشته انتخاب کرد، او فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است در سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد.

در نمایش‌های رادیو شیراز از سال۱۳۴۶ تا ۱۳۵۲ و هچنین نمایش‌های تئاتر را تجربه کرد.

اولین حضور او در سینما فیلم شرایط عینی (۱۳۶۶) بود. اما در تلویزیون با سریال در پناه تو چهره شد، فیلم سفر به چزابه و نسل سوخته مورد توجه منتقدین سینما قرار گرفت.

وی در حال حاضر در شهرک اکباتان زندگی می‌کند و از همکاران و کتابداران کتابخانهٔ بلوک دو، فاز دو اکباتان است.

حبیب دهقان نسب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسن میهمانی

حسن میهمانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱ مهر ۱۳۲۹ در تهران) است.

حسن مهمانی هنرپیشگی را در زیر نظر مصطفی اسکویی در گروه آناهیتا شروع کرد. او پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و دوره‌های تخصصی در بازیگری و کارگردانی در دانشگاه هنرهای دراماتیک تهران. به شکل حرفه‌ای وارد کار شد. در سال ۱۳۶۱ ناگزیر از گروه آناهیتا جدا شده و به صورت آزاد فعالیتش در تئاتر، سینما و همزمان در تلویزیون را آغاز کرد. که این همکاری در این سه حوزه هنوز ادامه دارد.

حسن میهمانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسین محجوب

حسین محجوب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۱۰ مرداد ۱۳۲۷ در رشت) و کارگردان، نویسنده است. نخستین کار سینمایی او بازی در فیلم رگبار به کارگردانی بهرام بیضایی بود. اولین حضور او در تئاتر هم بازی در سلطان مار بیضایی به سال ۱۳۴۸ بود. وی به خاطر فیلم رنگ خدا جایزه بازیگری جشنواره والنسین فرانسه و جشن خانه سینما و جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. ضمن اینکه برای فیلم من ترانه ۱۵ سال دارم دوباره از جشن خانه سینما جایزه گرفت. او برای فیلم پرده آخر کاندیدای جایزه از جشنواره فجر و برای طبل بزرگ زیر پای چپ (نقش اول) کاندیدای جایزه از جشن خانه سینما شد.

ماجرای فوت همسر نسیم ادبی چه بود؟

حسین محجوب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

شمت‌الله آرمیده

حشمت‌الله آرمیده از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۳۲۸) است. وی بازیگری را از سال ۱۳۵۵ یعنی در سن ۲۷ سالگی آغاز کرد و از سال ۱۳۷۰ با شرکت در فیلم ” نرگس ” به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، حرفه بازیگری را به‌طور جدی دنبال نمود.

حشمت‌الله آرمیده از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

خسرو خسروشاهی

خسرو خسروشاهی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۷ دی ۱۳۲۰ در تهران)و دوبلور و مدیر دوبلاژ سرشناس ایرانی است.

خسرو خسروشاهی ۷ دی ۱۳۲۰ در شهر تهران متولد شده‌است. در سال ۱۳۴۱ با راهنمایی و معرفی احمد رسول زاده وارد حرفه دوبلاژ می‌شود. همسر وی منصوره کاتبی است که در زمینهٔ دوبله فعالیت دارد. خاطرهٔ دوبلهٔ بیشتر فیلم‌های آلن دلون ،آمیتاب باچان، آل پاچینو و داستین هافمن با صدای خسروشاهی گره خورده و از خاطر دوستدارانش نخواهد رفت. همچنین صدای او در فیلم‌های ایرانی قبل از انقلاب، به جای فرزان دلجو و در سینمای بعد از انقلاب به جای بازیگرانی چون بیژن امکانیان، ابوالفضل پورعرب، جهانگیر الماسی، پرویز پورحسینی و … شنیده شد

خسرو خسروشاهی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

خسرو شکیبایی

خسرو شکیبایی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۷ فروردین ۱۳۲۳ در تهران – درگذشتهٔ ۲۸ تیر ۱۳۸۷ در تهران)هنرپیشه سینمای ایران بود. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. تا پیش از انقلاب فقط در عرصهٔ تئاتر و دوبله فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۱) آغاز کرد. خسرو شکیبایی در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که او ایفا کرده‌است.

عکس پرتره از خسروشکیبایی

داریوش فرهنگ

داریوش فرهنگ درخشانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۶ آذر ۱۳۲۶ در آبادان) و کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس است.

داریوش فرهنگ در خانواده‌ای متوسط در آبادان به‌دنیا آمد. او پس از درگذشت پدرش در ۸ سالگی به‌همراه خانواده به شهر جوپار از توابع کرمان (زادگاه مادرش) مهاجرت کرد مادر وی خانم فاطمه شهیدی زندی از طائفه سرشناس میرمحمدی جوپار بود.. دوران دبستان و دبیرستان را در کرمان گذراند و پس از آن که در دانشگاه پذیرفته شد به تهران رفت.

او در سال ۱۳۵۲ در رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او فعالیت در تئاتر را از سال ۱۳۴۵ آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ گروه تئاتر پیاده را بنیان گذاشت. نخستین فعالیت سینمایی او با بازی در فیلم کوتاه سلندر (واروژ کریم‌مسیحی) در سال ۱۳۵۹ بود.

داریوش فرهنگ از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

داریوش مؤدبیان

داریوش مؤدبیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۲۹ در تهران) و کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و مترجم ایرانی است. مؤدبیان فعالیت هنری را با تئاتر تلویزیونی ضحاک ماردوش در سال ۱۳۴۳ آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۸ شروع به همکاری با مطبوعات کرد و پس از آن نمایشنامه‌های زیادی از نویسندگان سرشناس دنیا را ترجمه کرد. او در سال ۱۳۵۳ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۵۹ مدرک فوق‌لیسانس تخصصی مطالعات هنرهای نمایشی را از دانشگاه سوربن پاریس و در سال ۱۳۶۰ فوق‌لیسانس تخصصی زبان‌شناسی را از مؤسسه مطالعات علوم انسانی پاریس دریافت کرد. نخستین فعالیت سینمایی او در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان یکی از فیلم ‌نامه‌نویسان فیلم غبارنشین‌ها بود.

داریوش مؤدبیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رضا بابک

رضا فشنگچی با نام هنری رضا بابک یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۲۰ اسفند ۱۳۲۴ در تهران متولد شده است.

رضا بابک فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز کرد و با تأسیس اولین گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای نمایش پرداخت.

او تئاتر حرفه‌ای را از دهه ۵۰ آغاز نمود و حضور در سینما را با فیلم سینمایی «چریکه تارا» به کارگردانی بهرام بیضایی در سال ۱۳۵۶ تجربه کرد.

او همچنین قبل و بعد از انقلاب به عنوان کارگردان، نویسنده و بازیگر در تلویزیون فعالیت کرد. از جمله کارهای او به عنوان نویسنده، آقای شانس در سال ۱۳۷۳ است. سریال تلویزیونی آرایشگاه زیبا از سریال‌های سرشناس این بازیگر بود.

رضا بابک با پالتو و کلاه طوسی

رضا رویگری

رضا رویگری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۶ دی ۱۳۲۵ در شمیران، تهران)و خواننده ایرانی است. او همچنین در حرفهٔ نقاشی نیز فعال بوده و در سال‌های اخیر در نمایشگاه‌هایی در ایران و آمریکا آثارش را به نمایش گذاشته‌است. وی خوانندهٔ سرود «ایران ایران» (اللّٰه اللّٰه) در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ ایران است.

رضا رویگری زاده ۶ دی ۱۳۲۵ است. حاصل ازدواج نخست او، پسری به نام «کیارش رویگری» زاده ۱۳۵۳ است. وی در سال ۱۳۹۱ با تارا کریمی ازدواج کرد.

رضا رویگری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رضا صابری

رضا صابری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۲۷ در مشهد) و کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر معاصر است.

او سال ۱۳۸۲ موفق به دریافت گواهی‌نامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

رضا صابری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سعید نیک‌پور

سعید نیک‌پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (۱۳۲۴، شهر ری) و کارگردان سینما و تلویزیون ایرانی است.

سعید نیک‌پور در سال ۱۳۲۴ در شهر ری متولد شد. اولین کار حرفه‌ای او در زمینهٔ تئاتر بازی در نمایشنامهٔ آنتیگون در سال ۱۳۴۳ بود. وی در فیلم های سینمایی نظیر “سوته‌دلان”، “روز واقعه” و سریال های تلویزیونی همچون “سلطان صاحبقران”، “امیرکبیر”، “در چشم باد” و فیلم‌ها و سریال های دیگر بازی کرده‌است.

در زمستان سال ۱۳۴۳ به همراه علی حاتمی وارد دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک شد و با افرادی از جمله محمد علی کشاورز و هوشنگ بهشتی آشنا شدند. وی اولین کار خود را در از طریق شبکه ۳ در نمایشنامه‌ای به نام «در راه کاردیف» به کارگردانی ابراهیم آملی و تهیه کندگی حسین ترابی بازی کرد. در سال ۱۳۴۶ در نمایشنامهٔ «آنتیگون» به کارگردانی رکن الدین خسروی و با شرکت محمد علی کشاورز و ثریا قاسمی بازی کرد. در زمستان سال ۱۳۴۸ با بازی در نمایشنامه برما به کارگردانی پری صابری در تالار رودکی تهران بازی کرد. پس از پایان خدمت سربازی با دعوت علی حاتمی در سریال تلویزیونی سلطان صاحبقران در نقش میرزا رضا کرمانی بازی کرد.

سعید نیک‌پور از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سعید پورصمیمی

سعید پورصمیمی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۹ اسفند ۱۳۲۲در تهران متولد شده است. او فارغ‌التحصیل رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.وی که به استاد بازی در نقش‌های دوم معروف است موفق به کسب سه سیمرغ بلورین برای فیلم‌های ناخدا خورشید، تحفه‌ها و پرده آخر برای بهترین بازیگر نقش دوم گشته‌است. از او در دومین «جشنواره کمدی گل‌آقا» به عنوان پیشکسوت سینمای کمدی تقدیر به عمل آمد.او با ۳ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، رکورددار دریافت جایزه این بخش از جشنواره فیلم فجر است.

سعید پورصمیمی با پیراهن آبی و کتو شلوار آبی کربنی

سعید راد

احمد سعید حق‌پرست راد مشهور به سعید راد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۴ آبان ۱۳۲۳ در تهران) و نمایشنامه نویس ایرانی است. راد پس از اینکه در اواسط دهه ۱۳۶۰ ممنوع التصویر شد، ایران را ترک کرد و در سال ۱۳۷۸ پس از سال‌ها دوری از سینما به وطن خود بازگشت و حرفهٔ خود را تاکنون ادامه داده‌است.

وی در شهر جونقان چشم به جهان گشود و بعد از پنج سالگی به همراه خانواده به محله‌ای در شمیران (تجریش) درون کوچه‌ای به نام فردوسی سکنی گزید، کوچه‌ای مشهور که به انتهای آن نامِ «کوچه روشنفکران» اطلاق می‌شد و در آنجا خانهٔ جلال آل‌احمد، نیما یوشیج، علی آزاد و داریوش رفیعی نیز قرار داشت. به گفتهٔ خودش او و «شراگیم یوشیج» پسر نیما، دوست بوده‌اند.

دوران تحصیلات ابتدایی را در مدرسهٔ نیکی علاء آغاز نمود. سپس در مدرسهٔ شاپور تجریش (نام دیگر رشید یاسمی) که محل کنونی موزه سینما است، دوران دبیرستان خود را شروع کرد.

سعید راد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

عنایت بخشی

عنایت‌الله بخشی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۷ فروردین سال ۱۳۲۴ در طالقان) است.

او طی شش دهه کار هنری در بیش از ۱۷۰ اثر نمایشی ایفای نقش نموده و از بازیگران سرشناس ایفاگر نقش ضد قهرمان در تاریخ سینمای ایران است که روی به سوی نقش‌های خاکستری و مثبت داشته است. وی با کارگردانان متعددی همچون ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، علی حاتمی، امیر نادری، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و داوود میرباقری سابقه همکاری داشته و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران دکتری هنر دریافت کرده است.

عکس پرتره از عنایت بخشی با پیراهن سفید

عزت‌الله مهرآوران

عزت‌الله مهرآوران از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۸ در مسجد سلیمان) و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی است.

وی دارای نشان درجه ۱ هنری از سوی وزارت علوم و وزارت ارشاد اسلامی (دکترا تئاتر)، دریافت صلاحیت هنری از اداره تئاتر در سال ۱۳۵۴ با ارزش کارشناس تئاتر در خوزستان است.

همه چیز درباره سریال میخواهم زنده بمانم | معجونی از ظواهر دهه 60

عزت‌الله مهرآوران از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

غلامحسین لطفی

غلامحسین لطفی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۳ آبان ۱۳۲۸ در قزوین) می‌باشد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۱ و دکترای افتخاری تئاتر است. او علاوه بر بازیگری به نویسندگی و کارگردانی هم پرداخته‌است. آغاز فعالیت سینمایی با فیلم صبح خاکستر به کارگردانی تقی مختار به عنوان بازیگر در سال ۱۳۵۶ بوده‌است.

غلامحسین لطفی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

غلامرضا نیکخواه

غلامرضا نیکخواه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱ فروردین ۱۳۲۷، بوشهر) است.
او دانش‌آموختهٔ رشتهٔ علوم سیاسی است و کار بازیگری را با ایفای نقشی در تئاتر در سال ۱۳۴۵ و در زادگاهش بوشهر آغاز نمود و سپس در سال ۱۳۶۷ با یک نقشِ کوتاه در شبکه ۲، بازیگری در تلویزیون را نیز تجربه کرد.

وی با بازی در سریال‌های طنز همچون «نوروز ۷۲»، «پرواز ۵۷»، «جنگ ۷۷» و «مرد هزارچهره»،«قهوه‌ی تلخ» به شهرت رسید.

غلامرضا نیکخواه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فردوس کاویانی

فردوس کاویانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال(زاده ۳ مهر ۱۳۲۰، کرمان) است.

وی همچنین در رشته شیمی در برلین تحصیل می‌کرد که آن را نیمه کاره رها کرد، بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و بازی در سینما را از سال ۱۳۴۹ با فیلم «تجاوز» به کارگردانی «حمید مصداقی» شروع کرد.وی در سال ۱۳۵۰ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته بازیگری و کارگردانی فارغ التحصیل شد. همچنین به مدت یک سال در کلاسهای بازیگری حمید سمندریان شرکت کرد.

از معروفترین فیلم‌های او می‌توان به شهر قصه، اجاره‌نشین‌ها، بانو، میکس، سگ‌کشی و سریال‌های همسران و آژانس دوستی اشاره کرد. او آخرین اثر هنری اش را در سال ۱۳۹۳ اجرا کرد.

در ۲۶ تیر ۱۳۹۸ مراسم نکوداشت فردوس کاویانی در حالی در خانه سینمای ایران برگزار شد که او به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت.

فردوس کاویانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فتحعلی اویسی

فتحعلی اویسی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۱ دی ۱۳۲۴) و کارگردان و خواننده ایرانی است. او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال ۱۳۵۳ است. وی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌اش، بازی در فیلم قدغن از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

پس از اتمام تحصیل عضو سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در دهه شصت در فیلم‌های بسیاری بازی کرد چند فیلم هم کارگردانی کرد. در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش مریم و میتیل ساخت که فیلم موفقی بود. اما در چهارمین فیلمش سربلند انچنان موفق نبود. فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بسیار فعال بود. در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌های ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، هی جو (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، بانو (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، جهان پهلوان تختی (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و مومیایی ۳ (محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) در یادها مانده‌است.

فتحعلی اویسی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فرامرز قریبیان

فرامرز قریبیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۷ آبان ۱۳۲۰) و کارگردان ایرانی است. او تاکنون سه بار در سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۷۱ و ۱۳۷۸ برنده سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر شده‌است. او پدر سام قریبیان (بازیگر ایرانی) است.

فرامرز قریبیان در سال ۱۳۲۰ در تهران، خیابان ری، کوچهٔ آبشار متولد شد. وی تباری تفرشی دارد. دارای تحصیلات ناتمام در رشته بازیگری مدرسه ویژوال آرت آمریکا است و فعالیت سینمایش را با دستیاری کارگردان و ایفای نقش کوتاهی در فیلم بیگانه بیا ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۴۷ آغاز کرد. سپس به دلیل مسافرت به خارج از کشور چند سالی از سینما دور بود.

فرامرز قریبیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

کاظم هژیرآزاد

کاظم هژیرآزاد یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱ فروردین ۱۳۲۹ در تهران) است.

او در سال آخر دبیرستان یعنی تابستان سال ۱۳۴۸ برای فراگرفتن هنر بازیگری، به هنرکده آزاد هنرپیشگی ” آناهیتا ” رفت و شیوه ” استانیسلافسکی ” را زیر نظر استاد مصطفی اسکویی آموزش دید. و در چندین نمایش صحنه‌ای و تله تئاتر با گروه آناهیتا بازی کرد.وی سال ۱۳۶۱ از گروه جدا شد و به صورت آزاد، با گروه‌های مختلف تهرانی همکاری کرد. این همکاری هنوز ادامه دارد.

کاظم هژیر آزاد با تیشرت قرمز

محمدفیلی

محمد فیلی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۲ فروردین ۱۳۲۹ در شیراز) است. از معروف‌ترین نقش‌های تلویزیونی که وی تاکنون بازی کرده‌است می‌توان به نسیم بیگ و بسیم بیگ در سریال روزی روزگاری، مموش در سریال تفنگ سرپر و شِمر بن ذی الجوشن در سریال مختار نامه اشاره کرد.محمد فِیلی (زادهٔ ۲۲ فروردین ۱۳۲۹ در شیراز) بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی است. از معروف‌ترین نقش‌های تلویزیونی که وی تاکنون بازی کرده‌است می‌توان به نسیم بیگ و بسیم بیگ در سریال روزی روزگاری، مموش در سریال تفنگ سرپر و شِمر بن ذی الجوشن در سریال مختار نامه اشاره کرد.

محمد فیلی با پیراهن مشکی

مهدی فقیه

مهدی فقیه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۱۳۲۴، شیراز) یک بازیگر ایرانی است.

فقیه کار تئاتر را از دهه چهل در شیراز آغاز کرد. وی پس از آن به فرانسه رفت و در دانشگاه ونسن نمایش را به صورت آکادمیک آموخت. بدین ترتیب از ۱۳۴۷ فعالیت‌های حرفه‌ایِ نمایشی خود را آغاز کرد. کورش کمالی سروستانی مدیر دانشنامه فارس در این باره می‌گوید: او نخستین بار در فرایند آفرینشی نو از تئاتر، در سال ۱۳۴۹ نمایش رستم و سهراب را همراه با نقال و بازیگر، در شهرها و روستاهای فارس به اجرا درآورد تا نکارش از اقبالی عام برخوردار شود. با «افعی طلایی»، نخستین پوستر هنری تئاتر شیراز را نیز او منتشر کرد. از آن پس به اجرای نمایش‌های عروسکی روی آورد و برخی از تیپ‌های معروف تئاتر عروسکی از جمله گرگین و خوب چهر، بستور، جیجی بیجی، پهلوان کچکلک و… را به روی صحنه برد

مهدی فقیه از بازیگران مرد بالای 50 سال

محمد مطیع

محمد مطیع از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۰ دی ۱۳۲۲ در مشهد، ایران –درگذشتهٔ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ در یوتبری، سوئد) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی بود.

محمد مطیع بازیگر مرد دی ماهی با لباس سفید

مجید مظفری

مجید مظفری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۲ بهمن ۱۳۲۹ در تهران) است. وی فعالیت حرفه‌ای را از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و یک دوره ۵ ماهه بازیگری را در دانشگاه ون سن پاریس پشت سر گذاشته و برای بازی در فیلم مسافران (بهرام بیضایی) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برای بازی در فیلم‌های سگ‌کشی، جنگ نفت‌کش‌ها و سایه‌های هجوم کاندیدای بهترین بازیگر از جشنواره فیلم فجر شد.مجید مظفری تنها یک دختر بنام نیکی دارد.

مجید مظفری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمود بنفشه خواه

محمود بنفشه‌خواه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (۲۷ مهر ۱۳۲۱ – ۱۸ فروردین ۱۳۸۹)بود. او برادر رضا بنفشه‌خواه و عموی بیژن بنفشه‌خواه (بازیگر) بود.

بنفشه‌خواه در ۲۷ مهر ۱۳۲۱ در تهران زاده شد. نخستین فعالیت هنری او، بازی در نمایش «در اعماق» (مهین اسکویی) در سال ۱۳۵۲ بود. او بازی در تلویزیون را در سال ۱۳۶۵ با بازی در نقش کوتاهی در سریال ماجراهای آقای خیرخواه و بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلم مدرسه پیرمردها آغاز کرد. آخرین حضور بنفشه‌خواه در سینما، بازی در فیلم پسر آدم، دختر حوا به کارگردانی رامبد جوان در سال ۱۳۸۷ بود. او عضو انجمن بازیگران سینمای ایران، خانه سینما و خانه تئاتر بود.بنفشه‌خواه نزدیک به ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف سینما و تئاتر حضور داشت.

بنفشه‌خواه در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ بر اثر ایست قلبی درگذشت.

محمود بنفشه خواه از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

احمد ایراندوست

احمد ایراندوست از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۶ خرداد ۱۳۴۹ در آبادان) و بادیگارد ایرانی است. پدرش شهاب ایراندوست نیز از کشتی گیران هم دوره غلامرضا تختی بوده‌است.

او از سن ۹ سالگی به خارج از ایران مهاجرت می‌کند و بعد از گذشت ۷ سال زندگی در خارج در سن ۱۶ سالگی دوباره تصمیم به بازگشت به ایران می‌کند. سپس، برای انجام خدمت سربازی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فعالیت می‌پردازد و بعد از اتمام دوره سربازی به امارات سفر می‌کند. احمد ایراندوست مدعیست که در دبی بادیگارد شیخ محمد، حاکم امارات بوده‌است.

احمد ایراندوست از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ابوالفضل پورعرب

ابوالفضل پورعرب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱ تیر ۱۳۴۰ در تهران) در ایران است.

وی سومین فرزند خانواده در محله شاه عبدالعظیم در خانواده فرهنگی دیده به جهان گشود. او با فیلم سلطان قلبها به سینما علاقه‌مند گشت اما با مخالفت پدر خود مواجه شد. در دبیرستان تئاتر کار می‌کرد و به واسطهٔ همین با محمود استادمحمد آشنا شد و از طریق او به گروه کارگردانی یک نمایش معرفی شد و سال ۵۹ اولین کار حرفه‌ای خود را به نام «مأموریت حساس» در سالن چهارسوی تئاترشهر بازی کرد. در سال ۶۰ کارمند تلویزیون شد و تا سال ۶۴ در صداوسیما دستیار کارگردان بود. وی همچنین در نمایش حاکم یک شبه ایفای نقش کرد. عباس پورعرب، برادر وی، در ۱۶ آذر ۱۳۹۶ بر اثر تصادف درگذشت.

سیر تا پیاز زندگی سارا رسول زاده از مجری گری تا شهرت و علایق عجیب او

وی همچنین فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشسرای هنر است. او تاکنون سه بار ازدواج کرده و دارای سه فرزند می‌باشد (رعنا، پوریا و رائیکا). او از آخرین همسرش آناهیتا نعمتی (بازیگر) جدا شده و از او داری یک فرزند دختر (رائیکا پورعرب) است. همچنین وی به تازگی صاحب نخستین نوه خود دماوند فراهانی پور پسر رعنا شده‌است. پور عرب با عروس روی پرده درخشید و فیلم‌های خوب بعدی‌اش یکی بعد از دیگری روی پرده می‌رفت. نخستین کار حرفه‌ای پور عرب در سینما دستیار کارگردانی فیلم دزد و نویسنده در سال ۱۳۶۴ است. اما در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم «عروس» به شکل حرفه‌ای وارد سینما شد و به عنوان چهره اول فیلم‌های دهه ۷۰ نقش‌های زیادی بازی کرد.

ابوالفضل پور عرب از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ارژنگ امیرفضلی

ارژنگ امیرفضلی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال است. او بیشتر به عنوان یک کمدین شناخته شده است.

ارژنگ امیرفضلی که همه او را به عنوان یکی از بازیگران کمدی می شناسند کار خود را با برنامه «نوروز 72» به کارگردانی داریوش کاردان، همراه با مهران مدیری و حمید لولایی آغاز کرد.

او به سرعت در عرصه هنر هفتم درخشید و علاوه بر بازیگری در سینما، تلویزیون و تئاتر، کارگردانی چند مجموعه تلویزیونی را نیز در کارنامه کار خود ثبت کرد.
از مهمترین آثار وی می توان به «الو الو من جوجوام» (مرضیه برومند)، «جنگجوی پیروز» (مجتبی راعی)، «مربای شیرین» (مرضیه برومند)، «شارلاتان» (آرش معیریان)، «شام عروسی» (ابراهیم وحیدزاده)، «اخراجی ها» (مسعود ده نمکی)، «اخراجی ها2» (مسعود ده نمکی)، «محاکمه در خیابان» (مسعود کیمیایی) و «افراطی ها» (جهانگیر جهانگیری) اشاره کرد.

پرتره ارژنگ امیرفضلی با پیراهن طوسی

آرش نوذری

آرش نوذری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ سال ۱۳۴۹ در کرمان) است.

وی کارشناس نمایش از دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران (۱۳۷۵) می‌باشد.

نوذری بیشتر در سریال‌های طنز نقش ایفا می‌کند.

آرش نوذری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

اتابک نادری

اتابک نادری یکی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۱۵ اسفند ۱۳۴۹ در اردبیل متولد شده است. او پسرعموی “محمد نادری” بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است.

اتابک نادری با پیراهن چهارخونه

افشین سنگ چاپ

افشین سنگ‌چاپ از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۴۷ – تهران) است.
افشین سنگ‌چاپ برخلاف نقش‌های منفی‌ای كه تا به حال در سریال‌های مختلف ایفا كرده، كارش را با كارهای كودك و نوجوان آغاز كرده است. او عروسك‌گردان مجموعه چاق و لاغر و كارهای دیگری در این زمینه بوده است.

افشین سنگ چاپ در رشته‌های مختلف فعالیت می‌كند؛ از دستیاری كارگردانی گرفته تا بازیگری و بازیگردانی. وی سال ها به عنوان دستیار با سیروس مقدم همكاری كرد و در برخی از آثار او نیز بازی كرد كه از میان آنها می‌توان به سریال پرواز در حباب اشاره كرد.

افشین سنگ چاپ با لباس سفید یکی از بازیگران سریال شرم

افشین نخعی

افشین نخعی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال(زاده ۲۹ فروردین ۱۳۴۹ در تهران) است.

افشین نخعی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

امید روحانی

امید روحانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال(زاده ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۰ در تهران) و پزشک، منتقد فیلم و بازیگر تئاتر ایران است.

وی از دانشگاه علوم پزشکی تهران مدرک پزشکی عمومی خود و از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مدرک تخصصی بی‌هوشی را گرفت. وی متخصص بیهوشی در آخرین عمل جراحی عباس کیارستمی بود.

وی در فیلم‌های تردید، کارگران مشغول کارند و دایره زنگی نقش ایفا کرده‌است. هم چنین در سریال مرد دوهزارچهره، نقش منتقد سینما و در سریال طنز تلویزیونی ساختمان پزشکان به کارگردانی سروش صحت بازی کرده‌است. وی در نمایش «شرق شرق است» به کارگردانی مسعود رایگان نیز ایفای نقش کرده‌است.

از دیگر فیلمهای وی می‌توان به «باد و شقایق»، «میکس»، «مینای شهر خاموش»، «سن پطرزبورگ»، «پل چوبی»، «نارنجی پوش»، 《هزارپا》، 《پنجاه کیلو آلبالو》، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» واشاره کرد. امید روحانی در فیلم بانو ساخته داریوش مهرجویی مشاور پزشکی بوده‌است.

تیپ مشکی امید روحانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

امین حیایی

امین حیایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۹ خرداد ۱۳۴۹) و خواننده ایرانی است.

امین حیایی در ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ در تهران در محلهٔ قیطریه به دنیا آمد. پدرش تقی حیایی کارمند شغل آزاد بود. در دوران تحصیل به فعالیت در تئاتر پرداخت و پس از گرفتن دیپلم، ضمن خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی-سیاسی نیروی هوایی فعالیتش را آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰ بازیگر یک تئاتر کودکان به کارگردانی ثریا قاسمی بود. در پانزدهمین جشنوارهٔ فیلم فجر نامزد دریافت جایزهٔ بازیگر نقش دوم برای فیلم «براده‌های خورشید» شد.

خیلی زمان برد تا بتواند به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم‌های سینمایی بازی کند و در نخستین نقش‌آفرینی‌اش به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «سیب سرخ حوا» (۱۳۷۸) چندان موفق نبود. او در سال ۱۳۸۱ با بازی در شش فیلم: مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و بوی بهشت روی پردهٔ سینماهای تهران رفت و از این حیث رکورددار بود.

حیایی همچنین تا به حال در چهار فیلم هتل کارتن، دست‌های آلوده، مزاحم و تله از ساخته‌های سیروس الوند به ایفای نقش پرداخته‌است.

وی در سال ۱۳۸۶ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنوارهٔ فیلم فجر برای بازی در فیلم شب شد.

او همچنین برندهٔ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنوارهٔ سی و ششم فیلم فجر برای فیلم شعله‌ور شد.

همسر وی نیلوفر خوش‌خلق از بازیگران سینمای ایران است. همچنین مونا بانکی‌پور، همسر سابق حیایی، و فرزندشان دارا حیایی نیز از بازیگران سینما هستند.

تیپ مشکی امین حیایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

اصغر حیدری

اصغر حیدری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال است. از مهم‌ترین آثار اصغر حیدری می‌توان به بازیگری در سریال شب‌های برره و ساختمان پزشکان اشاره کرد.

شروع فعالیت های هنری اصغر حیدری در سال 1368 به عنوان تهیه کننده بود و اولین حضورش در جلوی دوربین در سال 1372 در فیلم سینمایی همسر به کارگردانی مهدی فخیم زاده بوده است و شروع کار در تلویزیون هم در سال 1381 در سریال پاورچین بود.

اصغر حیدری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

بهزاد خداویسی

بهزاد خداویسی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۴۴ در تهران) است.

بهزاد خداویسی در سال ۱۳۴۴ در تهران زاده شد.

لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد و بعدها فوق لیسانس نیز گرفت.و برای گرفتن دکترای بازیگری راهی فرانسه شد.

او با فیلم «تحفه‌ها» به سینمای ایران وارد شد و سپس با بازی در فیلم «ضیافت» به کارگردانی مسعود کیمیایی و در کنار بازیگران بسیار مشهور آن زمان همچون فریبرز عرب‌نیا و پارسا پیروزفر توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

بهزاد خداویسی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

پیمان معادی

پیمان معادی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۹ تیرماه ۱۳۴۹) و کارگردان، فیلمنامه‌نویس و بازیگر ایرانی-آمریکایی است. او برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و دربارهٔ الی به عنوان بازیگر صاحب سبک، شناخته شد. او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین ۲۰۱۱ را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین دریافت کرد. پیمان معادی از بازیگران ایرانی-آمریکایی است از مهم‌ترین نقش‌های بین‌المللی او می‌توان در نقش علی در فیلم کمپ ایکس ری، فیلم آخرین شوالیه‌ها در کنار مورگان فریمن و در نقش پدر نصیر خان در سریال آمریکایی آن شب و فیلم شش زیرزمینی در نقش برادر رئیس‌جمهور تورگستان اشاره کرد.

او سیمرغ بلورین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم درخت گردو دریافت کرد اما به دلیل حضورش در آمریکا در اختتامیه جشنواره حضور نداشت و با ارسال پیامی تصویری از داوران تشکر کرد.

پیمان معادی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حبیب رضایی

حبیب رضایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۲ بهمن ۱۳۴۸) است.

رضایی در ۱۲ بهمن ۱۳۴۸ در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس ادامه داد. وی در فیلم آژانس شیشه‌ای و کسب جایزهٔ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل در سینمای ایران مطرح شد.

برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد (اینجا چراغی روشن است) دوره ۲۱ (مسابقه سینمای ایران) سال ۱۳۸۱
برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (آژانس شیشه‌ای) دوره ۱۶ (مسابقه سینمای ایران) سال ۱۳۷۶

کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (اینجا چراغی روشن است) دوره ۷ (مسابقه) سال ۱۳۸۲
کاندید تندیس زرین به‌ترین بازیگر نقش مکمل مرد (بمانی) دوره ۶ (مسابقه) سال ۱۳۸۱

حبیب رضایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسن جوهرچی

حسن جوهرچی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۶ مرداد ۱۳۴۷ – درگذشتهٔ ۱۵ بهمن ۱۳۹۵) بود که بازی در سینما را در سال ۱۳۶۷ با فیلم فیل در تاریکی شروع کرد. اولین بازی مطرح او در سینما در سال ۱۳۷۰ با فیلم برخورد به کارگردانی سیروس الوند بود. آخرین حضور حسن جوهرچی در سریال آرام می‌گیریم به کارگردانی و نویسندگی روح‌الله سهرابی بود.

حسن جوهرچی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسن اسدی

حسن اسدی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۰ شهریور ۱۳۴۱ در شهرستان تربت حیدریه) و کارگردان تئاتر ایرانی است.

همسر بهنوش بختیاری چه کسی است؟ + ماجرای طلاق

وی برای اولین بار در نه سالگی در مدرسه، روی سن تئاتر رفت و در همان سالها نخستین جرقه های گرایش ناخودآگاه به عالم رنگارنگ موسیقی، نمایش و هنر در او زده شد اولین کار حرفه ای او بازی در تئاتر “انتظار سرخ” بود که در سالهای اولیهِ دفاع مقدس(1361) در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

حسن اسدی در سالهای 64-63 دوره گویندگی فیلم و تلویزیون را گذراند و در همین دوره آموزشی بود که از محضر اساتید بزرگی همچون مرحوم عزت اله مقبلی، مرحوم حمید سمندریان ، علی اکبر کسمائی، پرویز تاییدی ، جابر عناصری ، اسماعیل شنگله، جلال مقامی و … بهره برد.

حسن اسدی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حسین یاری

حسین یاری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در دی ۱۳۴۶ به دنیا آمد. وی اصالتآ اهل علی آباد دمق شهرستان ملایر است.

بازیگری را از تئاتر و در سال ۱۳۶۰ آغاز کرد.او در واحد دوبلاژ صدا و سیما به عنوان گوینده هم فعالیت کرده است.با فیلمهای دفاع مقدس شناخته شد که در این ژانر موفق بود و برای بازی در فیلم “آخرین مرحله” جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

او بازی در نقشهای دیگر را هم با فیلمهای “سرعت” و “دنیای وارونه” تجربه کرد که برای او تجربه گرانقدری بود. بازی او در “بلوغ” تحسین منتقدان را برانگیخت و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در این فیلم از هجدهمین جشنواره فیلم فجر بدست آورد.
اما شاید تنها شانس او بازی در فیلم / مجموعه “شب دهم” بود که توانست با بازی بسیار زیبایش در نقش حیدر در میان عموم محبوبیت بسیار زیادی کسب کند. شاید اگر فیلم سینمایی “شب دهم” به بخش مسابقه جشنواره بیستم فجر راه پیدا می کرد خیلیها برای بازی او ، کتایون ریاحی و ثریا قاسمی حسابی جدا باز می کردند.

حسین یاری با کت سفید در یک مراسم

حمید ابراهیمی

حمید ابراهیمی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۷ فروردین ۱۳۴۹ در تهران)و کارگردان و نویسنده است.

«حمید ابراهیمی» دانش‌آموخته کارشناسی اطلاع‌رسانی و کتابداری گرایش هنر است. بیش از سه دهه تجربه در تئاتر را دارد. ابراهیمی بیش از این که بازیگر سینما و تلویزیون باشد بازیگر تئاتر است و در دوران نوجوانی با بازی در تئاتر دانش آموزی در سال ۱۳۶۵ موفق به کسب رتبه نخست بازیگری کشور شد. او با مجموعه صاحبدلان در تلویزیون به مردم معرفی شد و در مجموعه‌های متعددی از جمله مثل هیچ‌کس نقش آفرینی کرده‌است. اوایفاگر نقش «هوشنگ» درمجموعه گاوصندوق بود. در فروردین ۱۳۹۲ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره فیلم‌های پلیسی مسکو برای فیلم «تعبیر خواب» دریافت کرد.

او در مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی و تله فیلم‌های بسیاری ایفای نقش کرده‌است که در ذیل شرح آن‌ها آمده‌است.

حمید ابراهیمی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حمید فرخ‌نژاد

حمید فرخ‌نژاد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۸ فروردین ۱۳۴٨)و فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما ، تئاتر و تلویزیون اهل آبادان است.

وی تحصیل‌کرده رشته کارگردانی تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. فرخ‌نژاد فعالیت خود را در سینما به عنوان دستیار کارگردان آغاز کرد. در سال ۱۳۶۹ با بازی در فیلم در کوچه‌های عشق ساخته خسرو سینایی بازیگری را در سینما آغاز کرد. در سال ۱۳۷۸ بازی در فیلم عروس آتش که دومین فیلم کارنامه سینمایی‌اش بود، درخشید و آغاز درخشش او در سینما به حساب می‌آید. این دومین همکاری وی با خسرو سینایی محسوب می‌شد. بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر برایش به همراه آورد.

حمید فرخ‌نژاد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

حمید مهین‌دوست

حمید مهین‌دوست از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال و چهره‌پرداز است.

دانش‌آموخته بازیگری نزد حمید سمندریان در ۱۳۷۰ و دانش‌آموخته چهره‌پردازی نزد جلال معیریان در ۱۳۷۱ است.

حمید مهین‌دوست از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

دانیال حکیمی

دانیال حکیمی یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ٣١ فروردین ۱۳۴٢ در شاهرود) است. او دانش‌آموخته مدرسه عالی بازیگری رادیو می‌باشد. وی کار حرفه ای خود را با بازی در نمایش ملکوت در سال ۱۳۶۰ به نویسندگی و کارگردانی حسین مختاری در سالن اصلی تئاتر شهر بر روی صحنه آغاز کرد و نقش های متفاوت بسیاری را با همین نویسنده و کارگردان در تالار مولوی دانشگاه تهران بر روی صحنه برد، سپس همزمان با فعالیت در رادیو و اداره ی فعالیت های فرهنگی و هنری دانشگاه تهران همکاری خود را با اداره ی تئاتر شروع کرد.

دانیال حکیمی با تیشرت سفید

محمدرضا ایرانمنش

محمدرضا ایرانمنش از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۸ اردیبهشت ۱۳۴۶ در جیرفت) فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و فوق لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است.

او در سال ۱۳۴۶ در جیرفت در استان کرمان متولد شد. او در سال ۱۳۶۵ ازدواج می‌کند و در سال ۱۳۶۹ مدرک فوق لیسانس کارگردانی خود را از دانشگاه تربیت معلم دریافت می‌کند. او در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی حضور داشته‌است. در سال ۱۳۷۲ برای بازی در فیلم سجاده آتش نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش اول مرد در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر شد. او همچنین از جانبازان جنگ ایران و عراق است. وی در عملیات‌های متعددی حضور داشت و در عملیات والفجر ۸ به علت استشمام گاز خردل، جانباز شیمیایی می‌شود.به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، «رضا ایرانمنش» بازیگر سینما و تلویزیون در روزهای پایانی فروردین‌ماه ۱۳۹۱ به کما رفت، اما در ۲۵ فروردین به هوش آمد.

محمدرضا ایرانمنش از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رامسین کبریتی

رامسین کبریتی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران) است.

اولین سریال که او با آن دیده شد، شاید سریال ولایت عشق را بتوان نام برد، در مدار صفر درجه هم حضور موفقی داشت، اما اصلی‌ترین سریالی که باعث دیده شدنش شد سریال ستایش بود. تحصیلات عالیه در رشته بازیگری دارد و به گفته خودش شغلش بازیگری است و به خاطر همین از ابتدا کارش را با عشق شروع می‌کند و هنوز هم عاشق بازیگری است و برای ایفای یک نقش استرس خاص خودش را دارد.

تیپ استقلالی رامسین کبریتی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

رضا عطاران

رضا عطاران از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷) و کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، خواننده و تدوین‌گر ایرانی است. او در رشتهٔ اقتصاد دیپلم خود را دریافت کرد و برای ادامهٔ تحصیل به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. با این حال پس از مدتی تحصیل را رها کرد و به سینما روی آورد. آغاز فعالیت عطاران به‌عنوان بازیگر در تئاتر حسن حامد در دههٔ ۱۳۶۰ صورت گرفت و این همکاری تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت.

اولین حضور عطاران در تلویزیون در مجموعه بیداران در سال ۱۳۶۹ به کارگردانی اصغر عبداللهی آغاز شد، اما پیشرفت بازیگری او به همکاری با مهران مدیری در دو مجموعه پرواز ۵۷ و ساعت خوش مربوط می‌شود. عطاران نخستین کارگردانی خود را در برنامهٔ سیب خنده که برای گروه سنی کودک و نوجوان ساخته بود تجربه کرد. وی همچنین اولین حضور خود در سینما را در سال ۱۳۷۶ و در فیلم کلید ازدواج تجربه کرد. او چند سال بعد در کلاه‌قرمزی و سروناز حضور پیدا کرد و در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ در دو سریال خانه به‌دوش و متهم گریخت کارگردانی و بازیگری را تجربه کرد. در سال ۱۳۸۶ با بازی در فیلم خروس جنگی، مورد توجه قرار گرفت. سپس در سال ۱۳۸۸ در فیلم نیش زنبور بازی کرد. این فیلم در مجموع ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان فروش داشت. او در سال ۱۳۸۹ در ورود آقایان ممنوع و اسب حیوان نجیبی است به ایفای نقش پرداخت و به‌واسطه بازی در این دو فیلم تندیس لبخند زرین و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد مراسم اختتامیهٔ دومین جشن لبخند آفتاب را به دست آورد.

رضا عطاران با کت و کلاه مشکی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

ژرژ هاشم‌زاده

ژرژ هاشم‌زاده از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (ارمنی: زاده ۱۷ اسفند ۱۳۴۱ در تهران)و کارگردان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز ایرانی ارمنی‌تبار است.

ژرژ هاشم‌زاده از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سروش صحت

سروش صحت از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۸ آذر ۱۳۴۴) و فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان اهل ایران است. او در سال ۱۳۹۸ برندهٔ سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی برای فیلم جهان با من برقص در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شد.

سروش صحت ۸ آذر سال ۱۳۴۴ در اصفهان متولد شد. پدر و مادرش اهل نائین بودند.او تا سال ۱۳۶۳ (تا ۱۹سالگی) در اصفهان زندگی می‌کرد و پس از پذیرفته شدن در دانشگاه در تهران ساکن شد. وی دارای مدرک کاردانی رادیولوژی، کارشناسی شیمی کاربردی و کارشناسی ارشد آلودگی و حفاظت محیط زیست دریا است.

با مجموعه «جنگ ۷۷» مهران مدیری در سال ۱۳۷۷ پا به عرصه هنر گذاشت و به شهرت رسید و هم‌زمان در همان برنامه نویسندگی را در کنار بازیگری تجربه کرد. بازی در سینما را در سال ۱۳۷۸ با فیلم «شراره» به کارگردانی سیامک شایقی آغاز نمود. نام خانوادگی او «صحت نائینی» بوده‌است اما به گفته خودش به دلیل طولانی بودن، آن را به «صحت» تغییر داده‌است. همسر وی سارا سالار نویسنده رمان «احتمالاً گم شده‌ام» و برنده جایزه هوشنگ گلشیری است.

آیا میدانستید مهران غفوریان چپ دست است؟

سروش صحت از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سیامک صفری

سیامک صفری یکی دیگر از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۶ فروردین ۱۳۴۷ در تهران)است. او افزون بر دو دهه فعالیت در سطح اول بازیگری تئاتر، به تدریس بازیگری تئاتر در کلاس‌های آموزشی نیز می‌پردازد.صفری دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر است.

تیپ مشکی سیامک صفری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سید جواد هاشمی

سید جواد هاشمی پوراصل از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۲۷ دی ۱۳۴۴ تهران)و کارگردان، نویسنده و مجری ایرانی است. او در تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت می‌کند. ایشان اصالتاً اهل گیلان و شهر پره‌ سر شهرستان رضوانشهر هستند. تحصیلاتش را در رشتهٔ کارگردانی در دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داد و در سال ۱۳۷۳ فارغ‌التحصیل شد. او دارای دو فرزند به نام‌های سید محسن و فاطمه السادات است ابتدا بعنوان مسئول حراست یکی از شبکه‌های تلویزیونی وارد عرصه شد و در یکی از سکانسهای یک تله فیلم با چند ثانیه جلوی دوربین قرار گرفتن مورد توجه کارگردان تله فیلم واقع شد و بخاطر نوع پوشش و شکل ظاهری بیشتر در نقشهای مثبت و انقلابی به کار دعوت می‌شود.

جواد هاشمی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مهرداد ضیایی

مهرداد ضیایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال(زاده ۵ آذر ۱۳۴۷ در اصفهان) است. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی بازیگری از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است.

وی حرفهٔ بازیگری را از سال ۱۳۶۶ با بازی در تئاتر تاتارها آغاز کرد، و نخستین تجربیات کار تصویری او در ابتدا در سال ۱۳۷۴ با بازی در تله‌تئاتر پرده عجایب ساخته داریوش مؤدبیان و سپس در سال ۱۳۸۳ با بازی در مجموعه تلویزیونی مروارید سرخ ساخته مسعود رسام رقم خورد.

مهرداد ضیایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سیامک انصاری

سیامک انصاری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۲ مرداد ۱۳۴۷ در تهران) و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر ایران است.

سیامک انصاری، زاده ۱۳۴۷ و به گفته خودش در ویژه برنامه نوروزی ۱۳۹۷ شبکه سه، اصالتی تهرانی دارد. او فارغ‌التحصیل رشته کارشناسی نمایش و تلویزیون از «دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی» (واحد تهران مرکز) است. پدرش به گفته خود در برنامه اینترنتی ۳۵ تاجر فرش بوده و به کشور آلمان فرش صادر می‌کرده. وی در سال ۱۳۹۰ با طناز هادیان ازدواج کرد و در سال ۱۳۹۷ از هم جدا شدند. او به علت بازی کردن در سریال‌های کمدی تلویزیونی بیشتر به عنوان کمدین شناخته می‌شود اما در آثار او فیلم‌های سینمایی غیر کمدی نیز دیده می‌شود. او تا به حال در سِمت‌های بازیگری تئاتر، بازیگری سینما، بازیگری شبکه خانگی، کارگردانی تلویزیون، کارگردانی شبکه خانگی و دستیار کارگردانی در سینما پرداخته‌است.

سیامک انصاری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

شهرام پوراسد

شهرام پوراسد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۲۵ مرداد ۱۳۴۷ در تهران) است.

وی دارای لیسانس تئاتر ازدانشگاه آزاد واحد تهران و لیسانس مهندسی معماری آرشیتکت نیز می باشد.

فعالیت هنری اش را با موسیقی آغاز کرد. پس از مدتی توسط پدرش با هنر عکاسی آشنا شد و دوره‌های مختلف عکاسی را درایران و آلمان گذرانید. بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۱ در چندین نمایشگاه گروهی عکاسی شرکت کرده‌ است.

شهرام پوراسد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

علی دهکردی

علی‌اسماعیل پور دهکردی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده۱۷ آبان ۱۳۴۴، شهرکرد) است.

بازی در سینما را از سال ۱۳۷۰ با فیلم از کرخه تا راین به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز کرد. او فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است.

علی دهکردی و آفرین چیت ساز در سال 1989 میلادی ازدواج کردند و در سال 2002 میلادی طلاق گرفتند.

علی دهکردی بازیگر پنجاه و سه ساله اهل شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری که درس بازیگری و کارگردانی هم خوانده، تا امروز نقش های متعددی را تجربه کرده، اما بازی او در نقش یک جانباز شیمیایی در فیلم از کرخه تا راین ابراهیم حاتمی کیا یکی از ماندگارترین نقشهای او به شمار می رود.

علی دهکردی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

علیرضا اسحاقی

علیرضا اسحاقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۴۶ در کوی سیزده آبان واقع در شهر ری استان تهران) و کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس است.

وی فارغ التحصیل رشته فیلم‌نامه‌نویسی از دانشکده صدا و سیما و دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

او از بازیگران ایرانی است که بیشتر در عرصه دفاع مقدس فعال است و کار خود را در سینما و تلویزیون از سال ۱۳۵۷-۱۳۵۸ آغاز نمود.

اولین تجربه بازیگری‌اش را با ایفای نقش اول مجموعه تلویزیونی “نان آوران” کاری از گروه تلویزیونی کودک شبکه اول در ۱۳ سالگی کسب کرد.

وی همچنین فیلمنامه سریال «بهترین تابستان من» را نوشته‌است.

او فیلم‌هایی همچون تله روباه در سال ۱۳۸۵ و لبخند سبز را در سال ۱۳۸۷ کارگردانی نمود.

علیرضا اسحاقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

علی مصفا

علی مصفا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۱ آذر ۱۳۴۵) و کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی است. وی فرزند مظاهر مصفا و امیربانو کریمی است. همچنین وی همسر لیلا حاتمی (بازیگر سینما) و نوه برادر حسینعلی خان نکیسا موسیقیدان و خواننده و نوهٔ کریم امیری فیروزکوهی از شعرای معاصر و نتیجه حاج ملا رجبعلی تعزیه خان مشهور دوره ناصری و مؤذن مخصوص محمد علی شاه است. او فارغ‌التحصیل رشته عمران از دانشکدهٔ فنّی دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۴ است.

علی مصفا دو فیلم بلند را با نام‌های سیمای زنی در دوردست و پله آخر با حضور لیلا حاتمی کارگردانی کرده‌است. وی در سال ۱۳۹۱ عضو هیئت داوران جشنواره اوسیان سینه فن هند بود.

علی مصفا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فرهاد قائمیان

فرهاد قائمیاناز بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۴۴ در اردبیل) است.

فرهاد قائمیان در سال ۱۳۴۴ در اردبیل (محله عالی قاپو) متولد شد در سال ۱۳۷۰ اولین تجربه بازیگری حرفهای اش را با فیلم دمرل به کارگردانی یدالله صمدی شروع کرد و تا کنون در فیلمها و سریال‌های زیادی ایفای نقش کرده‌است.

او فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۰ با بازی در فیلمهای کوتاه آغاز کرد و بافیلم دمرل به کارگردانی یدالله صمدی به سینمای حرفه ای راه یافت. پس از آن در سال ۱۳۷۹ به فعالیت در تلویزیون پرداخت و در سمتهای مختلفی همچون بازیگر، تهیه‌کننده، مدیر تولید و طراح صحنه و لباس به ایفای نقش پرداخت و در سمتهای مختلفی همچون بازیگر، تهیه‌کننده، مدیر تولید و طراح صحنه و لباس به ایفای نقش پرداخت. فرهاد قائمیان علاوه بر فعالیتهای سینمایی و تلوزیونی، بازیگری و کارگردانی تئاتر را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

فرهاد قائمیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فریبرز عرب نیا

فریبرز عرب‌نیا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۵ فروردین ۱۳۴۳) است. او در آثار کارگردانان نامداری چون بهرام بیضایی، ایرج قادری، مسعود کیمیایی، ابراهیم حاتمی‌کیا، داوود میرباقری، فرزاد مؤتمن و بهروز افخمی بازی کرده‌است.

فریبرز عرب نیا از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

فرهاد اصلانی

فرهاد اصلانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۸ خرداد ۱۳۴۵ در بیجار)  است.

فرهاد اصلانی در سال ۱۳۴۵ در شهر بیجار در استان کردستان متولد شد. او در سال ۱۳۷۰ از دوره دو ساله کارگردانی و بازیگری در زمینه تئاتر از فرهنگسرای نیاوران دانش‌آموخته شد. بازی در تئاتر را در سال ۱۳۷۵ هم‌زمان با تحصیل و هم‌چنین بازی در نمایش‌های رادیویی را از سال ۱۳۷۱ آغاز نمود. وی در سال ۱۳۷۲ اولین بار در مجموعه تلویزیونی همسایه‌ها ایفای نقش کرد و سپس حضور در جلوی دوربین را در سال ۱۳۷۳ با فیلم روسری آبی کاری از رخشان بنی‌اعتماد تجربه کرد. اصلانی از سال ۱۳۸۶ گزیده کار شد و توانست با انتخاب‌های خوب و بازی‌های قابل توجه بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد. وی در سال ۱۳۹۰ در سه فیلم خود یعنی خرس، زندگی خصوصی و من مادر هستم خوش درخشید و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را برای دو فیلم اول نامبرده شده دریافت کند. در سال ۱۳۸۹ سریال مختارنامه را بر روی آنتن داشت و توانست بازی ماندگاری را در نقش عبیدالله بن زیاد از خود به نمایش بگذارد. اصلانی در سال ۱۳۹۵ با بازی درخشان خود در فیلم دختر اثر رضا میرکریمی، توانست اولین جایزه بین‌المللی خود را از سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو دریافت کند و در ادامه هم در چهار فستیوال بین‌المللی دیگر نامزد دریافت جایزه شود.

فرهاد اصلانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

قربان نجفی

قربان نجفی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۴۷) است.

قربان نجفی در سال ۱۳۴۷ متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. وی از سال ۱۳۷۳ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. او اولین بار در سال ۱۳۷۵ بازی در سینما را با فیلم «سایه به سایه» به کارگردانی «علی ژکان» تجربه کرد. او در عرصه خوانندگی نیز فعالیت می‌کند.

قربان نجفی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

کیهان ملکی

کیهان ملکی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲ شهریور ۱۳۴۷ در تهران اصالتاً آذری) است. وی فعالیت خود را در سینما از سال ۱۳۷۲ با نقشی کوتاه در فیلم آرزوی بزرگ به کارگردانی خسرو شجاعی آغاز کرده‌است.

معرفی و نقد فیلم در جبهه غرب خبری نیست از آثار درخشان بفتا

با «جنگ ۳۹» (داریوش کاردان ۱۳۷۳) شناخته شد. اما با مجموعه تلویزیونی روزگار جوانی (شاپور قریب ۱۳۷۷) بود که محبوب شد و با مجموعه همسایه‌ها (محمدحسین لطیفی ۱۳۷۹) توانایی‌هایش را به رخ همگان کشید. او در سینما هم موفق بود. در معجزه خنده بازی زیبایی ارائه داد و بازی اش در فیلم مرد بارانی نظرات متفاوتی را برانگیخت.

کیهان ملکی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مجید مشیری

مجید مشیری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۱۵ اسفند ۱۳۴۰ در شیراز متولد شده است. ایشان مدرک کارشناسی مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه فنی و مهندسی شیراز اخذ نموده‌است.

وی در سریال خط قرمز (تولید سال ۱۳۸۰) در نقش پدر رامین بازی کرد.

عکس پرتره از مجید مشیری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مانی حقیقی

مانی حقیقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۵ تیر ۱۳۴۸)و کارگردان و فیلمنامه‌نویس اهل ایران است.

مانی حقیقی، ۲۵ تیر ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه مک‌گیل در سال ۱۹۹۱، کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه گولف در سال ۱۹۹۷ و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه ترنت در سال ۲۰۰۰ است.

مادر او لیلی گلستان از مترجمان سرشناس و پدر او نعمت حقیقی فیلم‌بردار پرآوازهٔ ایرانی است. همچنین او نوه ابراهیم گلستان، کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است.

خواهر او صنم حقیقی، وکیل حوزه نفت و گاز؛ و کارمند اوپک است.

مانی حقیقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

محمدرضا فروتن

محمدرضا فروتن از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در دی ماه سال 1347 در تهران میباشد و چهار خواهر دارد. محمدرضا فروتن دانشجوی دکترای روان شناسی سلامت از دانشگاه آزاد است.

زوج هنری فروتن و هدیه تهرانی در فیلم قرمز پس از زوج خسرو شکیبایی و بیتا فرهی در هامون دومین زوج سینمایی تاریخ سینمای ایران بوده اند که برنده سیمرغ بلورین نقش اول مرد و زن سال شده اند. در سال 1377 دو فیلم پرفروش اول سال فیلم های قرمز و دو زن با بازی فروتن بودند که هر دو فیلم در شمار آثار پرسروصدا و جریان ساز دهه بوده اند.

عکس چشم محمدرضا فروتن از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مهران رجبی

مهران رجبی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۱۲ دی ماه ۱۳۴۰ در خیابان امیری شهر کرج متولد شد. او اصالتاً اهل روستای واریان جاده چالوس است و پدرش باغبان و کشاورز بود. مهران فرزند آخر خانواده بوده و دو برادر بزرگتر از خودش به نام‌های محراب و فرهاد دارد. خواهر کوچکتر وی به نام جمیله در دو سالگی از دنیا می‌رود. استعداد وی در زمینه بازیگری ابتدا به وسیله رضا میرکریمی که همکلاس او در دانشگاه بود کشف شد و توسط او به تلویزیون و سینما راه یافت.

اولین حضور در جلوی دوربین را در سال ۱۳۷۶ در مجموعه تلویزیونی «بچه‌های مدرسه همت» تجربه کرد. در سال ۱۳۷۸ با بازی در فیلم سینمایی کودک و سرباز به کارگردانی رضا میرکریمی نخستین کار سینمایی را در کارنامه‌اش ثبت کرد. نقش ستوده شده او در کودک و سرباز کاندیدای جایزه جشنواره فجر هم گردید که برای بازیگری تازه‌کار افتخار است.

با فیلم بعدی میر کریمی (زیر نور ماه) که رجبی در آن ایفاگر نقش یک روحانی رئیس حوزه بود مورد توجه همگان و به خصوص منتقدان قرار گرفت و پیشنهاد بازی در خانه‌ای روی آب و از کنار هم می‌گذریم به وی شد. مهران رجبی تاکنون در نقش‌های زیادی ظاهر شده که بعضی از آن‌ها همچون میرزاعلی اصغر قریب پدر محمد قریب در مجموعه تلویزیونی روزگار قریب همواره در اذهان خواهد ماند.

مهم‌ترین ویژگی بازی مهران رجبی این است که وی نسبت به دیگر بازیگران سینما و تلویزیون ایران بسیار راحت و اصطلاحاً رئال و واقعی نقشش را بازی می‌کند.

مهران رجبی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مهران مدیری

مهران مدیری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۸ فروردین ۱۳۴۶) کارگردان، هنرپیشه سینما و تلویزیون، خواننده، طراح تیتراژ، مجری، طراح صحنه و لباس، مجری طرح، صداپیشه و تهیه‌کننده ایرانی است. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها کارگردان و بازیگر بوده می‌توان سریال‌های: ساعت خوش، پاورچین، جنگ ۷۷، پلاک ۱۴، نقطه‌چین، شب‌های برره، باغ مظفر،نود شب، مرد هزارچهره، مرد دوهزارچهره، قهوه تلخ، ببخشید شما، ویلای من، شوخی کردم، در حاشیه، در حاشیه ۲، دورهمی و هیولا را نام برد.

مجلهٔ نیوزویک در مقاله‌ای مدیری را بیستمین مرد قدرتمند سال ۲۰۰۹ میلادی در ایران نامید.

مهران مدیری از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مهدی صبایی

مهدی صبایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (۲۲ مرداد ۱۳۴۵ در کرمانشاه) است.

مهدی صبایی ۲۲ مرداد ۱۳۴۵ در کرمانشاه به دنیا آمد. او کار خود را در سینما با فیلم سلطان اثر مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۵ آغاز کرد. ولی شاید اکثریت مردم او را با نقش رامین رحمتی در سریال بدون شرح به یاد داشته باشند

مهدی صبایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

مرتضی زارع

مرتضی زارع از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال و نیز گوینده آثار رادیویی است.

او بازیگر سینما و تلویزیون و تئاتر است، سال ۱ فروردین ۱۳۴۹ در شهر تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل بازیگری در رشته تئاتر از دانشکده هنر و معماری است.

او فعالیت هنزی خود را با نمایش «پرده‌های نیلگون» از سال ۱۳۷۶ به کارگردانی امیر دژاکام آغاز کرد. فعالیت سینمایی او از سال ۱۳۷۸ در مقام بازیگری با فیلم «نسل سوخته» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور آغاز کرد.

مرتضی زارع از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

سید مهردادضیایی

سید مهرداد ضیایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۰ تیر ۱۳۴۸) است. او در رشته‌های مهندسی منابع طبیعی و روزنامه‌نگاری تحصیل کرده‌است

وی حرفهٔ بازیگری را از سال ۱۳۶۹ با بازی در تئاتر آی کی اونجاست آغاز کرد. نخستین تجربه تصویری او نیز در سال ۱۳۷۱ با بازی در فیلم شب دهم به کارگردانی جمال شورجه رقم خورد.

در سال ۱۳۹۶، یک کتاب مجموعه شعر با عنوان مرا به پیراهنت بسپار از وی منتشر شد.

او با مهرداد ضیایی بازیگر متولد سال ۱۳۴۷ در اصفهان تشابه اسمی دارد

سید مهردادضیایی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

نادر سلیمانی

نادر سلیمانی فرد از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵ در آبادان متولد شده است.

وی تا ۱۹ سالگی در منطقه ارتشی‌های کارون آبادان بود. پس از آغاز جنگ ایران و عراق به شهرستان ارسنجان استان فارس رفت و پس از چند سال برای کار و تحصیل در رشته بازیگری و زندگی به تهران کوچ کرد.

وی با بازی در مجموعه‌های تلویزیونی ساعت خوش و باغ مظفر به کارگردانی مهران مدیری شناخته شد.

نادر سلیمانی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

نصرالله رادش

نصرالله رادش از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زادهٔ ۱۲ آذر ۱۳۴۵ در آبادان) اهل ایران است. آوازه او به خاطر بازی در فیلم‌ها و مجموعه‌های طنز سینما و تلویزیون است.

وی با بازی در مجموعه «پرواز ۵۷» به کارگردانی «مهران مدیری» به تلویزیون آمد.

رادش با مجموعه «ساعت خوش» شناخته شد. ودر سریال زیر آسمان شهر به کارگردانی مهران غفوریان در نقش برزو ضیغمی فضانورد ناسا مطرح و پس از چند سال با بازی در نقش «حیف نون» در مجموعه «باغ مظفر» به کارگردانی مهران مدیری و مجموعه مسافران به کارگردانی رامبد جوان نامش دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.

نصرا.. رادش از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

وحیدرزاقی

وحید رزاقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۲۴ شهریور ۱۳۴۹، تهران) و بازیگر تئاتر اهل ایران است.

رزاقی در سال ۱۳۶۲ طی یک اتفاق ساده فرصت حضور در مقابل دوربین محسن مخملباف در فیلم سینمایی دو چشم بی سو را یافت. او پیش از آن فقط درگروه‌های تئاتر دانش آموزی در مناطق آموزش و پرورش فعالیت داشت. پس از این تجربهٔ اولیه در مقابل دوربین برآن شد تا با حضور در مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما به صورت جدی، سینما و بازیگری را دنبال کند. در این راه از اولین معلمین وی علیرضا خمسه و هرمز هدایت می‌توان یاد کرد.

وحیدرزاقی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

یوسف صیادی

یوسف صیادی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (متولد ۵ اسفند ۱۳۴۸ در تهران) است. وی فعالیت خود را از سال ۱۳۶۸ با ساخت فیلم کوتاه ۸ میلی‌متری و بازی و کارگردانی مجموعهٔ جنگ جوان در سال (۱۳۷۱) و مجموعه پرواز ۵۷ آغاز کرد و با حضور و بازی در مجموعهٔ تلویزیونی طنز و پُرمخاطب ساعت خوش که در سال ۱۳۷۳ از شبکه ۲ سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش گردید به شهرت رسید.

یوسف صیادی از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

یوسف مرادیان

یوسف مرادیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال (زاده ۱۳۴۹ در کرمانشاه) است.

یوسف مرادیان در سال ۱۳۴۹ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. از کودکی در صداوسیمای کرمانشاه به عنوان بازیگر فعالیت کرد. وی با بازی در فیلم دوستان به دلیل فیزیک ظاهر و به دلیل حرف و حدیثهایی مبنی بر صحبت چنگیز جلیلوند به جای او در این فیلم که نقش او یادآور محمدعلی فردین شده که بعدها به دلیل همین شباهت خسرو خسروشاهی به جای او صحبت کرد، مشهور شد.

یوسف مرادیان از بازیگران مرد ایرانی بالای 50 سال

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

بازیگر انلاین

آخرین اخبار بازیگران زن و مرد سینمای ایران و جهان، عکس های جدید سلبریتی ها، عکس های بازیگران قدیمی و بیوگرافی بازیگران را در بازیگر آنلاین | بازیگرآنلاین دنبال کنید

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا